Hei!
Haluaisin kuulla diabetesta sairastavien tai siihen muuten perehtyneiden kommentteja minua vaivaavaan asiaan.
Minulla on 90-vuotias ikäisekseen varsin hyväkuntoinen ja pirteä isoäiti, jolla aloitettiin diabetes-lääkitys kymmenisen vuotta sitten. Sitä ennenkin sokeriarvoja oli seurattu säännöllisesti, koska suvussa on rasitusta sokeritaudille. Minulla itsellänikin (olen 26-vuotias) todettiin aikuistyypin diabetes vuosi sitten, joka on pysynyt hyvin kurissa tablettilääkityksellä ja elämäntapojen hoidolla.
Ongelma on, että isoäitini sokeriarvot ovat alkaneet nyt heitellä vaarallisella tavalla. Joinakin päivinä sokeri on ollut jopa 20, joskus 16 tai sitten 13 ja 7,00 välillä. Hänellä on toisaalta ollut myös liian matalia arvoja joinain päivinä. Hän on tällä hetkellä sairaalahoidossa pitkään jatkuneen ripulin ja oksentelun takia. Kaikki mahdolliset tutkimukset on tehty, mutta mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Sisäelimet on tutkittu ja suolisto. Tulehdusarvot olivat aluksi koholla, mutta ne ovat nyt kuulemma normaalit. Muut veriarvot ovat normaalit. Hän ei ole erityisemmin väsynyt ja kokee olonsa sairaalassa turhaksi. Onko kenelläkään käsitystä, mistä tällainen sokeriarvojen heittely voisi johtua? Isoäitini on aina ollut herkkä lääkkeille, ja vaikka hänellä on ikää niin hän ei ole tähän asti juuri tarvinnut sokerilääkityksen lisäksi muuta. Nyt siellä osastolla oli kuulemma aloitettu jokin uusi lääke, ja hoitaja mainitsi, että sekin saattaisi aiheuttaa näitä "heittoja".
Mitä ajatuksia tämä herättää teissä, jotka olette kokeneempia diabeteksen kanssa? Mistä saattaisi johtua ja mikä hoito olisi tarpeen? Menen huomenna äitini kanssa keskustelemaan isoäitini hoidosta lääkärin kanssa, joten ehkä siellä selvenee enemmän.
Haluaisin kuulla diabetesta sairastavien tai siihen muuten perehtyneiden kommentteja minua vaivaavaan asiaan.
Minulla on 90-vuotias ikäisekseen varsin hyväkuntoinen ja pirteä isoäiti, jolla aloitettiin diabetes-lääkitys kymmenisen vuotta sitten. Sitä ennenkin sokeriarvoja oli seurattu säännöllisesti, koska suvussa on rasitusta sokeritaudille. Minulla itsellänikin (olen 26-vuotias) todettiin aikuistyypin diabetes vuosi sitten, joka on pysynyt hyvin kurissa tablettilääkityksellä ja elämäntapojen hoidolla.
Ongelma on, että isoäitini sokeriarvot ovat alkaneet nyt heitellä vaarallisella tavalla. Joinakin päivinä sokeri on ollut jopa 20, joskus 16 tai sitten 13 ja 7,00 välillä. Hänellä on toisaalta ollut myös liian matalia arvoja joinain päivinä. Hän on tällä hetkellä sairaalahoidossa pitkään jatkuneen ripulin ja oksentelun takia. Kaikki mahdolliset tutkimukset on tehty, mutta mitään poikkeavaa ei ole löytynyt. Sisäelimet on tutkittu ja suolisto. Tulehdusarvot olivat aluksi koholla, mutta ne ovat nyt kuulemma normaalit. Muut veriarvot ovat normaalit. Hän ei ole erityisemmin väsynyt ja kokee olonsa sairaalassa turhaksi. Onko kenelläkään käsitystä, mistä tällainen sokeriarvojen heittely voisi johtua? Isoäitini on aina ollut herkkä lääkkeille, ja vaikka hänellä on ikää niin hän ei ole tähän asti juuri tarvinnut sokerilääkityksen lisäksi muuta. Nyt siellä osastolla oli kuulemma aloitettu jokin uusi lääke, ja hoitaja mainitsi, että sekin saattaisi aiheuttaa näitä "heittoja".
Mitä ajatuksia tämä herättää teissä, jotka olette kokeneempia diabeteksen kanssa? Mistä saattaisi johtua ja mikä hoito olisi tarpeen? Menen huomenna äitini kanssa keskustelemaan isoäitini hoidosta lääkärin kanssa, joten ehkä siellä selvenee enemmän.
Vastaukset 7
Vanhimmat
Ensimmäisenä tuli mieleen että ehkäpä diabetestä on pyritty hoitamaan aluksi tavanomaisemmin metformiinilla, mutta se on aiheuttanut ripulointia. Jos näin on käynyt, lääke on ehkä vaihdettu toisentyyppiseen joka todellakin voi aiheuttaa myös liian alhaisia arvoja (metformiin ei tee tätä). Eiköhän keskustelu lääkärin kanssa selvitä tilannetta parhaiten, täällä arvuuttelu ei todennäköisesti osu kohdalleen.
lisäksi ripuli ja oksentelu itsessään vaikuttavat hiilihydraattien (ja muunkin ravinnon) imeytymiseen, eli sokerit normaalistikin heittelee oksennus/vatsataudissa tms. helposti, ja lääkitystä täytyy muuttaa tilanteen mukaan. Varsinkin insuliinihoitoiselle diabeetikolle oksennustauti voi olla vaarallinen jos sitä ei huomio lääkityksessä. Mutta johtuuko äitisi kohdalla tuo sokereiden heittely diabeteslääkityksestä vaiko tuosta ripuloinnista/oksentelusta?
isoäitisi syö diabetesliiton suosituksien mukaan niin tilanne on toivoton
Älä koko ajan tyrkytä tuota! Eiköhän sairaalahoidossa olevan tosi iäkkään ihmisen ruokailu ole aivan erilaisessa tarkkailussa kuin sinun.
>Eiköhän sairaalahoidossa olevan tosi iäkkään ihmisen ruokailu ole aivan erilaisessa tarkkailussa kuin sinun.
Iäkkään ihmisen ruokailua ei tarkkailla sairaaloissa ollenkaan vaan tilanne hoidetaan pistämällä potilaaseen "tarvittava" määrä insuliinia. Vaikka hänellä olisi omaakin tuotantoa jäljellä. Ja sama pätee kaikkiin potilaisiin ikään katsomatta.
Sairaaloissa eli virallisessa terveydenhoidossa ei uskota hiilihydraattien rajoittamiseen. Vaikka se toimii käytännössä, se on edelleen uskonasian asemassa ja surkeinta tilanteessa on, että koska usko tulee viralliselta taholta, tätä ainoaa toimivaa ruokavaliohoitoa ei sovelleta potilaisiin.
Kokeilkaa ihmiset vhh:ta. Puoli vuotta on nyt oltu vhh:lla ja käytössä on pieni osa entisestä lääkityksestä. Verenpaineet ja sokerit ilman lääkkeitä ovat nyt huomattavasti paremmat kuin kovan lääkityksen aikana.
Eli mitä täytyy tehdä? Jättäkää peruna, viljat ja riisi pois ja syökää kaikkea muuta mielin määrin. Hedelmiä rajoitetusti.
En ole lääkäri, mutta seuraillut 50-85 v diabeetikkoa.
Mainitsit tulehdukset, ne saava sokeriarvot sekaisin.
Vienee aikaa ennenkuin oikeat lääkemäärät löytyy.
Jos pitkään korkealla sokeri, hän joutunee insuliinipiikitykseen. Tuon ikäinen vaatinee kotisairaanhoitajan käynnit, jotta piikitys on tasaista. Ehkä intervallihoito : 2 viikkoa sairaalassa ja 2 viikkoa kotona, saisi arvot kohdalleen ?
>Mainitsit tulehdukset, ne saava sokeriarvot sekaisin.
Pätee myös kääntäen, eli jatkuvat korkeat sokerit saavat aikaan krooniset (kuukausia kestävät) infektiot.
>Tuon ikäinen vaatinee kotisairaanhoitajan käynnit, jotta piikitys on tasaista.
Harvempi lääkäri aloittaa 90-vuotiaalle insuliinihoidon kotiin, mikäli tätä ei ole aikaisemmin hoidettu insuliinilla. No, oli miten oli, ensin ruokavalio remonttiin ja sitten vasta näkee mitä muuta tarvitaan, jos tarvitaan.