14 raskaana

äö

no otsikko varmaan kertoo jo kaiken. Oon raskaana. Mä tajusin sen vasta vähää aikaa sitten, kun kuukautiset oli myöhässä. Aluks ajattelin, että ne on vaa jotenki sekasi, mun kuukautiset, koska mä ja poikaystävä käytettiin kortsua. Mutta lopulta tein raskaustestin, ja se oli positiivinen. Mun raskaus siis huomattiin viikolla 14. Oon tässä aika paniikissa, kun en tiedä mitä pitää tehdä.. Tarvitsisin kipeästi neuvoja ja tukea kaikilta. Abortin olen jo sulkenut melkein kokonaan pois, enkä edes tiedä voiko sitä tehdä enään. Aion siis kuitenkin synnyttää. Synnytys pelottaa hirveästi, sillä olen kuullut vaikka mitä kauhutarinoita. Asioiden selvittely kannattaa varmaan aloittaa kertomalla äidille..

61

3613

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+3=14

      Jos olet sulkenut abortin vaihtoehtona pois, sinulla on kaksi vaihtoehtoa; joko pidät lapsen, jolloin toivottavasti vanhempasi olisivat sen verran tukenasi, että saisit käytyä ainakin peruskoulun loppuun. Oletko kertonut vielä lapsen isälle, mitä mieltä hän on asiasta, haluaako olla mukana lapsen elämässä vai ei? Olet todella nuori vielä, mutta et varmastiakaan ainoa noin nuori äiti. Miltä sinusta itsestä tuntuu, oletko "äitiainesta"? Oletko hoitanut paljon lapsia, viihdytkö lasten kanssa? Jääkö nuoruutesi pahasti kesken, kaipaatko paljon viihteelle pääsyä? Toinen vaihtoehto on sitten adoptoida lapsi pois. Minulla on käsitys, että adoptioperhe valitaan ennen synnytystä ja sinulla on synnytyksen jälkeen vielä muutaman viikon harkinta-aika, jolloin sinulla on oikeus perua adoptio ja pitää lapsi itselläsi. Tuosta adoptioasiasta voisit varmaankin ottaa kuntasi sosiaalihuoltoon yhteyttä, ehkä vanhempasi osaavat neuvoa. Ota nyt rohkeasti asia puheeksi vanhempiesi kanssa. Kerro, että käytitte ehkäisyä, mutta se on pettänyt ja huomasit raskauden, kun kuukautiset olivat myöhässä. Raskaus on jo niin pitkällä, ettei abortti ole ehkä enää vaihtoehto, jos siis sitä muutenkaan haluat. Ymmärrän, että sinua jännittää kertoa vanhemmillesi, mutta se on tehtävä jossakin vaiheessa joka tapauksessa. On kaksi vaihtoehtoa, joko he tukevat sinua tai sitten eivät. Toivottavasti tukevat. Uskon, että monilla naisilla on varsinkin tuossa iässä synnytyksestä aika vääristynyt kuva. Minäkin ajattelin tuon ikäisenä, ettei sellaisesta kivusta voi ikinä selvitä, mutta nyt aikuisenpana ajattelen, että se kipu on luonnollista ja kertoo vain siitä, että oma lapsi on tulossa ulos kohdusta, kyse ei siis ole mistään vaarallisesta kivusta. Kuulemani mukaan tuo kaikki kipu usein unohtuu, kun saa oman lapsen rinnallensa. Nykyään on myös niin hyvät kivunlievityskeinot olemassa. Synnytystä ei kannata jännittää, siitä ovat selvinneet kaikki maailman naiset ja naaraat (joitakin tapauksia lukuunottamatta) miljoonien vuosien ajan. Tulethan kertomaan tänne, miten asiasi on edennyt, olisi todella mukavaa kuulla. Paljon onnea ja viisautta sinulle päätökseesi, kaikki menee aivan varmasti kuten on tarkoitettu! Tämä oli nyt aika pelkistetty vastaus, mutta toivottavasti siitä oli jotakin apua.

      • get real, please

        Ai että kaikki maailman naiset ovat selviytyneet synnytyksistä miljoonien vuosien ajan? Sulla ei ilmeisesti ole minkäänlaista käsitystä, kuinka paljon naisia kuolee nykyaikanakin synnytykseen joka puolella maailmaa. Ei siitä ole vielä kovinkaan kauaa, kun Suomessakin vielä kuoltiin synnytykseen melko usein. Nykyaikana tuo riski on Suomessa melko pieni, mutta kuitenkin todellinen.


    • Jlat ristiin

      Synnytystä on syytäkin pelätä ei pelkästään karseiden kipujen vaan myös paikkojen repeämisten vuoksi.Ei kivaa!
      Kannaltasi abortti ehdottomasti paras vaihtoehto!

    • äö

      No siis kerroin vauvan isälle, ja se häipy heti. :( Ja tykkään lapsista, ne on aiivan ihania :) Kyllä äiti on varmaan tukena, kerron sille kohta..

      • ghghjg

        Toivottavasti olet provoilija.

        Tykkäät lapsista? 14-vuotias on itsekin TÄYSIN lapsi.

        Äitisi on varmasti tosi iloinen! Epäilemättä entinen teiniäiti itsekin?


      • 2+1=3

        ethän välitä näistä mollaajista ollenkaan. Heillä ei ole kokemusta moisesta, jätä heidän kommenttinsa ihan omaan arvoonsa, äläkä edes lue niitä. Olisi fiksua kirjoittaa tuollaiset kommentit ihan asiallisella kielellä edes, mutta ei. Kuinka aikuismaisen kuvan se antaa aikuisesta(?) ihmisestä, joka haukkuu 14-vuotiaan nuoren ihmisen tuolla tavalla lyttyyn?

        Todella ikävää, että poikaystäväsi suhtautui tuolla tavalla! Ken tietää, vaikka hän kaipaisi vain vähän sulatteluaikaa, ja tulee hetken päästä takaisin, mutta tietenkin pitää varautua siihenkin, ettei tule. Oletko miettinyt, haluatko kasvattaa lapsen itse vai adoptoida pois? Varmasti todella vaikea päätös, mutta sinulla on vielä hyvin aikaa. Älä ota vastaan painostusta suuntaan tai toiseen vaan tee päätös ihan itse, juuri niinkuin sinusta tuntuu. Enemmän kadut, jos teet, kuten muut sanovat, ja tulet myöhemmin muihin aatoksiin kuin, jos päätät itse mitä teet ja muutatkin myöhemmin mielesi.


        Yritähän pian saada kerrottua vanhemmillesikin. Tule sitten kertomaan tänne, miten meni. Olisi tosiaan todella mukava kuulla sinusta jatkossakin, miten asiat edistyy. :)

        Olin itsekin jo tuon ikäisenä todella lapsirakas, tiesin jo aikoja ennen sitä, että minusta tulee lastenhoitaja ammatiltanikin, ja niin tulikin. Viihdyn hyvin lasten kanssa ja tulen heidän kanssaan toimeen. Olisin varmasti itsekin pärjännyt sen ikäisenä jo vauvan kanssa, mutta en varmaankaan ilman aikuisten tukea! Raskaus ja lapsen saanti kuitenkin yleensä, jos hyvin käy, niin kasvattaa ihmistä aika lailla. Kaikkea hyvää sinulle ja onnea vielä päätökseesi!


      • äö
        2+1=3 kirjoitti:

        ethän välitä näistä mollaajista ollenkaan. Heillä ei ole kokemusta moisesta, jätä heidän kommenttinsa ihan omaan arvoonsa, äläkä edes lue niitä. Olisi fiksua kirjoittaa tuollaiset kommentit ihan asiallisella kielellä edes, mutta ei. Kuinka aikuismaisen kuvan se antaa aikuisesta(?) ihmisestä, joka haukkuu 14-vuotiaan nuoren ihmisen tuolla tavalla lyttyyn?

        Todella ikävää, että poikaystäväsi suhtautui tuolla tavalla! Ken tietää, vaikka hän kaipaisi vain vähän sulatteluaikaa, ja tulee hetken päästä takaisin, mutta tietenkin pitää varautua siihenkin, ettei tule. Oletko miettinyt, haluatko kasvattaa lapsen itse vai adoptoida pois? Varmasti todella vaikea päätös, mutta sinulla on vielä hyvin aikaa. Älä ota vastaan painostusta suuntaan tai toiseen vaan tee päätös ihan itse, juuri niinkuin sinusta tuntuu. Enemmän kadut, jos teet, kuten muut sanovat, ja tulet myöhemmin muihin aatoksiin kuin, jos päätät itse mitä teet ja muutatkin myöhemmin mielesi.


        Yritähän pian saada kerrottua vanhemmillesikin. Tule sitten kertomaan tänne, miten meni. Olisi tosiaan todella mukava kuulla sinusta jatkossakin, miten asiat edistyy. :)

        Olin itsekin jo tuon ikäisenä todella lapsirakas, tiesin jo aikoja ennen sitä, että minusta tulee lastenhoitaja ammatiltanikin, ja niin tulikin. Viihdyn hyvin lasten kanssa ja tulen heidän kanssaan toimeen. Olisin varmasti itsekin pärjännyt sen ikäisenä jo vauvan kanssa, mutta en varmaankaan ilman aikuisten tukea! Raskaus ja lapsen saanti kuitenkin yleensä, jos hyvin käy, niin kasvattaa ihmistä aika lailla. Kaikkea hyvää sinulle ja onnea vielä päätökseesi!

        No mun äiti ei ole mikään ns. "entinen teiniäiti", ja tiedoks, en mä suunnitellu tätä juttua. Kerroin äidille, ja pahimman järkytyksen jälkeen se lupas auttaa ja tukee mua. Ja pidän lapsen.


      • ...
        äö kirjoitti:

        No mun äiti ei ole mikään ns. "entinen teiniäiti", ja tiedoks, en mä suunnitellu tätä juttua. Kerroin äidille, ja pahimman järkytyksen jälkeen se lupas auttaa ja tukee mua. Ja pidän lapsen.

        Sanokaa oikeesti, et tää on provo. Ei 14-vuotias voi pitää kakaraa, kun on itsekkin sellainen


      • 3+17=20
        äö kirjoitti:

        No mun äiti ei ole mikään ns. "entinen teiniäiti", ja tiedoks, en mä suunnitellu tätä juttua. Kerroin äidille, ja pahimman järkytyksen jälkeen se lupas auttaa ja tukee mua. Ja pidän lapsen.

        Todella mukavaa kuulla, että äitisi on lupautunut tukemaan sinua lapsen kanssa! Paljon onnea teille elämän varrelle! Muista, että elämä ei tule aina olemaan helppoa lapsen kanssa, olet lapsessa kiinni 24/7 suurimman osan hänen pikkulapsi ajastaan ja senkin jälkeen olet äiti lapselle koko loppuelämäsi, se on peruuttamaton päätös. Älä vaadi itseltäsi liikoja, muista, että olet kuitenkin vasta 14-vuotias ja sinulla on omakin aikuistuminen vielä kesken. Ota kaikki apu vastaan, mitä äidiltäsi ja muilta läheisiltäsi saat. Tunnut fiksulta nuorelta ihmiseltä, usko itseesi ja pidä pää pystyssä näistä mollaajista huolimatta. Sinusta tulee paras äiti lapsellesi, usko pois. Kaikkea hyvää teille! Olisi mukavaa kuulla teistä vielä jatkossa, kenties esimerkiksi blogin kautta. Jos sellaisen päätät perustaa, käyhän täällä vinkkaamassa osoitetta! :)


      • itsekin äiti 20
        3+17=20 kirjoitti:

        Todella mukavaa kuulla, että äitisi on lupautunut tukemaan sinua lapsen kanssa! Paljon onnea teille elämän varrelle! Muista, että elämä ei tule aina olemaan helppoa lapsen kanssa, olet lapsessa kiinni 24/7 suurimman osan hänen pikkulapsi ajastaan ja senkin jälkeen olet äiti lapselle koko loppuelämäsi, se on peruuttamaton päätös. Älä vaadi itseltäsi liikoja, muista, että olet kuitenkin vasta 14-vuotias ja sinulla on omakin aikuistuminen vielä kesken. Ota kaikki apu vastaan, mitä äidiltäsi ja muilta läheisiltäsi saat. Tunnut fiksulta nuorelta ihmiseltä, usko itseesi ja pidä pää pystyssä näistä mollaajista huolimatta. Sinusta tulee paras äiti lapsellesi, usko pois. Kaikkea hyvää teille! Olisi mukavaa kuulla teistä vielä jatkossa, kenties esimerkiksi blogin kautta. Jos sellaisen päätät perustaa, käyhän täällä vinkkaamassa osoitetta! :)

        tunnut olevan fiksu likka :) ! ja tosiaan se on koko loppuelämän päätös ja pistää elämän uusiksi.
        olet nyt vastuussa uudesta ihmisestä


      • äö
        itsekin äiti 20 kirjoitti:

        tunnut olevan fiksu likka :) ! ja tosiaan se on koko loppuelämän päätös ja pistää elämän uusiksi.
        olet nyt vastuussa uudesta ihmisestä

        Joo, kävin jossain neuvolassa, jossa ne kerto kaikkee että miten synnytyksessä edetään ja sillein. Kiitos te kaksi jotka ette mollaa :). Voin kirjoittaa jatkossa tänne miten raskaus sujuu :)


      • Ei lapsia lapsille
        äö kirjoitti:

        Joo, kävin jossain neuvolassa, jossa ne kerto kaikkee että miten synnytyksessä edetään ja sillein. Kiitos te kaksi jotka ette mollaa :). Voin kirjoittaa jatkossa tänne miten raskaus sujuu :)

        tulee keskenmeno


      • Ju.Le
        Ei lapsia lapsille kirjoitti:

        tulee keskenmeno

        Hienoa...nuoruus pilalla. Odotettavissa päihteiden ongelmakäyttöä ja lapsi luultavasti sossuun.
        Koska nuoruutesi "jää kesken" sinulle kehittyy mielenterveysongelmia, jeees tervetuloa laitoshoito.
        Suosittelen itsemurhaa.

        -Ju.Le


      • hoh, hoijaaa
        ghghjg kirjoitti:

        Toivottavasti olet provoilija.

        Tykkäät lapsista? 14-vuotias on itsekin TÄYSIN lapsi.

        Äitisi on varmasti tosi iloinen! Epäilemättä entinen teiniäiti itsekin?

        kun yksi provo painuu toiselle sivulle niin jo uutta putkeen...huvinsa kullakin. Vai rv 14:sta huomattiin..

        Eikä neuvolassa ensimmäiseksi aleta kertoa synnytyksen etenemisestä


      • kyllästynyt 19v
        Ju.Le kirjoitti:

        Hienoa...nuoruus pilalla. Odotettavissa päihteiden ongelmakäyttöä ja lapsi luultavasti sossuun.
        Koska nuoruutesi "jää kesken" sinulle kehittyy mielenterveysongelmia, jeees tervetuloa laitoshoito.
        Suosittelen itsemurhaa.

        -Ju.Le

        Oot ihan sairas, etsä voi tolleen sanoo kenelekkään, ihan vitun sama mitä mieltä ite oot asiasta. Eikä oo ensimmäinen kerta ku nään näitä sun älyttömiä tekstejä, ei vittu oikeesti hanki elämä ja painu muualle näiltä palstoilta.Mikä sua ees pitää näillä palstoilla ku aihepiiri ei koske sua ollenkaan? Oot niin itsekäs, istut ruudun takana ja kun omassa elämässä ei oo asiat hyvin nii pitää tulla lukemaan muiden elämästä ja viel just joku teiniraskaus mistä ite tuskin ikinä selvisit... joten näin sun oma elämäs tuntuu susta taas pikkusen helpommalta? Vai mikä on sun motiivis? Kiusaat tääl vaa ittees, joten suosittelen et jätät asian sikseen ja myyt vaikka tietokonees pois ni ei tarvi enää sun tyhmiä juttuja tääl lukee ;) Näkemiin ja kaikkee hyvää sulle, toivottavasti keksit parempaa tekemistä, alota vaikka joku urheiluharrastus ja kuluta energias juosten!


      • hmm...
        2+1=3 kirjoitti:

        ethän välitä näistä mollaajista ollenkaan. Heillä ei ole kokemusta moisesta, jätä heidän kommenttinsa ihan omaan arvoonsa, äläkä edes lue niitä. Olisi fiksua kirjoittaa tuollaiset kommentit ihan asiallisella kielellä edes, mutta ei. Kuinka aikuismaisen kuvan se antaa aikuisesta(?) ihmisestä, joka haukkuu 14-vuotiaan nuoren ihmisen tuolla tavalla lyttyyn?

        Todella ikävää, että poikaystäväsi suhtautui tuolla tavalla! Ken tietää, vaikka hän kaipaisi vain vähän sulatteluaikaa, ja tulee hetken päästä takaisin, mutta tietenkin pitää varautua siihenkin, ettei tule. Oletko miettinyt, haluatko kasvattaa lapsen itse vai adoptoida pois? Varmasti todella vaikea päätös, mutta sinulla on vielä hyvin aikaa. Älä ota vastaan painostusta suuntaan tai toiseen vaan tee päätös ihan itse, juuri niinkuin sinusta tuntuu. Enemmän kadut, jos teet, kuten muut sanovat, ja tulet myöhemmin muihin aatoksiin kuin, jos päätät itse mitä teet ja muutatkin myöhemmin mielesi.


        Yritähän pian saada kerrottua vanhemmillesikin. Tule sitten kertomaan tänne, miten meni. Olisi tosiaan todella mukava kuulla sinusta jatkossakin, miten asiat edistyy. :)

        Olin itsekin jo tuon ikäisenä todella lapsirakas, tiesin jo aikoja ennen sitä, että minusta tulee lastenhoitaja ammatiltanikin, ja niin tulikin. Viihdyn hyvin lasten kanssa ja tulen heidän kanssaan toimeen. Olisin varmasti itsekin pärjännyt sen ikäisenä jo vauvan kanssa, mutta en varmaankaan ilman aikuisten tukea! Raskaus ja lapsen saanti kuitenkin yleensä, jos hyvin käy, niin kasvattaa ihmistä aika lailla. Kaikkea hyvää sinulle ja onnea vielä päätökseesi!

        "Todella ikävää, että poikaystäväsi suhtautui tuolla tavalla! Ken tietää, vaikka hän kaipaisi vain vähän sulatteluaikaa, ja tulee hetken päästä takaisin, mutta tietenkin pitää varautua siihenkin, ettei tule."

        Ikävää, mutta omasta mielestäni myös ymmärrettävää suhtautumista poikaystävältä. En tiedä aloittajan poikaystävän ikää, koska hän ei sitä sanonut, mutta olettaisin, että aloittajalla olisi likimain omanikäisensä poikaystävä. Jos aloittajan poikaystävä on suurinpiirtein samaa ikäluokkaa aloittajan kanssa, niin siinä iässä, varsinkin pojat ovat vielä hyin nuoria. Kaikilla pojilla ei tuohon ikään mennessä ole vielä edes murrosikä alkanut, eli he ovat vielä siis täysiä lapsia. Fyysisen kehityksen lisäksi ihmisellä tapahtuu myös henkistä kehitystä. Vaikka olisikin fyysisesti valmis vanhemmaksi, ei välttämättä ole sitä henkisesti. Tuon ikäisillä pojilla voi ajatusmaailma olla vielä lähempänä lapsen ajatusmaailmaa, eivätkä he ole vielä valmiita päättämään omista asioistaan tai tekemään omia ratkaisuja ja sitten yhtäkkiä selviääkin, että pitäisi olla pian vastuussa toisen ihmisen elämästä. Siksi itse ymmärrän kyllä tuon pojankin suhtautumista. Toki tuollainen suhtautuminen on ikävää.

        Itse olen jo hieman yli 20-vuotias, mutta voin kyllä sanoa, että en ole valmis isäksi vielä ainakaan 10 vuoteen.


      • äitimm
        ... kirjoitti:

        Sanokaa oikeesti, et tää on provo. Ei 14-vuotias voi pitää kakaraa, kun on itsekkin sellainen

        se riippuu ihan siitä että osaako hoitaa lastaan,ja omistaa elämänsä sille.ja onko vastuuntuntoinen.itsekkin olen 15 ja teini äiti!ja hyvin menee!


      • mmeme
        Ju.Le kirjoitti:

        Hienoa...nuoruus pilalla. Odotettavissa päihteiden ongelmakäyttöä ja lapsi luultavasti sossuun.
        Koska nuoruutesi "jää kesken" sinulle kehittyy mielenterveysongelmia, jeees tervetuloa laitoshoito.
        Suosittelen itsemurhaa.

        -Ju.Le

        nyt se turpa kii


      • mememee
        mmeme kirjoitti:

        nyt se turpa kii

        ton piti mennä tolle jullelle


      • sl
        äitimm kirjoitti:

        se riippuu ihan siitä että osaako hoitaa lastaan,ja omistaa elämänsä sille.ja onko vastuuntuntoinen.itsekkin olen 15 ja teini äiti!ja hyvin menee!

        Tyhmä huora.


      • Helinäääää
        äö kirjoitti:

        Joo, kävin jossain neuvolassa, jossa ne kerto kaikkee että miten synnytyksessä edetään ja sillein. Kiitos te kaksi jotka ette mollaa :). Voin kirjoittaa jatkossa tänne miten raskaus sujuu :)

        Isot onnittelut pikku prinsessan johdosta!!


    • provoa...

      provoa

    • Äiti20Lapset3ja4

      varaat äitiysneuvolaan ajan. Sieltä saat varmasti neuvoa, tukea ja tietoa mahdollisuuksista. Et ole ensimmäinen 14-vuotias joka raskaana. Ja kyllä se synnytys ajallaan sutjaantuu, luonto auttaa siinä, ei ole ketään sisällekkään vielä jäänyt. Ajattele kypsästi ja mieti mitä pystyt/pystytkö lapselle antamaan. Parastahan vain kaikki omalle lapselleen haluavat. Olen itsekkin kahden lapsen teiniäiti, eli en nyt mitenkään dissaa sinua. Jos sinulla on valmiudet sitoutua kasvattamaan lastasi 18 vuotta, myös huonoina päivinä, valvoa yöt lapsen ummetuksen takia, valvoa öitä kun lapsi itkee tulevia hampaitaan, rakastaa lastasi vaikka hän uhmaisi sinua koko ajan, niin ei muuta kun antaa palaa. Eihän se ota ellei anna. Eli vanhemmuus voi välillä tehdä sinut hulluksi, mutta sitten on niitä hetkiä jolloin muistaa miksi äitiys on maailman ihanin asia, saa nähdä ensimmäiset hymyt, ensimmäiset askeleet, seurata kuinka ekaa kertaa lapsesi ajaa polkupyörällä ilman apupyöriä jne. Onnea raskausajalle ja tulevaisuudellenne! :)

      • äö

        voi kyllä te jotkut ootte lapsellisia! Ja joo, kyllä mulla on varaa sanoo vaikka oonki 14. KUKAAN ei voi sanoa odottajalle, että toivottavasti tulee keskenmeno. Mun äiti sano, että jos joku olis sanonu sille sillon kun se ootti, se ois tehny siitä rikosilmoituksen, koska se on kunnianloukkaus.
        Järkytyin myös toisesta jonkun älykääpiön jättämästä viestistä, jossa jän ilmaisee melko selvästi, että en 'voi saada kakaraa'. Äidinvaistoni ovat jo jonkin verran heränneet, kukaan ei saa sanoa minun lastani kakaraksi. Se on lapsi, vauva, joka syntyy minulle. Joten, te haukkujat, pitäkää päänne kiinni tai tappakaa vaikka itsenne jos ette keksi mitään muuta kuin pahaa sanottavaa.
        Anteeksi kiihtyminen, muttakun..


