Työharjoittelu vain vituttaa

Erkki

Siis voi perkele heti alkuunsa.

No itse opiskelin amiksessa elektroniikka/tietoliikenne alaa. Paikkakunta on aika pieni ja harjoittelu paikat aika vähissä, joten suoraan sanottuna jouduin elektroniikka piirilevyjä valmistamaan yritykseen harjoittelemaan. Osa joutui tosin eri paikkakunnalle, että siitä olen sentään iloinen :)

No ensinnäkään en olisi ollut siellä 2 viikkoa kauempaa, mutta toivo siitä, että pääsisi kesätöihin samaiseen paikkaan pitää minua vielä sen 2vk siellä ja kenties pieni stipendi ( WOU ) ? Ja harjoittelusta ei tietty saa palkkaa vaikka teen yhtä paljon töitä ajassa nähden ja joudun aina mitä paskempiin ja yksinkertaisempiin hommiin, joita kyllä jokainen vähänkin tajuava osaa tehdä. Ja se vielä vituttaapi, kun omalta luokalta 2 muuta kaveria on samassa harjottelu paikassa, niin joudun aina selvästi paskempiin hommiin ja työnjohtajat sitten vielä hakevat minut niihin jos pääsen vähän mukavempaan hommaan aluksi. Siinä tilanteessa tulee aina niin "Mukava" mieli.

Sitten jos joudun toisen kaverin kanssa tekemään samaa työtä niin teen sen varmaan 1.5 kertaa nopeammin samalla työnjäljellä. Varsinkin kun joudun toisen suoraan sanottuna "pässin" kanssa samaan työhön, vaikka onkin luokkamme paras numeroiden perusteella, mutta voi vain katsoa miten tyhmä se on, tuhannen ja sata kertaa mennyt jo senkin kanssa hermot. Ja välillä tuntuu, että tekisi mieli pamauttaa lättyyn jokaista, kun kaiken lisäksi kukaan työntekijä ei tunnu minulle neuvovan mitään uutta.

Yrityksen johtaja taas on semmoinen, että se ei osaa päättä mitään ja kiertelee ym... pari kertaa jo kysynyt onko mahdollista päästä kesätöihin. Siis miten mukava olisi ollut kuulla jo alkuunsa, että niitä ei tule (vielä ei tiedä tuleeko? ) Mutta jos vastaus on ei, niin ei saatana mikä vitutus tulee, siis ei jumalauta. Ja muutenkin johtaja on sellainen, että tekee lyhyitä työn sopimuksia ja sen loputtua tekee uuden ettei tarvitse kovin palkkaa nostaa ja jos ei työ kiinnosta niin se vain ottaa uuden työntekijän. Eli ei oikein viitsi sanoa, että "lähden jos ei ole varmaa kesätyöpaikkaa" koska silloin saan lähteä. Muuten tämäkin olisi mainio asia jos olisi toinen paikka valmiina, mutta eihän täällä ole mitään. 5vk harjoittelusta olisi saanut olla missä haluaa ja olisin mennyt kun vain olisi siis joitan muita paikkoja jonne mennä ja josta voisi saada sen harjoittelun jälkeen kesäduunia palkalla tottakai.

Tammikuun olikohan 12 päivä sinne menin ja kestää toukokuun loppuun asti tämä harjoittelu, siis 4.5kk täyttä paskaa ja tulos yhtä kuin tyhjää ?! Ainut kyllä se, että on nähnyt minkälaista on olla töissä, mutta se selvisi jo 2vk ajassa ja tosin jos saisi palkkaa niin olisi hieman eri asia.

Kelan kanssa taas saa myös tapella aina. Matkaa kertyy päivässä 40km ja kela maksaa kuluista huimat 50e joilla maksaa puolet bensoista ja tämänkin maksavat vain koska menen 1h aikaisemmin töihin mitä jokin hikinen taksi kuljetus vie väkeä kouluun. Eli joudun siis nousemaan 1h aikaisemmin vielä joka on mukava asia sekin. Tosin pääsen aina pois aikaisemmin, mutta kuitenkin.

Taisi tulla aika pitkästi paskaa kirjotettua, MUTTA TÄMMÖISTÄ PAKSAA SE TYÖSSÄOPPIMINEN (vittu mikä turha väkerrys tuokin sana) SITTEN ON. Ja siis yksinkertaisesti en opi mitään uutta, kun näihin hommiin ei tarvitse mitään erikoista tietämystä. Eri asia jossain auto, metalli, kokki, rakennus, puu aloilla joissa saa tehdä varmasti mitä koulussa on opetettu ja monessa näistä maksetaan palkka. Itselläni puolittaisia palikka testejä vaan...mutta itseppähän olen alani valinnut HAH

14

4181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tääl

      Monien on vaikea ymmärtää mikä vitutus voi olla päällä. Pitkää päivää jne. no turhaa sulle selittää kyl sä tiedät. Pahinta on se, et se pilaa elämän pitkäks aikaa. Sitä rupee kelaa jo monta viikkoo ennen ku se alkaa ja tietty koko ajan nyppii sen kliimaksin ajanki..

    • Raksalla

      Älä suotta luule, että muilla aloilla kohdeltaisiin työharjoittelijoita oikeudenmukaisesti, teettämällä alan oikeita töitä ja maksamalla jotakin korvaustakin siitä työstä. Olen rakennusalalla ja tiedän, että maalariharjoittelijoilla pesetytetään ikkunoita ja rakennusmiesharjoittelijat saavat kantaa lautoja ja siivota paikkoja. Se on ihan firmasta ja sen työntekijöistä kiinni, miten harjoittelijoita kohdellaan. Alalla kuin alalla. Tsemppiä sulle!!! Et ole yksin...

    • -K-

      ..hieman ylimieliseltä. Ehkä tuo asenteesi näkyy myös sinulle tehtäviä määrääville ihmisillekin, joten yrittävät pehmittää sinua antamalla ikäviä tehtäviä. Hieman nöyryyttä hei, sä oot vaan harjoittelija. Epävarmuuteen jättäminen työn jatkumisesta on hyvin tyypillistä myös määräaikaisessa työsuhteessa oleville, joten toi kesäduunin odottaminen epävarmuudessa on sulle vain hyvää oppia tulevaa ajatellen.

      • Erkki

        Työpaikalla en väännätä naamaa mutrulle vaan menen ihan reippaana kysymään lisä hommia enkä koskaan ole niistä valittanu, kuten muut ovat paikalla tehneet, mutta kukapa sitäkään muistaa ? Olen okei harjottelija, mutta teen silti teen ne paskat hommat jotka joutuisi joku työntekijä tekemään. Mutta jos valtiotakaan yhtään kiinnostaa asia, että nuoret saisi kiinnostumaan koulujen käymisestä ja työhön menemiseen, niin minua ei kiinnosta koskaan mennä enää mihinkään kouluun saati työhön. Sen vertta paska maku jäänyt kaikesta, ainut pelastus on se, että saa kesäduunin paikasta. Muuten voi jäädä työnteko siihen loppuiäksi, päivärahalle ja sossun luukulle kerjäämään ruokaa, näin teen ennemmin kuin lähden jatkokoulutukseen.


    • riica

      Ehkäpä suhtaudut koko touhuun turhan ylimielisesti

      • Erkki

        ...niin. En ole tyhmä vaikka siltä tuntuu, että väki pitää jopa sielläkin välillä ihan tyhmänä kun teen aina mitä käsketään. Pitäisi kait kerran nostaa ääntä ja noitua, niin tajuaisivat ettei ole leikin asia. Ja nuo hommat nälkäpalkalla ei oikein innosta, muutenkin opettaja on ollut niin pirullinen ja sekait minut sinne oikeastaan värväsi, mutta ei ole siis mukava katsoa kun toiset harjottelijat pääsevät vähemmällä, eikä muut saa koskaan nähdä kuka on oikeasti ahkerin ?


      • kultakutri
        Erkki kirjoitti:

        ...niin. En ole tyhmä vaikka siltä tuntuu, että väki pitää jopa sielläkin välillä ihan tyhmänä kun teen aina mitä käsketään. Pitäisi kait kerran nostaa ääntä ja noitua, niin tajuaisivat ettei ole leikin asia. Ja nuo hommat nälkäpalkalla ei oikein innosta, muutenkin opettaja on ollut niin pirullinen ja sekait minut sinne oikeastaan värväsi, mutta ei ole siis mukava katsoa kun toiset harjottelijat pääsevät vähemmällä, eikä muut saa koskaan nähdä kuka on oikeasti ahkerin ?

        työnantaja jo tajuaakin että olet se ahkerin ja pompottaa sinua juuri sen takia..ehkäpä tässä onkin joku juju.Työnantajahan voi olla huomannut että teet työt mukisematta ja pistää sen merkille ilman sanomisia..kyllä se kuitenkin on niin loppupelissä että:-Sitä nukkuu niinkuin petaa..vaikka nyt tuntuisi muulta.


    • Mollamaija

      Älä lannistu! Tämä työharjoittelupaikka on nyt tämä, seuraava työpaikka voi olla jo parempi. Käy tämä nyt kunnialla läpi, kiukkusi niellen. Tulevaisuus on varmasti valoisampi ja muistelet tätä vain urasi hankalana alkuna! Muista, että joitakin aikuisia kuitenkin työpaikkakiusataan jopa vuosikaudet ja sitähän ei tietenkään kenenkään tarvitse sietää. Silloin tarvitaan ulkopuolista apua. Olet varmasti kuullut: "Ihminen on ihmiselle susi".

      • aina vaiheessa

        arvaan että jostakin perämettiltä siänkin joudut sinne ilmaistyöhösi kulkemaan. niin minäkin tein, kymmenisen vuotta. ja sitten riitti, kaiken sen pirunmoisen vaivannäön jälkeen. mutta työttömänä ei ole hirveästi tarvinnut olla, aina on puuhaa ja teklemistä aamusta iltaan kun on tällainen joka paikan höyläri. siksipä ajattelinkin tässä jakaa aatokseni sulle, koska vaikutat kohtuuihmiseltä ja itsenäiseltäkin; perustapa oma yritys! sitä minä olen kinunnut jo monta vuotta, mutta aina on tullut joku "este" eli töitä on ilmaantunut juuri silloin kun on ollut se h-hetki. ehkä ollut parempi niin, mutta pannuun se silti ottaa, niin hienoja juttuja on rahanpuutteen vuoksi jättänyt väliin, tosin on kyllä hienoa tullut tehtyäkin töiden (kue ilmaistöiden) parissa. Yrittäjyys kannattaa, mene ihmeessä tekemään yrittäjän oppisopimus jonnekin: saat palkan jne. Katso ainakin tämä mahdollisuus. liikaa on riistettyjä ihmisiä tässä maailmassa, menisipä edes osalla paremmin siksi, että ottavat neuvosta vaarin.


    • Kiinaan

      Voi että sä olet ikuinen ongelma suomalaisilla työmarkkinoilla. Toisaaltahan tarvittais ahkeria, jotka tekee aina paskimmat hommat ja pienimmällä palkalla saamatta juuri mitään kiitosta.

      Mä olen ihan tosissani, että sua tarvittaisiin. Mene nyt Kiinaan kaltaistesi pariin. Palkka on siellä kiinalaiselle 200 euroa kuukaudessa, mutta sulle voidaan maksaa hyvän miehen lisä, koska olet suomalainen, jota tarvitaan suomalisessa firmassa.

      Jos tämä kerrotaan viidellä niin saadaan vielä insinöörejäkin Kiinaan. En tiedä, mikä säästö tästä koituu, mutta hyvänen aika sentään, onhan teilläkin oikeus olla olemassa.

      No, mutta lohdutuksena voit ajatella, että jos kaikki olisivat samanlaisia, ei Kiinan välivaihetta olisi tarvittu. Eli Kiinassakin on todella lukuisa joukko yksilöitä, jotka kokevat homman helpoksi osaamatta silti tiimityötä. Kysymys ei ole Kiinassa siitä, että ei olisi valinnanvaraa, vaan nimenomaan siitä, että menestyäkseen Suomessa on ahkeran ja helposti oppivan osattava tiimityötä.

      Suomen kilpailukykynä pitkällä juoksulla on valmis yhteiskunta. Siihen kuuluu myös ammattikoulutus työssäoppimisineen. Kaikki eivät saa työnteon mallia kotoaan tai vaikkapa harrastusten kautta. Siksi sinun on suvaittava myös toisenlaisia työntekijöitä ja työssäoppijoita.

      Minulla on sinulle yksi hyvä esimerkki, eräs suomalainen insinööri, joka sai aina tehdä pienimmällä palkalla paskimmat hommat, ja häntä vielä häväistiin tästä asiasta henkilöstölehdessä. Välittämättä sen enempää asiasta hän vain lähti Amerikkaan ja maksoi pois asuntolainansa, ja siellä on ja pysyy.

      • Kiinaan

        ... mä olen nähnyt tiimityötä sen verran, että se EI OLE vittu toisten yläpuolelle asettumista paluumuuttoongelmissa (hän ei itse sitä olisi koskaan tehnyt) eikä vitun tiimin hitsaamista jouluaattona perheen kustannuksella. Kannattais tehdä vähän tulosta eli kauppoja!


    • kokemustalöytyy

      älkää vittu ikinä menkö lidliin työharjoittelemaan

    • zombi

      minun mie lestä työharjottelut ja muut vastaavat pitäs lopettaa kokonaa.koska monet yritykset käyttää työharjoittelijoita hyväkseen koska niille ei tarttee maksaa palkkaa ja vakuutuksia ja muita juttuja. eli työharjotteluun pääsis sillä eholla että työnantaja lupaa palkata työharjoittelun jälkeen töihin vähintään puolekvuodeks tai vuodeks nii sitte työharjoittelu ois ihan hyvä juttu ehkä.

      • PePeP

        Kyllä se pomo melko paljon tekee siitä harjoittelusta. Itselleni onneksi maksetaan vähän, mutta ei sellaista alistamista oikein jaksa. Ihan täytenä idioottina pidetään ja puhutaan minun itseni kuullen paskaa ilman syytä. No tottakai 10v alalla ollut varmankin tekisi asian nopeammin/paremmin, mutta kai sitä nyt saa edes yrittää.

        Ohjeistuksetkin ovat usein ihan päin persettä. Ensin, kun kysyy, että mitä halutaan ja saa ohjeen. Sit seuraavana päivänä se on muuttunut ja sit vittuillaan, kun ei ole tehty sitä, mitä halutaan. Tekis mieli välillä haistattaa suoraan päin naamaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      444
      3245
    2. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      401
      2776
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      119
      2738
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      163
      2143
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1947
    6. 176
      1380
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1327
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1206
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      75
      1170
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1020
    Aihe