ms ja perinnöllisyys

h0h0

Kysymys teille joilla on ms-diagnoosi: onko teillä ms-tautia suvussa?

11

1991

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -

      Perinnöllisyys

      Alttius sairastua MS-tautiin on jossain määrin perinnöllistä kaksostutkimusten perusteella.


      Lähde

      Käypä hoito - Duodecim
      MS-liitto

    • ms potilas

      ei tietääkseni ole muita kuin minä,mutta parkinson löytyy esim.molemmilta vanhemmiltani itellään.Niin ja äitin isällä oli myös parkinson ja äiti ainoana sisaruskatraastansa sairastunut kyseiseen sairauteen.

    • perintö

      Vaimollani ms.Hänen äidillään epilepsia..

    • Rouva 54

      Minulla ms 8 vuotta. Seuraavalla siskolla 15 vuotta ja nuorimmalla 27 vuotta. Muualla suvussa ei mitään muuta lähellekään tätä.

    • viljandi77

      Isällä ja minulla Ms-tauti

    • ?

      Minun tietojen mukaan kenelläkään minun suvussani ei ole ms-tautia. Eikä myöskään perheelläni, ainoastaan minulla.... Minulla on yksi lapsi ja mieli tekis tehdä lisääkin,mut en nyt sit tiedä uskallanko jos rikit periytymiseen on....

      • Anonyymi

        Ei kellään lähisuvussa ms-tautia ja tämä tuli ihan täysin puskista koko diagnoosi.


    • Anonyymi

      Minunkaan suvussa ei ole kummankaan vanhemman puolelta ole MS- tautia, eikä taida olla oikein muitakaan neurologiseen viittaavaa sairautta

    • Anonyymi

      Kuvittelin että isällä olisi voinut olla Parkinson?kun niin jäykkää oli esim.se kulku loppuvaiheessa esim..Mutta sitä ei siis ole missään nimessä diagnosoitu!.Minun kauemmassa suvussa on ollut lähinnä (äidin puolella)aivokasvaimia..johon ovat menneet..Äidillä oli kyllä keski iässä jotain omituista koska hänellä oli kovat käsivoimat mutta tuli kausi jolloin häneltä putosi esineet käsistä(voimattomuutta) että jotain vikaa oli käsissä sitten?(häneltä otettiin likvor mutta kai se oli suht puhdas kun sanoi ettei mitään diagnosoitu hänelle..)Mut niinkuin mullakin niin selässä aika paljon häikkää rustoissa yms ja mulla skolioosi ja väärin päin kääntynyt selkäranka että joku.vanhan ajan fysioterapeutti sanoi kirjassaan että vaikear selkäongelmat esim aiheuttavat MS sairauden??..Tiedä sitten kuinka monta trggeriä pitää ollakin että MS sairaus "herää"..Mutta minun tietääkseni meillä ei olisi muilla MS sairautta?..Veljelle en oikein uskalla edes sanoa kun hänellä on ollut jotain leikkausta esim olkapäähän ja iskias vaiva on..plus en muista sanoinko että jalassakin nyt joku vaiva ettei voi enää pelata squashia ??siis että pitäisikö hönen.mennä MS testeihin..Ei halua puhua mitään sairauksista ja ei halua kuulla niitä myöskään minulta lausuttuna mitään minun sairaus asioita.(ei vaan kiinnosta?).Että en mahda asialle että suhtautuu niistä asioista puhumiseen kielteisen aggressiivisen kieltävästi..joten en sano asiaa sitten kun ei kerran silloin ole "mitään" kun niistä ei.puhutakaan; riippumatta sitten miten asia oikeasti meneekin??.Voisihan hänellä mennä niinkin päin asia että sitä MS sairautta ei todettaisi hänellä??kun on suht kuitenki energinen,kun minulla MS sairauden takia esim energia melkoisen nollassa koko ajan ja muitakin sairauksia jotka vievät jaksamisen töysin..plus kivut vie lopun jaksamisen.(.Mutta turha puhua asiasta kun se ei kerran kiinnosta?esim veljeä..?)

    • Anonyymi

      Siskolla on ms-tauti ollut yli 20 vuotta.Suvussa ei ole ms-tautia ja minulle ei ole tullut tätä tautia.

    • Anonyymi

      Minulla on MS-tauti, ja ainoa toinen suvussani jolla tämä tauti on ollut, oli isotätini. Hän sai diagnoosin jo 1960-luvulla, minä vasta kymmenisen vuotta sitten.

      Olen kuullut, että tällaisessa tapauksessa ei kuitenkaan voi puhua perinnöllisestä MS-taudista, kun isotäti ei ole lähiperheenjäsen.

      Minun tautini on ollut ok ja olen alusta lähtien ollut lääkityksellä, mutta isotätiparallani oli hirveän aggressiivinen tauti, ja hän kuoli jo n. 60-vuotiaana hoitokodissa täysin vammautuneena.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe