En tiedä kuinka moni on kiinnittänyt huomiota uudessa venelehdessä juttuun, jossa käsiteltiin kesädieselin "happanemisesta" tankissa talviaikana.
Ongelmahan on, että kesädieselistä parafiini kiteytyy pakkasessa, ja sehän tukkii sitten suodattimet liikkeelle lähtiessään.
Periaatteessahan tuo parafiini sekoittuu kelien taas uudestaan lämmetessä polttoaineeseen, mutta käytännössä niin ei välttämättä käykään, ellei polttoainetta sekoiteta voimakkaasti.
Talven aikana erottunutja tankin pohjalle laskeutunut paradiini siis pysyy erillään ja tukkii suodattimet keväällä konetta käytettäessä.
Ko-ilmiön välttämiseksi on kuulemma jotain lisäaineita joita ei suomessa myydä. Toisaalta voi tankin ajaa syksyllä tyhjäksi, mutta sekin on aika hankalaa, koska iso osa dieseleistä pitää ilmata jos polttoaine pääsee loppumaan. Tällöin siis venesatamassa käryäisi paljon tyhjäkäyntiä käyviä veneitä nostolaiturissa odottamassa nostoa.
Saisikohan jostain paikasta jo syksyllä ns talvilaatusta dieseliä tankkiin pistettäväksi?
Ennenhän löpöä käytettäessä asia oli helppo, koska tupaöljy oli aina talvilaatuista.
Kesädiesel tankissa?
23
3787
Vastaukset
- petroolli
muistan kuinka joissakin dieselajoneuvoissa suositeltiin oikein tosi kylmisllä ilmoilla laittamaan 10% petroolia dieselin sekaan, niin kiteytyminen väheni ja juoksevuus parani.
Soitin Kippari-lehden toimittajalle, joka kertoi tämän saman jutun. Ja sama ohje on mm. joissakin dieselwebastoissa. alle -20 asteen pakkasissa 10-20 % valopetroolia joukkoon. Mutta pitää muistaa, että sen pitää olla sitten oikeata petroolia, eikä mitään parafiiniöljyseosta, joita nykyään lamppuöljynä myydään. Kipparin kaveri sanoi laittavansa omaan dieselveneeseensä JetA1 lentopetroolia joukkoon, jos ei vielä talvidieseliä ole mistään saatavilla. Jettibensa ainakin kestää huimia pakkaslukemia, eikä vaikuta mitenkään haittaavasti dieselin ominaisuuksiin. Diesel100-lisäaine on vissiin pitkälti saman tyyppistä, mutta tulee veneessä sikamaisen kalliiksi, jos käyttää talvella venettä paljon ja tankkaa satoja litroja. - onkohan_noin
mutta että se tukkisi ihan varmasti suodattimet, niin...?!?
Itse vaihdan pa-suodattimen kyllä vasta keväällä tuosta syystä ihan varoiksi.
Kyllä tupaöljyäkin oli ainakin ennen talvilaatua kun kamiinaan sitä roudattiin.- reilusti,
Nesteen Diesel-opas:
http://www.neste.fi/binary.asp?path=2589,2655,2710,2772,2777,3361,3558,3559
kertoo,
Varastointi
Dieselpolttoaineeseen muodostuvat parafiinikiteet voivat alkaa painua säiliön pohjalle säiliön lämpötilan
ollessa polttoaineen samepisteen alapuolella. Tämän vuoksi kesälaatuisen tuotteen varastointi talvella
maanpäällisessä säiliössä ei ole suositeltavaa. Polttoaineen muuttuminen takaisin läpikuultavaksi ja käyttö-
kelpoiseksi koko säiliön korkeudelta voi vaatia lämpötilan nousun reilusti alkuperäisen samepisteen ylä-
puolelle. Kiteiden sulamista voi nopeuttaa hieman sekoittamalla polttoainetta säiliössä.
Kesälaadun samepiste on 0:n tienoilla, joten paljonkohan tuo 'reilusti samepisteen yläpuolelle' on'?
- Wickström W 3
Vaikka telakalla ei saisi ollakaan tankit täynnä, niin mulla on. No se tietysti on 95 bensaa. Keväällä, kun metallitankki päivällä lämpenee ja yöllä menee pakkaselle toistakymmentä astetta, niin kondessivettä kertyy silmin nähden kuukaudessa. Se kuukausi on yleensä huhtikuu etelä-Suomessa.
Siksi ne säkkitankit ovat käytännöllisempiä. Ne eivät myöskään työnnä täytettäessä bensakatkua veneen sisään ja ympärille. Oikein tehtynä ne voinee ottaa talveksi vaikka orrelle.- ST1 paarissa kuultua
Jos kesänaftasta olisi parafiini kiteinä keväällä , niin en 100% luottaisi sekoittaessa
että se olisi vielä viikonpäästä naftaan liuenneena. - puoiltankillinen
Sinne säiliöön ei pysty muodostumaan haitallisia määriä kondenssivettä. Se on helposti laskettavissa lämpötilaeroista, tilavuuksista ja ilman absoluuttisesta kosteudesta. Vaikka jotain muuta oletat nähneesi, juttu vain on näin luonnonlain väistämättömyydellä.
aina jättänyt tankin täyteen kesädieseliä (isot pojat kertoo että muuten voi vettä kondensoitua tankkiin. Kerran jätin tyhjäksi kun oli keväällä tarkoitus putsata tankki, eikä siellä ollut pisaraakaan vettä) eikä mitään ongelmia ole ollut. Onko uudet koneet jotenkin herkempiä, tiedä häntä.
- minor700
polttoanesuodattimet vaihdetaan keväällä on varma tapa välttää ongelmia.Itse olen tehnyt niin yli 30 vuotta,eikä koskaan ongelmia.Laiturikaveri jätti viime keväänä vaihtamatta koski oli mielestään ajanut niin vähän, mutta ensimmäisellä reissulla suodatin oli kiinni joten se oli vaihdettava kuitenkin. Eikä ollut roskaa vaan nimenomaan paraffiini.
- Petroolli
minor700 kirjoitti:
polttoanesuodattimet vaihdetaan keväällä on varma tapa välttää ongelmia.Itse olen tehnyt niin yli 30 vuotta,eikä koskaan ongelmia.Laiturikaveri jätti viime keväänä vaihtamatta koski oli mielestään ajanut niin vähän, mutta ensimmäisellä reissulla suodatin oli kiinni joten se oli vaihdettava kuitenkin. Eikä ollut roskaa vaan nimenomaan paraffiini.
Mitä se suodattimen vaihto keväällä muka auttaa jos tankkiin on kertynyt kiteytynyttä parafiinia??? Tukkiihan se sen uuden suodattimen yhtä lailla. Mitä näiden kirjoittajien päässä oikein liikkuu???
- Yanmarilla
Petroolli kirjoitti:
Mitä se suodattimen vaihto keväällä muka auttaa jos tankkiin on kertynyt kiteytynyttä parafiinia??? Tukkiihan se sen uuden suodattimen yhtä lailla. Mitä näiden kirjoittajien päässä oikein liikkuu???
oli viime talvena kesälaatu dieseliä, kurkistin tankkiin maaliskuussa, pohjalla oli pari senttiä valkoista mömmöä. Kaadoin manusluukusta puoli litraa Neste Jäänestoa, joka on isopropanolia ja sekoitin. Vesillelaskuun 20.4 mennessä, mömmö oli sulanut kokonaan. En vaihtanut edes suodatinta keväällä, vaikka sielläkin oli mömmöä pohjalla, sekin oli sulanut itsellään. Mömmö oli kai sitten sitä parafiinia, kyllä se näyttää sulavan itsellään, kun ilmat lämpiää
- onkohan noin
Petroolli kirjoitti:
Mitä se suodattimen vaihto keväällä muka auttaa jos tankkiin on kertynyt kiteytynyttä parafiinia??? Tukkiihan se sen uuden suodattimen yhtä lailla. Mitä näiden kirjoittajien päässä oikein liikkuu???
se, että jos parafiini kiteytyy pienessä suodattimessa, niin se aiheuttaa enemmän haittaa kun tankissa, jossa se varmaan paremmin liukenee lämmetessään. Tiedä häntä.
Tuleepahan vaihdettua suodatin kuitenkin keväällä ja annettua sille uunituoretta maahuoltoaseman tiisseliä (jottei tarvitse pumpata tankista käsipumpulla kuin vain ilmat pihalle (on siinä 1.5 litrainen))! ;)) - petroolli
onkohan noin kirjoitti:
se, että jos parafiini kiteytyy pienessä suodattimessa, niin se aiheuttaa enemmän haittaa kun tankissa, jossa se varmaan paremmin liukenee lämmetessään. Tiedä häntä.
Tuleepahan vaihdettua suodatin kuitenkin keväällä ja annettua sille uunituoretta maahuoltoaseman tiisseliä (jottei tarvitse pumpata tankista käsipumpulla kuin vain ilmat pihalle (on siinä 1.5 litrainen))! ;))Eihän se kiteydy pelkästään suodattimessa, vaan tankissa. Toisin sanoen kun laitat uuden suodattimen ja käynnistät koneen ja se alkaa imeä tankista kiteytynyttä ainetta niin se suodatin mene tukkoon oli se sitten uusi tai vanha.
Ja Yanmarille: se isopropanooli(Diesel100)? , jonka kaadat tankkiin ja liuottaa kiteet toimii, kuten tuossa jo tuli mainittua. Alkoholipohjaisessa aineessa on vain se paha juttu, että se tekee hallaa tiivisteile ja letkuille. Ihan sama kuin tulevalla E9510 bensalla. Siksi kannatta alkoholipohjaisten jäänestojen sijaan käyttää petroolia, esim. jo mainitsemani jetA1 tai puhdas valopetrooli. - onkohan noin
petroolli kirjoitti:
Eihän se kiteydy pelkästään suodattimessa, vaan tankissa. Toisin sanoen kun laitat uuden suodattimen ja käynnistät koneen ja se alkaa imeä tankista kiteytynyttä ainetta niin se suodatin mene tukkoon oli se sitten uusi tai vanha.
Ja Yanmarille: se isopropanooli(Diesel100)? , jonka kaadat tankkiin ja liuottaa kiteet toimii, kuten tuossa jo tuli mainittua. Alkoholipohjaisessa aineessa on vain se paha juttu, että se tekee hallaa tiivisteile ja letkuille. Ihan sama kuin tulevalla E9510 bensalla. Siksi kannatta alkoholipohjaisten jäänestojen sijaan käyttää petroolia, esim. jo mainitsemani jetA1 tai puhdas valopetrooli."se, että jos parafiini kiteytyy pienessä suodattimessa, niin se aiheuttaa enemmän haittaa kun tankissa, jossa se varmaan paremmin liukenee lämmetessään. Tiedä häntä."
- heh63
onkohan noin kirjoitti:
"se, että jos parafiini kiteytyy pienessä suodattimessa, niin se aiheuttaa enemmän haittaa kun tankissa, jossa se varmaan paremmin liukenee lämmetessään. Tiedä häntä."
Petrooli lienee verotonta joten olisin sen käytössä tarkkana.
- 12
heh63 kirjoitti:
Petrooli lienee verotonta joten olisin sen käytössä tarkkana.
Valopetrooli on verollista ja kirkasta, moottoripetroolia (sitä punaista)ei enää ole olemassakaan suomenmaassa.
- petroolli
onkohan noin kirjoitti:
"se, että jos parafiini kiteytyy pienessä suodattimessa, niin se aiheuttaa enemmän haittaa kun tankissa, jossa se varmaan paremmin liukenee lämmetessään. Tiedä häntä."
Ei siellä suodattimessa tapahtuva kiteytyminen eroa siitä kiteytyykö se tankissa. Ne kiteet tukkivat suodattimen ja sillä ei ole väliä onko siellä suodattimessa ennestään kiteitä vai ei. Jos tankissa on kiteitä tai vettä tai ihan mitä tahansa paskaa, niin kun se kulkeutuu suodattimeen niin se menee tukkoon. Se kietytyminen ei riipu missä se polttoaine on vaan lämpötilasta. Jos ja kun kiteet sulavat niin siihenkään ei vaikuta se missä polttoaine on vaan taas lämpötila. Tosiin sanoen suoadttimen vaihtaminen ei mitenkään auta jos kiteytyminen oikeasti on ongelma.
- Puiveneiliä
Näkyy näillä pakkasilla olevan RAcorin suodin varsin kynttilää, mutta juuri parafiinihan se pitää jakajapumpun kunnossa. Harva hupivene ajelee keväällä niin pakkasilla, että kesälaadusta olisi käytännössä mitään haittaa. Suodatin siinä pitäisi tukkeutua korkeintaan (yli kymmnenen asteen pakkasilla) ja sekin vain mikäli sitä ei ole muistettu syksyllä jo vaihtaa. Tiedä sitten näistä "fiksuista nykykoneista", menevät ilmeisesti johonkin vikatilaan heti kun vähän hengitys höyryää...
- Yanm.
Aina sinne tankkin on jäänyt kesän jäljeltä enempi tai vähempi kesälaatuista dieseliä. Keväällä olen lisännyt tuoretta dieseliä tankin täyteen, eikä koskaan ole suodattimet tukkeutunu. Kone on käynnistynyt eka yrittämällä. Mistä ihmeen parafiini ongelmasta nyt puhutaan. Veneeni joutuu lähes joka talvi kokemaan -35c pakkaset. Aikoinaan lorautettiin talvisin tenttua diesel sekä bensa- auton tankiin. Tentuhan eliminoi veden sekoittumalla siihen.
- kiteytyminen
Bensalla. Bensaa sitten dieselin sekaan ennen vanhaan loroteltiin. Ja sitä voi kovimmilla pakkasilla vieläkin laittaa ( siis autoissa). ... ei paljon,, pikkuloraus vaan sekaan.
Viimeksi joku vuosi takaperin kun oli paukkupakkasia, niin Toyota oli ainut valmistaja joka ilmoitti että takuu on voimassa vaikka polttoaineeseen olisi lisätty vähän bensiiniä. Paras kuin ei mainitse määrää tässä, kun ei tarkasti muista kuinka paljon.
Kyllä se parafiini sillä keväällä sulaa ja liukenee taas muiden hiilivetyjen sekaan, ja sekoittuu viimeistään siinä vaiheessa kun venettä ryhdytään talviteloilta veteen siirtämään.
Mutta se mikä tukkii suodattimet on levä. Levä kasvaa oikein hyvin polttoainetankissa kosteuden seassa, ja syö sitä naftaa. Limamainen levämassa tukkii suodattimen tehokkaasti.
Erikseen myydään jotain lisäaineita jotka tapaa sen levän, kuollutkin levä silti vielä tukkii suodattimen.
Tankki kannattaa välillä ottaa ihan tyhjäksi ja puhdistaa, ja putket samalla. - hommia
kiteytyminen kirjoitti:
Bensalla. Bensaa sitten dieselin sekaan ennen vanhaan loroteltiin. Ja sitä voi kovimmilla pakkasilla vieläkin laittaa ( siis autoissa). ... ei paljon,, pikkuloraus vaan sekaan.
Viimeksi joku vuosi takaperin kun oli paukkupakkasia, niin Toyota oli ainut valmistaja joka ilmoitti että takuu on voimassa vaikka polttoaineeseen olisi lisätty vähän bensiiniä. Paras kuin ei mainitse määrää tässä, kun ei tarkasti muista kuinka paljon.
Kyllä se parafiini sillä keväällä sulaa ja liukenee taas muiden hiilivetyjen sekaan, ja sekoittuu viimeistään siinä vaiheessa kun venettä ryhdytään talviteloilta veteen siirtämään.
Mutta se mikä tukkii suodattimet on levä. Levä kasvaa oikein hyvin polttoainetankissa kosteuden seassa, ja syö sitä naftaa. Limamainen levämassa tukkii suodattimen tehokkaasti.
Erikseen myydään jotain lisäaineita jotka tapaa sen levän, kuollutkin levä silti vielä tukkii suodattimen.
Tankki kannattaa välillä ottaa ihan tyhjäksi ja puhdistaa, ja putket samalla.Minulla on vene ollut nyt 8 vuotta. Ikinä en ole vaihtanut polttoainesuodattimia vaikka sellaiset ovat varalla veneessä. On vain jotenkin jäänyt. Tankissa ei ole anusluukkua joten sen putsaaminen lienee vaikeaa. Korkin reiästä olen imenyt letkulla pohjavesiä ennen veneen lasku mutta mitään veden tai sakantapaistakaan ei ole ollut. Imetyn aineen olen antanut olla lasipurkissa jossa olen asiaa seurannut.
Kaikki on aina toiminut hyvin. Nyt lienee syytä vaihtaa suodattimet. Naftaa palaa kesässä 1000-1500 litraa. - suuri vaihtuvuus
hommia kirjoitti:
Minulla on vene ollut nyt 8 vuotta. Ikinä en ole vaihtanut polttoainesuodattimia vaikka sellaiset ovat varalla veneessä. On vain jotenkin jäänyt. Tankissa ei ole anusluukkua joten sen putsaaminen lienee vaikeaa. Korkin reiästä olen imenyt letkulla pohjavesiä ennen veneen lasku mutta mitään veden tai sakantapaistakaan ei ole ollut. Imetyn aineen olen antanut olla lasipurkissa jossa olen asiaa seurannut.
Kaikki on aina toiminut hyvin. Nyt lienee syytä vaihtaa suodattimet. Naftaa palaa kesässä 1000-1500 litraa.Kaikilla ei pala 1000-15000 litraa vuodessa. Monilla tankissa lilluu edellisvuotiset yli talven, ja kesälläkin kulutus niin pientä ettei kaikki ehdi vaihtumaankaan.
Meitä on monen lajin veneilijöitä, kaikki eivät aja ammatikseen tai asumisen pakosta. Eipä siitä suodattimen vaihdota olisi haittaa paljon ajavallakaan, mutta meillä vähän vähemmän veneileville se on jo elinehto.
Itselläni on karkea esisihti ennen varsinaista vedenerotin-suodatinta, ja se on kyllä sakkaa ja roskaa kerännyt melkoisesti joka kesä. Sitä ennen tukkeutui suodattimelle menevä letkuliitin ( silmukka mallinen) roskien ja moskan takia ja sammutti koneen kun sattui vähän aallokko keinuttamaan sakan tankista liikkeelle.
Kyllähän se sakka siellä tankin pohjalla pysyy jos ei satu koskaan aaltoa kohdalle. - Manusluukku
hommia kirjoitti:
Minulla on vene ollut nyt 8 vuotta. Ikinä en ole vaihtanut polttoainesuodattimia vaikka sellaiset ovat varalla veneessä. On vain jotenkin jäänyt. Tankissa ei ole anusluukkua joten sen putsaaminen lienee vaikeaa. Korkin reiästä olen imenyt letkulla pohjavesiä ennen veneen lasku mutta mitään veden tai sakantapaistakaan ei ole ollut. Imetyn aineen olen antanut olla lasipurkissa jossa olen asiaa seurannut.
Kaikki on aina toiminut hyvin. Nyt lienee syytä vaihtaa suodattimet. Naftaa palaa kesässä 1000-1500 litraa.Sitten on kysymys vain ajasta, koska koneesi seisahtuu, koska röörit menevät tukkoon. Toivotaan, että ei tule kummempia vahinkoja.
- se...
suuri vaihtuvuus kirjoitti:
Kaikilla ei pala 1000-15000 litraa vuodessa. Monilla tankissa lilluu edellisvuotiset yli talven, ja kesälläkin kulutus niin pientä ettei kaikki ehdi vaihtumaankaan.
Meitä on monen lajin veneilijöitä, kaikki eivät aja ammatikseen tai asumisen pakosta. Eipä siitä suodattimen vaihdota olisi haittaa paljon ajavallakaan, mutta meillä vähän vähemmän veneileville se on jo elinehto.
Itselläni on karkea esisihti ennen varsinaista vedenerotin-suodatinta, ja se on kyllä sakkaa ja roskaa kerännyt melkoisesti joka kesä. Sitä ennen tukkeutui suodattimelle menevä letkuliitin ( silmukka mallinen) roskien ja moskan takia ja sammutti koneen kun sattui vähän aallokko keinuttamaan sakan tankista liikkeelle.
Kyllähän se sakka siellä tankin pohjalla pysyy jos ei satu koskaan aaltoa kohdalle.Se moska on sitä levää, josta tässä on jo aiemmin mainittu. Poista vesi tankin pohjalta, niin loppuu levänkin kasvu. Se nimittäin syntyy juuri siinä veden ja löpön rajapinnalla. Suodattimet tukkii levä, vesi tai muu tankin pohjalle joutunut sakka, joten paljosta polttoainemäärästä sitä pitäisi syntyä paljon. Eli ei vähempi käyttö mitenkään edellytä enempiä suodattimen vaihtoja.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kysymys muille miehille
Onko teille varattu nainen ongelma? Mikään muu naisessa ei töki kun se että hän on varattu. Kamppailen houkutuksen kanss1347396Kaipaisin nyt kosketusta
jota ei koskaan ole ollut. Saisinpa tuntea kätesi niskallani ja silittelemässä päätäni. Sulaisin varmasti siihen.212737Imaami kysyy, miksi pojat uivat ilman valvontaa
Kalajoen särkät ovat usean kilometrin pituiset. Siellä on kylttejä, joissa varoitetaan rannan vaaroista. Siellä ei ole2851445Mansikkatiloilla hyväksikäytetään ukrainalaisia
Työolot ovat surkeita ja palkka kelvoton. https://yle.fi/a/74-201729422041165- 1001089
Kerrostaloihin ilmalämpöpumput
Ulkomailla näkee paljon ilmalämpöpumppuja kerrostalojen ulkoseinissä. Mikä estää taloyhtiötä hankkimasta niitä asuntoih811035En ymmärrä käytöstäsi
Se on ollut eräänlaista hyväksikäyttöä. Että seura kyllä kelpaa palstan välityksellä silloin kun ei ole parempaakaan tek1371002Kiitoksia kaikille epäasiallisesta sisällöstä liputtaneille
Se ylimielisyys ja epäasiallisen julkaisun jakaminen ei sitten kantanut.82861Persaukinen puolankalainen kävi kerjäämässä paitaa
Ja lippistä. Nauratti suuresti kun katsoin. Kukahan mahtanee olla? Voipi katsoa täältä jutun. https://www.youtube.com19816Kirkonkylän puliveivarit
Hieman pistää silmään nuo puliukot ja akat kirkonkylän penkeillä ja S-marketin kulmilla. Tarttis varmaan tehdä asialle j15813