Opiskelijan budjetti

Ilmatar

Hei opiskelijat, kertokaa mikä on kuukausibudjettinne, kuinka paljon jää rahaa käteen vuokran jälkeen ja mistä tulot muodostuvat. Riittävätkö rahat?

Itselläni yliopisto-opiskelijana näin.

Opintotuki/asumislisä: 387 euroa/kk

muut tulot: 300 e/kk

yhteensä 687 e

Solun vuokran jälkeen käteen jää noin 489 e, ihan ok pärjäilen mutta rahat tahtoo loppua koska olen tuhlaileva luonne.

21

9976

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo

      En ole enää opiskelija, mutta muistista repäistynä:

      opintojen alkupää (1996-1999):

      Opintoraha asumislisä: 2000mk/kk
      Kesälomatienestit "jyvitettyinä": 2200 mk/kk
      Vuokra: 850 mk/kk (soluasunto)

      Vuokran jälkeen käteen jäi siis n. 3350mk/kk

      opintojen loppupää (2000-2003)
      Opintoraha asumislisä: 0€/kk (en voinut nostaa tuloista johtuen)
      Palkka: 1400-1900€/kk
      Vuokra n. 180€/kk (pieni yksiö)

      Kuukaudessa käteen jäi siis noin 1000€ plus-miinus parisataa...

      • Mamma

        Itse olen vastaavalla summalla elättänyt 5 henkiöä. Eli nykyisellä varsin keskimääräisellä palkalla. Ongelmallista oli se, että vuokraan meni suoraan palkasta 3 400 mk/kk. - No, käytiin kirppareilla, roskiksilla, puutetta ei ollut ja tekemistä riitti.

        Mamma


      • Joo
        Mamma kirjoitti:

        Itse olen vastaavalla summalla elättänyt 5 henkiöä. Eli nykyisellä varsin keskimääräisellä palkalla. Ongelmallista oli se, että vuokraan meni suoraan palkasta 3 400 mk/kk. - No, käytiin kirppareilla, roskiksilla, puutetta ei ollut ja tekemistä riitti.

        Mamma

        Niin pärjäsi. Tuo tulotaso tuskin kuitenkaan edustaa keskiverto-opiskelijan tulotasoa...


      • Ilmatar

        ...tuossa vastasi jo yksi ihminen joka tienasi vielä enemmän kuin minä. Siinä sinulle lisää kihistävää.


      • everyday

        Itselläni ainakin vanhemmat maksaa suurimmat osat kuluista. Itse omilla tienesteillä maksan sellaisia juttuja joita vanhemmat ei helposti suostu maksamaan.
        Asuminen ei maksa mitn, ruoka ei maksa mitn, ei myöskään vaatteet, harrastukset etc.
        Kesätienesteillä maksan ulkomaanmatkani:)


    • ihmettelevä

      MITÄ ON MUUT TULOT, PAPPA BETALAR VAI??

      • Ilmatar

        =) Suomi on kateellisten maa.


      • Joo

        Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin työnteko? Siitä saa yleensä rahaa...


      • Mia
        Joo kirjoitti:

        Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin työnteko? Siitä saa yleensä rahaa...

        Kyllä saa ja monet käyvätkin töissä, mutta kyllä myös "pappa betalar" monelle. Minun vanhemmillani olisi ollut varaa tukea opiskeluani ihan hyvin, mutta periaate oli, että itse on pärjättävä ja että elintaso ei opiskelijalla voi eikä sen tarvitsekaan olla samaa luokkaa kuin vanhempien kotona. Sain välttämättömiä hankintoja varten kyllä rahaa, mutta en mitään säännöllistä summaa joka kuukausi.


      • Ilmatar
        Joo kirjoitti:

        Oletko kuullut sellaisesta asiasta kuin työnteko? Siitä saa yleensä rahaa...

        Ja monessa duunissa olen jo elämässäni ollut, sekä oman alan että hanttihommissa.


      • Joo
        Ilmatar kirjoitti:

        Ja monessa duunissa olen jo elämässäni ollut, sekä oman alan että hanttihommissa.

        Sitä minäkin ajattelin. Vastasinhan nimenomaan tuolle "Pappa betalar"-epäilijälle...


    • Riepu-Reeta

      Opintoraha asumislisä vajaa 380€
      Vuokra kimppakämpässä n.180€

      Jäljelle jääneestä vajaasta parista sadasta eurosta sitten makselen puhelimet ja sähköt ja ruoat. Ja siinäpä se sitten olikin. Tuli ja meni.

      • Illias

        Opintoraha asumislisä n. 400 euroa, vuokra 260 euroa. Jää kouraan 140 egee, mistä sitten miinus kaikki puhelinlaskut, sähkölaskut, ruoka jne. Ei kyllä ole valtiovalta liian helpoksi tehnyt opiskelijan elämää...Saas nähdä miten tulevat muutokset vaikuttavat tulevaisuudessa toimeentuloon...


    • ihmettelevä

      Miten voisin olla kateellinen noin älyvapaalle tyypille, joka tulee tälle palstalle retostelemaan tuloillansa?!?!?! Mitä vittua se ketään kiinnostaa miten SINÄ pärjäät?! Voi elämän kevät. Kateuttani en kysnyt, vaan siksi että haluan tietää kuinka helvetin tyhmä on ihminen joka kertoo raha-asioistaan täällä ja varsinkin kuinka hyvin tulee toimeen?! Provosointitarkoitus vai??

      • Ilmatar

        Ihmettelijälle:

        Tarkoitukseni oli kerätä gallupilla tietoa siitä millä rahalla opiskelijat elävät sillä kysymys yleensä kiinnostaa minua. Täällä sen voi tehdä anonyymisti. Tuskin omia tietojanikaan tänne laittaisin jos joutuisin henkilöllisyyteni paljastamaan.

        Provosoida tai kateutta herättää ei ollut aikomukseni, sillä tiedän että vaikka monet opiskelijat elävät pienemmällä rahalla kuin minä, on monilla kuitenkin samat tulot tai suuremmatkin töiden, vanhempien avustuksen, opintolainan yms. tiimoilta. Tarkoitus on todellakin ihan objektiivisesti, anonyymina kerätä tietoa.

        Vastakysymys sinulle: Miksi helvetissä sinä kirjoitat tällaiseen viestiketjuun asiattoman viestin, joka ei kuulu itse asiaan? Vaikutat aika teiniltä.


    • heli

      Heti iski kademieli: itse saan opintotukea asumislisineen 430 e/kk, josta jää vuokran jälkeen vain 170 e.

      Joskus kieltämättä tuntuu aika uskomattomalta, että nämä kaikki vuodet olenkin pärjännyt. Kesätöitä olen kyllä tehnyt ja nostanut useimpina vuosina lainaa, mutta ne rahat ovat aina menneet johonkin isompaan hyötyhankintaan, kuten tietokoneeseen. Vanhemmilta on tullut korkeintaan 50 e/kk, enempään ei heilläkään olisi varaa.

      Hirvittää kyllä kieltämättä ajatella, miten lainani tulevaisuudessa hoidan. Palkkapussi kun varmaan jää tälläkin humanistilla aika kevyeksi, kun näin on yleisesti jopa juuri omankin alani töissä.

      • pipa

        Olen myös kateellinen noista "muista tuloista"... Saan opintotukea asumislisää 380e/kk, siitä vähennettävä soluvuokra 190e, kroonisen sairauden lääkkeet (onneksi vain 30e/kk) ja puhelinlasku (yleensä n.30e). Noin 130e jää siis elämiseen. Tekisi mieli aloittaa e-pillerien syönti, mutta siitäkin tulisi taas lisälaskua joka kuulle...

        Talvella rahat riittivät juuri ja juuri, koska kesätöistä olin säästänyt todella paljon ja niistä käytin noin 50e/kk. Nyt loppukeväällä ja ennen kesätöiden alkua on ollut pakko pyytää äidiltä rahaa suurin piirtein tuo sama summa joka kuukausi... Pahaa tekee, kun äidinkään tulot eivät ole suuret ja hän avustaa myös siskoani (joka ei asu siis enää kotona), mutta vaihtoehtoa ei ole...

        Opiskelun lisäksi en ole jaksanut työskennellä. Ensi vuonna on ilmeisesti pakko... Masentaa, kun ei ole varaa käydä leffassa tai edes vuokrata videoita, puhumattakaan siitä että olisi varaa ostaa oikeasta vaatekaupasta uusia vaatteita...


    • proo

      Ylös opintotuet reilusti ja vastaavasti työttömyystuet alas.
      SE olisi reilu peli se.

      Nykyään työtön saa rahaa yhteiskunnalta selvästi enemmän kuin opiskelija, se on suuri vääryys.

      Näin asian on halunnut olevan vasemmistopuolueet, jotka hyysäävät työttömiä. Vasemmisto palkitsee laiskat ja rankaisee ahkeria.

      Siksi opiskelijoiden ja kaikkien fiksujen tulisi vaatia muutosta asiaan.
      Eli sanomalla ei vasemmistopuolueille.
      Nyt on vaalit, äänestäkää oikeistoa.

      • corazonado

        Olen kanssasi ihan samaa mieltä, että opintotuilla ei meinaa pärjätä millään ja niitä pitäisi korottaa.
        Itsekin olen opiskelija ja elämiseen jää vuokran jälkeen 200€ josta pitää maksaa vielä puhelinlasku ja bussikortti.
        On kuitenkin muistettava että opiskelu on vain väliaikaista kun taas joku voi olla pitkäaikaistyöttömänä (eikä usein omasta halustaan). Tiedän, että myös työttömän peruspäiväraha on todella pieni. Se ei ole oikea paikka leikata. Muuta turhaa tuhlausta valtio ja kunnat kyllä harrastavat. Opintotuet ylös!


      • heh
        corazonado kirjoitti:

        Olen kanssasi ihan samaa mieltä, että opintotuilla ei meinaa pärjätä millään ja niitä pitäisi korottaa.
        Itsekin olen opiskelija ja elämiseen jää vuokran jälkeen 200€ josta pitää maksaa vielä puhelinlasku ja bussikortti.
        On kuitenkin muistettava että opiskelu on vain väliaikaista kun taas joku voi olla pitkäaikaistyöttömänä (eikä usein omasta halustaan). Tiedän, että myös työttömän peruspäiväraha on todella pieni. Se ei ole oikea paikka leikata. Muuta turhaa tuhlausta valtio ja kunnat kyllä harrastavat. Opintotuet ylös!

        Ei valtiolla ole varaa rahoittaa joka "opiskelijan" juhlintaa ja ryyppäämistä!!

        Luulisi tolla vajaalla 500 eurolla pärjäilevän! (Ilmatar) Itsellä jää n. 200 vaikka käyn töissä!

        Jos opintotukea nostettaisiin niin mikäs kiire olisi valmistua, senkun juhlittaisiin ja shoppailtaisiin vaan. Mikäs sen mukavampaa.

        Valmistukaa nopeasti opiskelijat niin pääsette rahoittamaan yhteiskunnan loisia, juoppoja, laiskoja yms. roskaporukkaa..


    • töölllööällokkkkkkkk

      Ilmainen solukämppä samoin ruoka 1980-luvulla.Opintotuki ja kesät töissä. Viikonloppuisin töitä.

      Pieni opintolaina, sen maksoin heti pois kun valmistuin.

      Pärjäsi ihan ok, säästäminen tietysti siihen päälle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1990
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1549
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      141
      1408
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1250
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      273
      1077
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      121
      970
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      50
      792
    Aihe