Pohjustusöljy?

Uusi pohjustus?

Mitä mieltä pohjustusöljystä? Onko hyvä?

Ostin uudet FIscher RCS skate sukset, niissä oli pohjassa kuulemma valmiiksi jonkun tason pohjustus. Harjasin suojavahan pois ja laitoin puhtaaseen pohjaan öljyn parafiinin ja annoin olla yön yli huoneenlämmössä. Tämän jälkeen lisäsin pari kerrosta pohjustusparafiiniä ja sen jälkeen kolme kerrosta perus sinistä.

Nyt ensimmäisen 10km lenkin jälkeen suksen pohjat ovat siteiden takaa harmaat ja sukset tuntuivat tahmeilta. Mitä suosittelisitte tehtäväksi?
Tiedän että näillä yli -17 pakkasilla on luisto vaikea.

15

4805

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uusi pohjustus?

      Niin, pohjustusöljynä käytin rexin fluoriöljyä. (492 Base Oil)

    • ddddddddddnnn

      harjaa ne kunnolla

    • :Aivopesu:

      Myös pohja olemaan harmaa,mitä enemmän käytät litkuja niin luistavuus häviää pikkuhiljaa.
      Siklatussa pohjassa ei ole harmautta koska uhmwpe materiaali on itsevoiteleva.
      Pohjustusöljy kuuluu mappiin ööööö,liity ryhmään- älä osta voiteita- joka perustettaneen lähi aikoina.

      • poppa...miäs

        Onkos sekin joku uskonlahko.......vähän niin kun älä käytä ehkäisyä ?


    • regular guy

      Öljyt on kuulemma hyviä. Itse en ole kokeillut. Harmaa tulee luonnostaan sinne kantapään kohdalle jossa paine on suurin. Katso lähteekö harjaamalla pois.
      Itse olen käyttänyt Maplussan nestemäisiä parafiineja. Ensin pohja puhtaaksi Maplussan cleanerillä (ei voiteenpoistoaine), nestemäinen voide pensselillä suksen pohjaan, sitten nesteen haihduttua vetänyt parafiinin kuumalla raudalla sulaksi pohjaan ja harjannut. Siistiä hommaa, kerros on niin ohut ettei tarvitse siklata. Sopii siisteihin sisätöihin :)
      Tänä syksynä olen ollut niin laiska, että raudan sijaan olen käyttänyt vain korkkia. Näyttäisi kestävän ainakin 50 km kun välillä harjaa.
      Varmaan mulla on tosi hyvät sukset, kun alamäissä ei juurikaan kukaan laske ohi... voiteluhan ei siklaajien mukaan vaikuta kuin haitallisesti?

      • Uusi pohjustus?

        Pohjien harmaus lähtee harjaamalla, mutta palaa luonnollisesti takaisin lenkin aikana.
        Kannattaisiko minun nyt laittaa pohjaan vielä kerroksia parafiiniä ja sen päälle luisto.


      • -
        Uusi pohjustus? kirjoitti:

        Pohjien harmaus lähtee harjaamalla, mutta palaa luonnollisesti takaisin lenkin aikana.
        Kannattaisiko minun nyt laittaa pohjaan vielä kerroksia parafiiniä ja sen päälle luisto.

        Ei ainakaan lisää parafiinia. Liika voide pohjassa saattaa olla syy harmaantumiseen. Siklaa ennemmin huolella parafiini pois, mikä irtoaa, ja harjaa sen jälkeen.


      • Uusi pohjustus?
        - kirjoitti:

        Ei ainakaan lisää parafiinia. Liika voide pohjassa saattaa olla syy harmaantumiseen. Siklaa ennemmin huolella parafiini pois, mikä irtoaa, ja harjaa sen jälkeen.

        Olen siklannut huolella ja harjannut, sekä messinki- että nylonharjalla. VOIdetta ei tunnu irtoavan, taidan vaan harjata harmauden pois ja hiihdellä hieman kilometrejä alle, ennen kuin voitelen uudestaan.


      • Anopin kauhu
        Uusi pohjustus? kirjoitti:

        Olen siklannut huolella ja harjannut, sekä messinki- että nylonharjalla. VOIdetta ei tunnu irtoavan, taidan vaan harjata harmauden pois ja hiihdellä hieman kilometrejä alle, ennen kuin voitelen uudestaan.

        Siklasin uusista fissereistä "tehdasvahan" pois ja laitoin fluoripitoisen öljyn pohjaan. Seuraavana päivänä pyyhin öljyn pois ja laitoin kaksi kertaa sinisen parkun, siklasin ja harjasin. Sitten testaamaan. Testin jälkeen taas kaksi kertaa sininenparkku ja kerran kelin mukainen vihreä LF parkku. Vauhti parani vuodentakaiseen tulokseen 5km:llä minuutin. Eikä pohjat olleet harmaat.


      • Harmaantumista
        Anopin kauhu kirjoitti:

        Siklasin uusista fissereistä "tehdasvahan" pois ja laitoin fluoripitoisen öljyn pohjaan. Seuraavana päivänä pyyhin öljyn pois ja laitoin kaksi kertaa sinisen parkun, siklasin ja harjasin. Sitten testaamaan. Testin jälkeen taas kaksi kertaa sininenparkku ja kerran kelin mukainen vihreä LF parkku. Vauhti parani vuodentakaiseen tulokseen 5km:llä minuutin. Eikä pohjat olleet harmaat.

        Harmaantuminen saattaa johtua siitä, että pohja on päässyt palamaan kuumavoitelun yhteydessä. Itselläni on joskus ilmentynyt sellaista. Hioin sukset, ja harmaantuminen loppui.

        Hiihtoaika ei välttämättä kerro paljonkaan suksen luistosta. Keli vaikuttaa tosi paljon. Samoin hiihtäjän kunto ja vireystila vaikuttavat.

        Tulin vuosia sitten ostaneeksi samanlaista pohjustysöljyä. Sanoisin, että se on turhake.


      • pikku pekka
        Harmaantumista kirjoitti:

        Harmaantuminen saattaa johtua siitä, että pohja on päässyt palamaan kuumavoitelun yhteydessä. Itselläni on joskus ilmentynyt sellaista. Hioin sukset, ja harmaantuminen loppui.

        Hiihtoaika ei välttämättä kerro paljonkaan suksen luistosta. Keli vaikuttaa tosi paljon. Samoin hiihtäjän kunto ja vireystila vaikuttavat.

        Tulin vuosia sitten ostaneeksi samanlaista pohjustysöljyä. Sanoisin, että se on turhake.

        vuokatin suksihuolossa sukset saunotetaan jolloin pohjavoide imeytyy varmasti
        netissä löytyy tietoa ja sama onnistuu kotona saunassa mutta kuka kehtaa pitää saunaa yön yli
        päällä ja lämpötila pitäisi olla noin 50.
        karhun sukset on tehtaalla pohjavoideltu ja on ihan hyvä pohjustus.
        ja suksi ei yhdellä kertaa ota sitä voidetta vaan välillä hiihdettävä ja uudelleen voideltava


      • Oligarggi:
        pikku pekka kirjoitti:

        vuokatin suksihuolossa sukset saunotetaan jolloin pohjavoide imeytyy varmasti
        netissä löytyy tietoa ja sama onnistuu kotona saunassa mutta kuka kehtaa pitää saunaa yön yli
        päällä ja lämpötila pitäisi olla noin 50.
        karhun sukset on tehtaalla pohjavoideltu ja on ihan hyvä pohjustus.
        ja suksi ei yhdellä kertaa ota sitä voidetta vaan välillä hiihdettävä ja uudelleen voideltava

        Miten voide imeytyy pohjaan?

        http://www.uhmwpe.org


      • Anonyymi
        - kirjoitti:

        Ei ainakaan lisää parafiinia. Liika voide pohjassa saattaa olla syy harmaantumiseen. Siklaa ennemmin huolella parafiini pois, mikä irtoaa, ja harjaa sen jälkeen.

        Höpö, höpö,... voiteiden puute on syy harmaantumiseen.


    • Anonyymi

      Apteekista saa parafiiniöljyä, jota voi käyttää kesäsäilytykseen. Myös risiiniöljy ajaa saman asian.

      Syksyllä ennen hiihtoa parafiinin sulatus, hetken imeytys ja siklaus. Suksi on valmis hiihdettäväksi hallissa tai ensilumen ladulla.

      • Anonyymi

        Ai, risiiniöljyä voi myös ottaa ummetukseen ja sillä voi yrittää kasvattaa viiksi. Sekä Hitler että Stalin käyttivät heti aamusta risiiniöljyä. Vaikuttaako se sitten myös ajatteluun, siitä ei ole tieteellistä näyttöä. Molemmat olivat nimittäin myös ns. piri-poikia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe