Missä mahdollisesti vika, kun Octavia -00vm 1.6 8v 55kW, tyhjäkäynti heittelee 1000-2000rpm välillä, muuten toimii normaalisti? Nyt ilmennyt näillä kylmemmillä keleillä. Neuvoja kiitos!
Olisiko MAP-anturi/tyhjäkäyntimoottori? Huoltovalo ei pala, eli ei luulisi olevan mikään iso ongelma.
Tyhjäkäynti heittelee
18
10825
Vastaukset
- sokota.
itsellä hieman samanlaisia ongelmia, näissä moottorityypeissä on noita vikamahdollisuuksia jonkin verran , se lämpöantura voipi olla aika yleistä , sitten näissä on nuo ruiskulaitteet ja virranjakaja marellin tekoa ei ehkä paras vaihtoehto se virranjakaja varsinkin tarkista että ei ole akseliin tullut välystä , se vaikuttaa käyntiiin , siinä ei sitten ole muuta mahdollisuutta kun vaihtaa jakaja
- wefweqfw
itselläni on ongelmaan melko hyvin auttanut, kun pitänyt tankin vähintään puoliksi täynnä, aikaisemmin olin ajanut tankin aina lähes tyhjäksi. Uskoakseni pakkasella moottori reagoi herkemmin, jos tankissa on kosteutta.
Olin aikaisemmin ostanut tuon imuilman-lämpötila anturin, mutta en löytänyt missä se sijaitsee kyseisessä moottorissa.. - Skodalla menee lujaa
Itsellä Skoda Octavia -97. Itselläni tuli sama ongelma, kun akku oli tyhjentynyt. Kierrokset alkoivat heittelemään samalla tavalla 1000-- 2000 välillä moottorin lämmettyä.
Olin vaihtamassa jäähdysnesteen läpöanturia täällä tulleiden vinkkien perusteella.Luin kuitenkin Skodan korjaus oppaasta akun irroituksesta. Siellä kirjoitettiin, että jos ottaa akun irti tai muuten virrat tyhjentyneet, niin seuraava käynnistäminen tulee suorittaa näin.
Irroita akun miinus kaapeli hetkeksi ja kiinnitä uudelleen. Laita virta päälle (ii asento) pidä puoli minuuttia siinä. Tänä aikana ei saa käynnistää autoa, eikä painella kaasu poljinta. Käännä virta pois ja sen jälkeen käynnistä normaalisti. ( huom.Dieseleisssä erinlainen toiminto.)
Itsellä ollut kahdesti kyseinen vika ja olen maksanut noin 400 € huijareille korjauksesta. Tällä kertaa kun suoritin akun miinus kaapelin irroituksen ja sen jälkeen k.o. käynnistyksen, niin vika katosi sen siliän tien.
HUOM ! Kun irroitat akun miinus navan, niin huolehdi, että avaimet ovat taskussa. Joskus saattaa käydä niin, että kaapelia takaisin kytkettäessä keskuslukitusjärjestelmä saattaa napsauttaa ovet kiinni.
Toivottavasti auttaa!Itselläni ihan sama ongelma -00 Octaviassa, ja edellä kerrottu vinkki oli ainakin minulle todella toimiva. Ei mitään tyhjäkäyntiongelmia sen jälkeen, kun tein ohjeen mukaan. Säästin luultavasti melkoisen määrän rahaa ja turhan korjaamoreissun. Suuret kiitokset vinkin lähettäneelle! Tätä kannattaa kokeilla, koska se ei maksa mitään, eikä aikaa mene kuin pari minuuttia.
Joo, tuolla edellä kuvatulla kikalla auto kyllä tokenee, mutta nyt tehnyt jo neljä kertaa saman vian. Eli käynnistettäessä tuntuu kuin siellä jäisi ryyppy tai jokin jumiin ensin, kun kierrokset nousee liki 3000:een. Sitten kun tasoittuu siitä, niin alkaa seilata siinä 1600-1800 välillä.
Helppo tietysti korjata, kun tuohon akunkengän irrotukseen ja muuhun menee vain pari minuuttia, mutta silti ärsyttävää, kun ei tiedä, milloin se taas tuon tekee. Tuntuu, että kylmällä erityisesti herkkä. Sitten kun tuon "nollauksen" on tehnyt, auto toimii täysin moitteettomasti, ja tyhjäkäynti on n. 850.
Myös ajonestossa on jotain ongelmaa, kun välillä saa startata kolme tai neljäkin kertaa ennen kuin auto jää käyntiin.- Anonyymi
Auton moottori käyttäytyi samoin, että kierrokset kumpaili 700r - 1500r väliä. Yritin kaikkea itse, ettei tartte huoltoon viedä. Tilasin uuden kaasarin ja imusarjan välisen kumilaipan ja kumpailu loppui heti. Kierrokset ja seokset asettui kohilleen. Ilmeisesti entinen laippa oli kovettunut, ettei se ollut enää riittävän tiivis. Laipan vahvuus ~ 15mm.
- ei kannata korjata
Tässä linkki mikä auttaa. Sine kuulemma skodia on viety oikein urakalla.
http://www.romurekka.fi/- ihmehippi
mitä ihmettä sinä häirikkö teet täällä jatkuvasti? Onhan niitä käsityösivujakin, mene sinne kiitos.
- MagnetiMarelli
Lämpöanturi tai lambda-anturi mahdollisia vikakohteita. Viallinen lämpöanturi aiheuttaa juuri tyhjäkäynnin seilailua kuvaamallasi tavalla eikä vaihto ole kalliskaan tai vaikea. Lambda taas itseltä hajosi vuosia sitten mutta sen oireena oli sitten tyhjäkäynnittömyys eli saattoi jopa sammua valoissa. Voi olla ihan oireeton ajossa mutta ei pelaa tyhjäkäynnillä. Tosin se oli Motonetin tarvike-lambda, joka pelasi vain viikkoja. Sittemmin Boscin lambdassa ei ole ollut ongelmia enää moneen vuoteen.
Joskus satunnaisesti on tyhjäkäynti jäänyt vaeltelemaan 1000 kierroksen yläpuolelle tai alkanut "pumppaamaan "tuntemattomasta syystä vaikka moottori on jo vähän lämmennytkin. "Resetointiin" ei ole tarvinnut akkua irrottaa tuossa mainitsemassasi mallissa, vaan virrat pois, sitten virrat päälle yli 10 sekunniksi, taas pois ja sitten normaali startti. Aina on auttanut.- Anonyymi
Ostin Ruotsin varaosahausta alle 100tkm. ajetun koko kaasutin systeemin ja ei ole häröillyt enää tyhjäkäynti. Antureita vaihtelin entiseen polttoaine laitteisiin vaikka ja mitä, mutta herjaaminen ei loppunut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostin Ruotsin varaosahausta alle 100tkm. ajetun koko kaasutin systeemin ja ei ole häröillyt enää tyhjäkäynti. Antureita vaihtelin entiseen polttoaine laitteisiin vaikka ja mitä, mutta herjaaminen ei loppunut.
Olisi kannattanut tilata myös kori , moottori ja vaihdelaatikko samalla rahdilla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ostin Ruotsin varaosahausta alle 100tkm. ajetun koko kaasutin systeemin ja ei ole häröillyt enää tyhjäkäynti. Antureita vaihtelin entiseen polttoaine laitteisiin vaikka ja mitä, mutta herjaaminen ei loppunut.
Ja tuon sitten kirjoitit vuoden 2012 jatkoksi, neropoika.
Joo, tämä pieni mutta ärsyttävä ongelma alkaa ehkä selvitä. Aiemmassa vastauksessa jo mainittu virranjakajan akseli oli nimittäin todella välyksellinen. Huomenna vaihtuu virranjakaja, katsotaan vaikuttaako jotain käyntiin.
Romurekkaa ehdottaneelle voin vain sanoa, että voi voi sentään, jos noin paljon on jotain automerkkiä vastaan. Ehkä kannattaisi vain tyytyä kehumaan sitten sitä omaa merkkiäsi. Muuta en osaa sanoa kuin että useampi korjaamomies on sanonut Skodan ainakin olevan VW:tä parempi joka suhteessa. Kaikissa merkeissä on omat puutteensa, mutta ei mulla ainakaan katsastuksessa ollut mitään ongelmia.- okuko
Käytetyn ocun ostoa harkitsen ja mahdolliset viat kiinnostaa. Paljonko on nyt autollasi ajettu kun virranjakajanakseli vaihtokunnossa?
Autolla on ajettu 180 000 km. Sytytyksen osia oli myös vaihdettu viime syksynä, jolloin auto ei vielä ollut omistuksessani. Virranjakaja maksaa 110 euroa. Se hyvä puoli Skodassa on, että osat on halpoja, jos vertaa esim. Volvoon, josta myös kokemusta.
Viimeksi mulla oli Peugeot 406, jossa myös halvat osat, mutta remontit yleensä vaikeita tehdä, jolloin hintaa tulee. Paljon Pösöjä haukutaan, mutta aika vähillä vioilla mulla meni, vaikka 100 000 ajoin sillä, ja lopulta mittari näytti vähän yli 300 000 km. Pösö (vm. -99) oli 1,8 koneella ja Skoda (-00) on 1,6, mutta täytyy sanoa, että Skoda on kaikin puolin pirteämpi ja kiihtyy paremmin sekä pienellä että isolla vaihteella. Jarrut ja valot ovat myös huomattavasti Pösöä paremmat.
Skodasta on jossain sanottu, että tulee vesi sisään, mutta ei ainakaan mun octaviassa. Tämän uskaltaa nyt todeta, kun on vesikelejä ollut parina viime päivänä. Lunta on sulanut sen verran, että varmasti olisi jo tullut sisään, jos olisi tullakseen.
Skodan konehuone on aika väljän näköinen, ja remontit on siksi ehkä kohtalaisen helppoja tehdä verrattuna moneen muuhun merkkiin. Kaikissa on vikansa, mutta tuota tyhjäkäynnin ajoittaista ongelmaa lukuunottamatta olen kyllä ollut autoon todella tyytyväinen. Katsastuksestakin meni ihan heittämällä läpi. Kerron lisää taas kun virranjakaja on vaihdettu, ja olen ajanut autolla jonkin aikaa.- sokota
Toivottavasti se jakajan vaihto auttaa, sinänsä harmillinen vika näissä lx malleissa just tuo tyhjäkäynti ja kun tuntuu niitä vikapaikkoja olevan todella monta kaasuläppäkin näissä jumittaa , jokatapauksessa se jakaja pitää vaihtaa jos akseli on väljä se kun jossain vaiheessa vähintään sen pyörijän halkaisee , että ainakin matkanteko katkeaa .Eipä näissä sitten muuta vikaa olekkaan , itse olen nyt 200 000
ajanut , tietysti nyt kulutusosia, kuten jarruosia ja niveliä menee kuten muistaki , mutta kori on todella hyvää tekoa omasta 99 mallista ei ruostetta vielä löydy. Siltä kovasti vaikuttaa, että vika johtui virranjakajasta. Mitään ongelmaa ei nimittäin tyhjäkäynnissä ole ollut jakajan vaihdon jälkeen. Autona tämä vaikuttaa kyllä erinomaiselta, ja jos tyhjäkäynnin ongelma nyt ratkesi, taidankin ajaa tällä ainakin seuraavat viisi vuotta, miksei kauemminkin.
- jone655
itselläni on 99 oktavia 1,6 55kw, tyhjäkäynti ongelmia. kylmänä piti painaa kaasua jonkin aikaa kunnes lämpeni, kierrokset jäi n:600 , välillä sammui, vaihdoin kaasuläppämoottorin , virranjakajan (akseli väljä) kaasuläppä piti sovittaa, kierrokset nousi 1000, lämpimänä nousi 3000 ja laski takas 1000 , vaihdoin moottorinlämpötila anturin tyhjäkäynti toimi normaalista n:900, käynti katkoili vielä jonkin verran, vaihdoin tulpat ja johdot säädin ajoitusta hieman , nyt käy kuin enkeli.
toivottovasti tästä on apua samanlaisita ongelmista kärsiville.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi362899Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle31741- 1201550
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!2751331Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!621114Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk341083- 701033
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1271000- 63932
- 41877