Palmikoita pipoon?

Palmikko85

Olen harjoitellut palmikoiden neulomista mallitilkkuun. Nyt aloitin palmikkopipon neulomista ja mietin, että pitääkö suljetussa/ympyrää neulottaessakin palmikon kiertokerroksen jälkeen vaihtaa oikein ja nurin neulottavia keskenään siten, että vuorotellen neulotaan oikein-nurin-oikein. Ja seuraavalla kierroksella vastaavasti nurin oikein nurin jne... ?
Toisin sanoen:
1.Palmikon kiertokerros
2. esim. 2n 2o 2n jne...
3. vaihdetaan järjestystä siten että nurjat neulotaankin nyt oikein: 2o 2n 2o ?

Vai neulonko jokaisen palmikonkiertokerroksen väliin tulevan kerroksen samalla tavoin?
1.Palmikon kiertokerros
2. esim. 2n 2o 2n jne...
3. 2n 2o 2n?

Sitten kysyisin vielä, että montako silmukkaa kannattaa luoda 56cm päähän tulevaa pipoa varten? Lankana normaali seitsemän veljestä. Puikkojen kokonumeroa en muista, ovat tuollaiset keskikokoiset/normaalit villasukkapuikot. Pyöröpuikkoa en omista

5

939

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pohjoispuhurin tyttö

Neulotaan aina samalla tavalla, elikkä oikeat silmukat oikein ja nurjat nurin. Tulee selkeämmin erottuvat ne palmikot.

Laske silmukkamäärä. Jos 18 silmukkaa nelosen puikoilla on 10 cm, niin silmukoita tulee 18 x 5,6. Jos käytät ohuempaa puikkoa, silmukoita tarvitaan enemmän. Langan vyötteessä on aina merkintä puikkosuosituksesta ja montako silmukkaa tulee kymmenelle sentille. Tottakait käsialakin vaikuttaa, neulotko löysää vai onko sinulla tapana neuloa tiukempaa neulosta. Kuvio tai mallineulellakin on vaikutusta asiaan, palmikkoneuleessa palmikot vetää monesti työtä kasaan niin, että joskus ohjeeseen on lisätty jokaista palmikkoa kohden 2 silmukkaa enemmän. Joudut ehkä kokeilemaan. Etsi vaikka netistä osviitaksi jonkin seiska veljeksestä tehdyn pipon ohje - niitä löytyy kun laitat hakusanaksi:palmikkopipo.

Toivottavasti osasin auttaa. Iloisia neulontatuokioita ja Hyvää Joulua!

• palmikko85
        palmikkoneule kirjoitti:

http://www.kaspaikka.fi/neulonta/mita_neulonta_on/tyovalineet.html
        http://foorumi.ihanitse.com/viewtopic.php?f=2&t=22462
        http://www.kaspaikka.fi/neulonta/neulokset/palmikkoneulos.html
        http://www.tiitula.com/neuleohje-palmikkoneulepipo/

Kiitos ohjeista. www.kaspaikka.fi ohjeista katsoin aikaisemmin palmikko-ohjeen. Siellä neuvottiin malli-palmikko-tilkkua neuloessa vaihtamaan oikeiden ja nurjien silmukoiden paikkoja eri kerroksilla. Tein mallitilkun ko. ohjeella, johon tuli hyvin erottuvat palmikot. Nyt olen neulonut harjoituspipoa 56 silmukalla 4 silmukkaa, palmikko 4 silmukalla, 4 silmukaa... Mielestäni palmikot eivät erotu yhtä selvästi nyt, kun olen neulonut oikeat aina oikein ja nurjat nurin. Voi toki johtua myös tummemmasta langanväristä, tai ehkä olen huomaamattani vaihtanut kiertosuuntaa välillä. Tuntuu että puikot on ihan solmussa ja kokoajan pitää käännellä, kun väliin tulee palmikkoja.Tuosta taisi ainakin tulla pipo nukelle, eikä minulle :D Seuraavaan sitten lisää silmukoita. No, harjoitus tekee mestarin. On tässä joulunpyhät aikaa treenailla.

• kuvalla
        palmikko85 kirjoitti:

Kiitos ohjeista. www.kaspaikka.fi ohjeista katsoin aikaisemmin palmikko-ohjeen. Siellä neuvottiin malli-palmikko-tilkkua neuloessa vaihtamaan oikeiden ja nurjien silmukoiden paikkoja eri kerroksilla. Tein mallitilkun ko. ohjeella, johon tuli hyvin erottuvat palmikot. Nyt olen neulonut harjoituspipoa 56 silmukalla 4 silmukkaa, palmikko 4 silmukalla, 4 silmukaa... Mielestäni palmikot eivät erotu yhtä selvästi nyt, kun olen neulonut oikeat aina oikein ja nurjat nurin. Voi toki johtua myös tummemmasta langanväristä, tai ehkä olen huomaamattani vaihtanut kiertosuuntaa välillä. Tuntuu että puikot on ihan solmussa ja kokoajan pitää käännellä, kun väliin tulee palmikkoja.Tuosta taisi ainakin tulla pipo nukelle, eikä minulle :D Seuraavaan sitten lisää silmukoita. No, harjoitus tekee mestarin. On tässä joulunpyhät aikaa treenailla.

http://www.kaspaikka.fi/neulonta/asusteita_vaatteita/palmikkomyssy.html

• ullaka

Sepä hieno ohje, olen aloittaja, vähän kokeillut vaan, mutta se ihan selkeä juttu tässä, kiitoksia, kuin olet viitsinyt jakaa ohjeita:)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      303
      11669
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      144
      7146
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      104
      5962
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      42
      5309
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      53
      4399
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4289
    7. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3621
    8. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      62
      3618
    9. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      83
      3238
    10. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3145
    Aihe