astmaa vai allergiaa vai mitä

pölkkypää2443779

Moi.

Mulla on ollut pari vuotta hengenahdistusta; tunne, että keuhkot eivät täyty kokonaan. Toisinaan pahempia jaksoja jolloin kaikki rintalihakset on puhkumisesta ja olkien nostelusta kipeänä. Hengitys ei koskaan vingu, ei rahise, ei ole minkäänlaista ylimääräistä yskää. Yöt aina rauhallisinta aikaa. Ainoastaan flunssassa tulee rauhallinen tunne, että keuhkot viimein täyttyvät hyvin. Itse olen epäillyt syyksi syömättömyyttä. Yleensä pahin olo tulee syömisen jälkeen, varsinkin jos syö liikaa.

Pari vuotta sitten menin asiani kanssa lääkärille ja hän määräsi pef-tutkimuksia ja sain astmalääkkeet lievään astmaan. Ne eivät kuitenkaan auta. Avaava lääke ei helpota ahdistusta ja molempien lääkkeiden ottamisen jälkeen (huuhtelen suun aina!) saan kakoa limaa kurkusta. Allergiatestejä minulle ei ole tehty, itse epäilen, että minulla saattaisi olla jotain vilja-allergioita. Sain viimein lähetteen allergiatesteihin, mutta luultavasti ne sielä testaavat vain jotain eläin- ja siitepölyallergioita. Jokin aikaa sitten sain lääkkeet myös paniikkihäiriöoireiluun, mutta menin lääkkeestä entistä kovempaan paniikkiin (propral).

Mahan kanssa on ollut paljon ongelmia; vääntelyä, ummetusta ja löysää vatsaa vuoron perään, välillä pahojakin ilmavaivoja. Joskus koin saavani soijamaidon juomisen jälkeen hengenahdistusta mutta en ole varma johtuiko se siitä. Voiko soija-allergia oireilla tällä tavoin? Mannapuuron olen huomannut aiheuttavan ilmavaivoja ja kalapuikoista menee maha kuralle. Kuitenkaan esim. makaroni ei välttämättä aiheuta yhtään mitään, joten olen ymmälläni että mistä tuo voisi johtua.

Hengenahdistuksen ja paniikkioireiden lisäksi olen kokoajan väsynyt, minulla on usein huimausta ja viime aikoina on tuntunut niinkuin kuulo ja näkö olisi huonontunut. Päänahka kutiaa ja hilseilee rasvaisina möykkyinä. Näppyjä nousee rinnan ja selän alueelle toisinaan paljonkin eikä mitään tietoa että mistä johtuu. Myös kurkku on kipeä usein ja imusolmukkeet ovat olleet pitkään turvoksissa. Poskiontelontulehduksia on ollut. Hengenahdistus on taustalla jatkuvasti.

Kysyisin siis, miten muilla on astmalääkkeet auttanut, onko pitänyt vaihtaa lääkettä tai muuta? Onko mitään tutkimuksia millä voisi varmasti selvittää että onko vai eikö ole astmaa? Olen käyttänyt yli puoli vuotta päivittäin hoitavaa ja avaavaa tarvittaessa. Tuntuu että ahdistaa paljon herkemmin lääkkeen käytön aikana. Entä kuulostaako muut oireet kenestäkään tutulta, voiko esimerkiksi joku allergia oireilla noin? Mitä allergioiatestejä minun kannattaisi vaatia?

Mietin myös että voiko astman kaltainen oirelu ollakin pelkkää paniikkihäiriötä? Onko kukaan paniikkihäiriöinen kärsinyt jatkuvasta hengenahdistuksesta? En oikein tiedä mitä tässä tekisi kun arvauskeskuksessa käydessä tuntuu, että itse joutuu onkimaan tietoonsa omat tautidiagnoosinsa eikä lääkärit tee mitään, jahkailevat vain. Pitäisikö mennä yksityiselle?

Entäpä kun tuttuni sanoi, että kannattaisi käydä välillä teettämässä oikein kunnollinen verikoe missä testattaisiin kaikki mahdollinen, miten tällaiseen voi päästä? Pitääkö pyytää lääkäriltä lähete?

Sekava teksti enkä oikein tiedä että mille osastolle tämä kuuluisi mutta toivottavasti joku osaisi vastata...

1

661

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • astmaatikko45

      saa määrätä astmaatikolle......vähän OT

      Mene allergologille tai keuhkotautien erikoislääkärille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      61
      6094
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      68
      3512
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      2648
    4. Tietääkö kukaan millaisesta perheestä murhaaja on?

      Onko siis rikkaiden lellipentu, joka luulee, että kaikkea saa tehdä, vai köyhien kakara, jolla ei ole mitään vastuuta ku
      Valkeakoski
      42
      1293
    5. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1183
    6. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      57
      1114
    7. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      13
      968
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      853
    9. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      813
    10. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      811
    Aihe