Kätilöopisto vai Naistenklinikka?

MonenÄiti

Löytyisikö lukijoista ketään, joka olisi synnyttänyt sekä KOS:lla että NKL:lla? Kumpaa pidit parempana? Olen menossa neljättäni synnyttämään kylläkin vasta kesäkuussa, mutta nyt jo tämä mietityttää. Olen synnyttänyt kaikki kolme lastani eri sairaaloissa, esikoinen TYKS:ssä, toinen Jorvissa ja kolmas Kättärillä. Synnytykset ovat aina sujuneet ilman komplikaatioita. Viimeisin kokemus Kättäriltä vajaa 2 vuotta sitten oli kylmäkiskoinen. Synnytyssalissa jouduin pärjäämään ilman kätilöä pitkiä aikoja, koska olin jo konkari. Lapsivuodeosastolla en saanut minkäänlaista opastusta samasta syystä. Ainoa asia, jota hoitohenkilökunnalta pyysin, oli tutti vauvalle. Vastaukseksi sain merkitseviä katseita ja tylyyn sävyyn tokaisun "ei MEILLÄ ole tutteja!" Jotenkin vaan koko reissusta jäi paikan suhteen huono fiilis.

Jos neljännenkin lapsen kävisi Kättärillä synnyttämässä, tietäisi ainakin paikan toimintatavat jne. Matkakin olisi lyhyempi NKL:aan verrattuna. Vai pitäiskö "testata" taas uusi synnäri?! :D

13

1478

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ccccc+++++++

kättäristä.mulla on kolme lasta joista 2 synnyttäny kättärillä.koska olin uudelleen synnyttäjä kätilöt oletti että mulle ei kannata kaikkia asioita perin juurin selittää.en saanu mitään kivun lievitystäkään.en saanut myös mitään opastusta vauvan hoitoon. mutta vein kyllä vauvan sinne kansliaan että sain synnytyksen jälkeisen yön nukuttua.tämän kolmannen sitten synnytin naistenklinikalla.oli ihan törkee helle ja tää synnytys sali oli ihanan viilee.kätilö oli todella ystävällinen.kysyi heti aluksi mitä kivunlievitystä haluaisin.kättärillä en saanut mitään tokassa synnytyksessä.mulle laitettiin nyt epiduraali.laittamisen aikana kätilö kertoi koko aika mitä tapahtui.piti mua vielä kädestä kiinni.muutaman kerran kätilö kävi jossain mutta suurimman osan synnytyksestä oli huoneessa.tuli turvallinen olo vaikka mies olikin mukana synnytyksessä.ainoa miinus tuli siitä kun synnytyksen jälkeen minut jätettiin yksin vauvan kanssa.imetin vauvaa ja se oli ihan nakuna mun paidan alla.en päässy siitä mitenkään ylös kun olin niin heikossa kunnossa.kättärillä tapahtu sama juttu ,vauvalle jouduttin pukemaan villa vaatteet kun synnytyksen jälkeen oli nakuna mun paidan alla yli tunnin.naisten klinikalla osastolla en saanut mitään opastusta vauvan hoidossa.kai niillä oli niin kiire.oma hoitajakin vaihtui 4päivän aikana kahdesti.en saanut edes imetykseen mitään apua tai neuvoja.ja kun kysyin hoitajilta korviketta vauvalle ne kysy paljonko laitetaan.olin ihan hölmönä että ei mitään käsitystä!naistenklinikalla on ne tilat(siis synnytys sali ja osasto) aika vanhanaikasia.synnytyssalissa ei mitään ikkunoita kun on kellari kerroksessa.eli kättärillä on sinäänsä viihtysämpää.kättärillä on myös paljon parempaa ruokaa.ja se että ruoka on siinä kärryssä tarjottimella.toisaalta eihän siellä sairaalassa olla kun muutama päivä. mutta kumminkin.jos menen joskus uudelleen synnyttämään menisin varmaa nkl:lle.olen kyllä kuullut että se menis remontiin.

• 0´´´´´´´´´´´´´´´´

kättärillä on ainakin uudemmat tilat ja se ettei samassa huoneessa ole 5-6 äitiä niinkuin nkl:lla.parempi ruoka.parempi palvelu!

• ..........

Naistenklinikalla tilat on tosiaan paljon vanhemmat, paitsi kutososasto, joka on täynnä uusittuja ihania perhehuoneita. Synnytyssalit tosiaan "kauniin vihreita" ja koruttomia, mutta eipä tuo haitannut. Vitososastolla oli kaikki todella vanhaa, olin siellä käynnisteltävänä, mutta eipä siellä montaa tuntia tarvinut lojua. Kaiken kaikkiaan NKL:lla on kuitenkin mukavampi ja avuliaampi henkilökunta, siellä sai tutin ja lisämaitoa sai itse hakea tarvittaessa. Ekan kerran olin normiosastolla samassa huoneessa toisen äidin kanssa, toisella kerralla perhehuoneessa.

Kättärillä esikoista synnyttäessä mut jätettiin todella yksin. Ajoissa ei saanut puudutteita ja kätilöt oli todella töykeitä. Meinasi tulla luomusynnytys, kun ne unohti tilata sen anestesialääkärin, vihdoin kun uskoivat, että epiduraalia tarvitsin. Olin silloin jo 6 senttiä auki. Jotenkin tuntuu, että kättärillä painostetaan ns. luomuilemaan, lisämaitoa ei saa kuin tappelemalla (kun vauvan paino vaan tippuu), vaikka oli lääketieteellisistä syistä selvää, ettei multa maitoa tulekaan koskaan tarpeeksi.
      En pitänyt paikasta tai henkilökunnasta ollenkaan.

Pari kaveria on synnyttänyt ensin kättärillä ja sitten toisen lapsen kanssa halunneet ehdottomasti Naistenklinikalle. Itsekin halusin Naistenklinikalle myös sen takia, että siellä on paremmat valmiudet hoitaa hommat, josa jotain menee vauvan kanssa pieleen, koska lastenklinikkahan on siinä samassa kompleksissa.

Tänä vuonna on vissiin ollut joku suurempi remppa NKL:lla. Ainakin he keväällä sanoivat, että syksyllä pitäisi alkaa...

• hingis

Olen kanssa kuullut että Kättärillä olisi vähän vaikeampi saada esim. puudutteita ja siellä ollaan paljon "tiukempia" kaikessa. Synnytin Nkl:lla syyskuussa ja siellä oli kyllä kaikki mukavia ja palvelu pelasi hyvin. Sain kaikki pyytämäni puudutteet ja saimme myös perhehuoneen vaikka ei sitä ensisijaisesti pyydettykään. Oli rauhallista ja paljon helpompaa se koko sielläoloaika kuin olin odottanut. Remontti ei ollut ainakaan silloin vielä alkanut, olin lukevinani jostain että alkais tänä tai ensi vuonna? Ne synnytyshuoneet on tosiaan aika rumat, mutta enpä nyt usko että kukaan sen perusteella synnytyspaikkaa valitsee, eipä siinä tohinassa paljoa seinien väreistä välitä.

• Kättärille

Olen ymmärtänyt, että kätilöopisto pyrkiikin olemaan ns. pehmeämpien arvojen paikka, kun taas naistenklinikka on taas sairaala, jossa synnytykset ja lapsivuodeaika hoidetaan "lääketieteellisemmin".
      On parempikin, että sellaiset ihmiset jotka kaipaavat kliinisen ja lääketieteellisen synnytyksen kaikkine lääkkeineen ja lisämaitoineen ym. ym. menevätkin naikkarille. Ja luonnollisempia arvoja suosivat menevat kättärille.
      Tästä syystä sellaisilla synnyttäneillä on kätilöopistosta negatiivisempi kuva, koska siellä tosiaankin kannustetaan ensisijaisesti kokeilemaan erilaisia kivunlievitysmenetemiä ja synnytysasentoja. Vauva ja äiti pyritään pitämään tiiviisti vierihoidossa.
      Tuota lisämaidon ja tutin antamista en ole oiken tajunnut. Miksi niitä pitäisi antaa ja miksi äidit niitä pyytavät? Maitohan ei yleensäkkään nouse heti synnytyksen jälkeen vaan päivän tai parin päästä, mutta ne pienetki tipat mitä sieltä tulee ovat vauvalle riittäviä ja sen takiahan vauvaa imetetään ensimmäiset päivät lähes koko ajan, että saadaan se maito nousemaan. Vauvan painohan tippuun syntymisen jälkeen, se on täysin normaalia. Lisämaitohan on perusteltua vain jos paino tippuu yli 7%. Ja jos tutin antaa heti niin millä se maito saadaan rintoihin nousemaan jos vauvan imut menevät siihen tuttiin?
      Voisko joku valaista tässä asiassa?

• Uudestaan anytime

Naistenklinikka oli aivan fantastinen kokemus! Sain kaikki maailman kipulääkkeet, epiduraalin useammalla täytöllä ja toivomani kokeneen vanhemman kätilön viimeiseen vaiheeseen. Kokemus oli lähes kivuton ja kaikin puolin upea. Kättäristä olen valitettavasti kuullut kaikkea muuta lääkkeiden pihtailusta tylyihin hoitajiin, mutta kyllähän niitä mahtuu jokaiseen synnytyssairaalaan.

• kklklkldsklsdf

Kättäri oli hyvä paikka. Synnytin viime kesänä siellä ja hienosti hoitivat hommat vaikka tosi vaikee synnytys olikin. Epiduraalin sain 2x (tosin ei auttanu mulla..), ilokaasua sain myös. Kaikenkaikkiaan mukavat hoitajat niin synnytyspuolella kuin vuodeosastollakin. Ehdottomasti menen seuraavankin synnyttämään kättärille! Kyllä siellä mun mielestä otettiin toiveet hyvin huomioon ja eikä muutenkaan pihtailtu mistään.. Epiduraalia kun laitettiin, niin oli kätilö siinä mun vieressä ja piti kädestäkin kiinni kun mua pelotti sen laittaminen. Että ei kivunlievityksistä ainakaan mun kohdalla pihtailtu, itse kysyivät vieläpä että haluunko epiduraalin vai minkäkö.. eikä mulla muutenkaa mitään valittamista ole kättäristä. Voisin mä naikkarillekin mennä, ei siinä..

• yhdenlapsenäiti

Jokainen synnytys on niin ainutlaatuinen kokemus,että en usko,että voidaan verrata naistenklinikkaa ja kättäriä kraavisti "kumpi parempi". Jokainen meistä kokee asiat omalla tavalla ja kiinnittää huomiota eri asioihin.Jos jää jotain hampaan koloon,pitää siitä antaa palautetta. Itsellä takana vain yksi synnytys ja se kättärillä. Kaikki sujui ammattimaisesti ja hyvin. Itse olisin toivonut kuitenkin toisenlaista synnytystä. Mutta sille ei voi enää mitään,minun synnytys meni niinkuin meni ja itse en siihen voinut vaikuttaa. (imukuppia yms. lapsen voinnin vuoksi välttämätöntä). Sain kipulääkettä heti ja kaikki sujui asiallisesti.

• Luomu jos mahd

Minä synnytin Kättärillä 2008 ja olin todella tyytyväinen lämpimään kohteluun ja rauhallisuuteen synnytyksen alussa. Olisin halunnut mahdollisimman luomuna synnyttää, mutta luonto päätti toisin ja synnytys päättyi kiireelliseen sektioon. Kivunlievitys leikkauksen jälkeen oli olematonta, en saanut lisäverta vaikka hemoglobiini oli reippaasti alle 80. Olin todella kipeä, toipuminen kesti pitkään. Vauva joutui vastasyntyneiden osastolle tiputukseen. Rankasta synnytyksestä johtuen lapseni sai hermostovaurion, minkä seurauksena motorinen kehitys on häiriintynyt.

Jos olisin tiennyt kaiken tuon etukäteen, olisin valinnut naistenklinikan, koska vastasyntyneen hoito on siellä ensiluokkaista. Ehkäpä vammalta olisi jopa vältytty tai se olisi vähäisempi, jos se olisi huomattu heti. Kuka tietää.. Jos taas komplikaatioita ei olisi tullut, olisin nauttinut rauhallisesta vauvamyönteisestä synnytystunnelmasta Haikaranpesässä. Ongelmana kuitenkin on, kun ei koskaan tiedä etukäteen, kuinka luomusti oma synnytys etenee ja millaista apua saattaa tarvita. En ollut riskisynnyttäjä, raskaus sujui normaalisti ja mistään ei olisi voinut etukäteen päätellä, että synnytys menee noin.

Jos joskus synnytän uudelleen, yrittäisin päästä naistenklinikalle ihan sen vuoksi, että jos eteen tulee vastaavia komplikaatioita, vauvan tehohoito on naistenklinikalla parempaa - tai lastenlinnassahan se hoito annetaan, mutta se on fyysisesti ihan vieressä.

Vaikeita päätöksiä..

• saara24

Terve! mulla eka lapsi syntyi kättärillä ja mä sain siellä ainakin hirveetä kohtelua...ja tosi töykeitä oli,olisi mili tehnyt sanoa yhdellekkin kätilölle että vaihda alaa! ja kun oltiin yö oltu vauvan kanssa sairaalassa niin kätilö tuli juttelemaan ja kyselemään kuulumisia mm.OOTKO SUN MIEHES TOSSUN ALLA???ei helvetti mitä juttuja! "VAI ONKO SE SUN ISÄSI"?huh huh oikeesti..mun mies on kova höpöttämään ja pitää munkin puolia ja ite olin tietenkin synnytyksestä tosi väsynyt jne..joten vastaili munkin puolesta joihinkin juttuihin. ja tosta isä jutusta niin mun mies 36v. ja mä 24v mut ei tosiaankaan luulisi että se on mun ISÄ!! johan pomppasi niiden jutut! mut joka tapauksessa töykeetä käytöstä nyt kun jälikäteen mietitään silloin olin niin väsynyt et ei jaksanut puoliansa pitää...=(

• saara24

niin ja nyt toinen lapsi syntyi naistenklinikalla ja olin tosi tyytyväinen henkilökuntaan ja muutenkin koko sairaalaan joten suosittelen!=) ja jos kolmas lapsi joskus tulee niin ehdottomasti meen sinne uudestaan synnytämään!=)

• ei unohdu koskaan

jo -70 luvulla kättärillä oli tosi töykeitä jotkin, vinoilivat minulle vaikka olin synnyttämässä, pelotti ja liekö syy sektioon siinä.
      Todella loukkaavaa käytöstä, ihan pilkkaamista.

Sais tyyli jo muuttua.

• patient1111

Olen kaksi lastani synnyttänyt naistenklinikalla.

Ensimmäinen kokemus oli mainio ja siispä suuntasinkin vuonna 2006 uudestaan iloisin ja rennoin mielin samaiseen sairaalaan.

Kysyttiin saako opiskelija olla kätilönä, hänellä kun oli jo 53 synnytystä takanpäin ja valmistumassa. Oma oli valinta sanoin, että toki.

Onneksi oli tuo lääkitys kodallaan, kun opiskelija ei tajunnut tukea vauvan päätä ja repesin niin totaalisesti, että 3 lääkäri ihmetteli mistä vuotaa ja lähdetäänkö saliin. No tulipahan helvetinmoiset tikit alakertaan. ja lisään tähän vielä, että vauva oli ihan normaalikokoinen 3400g

Koska olin uudelleen synnyttäjä minut laitettiin lysy osastolle. Siellä huonetoverina oli ulkomaalainen (somali) nainen joka puhui koko yön puhelimessa, sekä seuraavan aamupäivän, kunnes poistui. Sitten tuli huneeseen äiti joko oli synnyttänyt jo usemapi viikko sitten ja hänen vauva itki kaiken aikaa. Sitten tuli japanilainen pariskunta, joka oli äärinmäisen kohtelias.

Kokemus olisi ollut todella hyvä varmasti naistenkliniklla myös toisella kerralla, mutta koska en saanut yhtään nukuttua 2 päivään kiitos tästä huonejärjestylystä ja totaali revenneestä alapäästä, niin jäi kyllä huonot muistot.

Nyt heinäkuussa 2011 pitää valita naistenklinakka vai kätilöopisto, en tiedä kumpi. Mutta ainakin sen opin, että maksan mieluummin tuplasti siitä, että saan nukkua, kuin että olen maahanmuuttajan kanssa samassa huoneessa. Nukkuminen on edes 1h jaksoissa ihan kiva juttu kun on saanut pienen ihanan käärön syliinsä.

Kivunlievitys naistenklinikalla toimi hienosti synnytystilanteessa.

Katsotaan minne sitä päädytään...

Tsemppiä kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2892
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2742
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2342
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1668
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      240
      1568
    6. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1495
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1256
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe