negatiivinen pääoma?

rampe

Vielä kysymys negatiivisestaq pääomasta. Siis syntyykö, jos otetaan toiminimestä elämiseen ennen verojen maksuja (entä jälkeen?) Jossain vero-oppaassa oli, että jopa veron maksuun käytetyt yksityisotot (miten ne sitten pitää maksaa, että negatiivista pääomaa ei synny?) lisäävät negatiivista pääomaa. Eli miten siis yritystä pitää pyörittää, jos ei halua suurta negatiivista pääomaa. Maksamalla ensin verot ja nostamalla rahaa vasta sitten (onko silloin edes kyse "yksityisotosta" vaan voitonjaosta? Eihän tuosta ymmärrä hölkäsen pöläystä... Kiitos jos joku viitsii neuvoa.

6

4050

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • selvittää

      Yritän selvittää sinulle kansantajuisesti, kysy lisää, noista ei todella ymmärrä eikä tarvitse.
      Toiminimi ei maksa veroa vaan sinä. Toiminimen tulot on 1000€ ja menot 600€, viivan alle jää 400€, tästä verotetaan sinua, se on niinkuin sinun palkkaa, josta sinä maksat verot eli hoidat sen yksityisottoina kuten elämisesikin. Se miten paljon nostat yksityisottoina, olkoon veroja tai elämiseen, vaikuttaa pääomaan.
      Negatiivinen pääoma syntyy esim. siten, että otat toiminimen nimiin 1000€ lainan, ostat 200€ auton ja nostat 800€ yksityisnostoina, silloin taseesi näyttää, että olet velkaa 1000€ ja omaisuutta on 200€ eli miinuksella 800€, se mihin tarkoitukseen olet rahat käyttänyt, ei verottajaa kiinnosta ja muista, että sinua verotetaan siitä, mitä viivan alle jää, ei yksityisotoista. Pieni lisäys, jos oma pääoma on negatiivinen, kaikkia firmasi korkokuluja ei hyväksytä, koska katsotaan, että ne ovat sinun omia elämiskuluja.

      • kiitos

        vieläkään en täysin hahmota esim. seuraavia asioita

        1. Eikö yksityisotot nimenomaan sitten vähennä sitä verotettavaa määrää mitä jää viivan alle joten kannattaisi ottaa kaikki yksityisottoina ja maksaa veroa nolla.

        2. Jos lopetan yrityksen vaikka parin vuoden päästä, niin tuleeko tällaisesta menettelystä veroseuraamuksia (jos ei ole paljon velkaa)VERRATTUNA SIIHEN, ETTÄ NOSTAISIN YKSITYISOTOT VASTA VERON MAKSUN JÄLKEEN. Jos kohtelu lopetettaessa olisi samanlaista niin silloinhan viivan alle ei kannata jättää mitään vaan ottaa ne yksityisnostoina sitä mukaa kun rahaa tulee.

        3. Eli voinko ylipäätään välttää negatiivisen pääoman syntymistä? Syntyykö sitä vain jos on velkaa?

        4. Voiko syntynyttä negatiivista pääomaa sitten "korjata" esim. jättämällä tuloja "toiminimeen"?


      • tietoa
        kiitos kirjoitti:

        vieläkään en täysin hahmota esim. seuraavia asioita

        1. Eikö yksityisotot nimenomaan sitten vähennä sitä verotettavaa määrää mitä jää viivan alle joten kannattaisi ottaa kaikki yksityisottoina ja maksaa veroa nolla.

        2. Jos lopetan yrityksen vaikka parin vuoden päästä, niin tuleeko tällaisesta menettelystä veroseuraamuksia (jos ei ole paljon velkaa)VERRATTUNA SIIHEN, ETTÄ NOSTAISIN YKSITYISOTOT VASTA VERON MAKSUN JÄLKEEN. Jos kohtelu lopetettaessa olisi samanlaista niin silloinhan viivan alle ei kannata jättää mitään vaan ottaa ne yksityisnostoina sitä mukaa kun rahaa tulee.

        3. Eli voinko ylipäätään välttää negatiivisen pääoman syntymistä? Syntyykö sitä vain jos on velkaa?

        4. Voiko syntynyttä negatiivista pääomaa sitten "korjata" esim. jättämällä tuloja "toiminimeen"?

        1. Yksityisotot eivät vähennä sitä viivan alle jäävää tuloa. Sillä osastolla on ns. konkreettiset tulot ja menot. Siis yksityisottoja ei voida vähentää firman tuotoista.
        2. Jos lopetat firman yksityisnostoilla ei ole mitään tekemistä verotuksen kanssa, olet sitten nostanut firman pankkitilin tyhjäksi vaikka joka vuosi tai et.
        3. Periaatteessa negatiivista pääomaa ei pääse syntymään ellei ole velkaa.
        4. Voi korjata.

        vielä esimerkki
        tuloja 1000€
        menoja 600€
        Viivan alle jää 400€, ja tästä verotetaan, olet sitten pannut sen pankkitilille tai nostanut yksityisnostoina. Yksityisotot eivät ole firman menoja. Jos olet nostanut vain 200€ ja velkaa ei ole oma pääoma on 200€ eli näin voi korjata negatiivista pääomaa, mutta verotukseen se ei vaikuta mitään. Lisäksi neg.pääomaa voi korjata esim jos on saanut perinnön ja tekee yksityispanon. Sekään ei vaikuta verotukseen, siis vielä yksityisotot tai -panot eivät ole firman "oikeita" tuloja tai menoja.
        Lisäksi se paljonko firmalla on tilillä rahaa ei vaikuta verotukseen mitään, ei palkansaajaakaan veroteta siitä, mitä sillä on 31.12 tilillä rahaa, vaan sitä mitä on vuoden aikana ansainnut=
        firmassa se viivan alle jäävä luku.


      • rampe
        tietoa kirjoitti:

        1. Yksityisotot eivät vähennä sitä viivan alle jäävää tuloa. Sillä osastolla on ns. konkreettiset tulot ja menot. Siis yksityisottoja ei voida vähentää firman tuotoista.
        2. Jos lopetat firman yksityisnostoilla ei ole mitään tekemistä verotuksen kanssa, olet sitten nostanut firman pankkitilin tyhjäksi vaikka joka vuosi tai et.
        3. Periaatteessa negatiivista pääomaa ei pääse syntymään ellei ole velkaa.
        4. Voi korjata.

        vielä esimerkki
        tuloja 1000€
        menoja 600€
        Viivan alle jää 400€, ja tästä verotetaan, olet sitten pannut sen pankkitilille tai nostanut yksityisnostoina. Yksityisotot eivät ole firman menoja. Jos olet nostanut vain 200€ ja velkaa ei ole oma pääoma on 200€ eli näin voi korjata negatiivista pääomaa, mutta verotukseen se ei vaikuta mitään. Lisäksi neg.pääomaa voi korjata esim jos on saanut perinnön ja tekee yksityispanon. Sekään ei vaikuta verotukseen, siis vielä yksityisotot tai -panot eivät ole firman "oikeita" tuloja tai menoja.
        Lisäksi se paljonko firmalla on tilillä rahaa ei vaikuta verotukseen mitään, ei palkansaajaakaan veroteta siitä, mitä sillä on 31.12 tilillä rahaa, vaan sitä mitä on vuoden aikana ansainnut=
        firmassa se viivan alle jäävä luku.

        ny alan hahmottamaan. Yksityisotot eivät siis kulujen tavoin pienennä verotettavaa tuloa!


      • taas
        rampe kirjoitti:

        ny alan hahmottamaan. Yksityisotot eivät siis kulujen tavoin pienennä verotettavaa tuloa!

        Aivan oikein, hyvä, verotettava tulo katsotaan tuloslaskelmasta (siis viivan alta) ja yksityisotot käsitellään taseen puolella.
        Toivottavasti moni käy lukemassa, kun tämä on niin yleinen väärinkäsitys. Joku jopa käy tyhjentämässä vuoden lopussa toiminimen tilin ettei tule veroja. Se on sama kuin palkansaajalle olisi jäänyt säästöjä vuoden aikana ja sanoisi verottajalle, että ei mua voi verottaa niistä rahoista, mitä en ole käyttänyt.


      • Kirjanpitäjä
        taas kirjoitti:

        Aivan oikein, hyvä, verotettava tulo katsotaan tuloslaskelmasta (siis viivan alta) ja yksityisotot käsitellään taseen puolella.
        Toivottavasti moni käy lukemassa, kun tämä on niin yleinen väärinkäsitys. Joku jopa käy tyhjentämässä vuoden lopussa toiminimen tilin ettei tule veroja. Se on sama kuin palkansaajalle olisi jäänyt säästöjä vuoden aikana ja sanoisi verottajalle, että ei mua voi verottaa niistä rahoista, mitä en ole käyttänyt.

        Yksityisotot ja -panot käsitellään taseessa. Jos tuloslaskelma jättää voittoa, siitä maksetaan ansiotuloveroasteikon mukaan veroa. Jos oma pääoma on positiivinen, siitä 18% verotetaan pääomatulovero% mukaan ja loppu ansiotulovero% mukaan, eli toiminimen verotus ei mene suoraan pelkän tuloslaskelman mukaan.

        Nettovarallisuus laskenta on pohjana tuolle yllä mainitsemalleni verotukselle. Nettovarallisuus laskelma on 5A-lomakkeen viimeinen sivu. Oppaita esim. Veronmaksajilta. Joissakin tapauksissa esim. pankkitilin saldo vaikuttaa nettovarallisuuteen.

        Toiminimen verotuksessa kannattaa huomioida myös mahdolliset palkkatulot. Kirjanpitäjä osaa laskea veroilm. täytön jälkeen kaikki tulot yhteen ja arvioida mätkyt tai palautuksen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2392
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      142
      1538
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1033
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      386
      965
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe