Oon miettinyt, jos menisin oppisopimuksella opiskelemaan koulunkäyntiavustajaksi. Oon tässä nyt vähän kahden vaiheilla, kun luin noita palkkatietoja. En vaan tiedä mihin uskoa.. voisiko joku koulunkäyntiavustaja kertoa, paljonko koulunkäyntiavustajan kuukausipalkka on? Vaihteleeko se kunnittain? Entä työtunnit, sanotaanko työpaikassa et "sulla on tän ja tän verran tunteja viikossa", vai voinko päättää sen itse? Entä voinko toimia opettajan sijaisena, vaikka mulla olis vaan koulunkäyntiavustajan tutkinto? Onko koulunkäyntiavustajalla aina lomaa, kun koululaisillakin, vai pitääkö tehdä jotain muita hommia loma-aikoina? Kysymyskysymyskysymys... kiitos :)
Koulunkäyntiavustajaksi?
3
461
Vastaukset
- Opex
Usein koulunkäyntiavustaja (kka) tekee vajaata työviikkoa (esim. 25 h / vko), ja senkin vuoksi palkka jää alhaiseksi. Jos kka tekee täyttä työviikkoa, työhön sisältyy yleensä esimerkiksi iltapäivätoiminnassa avustamista. Useat kunnat pitävät koulunkäyntiavustajia määräaikaisina, jolloin työsuhde katkeaa kesäksi (ei palkkaa). Jos kka työskentelee päiväkodissa, työtä voi olla myös kesällä.
Pätevänä opettajan sijaisena voi toimia vain toinen vastaavan tason koulutuksen saanut opettaja. Toki hätätapauksessa saatetaan käyttää koulunkäyntiavustajaakin sijaisena. Kka kuitenkin työskentelee yleensä yhden tai muutaman lapsen/oppilaan henkilökohtaisena avustajana, joten vaikka luokan tai ryhmän opettaja olisi poissa, ei kka voi siirtyä tekemään hänen työtään ja jättää omaa työtään eli lasten/oppilaiden avustamista (sama asia jos siistijät sairastuisivat, ja ruokalan henkilökunta menisi tekemään heidän töitään ja jättäisi ruoan valmistamatta).- Opasta luin
Taitaa olla laitonta määräaikaisuutta katkoa työsopimus aina kesäksi. Ainakin JHL:n opas on sitä mieltä http://www.jhl.fi/files/attachments/oppaat/koulunkayntiavustajan_oma_opas.pdf
- Lopettaja
Mene yliopistoon opiskelemaan opettajaksi jos tahdot tehdä töitä koulussa. Osaat kirjoittaa suhteellisen selvää suomea joten varmasti pärjäisit yliopistossakin. Koulunkäyntiavustaja on koulussa koiran asemassa. Työ on paskaa, palkka huono jne. Enpä suosittele. Olen itse muodollisesti pätevä opettaja mutta en viitsi tehdä alan töitä, on koulu sen verran hirveä työympäristö.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hannu Pikkarainen ehdottomaan vankeuteen
KKO tuomitsi 1 v 9 kk. Tämä ei ole Hannulle ilon päivä.4124753Kuka on mystinen heppamies?
Nyt tänne vinkkejä siitä kuka on Martinan seurassa viihtyvä hevosmiljonääri. On tullut jo muutamia nimiä esiin keskustel1221905- 1451622
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko751345Yksi iso yllätys luvassa The Summit Suomi -finaalijaksossa - Tiesitkö nämä Summit-loppukolmikosta?
The Summit Suomi on tarjoillut yllättäviä pudotuksia ja melkoisen määrän pelkkää kisaajien vaelluksen kuvaamista Norjass151216Perjantaita!
Miltä kaivattusi tuoksuu? Tuli mieleen kun täällä usein mainitaan pahasta hajusta. 🤔791176Voi että! Sergey Hilman paljastaa Race Across the World -kuvauksista: "Tämä oli se paras jekku"
Tykätään! Aikamoinen pari tämä Sergey Hilman ja Sini Sabotage - herättävät varmasti vahvoja tunteita suuntaan sun toise161127Ei tullut konkurssia, tuli 3 karhua
Olipas hyvä uutinen. Näin sitä vaan tunnetaan. Persut eivät onnistuneet tuhoamaan.. tätäkään671066- 661032
- 381000