Beatlesin musiikillinen tausta

Mistä seiskat yms.?

Kuka tietää, mitkä olivat beatlesin tärkeimmät bändin alkuajan vaikuttajat7vaikutteet? Nimittäin kun katsoo alkuajan levytysten sointujuttuja, niin huomaa, että he käyttävät paljon 7-sointuja, Maj seiskoja etc.. eli sointuja, joista monet ovat varsin keljumaisia soittaa - sormien pitää venyä.
Tavallisimminhan pop/rock -musa soitetaan aika lailla perussoinnuilla. Eli mistä beatlet saivat muusilliset vaikutteensa?

31

634

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harmoniaa.

      -no,itse he ovat kertoneet suosikkejaan olleen mm. Buddy Holly,Chuck Berry,Little Richard,Elvis,Tamla Motownin monet artistit,tyttöyhtyeet,Marvin Gaye,Smokey Robinson,yms., He eivät tietenkään kopioineet jotain jo toisten tekemää,vaan jutun ydin on siinä,et kun he soittivat yhdessä muutaman vuoden,heidän oma luovuutensa nousi esiin yhä ennmmän ja voimakkaammin,ideoita syntyi tämän yhdessäolon takia,ilman sitä ei olisi varmaan tällaista täysin uutta,ennenkuulumatonta musiikkia syntynyt.Klisee,mutta tosi; Beatles oli enemmän kuin vain osiensa summa.

      • Muutama kommentti

        Verrattuna moneen muuhun rockbändiin, The Beatles oli sikäli harvinainen koostumus että siinä oli useita laulaja-lauluntekijöitä (singer-songwriter) samanaikaisesti. Kun kuuntelee vaikkapa "Rubber Soul" albumia, niin juuri tuo vaihtelevuus tekee heidän LP:istään mielenkiintoisia. Muita rakenteeltaan samanlaisia bändejä ovat olleet ehkä lähinnä Fleetwood Mac (Lindsey Buckingham, Stevie Nicks ja Christine McVie laulaja-lauluntekijöinä) tai Eagles (etenkin Don Henley ja Glenn Frey laulaja-laulutekijöinä).

        Monissa muissa 1960- ja 1970-luvun yhtyeissä oli yksi päävokalisti kuten Mick Jagger (Keith Richards oli toki yhtä tärkeä lauluntekijänä, mutta ei laulajana), tai Roger Daltrey, joka lauloi The Who-yhtyeessä ensisijaisesti lauluntekijä-kitaristi Pete Townshendin kappaleita. Vastaavasti Simon & Garfunkel -yhtyeessä oli kylläkin kaksi hyvää laulajaa, mutta Paul Simon vastasi täysin siitä sävellys- ja sanoituspuolesta, ja The Beach Boyseissa oli kylläkin monta suhteellisen vahvaa laulajaa, mutta laulujen tekeminen oli pääasiassa Brian Wilsonin varassa. Olen joskus ajatellut että ehkäpä samaan yhtyeeseen on myös vaikea mahduttaa montaa vahvaa laulaja-lauluntekijää samanaikaisesti.

        Noista Beatlesien taustavaikuttajista kertoo varsin hyvin heidän alkuaikojensa cover-versiot sekä studiolevyillä että live-levyillä kuten "Live at the BBC". Varmaankin jämäkin opas Beatlesin musiikkiin on Ian MacDonaldin teos "Revolution in the Head - the Beatles records and the Sixties" (vuoden 2005 toinen painos): http://en.wikipedia.org/wiki/Revolution_in_the_Head:_The_Beatles'_Records_and_the_Sixties


      • harmonia.
        Muutama kommentti kirjoitti:

        Verrattuna moneen muuhun rockbändiin, The Beatles oli sikäli harvinainen koostumus että siinä oli useita laulaja-lauluntekijöitä (singer-songwriter) samanaikaisesti. Kun kuuntelee vaikkapa "Rubber Soul" albumia, niin juuri tuo vaihtelevuus tekee heidän LP:istään mielenkiintoisia. Muita rakenteeltaan samanlaisia bändejä ovat olleet ehkä lähinnä Fleetwood Mac (Lindsey Buckingham, Stevie Nicks ja Christine McVie laulaja-lauluntekijöinä) tai Eagles (etenkin Don Henley ja Glenn Frey laulaja-laulutekijöinä).

        Monissa muissa 1960- ja 1970-luvun yhtyeissä oli yksi päävokalisti kuten Mick Jagger (Keith Richards oli toki yhtä tärkeä lauluntekijänä, mutta ei laulajana), tai Roger Daltrey, joka lauloi The Who-yhtyeessä ensisijaisesti lauluntekijä-kitaristi Pete Townshendin kappaleita. Vastaavasti Simon & Garfunkel -yhtyeessä oli kylläkin kaksi hyvää laulajaa, mutta Paul Simon vastasi täysin siitä sävellys- ja sanoituspuolesta, ja The Beach Boyseissa oli kylläkin monta suhteellisen vahvaa laulajaa, mutta laulujen tekeminen oli pääasiassa Brian Wilsonin varassa. Olen joskus ajatellut että ehkäpä samaan yhtyeeseen on myös vaikea mahduttaa montaa vahvaa laulaja-lauluntekijää samanaikaisesti.

        Noista Beatlesien taustavaikuttajista kertoo varsin hyvin heidän alkuaikojensa cover-versiot sekä studiolevyillä että live-levyillä kuten "Live at the BBC". Varmaankin jämäkin opas Beatlesin musiikkiin on Ian MacDonaldin teos "Revolution in the Head - the Beatles records and the Sixties" (vuoden 2005 toinen painos): http://en.wikipedia.org/wiki/Revolution_in_the_Head:_The_Beatles'_Records_and_the_Sixties

        Olen lukenut MacDonaldin mielenkiintoisen kirjan,siinä hän kertoilee faktoja sekä omia mielipiteitään;ihan lukemisen arvoinen kirja.Hänellä oli kai jotain pahoja vaikeuksia elämässään,koska päätyi itsemurhaan,muistaakseni..ei kiva.
        Suosittelen Mark Lewisohnin kahta aika perusteellista Beatlesista tekemää kirjaa Recording Sessions ja Chronicle nimisiä.


      • Beethoven Mozart

        Populaarimusiikki tarkoittaa suosittua, massoille suunnattua kansanmusiikkia, mitä Beatleskin on. Mistään ennenkuulumattomasta Beatlesissa ei ollut kysymys, mutta helkutin hyviä laulusävellyksiä he kyllä tekivät! Paul McCartneyn melodiat ovat luonnollisia ja omaperäisiä.

        Heidän musiikillinen taustansa on osittain irlantilaisessa musassa - ja tietysti amerikkalaisessa rockissa. Kuten tietänette, nämä ovat eri mantereitten kansanmusiikkia. POPULAARIMUSIIKISSA ei koskaan aiemmin oltu kuultu vastaavaa, muissa genreissä kyllä. =)

        Suosittelen tietämättömiä tahoja tutustumaan vähitellen muuhunkin kuin liverpoolin popmestareihin, niin mainioita kuin he olivatkin omassa lajissaan.


      • giooiuuigi
        Beethoven Mozart kirjoitti:

        Populaarimusiikki tarkoittaa suosittua, massoille suunnattua kansanmusiikkia, mitä Beatleskin on. Mistään ennenkuulumattomasta Beatlesissa ei ollut kysymys, mutta helkutin hyviä laulusävellyksiä he kyllä tekivät! Paul McCartneyn melodiat ovat luonnollisia ja omaperäisiä.

        Heidän musiikillinen taustansa on osittain irlantilaisessa musassa - ja tietysti amerikkalaisessa rockissa. Kuten tietänette, nämä ovat eri mantereitten kansanmusiikkia. POPULAARIMUSIIKISSA ei koskaan aiemmin oltu kuultu vastaavaa, muissa genreissä kyllä. =)

        Suosittelen tietämättömiä tahoja tutustumaan vähitellen muuhunkin kuin liverpoolin popmestareihin, niin mainioita kuin he olivatkin omassa lajissaan.

        genreistä, ei ne muutkaan genret meistä.

        Lisäksi jazz oli taustalla. Paulin isällä oli bändi. Eri lajeissaan.

        tunnettu tosiasia on, että Liverpool satamakaupunkina sai levyjä amerikasta - muuallaa ei ollut niitä. Lisäksi tietty radioasemat, Luxemburg lähinnä.


      • on se
        Beethoven Mozart kirjoitti:

        Populaarimusiikki tarkoittaa suosittua, massoille suunnattua kansanmusiikkia, mitä Beatleskin on. Mistään ennenkuulumattomasta Beatlesissa ei ollut kysymys, mutta helkutin hyviä laulusävellyksiä he kyllä tekivät! Paul McCartneyn melodiat ovat luonnollisia ja omaperäisiä.

        Heidän musiikillinen taustansa on osittain irlantilaisessa musassa - ja tietysti amerikkalaisessa rockissa. Kuten tietänette, nämä ovat eri mantereitten kansanmusiikkia. POPULAARIMUSIIKISSA ei koskaan aiemmin oltu kuultu vastaavaa, muissa genreissä kyllä. =)

        Suosittelen tietämättömiä tahoja tutustumaan vähitellen muuhunkin kuin liverpoolin popmestareihin, niin mainioita kuin he olivatkin omassa lajissaan.

        "Suosittelen tietämättömiä tahoja tutustumaan vähitellen muuhunkin kuin liverpoolin mestareihin" jne. Tälle tyypille sanon,et sitä samaa sulle toivon,avaa hiukan mieltäsi,niin on paljon helpompi elää.Niin mainioita,kuin sinun AINOAT,OIKEAT musiikintekijäsi ovatkaan.


      • Teisco Del Rey
        on se kirjoitti:

        "Suosittelen tietämättömiä tahoja tutustumaan vähitellen muuhunkin kuin liverpoolin mestareihin" jne. Tälle tyypille sanon,et sitä samaa sulle toivon,avaa hiukan mieltäsi,niin on paljon helpompi elää.Niin mainioita,kuin sinun AINOAT,OIKEAT musiikintekijäsi ovatkaan.

