Tämä on niin olennainen asia mitä pyöritellään jatkuvasti keskusteluissa kristillisillä palstoilla että saisiko siihen kerralla selvyyden .
Miten Jumala voi KÄSKEÄ rakastamaan itseään , eihän rakkaus käskien tule . Sellainen on vain teeskentelyä. Rakkaus vain tulee tai sitten ei .
Ja miten voi rakastaa sellaista josta ei tiedä millainen hän on?? Ja ei tunnu olevan paljon syytä rakastaa kun vaikka katsoo uutiset .
En edes ajatellut koko asiaa ennen kuin kristillisillä palstoilla minua valaistiin että ellen rakasta jumalaa yli kaiken , niin en ole kristitty . Varsinkin kun mietin joka päivä kyseisen olennon todellista eksistenssiä .
Totuutta tahdon tässäkin asiassa .
rakasta Jumalaa yli kaiken....
24
523
Vastaukset
eikö vaihtoehdot ole väkivaltauskonnolle luontevat?
"Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä"
eli kyetäkseen antamaan itselleen anteeksi omat mokansa, Julmala leikisti tapatti 1/3 itseään, ettei olisi kaikkia ihmisiä helvettiin laittanut. Kuten kävi esim. vedenpaisumuksen aikana, vain Noaa co. pelastui- Aina.
"eli kyetäkseen antamaan itselleen anteeksi omat mokansa"
Aina sinä tunnut hokevan tuota yhtä ja samaa. Eli tuossahan sinä syytät Jumalaa omista virheistäsi.
Oikeastihan se on"kyetäkseen antamaan ihmisille anteeksi heidän syntinsä". Aina. kirjoitti:
Aina sinä tunnut hokevan tuota yhtä ja samaa. Eli tuossahan sinä syytät Jumalaa omista virheistäsi.
Oikeastihan se on"kyetäkseen antamaan ihmisille anteeksi heidän syntinsä".Luoja loi ihmisen, teki virheen, loi sekundaa.
Yritti parantaa luomuksensa tapoja milloin kaatamalla tornin ja sekoittamalla kielet, milloin hukuttamalla koko ihmiskunna, milloin murhaamalla alle 2 vuotiaat lapset.
Epäonnistui aina. "Tappoi" itsensä kettuunnuttuaan kyvyttömyyteensä. Häviää jopa Allahille.
Sellainen on Julmalanne.- häirikköuskis
Aina. kirjoitti:
Oikeastihan se on"kyetäkseen antamaan ihmisille anteeksi heidän syntinsä".OLLAAN Jumalan mokia jokainen . iksei tehnyt meistä niin hyviä , ettei tarvitsisi uhkailla ikuisella kidutuksella .
Nasse muistutti ihan oikeasta asiasta . - nicander
häirikköuskis kirjoitti:
OLLAAN Jumalan mokia jokainen . iksei tehnyt meistä niin hyviä , ettei tarvitsisi uhkailla ikuisella kidutuksella .
Nasse muistutti ihan oikeasta asiasta .Ihan kohteliaasti kysyn häirikköuskikselta, miksi sinä määrittelet itsesi.
Oletko siis omasta mielestäsi kristitty uskova. Vai joku muu uskova.
Minusta rakastamiseen kuuluu kunnioittaminen. Jumalan mielipiteen kysyminen. Pyhyys. Jumala on Pyhä. Ei Häntä voi kohdella miten sattuu.
No Jumala nyt vain on.
Ihminen on aika pieni hippunen valittamaan Jumalansa edessä vaikkapa Jumala sanoisi mitä.
Jumalasta syntynyt ihminen kuitenkin yleensä rakastaa Jumalaa, eikä se ole niin hirveän vaikeaa. Totteleminen voi joskus olla vaikeaa. Niinhän se on lastenkin kanssa. - ateistix
julmala voi laittaa ketään helvettiin, jos sillä ei ole sopimusta saatanan kanssa?
- häirikköuskis
nicander kirjoitti:
Ihan kohteliaasti kysyn häirikköuskikselta, miksi sinä määrittelet itsesi.
Oletko siis omasta mielestäsi kristitty uskova. Vai joku muu uskova.
Minusta rakastamiseen kuuluu kunnioittaminen. Jumalan mielipiteen kysyminen. Pyhyys. Jumala on Pyhä. Ei Häntä voi kohdella miten sattuu.
No Jumala nyt vain on.
Ihminen on aika pieni hippunen valittamaan Jumalansa edessä vaikkapa Jumala sanoisi mitä.
Jumalasta syntynyt ihminen kuitenkin yleensä rakastaa Jumalaa, eikä se ole niin hirveän vaikeaa. Totteleminen voi joskus olla vaikeaa. Niinhän se on lastenkin kanssa.ei " vain rakasta ". Rakkaus on ansaittava .
Voi olla että tarkoitamme ihan eri asioita sanalla " usko " . Minä ymmärrän osan , jossa pyydetään rakastamaan lähimmäistä . Yritän toteuttaa sitä , en siksi , että se lukee raamatussa , vaan siksi , että minusta on mukavampaa kun kaikilla lähelläni ( ja kauempanakin ) on hyvä olo . En tekopyhästi yritä selitellä motiivejani että teen jotakin hyvää siksi että raamatussa niin käsketään . Tiedostan omat itsekkäät motiivini .
Varmaankin tekisin samoin vaikka en olisi ikinä mistään kuullutkaan sen kuuluvan Jumalan käskyihin .
Mutta mitä Jumala meidän rakkaudella tekee ?? Minusta se on pelkkää tekopyhää liirumlaarumia ja kulkusten kilinää. ÄLKÄÄ nyt loukkaantuko joille kys. sanoilla on muu merkitys . Olette ihan yhtä oikeassa kuin minäkin . Vasta-argumentit ovat mielenkiintoisia , jos ne ovat omien aivojen tuotetta , ei kilometrilainauksia raamatusta.
Enkä ymmärrä mitä tarkoittaa Jumalasta syntynyt . Minä olen syntynyt äidistäni isän myötävaikutuksella . Kastettu vauvana , ja siitä on hyvä mieli . Sen uskon yhä olevan voimassa , en usko että Jumala hylkää anarkistikakaraansa . ateistix kirjoitti:
julmala voi laittaa ketään helvettiin, jos sillä ei ole sopimusta saatanan kanssa?
Kristinuskojen jumalat ovat itse tehneet sen. Omallaan saa tehdä mitä tahtoo.
Ps. Näin siis uskomusten mukaan. Oikeasti mitään edelläkuvattua ei ole olemassa muualla kuin mielikuvituksessa.- ateistix
Phoebus kirjoitti:
Kristinuskojen jumalat ovat itse tehneet sen. Omallaan saa tehdä mitä tahtoo.
Ps. Näin siis uskomusten mukaan. Oikeasti mitään edelläkuvattua ei ole olemassa muualla kuin mielikuvituksessa.että kun väitetään jumalan ja saatanan taistelevan keskenään, niin ei kai jumala voi kipata saatanan hallitsemaan helvettiin ketä tahtoo, jos ei niillä ole sopimusta.
No joo. Typerää pohtia tällaista, mutta typeriä ovat uskonnotkin omituisine kertomuksineen.
- kenkri
Niin, sehän se on se lain suurin käsky. Ja Jeesus sanoi toisen yhtä tärkeän käskyn olevan "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi". Jos pyrkii rakastamaan lähimmäistään niinkuin itseään, haluaa varmaan selvittää, mitä tarpeita lähimmäisellä on. Ja sitten pyrkiä tyydyttämään niitä tarpeita. Jumalan sanaan perehtymällä voi selvittää, mitä tarpeita Jumalalla on. Voisiko tätä kautta ymmärtää rakastamiskäskyä?
- häirikköuskis
Tylysti vastasin sulle kenkri , ei ollut tarkoitus olla tyly , kun kauniisti vaivauduit vastaamaan . onnea uudelle vuodelle.
Rakkaus Jumalaa kohtaan on toki erilaista kuin ihmisten välinen rakkaus. Suomenkieli on harmillisen köyhä tässä suhteessa kun meillä on vain yksi sana rakkaus, siinä missä joissakin muissa kielissä on omat sanansa lähimmäisenrakkaudelle, vanhempien ja lasten väliselle rakkaudelle sekä puolisoiden väliselle rakkaudelle. Se, että rakastaa Jumalaa on Hänen kunnioittamistaan ja Häneen luottamista, turvautumista ja kiittämistä.
Raamatussa sanalla rakkaus tarkoitetaan huolenpitoa, sitä että välittää toisesta ja ottaa toisen ajatukset ja tunteet todesta. Näin voi helpommin ajatella ihmisen suhdetta Jumalaan. Hän rakastaa meitä, pitää meistä huolta, me voimme rakastaa Häntä turvautumalla Häneen ja luottamalla, että Hän kuulee meitä ja ottaa meidän ajatuksemme ja rukouksemme todesta. Meidän rakkautemme nousee Jumalan rakkaudesta.
Tuo rakkauden kaksoiskäsky ei ole mitenkään kielellisesti erinomaisen onnistunut. Sen voisi sanoa selkeämmin niin, että kunnioita Jumalaasi ja luota Häneen enemmän kuin kehenkään toiseen, pidä huolta ja arvosta jokaista ihmistä yksilönä sekä pidä huolta itsestäsi ja muista, että olet ihme. Näin vapaasti muotoiltuna. :)
pappi Sonja- häirikköuskis
Varmaan onkin niin , että jos pystyy ottamaan Jumalan jotenkin pelkästään hyvänä , niin voi vaikka rakastaakin . Minä vaan en voi enkä halua . Jumalaan on liitetty VTssa niin paljon julmuutta ja pahaa painolastia että valehtelisin jos väittäisin pystyväni Häntä rakastamaan .
Mutta kas , annanpa sen Jumalan vaan olla ja koetan jos jotenkin voisin helpottaa näiden näkyväisten matkakumppanien taivalta , kun kohdalle sattuu . Joskus tulee kyllä laistettua sekin , totuuden nimessä. Oma pikku minä kun on paljon tärkeämpi.
Ja ihan lähimmäisenrakkauden nimessä maksan kirkollisveroni , toivon että euroni ohjautuvat diakoniaan , lapsille , nuorille ja hädänalaisille .
Kuolemanjälkeiseen en ota kantaa , paitsi että siellä ei ole mitään pelättävää , uskoi tai ei . - A-teisti
Miten henkiolento (jumala) voi rakastaa? Spiritismiäkö opetat?
- ateistix
ensin pystyä uskomaan jumalaan ennen kuin voi rakastaa. Ja jos vaikka uskoisikin, niin mitä rakastamista siinä olisi? Miksi PITÄISI rakastaa? Eikö se usko enää riittäisikään?
Täytyy sanoa, että olette te niin sekavia noitten höpinöittenne kanssa, että mahdatteko olla itsekään enää selvillä mistään.
- Ev. lut.
"Rakasta Jumalaa yli kaiken ja..." on selkeä UT:n opetus Jeesuksen vahvistamana, mikäli se sinulle jotakin merkitsee. Ymmärrykseni mukaan se tarkoittaa UT:ssa Jumalan käskyjen noudattamista. Synti merkitsee laittomuutta, eli rakkauden vastakohtaa.
- Lukija...
No, mikä on lahkosi eli Kansan Raamattuseuran käsitys asiasta? Minäkin haluaisin tietää.
- häirikköuskis
kaikkivaltiaalla jumalalla voi olla??
Lukijanikille vastaisin , että en ole tässä kiinnostunut minkään yhteisön ,tai lahkon opista vaan yksittäisten henkilöiden omassa elämässään todeksi kokemasta , kunnioittamastani empiirisestä tiedosta , miten he elävät todeksi tätä käskyä . Olisiko nimimerkillä mahdollisesti rakentava oma mielipide asiasta??
Suomi24 kehottaa keskusteluissa pysymään käsiteltävässä asiassa. Lukijanikki haluaa muuttaa asian varsin paljon käytettyyn leimaamisen taktiikkaan , jossa keskustelukumppani tai muu kohde mitätöidään epäluotettavaksi tai epäkiinnostavaksi jne..Lahko sana on tehokas tapa tavoittaa toivottu vaikutus . Rakentava keskustelu onkin siten mahdollista saada tyrehtymään .
No , jopa evlutkirkko on näillä palstoilla leimattu lahkoksi , joten käsite on venyvä , jätetään sekin sana nyt omaan arvoonsa . "Lukijan" mainitsema evlutjärjestö kiinnostaa ak:ta vain sikäli , että olen sen joissakin ihmisen henkistä ja kognitiivista kasvua käsittelevissä tapahtumissa ( erityisesti kuulemassa sekulääristikin arvostettuja luennoitsijoita ) vuosien mittaan käynyt ja muutenkin pidän sen vapaaksi kokemastani ilmapiiristä , mistä minua on kunnioitettu leimalla fundamentalisti ( myös ateisti olen kuulemma) . Olen myös puolustanut kys järjestöä järjestelmällisestä parjaamisesta kuten tekisin minkä hyvänsä hyväksi kokemani asian kohdalla . En kuulu muuhun " lahkoon " kuin evlutkirkkoon rivijäsenenä.
Jospa tässä ketjussa käsiteltäisiin avaajan aihepiiriin kuuluvaa problematiikkaa . Olen kiitollinen kaikista asiaan liittyvistä kommenteista. Vastaan toisille kun ehdin . Työ kutsuu taas , sairastelusession jälkeen , joten nyt on pakko sulkea läppäri tällä kertaa.
- emali
Jumalan rakastaminen on sitä, että ottaa hänen käskynsä todesta ja pyrkii elämään Jumalan tahdon mukaan.
"Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa." (1.Joh.5:2-3)
"Niin kuin Isä on rakastanut minua, niin olen minä rakastanut teitä. Pysykää minun rakkaudessani. 10 Jos noudatatte käskyjäni, te pysytte minun rakkaudessani, niin kuin minä olen noudattanut Isäni käskyjä ja pysyn hänen rakkaudessaan." (Joh. 15:9-10)
Myös lähimmäisen rakastaminen on osa tuota Jumalan rakastamista.
"Me rakastamme, koska Jumala on ensin rakastanut meitä. Jos joku sanoo rakastavansa Jumalaa mutta vihaa veljeään, hän valehtelee. Sillä se, joka ei rakasta veljeään, jonka on nähnyt, ei voi rakastaa Jumalaa, jota ei ole nähnyt. Tämän käskyn me olemmekin häneltä saaneet: joka rakastaa Jumalaa, rakastakoon myös veljeään. " (1.Joh.14:19-21)
Lähimmäiselle pitäisi antaa anteeksi, koska itsekin olemme saaneet niin paljon anteeksi.
Häirikköuskis kysyi: "Ja miten voi rakastaa sellaista josta ei tiedä millainen hän on??"
Eipä tuntematonta voikaan rakastaa. Itsekään en uskoon tultuani voinut sanoa rakastavani Jumalaa, en mitenkään tunnetasolla enkä myöskään tuolla tahdon toteuttamisen ja käskyjen pitämisen tavalla, kun tuntui, että itse tietää kuitenkin paremmin kuin vaikka mitä Raamatussa neuvotaan. Täydelliseen Jumalan rakastamiseen ja tuntemiseen ei varmaan voi päästä, mutta siinä voi kyllä kasvaa. Vähitellen elämässään oppii näkemään, että Jumalan tahto on ja olisi monessa kohtaa ollut parempi kuin se mitä itse on koheltanut, ja oppii myös etsimään sitä, kuinka voisi elää Jumalan tahdon mukaan. Helpompi on myös rakastaa sellaista, jolta kokee saavansa elämäänsä kaikkea hyvää. Helpompi rakastaa, kun on ensin itse tullut rakastetuksi.- häirikköuskis
tuopa oli aika selventävä kohta tuo että ei voi rakastaa jumalaa ellei rakasta veljeään .
Tuo vihaaminen on minulle vierasta , saatan kyllä suuttua tupsahtaa , mutta eikös vihaaminen olekin kaunan kantamista ja asioitten selvittämättömyyttä ja siitä nousevaa katkeruutta . Pyrin aina pikimmiten selvittämään asiat , jos se vain on vallassani ja tykkään olla hyvissä väleissä kaikkien kanssa . anteeksi on helppo pyytää ja myös antaa.
asia on toinen , jos koen itse tai joku/-kin muu kokeneeni vääryyttä , sitten tulee tulta js tappuraa . Mutta sehän on vain tervettä . Ei pidä heittäytyä kynnysmatoksi.
Jos pysytään tässä jumalan rakastamisessa , niin ymmärrän nyt näiden vastausten perusteella , että se on ikäänkuin joutava koriste , kun se on pelkkää lähimmäisen rakastamista .
Ei voi välttyä ajatukselta , että raamatussa on iso osa samanlaista lähinnä joutavaa . Koko kirja olis mukavampi kun siinä olis vaan oikeat asiat , ja paljon lyhyempi.
No meni varmaan mehtään taaskin minulta . Neuvokaa tyhmää , jos näin on. - emali
häirikköuskis kirjoitti:
tuopa oli aika selventävä kohta tuo että ei voi rakastaa jumalaa ellei rakasta veljeään .
Tuo vihaaminen on minulle vierasta , saatan kyllä suuttua tupsahtaa , mutta eikös vihaaminen olekin kaunan kantamista ja asioitten selvittämättömyyttä ja siitä nousevaa katkeruutta . Pyrin aina pikimmiten selvittämään asiat , jos se vain on vallassani ja tykkään olla hyvissä väleissä kaikkien kanssa . anteeksi on helppo pyytää ja myös antaa.
asia on toinen , jos koen itse tai joku/-kin muu kokeneeni vääryyttä , sitten tulee tulta js tappuraa . Mutta sehän on vain tervettä . Ei pidä heittäytyä kynnysmatoksi.
Jos pysytään tässä jumalan rakastamisessa , niin ymmärrän nyt näiden vastausten perusteella , että se on ikäänkuin joutava koriste , kun se on pelkkää lähimmäisen rakastamista .
Ei voi välttyä ajatukselta , että raamatussa on iso osa samanlaista lähinnä joutavaa . Koko kirja olis mukavampi kun siinä olis vaan oikeat asiat , ja paljon lyhyempi.
No meni varmaan mehtään taaskin minulta . Neuvokaa tyhmää , jos näin on."Jos pysytään tässä jumalan rakastamisessa , niin ymmärrän nyt näiden vastausten perusteella , että se on ikäänkuin joutava koriste , kun se on pelkkää lähimmäisen rakastamista . "
Eipä se ole vain pelkkää lähimmäisen rakastamista. Se on mielestäni myös sitä, että tahtoo oppia tuntemaan Jumalan ja viettää aikaa Hänen kanssaan (esim. rukouksessa). Voihan lähimmäisiään palvella ihan ilman mitään Jumalaa siellä taustalla. Esim. monet hyväntekeväisyysjärjestöt ovat uskonnottomia.
Jumala ei ehkä tarvi meidän rakkauttamme. Ihan niin kuin Jumala ei tarvitse meidän ylistystämmekään. Hän on hyvä vaikka en sanoisi tai laulaisikaan hänen hyvyydestään, mutta ylistäminen virkistää kyllä minua. Ehkä on niin, että ennemminkin meillä on tarve rakastaa Jumalaa. Siihen meidät on tarkoitettu. - häirikköuskis
emali kirjoitti:
"Jos pysytään tässä jumalan rakastamisessa , niin ymmärrän nyt näiden vastausten perusteella , että se on ikäänkuin joutava koriste , kun se on pelkkää lähimmäisen rakastamista . "
Eipä se ole vain pelkkää lähimmäisen rakastamista. Se on mielestäni myös sitä, että tahtoo oppia tuntemaan Jumalan ja viettää aikaa Hänen kanssaan (esim. rukouksessa). Voihan lähimmäisiään palvella ihan ilman mitään Jumalaa siellä taustalla. Esim. monet hyväntekeväisyysjärjestöt ovat uskonnottomia.
Jumala ei ehkä tarvi meidän rakkauttamme. Ihan niin kuin Jumala ei tarvitse meidän ylistystämmekään. Hän on hyvä vaikka en sanoisi tai laulaisikaan hänen hyvyydestään, mutta ylistäminen virkistää kyllä minua. Ehkä on niin, että ennemminkin meillä on tarve rakastaa Jumalaa. Siihen meidät on tarkoitettu.Kun vaivauduit noin perusteellisesti kommentoimaan kysymystäni . Varmaan joku minua arvollisempi löytää sanoistasi paljon vahvistusta uskolleen . Arvostan vaivannäköäsi ja toivon sinulle onnellista uutta vuotta koko sydämestäni.
Ylistyksestä en oikein ymmärrä mitään enkä ole innostunut nistään hurmosmeiningistä , paremmin pelkään semmoista menoa . Ja tuossa toisessa viestiketjussa oli niin karmaisevaa "ylistystä" , että sellaisesta pysyn niiin kaukana kuin voin . Kauhulla ajattelen , jos minun läheisiäni joutuisi totuutta etsiessään moisten kynsiin. Mieluummin rakkaitani toppuuttelen käyttämään omaa harkintaa ja järkeä ja varomaan kaikenlaista ylistystä sun muuta hurmostouhua . Melkein turvallisempaa olisi neuvoa , että pysyisivät pois kaikista uskonnollisista piireistä , kun on niin paljon sairasta ja petollista touhua sen ympärillä . Itse osaan arvioida mikä on tervettä luterilaisuutta ja mikä hihhulitouhua .
Näin se vain on . Olen oman tieni kulkija . Ja yhä minusta on ihan turhaa painolastia raamatussa tuommoinen jumalan rakastaminen . Mutta se ei ole sinun syysi . Olen onnellinen puolestasi , kun olet niin vakaa uskossasi. - .......8899
häirikköuskis kirjoitti:
Kun vaivauduit noin perusteellisesti kommentoimaan kysymystäni . Varmaan joku minua arvollisempi löytää sanoistasi paljon vahvistusta uskolleen . Arvostan vaivannäköäsi ja toivon sinulle onnellista uutta vuotta koko sydämestäni.
Ylistyksestä en oikein ymmärrä mitään enkä ole innostunut nistään hurmosmeiningistä , paremmin pelkään semmoista menoa . Ja tuossa toisessa viestiketjussa oli niin karmaisevaa "ylistystä" , että sellaisesta pysyn niiin kaukana kuin voin . Kauhulla ajattelen , jos minun läheisiäni joutuisi totuutta etsiessään moisten kynsiin. Mieluummin rakkaitani toppuuttelen käyttämään omaa harkintaa ja järkeä ja varomaan kaikenlaista ylistystä sun muuta hurmostouhua . Melkein turvallisempaa olisi neuvoa , että pysyisivät pois kaikista uskonnollisista piireistä , kun on niin paljon sairasta ja petollista touhua sen ympärillä . Itse osaan arvioida mikä on tervettä luterilaisuutta ja mikä hihhulitouhua .
Näin se vain on . Olen oman tieni kulkija . Ja yhä minusta on ihan turhaa painolastia raamatussa tuommoinen jumalan rakastaminen . Mutta se ei ole sinun syysi . Olen onnellinen puolestasi , kun olet niin vakaa uskossasi.Mikä tekopyhä hurskastelija olet.
Pidät itseäsi jotenkin kaikkia parempana.
Et silti uskalla sanoa olevasi mikään. Et ateisti. Et kristitty. - häirikköuskis
.......8899 kirjoitti:
Mikä tekopyhä hurskastelija olet.
Pidät itseäsi jotenkin kaikkia parempana.
Et silti uskalla sanoa olevasi mikään. Et ateisti. Et kristitty.aivotuotteestasi , niin hyvä on.
Miksi sinun pitäisi tietää mikä minä olen . En minäkään kysy toisilta sellaisia . Jotain saa pitää omana tietonaan.
Ehkäpä olen vain kyselijä , arvioija .
" Mikä on hyvää , rakastettavaa ja kohtuullista."
Mietipä sitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?144652Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3604041Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk223550Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja373530Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122603- 2802450
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3231900- 1001842
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi481556Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111203