oon 3kk esikoisen 20 vuotias äiti ja olen alkanut ihmettelemään neuvolassa omaa vuoroa odotellessa muiiden äitien tapaa vaatettaa lapsensa (meinaan samanikäisiä lapsia kuin minulla on). Heillä on lastensa päällä monta vaatekerrosta aina bodystä villa asuun, monet tumput ja paksu pipo, paksu haalari ja kaukaloon laitettaessa heitetään vielä viltti päälle. ymmärrän kyllä, että on kovat pakkaset, mutta kun luultavasti he liikkuvat autolla kaukalosta päätellen, niin miksi he tunkevat lapsilleen niin paljon vaatetta? Eikö ne tukehdu sinne useiden vaatekerrosten alle? Vai puenko itse liian vähän lapselleni, jos itse laitan vain pitkähihaisen bodyn, potkuhousut (ne on sisällä ollessa ainoat) ja ulos lähtiessä vielä lämpöiset sukat, tumput, pipon ja haalarin. Omalla järjellä ajatellen lapseni kyllä tarkenee, monesti on myös ollut hieman hikinenkin. Ne äidit, jotka olen nähnyt lapsiaan vaatettavan, ovat olleen minua vanhempia, yli kolmekymppisiä, joten heillä kai on enemmän tietoakin lasten vaatetuksesta.. Olenko sittenkin väärässä, ja puen lapselleni liian vähän? Toki jokainen tyylillään, enkä meinaa, että tapaamillani äideillä olisi väärä tapa pukea.
liikaa vaatetta?
15
879
Vastaukset
- wilma60
Mnun esikoiseni oli hyvin lämminverinen vauva eikä hänelle tarvinnut paljoa vaatteita pukea. Sitten kun nukkui vaunuissa ulkona n. -20 asteessa piti laittaa vähän enemmän mutta muuten kyllä riitti vähäinen vaatetus. Seuraavat lapsetkin olivat kylmäverisiä ja heille sai pukea päälle tosi paljon ja siitä huolimatta tuntui että paleltuvat vaunussa tai kylmässä autossa. Oma aikansa meni ennenkuin opin pukemaan jokaisen lapsen juuri hänelle sopivalla tavalla talven pakkasissa.
- lapsi...
"vanhan kansan" ohje vauvan pukemisesta oli, että lapselle laitetaan yksi kerros enemmän vaatetta kuin itselle. Ihan pieniin vauvoihine tenkin tämä neuvo toimii aika hyvinkin; toki lapsissa on eroja, toiset tarkenevat vähemmällä kuin toiset. Mutta jos pakkasta on toistakymmentä astetta ja joudun viemään lapsen ulkokautta (kylmään autoon) laittaisin kyllä sisävaatteiden ja toppahaalarin väliin yhden kerroksen pienelle vauvalle. Etenkin, jos haalari ei ole paksu ja kunnollinen vaan esim. äitiyspakkauksen ohut kevytversio.
- äitiiiijavauvaaa
Minä luulen että vaatetukseen voi myös vaikuttaa se että vanhemmat ihmiset ei ole tottuneet kaikkiin haalariominaisuuksin. Eivät osaa aina luottaa tecceihin ym. esimerkkinä pukevat tec haalarin päälle kurahousut.. haalaritkin on jo niin kehittyneitä...
- herätkää hei :D
Olen samaa mieltä.. nykyajan vaatteet ovat paljon parempia; kestävämpiä ja lämpimämpiä jne. kuin joskus, esim. kymmenenkin vuotta sitten. Joten ehkä nämä "vanhemmat" äidit (joita keskustelun aloittaja nähnyt neuvolassa), ovat tottuneet pukemaan lapsensa "vanhaan tapaan", siten että eivät välttämättä ole tietoisia nykyajan vaatteiden ominaisuuksista (esimerkkinä ed. mainittu: tecin päälle kurikset).
Tämä nyt on vähän jossittelua, mutta yksi vaihtoehto tämäkin.. Minusta ainakin kuulostaa melko järkevältä ajatukselta.
Tai sitten se vaan on, että toiset vauvat palelevat niin herkästi.. Oles kuule onnellinen kun on niin lämminverinen vaavi ettei tarvi kauhiasti pukea. ;) - löcaåfa
herätkää hei :D kirjoitti:
Olen samaa mieltä.. nykyajan vaatteet ovat paljon parempia; kestävämpiä ja lämpimämpiä jne. kuin joskus, esim. kymmenenkin vuotta sitten. Joten ehkä nämä "vanhemmat" äidit (joita keskustelun aloittaja nähnyt neuvolassa), ovat tottuneet pukemaan lapsensa "vanhaan tapaan", siten että eivät välttämättä ole tietoisia nykyajan vaatteiden ominaisuuksista (esimerkkinä ed. mainittu: tecin päälle kurikset).
Tämä nyt on vähän jossittelua, mutta yksi vaihtoehto tämäkin.. Minusta ainakin kuulostaa melko järkevältä ajatukselta.