        eli Paul McCartneyn isoisä soitti sata(100!) vuotta sitten es-tuubaa tehtaan puhallinorkesterissa.Isä Jimillä taas oli 20-30 luvulla tanssiorkesteri Jim Mac´s Jaz Band, josta isoisä ei tykännyt.Paul sai vahvat vaikutteet molemmista.Vielä 70-luvun alussa Paul ja Jim kävivät yhdessä kuuntelemassa puhallinorkestereita.Jim soitti kotona pianolla jaz-standardeja joiden nuotit ovat nykyisin Paulilla.Jim patisteli tarkkuuteen musiikinkuuntelussa,harmoniat,bassolinjat,soinnut.Beatles soitti ennen levyuransa alkua tanssimusiikkia jossa jo käytettiin seiskat,dimit,ysit ja majseiskat ym.Paul toimi Beatlesissa myös jonkinlaisena soitonopettajana joka kyrsi muita,kuten nykyisin tiedetään.Helppoa muuten huomata kuinka George Harrison kehittyi kitaristina varsinkin Paulin sävellyksissä.All my loving aikanaan kuulosti enemmän Paulin kuin Georgen tuotokselta.Myös Something kappaleen läpisävellettyä bassoa kannattaa kuunnella.Se oli todellinen lahja Georgen hyvään biisiin.Oulunkylän pop&jazz -opisto käytti sitä aikanaan Reijo Karvosen aikaan oppimateriaalina.Lopuksi vielä että kaikki soinnut voi soittaa kitaralla usealla eri tavalla.Esim.Lennon vain harvoin venytti sormiaan barre-soinnuilla.


      • keliä..pukkaa.
        Teisco Del Rey kirjoitti:

        eli Paul McCartneyn isoisä soitti sata(100!) vuotta sitten es-tuubaa tehtaan puhallinorkesterissa.Isä Jimillä taas oli 20-30 luvulla tanssiorkesteri Jim Mac´s Jaz Band, josta isoisä ei tykännyt.Paul sai vahvat vaikutteet molemmista.Vielä 70-luvun alussa Paul ja Jim kävivät yhdessä kuuntelemassa puhallinorkestereita.Jim soitti kotona pianolla jaz-standardeja joiden nuotit ovat nykyisin Paulilla.Jim patisteli tarkkuuteen musiikinkuuntelussa,harmoniat,bassolinjat,soinnut.Beatles soitti ennen levyuransa alkua tanssimusiikkia jossa jo käytettiin seiskat,dimit,ysit ja majseiskat ym.Paul toimi Beatlesissa myös jonkinlaisena soitonopettajana joka kyrsi muita,kuten nykyisin tiedetään.Helppoa muuten huomata kuinka George Harrison kehittyi kitaristina varsinkin Paulin sävellyksissä.All my loving aikanaan kuulosti enemmän Paulin kuin Georgen tuotokselta.Myös Something kappaleen läpisävellettyä bassoa kannattaa kuunnella.Se oli todellinen lahja Georgen hyvään biisiin.Oulunkylän pop&jazz -opisto käytti sitä aikanaan Reijo Karvosen aikaan oppimateriaalina.Lopuksi vielä että kaikki soinnut voi soittaa kitaralla usealla eri tavalla.Esim.Lennon vain harvoin venytti sormiaan barre-soinnuilla.

        Kysymys: miksi All My Loving olisi voinut kuulostaa Georgen tuotokselta,kun sen sävelsi Paul täysin yksin;John myös mainitsi sen olevan täysin Paulin tekemä,eli ? John kehui itseään tämän hienon kappaleen hienon komppaamisen johdosta,George sormitteli siihen tyylikkään pikku soolon.


      • Teisco Del Rey
        keliä..pukkaa. kirjoitti:

        Kysymys: miksi All My Loving olisi voinut kuulostaa Georgen tuotokselta,kun sen sävelsi Paul täysin yksin;John myös mainitsi sen olevan täysin Paulin tekemä,eli ? John kehui itseään tämän hienon kappaleen hienon komppaamisen johdosta,George sormitteli siihen tyylikkään pikku soolon.

        Eli tuskin George sormitteli pikku sooloa.Paulin kappaleisiin ei kukaan lisännyt jälkeenpäin mitään .Paul johti omien laulujen äänitystä viimeiseen nuottiin asti.Oli kyllä kärppänä muiden biiseissä kynän ja pianon kanssa jos tarvittiin.All My Loving on tehty teksti edellä keikkabussissa keväällä 1963 ja melodiaa ja sointuja soittopaikan takahuoneen pianolla.Paulimaisesti sen piti kuulostaa jonkin tyyliseltä,eli kantrilta tällä kertaa.Tuo välisoolo on luultavasti ollut aluksi intro(a`la Los Manolos) jona se on oikean mittainenkin jos laskee tahdit .Levylle jäi kantrista Chet Atkins-tyylinen kitarasoolo. Georgen ja Paulin ei niin lämpimät välit johtuivat Paulin savolaisesta piällysmies asenteesta jossa tasa-arvo bändissä oli suhteellista.Jopa I Feel Finen introssa A-kielen kiertomölinä ja toistuva riffi on Paulin.Paul on kelpo kitaristi mutta Georgelle koitti vapaus vasta sitarikaudella .Myös Something ja Here Comes The Sun vakuuttivat vanhan banjosilmän.Georgen hieno ura Beatlesin jälkeen on juttu sinänsä.Kun Paul teki Bad Fingerille 1970 ? Come And Get It biisin demon,ei Bad Finger saanut pyynöstä huolimatta muuttaa mitään ."Muutelkaa omia biisejänne,tämä on soitettava tarkasti demon mukaan".Molemmat versiot YouTubessa.Siitä tuli lista ykkönen USAsa.


      • tietää sen
        Teisco Del Rey kirjoitti:

        Eli tuskin George sormitteli pikku sooloa.Paulin kappaleisiin ei kukaan lisännyt jälkeenpäin mitään .Paul johti omien laulujen äänitystä viimeiseen nuottiin asti.Oli kyllä kärppänä muiden biiseissä kynän ja pianon kanssa jos tarvittiin.All My Loving on tehty teksti edellä keikkabussissa keväällä 1963 ja melodiaa ja sointuja soittopaikan takahuoneen pianolla.Paulimaisesti sen piti kuulostaa jonkin tyyliseltä,eli kantrilta tällä kertaa.Tuo välisoolo on luultavasti ollut aluksi intro(a`la Los Manolos) jona se on oikean mittainenkin jos laskee tahdit .Levylle jäi kantrista Chet Atkins-tyylinen kitarasoolo. Georgen ja Paulin ei niin lämpimät välit johtuivat Paulin savolaisesta piällysmies asenteesta jossa tasa-arvo bändissä oli suhteellista.Jopa I Feel Finen introssa A-kielen kiertomölinä ja toistuva riffi on Paulin.Paul on kelpo kitaristi mutta Georgelle koitti vapaus vasta sitarikaudella .Myös Something ja Here Comes The Sun vakuuttivat vanhan banjosilmän.Georgen hieno ura Beatlesin jälkeen on juttu sinänsä.Kun Paul teki Bad Fingerille 1970 ? Come And Get It biisin demon,ei Bad Finger saanut pyynöstä huolimatta muuttaa mitään ."Muutelkaa omia biisejänne,tämä on soitettava tarkasti demon mukaan".Molemmat versiot YouTubessa.Siitä tuli lista ykkönen USAsa.

        Teisco nyt hieman kyllä höpisee.Paulin nokkamiesjutut alkoi paljon myöhemmin,kuin All my loving-aikoina.Ei Paulilla ollut sen enempää sanavaltaa,kuin Johnillakaan,joka oli sentään porukan perustaja,ja johtaja.Yhdessä he 4 ideoivat piisejään,ja varsinkin alkuaikoina.Vasta 1-3 vuotta ennen hajoamista,Paul kävi muiden hermoille,ja se johtui uskoakseni siitä,että musiikillisesti hän oli heistä lahjakkain ja todennäköisesti John tiesi tämän ja oli vain salaa kateellinen,kun Paul oli useimmiten täysin oikeassa.Tietysti Paul oli turhantarkka monesti,ja George jossain vaiheessa ei enää jaksanut,mut siihenkin löytyy taustalta muitakin syitä; pitkä yhdessäolo,kiertueet lopetettu,ihminen kasvaessaan muuttuu,jne.,Ringokin häipyi vähäksi aikaa ns. huonojen fiilisten takia studiossa.
        Feedback ja toistuva riffi I Feel Finessa on Paulin,mistä moinen väite?...ja Paulin suhteesta Georgeen sulla on myös outo kuva;Paul oli se,joka sairaalassa piti Georgea kädestä,tämän elämän viimeisillä hetkillä.


      • teki lennon jotain
        tietää sen kirjoitti:

        Teisco nyt hieman kyllä höpisee.Paulin nokkamiesjutut alkoi paljon myöhemmin,kuin All my loving-aikoina.Ei Paulilla ollut sen enempää sanavaltaa,kuin Johnillakaan,joka oli sentään porukan perustaja,ja johtaja.Yhdessä he 4 ideoivat piisejään,ja varsinkin alkuaikoina.Vasta 1-3 vuotta ennen hajoamista,Paul kävi muiden hermoille,ja se johtui uskoakseni siitä,että musiikillisesti hän oli heistä lahjakkain ja todennäköisesti John tiesi tämän ja oli vain salaa kateellinen,kun Paul oli useimmiten täysin oikeassa.Tietysti Paul oli turhantarkka monesti,ja George jossain vaiheessa ei enää jaksanut,mut siihenkin löytyy taustalta muitakin syitä; pitkä yhdessäolo,kiertueet lopetettu,ihminen kasvaessaan muuttuu,jne.,Ringokin häipyi vähäksi aikaa ns. huonojen fiilisten takia studiossa.
        Feedback ja toistuva riffi I Feel Finessa on Paulin,mistä moinen väite?...ja Paulin suhteesta Georgeen sulla on myös outo kuva;Paul oli se,joka sairaalassa piti Georgea kädestä,tämän elämän viimeisillä hetkillä.

        Lennon wrote the guitar riff while in the studio recording "Eight Days a Week".[5] "I wrote 'I Feel Fine' around that riff going on in the background," he recalled.[6] The Beatles (2000). The Beatles Anthology. San Francisco: Chronicle Books

        The intro to "I Feel Fine" starts with a single, percussive (yet pure-sounding) feedback note produced by plucking the A-note on McCartney's bass guitar, which was picked up on Lennon's semi-acoustic guitar. This was the very first use of feedback on a rock record. According to McCartney, "John had a semi-acoustic Gibson guitar. It had a pick-up on it so it could be amplified... We were just about to walk away to listen to a take when John leaned his guitar against the amp. I can still see him doing it... it went, 'Nnnnnnwahhhhh!" And we went, 'What's that? Voodoo!' 'No, it's feedback.' Wow, it's a great sound!' George Martin was there so we said, 'Can we have that on the record?' 'Well, I suppose we could, we could edit it on the front.' It was a found object, an accident caused by leaning the guitar against the amp."[3]Miles, Barry (1997). Paul McCartney: Many Years From Now. New York:

        While sounding very much like an electric guitar, Lennon played it on an acoustic (a Gibson model J-160E),[8] employing the guitar's onboard pickup and 1960s sound effect devices to make the acoustic guitar sound more electronic. The intro riff around a D major chord progresses to a C, then a G, where the G major vocals begin. Just before the coda, Lennon's intro riff (or ostinato), is repeated with a bright sound by George Harrison on electric guitar (a Gretsch Tennessean),[8] followed by the more electric sound of John on amped acoustic.


