Betonielementtitalon lisäeristys sisäpuolelta

RRane70

Heps! Omakotitalomme (rak. -67) seinät ovat ns. sandwich rakenteiset. Autotallista (kiinnitalossa ja sama seinärakenne) aion tehdä studiohuoneen, musisointia varten. Haluan sinne hieman äänieristystä ja samalla lämpöeristystä.
Seinärakenteen pitäisi mielestäni tällä hetkellä olla hengittävä eli 60mm betonia-100mm villaa-60mm betonia.
Mitä vaihtoehtoja teillä tähän olisi tarjota? ...ottaen huomioon sisältä ja ulkoa tulevan kosteuden.

Kiitokset!

7

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saituri eläkeläinen

      Itse lähtisin johonkin suurempaan rautakauppaan ja katselisin noita uretaanityyppisiä eriste-elementtejä joissa on jokin ulkopinnoite valmiina ja ns pontti liitoksia varten. (Finnfoam on yksi merkki, mutta muitakin löytyy). Kiinnityspinnassa voisi olle vielä jonkinlainen uritus pientä tuulettumista varten ja ei muuta kuin pikakitillä kiinni seinään. Noissa tietysti kannattaa kysellä alan asiantuntijoilta, niin "ei tee markan seppä kympin virheitä).
      Myyjillä on useinkin varsin hyvä tuotetuntemus eri tarpeita varten ja tehtaalta löytyy lisää.
      Lattiaan laittaisin sitten tuollaisen Dry Step Termomaton jota käytetään kylmien parvekkeiden betonilattioille varsinaiseksi mattopinnaksi ja kestävyyttäkin löytyy (saa ainakin www.indot.fi sivun kautta).
      Käyttävät mattoa myös veneissä ja matkailuvaunuissa.

      • eljii

        > katselisin noita uretaanityyppisiä eriste-elementtejä

        Minä en. Ovat kelvottomia kaiunvaimennukseen. Villaa sen olla pitää, mutta pinnassa pitää olla kosteussulku niin ohutta muovia, että ei vaikuta äänenabsorptioon


    • Rakennusinsinööri

      Kuvaamasi seinärakenteen ääneneristävyys on jo nyt sen verran hyvä, että et saa siihen kovin pienillä toimin merkittävää parannusta. Autotallin puolelle voit ainakin asuintilojen vastaiseen seinään laittaa 5 cm koolauksen ja pehmeää villaa ja päälle alkustiikkalevytyksen eli reiitettyä kipsilevyä kaikumista vähentämään. Muovikalvoa ei tarvita, koska vastassa on lämmin tila. Ulkoseinille tätä ei välttämättä kannata laittaa, koska sinnepäin ei varmaan tarvita ääneneristystäkään. Tosin 5 cm eristepaksuudellä tämän voi laittaa ilman muovia sinnekin, koska silloin betonielementin sisäkuori eli tiivis kerros on enintään noin kolmanneksen syvyydellä eristyskerroksessa. Polyuretaanilevyistä ei ole hyötyä ääneneristysmielessä, etkä saa levyihin käyttämääsi rahaa koskaan takaisin lämmönsäästössä.

      • RRane70

        Kiitokset!!!

        Helpoin tapahan olisi liimata foami kiinni betoniin mutta mites tuon ulkoa tulevan kosteuden kanssa käy? ilmarakoakaan sinne ei silloin jäisi...ääni jatkaa kulkuaan betoniin.

        Asuintilan vastaiseen seinän voisin kyllä koolata 50 mm ulos, villaa ilmaraolla ja akustiikkalevyt päälle.

        Rak. inssi!!
        "Tosin 5 cm eristepaksuudellä tämän voi laittaa ilman muovia sinnekin, koska silloin betonielementin sisäkuori eli tiivis kerros on enintään noin...."

        jos tämä pitää paikkansa niin siinähän se!!


      • RRane70 kirjoitti:

        Kiitokset!!!

        Helpoin tapahan olisi liimata foami kiinni betoniin mutta mites tuon ulkoa tulevan kosteuden kanssa käy? ilmarakoakaan sinne ei silloin jäisi...ääni jatkaa kulkuaan betoniin.

        Asuintilan vastaiseen seinän voisin kyllä koolata 50 mm ulos, villaa ilmaraolla ja akustiikkalevyt päälle.

        Rak. inssi!!
        "Tosin 5 cm eristepaksuudellä tämän voi laittaa ilman muovia sinnekin, koska silloin betonielementin sisäkuori eli tiivis kerros on enintään noin...."

        jos tämä pitää paikkansa niin siinähän se!!

        ... määräytyy periaatteessa äänen aallonpituuden neljäsosan mukaan. Koska diffuusissa äänikentässä ääni tulee myös viistosti, on tehoa vielä kahdeksasosa-aallonpituudella.

        jos pistät 5 cm:n koolauksen päälle 5 cm villoja (pehmeä akustiikkalevy), lasket 10 cm:n mukaan. 340 Hz:n äänen aallonpituus on yksi metri ja sen kahdeksasosa 12,5 cm :-(

        villojen valinta on haastavaa. Pehmeä villa on vajaatehoista, ääni kulkee siitä läpi. Mutta painavampi villa on kallista. Akustiikkalevy sitten hävyttömän kallista.


      • Saituri eläkeläinen
        as77 kirjoitti:

        ... määräytyy periaatteessa äänen aallonpituuden neljäsosan mukaan. Koska diffuusissa äänikentässä ääni tulee myös viistosti, on tehoa vielä kahdeksasosa-aallonpituudella.

        jos pistät 5 cm:n koolauksen päälle 5 cm villoja (pehmeä akustiikkalevy), lasket 10 cm:n mukaan. 340 Hz:n äänen aallonpituus on yksi metri ja sen kahdeksasosa 12,5 cm :-(

        villojen valinta on haastavaa. Pehmeä villa on vajaatehoista, ääni kulkee siitä läpi. Mutta painavampi villa on kallista. Akustiikkalevy sitten hävyttömän kallista.

        Tuossa imettelen mitä akustiikalla ja eristyksellä haetaan. Löytyy umpisolumuovia olevia kevyitä eristeita mm Etolassa joissa on aaltomaista pintaa koko maton alueella ja eristää takuuvarmasti, eikä löydy yhtään suoraa pintaa. Jossakin lehdessä uutisoitiin juuri äskettäin jossakin Etelä-pohjanmaalla, Seinäjoen Lapuan paikkeilla, tehtävää jotakin tupasvillalevyä jossa on eristettä ja ja ilmeisesti akustistakin pintaa. Tulossa ehkä suurikin hitti.
        Edellä puhutaan koolauksista, villoista ja kipsilevyistä joka lienee hyvin tavanomaista tekniikkaa.


      • sinnekkin
        Saituri eläkeläinen kirjoitti:

        Tuossa imettelen mitä akustiikalla ja eristyksellä haetaan. Löytyy umpisolumuovia olevia kevyitä eristeita mm Etolassa joissa on aaltomaista pintaa koko maton alueella ja eristää takuuvarmasti, eikä löydy yhtään suoraa pintaa. Jossakin lehdessä uutisoitiin juuri äskettäin jossakin Etelä-pohjanmaalla, Seinäjoen Lapuan paikkeilla, tehtävää jotakin tupasvillalevyä jossa on eristettä ja ja ilmeisesti akustistakin pintaa. Tulossa ehkä suurikin hitti.
        Edellä puhutaan koolauksista, villoista ja kipsilevyistä joka lienee hyvin tavanomaista tekniikkaa.

        Tuollainen umpisolumuovi ei eristä ääntä käytännössä yhtään.

        Lienet taas hieman sekoittanut asioita keskenään? Tässä puhuttiin eristämisestä ja sinä ilmeisesti kaikumisesta? Kyseisillä asioillahan ei ole tekemistä keskenään, vaikka molemmat liittyvätkin ääneen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe