Kuten otsikko kertoo, noista kolmesta aiheesta olisi asiaa.
Nyt on tullut aiheelliseksi miettiä, että onko koiralla lonkkavika tai nivelrikko, tai molemmat. Koira on keskikokoinen sekarotuinen ja ikää löytyy 2v. Koira käyttäytyy normaalisti, on pirteä, leikkisä ja riehakas niinkuin aina ennenkin. Koiran selän alueelta kuuluu naksumista, (mikä luultavasti johtuu siitä, kun reisiluu lähtee lonkkamaljasta ja naksahtaa palatessaan paikalleen) joskus asentoa vaihtaessa inahtaa, tätä ei kuitenkaan tapahdu usein. Samaten koira vinkaisee jos toinen koira yrittää nylkyttää leikkiessä. Lisäksi koira on nyt alkanut jyrsimään taka tassujaan mikä viittaa siihen että kipu säteilee lonkista tassuihin. Tätäkään ei ole kovin paljoa esiintynyt, tänään kuitenkin pitkästä aikaa alkoi noita tassujaan jyystää.
Koira lonkat ja selkä, mahdollisuuksien mukaan myös kyynärät kuvataan kesällä. Nyt varmaan tulee sanomista, että heti eläinlääkäriin, ja jos asia minusta olisi kiinni, niin varaisin ajan heti tällä sekunnilla kuvauksiin. Ala-ikäinen kun olen, niin kuvauttamiseen rahoja minulla ei ole, eikä myöskään vanhemmillani. Koiran kuvaukset maksan itse kesätyö palkastani sitten. Ja nyt tulee varmaan vielä lisää mäkätystä, että miksi olet ottanut koiran, jos ei ole varaa hoitaa kuluja. Koira on asian mukaisesti rokotettu ja madotettu, sirutettu ja fix-rekisteröity, syönyt pennusta asti anfin ruokaa ja koira kiikutettaisi heti eläinlääkäriin jos tapahtuisi jotain vakavampaa (jalkapoikki, myrkytys tmv) silloin tietysti revittäisi rahat jostain. Vanhempani ovat kuitenkin päättäneet, että tämän takia ei aleta kallistamaan jo muutenkin hataralla pohjalla olevaa taloutta, ja siihen ei ole minulla nokan koputtamista.
Takaisin asiaan. Minulla on jatkuva paha olo tämän takia ja syyllisyyden tunnekin vaivaa, olen miettinyt, että onko minun vikani, jos koiralla on nivelrikot ja lonkkaviat? Koira liikkui pentuna aivan omilla ehdoillaan ja lähinnä irti juosten toisen koirani kanssa, eikä lenkitkään mitään pitkiä olleet, mutta oli kolme kertaa, kun tuli lähdettyä vähän liian pitkälle lenkille, ja silloinkin kannoin koiraa osan matkasta, että minusta loppujen lopuksi pentuna ei ole liikaa rehkinyt, agilityäkin kokeiltiin vasta puolitoista vuotiaana ensimmäistä kertaa. Onko mahdollista, että kuitenkin noista muutamasta kerrasta johtuisi? Perinnöllisyyshän ei mikään päätä huimaava lonkissakaan kai ole, 20%? Isän puolen suvusta tiedossa lonkat, paitsi isältä. Emon puoli täysin pimennossa, ei mitään tietoa edes roduista kunnolla. Kuitenkin sen osaan sanoa, että ne kolme tiedossa olevaa rotua eivät kärsi sen erityisemmin lonkkanivelendysplasiasta(bc, ajokki, pystykorva) kuin muutkaan rodut. Huomasin juuri kun koiraNetistä vilkaisin, että koirani äidin isällä on c lonkat, ja äidin äidillä d lonkat, voisikohan tuo vaikuttaa? Kummallakaan vanhemmista ei ole kuitenkaan lonkat tai luusto mitenkään oireilleet. Eikä ainakaan ylipainosta voi johtua, koska koira on hoikka rakenteinen ja kevyt.
Koiran lihaskunnon ylläpitäminenhän auttaa usein näissä tapauksissa, eli miten voisin kohottaa koiran lihaskuntoa niin, ettei se kumminkaan rehki liikaa? Olen ajatellut, että alkaisin säännöllisesti käymään kerran viikossa montulla, että koira voi juosta hiekassa/lumessa, ja siellähän olisi niitä mäkiäkin että niitä voi juosta ylös alas. Ja uinti tietenkin, ongelma on vaan se, että koira ei ole hirveän innokas uimaan. On pari kertaa vapaaehtoisesti käynyt lyhyttä matkaa uimassa, kahlaamisesta kumminkin tykkää hirveästi. Olisiko tähän vinkkejä? En halua väkisinkään viedä uimaan. Varmaan nyt sitten valjakkohiihto on pois suljettu laji, koska takapäähän siinä lähinnä rasittuu? Vaikka sitäkään ei olla keretty edes kokeilla, vaikka valjaat on kyllä jo ostettuna. Mutta ainahan sen voi ottaa liinaan/irti hiihto lenkeille. :) Niin ja mites se harrastaminen jos on lonkkavikainen/nivelrikko koira? Voiko harrastaa muita lajeja normaalisti kunhan ei agita/canicrossaa/valjakkohiihdä? Niin että vinkkejä tuohon lihaskunnon kohottamiseen tarvitsisin. Kaveri vinkkasi joistain hainrusto tabuja, jotka auttavat tukemaan ja vahvisamaan nieveliä. Kaikenlaisia neuvoja otan mielellään vastaan nivelrikon/lonkkavikaisen koiran hoidosta ja liikutuksesta.
Jos koiralla todetaan nivelrikko ja se joutuisi syömään särkylääkkeitä lopun ikäänsä, luultavasti lopetan koiran, vaikka se raskasta tulee olemaankin. Minulla ei ole sydäntä pitää koiraa kivuissa, kun kuitenkin särkylääkkeistä huolimatta koiraan sattuisi joskus. Kuitenkin, koira joutuu vielä kärsimään(?) sen puolivuotta ennenkuin saadaan tarkempaa selkoa asiasta. Siitä ei tarvitse minulle tulla sanomaan, paha olo ja omantunnon tuskat asiasta on jo valmiiksi. Että asiallista kommenttia kiitos.
Koiran lihaskunto+nivelrikko&lonkkavika
6
2169
Vastaukset
- ^.^
Sen enempää puuttumatta...
Nivelrikkoisen/lonkkavikaisen koiran kanssa liikunta pitää olla tasaista ei repivää. Eli oma lonkkavikainen sakemannini ei juokse rinteitä ylös ja alas. Eikä sille taatusti heitetä keppiä. Vältän sen kanssa kaikkea missä takapää joutuu erityis koville ja liikkeet äkkinäisiä, kuin myös hankessa hyppimistä. Uinti on hyvä, lenkkeily, kesällä pyöräily pehmeällä alustalla (pikkuhiljaa aloittaen)
Koiran hoikkana pitäminen on a ja o. Myös lohiöljyllä tiedetään olevan niveliille hyvä vaikutus. Oma koirani saa kerran pari vuodessa cartrophen kuurin joka on meillä ainakin todettu hyväksi. Eli piikki / viikko neljän viikon ajan (maksoi muistaakseni eläinlääkärissä käynteineen 60 €) Ensimmäisen piikin antaa eläinlääkäri, loput itse. Ja tarvittaessa kipulääkkeet. - nhtnytytyhnth
kieltää muita nylkyttämästä koiraasi, oli sillä lonkkavika tai ei, niin toista ei saa nylkyttää, omistajan pitää suojella koiraansa, miksi et kiellä, menet vaikka käsin nostamaan sen toisen pois koirasi kimpusta ja et mene koirapuistoon, jos ei muu auta.
Hae aptekista nivelvalmisteita ja ala syöttää koirallesi. Hanki nivelrikkoisen ruokaa. Ei riehuvaa liikuntaa, eikä mitään vetämisiä ym. Mutta toki koiraa pitää liikuttaa, että lihaskunto pysyy yllä, mutta miel paljon vapaana, pehmeällä maastolla ja usein pienissä erissä.
Lonkkavika voi johtua ties mistä, perinnöllisyys, ruokinta, liikkuminen, ylipaino, ihan kaikki vaikuttaa. Syytä ei voi tietää yksittäisen koiran kohdalta. Seuraa sen liikkumista, rutina on kyllä paha merkki. Ontuuko se, onko kankeutta ylösnousussa ja liikkeellelähdössä?- kirjoitusvammainen
^.^// Tämä selvä, ei siis rinteessä tai hangessa juoksemista. Hiekka varmaan kumminkin ok? Keppejä ei heitellä muutenkaan koska tätini koiralla aukesi kitalaki kun riehui kepin kanssa.
Koira ei onnu eikä ole kankea, nousee vetreästi ylös ja lähtee liikkelle. En minä annakkaan muiden koirien nylkyttää, kiskaisen koiran niskavilloista pois koirani päältä heti kun paikalle kerkeän,Koirapuistoissakaan ei käydä eikä tulla käymäänkään koska täällä päin on näitä jotka yrittävät koirapuistossa sosiaalistaa ei niin sosiaalisia koiriansa. Käväisen heti huomenna ostamassa jotain nivelvalmistetta, eihän siitä mitään haittaakaan voi olla, ja tosiaan noita ruokiakin voisi vilkaista jos vaihtaisi.
Kiitoksia kommenteistanne, näistä oli apua :) - -murre-
kirjoitusvammainen kirjoitti:
^.^// Tämä selvä, ei siis rinteessä tai hangessa juoksemista. Hiekka varmaan kumminkin ok? Keppejä ei heitellä muutenkaan koska tätini koiralla aukesi kitalaki kun riehui kepin kanssa.
Koira ei onnu eikä ole kankea, nousee vetreästi ylös ja lähtee liikkelle. En minä annakkaan muiden koirien nylkyttää, kiskaisen koiran niskavilloista pois koirani päältä heti kun paikalle kerkeän,Koirapuistoissakaan ei käydä eikä tulla käymäänkään koska täällä päin on näitä jotka yrittävät koirapuistossa sosiaalistaa ei niin sosiaalisia koiriansa. Käväisen heti huomenna ostamassa jotain nivelvalmistetta, eihän siitä mitään haittaakaan voi olla, ja tosiaan noita ruokiakin voisi vilkaista jos vaihtaisi.
Kiitoksia kommenteistanne, näistä oli apua :)Meillä koira on syönyt näitä pennusta saakka ehkäisemään nivelvaivoja http://www.sinunapteekki.fi/catalog/bioteekin-hainrusto-vihersimpukka-160-kaps-p-308.html , on edullinen, yksi kapseli päivässä riittää, joten pakkaus kestää n. viisi kuukautta.
- muutama juttu
kirjoitusvammainen kirjoitti:
Kiitoksia kommenteistanne, näistä oli apua :)eläinkaupatkin myyvät myös. Pehmeä alusta on esim metsä, hiekkakin kyllä. Pääasia, että liikunta olisi monipuolista, ei yksitoikkoista hihnalenkkiä kovalla alustalla, esim asvaltilla. Jumittuu paikat koiralla sinä kuin ihmiselläkin. Rinteessä ja hangessa voi kyllä juosta, sehän vahvistaa lihaskuntoa, mitä huonot lonkat juuri tarvivat, mutta kohtuudella sitä juoksemista siellä ja koiran voinnin mukaan. Sehän alkaa ontua vasta siinä vaiheessa, kun sitä jo sattuu ja kovaa. Omegarasvahapot ovat hyviä myös. Tuo kankeuskin aamusin ja riehumisen jälkeen, kun koira nousee ylös on merkki siitä, että nyt sattuu. Eli jos sitä ei ole, niin oikein hyvä.
Hienoa, että huolehdit koirasta :) - kirjoitusvammainen
muutama juttu kirjoitti:
eläinkaupatkin myyvät myös. Pehmeä alusta on esim metsä, hiekkakin kyllä. Pääasia, että liikunta olisi monipuolista, ei yksitoikkoista hihnalenkkiä kovalla alustalla, esim asvaltilla. Jumittuu paikat koiralla sinä kuin ihmiselläkin. Rinteessä ja hangessa voi kyllä juosta, sehän vahvistaa lihaskuntoa, mitä huonot lonkat juuri tarvivat, mutta kohtuudella sitä juoksemista siellä ja koiran voinnin mukaan. Sehän alkaa ontua vasta siinä vaiheessa, kun sitä jo sattuu ja kovaa. Omegarasvahapot ovat hyviä myös. Tuo kankeuskin aamusin ja riehumisen jälkeen, kun koira nousee ylös on merkki siitä, että nyt sattuu. Eli jos sitä ei ole, niin oikein hyvä.
Hienoa, että huolehdit koirasta :)vastauksista :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202283Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3051251- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53815J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e31726Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33652