      • 9+13=22
        äö kirjoitti:

        voi kyllä te jotkut ootte lapsellisia! Ja joo, kyllä mulla on varaa sanoo vaikka oonki 14. KUKAAN ei voi sanoa odottajalle, että toivottavasti tulee keskenmeno. Mun äiti sano, että jos joku olis sanonu sille sillon kun se ootti, se ois tehny siitä rikosilmoituksen, koska se on kunnianloukkaus.
        Järkytyin myös toisesta jonkun älykääpiön jättämästä viestistä, jossa jän ilmaisee melko selvästi, että en 'voi saada kakaraa'. Äidinvaistoni ovat jo jonkin verran heränneet, kukaan ei saa sanoa minun lastani kakaraksi. Se on lapsi, vauva, joka syntyy minulle. Joten, te haukkujat, pitäkää päänne kiinni tai tappakaa vaikka itsenne jos ette keksi mitään muuta kuin pahaa sanottavaa.
        Anteeksi kiihtyminen, muttakun..

        Jätä ihan huomiotta nuo ikävät viestit, sillä sitähän niiden kirjoittajat juuri hakevat, että saisivat sinut ärsyyntymään. Yksiä isoja provoja jokainen niistä, jostain syystä elämäänsä niin katkeroituneita, että on pakko saada yrittää pilata toisten elämä.

        Mitenkäs teillä sujuu, milläs viikolla oletkaan nyt menossa? Onko isästä kuulunut mitään? Aiotko asua lapsen kanssa vanhempiesi luona vai muuttaa omillesi? Ehditkö käymään peruskoulun loppuun? Oletko miettinyt, haluatko saada sukupuolen selville, entä onko nimiä tullut yhtään mietittyä? Mitäs kaverit tuumaa? Täällä ainakin jännäillään ja ollaan onnellisia sinun puolestasi, joten älä noista mollaajista välitä. :) Voimia odotukseen!


      • ...
        9+13=22 kirjoitti:

        Jätä ihan huomiotta nuo ikävät viestit, sillä sitähän niiden kirjoittajat juuri hakevat, että saisivat sinut ärsyyntymään. Yksiä isoja provoja jokainen niistä, jostain syystä elämäänsä niin katkeroituneita, että on pakko saada yrittää pilata toisten elämä.

        Mitenkäs teillä sujuu, milläs viikolla oletkaan nyt menossa? Onko isästä kuulunut mitään? Aiotko asua lapsen kanssa vanhempiesi luona vai muuttaa omillesi? Ehditkö käymään peruskoulun loppuun? Oletko miettinyt, haluatko saada sukupuolen selville, entä onko nimiä tullut yhtään mietittyä? Mitäs kaverit tuumaa? Täällä ainakin jännäillään ja ollaan onnellisia sinun puolestasi, joten älä noista mollaajista välitä. :) Voimia odotukseen!

        yks ja ainut provo täällä on toi 14-v odottaja, kukaan täysjärkinen ei hanki kakaroita kakarana


      • 15+3=18
        ... kirjoitti:

        yks ja ainut provo täällä on toi 14-v odottaja, kukaan täysjärkinen ei hanki kakaroita kakarana

        Sanoiko AP, että on hankkimalla hankkiutunut raskaaksi? Mielestäni tekstistä kävi ilmeisen hyvin selville, että kyseessä oli vahinkoraskaus - tosin ilmeisesti onnellinen sellainen. Jos te ette pysty olemaan onnellisia AP:n puolesta, niin älkää ainakaan hänen onneaan viekö noilla pahoilla sanoillanne.


      • ...
        15+3=18 kirjoitti:

        Sanoiko AP, että on hankkimalla hankkiutunut raskaaksi? Mielestäni tekstistä kävi ilmeisen hyvin selville, että kyseessä oli vahinkoraskaus - tosin ilmeisesti onnellinen sellainen. Jos te ette pysty olemaan onnellisia AP:n puolesta, niin älkää ainakaan hänen onneaan viekö noilla pahoilla sanoillanne.

        vahinkoraskaus 14-vuotiaana? Nyt menee jo pahasti yli. No, tehkööt mukulansa, mutta tänne on turha tulla itkemään, kun elämä on pilalla


      • huhhuhhhhhh
        ... kirjoitti:

        vahinkoraskaus 14-vuotiaana? Nyt menee jo pahasti yli. No, tehkööt mukulansa, mutta tänne on turha tulla itkemään, kun elämä on pilalla

        Huomaatko aloittaja ollenkaan miten lapsellinen sä oot?? Puhut koko ajan "ku äiti sano sitä ja äiti sano tätä".. joo, ei todellakaan aikuinen ihminen mussuta täällä äidistään jos on itekin lapsen saamassa. Kyl se puhetyyli erottaa sen kuka on pentu ja kuka aikuinen! Mä en ikinä puhuis noin lapselliseen sävyyn, mut hei, mullahan ei sentään jääny kasvu kesken niinku sulla ku on nyt NIIN kiire pukeltaa kakarana maailmaan mukeloita. Ainut vaan et kai tajuut sen et sä et edes oo sen lapsen huoltaja, sun vanhemmista tulee sen lapsen huoltajia, muista se! Niin pitkään ku oot täysi-ikäinen et voi olla kenenkään huoltaja!

        Mut hei, ei kaikilla voi olla kaikki ismot kasinolla ja moni jää vielä laiturillekin!

        En voi onnitella, sori vaan..pilaat elämäs ja se on fakta! Ei sulla oo mitään minkä varaan rakentaa, ei parisuhdetta, ei työpaikkaa, ei omaa asuntoa, ei pienintäkään käsitystä miten rahatalous hoidetaan jne jne..siis mieti nyt vähän! EI EDES RAHAA ja se nyt on vähintä mitä pitää olla jos lapsen on tekemässä!!!!


      • 7+17=24
        huhhuhhhhhh kirjoitti:

        Huomaatko aloittaja ollenkaan miten lapsellinen sä oot?? Puhut koko ajan "ku äiti sano sitä ja äiti sano tätä".. joo, ei todellakaan aikuinen ihminen mussuta täällä äidistään jos on itekin lapsen saamassa. Kyl se puhetyyli erottaa sen kuka on pentu ja kuka aikuinen! Mä en ikinä puhuis noin lapselliseen sävyyn, mut hei, mullahan ei sentään jääny kasvu kesken niinku sulla ku on nyt NIIN kiire pukeltaa kakarana maailmaan mukeloita. Ainut vaan et kai tajuut sen et sä et edes oo sen lapsen huoltaja, sun vanhemmista tulee sen lapsen huoltajia, muista se! Niin pitkään ku oot täysi-ikäinen et voi olla kenenkään huoltaja!

        Mut hei, ei kaikilla voi olla kaikki ismot kasinolla ja moni jää vielä laiturillekin!

        En voi onnitella, sori vaan..pilaat elämäs ja se on fakta! Ei sulla oo mitään minkä varaan rakentaa, ei parisuhdetta, ei työpaikkaa, ei omaa asuntoa, ei pienintäkään käsitystä miten rahatalous hoidetaan jne jne..siis mieti nyt vähän! EI EDES RAHAA ja se nyt on vähintä mitä pitää olla jos lapsen on tekemässä!!!!

        Huomasitko sinä, ettei aloittaja ole aikuinen, vaan 14-vuotias?! Ja ei millään pahalla, mutta minun mielestäni sinun puhetyylisi kuulostaa kyllä melko paljon lapsellisemmalta kuin aloittajan. Luehan tekstisi pari kertaa läpi, niin ehkä ymmärrät mitä tarkoitan. Kerrohan nyt myös, minkä ikäinen ihminen siellä ruudun toisella puolen kirjoittelee? Kerrohan, mitä niin pahaa sinun elämässäsi on tapahtunut, että sinun täytyy tulla tänne pahoittamaan toisten mieltä. Mikä on elämässäsi mennyt vinoon? Mietihän hetki omalle kohdallesi. Jos vahinko on jo tapahtunut, mitä hyötyä on enää haukkua ja tuomita? Luulisi sinunkin sen tajuavan, että aloittaja tarvitsee tässä tilanteessa kaiken tuen tuon mollaamisen sijasta.


      • Juttu on näin
        7+17=24 kirjoitti:

        Huomasitko sinä, ettei aloittaja ole aikuinen, vaan 14-vuotias?! Ja ei millään pahalla, mutta minun mielestäni sinun puhetyylisi kuulostaa kyllä melko paljon lapsellisemmalta kuin aloittajan. Luehan tekstisi pari kertaa läpi, niin ehkä ymmärrät mitä tarkoitan. Kerrohan nyt myös, minkä ikäinen ihminen siellä ruudun toisella puolen kirjoittelee? Kerrohan, mitä niin pahaa sinun elämässäsi on tapahtunut, että sinun täytyy tulla tänne pahoittamaan toisten mieltä. Mikä on elämässäsi mennyt vinoon? Mietihän hetki omalle kohdallesi. Jos vahinko on jo tapahtunut, mitä hyötyä on enää haukkua ja tuomita? Luulisi sinunkin sen tajuavan, että aloittaja tarvitsee tässä tilanteessa kaiken tuen tuon mollaamisen sijasta.

        harvoin huorat keneltäkään tukea saa


      • Ammatti-ihminen
        7+17=24 kirjoitti:

        Huomasitko sinä, ettei aloittaja ole aikuinen, vaan 14-vuotias?! Ja ei millään pahalla, mutta minun mielestäni sinun puhetyylisi kuulostaa kyllä melko paljon lapsellisemmalta kuin aloittajan. Luehan tekstisi pari kertaa läpi, niin ehkä ymmärrät mitä tarkoitan. Kerrohan nyt myös, minkä ikäinen ihminen siellä ruudun toisella puolen kirjoittelee? Kerrohan, mitä niin pahaa sinun elämässäsi on tapahtunut, että sinun täytyy tulla tänne pahoittamaan toisten mieltä. Mikä on elämässäsi mennyt vinoon? Mietihän hetki omalle kohdallesi. Jos vahinko on jo tapahtunut, mitä hyötyä on enää haukkua ja tuomita? Luulisi sinunkin sen tajuavan, että aloittaja tarvitsee tässä tilanteessa kaiken tuen tuon mollaamisen sijasta.

        Kysymys on oikeastaan siitä, onko se 14-vuotias MILLÄÄN tavoin kykenevä tekemään päätöksiä noin suuressa asiassa. Useimmiten ei.

        14-vuotias on ilmiselvästi kykenevä biologisessa mielessä raskaaksi tulemaan. Hänen mahdollisuutensa hallita lapsen syntymästä seuraava tilanne ovat kuitenkin äärimmäisen puutteelliset. Pelkkä ymmärrys, hoivaaminen ja sympatia eivät pitkälle kanna. Tosielämän realiteetit astuvat esiin ennemmin tai myöhemmin.

        Näitä tekstejä tyyliin "Mulla oli kundikaveri mutta ku mä kerroin sille et mä oon paksuna se lähti" on oikeastaan surullista lukea. Se kertoo vain sen, miten huolettomasti teineistä osa suhtautuu sukupuoliasioihin ja seurusteluun. Vastuu luonnollisesti on myös vanhemmilla. 24/7-tyylinen vartiointihan ei onnistu keneltäkään, mutta epäilemättä kasvatusasioihinkin voisi kodeissa huomiota kiinnittää.

        Yhä edelleenkin tänne kirjoittelevien teiniäitien kuva esim. yh-äidin arjesta on järkyttävän ruusuinen. Samaa edustaa täälkläkin vallalla oleva loputon ymmärrys - jos ei teini itse kykene jälkikasvustaan huolehtimaan, kyllä vanhemmat niin tekevät! Kyllä kaikki aina mystisesti jotenkin hoituu. Asiat järjestyvät. Kunnon teinifilosofiaa!

        Tuolla eräässä ketjussa nuori äiti avoimesti kertoi omasta arjestaan. Kumma kyllä, ketään onnea hehkuvaa odottajaa ei kiinnostanut kommentoida kirjoitusta. Ymmärrän hyvin. Kun sen "oman ratkaisun" on tehnyt, sitä on pakko pitää oikeana.

        Lähtökohta perheen hankkimiselle pitäisi olla kyky hoitaa se perhe itse. Sitä ei teinillä ole.

        Parisuhde? Kuten usein täälläkin saa lukea, ongelmallinen. Moni tyttönen puhuu jo valmiiksi entisestä´, nykyisestä ja mahdollisesti jopa tulevastakin poikaystävästä. Kas siinäpä oivat lähtökohdat turvallisen pohjan luomiselle lapsen elämään!


      • misteri
        Ammatti-ihminen kirjoitti:

        Kysymys on oikeastaan siitä, onko se 14-vuotias MILLÄÄN tavoin kykenevä tekemään päätöksiä noin suuressa asiassa. Useimmiten ei.

        14-vuotias on ilmiselvästi kykenevä biologisessa mielessä raskaaksi tulemaan. Hänen mahdollisuutensa hallita lapsen syntymästä seuraava tilanne ovat kuitenkin äärimmäisen puutteelliset. Pelkkä ymmärrys, hoivaaminen ja sympatia eivät pitkälle kanna. Tosielämän realiteetit astuvat esiin ennemmin tai myöhemmin.

        Näitä tekstejä tyyliin "Mulla oli kundikaveri mutta ku mä kerroin sille et mä oon paksuna se lähti" on oikeastaan surullista lukea. Se kertoo vain sen, miten huolettomasti teineistä osa suhtautuu sukupuoliasioihin ja seurusteluun. Vastuu luonnollisesti on myös vanhemmilla. 24/7-tyylinen vartiointihan ei onnistu keneltäkään, mutta epäilemättä kasvatusasioihinkin voisi kodeissa huomiota kiinnittää.

        Yhä edelleenkin tänne kirjoittelevien teiniäitien kuva esim. yh-äidin arjesta on järkyttävän ruusuinen. Samaa edustaa täälkläkin vallalla oleva loputon ymmärrys - jos ei teini itse kykene jälkikasvustaan huolehtimaan, kyllä vanhemmat niin tekevät! Kyllä kaikki aina mystisesti jotenkin hoituu. Asiat järjestyvät. Kunnon teinifilosofiaa!

        Tuolla eräässä ketjussa nuori äiti avoimesti kertoi omasta arjestaan. Kumma kyllä, ketään onnea hehkuvaa odottajaa ei kiinnostanut kommentoida kirjoitusta. Ymmärrän hyvin. Kun sen "oman ratkaisun" on tehnyt, sitä on pakko pitää oikeana.

        Lähtökohta perheen hankkimiselle pitäisi olla kyky hoitaa se perhe itse. Sitä ei teinillä ole.

        Parisuhde? Kuten usein täälläkin saa lukea, ongelmallinen. Moni tyttönen puhuu jo valmiiksi entisestä´, nykyisestä ja mahdollisesti jopa tulevastakin poikaystävästä. Kas siinäpä oivat lähtökohdat turvallisen pohjan luomiselle lapsen elämään!

        niin täyttä asiaa! 14-vuotias todellakin monella tapaa kyvytön äidiksi..


      • äö
        misteri kirjoitti:

        niin täyttä asiaa! 14-vuotias todellakin monella tapaa kyvytön äidiksi..

        kylläpä on jollain pokkaa kun tulee haukkumaan huoraksi! raskaus sujuu ihan hyvin, mitä nyt välillä vähän oksentelen :) masu on jo aika iso ja välillä tunnen pikkuisen liikahtelut. Jännitän kauheasti, että miten selviän tästä, mutta saan kuitenkin apua ja tukea perheeltäni. En nyt ehdi kirjoittaa kun on pikkuveli nukutettavana :) kiitos teille jotka ymmärrätte!


        P.S. Prinsessa olis tulossa, ultran mukaan :)


      • 9+1=10
        äö kirjoitti:

        kylläpä on jollain pokkaa kun tulee haukkumaan huoraksi! raskaus sujuu ihan hyvin, mitä nyt välillä vähän oksentelen :) masu on jo aika iso ja välillä tunnen pikkuisen liikahtelut. Jännitän kauheasti, että miten selviän tästä, mutta saan kuitenkin apua ja tukea perheeltäni. En nyt ehdi kirjoittaa kun on pikkuveli nukutettavana :) kiitos teille jotka ymmärrätte!


        P.S. Prinsessa olis tulossa, ultran mukaan :)

        Voi, onnea paljon prinsessan johdosta! Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka. Oletko miettinyt yhtään nimiä tytölle?


      • huhhuhhhhhh
        9+1=10 kirjoitti:

        Voi, onnea paljon prinsessan johdosta! Toivottavasti kaikki menee hyvin loppuun saakka. Oletko miettinyt yhtään nimiä tytölle?

        Eipä osannut aloittaja kertoa että miten ihmeessä aikoo omilla rahoillaan elättää tuon lapsen??? Ja missä meinaa asua ja miten maksaa vuokrat, sähköt, puhelinlaskut ym.. tai ehkä ois osannut, mut ku ei sellasta kannata miettiä ku kaikki asiathan aina selvii itelleen..mitäs sitä turhaa mistään huolestumaan..onhan mulla vanhemmat jotka auttaa!

        Ootko oikeesti edes miettinyt tuota asiaa loppuun asti? Ku se lapsen kans oleminen nyt ei vaan satu olemaan mitään ruusunpunaista unelmaa, varsinkaan ku sulla ei ole edes oikeesta elämästä itsenäisesti elettynä mitään käsitystä! Ku sä et voi enää siinä vaiheessa ku oot sen lapsen tehny ni juosta joka ongelman tullen äidin helmoihin itkemään ku kaikki ei mennyt niinku teini kuvitteli menevän..hohhoijaa, missä on nykyihmisten järki kysynpä vaan??? Jokainen järkevä ihminen tietää et ensin opiskelu, työt, oman elämän hallinta itsenäisesti, raha-asioiden kanssa pärjääminen, itsensä itsenäisesti elättäminen..ja sen jälkeen vasta lapset!! Nyt järkee sinne päähän hei!!

        Ai niin ja jätkäkin lähti kävelemään heti ku kuuli asian..että ei sit edes isää sillä lapsella et super hienosti sulla kyl nyt menee! Onkohan tuo nyt IHAN AIKUISTEN OIKEESTI lapselle oikea ratkaisu et pidät sen?? Mahtaakohan se joutua kärsimään tuosta sun ratkaisusta?? Sillä varmaa on se, et nuo miehetkin voit sitte unohtaa ihan useammaks vuodeks ja kannattaa varautuu siihen,et sua tullaan kattoo aikalailla kieroon miesten puolelta tämän jälkeen, varsinkin ku kerrot et miten nuorena oot lapsen tehny..siinä ei välttämäti kovin moni mies innostu sun kans suhteeseen lähtemään semmosen kuvan tuo kyl ihmisestä antaa et huh huh..missä on järki kysyn vaan??


      • äö
        huhhuhhhhhh kirjoitti:

        Eipä osannut aloittaja kertoa että miten ihmeessä aikoo omilla rahoillaan elättää tuon lapsen??? Ja missä meinaa asua ja miten maksaa vuokrat, sähköt, puhelinlaskut ym.. tai ehkä ois osannut, mut ku ei sellasta kannata miettiä ku kaikki asiathan aina selvii itelleen..mitäs sitä turhaa mistään huolestumaan..onhan mulla vanhemmat jotka auttaa!

        Ootko oikeesti edes miettinyt tuota asiaa loppuun asti? Ku se lapsen kans oleminen nyt ei vaan satu olemaan mitään ruusunpunaista unelmaa, varsinkaan ku sulla ei ole edes oikeesta elämästä itsenäisesti elettynä mitään käsitystä! Ku sä et voi enää siinä vaiheessa ku oot sen lapsen tehny ni juosta joka ongelman tullen äidin helmoihin itkemään ku kaikki ei mennyt niinku teini kuvitteli menevän..hohhoijaa, missä on nykyihmisten järki kysynpä vaan??? Jokainen järkevä ihminen tietää et ensin opiskelu, työt, oman elämän hallinta itsenäisesti, raha-asioiden kanssa pärjääminen, itsensä itsenäisesti elättäminen..ja sen jälkeen vasta lapset!! Nyt järkee sinne päähän hei!!

        Ai niin ja jätkäkin lähti kävelemään heti ku kuuli asian..että ei sit edes isää sillä lapsella et super hienosti sulla kyl nyt menee! Onkohan tuo nyt IHAN AIKUISTEN OIKEESTI lapselle oikea ratkaisu et pidät sen?? Mahtaakohan se joutua kärsimään tuosta sun ratkaisusta?? Sillä varmaa on se, et nuo miehetkin voit sitte unohtaa ihan useammaks vuodeks ja kannattaa varautuu siihen,et sua tullaan kattoo aikalailla kieroon miesten puolelta tämän jälkeen, varsinkin ku kerrot et miten nuorena oot lapsen tehny..siinä ei välttämäti kovin moni mies innostu sun kans suhteeseen lähtemään semmosen kuvan tuo kyl ihmisestä antaa et huh huh..missä on järki kysyn vaan??

        no ihan tiedoksi en todellakaan aio muuttaa omaan taloon 14 vuotiaana ! :D ei vielä ole ihan varmaa, minkä annan lapselleni nimeksi, mutta pidän nimestä Titania.


      • Ei olla amerikassa
        huhhuhhhhhh kirjoitti:

        Eipä osannut aloittaja kertoa että miten ihmeessä aikoo omilla rahoillaan elättää tuon lapsen??? Ja missä meinaa asua ja miten maksaa vuokrat, sähköt, puhelinlaskut ym.. tai ehkä ois osannut, mut ku ei sellasta kannata miettiä ku kaikki asiathan aina selvii itelleen..mitäs sitä turhaa mistään huolestumaan..onhan mulla vanhemmat jotka auttaa!

        Ootko oikeesti edes miettinyt tuota asiaa loppuun asti? Ku se lapsen kans oleminen nyt ei vaan satu olemaan mitään ruusunpunaista unelmaa, varsinkaan ku sulla ei ole edes oikeesta elämästä itsenäisesti elettynä mitään käsitystä! Ku sä et voi enää siinä vaiheessa ku oot sen lapsen tehny ni juosta joka ongelman tullen äidin helmoihin itkemään ku kaikki ei mennyt niinku teini kuvitteli menevän..hohhoijaa, missä on nykyihmisten järki kysynpä vaan??? Jokainen järkevä ihminen tietää et ensin opiskelu, työt, oman elämän hallinta itsenäisesti, raha-asioiden kanssa pärjääminen, itsensä itsenäisesti elättäminen..ja sen jälkeen vasta lapset!! Nyt järkee sinne päähän hei!!

        Ai niin ja jätkäkin lähti kävelemään heti ku kuuli asian..että ei sit edes isää sillä lapsella et super hienosti sulla kyl nyt menee! Onkohan tuo nyt IHAN AIKUISTEN OIKEESTI lapselle oikea ratkaisu et pidät sen?? Mahtaakohan se joutua kärsimään tuosta sun ratkaisusta?? Sillä varmaa on se, et nuo miehetkin voit sitte unohtaa ihan useammaks vuodeks ja kannattaa varautuu siihen,et sua tullaan kattoo aikalailla kieroon miesten puolelta tämän jälkeen, varsinkin ku kerrot et miten nuorena oot lapsen tehny..siinä ei välttämäti kovin moni mies innostu sun kans suhteeseen lähtemään semmosen kuvan tuo kyl ihmisestä antaa et huh huh..missä on järki kysyn vaan??

        Ap:n elatuksesta ovat vastuussa hänen vanhempansa, eikä häntä voi jättää heitteille sen vuoksi että on tulossa äidiksi. Jos vanhemmat eivät hänestä huolehdi, niin vastuu siirtyy valtiolle (huosta/sijoitus) eikä hänen edelleenkään tarvitse maksella vuokria tms ennen kuin sitten jonain päivänä muuttaa omaan asuntoon.

        Millä rahalla ap sitten elättään lapsensa?
        Oletko ikinä kuullut äitiyspäivärahasta ja lapsilisästä?
        Se että ap on vasta 14 ei mitenkään pois sulje hänen oikeuttaan hakea kelalta kyseisiä tukia joihin jokainen äiti ja joissakin tapauksissa isäkin on oikeutettuja.


      • hmm...
        huhhuhhhhhh kirjoitti:

        Huomaatko aloittaja ollenkaan miten lapsellinen sä oot?? Puhut koko ajan "ku äiti sano sitä ja äiti sano tätä".. joo, ei todellakaan aikuinen ihminen mussuta täällä äidistään jos on itekin lapsen saamassa. Kyl se puhetyyli erottaa sen kuka on pentu ja kuka aikuinen! Mä en ikinä puhuis noin lapselliseen sävyyn, mut hei, mullahan ei sentään jääny kasvu kesken niinku sulla ku on nyt NIIN kiire pukeltaa kakarana maailmaan mukeloita. Ainut vaan et kai tajuut sen et sä et edes oo sen lapsen huoltaja, sun vanhemmista tulee sen lapsen huoltajia, muista se! Niin pitkään ku oot täysi-ikäinen et voi olla kenenkään huoltaja!

        Mut hei, ei kaikilla voi olla kaikki ismot kasinolla ja moni jää vielä laiturillekin!

        En voi onnitella, sori vaan..pilaat elämäs ja se on fakta! Ei sulla oo mitään minkä varaan rakentaa, ei parisuhdetta, ei työpaikkaa, ei omaa asuntoa, ei pienintäkään käsitystä miten rahatalous hoidetaan jne jne..siis mieti nyt vähän! EI EDES RAHAA ja se nyt on vähintä mitä pitää olla jos lapsen on tekemässä!!!!

        Hmm... kyllä ketjun aloittajasta tulee lapsen huoltaja vaikka onki alaikäinen! mun hyvä ystävä sai lapsen 15 vuotiaana ja muutti vauvan kanssa omilleen. tyttö on nyt 7 vuotias koululainen:) kaikki meni erittäin hyvin vaikka kaikki morkkas!


      • sl
        Juttu on näin kirjoitti:

        harvoin huorat keneltäkään tukea saa

        ihan oikeen!!


    • :)

      Tosi paljon onnea! :) nuo haukkujat kannattaa vaan unohtaa kokonaan. kateellisia kun eivät ite ossaa lapsia tehä ;)
      Itse sain lapseni 19 vuotiaana ja minulla oli silloin jo ollut monen vuoden vauvakuume. En nyt tiedä onko mitenkään yleistä mutta jo yläasteella haaveilin kovasti omasta lapsesta ja monta kertaa kuvittelinkin että minulla on lapsi :DD joskus laitoin jopa herätyksen öisin, jotta tietäisin minkälaista on herätä öisin ruokkimaan vauvaa :D En sanoisi tuota kuitenkaan minkäänlaiseks kotileikiksi, vaan ennemminki halusin tietää minkälaista olisi jos olisi oma lapsi ja varmaan jonkinlaista hoivaviettin. Nyt haluaisin jo toisen lapsen, mutta ei ole valitettavasti miestä. Ei edes kaikki 20 vuotiaatkaan ole valmiita isäksi, joten en yhtään ihmettele jos lapsesi isästä ei kuulu mitään. en tarkoita tuota mitenkään pahalla. mutta miehet vaa kehittyy hitaammin :D

    • Jaksamista

      Te joilla ei ole muuta kuin negatiivista sanomista: eikö teillä todellakaan ole muuta tekemistä kuin soittaa suutanne suomi kaksneljä palstalla? Hankikkaa elämä.
      Tai niinhän se on, toisten arvostelu on teidän elämänne, kun itse olette täysin virheettömiä ja upeita ihmisiä.

      Itse toivotan onnea ja jaksamista sinulle.
      Hienoa ettet päätynyt aborttiin, koska abortti on murha.
      "Nuoruus menee paskaksi". No, opiskella ehtii myöhemminkin.
      Eli onko se nuoruus sitten kavereiden kanssa biletystä, kännäämistä ja röökin polttoa joka sitten loppuu kun on lapsi tulossa? Jos näin on,niin ei siinä kyllä kovin paljon menetä.

      Hyvä vinkki päänsä aukojille:
      Lukekaa viestinne pari kertaa ennen kuin julkaisette.

    • :))

      Siis, minkä ikänen sä oot?? Mä toivotan sulle onnee. Ite tulisin varmaan hulluks, jos olisin alle 20v raskaana!!! Mut hei onnee, ja päivitäthän!

    • Kisch

      Onnea paljon tyttövauvan tulosta!

    • JL

      paljon onnea teille, päivitä kuulumiasi tänne tai perusta vaikka oma blogi? :) itse olen 16 ja päättänyt vahvasti sen että jos lapsi tulee, niin abortti ei tule kuuloonkaan! kyllä me pärjätään :p

    • dsfyy

      Kyllä se vaan surullista on että lapset saa lapsia. Itse olisin toivonut kyllä että mun lapsuus esim. menkkojen osalta olisi kestänyt vähän pidempään kuin 10 vuotiaaksi, mutta minkäs teet.

    • Sacher1

      Onnea sulle :) Tosiaan pojat on huomattavasti epäkypsempiä kuin tytöt vielä tuossa iässä, joten ei ihme että jätkä lähti lätkimään. Mutta jos sulla on vanhempies tuki puolellas ja uskot että pärjäät, niin mikäs siinä. Itse oon sua vuoden nuorempi, ja joskus tekis mieli saada lapsi... Mutta ehkä joskus 18 tai 19-vuotiaana, mitä nuorempi sitä parempi. Ei ainakaan voida sun tyttöäs kiusata koulussa vanhoista vanhemmista :) Mutta harkitse ihan totta tosissas blogin perustamista, monia meistä jotka on sulle (asiallisesti) kommentoinut asiaa voisi kiinnostaa tietää miten asia etenee. Jos sellaisen päätät perustaa, laita linkki tänne! Toivottavasti synnytys sujuu sitten hyvin..

      Jaksamisia!

    • Hahhahhalol

      Näköjään taisit hylätä koko provosi, kun ei kuulu... No ehkei se ollutkaan niin kivaa kun kukaan ei usko.

    • esteriiih

      Moi!!
      Hienoa että pidät lapsen ja että äitisi on lupautunut auttamaan sinua!
      Ollaan kaikki luotu kestään synnytys ja nykyään saa todella hyviä kivunlievityksiä.
      Kerrot neuvolassa että pelottaa synnyttys niin he kyllä auttavat näissä asioissa.
      Totta on myös että nuoren keho paranee synnytuyksestä/raskaudesta helpommin kuin vanhemman.
      Itse sain ensimmäiseni kun olin 16 ja kaikki mennyt todella hyvin. Synnytys meni hyvin,vaikka kivun lienitystä en käyttänyt, jo sairaalassa olessa kätilöst ihmetteli että johan nuorennaisen keho palautuu nopeati. Elämä sen jälkeen on ollut ihanaa.Asenteesta kiinni. Kyllä sitä kasvoi nopeasti aikuiseksi ja "valmiiksi" äidiksi:)
      Älä kuuntelle kesken kasvuisia ihmisiä,jotka täälläklin jauhavat kunka olet aivan liian nuori.Heillä on vain suppea käsitys maailmasta eikä omaa kokemusta!!

      Onnea sinulle kaikkeen!!!:)

    • provohan aloitus on

      "Kerrot neuvolassa että pelottaa synnyttys niin he kyllä auttavat näissä asioissa."

      No tuota, tuota...aloittaja on ollut ainakin raskausviikoilla 14 aloitusviestin aikoihin, eli siis viime vuoden joulukuussa...nyt on vuoden 2011 heinäkuu, joten.......vai miten kauan sinusta _ihmisen_ raskaus kestää?

    • aborttihdo

      Itse 15 ja abortin tehnyt ja onneksi teinkin. En olisi voinut mitenkään lasta pukata tähän väliin, ja ois ollu häpeä mulle jos porukat ois sitä joutunu hoitaan.
      Lapsia ehtii myöhemminkin tehdä,mulle on tärkeämpää opiskella ja saada töitä,enhän muuten lasta edes pystyisi elättämään.

    • kids are for life

      En vaan voi ymmärtää mihin tää maailma oikein on menossa. Ei 14-vuotiaan kuuluisi edes harrastaa seksiä ylipäätään, saati sitten että hän olisi millään tasolla valmis vanhemmaksi, kun sitä ei moni vanhempikaan ole. En yhtään ymmärrä, mitä teinien päässä oikein nykyään liikkuu! En itsekään ole mikään vanha täti, vasta kolmekymppinen, mutta en voi ymmärtää.

    • äö

      Täällä sitä ollaan 1v nyytti kainalossa:) En koneella oikein puoleen vuoteen ollut, aika meni enimmäkseen vauvan kanssa olemiseen, imettämiseen ja nukkumiseen. Sitten siitä kun virkistyin, en silti dataillut 24/7, vaan annoin kaiken aikani vauvalle. Äidin rakkauspakkaus. Monesti iltaisin kyynel silmäkulmassa menin nukkumaan, niin onnellinen olin, ja olen tietysti vieläkin.

      Synnytys kesti viisi tuntia. Välillä kouras mahanpohjasta niin että taju meinasi lähteä. Neljä tikkiä sain, ja istuminen ja kävely oli todella hankalaa ensimmäiset kaksi viikkoa. Sen jälkeen vähän helpotti, ja käytiin äidin ja tytön kanssa pienillä kävelyillä. Asumme kerrostalossa, joten jätimme vaunut aina rappukäytävään, mutta eiköhän nekin joku käynyt viikon sisään viemässä.. :( Nyt on uudet vaunut ja pysyvät tiukasti meidän eteisessä.

      Rankkaahan tämä on, mutta kertaakaan en ole valittanut. Riittää, kun katson oman rakkaan lapseni hymyä, siitä saan lisää potkua elämään.

    • teenmom12

      Onneksi olkoon! Synnytys menee varmasti hyvin! :D Itse olen 12 ja raskaana :)

    • :(((((((((((((

      "Synnytys menee varmasti hyvin!" Menee?? Provoilet niin ahkerasti ettet edes lue kunnolla lukemaasi tai sitten et ymärrä lukemaasi.

    • Pikku-ahmatti

      Itse täällä kirjottelee 15 & tuleva äiti. Älä välitä mollaajista! Suomen entinen synnytäjien ikä on keskimäärin ollut n. 13-15 vuotta, vuosikymmeniä sitten tosin, mutta eiköhän se osota, että hyvin nekin on pärjänny. Tottakai tulee ja pitääkii tulla ongelmia vastaan, mutta itsestähän se on kiinni miten otat asiat vastaan ja miten taistelet läpi! Synnytystä ei tarvitse pelätä, unohdat kivut (uskoisin ainakin) kun saat lapsesi rinnallesi :) Toivottavasti saat terveen lapsen, hyviä jatkoja!

    • Pööhöpölöö

      Mikä noita kaikkia vaivaa, kun täytyy koko ajan haukkua niitä, jotka saa lapsia nuorena. Munkin mielestä sä oot kyllä vähän liian nuori ees sellasiin asioihin, mistä raskaaks voi tulla, mutta ei noi kukkahattutädit auta mitään päivittelemällä että "Voi, kun tullaan raskaaksi nuorena, tollaisia vastuuttomia kakaroita kaikki, kyllä omille lapsille on valistettu, että lapsia hankkitaan vasta kun ollaan yli kolmenkymmenenviiden" Useimmat itse taitaa vain tuolla purkaa sitä, kun ollaan nyt 60, ja omat lapset kymmenen, ties ehtiikö nähdä ees omia lapsenlapsiaan, kun on niin tarkkaan hoettu, että ei ennen neljääkymmentä ikävuotta niitä lapsia hankkia. Onko siinä nyt parempi, että ollaan 50, kun lapset syntyvät, vaiko ollaan 14, kun lapset syntyvät.

      • 14w tyttö itekkin .

        Samaa mieltä ! Mikä teitä vaivaa että pitää koko ajan haukkua ja mollata !? Jos itse lapsen äiti on valmis ottamaan vastuun ja jaksaa olla lapsen kanssa ja kantaa vastuun lapsen hyvinvoinnista yms . Niin mikä ettei ? Älkää viittikö tulla huutelemaan tänne kaikkea" tee itsemurha " yms . Ja niin oisiko ennemmi mukavaa saada lapsia noin 40 -vuotiaana ? Ku lapsi olis 10 vuotias niin itse olisit 50 ! Mutta joo . Onnea sinulle ja vauvalle tulevaisuudessa


    • MÄKIHALUUN :3

      voi ihanaa ku on äitinä :3 mulla on ittelläni TOOOSI kova vauvakuume (oon 14) mutta eipä oo ketää isänä. :( enkä olisi edes valmis siihen :'(

    • 14 En itse raskaana

      Tiedän, tiedän! Tämä viesti tulee tähän keskusteluun aika jälkeen päin.. Ei ole tarkoitus jatkaa/aloittaa mitään viestisotaa, mutta kerron nyt mielipiteeni niille ketkä ovat edelleen sitä mieltä, että "14v on kakara itekkin" tai "tapa ittes, toivottavati tulee keskenmeno"...........? Anteeksi mitä? Miettikää, jos teistä itsestänne tulisi äiti tai isä, ja joku toivoo että teidän tuleva pienokainen ei saavukkaan tähän maailmaan? Kuinka ITSEKÄS mielipide, ehkä jopa sairas, ennenkaikkea sairas mielipide että äidin pitäisi tappaa itsensä, koska ei tule kestämään tulevaa elämää. Joko nämä idiootit ovat kateellisia, että eivät itse saa lapsia, tai ovat jotain 10 vuotiaita kakaroita, jotka eivät edes tiedä miltä tuntuu olla äiti, tai sitten niitä ketkä itse ovat 14vuotiaita äitejä, lapset sossujen huovissa, huumeisiin sekautuneena, ja tuhlaavat aikaansa pilaamalla toisen päivän, mutta kuitenkin se on heidän mielipiteensä, mutta se ei todellakaan tarkoita, että 14vuotias ei voisi olla äiti? Kaunis kiitos ja näkemiin, ja hyviä jatkoja kaikille! :) ps. Hankkikaa ilonpilaajat parempaa tekemistä!

    • 10 pistettä

      no justii, lapset haluaa lapsia, ei enää kiinnosta barbit. kymmenen pistettä, ja papukaijan merkki.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2719
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2571
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2180
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1763
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1704
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      126
      1618
    9. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1399
    Aihe