pienoismallien maalaus

missouri

Hei, Kuinka saat hyvää jälkeä pienoismalleihisi sivellin maalauksella? Olen harrastelija ja yksinomaan kiinnostunut vain sivellin pintakäsittellystä. Onko hyviä vinkkejä laajoihin pintoihin vai onko tarve ostaa ruisku noiden käsittelyyn. Ohjeita ja hyviä vinkkejä.

Rauhallista joulua.

9

5457

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mallari-69

      Kannattaa käyttää emalimaaleja ja ohentaa niitä kermamaiseksi. Leveä sivellin ja riittävän ohuita kerroksia kerralla ja maalaa saman suuntaisesti. Ruisku on kyllä hyvä, mutta sivellinmaalaustaito kuuluu perustaitoihin.
      Harjoittelu tekee tässäkin mestarin.

    • spreikän

      itseäni ei kiinnostanut rueta läträämään ohentimien ja pensseleiden kanssa pienoismalliauton maalauksessa niin suihkautin spraymaalilla ja tuli tasainen jälki.
      Olen kerran kokeillut turata pensselin kanssa ja perseelleenhän se meni, jouduin hiomaan tasaiseksi ja ohentamaan maalia vielä lisää ja tekemään uudestaan.
      Jos enemmälti tekee pienoismalleja niin ruisku olisi varmasti yksi tärkeimpiä hankittavia jos haluaa saada laadukasta jälkeä. Pensselit kelpaa korkeintaan johonkin karvaisten lautojen maalaukseen.

      • Mallari-69

        Spraymaalaus vaatii taitoa ja malttia enemmän, kun ruiskulla maalaaminen. Ruiskussa voit sentään säätää maalin ja ilmantulon. Kyllä Spraypurkilla maalaa , vaikkapa autonvanteet, mutta pienoismallin maalaaminen on hieman haastavampaa.


      • 69 mallari minäkin
        Mallari-69 kirjoitti:

        Spraymaalaus vaatii taitoa ja malttia enemmän, kun ruiskulla maalaaminen. Ruiskussa voit sentään säätää maalin ja ilmantulon. Kyllä Spraypurkilla maalaa , vaikkapa autonvanteet, mutta pienoismallin maalaaminen on hieman haastavampaa.

        1:72-mittakaavan malleissa pensselillä pärjää useimmiten, varsinkin kun aiheina ovat yleensä karkeapintaiset sotilasmallit. Ohuita kerroksia ja reilusti ohentamalla on ykkösohje.

        Huolellinen sekoittaminen, värien valikoiminen ja vain HYVÄLAATUISTEN pensselien käyttäminen on mielestäni toiseksi tärkein asia.

        Yksityiskohtia maalatessani en aina viitsi lutrata ohentimien kanssa, jolloin vain kastan pensselin ensin ohentimeen ja sitten maaliin. Näinkin saa kohtalaista jälkeä aikaiseksi.

        Maalausta kannattaa harjoitella esim. valkoisella tai metalliväreillä johonkin ei-tärkeään kohteeseen. Ne ovat vaikeita ja niitä käyttäessä oppii oikeata tekniikkaa.

        Emalimaalien käyttöä kannattaa harjoitella. Sekään ei ole ihan helppoa. Niissä on pigmentistä, erästä ja valmistajasta riippuen melkoisia eroja. Esim. markettien Revell-maalit ovat yleensä kelvollisia, mutta kuivuvat nopeasti purkkiin. Humbrol kestää paremmin, eikä niissä pigmentti erotu, kuten Revellin maaleissa.

        Ruisku on hieno kapine, mutta sen käyttö on työlästä, joten käytän sitä vain harvoin, silloin kun on otaksuttavaa, ettei pensselillä saa riittävän hyvää jälkeä aikaiseksi.

        Yleisohjeena sanoisin vielä, että yhdellä maalauskerralla ei yleensä saa hyvää jälkeä aikaiseksi ja käytetyt työtunnit näkyvät mallissa. Omista malleista kannattaa myös ottaa digikuvia ja tutkia niitä koneella. Siinä näkee helpommin maalauksen virheitä kuin paljaalla silmällä.


      • Spreikän
        Mallari-69 kirjoitti:

        Spraymaalaus vaatii taitoa ja malttia enemmän, kun ruiskulla maalaaminen. Ruiskussa voit sentään säätää maalin ja ilmantulon. Kyllä Spraypurkilla maalaa , vaikkapa autonvanteet, mutta pienoismallin maalaaminen on hieman haastavampaa.

        Olin unohtanut tarkemmin määritellä mikä sivellinmaalauksessa meni pieleen. Maalasin 1/18 mittakaavan henkilöauton tavaratilaa muun sisustuksen väriseksi kun tehdas oli jättänyt sen mustaksi. Siveltimestä jäi "uria" maalipintaan ja jouduin ne hiomaan tasaiseksi. Kyseisessä autossa tavaratila näkyy takalasin läpi "KITT, Pontiac Trans-Am vm. 1982) joten jäljestä piti saada siisti.
        Olen maalaillut spraypurkilla 1/24 mittakaavan sisustuksia ja sain esim. mustasta kojetaulusta hyvän mattapintaisen jäljen mikä vastaa hyvinkin muovisen kojetaulun pintaa oikeassa autossa. Olen myös paikkamaalaillut spraymaaleilla oikeita autoja, metallihohtoväri kirkaslakka päälle joten mielestäni saan paremman jäljen spraypullolla aikaan kuin siveltimellä.
        Ruiskumaalausta en ole kokeillutkaan kun ei ole laitteita, maksaa varmaan tarpeettoman paljon kun pitäisi olla kompressori, ilman kuivain, paineensäätöventtiili, maaliruisku, maalit, ohentimet, ruiskun puhdistus maalauksen jälkeen ja tilat kaikille noille romuille.


    • Hippulileilaanko

      Kannattaa vaan harjoitella, kyllä se taito siitä kehkeytyy. Itsekkin olen lähinnä harrastelija, enkä kummemmin kustamointiin perehtynyt. Maalaan Emalimaaleilla, ne kuivuvat aika nopeasti. Huono puoli on se, että tavallisella vesiväripensselillä tulee huonoa jälkeä. Kannattaa hankkia ihan Emalimaaleille tarkoitettu pensseli, niin hyvää tulee =)

      Ps.Itsekin haluaisin tietää noista Emalimaaleista enemmän, voisiko joku hieman opastaa?

    • aloittelija

      Hei! Olen aloittamassa pienoismallia ja haluaisin kysyä kokeneemmilta pientä neuvoa. Kumpi on järkevämpää... maalata osat jo silloin kun ne on vielä levyssä kiinni vai vasta sitten kun koko pienoismalli on valmis?

      • skwoiiornkldsn

        Riippuu osasta. Valmiina mallissa on varmaan eriväriseksi tulevia kohteita joten saattaa joutua maskaamaan jos sitten vasta tekee kaikki maalaukset ja toisaalta jos kaikki maalaa erillisinä osina, voi mallin kasauksessa maalipintaan tulla vaurioita tai liiman pitävyyden takia pitääkin hioa maalia paikoitellen pois yms.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      413
      4435
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      242
      2196
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1620
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      158
      1423
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      277
      1256
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1117
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      137
      1074
    8. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1065
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      54
      969
    10. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      953
    Aihe