Delfiinien massateurastusta Japanissa

eienäädelfinaarioon

TV:ssä nähtiin tänään ohjelma Japanissa tapahtuvasta suurimittaisesta delfiininpyynnistä. Sen mukaan yli 20.000 delfiiniä ja pyöriäistä tapetaan vuosittain Japanissa. Lisäksi yksilöitä myydään vankeuteen erilaisiin delfinaarioihin ja vastaaviin.
Luonnonsuojelullinen puoli jäi vähän laihaksi tässä ohjelmassa, en tiedä onko verotus kuinka suurta kannan kokoon nähden, mutta väitteitä oli ainakin siitä että toisessa kaupungissa aiemmin tapahtunut pyynti on jouduttu lopettamaan delfiinien loputtua.
Lähinnä delfiinejä puolustavat aktivistit puhuivat siitä kuinka niin älykästä lajia ei saisi pitää vankeudessa, eikä myöskään "teurastaa" ruuaksi.
Toisaalta mainittiin myös delfiineihin kertyneet elohopeamäärät, jotka ovat vaaraksi lihan syöjille.
Myös tappamistapojen inhimillisyyttä kyseenalaistettiin ja Japanin perusteluita pyynnille pidettiin pitkälti keksittyinä. Japani on myös lahjonut köyhiä pikkumaita tukemaan sitä kansainvälisessä valaanpyyntikomissiossa.
Pääaktivistina häärii Ric O'Barry, muinoin kuuluisan Flipper-delfiinin kouluttaja, joka sittemmin on aktiivisesti pyrkinyt vapauttamaan vangittuna eläviä delfiinejä.
Kannattaa katsoa.

Ohjelma on nähtävissä parin viikon ajan Yle Areenassa:
http://areena.yle.fi/video/1543248

3

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eienääfärsaarillekaa
      • näin se menee

        tulee aika,jolloin kaikkia lajeja tapetaan ja sukupuuttoon saakka,sillä väestö kasvaa niin paljon,että pakko jostain ruokaa ottaa.Eikä tarvitse odotella,kuin max 70v


      • J2
        näin se menee kirjoitti:

        tulee aika,jolloin kaikkia lajeja tapetaan ja sukupuuttoon saakka,sillä väestö kasvaa niin paljon,että pakko jostain ruokaa ottaa.Eikä tarvitse odotella,kuin max 70v

        on ruoaksi sopimatonta. Tämän on muututtava. Delfiinien lahtausta perustellaan Taijissa sillä, että kalakannat ovat vähentyneet valaiden vuoksi. Tämähän on pelkkää peittelyä..

        Tälläkin hetkellä maapallon tuottama ravinto riittäisi oikein hyvin koko populaatiolle, ruoan määrä ei ole ongelma vaan jakautuminen. Lisäksi ruoan määrää voitaisiin helposti lisätä rajoittamalla lihateollisuutta. Lihan kasvatus kuluttaa huomattavasti enemmän energiaa kuin mitä saavutetaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe