ms ja perinnöllisyys

h0h0

Kysymys teille joilla on ms-diagnoosi: onko teillä ms-tautia suvussa?

11

2101

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

Perinnöllisyys

Alttius sairastua MS-tautiin on jossain määrin perinnöllistä kaksostutkimusten perusteella.

Lähde

Käypä hoito - Duodecim
      MS-liitto

• ms potilas

ei tietääkseni ole muita kuin minä,mutta parkinson löytyy esim.molemmilta vanhemmiltani itellään.Niin ja äitin isällä oli myös parkinson ja äiti ainoana sisaruskatraastansa sairastunut kyseiseen sairauteen.

• perintö

Vaimollani ms.Hänen äidillään epilepsia..

• Rouva 54

Minulla ms 8 vuotta. Seuraavalla siskolla 15 vuotta ja nuorimmalla 27 vuotta. Muualla suvussa ei mitään muuta lähellekään tätä.

• viljandi77

Isällä ja minulla Ms-tauti

• ?

Minun tietojen mukaan kenelläkään minun suvussani ei ole ms-tautia. Eikä myöskään perheelläni, ainoastaan minulla.... Minulla on yksi lapsi ja mieli tekis tehdä lisääkin,mut en nyt sit tiedä uskallanko jos rikit periytymiseen on....

• Anonyymi

Ei kellään lähisuvussa ms-tautia ja tämä tuli ihan täysin puskista koko diagnoosi.

• Anonyymi

Minunkaan suvussa ei ole kummankaan vanhemman puolelta ole MS- tautia, eikä taida olla oikein muitakaan neurologiseen viittaavaa sairautta

• Anonyymi

Kuvittelin että isällä olisi voinut olla Parkinson?kun niin jäykkää oli esim.se kulku loppuvaiheessa esim..Mutta sitä ei siis ole missään nimessä diagnosoitu!.Minun kauemmassa suvussa on ollut lähinnä (äidin puolella)aivokasvaimia..johon ovat menneet..Äidillä oli kyllä keski iässä jotain omituista koska hänellä oli kovat käsivoimat mutta tuli kausi jolloin häneltä putosi esineet käsistä(voimattomuutta) että jotain vikaa oli käsissä sitten?(häneltä otettiin likvor mutta kai se oli suht puhdas kun sanoi ettei mitään diagnosoitu hänelle..)Mut niinkuin mullakin niin selässä aika paljon häikkää rustoissa yms ja mulla skolioosi ja väärin päin kääntynyt selkäranka että joku.vanhan ajan fysioterapeutti sanoi kirjassaan että vaikear selkäongelmat esim aiheuttavat MS sairauden??..Tiedä sitten kuinka monta trggeriä pitää ollakin että MS sairaus "herää"..Mutta minun tietääkseni meillä ei olisi muilla MS sairautta?..Veljelle en oikein uskalla edes sanoa kun hänellä on ollut jotain leikkausta esim olkapäähän ja iskias vaiva on..plus en muista sanoinko että jalassakin nyt joku vaiva ettei voi enää pelata squashia ??siis että pitäisikö hönen.mennä MS testeihin..Ei halua puhua mitään sairauksista ja ei halua kuulla niitä myöskään minulta lausuttuna mitään minun sairaus asioita.(ei vaan kiinnosta?).Että en mahda asialle että suhtautuu niistä asioista puhumiseen kielteisen aggressiivisen kieltävästi..joten en sano asiaa sitten kun ei kerran silloin ole "mitään" kun niistä ei.puhutakaan; riippumatta sitten miten asia oikeasti meneekin??.Voisihan hänellä mennä niinkin päin asia että sitä MS sairautta ei todettaisi hänellä??kun on suht kuitenki energinen,kun minulla MS sairauden takia esim energia melkoisen nollassa koko ajan ja muitakin sairauksia jotka vievät jaksamisen töysin..plus kivut vie lopun jaksamisen.(.Mutta turha puhua asiasta kun se ei kerran kiinnosta?esim veljeä..?)

• Anonyymi

Siskolla on ms-tauti ollut yli 20 vuotta.Suvussa ei ole ms-tautia ja minulle ei ole tullut tätä tautia.

• Anonyymi

Minulla on MS-tauti, ja ainoa toinen suvussani jolla tämä tauti on ollut, oli isotätini. Hän sai diagnoosin jo 1960-luvulla, minä vasta kymmenisen vuotta sitten.

Olen kuullut, että tällaisessa tapauksessa ei kuitenkaan voi puhua perinnöllisestä MS-taudista, kun isotäti ei ole lähiperheenjäsen.

Minun tautini on ollut ok ja olen alusta lähtien ollut lääkityksellä, mutta isotätiparallani oli hirveän aggressiivinen tauti, ja hän kuoli jo n. 60-vuotiaana hoitokodissa täysin vammautuneena.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      133
      7365
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      4450
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      55
      3493
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      507
      3207
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2144
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1793
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      20
      1751
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1583
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1446
    Aihe