        No, Pepperissä McCartney oli jo HYVIN aktiivinen.


      • Teisco Del Rey
        teki lennon jotain kirjoitti:

        Lennon wrote the guitar riff while in the studio recording "Eight Days a Week".[5] "I wrote 'I Feel Fine' around that riff going on in the background," he recalled.[6] The Beatles (2000). The Beatles Anthology. San Francisco: Chronicle Books

        The intro to "I Feel Fine" starts with a single, percussive (yet pure-sounding) feedback note produced by plucking the A-note on McCartney's bass guitar, which was picked up on Lennon's semi-acoustic guitar. This was the very first use of feedback on a rock record. According to McCartney, "John had a semi-acoustic Gibson guitar. It had a pick-up on it so it could be amplified... We were just about to walk away to listen to a take when John leaned his guitar against the amp. I can still see him doing it... it went, 'Nnnnnnwahhhhh!" And we went, 'What's that? Voodoo!' 'No, it's feedback.' Wow, it's a great sound!' George Martin was there so we said, 'Can we have that on the record?' 'Well, I suppose we could, we could edit it on the front.' It was a found object, an accident caused by leaning the guitar against the amp."[3]Miles, Barry (1997). Paul McCartney: Many Years From Now. New York:

        While sounding very much like an electric guitar, Lennon played it on an acoustic (a Gibson model J-160E),[8] employing the guitar's onboard pickup and 1960s sound effect devices to make the acoustic guitar sound more electronic. The intro riff around a D major chord progresses to a C, then a G, where the G major vocals begin. Just before the coda, Lennon's intro riff (or ostinato), is repeated with a bright sound by George Harrison on electric guitar (a Gretsch Tennessean),[8] followed by the more electric sound of John on amped acoustic.


        No, Pepperissä McCartney oli jo HYVIN aktiivinen.

        alkoi siis öristä omia aikojaan feedbackiä,josta Paul delegoi tehostemestari Martinille mistä I Feel Finen intro lähtee.Biisin idea oli Lennonin ja perustui Ray Charlesin What I Said juttuun jolla Beatles oli villinnyt Hampurissa kuten Kirka alkuaikoinaan Suomessa.Kirjoitin tuossa ylempänä vain että George oli tässä biisissäkin vähäosainen statisti .Simppelin laulun koukku on rumpalin lattarikompissa ja toistuvassa kitarariffissä jotka " sävellettiin " osittain studiossa. Eli vedän pikkuisen takaisin mahdollisesta Georgen roolista.Ylempänä mainitaan kaikkien neljän yhdessä ideoineen alkuaikoina biisejään.Onhan se aikaajoin ollut mahdollistakin mutta elämänkerrat eivät tätä vahvista.Ensimmäiset Lennon McCartney laulut oli tehty ennenkuin John tiesi Georgesta mitään.John kertoi inhonneensa tätä Pauliakin kakaramaisemman näköistä kitaristia ,ja Paulihan näytti jo 10-vuotiaalta.Mick Jagger nimitti Beatlesia nelipäiseksi hirviöksi,mutta näki ehkä aineissaan kaiken kahtena.Hirviöllä oli Johnin ja Paulin päät.


      • viimeisteltiin.
        Teisco Del Rey kirjoitti:

        alkoi siis öristä omia aikojaan feedbackiä,josta Paul delegoi tehostemestari Martinille mistä I Feel Finen intro lähtee.Biisin idea oli Lennonin ja perustui Ray Charlesin What I Said juttuun jolla Beatles oli villinnyt Hampurissa kuten Kirka alkuaikoinaan Suomessa.Kirjoitin tuossa ylempänä vain että George oli tässä biisissäkin vähäosainen statisti .Simppelin laulun koukku on rumpalin lattarikompissa ja toistuvassa kitarariffissä jotka " sävellettiin " osittain studiossa. Eli vedän pikkuisen takaisin mahdollisesta Georgen roolista.Ylempänä mainitaan kaikkien neljän yhdessä ideoineen alkuaikoina biisejään.Onhan se aikaajoin ollut mahdollistakin mutta elämänkerrat eivät tätä vahvista.Ensimmäiset Lennon McCartney laulut oli tehty ennenkuin John tiesi Georgesta mitään.John kertoi inhonneensa tätä Pauliakin kakaramaisemman näköistä kitaristia ,ja Paulihan näytti jo 10-vuotiaalta.Mick Jagger nimitti Beatlesia nelipäiseksi hirviöksi,mutta näki ehkä aineissaan kaiken kahtena.Hirviöllä oli Johnin ja Paulin päät.

        -kyllä ne piisit,jotka oli jotenkin kehitelty ennen,kuin esim. George tuli mukaan bändiin,niin sitten studiossa nimenomaan enemmän/vähemmän YHDESSÄ lopulliseen muotoonsa ideoitiin,tämä on kyllä luettavissa kirjoista,kun lukee muitakin opuksia,kuin vain Hunter Daviesin tekemän.I feel fine-riffi on Johnin,se on aivan selvä juttu,turha muuta selitellä.Ja Jaggerhan oli vain kateellinen,kun kaverit John ja Paul,Mickin pyynnöstä,tekivät viereisessä huoneessa muutamassa minuutissa Rollareille hyvän menopiisin levytettäväksi; I Wanna Be Your Man. Esimerkin innoittamana sitten Jaggerkin alkoi tosissaan uskoa myös omiin kykyihinsä.Tottakai John inhosi Georgea silloin,paljon ennen Beatles aikoja,kun George fanitti kovis/cool-Johnia ja seuraili tätä,vaikka he olisivat Cynthian kanssa halunneet olla ihan vain kaksin.Hehän olivat teinejä,tiedät kai mitä on olla teini? ... :)


      • 909
        Teisco Del Rey kirjoitti:

        alkoi siis öristä omia aikojaan feedbackiä,josta Paul delegoi tehostemestari Martinille mistä I Feel Finen intro lähtee.Biisin idea oli Lennonin ja perustui Ray Charlesin What I Said juttuun jolla Beatles oli villinnyt Hampurissa kuten Kirka alkuaikoinaan Suomessa.Kirjoitin tuossa ylempänä vain että George oli tässä biisissäkin vähäosainen statisti .Simppelin laulun koukku on rumpalin lattarikompissa ja toistuvassa kitarariffissä jotka " sävellettiin " osittain studiossa. Eli vedän pikkuisen takaisin mahdollisesta Georgen roolista.Ylempänä mainitaan kaikkien neljän yhdessä ideoineen alkuaikoina biisejään.Onhan se aikaajoin ollut mahdollistakin mutta elämänkerrat eivät tätä vahvista.Ensimmäiset Lennon McCartney laulut oli tehty ennenkuin John tiesi Georgesta mitään.John kertoi inhonneensa tätä Pauliakin kakaramaisemman näköistä kitaristia ,ja Paulihan näytti jo 10-vuotiaalta.Mick Jagger nimitti Beatlesia nelipäiseksi hirviöksi,mutta näki ehkä aineissaan kaiken kahtena.Hirviöllä oli Johnin ja Paulin päät.

        No, oli Georgekin tekijämies. Kauan kesti tosin opetella. Eihän John ja Paul tunteneet vuottakaan ennen Geren liitttymistä mukaan. Opettelivat vasta soittamaan. I lost my little girl ei tainnut koskaan päästä viralliselle levylle. One after 909 vähän myöhemmin.

        Mut Georgella oli paljon hvyiä kavereita ;). Ja jänniä musiikillisia vaikutteita.


      • Jos olisit
        tietää sen kirjoitti:

        Teisco nyt hieman kyllä höpisee.Paulin nokkamiesjutut alkoi paljon myöhemmin,kuin All my loving-aikoina.Ei Paulilla ollut sen enempää sanavaltaa,kuin Johnillakaan,joka oli sentään porukan perustaja,ja johtaja.Yhdessä he 4 ideoivat piisejään,ja varsinkin alkuaikoina.Vasta 1-3 vuotta ennen hajoamista,Paul kävi muiden hermoille,ja se johtui uskoakseni siitä,että musiikillisesti hän oli heistä lahjakkain ja todennäköisesti John tiesi tämän ja oli vain salaa kateellinen,kun Paul oli useimmiten täysin oikeassa.Tietysti Paul oli turhantarkka monesti,ja George jossain vaiheessa ei enää jaksanut,mut siihenkin löytyy taustalta muitakin syitä; pitkä yhdessäolo,kiertueet lopetettu,ihminen kasvaessaan muuttuu,jne.,Ringokin häipyi vähäksi aikaa ns. huonojen fiilisten takia studiossa.
        Feedback ja toistuva riffi I Feel Finessa on Paulin,mistä moinen väite?...ja Paulin suhteesta Georgeen sulla on myös outo kuva;Paul oli se,joka sairaalassa piti Georgea kädestä,tämän elämän viimeisillä hetkillä.

        säveltänyt parissa vuodessa miljoonia tuottaneita listahittejä,niin antaisitko taitamattomamman kaverisi lisäillä uuteen biisiisi omiaan?


      • samat kujeet...
        Jos olisit kirjoitti:

        säveltänyt parissa vuodessa miljoonia tuottaneita listahittejä,niin antaisitko taitamattomamman kaverisi lisäillä uuteen biisiisi omiaan?

        -juju onkin siinä,et he tiesivät,ja arvostivat kavereitaan ja heidän taitojaan jne.,ja todellakin kuuntelivat ehdotuksia,ja yhdessä hioivat musiikkiaan,vaikka viimeinen sana oli kai sillä,joka oli alunperin sävellyksen säveltänyt tms.,paitsi silloin,kun oli kyseessä selvästi yhteinen tekele.Mieti vähän enemmän,ja ota asioista selvää,ja LUE paljon enemmän kavereiden haatatteluja,muistelmia ja nimenomaan sellaisia,joissa he ITSE kertovat asioista,eikä jotain huhupuheita tms. löpinöitä,niitäkin riittää maailmalla.


      • pppppppppooooooooooo
        Jos olisit kirjoitti:

        säveltänyt parissa vuodessa miljoonia tuottaneita listahittejä,niin antaisitko taitamattomamman kaverisi lisäillä uuteen biisiisi omiaan?

        Ne listahititkin oli yhdessä tehtyjä,kavereiden lisäyksiä siellä täällä... :)


      • lukisitte enemmän.
        pppppppppooooooooooo kirjoitti:

        Ne listahititkin oli yhdessä tehtyjä,kavereiden lisäyksiä siellä täällä... :)

        Hyvä olisi vielä jonkinlaiset musiikkiopinnot ja jonkin instrumentin soittotaito.On tosi herttaista ajatella Beatlesia demokraattisena moppitukkakerhona ja uskoa vaikka Paulin muisteloihin tasavertaisesta päätöksenteosta.Riitoja asiastahan oli koko Beatlekauden.Ajatelkaa All My Loving-kappaleen kitarasooloa.Jos laulun tekijä antaa sinulle(joka olet melkein yhtä hyvä kitaristi) tahtien määrän,soinnut niissä,tempon ja tyylilajin,niin pitäisitkö sinulle annettua pikku tehtävää sävellyksenä?


      • 909
        lukisitte enemmän. kirjoitti:

        Hyvä olisi vielä jonkinlaiset musiikkiopinnot ja jonkin instrumentin soittotaito.On tosi herttaista ajatella Beatlesia demokraattisena moppitukkakerhona ja uskoa vaikka Paulin muisteloihin tasavertaisesta päätöksenteosta.Riitoja asiastahan oli koko Beatlekauden.Ajatelkaa All My Loving-kappaleen kitarasooloa.Jos laulun tekijä antaa sinulle(joka olet melkein yhtä hyvä kitaristi) tahtien määrän,soinnut niissä,tempon ja tyylilajin,niin pitäisitkö sinulle annettua pikku tehtävää sävellyksenä?

        Jaa-a. No, kovasti nuo tuntuivat keskustelleen erilaisista ratkaisuista.


      • Beethoven-wuf!
        lukisitte enemmän. kirjoitti:

        Hyvä olisi vielä jonkinlaiset musiikkiopinnot ja jonkin instrumentin soittotaito.On tosi herttaista ajatella Beatlesia demokraattisena moppitukkakerhona ja uskoa vaikka Paulin muisteloihin tasavertaisesta päätöksenteosta.Riitoja asiastahan oli koko Beatlekauden.Ajatelkaa All My Loving-kappaleen kitarasooloa.Jos laulun tekijä antaa sinulle(joka olet melkein yhtä hyvä kitaristi) tahtien määrän,soinnut niissä,tempon ja tyylilajin,niin pitäisitkö sinulle annettua pikku tehtävää sävellyksenä?

        Tuo kirjoitustaidoton ipana tuolla jauhelee taas paskaa! Noei vais! Juttuhan on niin että sekä Tesco että "ipana" ovat oikeassa, osin... yhdessä hiomista oli, mutta Maccan näkemys yleensä voitti. Maccalla olikin sitä enemmän. "Ipanan" ongelma on propagoivan fanaattisen kirjallisuuden yliannostus, Beatles oli vain yksi pop-poppoo, parempaa musaa on tietty roppakaupalla. Noista kirjoista tulee myös väärät infot koskien Beatlesin ryhmädynamiikkaa, kun ne on kirjoitettu esim perikuntien antamasta toiveesta tai suoraan jonkun jäsenen toimesta. Jos haluaa aikaansa tuhlata Beatlesin kaltaiset "kasipuolen musiikintekijän" tutkimiseen, ni mikäs siinä tietty (vaikka onhan Beethovenkin ollut)


      • Teisco Del Rey
        Beethoven-wuf! kirjoitti:

        Tuo kirjoitustaidoton ipana tuolla jauhelee taas paskaa! Noei vais! Juttuhan on niin että sekä Tesco että "ipana" ovat oikeassa, osin... yhdessä hiomista oli, mutta Maccan näkemys yleensä voitti. Maccalla olikin sitä enemmän. "Ipanan" ongelma on propagoivan fanaattisen kirjallisuuden yliannostus, Beatles oli vain yksi pop-poppoo, parempaa musaa on tietty roppakaupalla. Noista kirjoista tulee myös väärät infot koskien Beatlesin ryhmädynamiikkaa, kun ne on kirjoitettu esim perikuntien antamasta toiveesta tai suoraan jonkun jäsenen toimesta. Jos haluaa aikaansa tuhlata Beatlesin kaltaiset "kasipuolen musiikintekijän" tutkimiseen, ni mikäs siinä tietty (vaikka onhan Beethovenkin ollut)

        Kuuntelin muina miehinä Beatlesin Live At The BBC-levyltä A Hard Days Nightia kun havahduin Eero Aarnion suunnittelemasta pallotuolista epäuskoisena kuulemaani:Tarkasti ,lähes huomaamattomasti on livetilanteessa soitettu välisoolo leikattu pois,ja tilalle on liimattu levyllä oleva soitonpätkä,sama jossa piano soi unisonossa kitaran kanssa. Rima voi pudota kokeneeltakin artistilta ja tässä se oli aikanaan huomattavan korkealla.


      • gsdgsg
        Teisco Del Rey kirjoitti:

        Kuuntelin muina miehinä Beatlesin Live At The BBC-levyltä A Hard Days Nightia kun havahduin Eero Aarnion suunnittelemasta pallotuolista epäuskoisena kuulemaani:Tarkasti ,lähes huomaamattomasti on livetilanteessa soitettu välisoolo leikattu pois,ja tilalle on liimattu levyllä oleva soitonpätkä,sama jossa piano soi unisonossa kitaran kanssa. Rima voi pudota kokeneeltakin artistilta ja tässä se oli aikanaan huomattavan korkealla.

        hahah - basso kuuluu kyllä yllättävän hyvin.

        We did that just to prove that we are not playing the record


      • kupittaa123
        viimeisteltiin. kirjoitti:

        -kyllä ne piisit,jotka oli jotenkin kehitelty ennen,kuin esim. George tuli mukaan bändiin,niin sitten studiossa nimenomaan enemmän/vähemmän YHDESSÄ lopulliseen muotoonsa ideoitiin,tämä on kyllä luettavissa kirjoista,kun lukee muitakin opuksia,kuin vain Hunter Daviesin tekemän.I feel fine-riffi on Johnin,se on aivan selvä juttu,turha muuta selitellä.Ja Jaggerhan oli vain kateellinen,kun kaverit John ja Paul,Mickin pyynnöstä,tekivät viereisessä huoneessa muutamassa minuutissa Rollareille hyvän menopiisin levytettäväksi; I Wanna Be Your Man. Esimerkin innoittamana sitten Jaggerkin alkoi tosissaan uskoa myös omiin kykyihinsä.Tottakai John inhosi Georgea silloin,paljon ennen Beatles aikoja,kun George fanitti kovis/cool-Johnia ja seuraili tätä,vaikka he olisivat Cynthian kanssa halunneet olla ihan vain kaksin.Hehän olivat teinejä,tiedät kai mitä on olla teini? ... :)

        Alkuaikoina ei kyllä studiossa ehditty mitään hioa. Hyvä jos Martin sai aikaa Epsteinilta levyntekoon. Tuo ei juuri tainnut muuttua ennen kiertueiden loppua. Olisiko Helpiltä vähän tilanne alkanut parantua?

        For Sale on jo otsikoltaan ironinen esimerkki. Lainakappaleitakin mukana. Samaan aikaan tuli rock'n'roll EP - kiertueilla ja hotellissa hieotunutta kamaa.
        Kuuluisuuden ajan keikathan taas koostuivat tunnetusta matskusta - 20 min ei muuhun ollut aikaa =).


    • rolloverbeathoven

      Alkuaika on asia erikseen. vaan 60l puoliväli oli oma juttunsa. Beatles olikunkku piireissä, jossa kopioitiin toinen toistaan. Dylan, Cream, Beac boys....who - jopa pink floyd. KOkeilua, kehittämistä.

      Swinging 60ties, tai London.

    • Xhoppe

      Paul McCartney ja Brian Wilson olivat popmusiikin melodioiden, bassolinjojen, intervallihyppyjen ja (varsinkin Wilson myös) harmonisen liikkeen kunkut. Molemmat popmusiikin nerot arvostivat suuresti toinen toistaan ja erilaista kunnianosoitusta on heidän välillään sitten 60-luvun virrannut, milloin sanomisina, milloin konserttimuodossa.

      McCartney/Wilson olisi ollut kauniimpi kuin McCartney/Lennon-tiimi koskaan oli. Toisaalta hyvinhän Wilson ja McCartney&Lennon itsenäisenäkin vetivät.

      • Surfin' girl

        Paitti Brian ol pöpi. Ei sit tehnyt mitään 66 jälkeen.


    • beat less

      mistä lie tulivat rytmivaihdokset ja sävellajivaihdokset, joita Leonard bernstein arvostaa.

      Oliko poikien omaa keksintöä vai George Martinin tuomaa lisää? Martinillahan oli kokemusta klasarin tuottamisesta.

      Ja mistä tulivat erilaiset soittimet? Satamakaupungin monikulttuurisuutta vai ajan henki?

    • öppilöömi

      klasarin...kuinka ääliömäisen tyhmä ja asenteellinen termi tämä onkaan, saatika sitten tuo klasariopiskelija, jollainen olen siis itsekin sitten joskus ollut...oikein hävettää syvästi tämä naurettava ylenkatsominen yhteen ja ylöspäin katsominen toiseen suuntaan.

      Olisiko jo viimein syytä häipyä tältäkin palstalta arvioimasta näitä poppijuttuja klassisen musiikin kriteereillä? Ei siitä oikeasti kuitenkaan kukaan mitään kostu...laajempi sivistys harvoin kukkii yhdessä nupissa - "klasareilla" tuskin yhdessäkään tuntemassani tapauksessa.

    • ahdh

      Maccan uusvanha levy valottane tätä. Tosin amerikkalaisesta näkökulmasta.


      a

    • Otto Ville
      • ahdh

        Coverit on vähän eri asia. Onhan sekä JOhn että Paul julkaissut omat rock'n'roll albuminsa.

        Tässä tullee musikaaleja, jazzia ja tulisiko kansanmusiikkiakin. Luulen,e ttä vähemmän rockia tällä kertaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      275
      4699
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      134
      3040
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2877
    4. Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?

      Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k
      Maailman menoa
      34
      2871
    5. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      77
      1816
    6. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1664
    7. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

      Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1521
    8. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      60
      1429
    9. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1292
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      215
      1190
    Aihe