Neljä jaloa totuutta ja jalo kahdeksanosainen polku.
http://www.saunalahti.fi/~laan/polku.htm
Jalossa kahdeksanosaisessa polussa 4. kohta oikea toiminta:
- voidaan suomentaa myös oikeaksi käytökseksi.
Mitä on dukkha, joka mainitaan neljässä jalossa totuudessa? Sitä on kolmea laatua.
1. fyysinen ja henkinen kipu ja kärsimys. Niihin lukeutuu vanhuus, sairaus ja kuolema.
2. muutoksen, pysymättömien onnellisten hetkien ja pettävien odotusten aiheuttama epätyydyttävyys, turhautuminen, suru tai kärsimys.
3. hienovarainen yleinen epätyydyttävyyden tunne, joka nousee johtuen maailman ehdonvaraisesta luonteesta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dukkha
Buddhanopin ydin
3
559
Vastaukset
- tomi m.
Buddha ei oikein määritelle käyttämiään termejä suttissa vaan antaa monista asioista vain esimerkkejä tai sitten antaa niille epämääräisiä määreitä. Dukkhan kohdalla hän tarjoaa vain noita esimerkkejä, vanheneminen on dukkhaa, sairaus on dukkhaa, olla erossa siitä mikä on mieluisaa on dukkhaa, olla sen kanssa tekemisissä joka on epämieluisaa on dukkhaa. Hän antaa ymmärtää että näillä kaikilla on yhteistä tietty elämyslaatu, se ettei ole mukavaa, se ettei ole rauhassa, se että ei ole oikein kivaa ja jokin voisi olla jollain tavalla paremmin. Nykyaikaiset opettajat käyttävät sellaisia sanoja kuin stressi, ahdistus, epätoivo, epätyydyttävyys, levottomuus jne. Kaikki ne kokemuspiirteet jotka erottavat meidät täydellisestä autuudesta, rauhasta ja onnesta. Ne ovat dukkhaa. Elämä ei ole dukkhaa, mutta sen kieltäminen etteikö tuollaisia elämyslaatuja olisi omassa elämässä on suurta itsensä huijausta. Missään buddha ei sano että elämä olisi yhtä kuin dukkha, tuo kokemuslaatu on vain läsnä kokemisessamme niin kauan kunnes olemme saavuttaneet vapautuksen, enemmän tai vähemmän. Buddha osoittaa tien pois näistä tuntemuksista kohti täydellistä autuutta ja onnea, tätä ennen nämä dukkha -tunteet luonnollisesti pikku hiljaa heikkenevät ja niiden tilalle astuu ilo, onni, rauha ja myötätunto.
- Turha idiotismiko?
väärin. Miksi? Mistään et pääse ulos. Tätä kutsutaan Jono-kammoksi, Buddha ei koskaan ole sitä. Buddha on anatominen suurejärjestelmä ja hieman selkeämpi oppi ja siksi turhaa tuskaa täynnä. Tosi kritisoitua esim. esiintyä tosi kristittynä jonkinlaisin lobotomia-määrein. Olisi lähdettävä utopiaan ja luovuttava esim. invaliditeeteista. Mikset uskonnon sijaan kiinnitö huomiota esim. lääkärileikkiin ja silmistä pois työntämiseen? Ne on ihanat ja pakolliset paperit. Hieman kehittyneempi tunnetaso yhteiskuntaan, kuin tielle lykääminen esim. invaliditeeteilla. Ihan turha vedota johonkin hyönteisleikkiin... Vai joku muu turha harha?
- tuonpuol. (ei kirj.)
Kärsimys materiaalisessa maailmassa käsittää myös luetun ymmärtämisen aikajanassa,
kyseessä on siis ymmärtämättömyys käyttää ympäröivää materialistista maailmaa eri
muodoissaan, ystävällisesti toki. Olemmehan säätilan vankeina vuorokausittain
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tykkään sinusta tosi tosi paljon
Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska513417- 1552057
Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli2001722Mitä tehdä asialle?
Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill1311633- 801145
- 2341104
Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?
Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä2671010- 125959
Olen pahoillani mies
Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari52919- 72875