Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Kädet tärisee..

Olli111

Hei,

minulla on ollut vajaan 2 kuukauden ajan vapinaa käsissä johon en ole oikein kiinnittänyt huomiota.

Vapina ei häiritse elämääni juuri laisinkaan mutta tarkkuutta vaativissa tehtävissä kuitenkin.

Vapinan havaitsee parhaiten nostamalla kädet ilmaan ja pitämällä sormia aukinaisina.

Tällöin sormet liikkuvat ylös alas ja käsi tärisee.

Jos esim. syön välillä käsi tärisee ärsyttävästi.

Muita oireita ei ole.

Mikäköhän tämän voisi aiheuttaa, jokin puute tai tms?

Olisikohan mitään konstia päästä tästä eroon tai mennä lääkäriin?

Kiittäen,

16v poika.

24

15373

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kilppari

      Lääkäri voisi pois sulkea esim kilpirauhasen liikatoiminnan, ja tarkistaa onko hartiasi jumissa. Kannattaa käydä tarkistuttamassa. Tuskin mitään vaarallista kuitenkaan.

      • Olli11

        Hei,

        minulla on refluksitaudin takia otettu 2 viikkoa sitten verikokeet.

        Kilpisrauhasen arvo ok, punasolut hiukan koholla mutta ja hemo 149.

        Ikävä juttuhan tämä on, kahvia olen ennen nauttinut todella paljon mutta refluksin takia todella vähän?

        Tulee istuttua noin 8h päivässä ja ehkä epämukavassa asenossa.

        T: 16v poika.


      • Vähän vanhempi
        Olli11 kirjoitti:

        Hei,

        minulla on refluksitaudin takia otettu 2 viikkoa sitten verikokeet.

        Kilpisrauhasen arvo ok, punasolut hiukan koholla mutta ja hemo 149.

        Ikävä juttuhan tämä on, kahvia olen ennen nauttinut todella paljon mutta refluksin takia todella vähän?

        Tulee istuttua noin 8h päivässä ja ehkä epämukavassa asenossa.

        T: 16v poika.

        Minulla todettiin ns. essentiaalinen vapina eli hyvänlaatuinen vapina kädessä joka ei ole vaarallista. Jännittävissä ja stressaavissa tilanteissa tai esimerkiksi kun on tehnyt käsillä jotain raskaampaa niin kädet tärisee enemmän.

        Lisäksi jos pihtiotteella puristaa jotain käsi tärisee enemmän.

        Lääkäri teki vastaanottolla muutaman ns. neurologisen testin ja näin testasi ettei kyse ole vakavammasta.


      • Olli1111
        Vähän vanhempi kirjoitti:

        Minulla todettiin ns. essentiaalinen vapina eli hyvänlaatuinen vapina kädessä joka ei ole vaarallista. Jännittävissä ja stressaavissa tilanteissa tai esimerkiksi kun on tehnyt käsillä jotain raskaampaa niin kädet tärisee enemmän.

        Lisäksi jos pihtiotteella puristaa jotain käsi tärisee enemmän.

        Lääkäri teki vastaanottolla muutaman ns. neurologisen testin ja näin testasi ettei kyse ole vakavammasta.

        Jos nostat käden vaaka-tasossa ilmaan että se ei tue mihinkään ja pidät sormia aukinaisina ''vetävätkö'' ne ylös ja alas?

        Muita oireita?

        Essentiaalinen vapina saattaisi minullakin olla mutta onko siihen mitään parantavaa konstia?

        T: Poju16


      • Vähän vanhempi
        Olli1111 kirjoitti:

        Jos nostat käden vaaka-tasossa ilmaan että se ei tue mihinkään ja pidät sormia aukinaisina ''vetävätkö'' ne ylös ja alas?

        Muita oireita?

        Essentiaalinen vapina saattaisi minullakin olla mutta onko siihen mitään parantavaa konstia?

        T: Poju16

        Kun levitän sormet oikein haralleen niin tärisevät kyllä kovasti. Minulla määrättiin propralia joka on beetasalpaaja. Laskee sydämen sykettä. Käytetään myös jännitysoireisiin. Käytin sitä jonkin aikaa kun vaihdoin työpaikkaa ja oli stressaavampia tilanteita. Nyt en käytä enää. Vapiseva käsi on jotenkin heikompi ja juomalasi tulee nostettua oikealla kädellä syödessä yms. mutta tähän on tottunut.


    • mmmallikas

      Moro,

      Olen 28-vuotias mies ja minulla on vapinat alkaneet jo ala-asteella. Vasta peruskoulun jälkeen koululääkäri ohjasi minut neurologille, jossa essentiaalinen vapina todettiin. Siitä on kulunut nyt jo kymmenisen vuotta ja käsien vapinasta on tullut arkipäivä. Minulla se on lisääntynyt pikkuhiljaa.
      Kun vaiva todettiin söin ehkä noin 7 vuotta lääkettä vapinaan, joka päivä. Se ei ollut kallista ja auttokin. Ainut haittavaikutus sillä oli kylmäntunto raajoissa ja etenkin näin talvella näpit jäätyy ja kohmettuu erityisen helposti. Kolme vuotta sitten aloin vähentää lääkkeen syöntiä testatakseni pärjäisinkö ilman. Kahteen vuoteen en syönyt lääkettä ollenkaan. Nyt aloitin maanantaina viikon kuurin siksi, että olen kova jännittämään tilaisuuksia jossa täytyy pitää esitelmä. Maanantaina sellainen on edessä.
      Minun kädet tärisevät kokoajan. Vasen käsi hieman enemmän. Kirjoittaminen on välillä hyvin hankalaa ja yleensä jätän veitsen pois syödessäni. Kahvikuppia en pysty kantamaan lautasen kanssa. Pikkutarkkuutta vaativat jutut ovat vaikeita, mutta yritän silti.
      Olen oppinut elämään vaivani kanssa hyvin. Joskus huomaan ihmisten katseista ihmetyksen. Vapinaan toisinaan auttaa sen mainitseminen muille. Alkoholi myös vähentää sitä.
      Tsemppiä!

    • varmista asia

      Joillakin on vaan semmonen rakenteellinen ominaisuus, että kädet tai joskus pää, niska tärisee. Myös silloin kun ei jännitä mitään, ja levossakin saattaa täristä. Meillä sitä on suvussa muutamilla, nuorilla ja vanhoilla. Tämä vapina ei ole vaarallista eikä oire mistään pahemmasta, ja sen kanssa kyllä oppii elämään. Näkeehän noita täriseviä käsiä aika usein muutenkin, eikä niihin kukaan muu kiinnitä huomiota kuin asianomainen itse. Mutta kyllä sun kannattaa käydä lääkärissä varmistamassa ettei esim. veriarvoissa ole jotain vikaa (joka korjataan helposti) tai ettei se ole oire jostain muusta sairaudesta. Kannattaa selvittää niin ei tarvitse sitten olla huolissaan.

      • sokeriarvot

        Onko verensokeri kunnossa?


      • Olzu111
        sokeriarvot kirjoitti:

        Onko verensokeri kunnossa?

        Hei.

        Kävin ihan vasta terveystarkastuksessa jossa veriarvot ja kilpirauhas arvot ok.

        Tarkemmin ottaen olen huomannut että kun jännitän kasvoja havaitsen pientä tärinää niissä ja samoiten kielessä kun ''vedän'' sen oikeen taakse kurkun tienoille.

        Kaikki nämä kuitenkin sopisi essentiaaliseen vapinaan vai?

        T: Olli


    • JOnzzku

      Mulla on itellä ollu sama ongelma vasta kuukauden tai ehkä vähän yli, yksi päivä sen vain havaitsin, kun yritin tehdä ompelua, kädet tärisivät hieman.
      En ole uskaltanut kertoa vanhemmilleni, (olen ihan pian 13-v) koska pelkään vähän lääkäriin menoa... Olen kuitenkin nyt täältä lukenu että ei se voi välttämättä olla mitää vakavaa, joten aattelin kertoa....
      Mut mut en oo huomannu ainakaa kasvois mitää....

    • Essentiaaliselta vapinalta kuulostaa. Itse sain neurologilta diagnoosin ja pysyvän lääkityksen 29-vuotiaana (kohta olen 42) ja olin vapissut jo parikymppisestä asti. Lääkkeinä yleensä ensin aloitetaan vanhan polven beetasalpaaja propranololi (Propral, Ranoprin) annosta sovitellen, aiemmin lisättiin myös jokin bentsodiatsepiini kuten alpratsolaami (Xanor, Alprox) tai klonatsepaami (Rivatril), jonka neurologi määräsi v. 1999 säännölliseksi Propralin rinnalle.

      Vaikka vapina ei ole periaatteessa vaarallinen, se on kiusallinen, aiheuttaa välttämiskäyttäytymistä (kahvilat, juhlatilaisuudet) ja pahenee iän karttuessa. Nyt olen kohta vuoden verran käyttänyt (myös neurologin määräyksestä) topiramaattia (Topimax), josta on jonkin verran hyötyä. Topimaxin avulla olen hieman pystynyt pudottamaan myös Rivatrilin annostusta, joka ei ole ollut järjettömän suuri tähänkään asti.

    • -apua-

      mä oon 14 vuotias ja oon huomannu että mun kädet tärisee, esim jännittävissä tilanteissa tai jos koulun ruokalassa kannan mukia yhdellä kädellä tai syön. se häiritsee ja on noloakin. kuuluuko sormien täristä jos nostat käden ylöspäin?

    • kari11112

      12v mulla alkoi tän viikon sisällä tärisee kädet uskon että on vaan puute esim.
      maito,vitamiinit.

    • Oookke

      Mä oon nyt 15 vuotias poika ja kädet on vähän tärissyt koko iän. Nyt kuitenki mitä enemmän on ikää tullut ni voimistunut on jonkunverran, luultavasti sen takia että on enemmän paineita eri tilanteissa. Ennen en tärinästä välittänyt, mutta äskettäin olin eräissä juhlissa täysin uudessa seurassa, ja vähän jännitti tärinän suhteen, niin rupesi sitten tärisemään jo maito kaataessa ja tietenkin sitten paineet vaan kasvaa. sain annoksesta vaivalla puolet syötyä, ja kaikki huomasivat selvästi suuren tärinän. Sitten kävin rauhottumassa vessassa, ja yritin jatkaa niin heti taas alkoi tärinä ja tälläkertaa tärisi koko kroppa. sittein vain sanoin että maha tulikin kipeeksi ja lopetin siihen. Vähä rupes nolottamaa tämmönen mutta en tiedä miten olisin voinut hillitä paineitani. Tähän suuntaan tapahtunut vähän ennenkin enkä ikinä seurassa syömisestä ole nauttinut ellei he ole tosi tuttuja. Missään testeissä en ole käynyt, olisi varmaan tarvetta, koska onhan se selvä että tälläisia tilaisuuksia tulee ja menee. Myös käsi treenin jälkeen tärinä on täysin hillitöntä, ja kettumaista! Mitä mieltä olette?

    • kuukkeli20

      viestisi näyttää hulvattomalta, kun vaihtaa vapina sanan tilalle vagina sanan ;) Mutta, ilkeä ongelma. Mainitse terkkarissa jos et viitsi lääkäriin lähteä.

    • Vähän vanhempi vielä

      Mene Oookke terveydenhoitajalle ensin niin hän ohjaa Sinut tutkimukseen. Vaikka kyse oisikin harmittomasta vapinasta se saattaa kohdallasi johtaa kohtuuttomiin hankaluuksiin kuten edellä kerroit tapahtuneesta.

      On myös hyvä sulkea pois muut neurologiset sairaudet tai esimerkiksi paniikkihäiriö tms.

    • Kummalista muutosta

      Olen kohta 53 vuotias nainen ja huomannut käsieni tärinän jo muutaman vuoden, varsinkin jännittäessä. Nyt asiasta ovat maininneet myös lapseni, joskin itse en sitä silloin huomannut(tottunut kai). Kahvit pysyvät kädessä ja kynät mutta ei jännittäessä.
      Pitäisikö olla huolissaan vaan kuuluuko tähän jo mainittuun essentiaaliseen vapinaan?

    • tutina1

      aika vaikeeta virtsata kun vatkaa niin perhanasti puolet on sormilla ja pitkin housuja taitaa olla parempi istua nii onnistuu homma mut ei ulkona.sori ???

      • tärinä ja tutina

        Pään vapina on kurja vaiva kun ihmiset kattoo kun jotain alkoholistia.Tuntuu että koko yläkroppa vapisee,Kuuluuko hyvänlaatuseen vapinaan jalan ja kehon vapina.


      • Kerrantäälläeletään
        tärinä ja tutina kirjoitti:

        Pään vapina on kurja vaiva kun ihmiset kattoo kun jotain alkoholistia.Tuntuu että koko yläkroppa vapisee,Kuuluuko hyvänlaatuseen vapinaan jalan ja kehon vapina.

        Käy terveyskeskuksessa ja pyydä lähete neurologille tai meneyksityiselle. Lääkärit tietää paremmin kuuluuko hyvänlaatuiseen vapinaan jalan ja kehon vapina.

        Ihmiset katsovat vain ohimennen ja jatkavat sitten matkaa. Huom kellä alkoholistilla pää vapisee eipä ole näkyny sellaista ihmettä. Selvitä asia, niin voit keskittyä muuhun asiaan, vaikka harrastuksiin.


    • JAANA 52V

      JAANA TYTTÖ KÄSI KOKO AJAN TÄRISEE
      VASEN KÄSI ON SIINÄ VAIVA,
      MITÄ SILLE TEHDÄÄN

    • Weister

      Liittyisikö se tupakanpolttoon?

    • Samanlaista

      Käsi vaivat ym nivelissä voivat olla myös takana.voivat olla hyvin piileviä.kun paikat jäykistyy ,tulehtuu ajan kanssa.Niskat ja pääalueen jännityksiä voi myös olla.kannattaa tutkitutta myös nämä niihin kun tottuu eikä enään huomaa oireita niin helposti.

    • Mikuli889

      Moro. Tässä kirjoittaa 28 vuotias mies. Itse olin kärsinyt oikean käden vapinasta . Pari vuotta sitten sattui pieni työtapaturma. Jaoin mainoksia ja sattui olemaan loskaa joka kerkesi jäätyä. Kaaduin yhdessä kohtaan koko painolla tämän käden päälle. Kipu oli aika inhottava mutta pystyin duunin viemään loppuun. Tuo kipu kesti ainakin viikon verran kunnes helpottui. Ekana mietin että onko murtumaa mutta koska kivut hävisi niin suljin pois tuon vaihtoehdon. Tosin käden tärinä tuli joskus myöhemmin saman vuoden kesällä. Pahimmiten vapina alkaa jos kannan jotain painavaa. Oon kovasti miettinyt pitäisikö lääkärin juttusilla käydä. Ettei tuolla kaatumisella ole jotain syytä tähän.?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1668
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1486
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe