RM:n VILP-testi

Eurot maalämpöön

Taas oli surullista luettavaa uusimman Rakennusmaailman vesi-ilmalämpöpumpputesti.

Moisilla värkeillä ei näköjään vieläkään tee mitään Suomen pakkasissa.

Tästä saa vähän osviittaa: http://www.elisanet.fi/sanyoco2log/

9

850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 7+20

Tähän ei voi kuin yhtyä. Hulluja nuo Suomalaiset kun suostuvat noin huonoja laitteita ostamaan.

Kärkikolmikko oli kyllä itselleni yllätys.

• sanyo roks

Ei hyvää päivää:

Time: 15.12.2010 18:43
      Outside temperature: -16.8 °C
      Water to the compressor: 41.8 °C
      Water from the compressor: 53.4 °C
      Water temperature difference: 11.6 °C
      Flow of water: 2.9 l/min
      Power given by the compressor: 2346 W
      Power taken by the compressor: 2320 W
      Free power: 26 W

Kovat ovat hyötysuhteet Sanyo CO2:ssa muahhahahah!

• ohooooo

COP taitaa olla MIINUS 1620 ????

Time: 15.12.2010 20:11
        Outside temperature: -17.5 °C
        Water to the compressor: 42.5 °C
        Water from the compressor: 52.9 °C
        Water temperature difference: 10.4 °C
        Flow of water: 0.0 l/min
        Power given by the compressor: 0 W
        Power taken by the compressor: 1620 W
        Free power: -1620 W

• sanyo roks
        ohooooo kirjoitti:

COP taitaa olla MIINUS 1620 ????

Time: 15.12.2010 20:11
        Outside temperature: -17.5 °C
        Water to the compressor: 42.5 °C
        Water from the compressor: 52.9 °C
        Water temperature difference: 10.4 °C
        Flow of water: 0.0 l/min
        Power given by the compressor: 0 W
        Power taken by the compressor: 1620 W
        Free power: -1620 W

siltä näyttää:

Average COP: 0.72
        Total free energy: -0.6 kWh
        Average free power: -603 W

• Saukki
        sanyo roks kirjoitti:

siltä näyttää:

Average COP: 0.72
        Total free energy: -0.6 kWh
        Average free power: -603 W

Onneksi ei itse tullut hankittua tuota Sanyota, vaikka sekin oli yksi vaihtoehto. Päädyimme tässä kohteessa Green pumppuun 500l varaajalla. Ja onhan tuo ihan mukavasti toiminutkin. Täytyy ostaa lehti ja lukea haukut, ennenkuin niitä osaan kommentoida.

Mutta muutama toiselta foorumilta lainattu huomio artikkelista. Vuoden 2009 artikkelissa pyydettiin pumpuilta lämmitystehoa näin: 1,5 kW 7C, 2,2 kW 0 C, 3,8 kW -10 C ja 5,9 kW -20 C ja tässä uudessa testissä 7C 3,3 kW, 2 C 4,2 kW, -7 C 5,9 kW, -15 C 7,4 kW ja -20 C 8,3 kW. Tämä kummastuttaa, koska aika iso ja harva taloa saa olla, että tuollaisia lämmitystehoja tarvitsee. Ja varsinkin kun rakennuksilta vaadittavat energiatehokkuudet kovenevat koko ajan, tämä tuntuu nurinkuriselta. Lisäksi arvioitu lämpimän käyttöveden kulutus oli tuossa aika järjetön: "Lämmintä käyttövettä ( 55C) oletettiin kuluvan 200 l/päivä", joka johtaa siihen, että parhaimmat käyttöveden lämmittäjät saavat etulyöntiaseman.

Myös testissä ollut ilmankosteus oli aika matala, 80%, kun 90% olisi vastannut paremmin oikeita olosuhteita.

• *askaa taskuun
        Saukki kirjoitti:

Onneksi ei itse tullut hankittua tuota Sanyota, vaikka sekin oli yksi vaihtoehto. Päädyimme tässä kohteessa Green pumppuun 500l varaajalla. Ja onhan tuo ihan mukavasti toiminutkin. Täytyy ostaa lehti ja lukea haukut, ennenkuin niitä osaan kommentoida.

Mutta muutama toiselta foorumilta lainattu huomio artikkelista. Vuoden 2009 artikkelissa pyydettiin pumpuilta lämmitystehoa näin: 1,5 kW 7C, 2,2 kW 0 C, 3,8 kW -10 C ja 5,9 kW -20 C ja tässä uudessa testissä 7C 3,3 kW, 2 C 4,2 kW, -7 C 5,9 kW, -15 C 7,4 kW ja -20 C 8,3 kW. Tämä kummastuttaa, koska aika iso ja harva taloa saa olla, että tuollaisia lämmitystehoja tarvitsee. Ja varsinkin kun rakennuksilta vaadittavat energiatehokkuudet kovenevat koko ajan, tämä tuntuu nurinkuriselta. Lisäksi arvioitu lämpimän käyttöveden kulutus oli tuossa aika järjetön: "Lämmintä käyttövettä ( 55C) oletettiin kuluvan 200 l/päivä", joka johtaa siihen, että parhaimmat käyttöveden lämmittäjät saavat etulyöntiaseman.

Myös testissä ollut ilmankosteus oli aika matala, 80%, kun 90% olisi vastannut paremmin oikeita olosuhteita.

Ihmettelin itse samaa. Samoin COP-luvut taulukoitu epälineaarisella skaalalla ja tulokset LAKSETTU! jollakin *itun ohjelmalla. Koko testistä huokuu se että vuoden alusta jaettavat 20 miljoonan tuet maalämpöön ja vesi-ilmalämpöpumppuihin vaikuttivat testin kulkuun siten että kehuja oli pakko antaa vaikka lopputuloksen näkee jo paljaalla perssilmälläkin.

Hirveetä *askaa maalämpöpumppujen hinnalla, johonkin etelän taloon tuo gree voisi olla jonkinlainen vaihroehto jos porata ei voi.

Kannattaa huomioida myös Suomalaisten maahantuojien ja myyjien satojen prosenttien katteet. Samoja laitteita saa kolmasosahinnalla kotiovelle toimitettuna: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=12165.0

• HOPPIVAARI
        *askaa taskuun kirjoitti:

Ihmettelin itse samaa. Samoin COP-luvut taulukoitu epälineaarisella skaalalla ja tulokset LAKSETTU! jollakin *itun ohjelmalla. Koko testistä huokuu se että vuoden alusta jaettavat 20 miljoonan tuet maalämpöön ja vesi-ilmalämpöpumppuihin vaikuttivat testin kulkuun siten että kehuja oli pakko antaa vaikka lopputuloksen näkee jo paljaalla perssilmälläkin.

Hirveetä *askaa maalämpöpumppujen hinnalla, johonkin etelän taloon tuo gree voisi olla jonkinlainen vaihroehto jos porata ei voi.

Kannattaa huomioida myös Suomalaisten maahantuojien ja myyjien satojen prosenttien katteet. Samoja laitteita saa kolmasosahinnalla kotiovelle toimitettuna: http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=12165.0

otettiin IVT.N VASTAAVA PUMPPU...PELITTÄÄ JA TALO LÄMPENEE EDULLISESTI

• solarshop tietää
        HOPPIVAARI kirjoitti:

otettiin IVT.N VASTAAVA PUMPPU...PELITTÄÄ JA TALO LÄMPENEE EDULLISESTI

IVT pärjäsi huonosti testissä. Ylihintainen tekele siis.

Itse testi oli seuraajien mukaan varsin amatöörimäistä puuhastelua ja käytetty 80% ilmankosteus antaa 30-50% liian hyviä tuloksia verrattuna normaaliin 90-95% ilmankosteuteen.

AInakaan VILPpiä ei kannata Suomesta suomihinnoilla ostaa.

lampopumput.info foorumilta lainattua solarshop liikkeen edustajan näppäimistöltä:

"Tuosta testausmenetelmästä: Olin itse mukana Innovan koekäytössä ennen testin alkua, huom! tämä ei ole mikään puolustusvuodatus vaan pelkkää elämää.

Jo eka startissa tuli ongelmia liian alhaisesta paluuveden lämmöstä ja matalaipaine hälyjä, testauksessa käytetty kuormapiiri oli kuin jostain 60 luvun halvan energian aikaan tehtyjä koplauksia. Lämpöpumpun meno ja paluuveden välissä oli levylämmönvaihdin jonka toisiopuolta jäähdytettiin kraanavedellä ihan manuaalikäyttöisenä, testaaja käänsi kraanaa isomalle kun tarvittiin suurempaa kuormaa ja tästä johtuen paluuveden lämpö laski jopa 12 asteiseksi, esimerkiksi innova on vaihtoventiili kone joka on tarkoitettu suoraan lämmitysjärjestelmään kytkettäväksi 5 asteen lämpötilaerolla ajettavaksi. Se myös ihmetytti että Resolin halpa aurinkoenergianlaitteiden energialaskuri oli manuuali luettava ja sen tietoja ei kerätty compuuteriin automaattisesti. Myös energianlaskurin anturit ei ollu kytketty niin kuin oikeasti pitäisi eli anturit vastavirtaan, testilaitteessa oli toinen myötävirtaan mainitsin kyllä siitä. Sähköenergian mittarista yritin kysellä pulssimääristä ja muistakin loggauksista mut en saanut vastausta, tuli vain sellainen tunne että jos tarkkoja ja standardin mukaisia mittauksia yritetään tehdä niin pitäisi ainakin perusasiat olla standardin mukaisia. Se miksi olin kiinnostunut mittauslaitteista vertasin sitä omaan labraani jossa on kaikki mittalaitteet ainakin pyritty tekemään standardin mukaisiksi ja Nokevallin räätälöimä tiedonkeruuohjelma mittalähettimineen."

• hoppivaari
        solarshop tietää kirjoitti:

IVT pärjäsi huonosti testissä. Ylihintainen tekele siis.

Itse testi oli seuraajien mukaan varsin amatöörimäistä puuhastelua ja käytetty 80% ilmankosteus antaa 30-50% liian hyviä tuloksia verrattuna normaaliin 90-95% ilmankosteuteen.

AInakaan VILPpiä ei kannata Suomesta suomihinnoilla ostaa.

lampopumput.info foorumilta lainattua solarshop liikkeen edustajan näppäimistöltä:

"Tuosta testausmenetelmästä: Olin itse mukana Innovan koekäytössä ennen testin alkua, huom! tämä ei ole mikään puolustusvuodatus vaan pelkkää elämää.

Jo eka startissa tuli ongelmia liian alhaisesta paluuveden lämmöstä ja matalaipaine hälyjä, testauksessa käytetty kuormapiiri oli kuin jostain 60 luvun halvan energian aikaan tehtyjä koplauksia. Lämpöpumpun meno ja paluuveden välissä oli levylämmönvaihdin jonka toisiopuolta jäähdytettiin kraanavedellä ihan manuaalikäyttöisenä, testaaja käänsi kraanaa isomalle kun tarvittiin suurempaa kuormaa ja tästä johtuen paluuveden lämpö laski jopa 12 asteiseksi, esimerkiksi innova on vaihtoventiili kone joka on tarkoitettu suoraan lämmitysjärjestelmään kytkettäväksi 5 asteen lämpötilaerolla ajettavaksi. Se myös ihmetytti että Resolin halpa aurinkoenergianlaitteiden energialaskuri oli manuuali luettava ja sen tietoja ei kerätty compuuteriin automaattisesti. Myös energianlaskurin anturit ei ollu kytketty niin kuin oikeasti pitäisi eli anturit vastavirtaan, testilaitteessa oli toinen myötävirtaan mainitsin kyllä siitä. Sähköenergian mittarista yritin kysellä pulssimääristä ja muistakin loggauksista mut en saanut vastausta, tuli vain sellainen tunne että jos tarkkoja ja standardin mukaisia mittauksia yritetään tehdä niin pitäisi ainakin perusasiat olla standardin mukaisia. Se miksi olin kiinnostunut mittauslaitteista vertasin sitä omaan labraani jossa on kaikki mittalaitteet ainakin pyritty tekemään standardin mukaisiksi ja Nokevallin räätälöimä tiedonkeruuohjelma mittalähettimineen."

vaan olla kateellinen meille ilmastaveteen halvalla lämmittäjille...et sillee!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      27
      3603
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2449
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      36
      2274
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      7
      2047
    5. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      43
      1562
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1489
    7. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      127
      1292
    8. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      13
      1289
    9. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      265
      1265
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      45
      1255
    Aihe