Tai sitten se vaan on, että toiset vauvat palelevat niin herkästi.. Oles kuule onnellinen kun on niin lämminverinen vaavi ettei tarvi kauhiasti pukea. ;)ei kyllä suojaa kylmältä vaan märältä. Eli kyllä niitä kerroksia silti tarvitaan vaikka kuinka tecit päällä.
Ja 3 kk ikäisellä lapsella tec on ihan turha. Ei siellä turvakaukalossa kastu,mutta kylmä tulee. Noin pienen lapsen lämmönsäätelykin on ihan kesken kehityksen. - kurikset..
herätkää hei :D kirjoitti:
Tai sitten se vaan on, että toiset vauvat palelevat niin herkästi.. Oles kuule onnellinen kun on niin lämminverinen vaavi ettei tarvi kauhiasti pukea. ;)Tämä tecin päälle kurikset - homma koskee taaperoita tai leikki-ikäisiä ja kurakeliä.
Ja se on kyllä ihan viisautta, se kurahousujen pukeminen.
Paljon parempana säilyvät haalarit ja pitempään, kun niitä ei tarvitse viikottain pestä - niiden kurahousujen ansiosta. Puhumattakaan, kun lapsi pitää päiväkodin pihasta nostaa autoon... jollei ole kurahousuja, jotka voi riisua pois ennen turvaistuimeen istuttamista, on koko auto ja penkki aivan kurassa samantien.
Kurahousut kurakelillä tecin päällä ei ole typeryyttä vaan suurta viistautta.
- helppoa
Puet itsellesi saman verran vaatteita päälle kuin lapsellesi ja menet makaamaan ulos.
- 4h4444
autolla kulkiessa viime talvena, suurinpiirtein samanikäisen kanssa, meillä oli samanlainen vaatetus kuin teidänkin lapsella. Meillä muksu on melko lämminverinen kaveri, joten paljoa ei päälle tarvitse laittaa, etenkään autoon joka yleensä on lämmin. Mutta kyllä vaunulenkeille nyt vähän enemmän tuli vaatetta laitettua, kun ulkonaoloaika oli pidempi. Lapset on yksilöitä, kyllä sen tuntee vaikka niskasta onko lapsella kylmä vai kuuma.
- kummallista touhua
pidät lasten päällä niin vähän vaatteita että ovat aina kipeenä ja heitä palelee. Mutta ovat näköjään niin pieniä, etteivät osaa sanoa että palelee.
Ei sun tapas oo oikea, että voit arvostella muita. Jokainen tekee niinkun näkee parhaaksi. Sun lapset jäätyy.- mitä ihmettä?
Jos lapsi on jopa hikoilut, se tarkoittaa että hänellä on kylmää?
Kyllä, minäkin aina hikoilen kun jäädyn ulkona bussipysäkillä...
Sanoiko hän että lapset on kipeitä?
Sanoiko hän että ei ikinä pue lapselle lämpimämpiä vaatteita?
Vai olikohan tässä puhe siitä että lämpiminä siirrytään lämpimästä asunnosta lämpimään autoon josta lämpimään neuvolaan?
Ja kotonakin tosiaan on ehkä lämmintä?
Mitä ihmeen tyydytystä ihmiset saavat siitä että mollaavat tuntemattomia täysin syyttä?
Ehkä neuvolan tätikin osaisi sanoa jos lapsi vaikuttaisi siltä että sitä kohdellaan huonosti. - cdsCVSDXSD
"Toki jokainen tyylillään, enkä meinaa, että tapaamillani äideillä olisi väärä tapa pukea. " näin kirjoittaa ap tekstinsä lopussa, joten jos yhtään olet edes viitsinyt lukea sitä niin tietäisit että ap ei arvostele muita, eikä tarkoita että oma tapansa olisi ainoa oikea. taidat vaan olla niitä jotka eivät osaa sanoa/kirjoittaa mitään hyvää, vaan heti pitää alkaa valittamaan.
- Suunnilleen..
samalla tavalla puen itse vauvani, tosin meillä on 10kk ikäinen muksu. Tosin puin kyllä aika samaan tapaan myös viime talvena kun hän oli pieni. Meillä muksu kyllä onkin tosi lämminverinen.
- pienempi paha
kuin palellutan hänet pakkaseen.
Osaako vauva tai pieni lapsi kertoa, paleleeko häntä.- Ei siellä..
pakkasessa hikisenä kovin lämmin ole.
Kyllä jokainen äiti tuntee oman lapsensa parhaiten ja tietää milloin vaatetta on sopivasti. - ei pidä olettaa
Ei siellä.. kirjoitti:
pakkasessa hikisenä kovin lämmin ole.
Kyllä jokainen äiti tuntee oman lapsensa parhaiten ja tietää milloin vaatetta on sopivasti.kun vauva paleltui Lapissa ahkiossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 723053
- 552715
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322335- 792178
- 951996
- 541906
- 121576
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171537Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301380Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291349