Hei,
Olen 19-vuotias juuri tänään asepalveluksen tapaturman takia keskeyttänyt uunituore työtön. Kirjoitin ylioppilaaksi keväällä 2010, jonka jälkeen hain yliopistoon, jossa minulla onkin syksyä varten paikka odottamassa. Tapaturman takia en myöskään voi juuri työskennellä hirmuisesti. Kävin tänään työkkärissä, jossa sanottiin etten saa korvauksia ennen kuin 5 kuukauden "odotusaika" on kulunut? Palveluksen aikana tapahtunut tapaturma ei tapahtunut itse _palveluksessa_ vaan vapaa-ajalla, joten PV:ltä ei korvauksia heru, enkä niiltä odottaisikaan.
Onkohan tässä nyt mitään järkeä? Pitäisikö tässä nyt rahatta odotella se viisi kuukautta? Byrokratiaaaa on jeeeeees!
19-vuotias työtön = ei minkäänlaisia tukia
11
930
Vastaukset
- yhteiskunnassa mätää
Ei ole oikeudenmukaista.
Kouluttamaton nuori taitaa saada työttömyyskorvausta vasta 5 kuukauden työttömyyden jälkeen. Mikäli pääset tai hakeudut jollekin kurssille saat toki samat tuet kuin muutkin työttömät.
Vaikka asuisit vanhempien luona, niin sinulla on mahdollisuus hakea toimeentulotukea (mahdollisesti tilillä olevat rahat on ensin käytettävä elämisen, vaikka ne olisi säästetty opiskelua varten). Toimeentulotuessa voidaan myös huomioida sinun osuutesi asumiskuluista, jonka maksanet vanhemmillesi.
Jos asut yksin, niin saat ainakin toimeentulotukea. - Sossupummi
Jep, toimeentulotukea hakemaan ja mahdollisimman nopeasti johonkin duuniin, jos tapaturman kannalta suinkin onnistuu. Hyvällä munkilla saat säästettyä kunnon tilin ennen opiskelujen alkua, mikä helpottaa kummasti elämää. Ja opiskelijaboksin kalustamista muullakin kuin kierrätyskamalla. Jos ei sulla ole jo suhteita tai duunipaikkaa tiedossa, niin kannattaa hakea siihen tulevaan opiskelualaan edes etäisesti liittyvää duunia, ja/tai sellaista, jossa on hyvät mahdollisuudet saada osa-aikaista iltaduunia opintojen aikana (kaupat, varastot, baarit jne.). Jos esim. susta tulee insinööri niin mikä tahansa duuni insinööritoimistossa tai jossain ABB:llä on tässä vaiheessa hyvä homma koska siitä on helppo päästä eteenpäin hyviin oman alan kesäduuneihin jne. Tutut jätkät tai tyypit, jotka on ennen ollut firmassa ovat aina etusijalla kesäduuneja haettaessa.
Työttömyyskorvausta et saa kuitenkaan ennen kesäduunin alkua, eli sitä korttia on turha edes pelata. Ja jos olet stadilainen ja asut nyt vanhempien luona, niin välittömästi osoitteenmuutos poste restanteen ja status virallisesti asunnottomaksi. Hyvällä munkilla saat kaupungin kämpän ennen opintojen alkua, josta on todella iso apu tulevaisuudessa (säästö vuokrassa 200-500 euroa kuukaudessa). Ainakin, jos et aio olla sossun pitkäaikaisasiakas. - dfgsad
sekoilla kännissä ja rikkoa paikkoja ja itkeä jälkeenpäin kun yhteiskunta on ilkeä? Niin tyypillinen nykynuori!
- tygrfdesa
EI saa tyttömyyskorvausta ennen 5kk odotusaikaa?
Saako sitä muutenkaan jos on alle 25v, ammattikouluttamaton?
EI?
Että mitä väliä?
Entäs sairauspäiväraha? Kait sitä saa? - Meillä...
tygrfdesa kirjoitti:
EI?
Että mitä väliä?
Entäs sairauspäiväraha? Kait sitä saa?tuli tuo 5kk odotusaika vaikka olen täyttänyt 25v.
- Kakkahousu
Jos olet työkyvytön niin eikö kysymykseen voisi tulla sairauspäiväraha?
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/130801151250EH - Perhana kun ketuttaa
itsekkin olen 19vuotias työtön, asun muijani ja lapseni kanssa ja eipä juurikaan rahaa tule. 0 euroo on ollut nytten viimeiset 4-5kk tililläni. toimeentulo menee kokonaan vuokraan ei penniäkään yli, miinukselle vielä jäädään joku 150-200e... jotka sitten me maksetaan asumistuesta, ja sitten jääkin vaivaset 250e jäljelle, joilla pitäisi maksaa laskut, ostaa vauvatarvikkeita ja RUOKAA. Hieno maa minun mielestä, korvaus rahojakin olen odotellut helvetin pitkään.
Kiitos Suomi- hyi olkoon
Mitä kitiset? Panit vielä muijasikin paksuksi siinä tilanteessa..Mene kouluun, kurssille tai töihin ja elätä perheesi. Aikuinen, terve, perheellinen mies ja odottaa, että yhteiskunta sinut ja pesueesi elättää!
Kouluta itsesi ammattiin äläkä makaa kotona ja odota rahaa!
- heti marmatusta
Jos tietäisit mun tilanteen nii et olis siin marisemas ku oot ite niin helvetin hieno kansalainen. Mä yritän töihin koko ajan ei nappaa, turha tuut siihe vinkumaan ku et mun asioista tiedä mitään. Mieti ku saan 0 euroo kuussa nii kyllä nälkä tulee. Enkä siinä tilanteessa lasta saannut joten mee muualle hölisee. Mulle ei oo annettu mahdollisuutta saada töitä tai muuta, pienempänä tyrin koulun ja kaduttaa no voi ei pitäskö mun nyt sit vaa olla himas ilman rahaa. Hyi olkoon sentään, hoida mut töihin ku oot nii esimerkillinen.
- samat sanat
Minulla oli sinun iässäsi ammatti ja olin kokopäivä töissä. Kun vaadittiin lisää pätevyyttä, koulutin itseäni lisää. Ja aina oli töitä. Kun tarvittiin erikoistumista, koulutin lisää. Kuulehan poika, mitään ei saa ilmaiseksi. Eikä tänä päivänä kouluttamaton saa mitään töitä. Niin, että on omaa saamattomuutta jos ei hanki ammattia itselleen. Ja nimenomaan sellaista, jonka tekijöistä on pulaa. Siinä voi joutua vaihtamaan paikkakuntaa, mutta pääasia että ansaitsee oman leipänsä.
Jos peruskoulu on menny perseelleen, niin ei muutakuin sitä suorittamaan ja sitten ammattiin. En voi sinua töihin hoitaa, mutta annoin neuvon, miten sinullakin on mahdollisuus töitä saada. Että se siitä.
- totuuden torvi
"Mitä p*skanjauhantaa?
EI?"
Kyllä itse olen ollut jo monet talvet ansiosidonnaisella vaikka ikää ollut reilu 20. Jos työssäoloehto täytty niin eikös työttömyyspäivärahaa saa vaikka 5 vuotias. tuo 25 vuotta on vaan niille jotka vailla ammattitutkintoa JA jotka eivät ole olleet töissä nii nettä työssäoloehto täyttyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2053181Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391610Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus951472- 921379
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e461334Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1561246Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121178Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze1231009Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89922Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44803