Keliaakikoiden oireet ja parantuminen?

jesmiina

Mulla on ollut vuosia kaikenlaista oireilua ja puolitoista vuotta todella pahoja ja oon joutunu koulunki lopettaan, olen siis 17 ja lukion käynti ei onnistunu millään voimakkaiden kipujen takia. Oireina mulla on voimakas mahakipu,joka heijastuu myös selkään( pistokset,kouristukset.polttelu...) pahoinvointi, turvotus,nivelkivut,päänsärky,lihassäryt,luusäryt,aftat,ripuli (joskus lievä ummetuskin),väsymys ja heikotus, sydämmen tykytys, jalkojen puutuminen jne.. Sjögrenin syndrooma on diagnosoitu ja olen lähes 100 prosenttisen varma että minulla keliakia on. Olen ollut 2 kk gluteenittomalla ruokavaliolla, ripulia ei enää juurikaan ole ja nivelkivut hävinneet ja muutkin oireet helpottaneet, mutta vieläkin huonossa kunnossa kuitenkin. Kuinka kauan teillä muilla on kestänyt suoliston paraneminen ja oireiden loppuminen ja millasia oireita teillä on ollut ?

12

7314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • M86**

      Terve!

      Mulla todettiin keliakia 4,5 vuotta sitten. En tarkalleen muista kuinka kauan kärsin mahakivusta ym. vaivoista, mutta ei siinä hirveen paljon yli 2kk mennyt, joten etköhän keliakiavaivoista piakkoin pääse eroon :) Kannattaa vaan olla tarkkana gluteenittoman ruokavalion suhteen, itsellä kävi pari vahinkoa alkuaikoina ja vaikka niistä selviskin aika lyhytkestoisella vatsakivulla niin parempi ilman :) Tsemppiä!

      • jesmiina

        Kiitos :) mulla on itseassa mahatähystys tulossa ja siellä otetaan koepala samalla, mutta vasta helmikuun alussa se.. Kauankohan se keliakia mahtaa näkyä siellä gluteenittoman ruokavalion jälkeen ? olis tosi hyvä saada kuitenki ihan virallinen diagnoosi, mutta gluteenia en silti aio syödä, tulee niin hirvittävät kivut siitä.


      • jesmiina
        jesmiina kirjoitti:

        Kiitos :) mulla on itseassa mahatähystys tulossa ja siellä otetaan koepala samalla, mutta vasta helmikuun alussa se.. Kauankohan se keliakia mahtaa näkyä siellä gluteenittoman ruokavalion jälkeen ? olis tosi hyvä saada kuitenki ihan virallinen diagnoosi, mutta gluteenia en silti aio syödä, tulee niin hirvittävät kivut siitä.

        Niin ja onko teillä ollu laktoosi intoleranssi samanaikasesti ja parantuko se sitten gluteenittomalla ruokavaliolla? Mulla se todettiin justiinsa ja hb 119 vaikka oon juonu rautajuomaa jo puoli vuotta.


      • M86**
        jesmiina kirjoitti:

        Kiitos :) mulla on itseassa mahatähystys tulossa ja siellä otetaan koepala samalla, mutta vasta helmikuun alussa se.. Kauankohan se keliakia mahtaa näkyä siellä gluteenittoman ruokavalion jälkeen ? olis tosi hyvä saada kuitenki ihan virallinen diagnoosi, mutta gluteenia en silti aio syödä, tulee niin hirvittävät kivut siitä.

        Se jälkitarkastus taitaa olla vuoden kuluttua keliakian toteamisesta. Se suolinukka mikälie paranee kyl varmaan siihen mennessä kokonaan ja itsellä oireet tosiaan hävis varmaan hyvinkin nopeasti ruokavalion muuttamisen jälkeen, koska en muista juurikaan sitä aikaa :)

        Mulla alkoi vatsa reistailee tossa kesällä, jollon oletin sen johtuvan laktoosista, joten vaihdoin laktoosittomaan(väh. lakt.) ja on auttanut. Toi pitäis kyllä varmaan varmistaa kun ensi kerran jotain testejä tulee otettua.


      • jesmiina
        M86** kirjoitti:

        Se jälkitarkastus taitaa olla vuoden kuluttua keliakian toteamisesta. Se suolinukka mikälie paranee kyl varmaan siihen mennessä kokonaan ja itsellä oireet tosiaan hävis varmaan hyvinkin nopeasti ruokavalion muuttamisen jälkeen, koska en muista juurikaan sitä aikaa :)

        Mulla alkoi vatsa reistailee tossa kesällä, jollon oletin sen johtuvan laktoosista, joten vaihdoin laktoosittomaan(väh. lakt.) ja on auttanut. Toi pitäis kyllä varmaan varmistaa kun ensi kerran jotain testejä tulee otettua.

        En tiedä onko näin, mutta jotenkin ajattelen, että kun mulla on siis 11-vuotiaasta asti ollu oireita ja koko ajan pahentunu ne ja tullu lisää niin se suolinukka kestäis tosi kauan parantua koska tilanne on menny tosi huonoks.. Mulla ei siis ole diagnoosia vielä ja toivon että saan sellasen vaikka olenkin ollu gluteenittomalla tähystyksen aikaan jo melkein 4kk


      • Harmittava tilanne
        jesmiina kirjoitti:

        En tiedä onko näin, mutta jotenkin ajattelen, että kun mulla on siis 11-vuotiaasta asti ollu oireita ja koko ajan pahentunu ne ja tullu lisää niin se suolinukka kestäis tosi kauan parantua koska tilanne on menny tosi huonoks.. Mulla ei siis ole diagnoosia vielä ja toivon että saan sellasen vaikka olenkin ollu gluteenittomalla tähystyksen aikaan jo melkein 4kk

        Hyvä, kun joku muukin on kirjoittanut kokemuksia keliakiasta. Itse olen jo keski-iän ylittänyt ja kärsinyt 3-4 v vatsavaivoista. Aiemmin vaivasi enemmän ilmavaivat ja löysä vatsa, joka muuttui aina vaikeammaksi. Sain hoidokso Vi-sibliniä ja Aciocuria, kumpikin auttoi aikansa. Viime talvena sairastin keuhkokuumeen johon söin hevoskuurin antibioottia. Sen jälkeen vatsa oli rauhallinen ja normaali n. 6 kk, kunnes muuttui miltei jokapäiväiseksi ripuliksi. Kaikki uloste siis ripulia, vaikka ei kuitenkaan pitkin päivää, vaan rajoittuu aamuihin. Töihin lähtö ei onnistunut aikataulujen mukaan, onneksi on sellainen työ, ettei tarvitse olla esim. asiakaspalvelussa tiettyyn aikaan. Tutkittu on kaikki muu paitsi vatsan tähystys. Lääkärin mielestä kyseessä ärtynyt suoli, ja kyseli onko stressiä. Onhan sitä, mutta ei aina. Nytkin olen lomalla ja silti saan ripuloida aamupäivät. Lisäksi oireisiin kuuluu lievä pahoinvointi ja ruokahaluttomuus ja yöllä herääminen sydämentykytykseen. Varsinaisia kipuja ei ole eikä niveloireita. Huonoina päivinä syön tosi pieniä annoksia, eikä enempi maistuisikaan. Olen nyt siirtynyt gluteiinittomaan ruokavalioon. Tein sen jo kerran ja oireet rauhoittuivat, mutta kun testin tulos oli negatiivinen, palasin tavallisiin viljatuotteisiin. Jonkin aikaa meni hyvin, mutta sitten oireet palasivat. Aloitin gluteiinittoman uudelleen, mutta nyt on mennyt jo monta päivää, ja vatsa vain oireilee. Kuinka pian oireet alkavat, jos syön taas tavallisia viljoja? Minulla kun ne eivät suinkaan ala heti, vaan n. parin päivän päästä. Samaten kun siirryn gluteiinittomaan, niin kestää 3-4 pv ennen kuin oireet taasen katoavat. Onko tämä tyypillistä?


      • jesmiina
        Harmittava tilanne kirjoitti:

        Hyvä, kun joku muukin on kirjoittanut kokemuksia keliakiasta. Itse olen jo keski-iän ylittänyt ja kärsinyt 3-4 v vatsavaivoista. Aiemmin vaivasi enemmän ilmavaivat ja löysä vatsa, joka muuttui aina vaikeammaksi. Sain hoidokso Vi-sibliniä ja Aciocuria, kumpikin auttoi aikansa. Viime talvena sairastin keuhkokuumeen johon söin hevoskuurin antibioottia. Sen jälkeen vatsa oli rauhallinen ja normaali n. 6 kk, kunnes muuttui miltei jokapäiväiseksi ripuliksi. Kaikki uloste siis ripulia, vaikka ei kuitenkaan pitkin päivää, vaan rajoittuu aamuihin. Töihin lähtö ei onnistunut aikataulujen mukaan, onneksi on sellainen työ, ettei tarvitse olla esim. asiakaspalvelussa tiettyyn aikaan. Tutkittu on kaikki muu paitsi vatsan tähystys. Lääkärin mielestä kyseessä ärtynyt suoli, ja kyseli onko stressiä. Onhan sitä, mutta ei aina. Nytkin olen lomalla ja silti saan ripuloida aamupäivät. Lisäksi oireisiin kuuluu lievä pahoinvointi ja ruokahaluttomuus ja yöllä herääminen sydämentykytykseen. Varsinaisia kipuja ei ole eikä niveloireita. Huonoina päivinä syön tosi pieniä annoksia, eikä enempi maistuisikaan. Olen nyt siirtynyt gluteiinittomaan ruokavalioon. Tein sen jo kerran ja oireet rauhoittuivat, mutta kun testin tulos oli negatiivinen, palasin tavallisiin viljatuotteisiin. Jonkin aikaa meni hyvin, mutta sitten oireet palasivat. Aloitin gluteiinittoman uudelleen, mutta nyt on mennyt jo monta päivää, ja vatsa vain oireilee. Kuinka pian oireet alkavat, jos syön taas tavallisia viljoja? Minulla kun ne eivät suinkaan ala heti, vaan n. parin päivän päästä. Samaten kun siirryn gluteiinittomaan, niin kestää 3-4 pv ennen kuin oireet taasen katoavat. Onko tämä tyypillistä?

        Kun mä söin viimeksi gluteenia, niin oireet oli ihan järkyttävät samantien ku heräsin seuraavana aamuna ja pari viikkoo sen jälkeen sama homma joka päivä. Mulla tuntuu kestävän tosi kauan paraneminen, vaikka pikkuhiljaa helpottaakin oireet koko ajan.. Keliakia ja ärtynyt suoli voi olla samanaikasesti, koska pitkään jatkunut keliakia voi laukaista ärtyneen suolen oireyhtymän. Ja se verikoe ei ole luotettava, sulla voi olla keliakia vaikka se ei siinä näkyisi ja toisaalta jos se näyttäisikin positiivista niin sekään ei tarkoita että on varmasti keliakia. Tähystyksessä otettava koepala on luotettava, mutta sekin vaan jos syöt jonkun kuukauden viljoja sitä ennen...


      • 63
        jesmiina kirjoitti:

        Kiitos :) mulla on itseassa mahatähystys tulossa ja siellä otetaan koepala samalla, mutta vasta helmikuun alussa se.. Kauankohan se keliakia mahtaa näkyä siellä gluteenittoman ruokavalion jälkeen ? olis tosi hyvä saada kuitenki ihan virallinen diagnoosi, mutta gluteenia en silti aio syödä, tulee niin hirvittävät kivut siitä.

        vaadi se tähystys pian ja sinä et saa syödä enne tähystystä kluteenitonta.muuten ei saa varmuutta ja eikä myöskään kela korvausta kuukausittain


      • gluti
        jesmiina kirjoitti:

        Kiitos :) mulla on itseassa mahatähystys tulossa ja siellä otetaan koepala samalla, mutta vasta helmikuun alussa se.. Kauankohan se keliakia mahtaa näkyä siellä gluteenittoman ruokavalion jälkeen ? olis tosi hyvä saada kuitenki ihan virallinen diagnoosi, mutta gluteenia en silti aio syödä, tulee niin hirvittävät kivut siitä.

        Hei,

        virallista keliakia-diagnoosia et voi saada, jos olet aloittanut gluteenittoman ruokavalion ennen tähystystä. On mahdollista, että taudinmääritystä ei pystytä nyt tekemään. Harmi. Siksi korostetaan aina sitä, että gluteenitonta ruokavaliota EI saa aloittaa omin päin.


    • 29-v. naikkonen

      Sain diagnoosin nyt alkukesästä ja siitä lähtien oon ollut gluteenittomalla ruokavaliolla. Vatsaoireet loppuivat muutaman viikon aikana (paitsi ensin tuli vuosia kestäneen ripulin tilalle armoton ummetus, oli siinä säätämistä kuitujen kanssa...) ja iho-oireet (todella kuiva ja punoittava iho erityisesti nenän tienoolla ja suun ympärillä) rauhoittuvat ehkä 2-3 kk:ssa. Suuhun ei tullut aftoja enää ruokavalion muutoksen jälkeen.

      Vuosia kestänyt lähes jatkuva väsymys helpottui vajaan puolen vuoden ruokavaliolla olon jälkeen. Valitettavasti mielenterveyteen ruokavalio ei tuonut muutosta, vaikka lääkäri sanoi, että myös sillä osastolla voi tulla positiivista muutosta. Olen siis ollut viimeiset 15 vuotta suhteellisen ahdistunut ja on tuohon aikaan masennustakin liittynyt.

      Kokonaisuudessaan olen tuntenut oloni selvästi paremmaksi diagnoosin ja vaadittavien toimenpiteiden jälkeen.

    • 73

      MINUT ON TÄHYSTETTY MOLEMMISTA PÄISTÄ 4 KERTAA ON löytynyt monen laista. tärkeä asia myös verikoe B vitamiinin puutos myös aiheuttaa monenlaisia vaivoja.

    • hihheu

      Mulla on ollut keliakia 9 vuotta. Jos syön vähänkin gluteenia par. Tuntia ni itkua ja hammasten kiristystä kun maha on niin kipeä. Laktoosi sama. Oireet kestää siihen asti että vatsa koko tyhjä ;(( eipä muu auta. Ihan hirveetä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2675
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      103
      2252
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2010
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      13
      1729
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1691
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1656
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      36
      1646
    8. 91
      1583
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      128
      1447
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1284
    Aihe