Olen ensimmäistä kertaa itse ilmaamassa jarruja joten kysyisin hieman neuvoja.Ostin Biltemasta sellaisen jarrujen ilmauslaitteen jossa on toisessa päässä venttiili estämässä ilman pääsyn takaisin järjestelmään.Joten riittääkö että vain pumppaan jarrupoljinta johonkin tyhjään astiaan pari kertaa ja suljen sitten ilmausruuvin?Auto on vanha Saab 90 vm.85
Jarrujen ilmaus
8
3071
Vastaukset
- mitäs kyl
Riittävä tieto sulla on mut ota kaveri avuksi joka painaa polkimen pohjaan ja ite oot avaamassa ja sulkemassa ilmausruuvia.Eli kaveri painaa poljinta,sinä avaat ilmausruuvin jolloin ilma tulee pois,poljin pidettävä pohjassa ja tämän kun tekee pari kolme kertaa niin on ilmat pois putkista.
- ei tarvitse
Tuo letku toimii siten että mitään kaveria ei todellakaan tarvita tai toistuvaa ilmausruuvin kiristystä/aukaisua, sen takiahan siinä on se venttiili. Yhtähyvin toimii myös letku joka on jarrunesteessä. Sitten vaan pumppaat jarruja muutamia kertoja ja se on siinä.
- ilmausruuvi
Noissa vanhojen autojen jarrujenilmaustöissä on vaikeinta saada ilmausruuvit auki jos niitä ei oo 2-5v aukaistu.
Varaa uudet ilmausruuvit kun aloitat työt. Kalauta vasaralla voimakkaasti ruuvien päähän ja väännä kuusikulmaisella hylsyllä varovasti ruuvia auki. Ellei aukee, kuumenna ruuvi kaasuhitsillä punaiseski polttamatta autoo ja jarrusyl.kumeja
Onnea koitokseen tv: 30v jarruja ilmannut - Kimmo
Tere!
Joo semmoinen laite on ihan kätevä. ideana siinä on juuri tämä, että jarrujen ilmaus onnistuu yksin ja vaivattomasti.
Todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää. Kyseessä on Bilteman laite, joten ainakin sitä on syytä parannella hieman jot6ta työ onnistuisi sujuvasti.
Laita siihen letkunpäähän johon kiinnitätä ilmausruuvin sellainen pieni letkunkiristin. Ilman kiristintä pelkkä kumiletku ei välttämättä pysy kiinni ilmausruuvissa, vaan lentää paineesta johkuten kun painat jarrupoljinta.
Säiliöön kannattaa laittaa puhdasta jarrunestettä hiukan ennen homman aloittamista. Muistaakseni se venttiili toimii ainakin paremmin. Apulainen on aina hyvä olla tarkkailemassa ilmakuplia ja nesteen laatua sekä letkun pysyvyyttä.
Muista myös että et päästä säiliötä tyhjäksi! ja käytä vain uutta nestettä. Jarrupoljinta olisi kyllä kyllä hyäv painaa useampia kertoja (ainaki 10) että nesteet vaihtuvat kunnolla ja ilmat tulevat pihalle. Ihan pari kertaa ei riitä. Apulainen voi kattoo sen nesteen väriä: sitten kun syliteristä tuleva neste on yhtä kirkasta kuin uusi säiliöön laitettu, niin sdilloin on nesteet vaihtunu kunnolla.
Joo ja uudet ilmausruuvit voi olla hyvä vaihtaa niin ei tule sitten ongelmia myöhemminkään (taikka jo sillä hetkellä). Eivät maksa pajoa jo ostettuna ennakkoon enen töiden aloittamista.
Ilmaaminen aloitetaan muuten muistaakseni oikeasta takapyörästä ja edetään ristikkäin jarrupiirien mukaan.
Myös kytkinneste olisi hyvä vaihtaa samalla. - Saabisti/motoristi
Itse ilmaan Saabin romustani ja hienosta moottoripyörästäni jarrut sekä kytkimen ruiskulla.
Ostin apteekista 30ml ruiskun johon kiinnitän pätkän letkua joka sopii juuri ja juuri tiukasti siihen ilmausnippaan ja sitten avaan nipan ja vedän ruiskua jolloin nestettä ja ilmaa tulee ruiskuun ja sitten taas suljen nipan ja pruikkaan ruiskun tyhjäksi jarruneste säiliöön ja toistan saman tarvittaessa.- 900i
Kai tarkoitit sentään, että hienosta saabistasi ja moottoripyörän romusta, eikä päinvastoin. Melkoisia tappovehkeitä ne motskarit. Itse ajan mieluummin hienolla ja turvallisella Saabillani.
- joku
Aivan yksinkertainen juttu. Mitään pulloa eikä pumppaamista tarvita.
Laita letku nippaan, avaa säiliön kansi, avaa nippaa - odottele rauhassa, niin alkaa valua itsekseen! Ilmaa ei joudu järjestelmään.
Jos menet jarrua pumppaamaan niin se imee takaisinpäin ilmaa. Älä käytä jarrupoljinta.- Mertmi
Joskus neste ei kertakaikkiaan lähde tulemaan omalla painollaan. Olen törmännyt tähän kytkimen ja takajarrun kanssa 900i:ssä. Polkemalla jarrua piti ensin ampua liikenteeseen. Mikä lie ollutkaan tulppana. Kytkimen ilmaaminen jarrusäiliötä paineistamalla on muutamissa tapauksissa ollut hirveän hidasta. Aluksi neste ei näytä virtaavan ollenkaan, kunnes se vähitellen alkaa kulkemaan. (neste olikin sellaista mustaa epämääräistä mömmöä.) Kytkintä ei sitten pysty ilmaamaan polkemalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 15311031
- 535269
Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html452483- 312169
Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia131731Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,421594Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta311280Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v351206Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s6956Daniel Nummelan linjapuhe 2025
Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo98952