päiväluukku ja sen tarkotus?

meloja x

olen hakemassa uutta retkikajakkia. suurimamssa osassa tarjolla olevis asiallisia paatteja näytätä olevan melojan selän takana päiväluukku, joka johtaa erilliseen laipiolla eristettyyn vesitiiviiseen tilaan. tällaista ei ole nykyisessä kajakissani ja en oikein osaa mieltää onko se hyvä vai huono asia.

normaalisti pakkaan painavimmat tavarat takaosastoon niin lähelle selkää kuin mahdollista, jotta saan painot keskelle ja siten kajakin käyttäytymään painon suhteen neutraaleimmalla tavalla.

nyt jos tuonne on tehty erillinen oma osasto, johon on vain luokkaa 15 sentin luukku, niin tämä mahdollisuus ei enää ole olemassa. sinne ei voi laittaa kympin vesipönttöä tai isoa telttaa, koska luukusta ei mahdu. toisaalta en voi kuvitella meneväni sinne luukkuun asioille keskelä selkää tai aallokkoa: en ensinnäkään varmaan yllä kiertymään tarpeeksi, jotta voisin tehdä siellä jotain; toisekseen sinne varmaan menisi vettä aallokossa operoinnin aikana; ja kolmanneksi jos luukku on yhtään tiukka, se ei ole helppo saada kiinni tiiviisti. eli siis en oikein ymmärrä tuon oman tiiviin osaston tarkoitusta, ainakaan minulle.

entäpä jos otan erillisen päiväluukun takaosastosta erottavan laipion pois? saan edelleen pakattua tavarat selän taakse, mutta halutessani minulla on sinne oikotie pikkuluukun kautta!
mitä haittaa tuosta voisi olla?
onkohan laipiolla joku rakenteellinen vaikutus tai tarkoitus?

millaista oikeaa hyödyllistä käyttöä teillä on ollut päiväluukusta?
jos nyt saisitte valita, millainen ajatus olis toimivin?

5

804

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kukikuu

      toimisin samoin kuin sinä.

      Itselläni ainoa joutilas tila istuinaukon takana oli juomapulloa varten.
      Kajakissani ei ole mtn kertomasi kaltaista tilaa istujan takana.

      On vaikea kuvitella mitään oikeasti tehokasta tilaa melojan taakse,joka oikeásti olisi käytettävissä melonnan aikana.
      Eli en kannata turhia välilaipioita,sillä ne eivät välttämättä lisää kajakin kantavuutta.

    • Jos (ja kun) melonnan aikana pitää varusteita kaivella, niin tavaratila ei saa olla selän takana. Itse käytän etupuolella olevaa kansilaukkua, mutta enpä ole koskaan muilla nähnyt, vaikka ratkaisu on toimiva. Toinen mahdollisuus olisi edessä, polvien välissä, tai hieman edempänä oleva pieni, suljettava lokero, mutta se ei saa haitata kajakkiin pujottautumista.
      Minulla on etulaukussa lähinnä kamera, juomaa, syötävää, hanskat, aurinkolasit, toinen hattu ym.

      • atlatl

        ...täysin tarpeeton,mielestäni...
        '
        Ei sillä mitään käyttöä ole sillä aika vaikeaa on tuollaisesta aukosta mitään kaivaa esille.
        Turha keksintö....


    • fhg

      Päiväluukussa voi pitää veden päällä syötäviksi tarkoitettuja eväitä tai esim. kameraa. Taakse sijoitetun päiväluukun käyttö on huomattavasti helpompaa silloin, kun melotaan porukassa tai pareittain. Eli voitte tehdä kaverin kanssa tukevan lautan kajakit yhdistämällä ja kaveri voi kaivaa sinulle päiväluukusta tarvitsemasi eväät tms. Ja jos kajakin päiväluukku ja takapakkaustila ovat suorassa yhteydessä (esim. RTM Ysak), muodostuu päiväluukun käytöstä varomattomasti kovassa kelissä riskitekijä, koska veden päästessä sisään päiväluukun kautta, täyttyy myös siihen yhteydessä oleva takapakkaustila vedellä.
      Päiväluukku on varmasti käytöllisin melojan etupuolelle sijoitettuna, mutta koska olen itse erittäin isokokoinen meloja, ei päiväluukku etupuolella tule oikein kyseeseen. Mutta vältän myös pitkien matkojen melomista yksin, joten päiväluukku takana on ihan toimiva ajatus, kun kaveri on tarvittaessa avustamassa. Omassa kajakissani ei päiväluukkua ole, mutta puolisoni kajakissa on tuo takana oleva pakkaustilaan yhteydessä oleva laipioton versio. Sellaisen käyttöön yksin meloessa liittyy se ongelma, että jos tavarat ovat vesillelaskussa tai matkalla aallokossa liikkuneet pois alkuperäisiltä sijoituspaikoiltaan, ei meloja ehkä itse taakseen näkemättä löydä tavaroitaan käsin kopeloimalla tai ulotu niitä ottamaan.

      • Point65

        Etupuolen päiväluukku on minun mielestä vain sisäänmenoa hankaloittava juttu. No ehkä BigFootteja lukuunottamatta. Takana oleviin taas ei minun kroppani tahdo kääntyä ja niitä on yksi vaikea saada tiiviisti kiinni selän takana...ainakin kunnon aallokossa.

        Toki takanani olevasta kahdesta päiväluukusta on hyötyäkin. Tavaroiden järjestys säilyy parempana. Oikealla puolella on ensiaputarvikkeet, avaruushuopa ja korjauskamat. Vasemmalla puolella aina seuraavan aterian ruokatavarat.

        Melonnan aikana tarvittavat pikkutavarat pidän melontaliivin päällä pitämäni turvaliivin (keltainen ja heijastava) hyvissä taskuissa. Siinä on trippi ja suklaapatukka, kännykkä ja marssikompassi.

        Isommat melonnan aikana tarvittavat tavarat (kamera, eväät, varakartat yms) pidän kansilaukussa etukannella. Kansilaukun päällä olevassa taskussa saa hyvin säilytettyä kartan kuivana. Kansilaukun olen tehnyt Haltin vesitiiviistä pyöräilylaukusta. Sen alla on pieni solumuovinen istuinalusta, joka lämmittää hanuria taukopaikoilla. Toimii hyvin. Kansilaukku on kiinni siihen kiinteästi liitetyillä mustekaloilla kansiköysien kiinnityspisteissä.

        Siis päiväluukku lienee kyllä alkuparäisessä käyttötarkoituksessaan lähinnä märkä päiväuni.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe