Missä sähkötyön raja kulkee.

kari789

Sähkötyöt ovat luvan varaisia, mutta missä kulkee se raja, mikä on sähkötyötä.

Onko kojerasian naulaus koolinkiin luvanvaraista, entä lattialämpökaapelin liimaus lattiaan.

Miten ja missä tämä luvanvaraisuuden raja määritellään ?

32

2719

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toinen nimimerkki

eivät ole mitään "luvanvaraisia", mitä se nyt sitten voisikin tarkoittaa.

Sähkötöihin tarvitaan sähköurakointioikeus. Sitä ei tarvitse anoa eikä rukoilla eikä se ole mikään lupa. Ilmoitus TUKES:ille sähkötöiden aloittamisesta. Se on siinä. KTMp 516/1996. Löytyy filexistä.
      www.tukes.fi.

• AC/DC

ÄLÄ sekaannu asioihin mistä et mitään tiedä. Meitä osaajia on vähempi kuin luuletkaan, minä olen yksi osaajista joten voit olla jatkossa sekaantumatta näihin sähköasioihin.
        Mutta varsinaiseen kysymykseen, ovat toki osittain luvanvaraisia, rasian naulauksen toki saa tehdä ja piuhatkin vetää mutta kytkennät pitää hoitaa minua vastaava henkilö, olen kuitenkin henkilö joka jakelua hallitsee. On minun päätettävissä saatko torppaasi sähköä.

• perustyyppi
        AC/DC kirjoitti:

ÄLÄ sekaannu asioihin mistä et mitään tiedä. Meitä osaajia on vähempi kuin luuletkaan, minä olen yksi osaajista joten voit olla jatkossa sekaantumatta näihin sähköasioihin.
        Mutta varsinaiseen kysymykseen, ovat toki osittain luvanvaraisia, rasian naulauksen toki saa tehdä ja piuhatkin vetää mutta kytkennät pitää hoitaa minua vastaava henkilö, olen kuitenkin henkilö joka jakelua hallitsee. On minun päätettävissä saatko torppaasi sähköä.

minun torpan säkön tulosta et kyllä vastaa ,ethän

• kari789
        AC/DC kirjoitti:

Entäpä tämä jälkimmäinen kysymykseni:

Löytyykö siihen vastausta ?

• fgdffgjfdj
        kari789 kirjoitti:

Entäpä tämä jälkimmäinen kysymykseni:

Löytyykö siihen vastausta ?

Katso Tukes:n sivuilta, siellä on määritelty kaikille sallitut sähkötyöt. Yleisohjeena voidaan pitää, että heti kun sinun pitää kysyä miten asia pitää tehdä niin parempi jättää ammattimiehen tehtäväksi. Jos itsetehtyjä asioita joudutaan korjaamaan tai tekemään kokonaan uusiksi on se huomattavasti kalliimpaa kuin ammattimiehellä alunperin teetetty työ. Esim. tuo lattialämmityskaapelin liimaaminen ei tunnu kovin kummoiselta mutta siinäkin pitää ottaa moni asia huomioon, mitoitus, etäisyydet johtoihin, lattiakaivoihin yms., ei ristiin ylityksiä, johdon suojaus seinällä, termostaatin sijoitus, kaapelien eheyden varmistaminen useilla mittauksilla jne. Loppupeleissä se, joka nimensä käyttöönottopöytäkirjaan laittaa vastaa yrityksensä kautta sähkölaitteiston turvallisuudesta niin henkilö- kuin paloturvallisuudenkin kohdalta.

• kari789
        fgdffgjfdj kirjoitti:

Katso Tukes:n sivuilta, siellä on määritelty kaikille sallitut sähkötyöt. Yleisohjeena voidaan pitää, että heti kun sinun pitää kysyä miten asia pitää tehdä niin parempi jättää ammattimiehen tehtäväksi. Jos itsetehtyjä asioita joudutaan korjaamaan tai tekemään kokonaan uusiksi on se huomattavasti kalliimpaa kuin ammattimiehellä alunperin teetetty työ. Esim. tuo lattialämmityskaapelin liimaaminen ei tunnu kovin kummoiselta mutta siinäkin pitää ottaa moni asia huomioon, mitoitus, etäisyydet johtoihin, lattiakaivoihin yms., ei ristiin ylityksiä, johdon suojaus seinällä, termostaatin sijoitus, kaapelien eheyden varmistaminen useilla mittauksilla jne. Loppupeleissä se, joka nimensä käyttöönottopöytäkirjaan laittaa vastaa yrityksensä kautta sähkölaitteiston turvallisuudesta niin henkilö- kuin paloturvallisuudenkin kohdalta.

Tuon sähkökaapelin haluan liimata itse lattiaan juuri siitä syystä, kun se tuntuu olevan sähkärille liika vaikeaa. Vetää kaapelia minne sattuu ja miten sattuu. Siinä tehdyt mokat haittaa sitten mm lattian valua, laatoitusta ja kalusteiden asennusta.

Ikävä kyllä, mutta rakennusalalla tuo ammattitaito on niin kovin vaihtelevaa. Ammattimihen käyttö ei välttämättä takaa mitään.

• ihan oikea sähkäri
        kari789 kirjoitti:

Tuon sähkökaapelin haluan liimata itse lattiaan juuri siitä syystä, kun se tuntuu olevan sähkärille liika vaikeaa. Vetää kaapelia minne sattuu ja miten sattuu. Siinä tehdyt mokat haittaa sitten mm lattian valua, laatoitusta ja kalusteiden asennusta.

Ikävä kyllä, mutta rakennusalalla tuo ammattitaito on niin kovin vaihtelevaa. Ammattimihen käyttö ei välttämättä takaa mitään.

..lämmityskaapelin asentamisesta, oli se sitten verkkoon sidottava taikka liimattava saneerauskaapeli, kannattaa sopia sähköurakoitsijan kanssa.. tuskin niitä kukaan mielellään konttaa paikalleen, joten yhdessä kun käytte homman läpi, saatte ihan sääntöjen puitteissa sen sinne asennettua. muistat vaan, että sähköasentajan pitäis hyväksyä se sun asennus, ennen kuin sitä kerkiät piilottamaan tasotteilla.

periaatteessa muutama valokuva sun mielestä oikein asennetusta kaapelista antureineen riittäis, mutta se on nimensä paperiin laittavan sähkärin harkinnan varassa.. ennen valua/tasotusta/muuta piilotusta pitäis myös mitata kaapelin sähköiset ominaisuudet valmistajan ohjeiden mukaan, mutta jos olet valmis ottamaan vastuun turhasta lattian piikkauksesta, uudesta kaapelista yms turhista töistä, senku annat mennä vaan. voi olla että sähkösetä ei sulle nimmaria tarkastuspöytäkirjaan tarjoa, kun vasta valmiiks laatotetussa kylppärissä termostaattia asentaessa mittaa kaapelin vialliseks. siinä vaiheessa on turha kysellä kaapelivalmistajalta tai sähköurakoitsijalta takuita.

ja niin kuin ite tossa lopuks sanoit, ei ne ammattimiehetkään aina osaa. onhan noita paskoja urakoitsijoita, mutta vielä enemmän on paskoja asentajia hyvämaineisten urakoitsijoiden palkkalistoilla. alasta riippumatta.

• kari789
        ihan oikea sähkäri kirjoitti:

..lämmityskaapelin asentamisesta, oli se sitten verkkoon sidottava taikka liimattava saneerauskaapeli, kannattaa sopia sähköurakoitsijan kanssa.. tuskin niitä kukaan mielellään konttaa paikalleen, joten yhdessä kun käytte homman läpi, saatte ihan sääntöjen puitteissa sen sinne asennettua. muistat vaan, että sähköasentajan pitäis hyväksyä se sun asennus, ennen kuin sitä kerkiät piilottamaan tasotteilla.

periaatteessa muutama valokuva sun mielestä oikein asennetusta kaapelista antureineen riittäis, mutta se on nimensä paperiin laittavan sähkärin harkinnan varassa.. ennen valua/tasotusta/muuta piilotusta pitäis myös mitata kaapelin sähköiset ominaisuudet valmistajan ohjeiden mukaan, mutta jos olet valmis ottamaan vastuun turhasta lattian piikkauksesta, uudesta kaapelista yms turhista töistä, senku annat mennä vaan. voi olla että sähkösetä ei sulle nimmaria tarkastuspöytäkirjaan tarjoa, kun vasta valmiiks laatotetussa kylppärissä termostaattia asentaessa mittaa kaapelin vialliseks. siinä vaiheessa on turha kysellä kaapelivalmistajalta tai sähköurakoitsijalta takuita.

ja niin kuin ite tossa lopuks sanoit, ei ne ammattimiehetkään aina osaa. onhan noita paskoja urakoitsijoita, mutta vielä enemmän on paskoja asentajia hyvämaineisten urakoitsijoiden palkkalistoilla. alasta riippumatta.

Mulla on tapana mitata se kaapeli monta kertaa, resistanssi ja eristysvastus.

1) heti kun paketti on avattu ja kaapeli on vielä kiepissä
        2) kiinnityksen jälkeen
        3) juuri ennen valua
        4) valun jälkeen

Vielä ei ole tullut viallista vastaan.

• Sepesähkäri
        kari789 kirjoitti:

2) kiinnityksen jälkeen
        3) juuri ennen valua
        4) valun jälkeen

KTMp Sähköalan töistä (516/1996) 10§: Vähäistä vaaraa aiheuttavat työt:

1) Enintään 250 V nimellisjännitteisten asennusrasioiden peitekansien irrotus tai kiinnitys, 1-vaiheisten pistotulppien liitojohtojen, jatkojohtojen ja sisustusvalaisimien asennus-, korjaus- ja huoltotyöt sekä niihin rinnastettavat työt

2) Nimellisjänniteeltään enintään 50 V (vaihtojännite) tai 120 V (tasajännite) laitteistoihin kohdistuvat työt (ELV-työt)

3) Käyttötyöt sähkölaitteistossa, jonka jännitteiset osat on suojattu tahattomalta koskettamiselta

4) Omaan käyttöön rakennettujen sähkölaitteiden korjaus, jos tämä liittyy sähköalan harrastustoimintaan

• taas nähtiin
        ihan oikea sähkäri kirjoitti:

Itsekkin olen sähkömies, mutta kyllä täällä on lapsellista itsensä tärkeäksi tekemistä.

Jos joku amatööri tekee itse asennukset, niin ei kai se nyt jumalauta ole vaatimassa takuuta joltain sähkäriltä joka sitä hommaa ei ole edes tehny?!?

• pikakiprokki
        taas nähtiin kirjoitti:

Itsekkin olen sähkömies, mutta kyllä täällä on lapsellista itsensä tärkeäksi tekemistä.

Jos joku amatööri tekee itse asennukset, niin ei kai se nyt jumalauta ole vaatimassa takuuta joltain sähkäriltä joka sitä hommaa ei ole edes tehny?!?

ikuista takuuta, jonka pitäisi kattaa vielä kaikki muiden mahdollisesti jälkikäteen lisäämät viritelmätkin.

• viallisia
        kari789 kirjoitti:

2) kiinnityksen jälkeen
        3) juuri ennen valua
        4) valun jälkeen

lämmityskaapeleita tullut 35 vuoden aikana jonkin verran vastaan, viime vuosina tosin harvemmin.
        -80 luvun lopulla Nokian Tassu-kaapeleissa oli huomattavan paljon kylmäpään liitosvikoja, niitä on sulanut käytössä myöhemminkin. Viimeksi tuli viallinen kaapeli vastaan marraskuussa. Niin, että kyllä ne on kaikki hyvä mitata joka vaiheessa.

• sähkömestari

mut sopiihan yrittää.

• sähkömestari
        AC/DC kirjoitti:

jos ei satu olemaan vst. sähkömestari työmaallaan.

• sähkömestari
        kari789 kirjoitti:

on neuvoteltava yhdessä, miten lattialämmityskelmu asennetaan. Sähköasentajalla kuitenki sanansa sanottava, kun kyse o sähkölaitteesta, ja sähköturvallisuudesta, miten sähkönsyöttö toteutetaan ja anturipaikat ym.. Mutta yhteispelillä ymmärrykseen pääsette.

• Anonyymi
        viallisia kirjoitti:

lämmityskaapeleita tullut 35 vuoden aikana jonkin verran vastaan, viime vuosina tosin harvemmin.
        -80 luvun lopulla Nokian Tassu-kaapeleissa oli huomattavan paljon kylmäpään liitosvikoja, niitä on sulanut käytössä myöhemminkin. Viimeksi tuli viallinen kaapeli vastaan marraskuussa. Niin, että kyllä ne on kaikki hyvä mitata joka vaiheessa.

Noita Nokian Tassuja on mullakin sulanut ja katkennut liitosrasiasta kaksi, molemmat oli 2kW kaapeleita joten ilmeisesti on suuritehoisten ongelma, niissä kun on suurempi irta joka riittää kuumentamaan huonon liitoksen. Toivon vain ettei kukaan ole tehnyt vastaavilla Levi-tyyppisiä puulattian alle asennuksia, silloin voi olla vitsit vähissä. Mun on onneksi betonin sisällä kuten kaikkien pitäisi olla.

• Anonyymi
        kari789 kirjoitti:

Juurikin näin..monen urakoitsijan jäljiltä työnlaatu sutta ja sekundaa.
        Ehkä urakoitsija tietää kaiken suojaetäisyydet yms mutta muuten jälki sellaista että itse olisi osannut kaapelit yms asentaa paljon siistimmin samassa ajassa.

• vaikea sanoa

Taitaa olla aika mahdoton sanoa että mikä on laillista tehdä ilman pätevyyttä.

Saahan sitä tehdä vaikka mitä sähkötöitä, jos ei koskaan kytke laitteeseen jännitettä.

Rasioita saa naulailla, mutta kyllä niitäkin laittaessa pitää jo olla tietoa sähkötöistä, ettei ne tulee laitettua oikein ja oikeaan paikkaan.

Mutta se joka lopulta kytkee asennuksiin sähkön on vastuussa työstään ja harva sähkäri ottaa vastuulleen amatöörin tekeleitä. Täydellisen tarkastamisen vaivalla tekee ne asennukset itse.

• 90j7

Sähkötöiden raja kulkee esim pohjois- ja eteläkorean välillä. Tukes ja muut ihmisten elämää kyttäävät ja rajoittavat kommarit kuuluvat pohjoiskoreaan, täysipäiset normaalit kansalaiset eteläkoreaan.

• lähmäri

Voi olla, että mielipide muuttuu jos saat pahasti kynsille jonkun amatöörin virityksistä.
        Monesti sitten syytellään ja vaaditaan virheen tekijää vastuuseen. Huutelu ja selvitys pyynnöt tukesin suuntaan alkaa tässä vaiheessa.

• v468
        lähmäri kirjoitti:

Voi olla, että mielipide muuttuu jos saat pahasti kynsille jonkun amatöörin virityksistä.
        Monesti sitten syytellään ja vaaditaan virheen tekijää vastuuseen. Huutelu ja selvitys pyynnöt tukesin suuntaan alkaa tässä vaiheessa.

Yhtälailla ammattilaiset sählää ja viimekädessä suomessa omistaja vastaa kaikesta. Aivan turhia ovat kaikenlaiset kyttäys-, kontrolli- ja takuusysteemit, usein ne eivät toimi.

• elhewl
        v468 kirjoitti:

Yhtälailla ammattilaiset sählää ja viimekädessä suomessa omistaja vastaa kaikesta. Aivan turhia ovat kaikenlaiset kyttäys-, kontrolli- ja takuusysteemit, usein ne eivät toimi.

aijjaa. no millä tavoin itse rajoittaisit oikeutta tehdä sähkötöitä? luuletko että pätevyydet on vain huuhaata ja kiusantekoa?

Taidat olla tosi viisas!

• 4653
        elhewl kirjoitti:

aijjaa. no millä tavoin itse rajoittaisit oikeutta tehdä sähkötöitä? luuletko että pätevyydet on vain huuhaata ja kiusantekoa?

Taidat olla tosi viisas!

220 volttia koskevat sähkömääräykset asuinkiinteistön sähkötöissä ovat kiusantekoa ja perustuslain vastaisia. Perustulain 15 pykälä sanoo, että jokaisen omaisuus on suojattu ja siten ei ole pakko palkata ammattilaisia tekemään jotain yksinkertaista, mutta kommunistien kieltämää sähkötyötä.

• sähkömestari

saa amatööri purkaa, ja miksei asennellakin, kun jännitteettömyys on varmistettu. Ja varmistuksen tekee sähköalanammattilainen. Mutta yleensä kojerasian naulaaminenki on jo taitoa vaativaa, jotta tulee oikee tehtyä, eli raksamiehelle liikaa. Jakorasian sijoittelu, jotta putkitus onnistuu, ja johdot saa vedettyä, asennusjohdot lakisääteisesti kiinniteltyä ja asenneltua, puhumattakaan jotta rasian korkeus olisi oikea. Nii viisain on kojerasian naulauskin suunnitella sen sähkmömiehen kaa yhdessä, miten tehdään.

• itse omin käsin_

_ ja asentelee kylmiä kaapeleita ja kaluja, niin mitähän sähköalan ammattilaisen varmistuksen tekeminen keskikokoiseen omakotitaloon mahtaisi maksaa?
        100 neliötä sata euroa, 300 neliötä kolmesataa euroa?

• säästöpäällikkö
        itse omin käsin_ kirjoitti:

_ ja asentelee kylmiä kaapeleita ja kaluja, niin mitähän sähköalan ammattilaisen varmistuksen tekeminen keskikokoiseen omakotitaloon mahtaisi maksaa?
        100 neliötä sata euroa, 300 neliötä kolmesataa euroa?

siihen että sähköhommat tekisi alunperin joku joka niitä tekee ammatikseen. Eli asiallinen varmistus edellyttäisi kaikkien näkymättömissä olevien paikkojen aukiottamista, todennäköisesti muutaman väärin tehdyn paikan korjaamisen sekä kaikki mittaukset. Olisikohan johonkin keskiverto-omakotitaloon kyse noin viikon työstä ( mahdollisesti viikon timpurin työt päälle) jos haluaisi ettei omatunto kovin paljoa kolkuttele. Joltain naapurin Ranelta voi saada satasella nimen paperiin, mutta ei sillä mitään tarkastusta tehdä.

• _tuommoinen_
        säästöpäällikkö kirjoitti:

siihen että sähköhommat tekisi alunperin joku joka niitä tekee ammatikseen. Eli asiallinen varmistus edellyttäisi kaikkien näkymättömissä olevien paikkojen aukiottamista, todennäköisesti muutaman väärin tehdyn paikan korjaamisen sekä kaikki mittaukset. Olisikohan johonkin keskiverto-omakotitaloon kyse noin viikon työstä ( mahdollisesti viikon timpurin työt päälle) jos haluaisi ettei omatunto kovin paljoa kolkuttele. Joltain naapurin Ranelta voi saada satasella nimen paperiin, mutta ei sillä mitään tarkastusta tehdä.

asiallinen varmistus sitten oikeastaan on, miksi omatunto kolkuttelisi? Onko se käyttöönottotarkastus vai varmennustarkastus? Ei ole varmennustarkastus. Välimallin hommia?
        Voiko sähköurakoitsija tehdä asiallisen varmistuksen toisen työlle? Mistä menettelyn voi lukea? Ei mistään.

• pp
        _tuommoinen_ kirjoitti:

asiallinen varmistus sitten oikeastaan on, miksi omatunto kolkuttelisi? Onko se käyttöönottotarkastus vai varmennustarkastus? Ei ole varmennustarkastus. Välimallin hommia?
        Voiko sähköurakoitsija tehdä asiallisen varmistuksen toisen työlle? Mistä menettelyn voi lukea? Ei mistään.

Kuka helvetin ääliö lähtisi varmistamaan sinun tekemiä hommia!!

• _samaa_
        pp kirjoitti:

Kuka helvetin ääliö lähtisi varmistamaan sinun tekemiä hommia!!

olen pohtinut. Kyllä niitä kuitenkin tuntuu löytyvän. Vastaappa kuitenkin kysymykseen, mikä tuo kysymäni menettely on? Eihän toisten töitä tarkasta kun valtuutetut tarkastajat ja tarkastuslaitokset, se sitten onkin ihan eri asia.

• toisten tekemiä
        _samaa_ kirjoitti:

olen pohtinut. Kyllä niitä kuitenkin tuntuu löytyvän. Vastaappa kuitenkin kysymykseen, mikä tuo kysymäni menettely on? Eihän toisten töitä tarkasta kun valtuutetut tarkastajat ja tarkastuslaitokset, se sitten onkin ihan eri asia.

voi edes tarkastaa kuin avaamalla asennukset, lähteekö kojerasialta putki ja langat vai pelkät langat, sellaistakin on tullut vastaan, onko MMJ vedetty putkettomana eristeisiin ( kielletty asennustapa), onko MPLM-kaapelia uppona jne. Kukaan täysjärkinen ei kai tarkasta jonkun Ranen tekosia. Siinä on
        tolkuton työmäärä eli kalliiksi tulee.

• KTMp 516/1996 3.luku
        toisten tekemiä kirjoitti:

voi edes tarkastaa kuin avaamalla asennukset, lähteekö kojerasialta putki ja langat vai pelkät langat, sellaistakin on tullut vastaan, onko MMJ vedetty putkettomana eristeisiin ( kielletty asennustapa), onko MPLM-kaapelia uppona jne. Kukaan täysjärkinen ei kai tarkasta jonkun Ranen tekosia. Siinä on
        tolkuton työmäärä eli kalliiksi tulee.

eikä listalta löydy lattialämmityskaapelin asennusta, ei johdon, rasian tai putkituksen asennusta saatika mainintaa vaikkapa pistorasian nollauksesta. Säädöksethän ovat täysin yksiselitteiset sallittujen töiden osata, vaikkakin useat niitä hieman vapaammin tulkitseekin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4611
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2588
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2425
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      55
      2317
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1295
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82