Söin jouluna aika reippaasti äidin itsetekemää kotijuustoa, joka oli tehty suoraan lehmänmaidosta, eli sitä ei siis oltu pastöroitu, vai miten se ikinä nyt kirjoitetaankaan.
En tätä asiaa hoksannut syödessäni, vaan vasta myöhemmin tuli puheeksi. Maito oli suoraan yhden tuttavan naapurin maatilalta, ihan siis täältä Suomesta. Voiko tästä nyt olla jotain haittaa? Kotijuusto on suurin herkkuni enkä tosiaan mutustellessani tullut ajatelleeksi edes sitä mistä se on tehty, Suomessa kun kaikki maitotuotteet ovat pastöroituja.
Pastöroimaton maito
6
1205
Vastaukset
- tule,
mitään haittaa, sellaista maitoahan juotiin jatkuvasti ennen vanhaan. Sitten tuli pastroidut ja homogenoidut maidot meijeristä ts. käsitellyt tuotteet. Samalla tuli allergiat. Ei ruoka-allergioita ollut minun lapsuudessani kellään. Vaan nyt on toisin.
- maalla asunut
ei ole ollut allergiaa minulla, vaikka lapsena join lypsylämmintä maitoa jo navetassa.Joskus epäilen, että pastoroitu maito paremminkin tekee oireita.
- Sameold
Ollos huoleti. Jos maito on säilytetty asianmukaisesti, niin tuskinpa listeria-bakteeri siihen on päässyt pesiytymään. Jos esim tuo kotijuusto on valmistettu aika pian sen jälkeen kun maito on lypsetty ja eikös kotijuusto paisteta(?) niin listeriahan kuolee yli 70asteessa.
Listeria-bakteerin vuoksihan maito pastöroidaan ja sen vuoksi pastoröimattomia tuotteita ei suositella raskaana oleville kun listeria aiheuttaa keskenmenoja..
Hirveä sana muuten tuo pastörointi :D
Hyviä oloja ja odotuksia kaikille! :) - Minä vain
Juustoa on kuumennettu tekovaiheessa paljon enemmän ja kauemmin kuin maitoa kuumennetaan pastöroidessa, joten se on vielä turvallisempaa kuin pelkkä pastöroitu. Jos siis ajatellaan niitä bakteereja. Muuten olen samaa mieltä noiden parin ensimmäisen kanssa, että se pastörointi tuskin ainakaan parantaa maidon laatua.
- järki hoi
Mainittakoon nyt kumminkin, että vielä 50 vuotta sitten pastöroimaton tilamaito oli merkittävä streptokokkibakteerien levittäjä. Siten mm. sellainen jopa tappava tauti kuin tulirokko levisi maidon välityksellä. Niin että ei se pastörointi mikää meijerien salajuoni ole ollut eikä ole.
- hygienian muutos
järki hoi kirjoitti:
Mainittakoon nyt kumminkin, että vielä 50 vuotta sitten pastöroimaton tilamaito oli merkittävä streptokokkibakteerien levittäjä. Siten mm. sellainen jopa tappava tauti kuin tulirokko levisi maidon välityksellä. Niin että ei se pastörointi mikää meijerien salajuoni ole ollut eikä ole.
Aivan, ja vielä 50 vuotta sitten hygienia navetoissa oli ihan hieman eri tasolla kuin nykyään... Niin että nykyään se pastörointi on jossain määrin liioittelua, olkoonkin että se aikanaan oli paikallaan. Muitakin menetelmiä on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1723375Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3732161Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii542097- 421988
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321481Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931241- 541203
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul3941091Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles1151015- 46889