Tampereen hoitotestamentti?

on jo käytäntönä

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Paakirjoitukset/1194658986352/artikkeli/mika on tampereen hoitotahto .html


1. Jos sairauteni pahentuessa hoitoa ei ole, haluan tulla hoidetuksi siinä paikassa (vanhainkoti, palvelutalo, koti), missä olen elänyt edeltävät kuukaudet.

2. Minua ei saa elvyttää, mikäli se lääketieteellisesti arvioiden ei saa aikaan elämänlaadun ja toimintakyvyn palaamista ennalleen.

3. Jos etenevä sairaus aiheuttaa nielemisen heikkenemisen niin, että ravinnon ja nesteen saantini on riittämätöntä, ei minua tule hoitaa nesteyttämällä suonensisäisesti tai ravitsemalla nenämahaletkun kautta. Väliaikaista nesteytystä (3-5 vrk) voidaan silti koittaa äkillisensairastumisen oireiden hoitamiseksi.

4. Minulle on annettava riittävä oireenmukainen hoito (esimerkiksi kipulääkitys) riippumatta sen vaikutuksesta elinaikani pituuteen.

5. Vaikka sairauteni aiheuttaisi suurentuneen riskin kaatumiselle, esimerkiksi sekavuuden vuoksi, ei liikkumista rajoittavia apuvälineitä tule käyttää. Hyväksyn kaatumisen aiheuttaman suurentuneen riskin esimerkiksi lonkkamurtuman syntyyn ja kannan tästä valinnasta itse vastuun.

Esimerkiksi Koukkunimestä ruumisauton hakemat ruumiit ovat luuta ja nahkaa kohta kolme on käytössä. Siitä eivät omaiset tiedä tai osaa edes kysyä.
Että sillä lailla se lopu tulee, nälkään ja juomattomuuteen kun kuolee.

10

299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eutanasiaan oikeus

      Eikös hoitotestamenttia voisi lyhentää niin että annettaisiin kunnon nukutuslääkeet ijäiseen uneen ilman itkäaikaista kiduttamista, nesteen puutteen ja ravinnon puutteeseen kuolemista.
      Lähtöni tulee olla äkkilähtö kun se aikatulee, jokaisen tulee saada itse päättää päiviensä määrän, kun ei enään jaksa jatkaa omatoimisena elämäänsä.

      • Näillä mennään

        Taidan olla kanssasi sama mieltä, en halua että kuolen nälkään tai janoon, haluan sen pillerin jolla voi tästä maailmasta päästä eroon sitten kun ei enää jaksa ihan itse. Eipä tämä muutenkaan mene kuin hullumpaan suuntaa, tosin olen päättänyt nauttia eläkkeestäni koska isäni ja mieheni eivät koskaan eläkettä ehtineet nauttimaan. Töistäkin vapautettiin hiukan yli viiskymppisenä, että aikaa on ollut tottua sekä työttömyyteen että eläkkeeseen.
        Eipä tässä elämässä enää ole kuin vanha kissa ja lapsenlapset jotka ovat kyllä aivan ihania mutta en halua olla vaivaksi kenellekkään koska en sitä ole ollut ennenkään, patsi pikkukakarana tietty vanhemmille.


      • työnäni terveys ...
        Näillä mennään kirjoitti:

        Taidan olla kanssasi sama mieltä, en halua että kuolen nälkään tai janoon, haluan sen pillerin jolla voi tästä maailmasta päästä eroon sitten kun ei enää jaksa ihan itse. Eipä tämä muutenkaan mene kuin hullumpaan suuntaa, tosin olen päättänyt nauttia eläkkeestäni koska isäni ja mieheni eivät koskaan eläkettä ehtineet nauttimaan. Töistäkin vapautettiin hiukan yli viiskymppisenä, että aikaa on ollut tottua sekä työttömyyteen että eläkkeeseen.
        Eipä tässä elämässä enää ole kuin vanha kissa ja lapsenlapset jotka ovat kyllä aivan ihania mutta en halua olla vaivaksi kenellekkään koska en sitä ole ollut ennenkään, patsi pikkukakarana tietty vanhemmille.

        Sama tarina melkein täällä, mutta en oikein nauti vanhuudesta, koen elämän jo turhaksi, kaiken olen elämältä saanu, perheen lapsineen ja lapsenlapsineen, nyt työni on pitää itteni terveenä, omatoimisena, en tahdo koskaan tulla niin vanhaksi että joutuu laitoskuntoiseksi, toivoisin eutanasia mahdollisuuden suomeen, meitä on paljon tulossa vanhuusikään ja paljon jotka tahtoisi itse päättää milloin elämä on eletty.


      • 1
        työnäni terveys ... kirjoitti:

        Sama tarina melkein täällä, mutta en oikein nauti vanhuudesta, koen elämän jo turhaksi, kaiken olen elämältä saanu, perheen lapsineen ja lapsenlapsineen, nyt työni on pitää itteni terveenä, omatoimisena, en tahdo koskaan tulla niin vanhaksi että joutuu laitoskuntoiseksi, toivoisin eutanasia mahdollisuuden suomeen, meitä on paljon tulossa vanhuusikään ja paljon jotka tahtoisi itse päättää milloin elämä on eletty.

        mutta vaikka nykyajan keski-ikäiset mielellään hautaavat eläkeikäiset vaikka elävältä pois vaivoista ja kuluttamasta heidän hyvinvointiaan....
        Entäs lapsenlapset, olen todella tärkeä ja tapaan säännöllisesti, en usko että voisin koskaan tehdä heille sitä että tappaisin itseni, sekö pitää jättää elämän päämääräksi jälkipolville?


      • eutanasia mahdollisu
        1 kirjoitti:

        mutta vaikka nykyajan keski-ikäiset mielellään hautaavat eläkeikäiset vaikka elävältä pois vaivoista ja kuluttamasta heidän hyvinvointiaan....
        Entäs lapsenlapset, olen todella tärkeä ja tapaan säännöllisesti, en usko että voisin koskaan tehdä heille sitä että tappaisin itseni, sekö pitää jättää elämän päämääräksi jälkipolville?

        Ei tietenkään jos on terve, mutta jos huomaa, että on niin väsyny ettei enään jaksa pitää ittestä huolta, silloin on luonnollista poistua elämän näyttämöltä, ainaki mun mielestä.


    • 17

      Asiat ovat aina katsottavissa useammalta kantilta.

      Ja kyllä tuolla annetaan oikeus painostaa poistumaan elävien kirjoista.
      Ja aina saa tehtyä sitten sanattoman sopimuksen, esimerkiksi keuhkokuumeeseen sairastuvasta vanhuksesta, saa pedin tyhjäksi ja omaisuuden jakoon.

    • ??

      EIKÖS keuhkokuume ole tuskallinen tauti ilman lääkitystä, miksi pitää kuolla keuhkokuumeseen hirveitten tuskin kanssa, IHMETTELEN suuresti keuhkokuumeen mainostamista ??

    • Eutanasia, ehdottomaan kieltoon, jolla vähän aikaa, sekin ahneet ottais pois...Elvytyskielto myös,sillä kuolemanpelko on kaikilla,eikä vähennä henkilökunnan työtä kun elvytyskiellossa oleva alkaa hälytyskelloa soittamaan, varmistaakseen, hoidetaanko hänet..

    • kontantiinus.

      Huonosta lehtijutusta tehty vielä huonompi aloitus. Mikä lienee lietsontasi taustalla?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe