Kerrostalon asunnossa jokaikinen ikkuna vetää niin, että joskus jopa verhot heiluu tuulessa. Ikkunat on tiivistetty, mutta veto tuntuu tulevan seinän ja karmin välisistä raoista. Millähän nämä saisi paikattua? Voiko itse ikkunoiden tiivisteet vaihtaa pakkasella?
Myös ulko-ovi kaipaa tiivistystä, iltaisin kun asunto on pimeänä, näkyy oven raosta käytävän valot. Ovi myös paukkuu ilkeästi jos joku kovakätinen naapuri paiskaa ovensa kiinni.
Asumme vuokralla, mutta isännöitsijä oli sitä mieltä että ikkunoiden tiivistykset hoitaa jokainen asukas itse. Yritin kysellä tuosta seinän ja karmin välisestä raosta, että millä se sitten pitäisi paikata, johon sanoi ettei niitä tarvitse tukkia ?! Asuntoa ei suostunut missään vaiheessa tulla katsomaan.
Makuuhuoneessa ei oikein siedä nukkuakkaan enää, kun joka aamu herää kurkku ja nenä tukossa. Olohuoneessa ei vetoa niin paljoa, mutta sohva vetää sitten selän jumiin.
Millä aineella nämä reiät saisi siis itse tukittua ja voinko vielä vaihtaa tiivisteetkin ikkunoihin vaikka ulkona paukkuu pakkaset?
Ikkunoista vetoa.
7
3439
Vastaukset
- Timpermanni 02A
voit tiivistää vaikka värittömällä silikonilla, tai sitten akryylimassalla, joka on valkoista. Työtä varten tarvitaan silikoniprässi myös. Sisämäisen ikkunan voit varmaan tiivistää, vaikka pakkasta onkin, Varsinkin jos voit laittaa muutaman niitin liiman tueksi, että saat ikkunan kunniallisesti kiinni, uuden tiivisteen kanssa, pysyyhän se siellä sen jälkeen paikoillaan. Sama esim. P-profiili tiiviste sopii myös siihne oveen.
- Tiivistä&viihdy
Vaikka ikkunoissa on tiivisteet se ei tarkoita että ikkunat olisivat tiiviitä. Tiivisteet voivat olla liian ohkaisia rakoon nähden tai ovat "kuoleentuneet" eli liian vanhoja. Ikkunan ja oven tiivistysohjeet löydät ikkuna-asiantuntija www sivuilta.
Ulkoikkunan tiivistys kuuluu taloyhtiölle. Välinpitämätön ja taitamaton isännöitsi aiheuttaa lämmitysenergian suuret kustannukset ja tulevat kalliit ikkunaremontit.
Mutta oman etusi mukaisesti sinun kannattaa suorittaa se itse. Ikkunat voi tiivistää kaikkina vuoden aikoina.
Sisäpuolen vuorauslistojen reunat kannattaa massata umpeen eli seinä / listan ja listan / karmin liitoskohta.
Ikkunoiden - ovien sekä rakenneliitosten tiivistys on pienten energiasäästöinvestointien ykkönen......
mutta vain alan asiantuntijan tekemillä työsuunnitelmilla ja täsmäkoulutetulla ammattitaidolla tehtynä.
Ikkunoiden ja ovien tiivistyksestä saatavia hyötyjä
- huoneen lämpötila nousee
- vedontunne vähenee tai poistuu
- pienentää lämmityskustannuksia jne- Näin tein ja hyvä tu
Minä ottaisin listat irti ja laittaisin rakoihin uretaanivaahtoa. Helppo homma, listat ei ole yleensä monella naulalla kiinni ja ne saa helposti irrotettua ehjänä.
- jhgbsxdfghnbcvb
Näin tein ja hyvä tu kirjoitti:
Minä ottaisin listat irti ja laittaisin rakoihin uretaanivaahtoa. Helppo homma, listat ei ole yleensä monella naulalla kiinni ja ne saa helposti irrotettua ehjänä.
Uretaania on sitten laitettava hyvin kevyesti, muuten tulee kauhea sotku. Melkein ostaisin ennemmin villakaistaa. Ja sitäkään ei saa sulloa tiukasti, että jää ilmaa eristeeksi.
- Uretaani-Untamo
Otapa ikkunalista irti ja katso näkyykö sieltä ikkunapelti vai onko villaa tai uretaania tiiviisti. Työkaverin kämpässä näkyi pelti eli asentaja oli jättänyt ikkunan puukiilojen varaan ja lyönyt listat päälle. :D
- Veto aut
Tiivistä sisäikkunat sekä ovet riittävän paksulla silikoni tiivisteellä. Yleisin käytetty tiivistekoko on 8 mm.
Sisäpuolen vuorauslistojen reunat (liitoskohdat) voit massata ilmatiiviiksi esim. neutraalilla silikoni massalla.
Tiivistämällä estät ulkoilman- ja rakennesaasteiden pääsyn huoneilmaan.
Kuten aiemmassa viestissä on kerrottu niin ohjeita löytyy netistä mm ikkuna-asiantuntija. - Kylmä veto
Veto aut kirjoitti:
Tiivistä sisäikkunat sekä ovet riittävän paksulla silikoni tiivisteellä. Yleisin käytetty tiivistekoko on 8 mm.
Sisäpuolen vuorauslistojen reunat (liitoskohdat) voit massata ilmatiiviiksi esim. neutraalilla silikoni massalla.
Tiivistämällä estät ulkoilman- ja rakennesaasteiden pääsyn huoneilmaan.
Kuten aiemmassa viestissä on kerrottu niin ohjeita löytyy netistä mm ikkuna-asiantuntija.Ikkunan sekä oven lämöeristeen, rakenteiden liitokset sekä ikkunatiivisteet pitäisi sisäosiltaan olla ilmatiiviitä. Ulkopuolelta rakenteiden liitoskohtien sekä tiivisteiden pitäisi olla vesitiiviitä. Ulkoikkunoiden tiivisteissä vain pienet tuuleentumisraot.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743710Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472906Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1732898Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572391Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612162- 1601860
- 781545
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378- 281360
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342