Olen pessyt pyörästä ylimääräisiä rasvatahroja pois TÄRPÄTILLÄ esim. vaihdepolkimesta ja takavanteesta ketjurasvaa ja pikitahroja... Ketjun puhdistukseen on kuulemma omiakin pesuaineita, mutta voisko kokeilla tota tärpättiä, tekeekö hallaa ketjulle?
Ketjujen puhdistus
14
5687
Vastaukset
- 19
älä puhdista ketjuja tärpätillä, on liian ärjyä.
- oiuytdxfghjkmnbvc
Ketjun pesusta ei yleensä ole mitään hyötyä, hiekkapaska menee vain ketjun sisään entistä enemmän. Eri asia jos otat ketjut irti ja liottelet vaikka tärpätissä ja sen jälkeen upotat vaikka kuumaan vaseliinikylpyyn, niin pitkäksi aikaa, että rasva tunkeutuu ketjuun ja pyyhit ylimääräiset pois.
- 1300cc-T
Minä taas väitän että nykyaikaisten X -ja O-rengasketjujen "sisälle" sinne kumien läpi itse ketjun sisälle ei mikään aine pääse vaikka sitä missä aineessa uittaisi. Senverran kovin on nämä renkaat puristettu ketjujen valmistuksen yhteydessä. Joskus kauan sitten kun ei vielä O-rengasketjuista oltu kuultukaan pääsi kuuma rasva tunkeutumaan ihan sinne ketjun "sisäänkin" mutta ei enää moniin vuosiin. Eihän siellä ketjun sisällä mikään alkuperäisrasvakaan pysyisi kovassa vauhdissa jos keskipakovoima pytyisi rasvan "työntämään" näiden tiivisterenkaiden läpi ulospäin. Jos ulkonäkösyistä ketjuja haluaa puhdistaa ne voi pyyhkäistä pehmeällä kangasrievulla ketjujen sivulta kiiltäväksi niin johan näyttää paljon paremmalta kuin kauttaaltaan mustat ketjut. Ne ketjujen keskellä olevat rullat voi huoletta jättää rasvaisiksi,ne eivät tee ketjuista yhtään epäsiistimmännäköisiä.
Kun ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin ruiskuttaa peräöljyä 80W90 saa parhaan voitelun,parhaiten pysyvän öljyn joka ei heti ensimmäisten sadepisaroiden tippuessa irtoa ketjuista eikä ko. öljy myöskään kerää itseensä samaa määrää hiekkaa kuin jotkut ketjurasvat/vahat jotka suorastaan tuhoavat ketjut mahdollisimman nopeasti. - Jukkaaaa
1300cc-T kirjoitti:
Minä taas väitän että nykyaikaisten X -ja O-rengasketjujen "sisälle" sinne kumien läpi itse ketjun sisälle ei mikään aine pääse vaikka sitä missä aineessa uittaisi. Senverran kovin on nämä renkaat puristettu ketjujen valmistuksen yhteydessä. Joskus kauan sitten kun ei vielä O-rengasketjuista oltu kuultukaan pääsi kuuma rasva tunkeutumaan ihan sinne ketjun "sisäänkin" mutta ei enää moniin vuosiin. Eihän siellä ketjun sisällä mikään alkuperäisrasvakaan pysyisi kovassa vauhdissa jos keskipakovoima pytyisi rasvan "työntämään" näiden tiivisterenkaiden läpi ulospäin. Jos ulkonäkösyistä ketjuja haluaa puhdistaa ne voi pyyhkäistä pehmeällä kangasrievulla ketjujen sivulta kiiltäväksi niin johan näyttää paljon paremmalta kuin kauttaaltaan mustat ketjut. Ne ketjujen keskellä olevat rullat voi huoletta jättää rasvaisiksi,ne eivät tee ketjuista yhtään epäsiistimmännäköisiä.
Kun ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin ruiskuttaa peräöljyä 80W90 saa parhaan voitelun,parhaiten pysyvän öljyn joka ei heti ensimmäisten sadepisaroiden tippuessa irtoa ketjuista eikä ko. öljy myöskään kerää itseensä samaa määrää hiekkaa kuin jotkut ketjurasvat/vahat jotka suorastaan tuhoavat ketjut mahdollisimman nopeasti.hyvä tietää, ketjujen kanssa pelaaminen on vielä uutta mulle, aattelin että kuinka tarkkaan pitää puhdistaa ettei just mene kaikkea törkyä sinne renkaiden väliin kun niistä käskettiin pitää niin hyvää huolta...
- .............
1300cc-T kirjoitti:
Minä taas väitän että nykyaikaisten X -ja O-rengasketjujen "sisälle" sinne kumien läpi itse ketjun sisälle ei mikään aine pääse vaikka sitä missä aineessa uittaisi. Senverran kovin on nämä renkaat puristettu ketjujen valmistuksen yhteydessä. Joskus kauan sitten kun ei vielä O-rengasketjuista oltu kuultukaan pääsi kuuma rasva tunkeutumaan ihan sinne ketjun "sisäänkin" mutta ei enää moniin vuosiin. Eihän siellä ketjun sisällä mikään alkuperäisrasvakaan pysyisi kovassa vauhdissa jos keskipakovoima pytyisi rasvan "työntämään" näiden tiivisterenkaiden läpi ulospäin. Jos ulkonäkösyistä ketjuja haluaa puhdistaa ne voi pyyhkäistä pehmeällä kangasrievulla ketjujen sivulta kiiltäväksi niin johan näyttää paljon paremmalta kuin kauttaaltaan mustat ketjut. Ne ketjujen keskellä olevat rullat voi huoletta jättää rasvaisiksi,ne eivät tee ketjuista yhtään epäsiistimmännäköisiä.
Kun ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin ruiskuttaa peräöljyä 80W90 saa parhaan voitelun,parhaiten pysyvän öljyn joka ei heti ensimmäisten sadepisaroiden tippuessa irtoa ketjuista eikä ko. öljy myöskään kerää itseensä samaa määrää hiekkaa kuin jotkut ketjurasvat/vahat jotka suorastaan tuhoavat ketjut mahdollisimman nopeasti.Nämä X- ja O rengasketjut ovat uutena tiiviitä, mutta ei tiivisteistä ole iloa kovin pitkään, muutama tuhat kilometriä, niin väljiä ovat aivan varmasti. Ei niin karussa paikassa, kulutukselle, hiekalle ja vedelle alttiina, voi mikään piskuinen O rengas säilyttää tiiveyttään, se on mahdotonta, metallikin kuluu ympäriltä nivelistä väljäksi. Kyllä käytettyyn ketjuun öljy uppoaa. Nuo 80W90 öljyt löytää ajotakin selästä.
- 1300cc-T
............. kirjoitti:
Nämä X- ja O rengasketjut ovat uutena tiiviitä, mutta ei tiivisteistä ole iloa kovin pitkään, muutama tuhat kilometriä, niin väljiä ovat aivan varmasti. Ei niin karussa paikassa, kulutukselle, hiekalle ja vedelle alttiina, voi mikään piskuinen O rengas säilyttää tiiveyttään, se on mahdotonta, metallikin kuluu ympäriltä nivelistä väljäksi. Kyllä käytettyyn ketjuun öljy uppoaa. Nuo 80W90 öljyt löytää ajotakin selästä.
Minäkin ainakin 15 vuotta haistatin vitut neuvoille peräöljyjen käytölle vaikka uusien pyörien käyttäjänoppaissakin niitä ohjeistettiin käyttämään. Käytin vain erilaisia tarvikkeina saatavia ketjurasvoja joita sitten yritin pestä takavanteesta ja ajotakin selästä(!!). Kerran kävi kuitenkin niin että oli pakko lähteä pyörällä liikenteeseen eikä muuta öljyä tallissa ollut kuin vanhaa peräöljyä ja vitutuspäissäni sitä ketjuihin laitoin. Kävi vielä niin että tällä samalla reissulla satuin osumaan rankan sadekuuron kohdalle ja ajattelin että nyt ketjut kyllä menee piloille kun sadevesihän "pesee" alle kilometrin sateessa-ajon jälkeen kaiken rasvan pois ketjuista mutta kun sade loppui ja pysähdyin itseäni kuivattamaan oli yllätys suuri sillä ketjuissa oli edelleen öljyä ihan reilusti,siis juuri sitä peräöljyä. Takkini selkämyksestä sitä ei juurikaan löytynyt. Tästä lähtien en kertaakaan ole muita "liimoja" ketjuihini laittanut enkä laita! Peräöljyllä ketjut rullaavat kevyesti,eivät kerää itseensä likaa ja pysyvät ketjuissa kauemmin kuin mikään muu öljy ja erityisesti sadekelillä ovat AINOAT rasvat mitkä ylipäätään pysyvät edes hetken ketjuissa. Parhaan tuloksen saa kun heti ajon jälkeen jos mahdollista nostaa pyörän pukin päälle ja moottorin käydessä(varovaisuutta!) tippakannulla tiputtelee peräöljyä ketjuille. Tämän jälkeen ajaa kilometrin tai pari tai vaikkapa pyörittää rengasta moottorilla vaihde silmässä hetken kovemmalla nopeudella että se ylimääräinen rasva lentää pois. Kun tämän jälkeen kuuman ketjun ansiosta peräöljy tunkeutuu edes vähän sinne o-renkaiden "koloihin" ne myös pysyvät siellä. Kun tämän tekee vaikka ilta-ajelun päätteeksi voi sitten seuraavana päivänä pestä pyörän niin ei ole huolta siitä että rasvat ketjuista lentäisivät pois.
Ostin ensimmäisen ison moottoripyörän vuonna 1991 joten monenlaista pyörää ja rasvaa on tullut kokeiltua. Parasta on em.peräöljy,kaikkein paskinta on nk. ketjuvaha. Se suorastaan liimaa kaiken lian itseensä ja sen jälkeen ketjuissa rahisee ja hioo lika ja hiekka. Muut rasvat eri merkkeineen ovat laadultaa jotain näiden väliltä. Jos rahaa on liikaa niin eihän ketjuja tarvitse rasvata lainkaan. Kauppiaat myyvät mielellään uusia ketju/rataspaketteja vaikka joka kuukausi.
Parhaan ja kestävimmän voitelun ketjuille saa siis peräöljyllä. Se toki vaatii vähän enemmän vaivannäköä mutta kun moni pesee ja vahaa pyöräänsä kerran viikossa niin ei luulisi olevan liian suuri vaiva nostaa pyörän perse ylös ja öljytä ketjut parhaalla mahdollisella tavaralla. Tämä siis 19 vuoden kokemuksen jälkeen. - ....................
1300cc-T kirjoitti:
Minäkin ainakin 15 vuotta haistatin vitut neuvoille peräöljyjen käytölle vaikka uusien pyörien käyttäjänoppaissakin niitä ohjeistettiin käyttämään. Käytin vain erilaisia tarvikkeina saatavia ketjurasvoja joita sitten yritin pestä takavanteesta ja ajotakin selästä(!!). Kerran kävi kuitenkin niin että oli pakko lähteä pyörällä liikenteeseen eikä muuta öljyä tallissa ollut kuin vanhaa peräöljyä ja vitutuspäissäni sitä ketjuihin laitoin. Kävi vielä niin että tällä samalla reissulla satuin osumaan rankan sadekuuron kohdalle ja ajattelin että nyt ketjut kyllä menee piloille kun sadevesihän "pesee" alle kilometrin sateessa-ajon jälkeen kaiken rasvan pois ketjuista mutta kun sade loppui ja pysähdyin itseäni kuivattamaan oli yllätys suuri sillä ketjuissa oli edelleen öljyä ihan reilusti,siis juuri sitä peräöljyä. Takkini selkämyksestä sitä ei juurikaan löytynyt. Tästä lähtien en kertaakaan ole muita "liimoja" ketjuihini laittanut enkä laita! Peräöljyllä ketjut rullaavat kevyesti,eivät kerää itseensä likaa ja pysyvät ketjuissa kauemmin kuin mikään muu öljy ja erityisesti sadekelillä ovat AINOAT rasvat mitkä ylipäätään pysyvät edes hetken ketjuissa. Parhaan tuloksen saa kun heti ajon jälkeen jos mahdollista nostaa pyörän pukin päälle ja moottorin käydessä(varovaisuutta!) tippakannulla tiputtelee peräöljyä ketjuille. Tämän jälkeen ajaa kilometrin tai pari tai vaikkapa pyörittää rengasta moottorilla vaihde silmässä hetken kovemmalla nopeudella että se ylimääräinen rasva lentää pois. Kun tämän jälkeen kuuman ketjun ansiosta peräöljy tunkeutuu edes vähän sinne o-renkaiden "koloihin" ne myös pysyvät siellä. Kun tämän tekee vaikka ilta-ajelun päätteeksi voi sitten seuraavana päivänä pestä pyörän niin ei ole huolta siitä että rasvat ketjuista lentäisivät pois.
Ostin ensimmäisen ison moottoripyörän vuonna 1991 joten monenlaista pyörää ja rasvaa on tullut kokeiltua. Parasta on em.peräöljy,kaikkein paskinta on nk. ketjuvaha. Se suorastaan liimaa kaiken lian itseensä ja sen jälkeen ketjuissa rahisee ja hioo lika ja hiekka. Muut rasvat eri merkkeineen ovat laadultaa jotain näiden väliltä. Jos rahaa on liikaa niin eihän ketjuja tarvitse rasvata lainkaan. Kauppiaat myyvät mielellään uusia ketju/rataspaketteja vaikka joka kuukausi.
Parhaan ja kestävimmän voitelun ketjuille saa siis peräöljyllä. Se toki vaatii vähän enemmän vaivannäköä mutta kun moni pesee ja vahaa pyöräänsä kerran viikossa niin ei luulisi olevan liian suuri vaiva nostaa pyörän perse ylös ja öljytä ketjut parhaalla mahdollisella tavaralla. Tämä siis 19 vuoden kokemuksen jälkeen.Kuten itsekin kerroit, peräöljyjen käyttö edellyttää sitä että ylimääräiset roiskitaan ajamalla pois.
Ketjuille on kehitetty muutama hyvä öljy ja muutama todella surkea löytyy, esim. biltema joka roiskii ja likaa ketjun. CRC on kohtuu hyvä, ei tarvitse sotkea pyörää, kunhan suihkii ketjuihin ja vapaalla rullailee pyörällä, niin öljy tunkeutuu hyvin, jos mahdollista tehdä illalla ja ottaa pyörä käyttöön vasta seuraavana päivänä, liuotin haihtuu pois, niin ei sotke enään, eikä kerää pölyä ylenmäärin. Näissä peräöljyissä ei ole haihtuvaa aineosaa, joten ei hyödytä niissä.
Öljyn levittäminen ketjuihin sotkematta on taitolaji, jos vaikka ykkösvaihteella ryömittää kuinka hiljaa tahansa tuoreella öjyllä, niin kyllä se tirskahtelee rullien välistä sotkien, vapaalla pitäisi levittää, laskea pyörällä jonkun matkaa, tai pukilla pyöritellä. - pääsee
.................... kirjoitti:
Kuten itsekin kerroit, peräöljyjen käyttö edellyttää sitä että ylimääräiset roiskitaan ajamalla pois.
Ketjuille on kehitetty muutama hyvä öljy ja muutama todella surkea löytyy, esim. biltema joka roiskii ja likaa ketjun. CRC on kohtuu hyvä, ei tarvitse sotkea pyörää, kunhan suihkii ketjuihin ja vapaalla rullailee pyörällä, niin öljy tunkeutuu hyvin, jos mahdollista tehdä illalla ja ottaa pyörä käyttöön vasta seuraavana päivänä, liuotin haihtuu pois, niin ei sotke enään, eikä kerää pölyä ylenmäärin. Näissä peräöljyissä ei ole haihtuvaa aineosaa, joten ei hyödytä niissä.
Öljyn levittäminen ketjuihin sotkematta on taitolaji, jos vaikka ykkösvaihteella ryömittää kuinka hiljaa tahansa tuoreella öjyllä, niin kyllä se tirskahtelee rullien välistä sotkien, vapaalla pitäisi levittää, laskea pyörällä jonkun matkaa, tai pukilla pyöritellä.joku hoitaa ketjuja joku ei? mut omalla konstilla enduro pyörien ketjut on pysyny ihan kiitettävässä kunnossa siis matkaenduro.joka tankillisen jälkeen kevyt suihkaus ketjuvahaa sisäpinnalle,ja pyörän pesun yhteydessä alota ketjuista.perä ylös iso astia ketjujen alle astiaan hydrauliöljyä hieman ja tiskiharja käteen,sillä pesen vanteen ketjut taka rattaan ja mahdolliset muut pinttyneet paikat.ja kun takapyörää pyörittää käsin huomaa miten rupee pesun jälkeen pyöriin tosi kevyesti vaikkei ollu edes pahannäköset ketjut,sitten miedot shamppoot koko pyörän yli jossa pesuvaha mukana ja hieman odottelua suihkutus haalealla vedellä ja taas mennään.(ei painepesuria ketjuille)
- hyvin olen
1300cc-T kirjoitti:
Minäkin ainakin 15 vuotta haistatin vitut neuvoille peräöljyjen käytölle vaikka uusien pyörien käyttäjänoppaissakin niitä ohjeistettiin käyttämään. Käytin vain erilaisia tarvikkeina saatavia ketjurasvoja joita sitten yritin pestä takavanteesta ja ajotakin selästä(!!). Kerran kävi kuitenkin niin että oli pakko lähteä pyörällä liikenteeseen eikä muuta öljyä tallissa ollut kuin vanhaa peräöljyä ja vitutuspäissäni sitä ketjuihin laitoin. Kävi vielä niin että tällä samalla reissulla satuin osumaan rankan sadekuuron kohdalle ja ajattelin että nyt ketjut kyllä menee piloille kun sadevesihän "pesee" alle kilometrin sateessa-ajon jälkeen kaiken rasvan pois ketjuista mutta kun sade loppui ja pysähdyin itseäni kuivattamaan oli yllätys suuri sillä ketjuissa oli edelleen öljyä ihan reilusti,siis juuri sitä peräöljyä. Takkini selkämyksestä sitä ei juurikaan löytynyt. Tästä lähtien en kertaakaan ole muita "liimoja" ketjuihini laittanut enkä laita! Peräöljyllä ketjut rullaavat kevyesti,eivät kerää itseensä likaa ja pysyvät ketjuissa kauemmin kuin mikään muu öljy ja erityisesti sadekelillä ovat AINOAT rasvat mitkä ylipäätään pysyvät edes hetken ketjuissa. Parhaan tuloksen saa kun heti ajon jälkeen jos mahdollista nostaa pyörän pukin päälle ja moottorin käydessä(varovaisuutta!) tippakannulla tiputtelee peräöljyä ketjuille. Tämän jälkeen ajaa kilometrin tai pari tai vaikkapa pyörittää rengasta moottorilla vaihde silmässä hetken kovemmalla nopeudella että se ylimääräinen rasva lentää pois. Kun tämän jälkeen kuuman ketjun ansiosta peräöljy tunkeutuu edes vähän sinne o-renkaiden "koloihin" ne myös pysyvät siellä. Kun tämän tekee vaikka ilta-ajelun päätteeksi voi sitten seuraavana päivänä pestä pyörän niin ei ole huolta siitä että rasvat ketjuista lentäisivät pois.
Ostin ensimmäisen ison moottoripyörän vuonna 1991 joten monenlaista pyörää ja rasvaa on tullut kokeiltua. Parasta on em.peräöljy,kaikkein paskinta on nk. ketjuvaha. Se suorastaan liimaa kaiken lian itseensä ja sen jälkeen ketjuissa rahisee ja hioo lika ja hiekka. Muut rasvat eri merkkeineen ovat laadultaa jotain näiden väliltä. Jos rahaa on liikaa niin eihän ketjuja tarvitse rasvata lainkaan. Kauppiaat myyvät mielellään uusia ketju/rataspaketteja vaikka joka kuukausi.
Parhaan ja kestävimmän voitelun ketjuille saa siis peräöljyllä. Se toki vaatii vähän enemmän vaivannäköä mutta kun moni pesee ja vahaa pyöräänsä kerran viikossa niin ei luulisi olevan liian suuri vaiva nostaa pyörän perse ylös ja öljytä ketjut parhaalla mahdollisella tavaralla. Tämä siis 19 vuoden kokemuksen jälkeen.pärjännyt ilman peräöljyjä/pesuja, olen aina käyttänyt niitä parjattuja ketjuvahoja (paras oli Castrolin vaha, ei saa enää), en koskaan ole ketjuja pessyt, joskus olen WD-40 laittanut riepuun ja sillä pyyhkässyt ketjut, hyvin on kestänyt, nytkin on 39000km mittarissa ja alkuperäiset ketjut ja rattaan vielä ihan kunnossa, eli kukin tavallaan, ketjuvahaa laittelen kun alkaa ketjut kiiltelemään (kilometrejä en kato) ja sateen jälkeen ruiskaisen kevyen kerroksen, parasta ainetta/tapaa en osaa sanoa, tämä on oma tapani niitä hoitaa, ajeltua/huollettua on tullut n. 18 vuotta, lisäksi voin mainita, että pisimpään on kestänyt 48000km, silloinkin ketjut vielä toimivat, mutta rattaa oli jo aika loppu, joten koko paketti meni samalla vaihtoon.
- motukkamies59
1300cc-T kirjoitti:
Minä taas väitän että nykyaikaisten X -ja O-rengasketjujen "sisälle" sinne kumien läpi itse ketjun sisälle ei mikään aine pääse vaikka sitä missä aineessa uittaisi. Senverran kovin on nämä renkaat puristettu ketjujen valmistuksen yhteydessä. Joskus kauan sitten kun ei vielä O-rengasketjuista oltu kuultukaan pääsi kuuma rasva tunkeutumaan ihan sinne ketjun "sisäänkin" mutta ei enää moniin vuosiin. Eihän siellä ketjun sisällä mikään alkuperäisrasvakaan pysyisi kovassa vauhdissa jos keskipakovoima pytyisi rasvan "työntämään" näiden tiivisterenkaiden läpi ulospäin. Jos ulkonäkösyistä ketjuja haluaa puhdistaa ne voi pyyhkäistä pehmeällä kangasrievulla ketjujen sivulta kiiltäväksi niin johan näyttää paljon paremmalta kuin kauttaaltaan mustat ketjut. Ne ketjujen keskellä olevat rullat voi huoletta jättää rasvaisiksi,ne eivät tee ketjuista yhtään epäsiistimmännäköisiä.
Kun ajon jälkeen lämpimiin ketjuihin ruiskuttaa peräöljyä 80W90 saa parhaan voitelun,parhaiten pysyvän öljyn joka ei heti ensimmäisten sadepisaroiden tippuessa irtoa ketjuista eikä ko. öljy myöskään kerää itseensä samaa määrää hiekkaa kuin jotkut ketjurasvat/vahat jotka suorastaan tuhoavat ketjut mahdollisimman nopeasti.ketjuihin ruiskuttaa peräöljyä 80W90 ? idea varsin hyvä,mutta jos vielä tuostakin premman haluaa,mikä ei irtoa,kuin liuotin aineilla hangaten,niin on erittäin edullinen veneen moottorin potkurivaseliini,voitelee kaikentyyppiset ketjut,eikä normaalissa pesussakan irtoa ja kestää kovankin vahdin,mutta itse käytän shellin ketjuvahaa,ketjut on siistin valkoiset ja kun väri on kadonnut,niin silloin on aika vahata ,toiset ei siitä pidä,koska se pysyy monen mielestä liian hyvin kiinni,kun haluisivat useammin rasvata,itse olen rasvannut aina 500 km välein,kun olen sillon pesassut kunnollisen pesun pyörääni ja se ei uutta häpeä vaikka jo kaksivuotta tulee tukokuussa vanhaksi,ketjuja muuten en koko aikana ole joutunut kiristämään,usko tai älä.mutten juurikaan revikkään.
- suzukigsxf
1300cc-T kirjoitti:
Minäkin ainakin 15 vuotta haistatin vitut neuvoille peräöljyjen käytölle vaikka uusien pyörien käyttäjänoppaissakin niitä ohjeistettiin käyttämään. Käytin vain erilaisia tarvikkeina saatavia ketjurasvoja joita sitten yritin pestä takavanteesta ja ajotakin selästä(!!). Kerran kävi kuitenkin niin että oli pakko lähteä pyörällä liikenteeseen eikä muuta öljyä tallissa ollut kuin vanhaa peräöljyä ja vitutuspäissäni sitä ketjuihin laitoin. Kävi vielä niin että tällä samalla reissulla satuin osumaan rankan sadekuuron kohdalle ja ajattelin että nyt ketjut kyllä menee piloille kun sadevesihän "pesee" alle kilometrin sateessa-ajon jälkeen kaiken rasvan pois ketjuista mutta kun sade loppui ja pysähdyin itseäni kuivattamaan oli yllätys suuri sillä ketjuissa oli edelleen öljyä ihan reilusti,siis juuri sitä peräöljyä. Takkini selkämyksestä sitä ei juurikaan löytynyt. Tästä lähtien en kertaakaan ole muita "liimoja" ketjuihini laittanut enkä laita! Peräöljyllä ketjut rullaavat kevyesti,eivät kerää itseensä likaa ja pysyvät ketjuissa kauemmin kuin mikään muu öljy ja erityisesti sadekelillä ovat AINOAT rasvat mitkä ylipäätään pysyvät edes hetken ketjuissa. Parhaan tuloksen saa kun heti ajon jälkeen jos mahdollista nostaa pyörän pukin päälle ja moottorin käydessä(varovaisuutta!) tippakannulla tiputtelee peräöljyä ketjuille. Tämän jälkeen ajaa kilometrin tai pari tai vaikkapa pyörittää rengasta moottorilla vaihde silmässä hetken kovemmalla nopeudella että se ylimääräinen rasva lentää pois. Kun tämän jälkeen kuuman ketjun ansiosta peräöljy tunkeutuu edes vähän sinne o-renkaiden "koloihin" ne myös pysyvät siellä. Kun tämän tekee vaikka ilta-ajelun päätteeksi voi sitten seuraavana päivänä pestä pyörän niin ei ole huolta siitä että rasvat ketjuista lentäisivät pois.
Ostin ensimmäisen ison moottoripyörän vuonna 1991 joten monenlaista pyörää ja rasvaa on tullut kokeiltua. Parasta on em.peräöljy,kaikkein paskinta on nk. ketjuvaha. Se suorastaan liimaa kaiken lian itseensä ja sen jälkeen ketjuissa rahisee ja hioo lika ja hiekka. Muut rasvat eri merkkeineen ovat laadultaa jotain näiden väliltä. Jos rahaa on liikaa niin eihän ketjuja tarvitse rasvata lainkaan. Kauppiaat myyvät mielellään uusia ketju/rataspaketteja vaikka joka kuukausi.
Parhaan ja kestävimmän voitelun ketjuille saa siis peräöljyllä. Se toki vaatii vähän enemmän vaivannäköä mutta kun moni pesee ja vahaa pyöräänsä kerran viikossa niin ei luulisi olevan liian suuri vaiva nostaa pyörän perse ylös ja öljytä ketjut parhaalla mahdollisella tavaralla. Tämä siis 19 vuoden kokemuksen jälkeen.olen osittain samaa mieltä,tuo on hyvää rasvaa ketjuille,käytin aikoinannaa jo 70 luvulla sitä,kun tallissamme sitä oli,mutta koitas jokukerta ostaa perämoottorivaseliinia,pysyy kiinni kelillä ,kuin kelillä,mutta ikävän sottaista,jos vetaa tuoon viittaamaasi öljyyn,itse olen nyt kahena kesänä käyttänyt shellin ketjuvahaa,sehän uusittiin,noin 4 vuotta sitten ja se ei irtoa enään vanteisiin ja kerää hiekkaa,niin kuin mainitsit,itsekin olin siinä uskossa ja siksikään en sitä vuoten käyttänyt,kunnes naapurini sitä esitteli omassa vehkeesään ja se todellakin pysyi kinni ja ei sotkenut enään takavannetta,kuten itse olin olettanut kokemusteni mukaan,nyt minullakin on siitä kahdelta kaudelta kokemusta ja ajan sen 500km ja sitten vallkoisuus alkaa kadota,niin peasen liuottimella ja paineella ketjut ja sen jälkeen uusin ketjuvahan ja taas on valkoinen,mutta vanne pysyy edelleen vanteen värisenä,elikä ei niin kuin ennen,kun vanne oli niin musta,ettei meinannut saada millaan puhtaaksi,kehittyneet nämä tuotteet kovin,kun itselläni on laillista pyöräilyä jo 31 vuotta ja poikasena aloitin 6 vuotta ennen mopoikää.
- ikänsä pelanut 2 pyö
hyvin olen kirjoitti:
pärjännyt ilman peräöljyjä/pesuja, olen aina käyttänyt niitä parjattuja ketjuvahoja (paras oli Castrolin vaha, ei saa enää), en koskaan ole ketjuja pessyt, joskus olen WD-40 laittanut riepuun ja sillä pyyhkässyt ketjut, hyvin on kestänyt, nytkin on 39000km mittarissa ja alkuperäiset ketjut ja rattaan vielä ihan kunnossa, eli kukin tavallaan, ketjuvahaa laittelen kun alkaa ketjut kiiltelemään (kilometrejä en kato) ja sateen jälkeen ruiskaisen kevyen kerroksen, parasta ainetta/tapaa en osaa sanoa, tämä on oma tapani niitä hoitaa, ajeltua/huollettua on tullut n. 18 vuotta, lisäksi voin mainita, että pisimpään on kestänyt 48000km, silloinkin ketjut vielä toimivat, mutta rattaa oli jo aika loppu, joten koko paketti meni samalla vaihtoon.
Itse teen suhteellisen samalla tavalla, käytin 20 vuotta taakseppäin noita Castrolin tuotteita ja silloinhan ne oli ylivoimaiset,muta kehitystähän tapahtuu jatkuvasti,siksi itsekin käytän juuri ketjuvahoja ,vanhat rasvat pesasen pois samalla kun pyörän pesasen ja olen myös puhdistanut kokeeksi kerran ketjuni jarrujen puhdistus-sprayllä,nin kylläpä tuli ketjut todellakin puhtaiksi,mutta O-renkaat säilyivät,kun huolestuin menikö ne ny sitten kanssa piloille,mutta ei mennyt,tosin nykyisin pesen jarrujenpuhdistusaineella ketjuni ainoastaan ennen kauden lopetusta ja sitten kun on ketjut paineela huuhdeltu uuden näköisiksi,niin olen ketjuvahan päälle laittanut ja yleensä ensinmäisen ketjujen kiristyksen olen joutunut tekemään,noin 10 000 km kohdalla ja ketjuilla ajelisin vielä pidempään,mutta rattaat minulla on kestäneet 45-50 000 t km ,sitten uusin paketin,toiset kaverit,varsinkin nämä revittelijät ja temppukuskit, niin saavat ketjut loppuun jo 20 000t km ,samoin grossimiehet,mutta se miten sillä pyörällään ajaa ,niin merkitsee paljon,jos kauniisti ajelee ja jättää turhat sutimiset ja keulimiset,niin kyllä hoidetuilla ketjuilla pääsee sinne 50 000 tuhanteen hyvin ja jos ne 5 kertaa tarkistaa taikiristää,niin se onkin siinä,laatu on nykyisin erilaista,kuin silloin kun ensinmäiset tuutit tuli,Hikohan sen ekan sai,muta olin kyllä niiden 20 onnekkaimman joukosa,joka semmoisen myös sai,ja paras muutos mitä siihenaikaan ja tähänaikaan on tapahtunut entisen aken taholta,niin poisti sen kurkunkatkaisemiseen tarkoitetun eturekisterilaatan pois:)
- mtukkamies59
Tekee hallaa,jos on O-rengas ketjut,sulattaa sen muovisuojuksen ketjuista ja kuluvat sitten todella nopeasti,jos O-rengas ketjun käyttöikä on itselläni ollut 40 000 km ,niin kun tuo teet tärpätillä,nin tuskin 10 000 enempää uusillakaan ajat.
- justjooo..
Et taida tietää mikä on O-rengas ja mistä se on valmistettu. Sama tiedon puute tärpätistä, se ei liota muovia, sitähän myydään muovipullossakin.
Tärpätti on mieto liotin, eikä se vahingoita öljynkestävää O-rengasta, ketjua pestessä, mutta ketjun pesu on muuten turhaa ja vahingollistakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2251588- 371449
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊621288Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!731280- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761189Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 541008
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18992Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per179883