Uusi parketti ritisee

Parkettinarisija

Iäkkäiden vanhempieni omakotitalossa huomattiin kosteusvaurio alkusyksystä. Vanhempani muuttivat evakkoon, ja vakuutusyhtiön osoittama firma alkoi hoitaa asiaa. Seurasi pitkä kuivatus, mutta lopulta homma saatiin ainakin periaatteessa haltuun. Putket uusittiin. Laitettiin päälle tammiparketti koko omakotitaloon. Nyt jouluksi palattiin kotiin.

Kaiken pitäisi olla kunnossa, mutta ihmetyttää kovasti, kun joka ainoalla askelella ritisee, astuit talossa mihin tahansa, missä huoneessa tahansa. Lieneekö kyse uutuuden ongelmasta, eli esim. joku liimausten kuiviminen olisi vielä kesken? Vai vaikuttaako poikkeuksellinen säätila? Eilen oli ulkona miinusta yli 20, tänään kymmenkunta. Sisätilat uusi sähkölämmitys lämmittää sentään viisitoista astetta plussan puolelle. Vai onko kuivatuksessa tai asennuksessa tehty jotain päin honkia?

Tuntuisi hienolta ajatella että tämä olisi jo ohi, mutta onko tarina vasta alussa?...

16

4817

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ritistä..

ei pitäis ritistä...olen käynyt kylässä sellaisessa asunnossa jossa parketti myös ritisi ja oli asennettu parivuotta sitten,itse epäilisin epätasaista pohjaa taikka parkettilaatua.
      Meillä laitoin lukkopontti parketin kelluvaksi vanhan päälle ja ei ritise vaikka jostain kohtaa joustaa epätasaisuuden takia.
      joten kannattaa kysyä jostain parketin asennusliikkeestä,ei heiltä jotka on teille asentanut.

• efv ervg erg re

Ei parketin pidä nitistä. Kelit kyllä vähän vaikuttavat, parketti elää vähän kosteuden mukaan. Oikein kuivalla saattaa tulla rakoja näkyviin, ei muuta.

Epäilyttää, oiskohan alusta epätasainen ja parketin alle jätetty solumuovi laittamatta?

Kyllähän tuosta reklamoida pitää, eri asia sitten, millainen taistelu tulee ja mikä lie lopputulos. Vakuutusyhtiö lähinnä välttelee lisälaskuja ja rakennusfirmassa pestään käsiä urakalla. Oletus, teillä on sitten nariseva parketti loppuikänne.

• Aloittajan sisko

Kenen puoleen käännyn ensin? Vakuutusyhtiöstä sanottiin, että työstä vastaavan...ja firmallahan (Munters, ei näissä töissä aloittelija) varmaan on vakuutukset epäonnistuneen tuloksen varalle. En ole vielä jutellut asiasta kasvotusten työnjohtajan kanssa.
        Lattian ritinän lisäksi yksi ovista ei mene kiinni ja samaisella seinällä oleva jääkaappi-pakastin on yläsyrjästään nyt kallellaan 4,5cm (lattiasta 1,3cm). Pallo pyörii lattialla ja myös vatupassi on samaa mieltä kanssani; lattia on vino.

• Pera98
        Aloittajan sisko kirjoitti:

Kenen puoleen käännyn ensin? Vakuutusyhtiöstä sanottiin, että työstä vastaavan...ja firmallahan (Munters, ei näissä töissä aloittelija) varmaan on vakuutukset epäonnistuneen tuloksen varalle. En ole vielä jutellut asiasta kasvotusten työnjohtajan kanssa.
        Lattian ritinän lisäksi yksi ovista ei mene kiinni ja samaisella seinällä oleva jääkaappi-pakastin on yläsyrjästään nyt kallellaan 4,5cm (lattiasta 1,3cm). Pallo pyörii lattialla ja myös vatupassi on samaa mieltä kanssani; lattia on vino.

Onkohan seinissä kiinni - eli laajentunut kosteudesta ja turvonnut seiniin kiinni - ei voi kasvaa enempää ja nousee ylös. Onkohan liian pienet liikuntavarat.

• Parkettinarisija

Tarinalla on onnellinen loppu! Sekä työssä että tavarassa todettiin vikaa. Työn tekijä ja tavarantoimittaja tekivät molemmat selvityksensä, joissa haukkuivat tietysti toisensa. Piti vain laskea laiminlyönnit yhteen, niin saatiin totuus. Koko homma tehtiin korvauksetta uusiksi. Enää ei ritise! Kamppailun voi siis voittaa. Rohkeutta muillekin!

• Päkättäjä

Mikä vika parketissa oli? Meillä nimittäin sama ongelma tammiparketin kanssa uudessa omakotitalossa. Joka askeleella ritisee, vaikka lattia on varmasti tasainen ja parketti ei ole seinissä kiinni, tarkistettu on. Olisi kiva tietää, onko tästä ongelmasta mahdollista päästä eroon...

• asdf1qwer
        Päkättäjä kirjoitti:

Mikä vika parketissa oli? Meillä nimittäin sama ongelma tammiparketin kanssa uudessa omakotitalossa. Joka askeleella ritisee, vaikka lattia on varmasti tasainen ja parketti ei ole seinissä kiinni, tarkistettu on. Olisi kiva tietää, onko tästä ongelmasta mahdollista päästä eroon...

Liian suuret yhtenäiset pinnatkin voi aiheuttaa tuota. Tai parketin päällä olevat painavat esineet tai huonekalut. Olettaen, että kyseessä uiva asennus.

• deeee
        Päkättäjä kirjoitti:

Lukkoponteissa on ilmennyt sillointällöin tuota ritinää. Eli ritisee kauttaaltaan ja olen muutaman lattian purkanut ja liimannut pontit niinkuin ennenvanhaankin tehtiin.
        Tehtaalta ei saa vastausta mistä tuo johtuu, mutta tavarassa se virhe on ollut noissa mitä minä olen korjannut.

• Päkättäjä
        asdf1qwer kirjoitti:

Liian suuret yhtenäiset pinnatkin voi aiheuttaa tuota. Tai parketin päällä olevat painavat esineet tai huonekalut. Olettaen, että kyseessä uiva asennus.

Meillä on yksi "testihuone", jonka koko on n. 2,5mx 3,5m eli ala on pieni, siellä ei ole mitään huonekaluja ja on tarkistettu, ettei parketti ota seiniin kiinni. Niin ja lattiakin oli ennen parketin asennusta todella tasainen. Siksi ihmettelen tuota ritinää.

• Päkättäjä
        deeee kirjoitti:

Lukkoponteissa on ilmennyt sillointällöin tuota ritinää. Eli ritisee kauttaaltaan ja olen muutaman lattian purkanut ja liimannut pontit niinkuin ennenvanhaankin tehtiin.
        Tehtaalta ei saa vastausta mistä tuo johtuu, mutta tavarassa se virhe on ollut noissa mitä minä olen korjannut.

Eli samanlainen asennus muuten mutta liimaa vaan lukkopontteihin? Pitääpä varmaan kokeilla johonkin huoneeseen tuota.

• Jäkättäjä
        Päkättäjä kirjoitti:

Eli samanlainen asennus muuten mutta liimaa vaan lukkopontteihin? Pitääpä varmaan kokeilla johonkin huoneeseen tuota.

Kokeile vaan mutta muista; jos lattian kanssa tulee ropleemia ei tehtaan takuu ole enää voimassa.

• Säkättäjä
        Päkättäjä kirjoitti:

Meillä on yksi "testihuone", jonka koko on n. 2,5mx 3,5m eli ala on pieni, siellä ei ole mitään huonekaluja ja on tarkistettu, ettei parketti ota seiniin kiinni. Niin ja lattiakin oli ennen parketin asennusta todella tasainen. Siksi ihmettelen tuota ritinää.

" Todella tasainen " ? Siis kuinka tasainen. Ohjeitten mukainen ?

• ritisee ja narisee

Meilläpä myös uudessa talossa parketti narisee tietyissä kohdin. Pitäisikö ottaa yhteyttä rakennuttajaan?

• Joustaako lattia

enemmän sellaisesta kohdasta, joka ritisee ja ei ritise sellaisista kohdista, missä se ei jousta. Silloin syy on enemmänkin epätasaisessa alustassa. Jalkalistója voi hieman raottaa ja kurkistaa listan taaksi, onko parketti seinissä kiinni. Siinä on toinen syy.

• yuyuiyiy
        Joustaako lattia kirjoitti:

enemmän sellaisesta kohdasta, joka ritisee ja ei ritise sellaisista kohdista, missä se ei jousta. Silloin syy on enemmänkin epätasaisessa alustassa. Jalkalistója voi hieman raottaa ja kurkistaa listan taaksi, onko parketti seinissä kiinni. Siinä on toinen syy.

Usko vaan että se voi ritistä vaikka on luotisuora alusta ja tuplex alla. On nähty ja koettu ja korjattu.
        Koneistusvika tehtaalla.

• Elle T

Hei, oliko kyseessä Ellett -parketti? Meilläkin samoja vinkeitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1419
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1208
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      948
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      900
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      810
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      51
      808
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      792
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      774
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      69
      748
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33