Minulle määrättiin tällä viikolla Optiparia masennukseen ja sosiaalisten tilanteiden pelkoon. Annostus on alkuun vain 10 mg/päivä, kuukauden kuluttua luultavasti nostetaan 20 mg:n.
Meillä ei reseptin määränneen lääkärin kanssa ollut alkoholin käytöstä lääkkeiden aikana mitään puhetta. Pakkauksesta luin, että alkoholia ei pitäisi samaan aikaan käyttää.
Mutta kuinka ehdottomasti tätä pitäisi nyt noudattaa? Sinäänsä alkoholittomuus tuskin tulee olemaan minulle mikään ongelma, muutenkin olin ajatellut sen käyttöä vähentää (suurta se ei ole ollut ennenkään).
Ja miten nämä lääkkeet ylipäätään yhdessä alkoholin kanssa vaikuttavat, vai vaikuttavatko mitenkään? Nuppi helpommin sekaisin?
Kohta olisi kuitenkin uusivuosi, ja kieltämättä silloin olisi kyllä kiva ottaa siideri tai kaksi, ihan seurankin vuoksi. Tässä vain mietin, että uskaltaakohan sitä...
Optipar ja alkoholi
12
7071
Vastaukset
- äiti kolmelle
Tuttu lääke myös minulle. Ei ole alkoholin kanssa ongelmaa. Olen kysynyt aikoina asiasta lääkäriltä: Saa rauhassa juhlia. Tosin mä jätin aamulla lääkkeen ottamatta, jos meinasin illalla juhlia, en tiedä, että oliko merkitystä. Kerran minulle sanoi, erittäin kokemut ja tunnettu psykiatri, että kannattaa jättää mahdollinen iltalääke ottamatta, jos ottaa sivistyneesti, ja jos ottaa kunnolla, niin sitten myös aamulääke pois.
- nimetön889
Olen syönyt lääkettä nyt 7 vuotta ja epätoivoisesti yrittänyt lopettaa pari kertaa. Todella koukuttava lääke, mulla nosti painoa 40 kg (joka masensi lisää) ja nyt 5 vuoden aikana olen saanut pikkuhiljaa painoa pois vaikka epätoivoista ollut sekin. Kun lääkettä vähentää mielialat alkaa heittelemään, fyysiset vierotusoireet aivan kamalia ja lääkärit tunkevat niihin vaan lisää lääkkeitä "avuksi" joihin koukuttua taas. Olen v'hentänyt noin 5-10 mg per kuukausi tai pari, kohta olen ilman lääkettä mutta pelottaa jo valmiiksi mitä siitä tulee, tällä 10 mg jäljelläkin elämä aika helvettiä, pyöryttää, hikoiluttaa, ahdistaa, ei pysty nukkumaan, painajaiset jne.
Mieti todellakin monta kertaa mitä otat ennenkuin olet kokeillut esim. käytösterapian jne sosiaalisiin pelkoihin.
Itse olin 17-vuotias kun lääke aloitettiin ja nyt jälkeenpäin katsottuna en olisi tarvinnut kuin tukea ja terapiaa koska koulu jännitti 2 vuoden työttömyyden ja syrjäytymisen jälkeen.
Optibarin sivuvaikutuksiin on sitten käyty läpi opiaatti,unilääke,psykoosi jne lääkkeet jotka ovat vieneet puolet elämästäni pois. Liikunta, terapia ja itsestä huolehtiminen ovat olleet parhaita apuja ja sosiaalisuus, noh, olen myöntänyt itselleni ettei kaikkien tarvitse olla huippusosiaalisia vaan on ihan normaalia olla ujo ja jännittää, jännitys on helpottanut kun itsevarmuutta on tullut lisää liikunnan jne ansiosta.
Optibar on myrkky joka koukuttaa lääke kierteeseen, jos haluat sen joskus lopettaa lääkärit eivät anna ja olet pakotettu syömään sitä loppuikääsi. Itse en saa mitään apua lääkäreiltä tai tukea lopetukseen eivätkä he kykene uskomaan että voin paremmin ilman lääkettä. Ulkomailla jne eivät edes tunne lääkettä joten kyseenalaistaisin myös sitä miksi ylipäätänsä heti määrätään näin "rajua" fyysisesti tuhoavaa lääkettä. - ex-käyttäjä..
nimetön889 kirjoitti:
Olen syönyt lääkettä nyt 7 vuotta ja epätoivoisesti yrittänyt lopettaa pari kertaa. Todella koukuttava lääke, mulla nosti painoa 40 kg (joka masensi lisää) ja nyt 5 vuoden aikana olen saanut pikkuhiljaa painoa pois vaikka epätoivoista ollut sekin. Kun lääkettä vähentää mielialat alkaa heittelemään, fyysiset vierotusoireet aivan kamalia ja lääkärit tunkevat niihin vaan lisää lääkkeitä "avuksi" joihin koukuttua taas. Olen v'hentänyt noin 5-10 mg per kuukausi tai pari, kohta olen ilman lääkettä mutta pelottaa jo valmiiksi mitä siitä tulee, tällä 10 mg jäljelläkin elämä aika helvettiä, pyöryttää, hikoiluttaa, ahdistaa, ei pysty nukkumaan, painajaiset jne.
Mieti todellakin monta kertaa mitä otat ennenkuin olet kokeillut esim. käytösterapian jne sosiaalisiin pelkoihin.
Itse olin 17-vuotias kun lääke aloitettiin ja nyt jälkeenpäin katsottuna en olisi tarvinnut kuin tukea ja terapiaa koska koulu jännitti 2 vuoden työttömyyden ja syrjäytymisen jälkeen.
Optibarin sivuvaikutuksiin on sitten käyty läpi opiaatti,unilääke,psykoosi jne lääkkeet jotka ovat vieneet puolet elämästäni pois. Liikunta, terapia ja itsestä huolehtiminen ovat olleet parhaita apuja ja sosiaalisuus, noh, olen myöntänyt itselleni ettei kaikkien tarvitse olla huippusosiaalisia vaan on ihan normaalia olla ujo ja jännittää, jännitys on helpottanut kun itsevarmuutta on tullut lisää liikunnan jne ansiosta.
Optibar on myrkky joka koukuttaa lääke kierteeseen, jos haluat sen joskus lopettaa lääkärit eivät anna ja olet pakotettu syömään sitä loppuikääsi. Itse en saa mitään apua lääkäreiltä tai tukea lopetukseen eivätkä he kykene uskomaan että voin paremmin ilman lääkettä. Ulkomailla jne eivät edes tunne lääkettä joten kyseenalaistaisin myös sitä miksi ylipäätänsä heti määrätään näin "rajua" fyysisesti tuhoavaa lääkettä.mutta annos oli kyllä suuri, en tiedä olisinko lihonnut pahasti 20mg päivässä syötynä, joitain lihottaa toisia ei.
mutta alkon kanssa menin lääkkeestä ihan sekaisin, en jotenkin ymmärtänyt sitä humalassa enkä sen jälkeenkään, mutta muut huomauttelivat ja ongelmia tuli. mutta join kyllä liikaakin, sitä en kiellä.
en tiedä sitten jos oikeasti vetäisee 2 pulloa olutta, tuskin on vaikutusta, varmaan ykslilöllistä. - tyytyv.ex-käyt.
nimetön889 kirjoitti:
Optibar on myrkky joka koukuttaa lääke kierteeseen, jos haluat sen joskus lopettaa lääkärit eivät anna ja olet pakotettu syömään sitä loppuikääsi. Itse en saa mitään apua lääkäreiltä tai tukea lopetukseen eivätkä he kykene uskomaan että voin paremmin ilman lääkettä. Ulkomailla jne eivät edes tunne lääkettä joten kyseenalaistaisin myös sitä miksi ylipäätänsä heti määrätään näin "rajua" fyysisesti tuhoavaa lääkettä.ja kukaan lääkäri ei voi pakottaa ketään syömään SSRI-lääkettä! "Optibar on myrkky joka koukuttaa lääke kierteeseen, jos haluat sen joskus lopettaa lääkärit eivät anna ja olet pakotettu syömään sitä loppuikääsi."
Miten niin eivät anna lopettaa? Sen kuin vain ottaa ja lopettaa jos ei halua kys.lääkettä käyttää.
Itselläni hyviä kokemuksia Seroxatista (siis sama lääke kuin Optipar/Paroxetin), annoksella 80 mg/vrk depressioon ja syömishäiriöön. Vuodessa painoa tipahti 36 kg ja depressiokin hellitti. Toki terapia rinnalla.
Alkoa ei mielellään koska yht.vaikutus voi olla huono ja toiseksi, alkoholi lisää depressiota.
Käytin 3 v Seroxatia, lopetin asteittain, vaikeuksitta.
Hyvää joulua!
- paroksetiini.
Ei noilla SSRI-lääkkeillä ole alkoholin kanssa erikoisempia yhteisvaikutuksia. Mutta alkoholi vaikuttaa aivoissa juuri päinvastoin kuin mihin lääkkeellä pyritään. Eli selkosuomeksi: alkoholi vie lääkkeeltä tehon. Mutta jos uutta vuotta seurassa juhlii niin eipä tuollaisesta varsinaista haittaa ole, masennuslääkitys on kuitenkin sen verran pitkäjänteistä hommaa. Alle puolen vuoden lääkityksiä pidän jonninjoutavina. Niin että ei hätää, kunhan alkoholin käytöstä (vähäisestäkin) ei tule tapaa.
- foobinen
itsellä ainakin pysynyt paino samana vaikka olen jo syönyt kyseistä lääkettä yli puoli vuotta 40mg/vrk, mutta alkoa ei kannata paljoa ottaa sen olen huomannut ainakin kavereitten suusta.
- Käkinaama.
TÄMÄ ON YLI KAKSI VUOTTA VANHA KETJU!
HALOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO! - Kyllä...
..näitä vanhojakin ketjuja luetaan, että HALOO vaan ittelles ja kiitos Foobiselle.
- Defaultti19vPoika
Itsellä ei ole ollut mitään ongelmia, en kyllä toisaalta käytä alkoa paljoa. Aloitusoireet sen sijaan olivat lähes shokeeraavat: 5kg painoa, väsymystä, outo nuokkuminen ja pakkoliikkeet, sekä nykiminen, eli sähkärit. On ollut vaikea lopettaa, joten taitaa jäädä meikäläiselle loppuiäksi. Todella masentava lääke, vaikka auttaakin paniikkihäiriöön
- tnz91
Itse olen aamulla/päivällä ottanut optiparit ja vasta illalla ryypännyt niin on kyllä mennyt kunnolla sekasin. kauhee ad/hd et sohvalta piti kokoajan heittäytyä alas ja sekoilla sekä tuli hypättyä kaverin päälle kun se oli tietokoneella niin meni tuolista jalat paskaks ja vaikka mitä muuta tuli sukupuolielimiä näyteltyä liikaakin ja vähän kaikille ja vähän joka paikassa. esim lahden grillillä, sekä läpsittyä jotain naista kokoajan perseelle, vittuiltua grillin myyjälle pizzapaikassa kun itse sanoivat jotain et miks sää tääl vessas käyt etkä tilaa mitään, tai et kiitti vitusti ku ei ollukkaa rahaa maksaa nii lähti kiehuu yli helposti, loppuillasta ei pysynyt enää pystyssä yhtään niin poliisin kyydillä kotiin ja vaikka mitä muuta tapahtunut, eikä aamulla yhtään MITÄÄN muistikuvaa saa vaan ihmetellä kun kaverit näyttää videoita ja kertoo mitä säätänynoitten iltojen jälkeen nykyään oon jättäny ottamatta viikonloppuisin optiparit jos meinaa ryypätä ku se nii vittumainen tunne ku ei muista mitää ja tullu sekoiltua
- tnz91
Pari-kolme kertaa näin käynyt kun lueskelin lääkityksen saatuani että harvalla ne vaikuttanut alkoholin kanssa mitenkään ja ajattelin että niitten kanssa voi ottaa paljonkin mutta en todellakaan suosittele, menee kävelykyky lähes kokonaan ja lopputulos koti tai putka lähes aina ja aamulla morkkis iskee kun ei muista mitään, mutte ei niin pahasti kaljan kanssa ellei ihan helvetisti juo, mutta viinaan jos koskee niin lähtee sit käsistä. vuorokausi kun on lääkkeen otosta aikaa niin sitten voi kyllä ihan tavallisesti juoda
- Minäkö
Optipar ei sovi alkoholin kanssa, saattaa tehdä agressiiviseksi ja äkkipikaiseksi. Se on ihan sama mihin aikaan päivästä sen lääkkeen otat tai vaikka et ottaiskaan viikonloppuna niin ei se elimistöstä niin pian häviä.
Pari viikkoa yleensä menee vähintään
ennenkuin vaikutus alkaakaan, niin ei se niin nopeasti poistukaan elimistöstä.
On muita masennuslääkkeitä jotka ei ole niin haitallisia alkoholin kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?
Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi1284114Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo693964Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks462256Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä582241- 582124
- 531796
- 271439
Kehu kaivattuasi
Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.1101258Vuoksesi kaiken
Tekisin vuoksesi kaiken. Enemmänkin. Kunpa tietäisi ja hyväksyisit sen. Ymmärtäisit, en voi elää ilman sinua. En halua1151193- 601139