Jarrujen ilmaus

Köyhis

Olen ensimmäistä kertaa itse ilmaamassa jarruja joten kysyisin hieman neuvoja.Ostin Biltemasta sellaisen jarrujen ilmauslaitteen jossa on toisessa päässä venttiili estämässä ilman pääsyn takaisin järjestelmään.Joten riittääkö että vain pumppaan jarrupoljinta johonkin tyhjään astiaan pari kertaa ja suljen sitten ilmausruuvin?Auto on vanha Saab 90 vm.85

8

3071

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäs kyl

      Riittävä tieto sulla on mut ota kaveri avuksi joka painaa polkimen pohjaan ja ite oot avaamassa ja sulkemassa ilmausruuvia.Eli kaveri painaa poljinta,sinä avaat ilmausruuvin jolloin ilma tulee pois,poljin pidettävä pohjassa ja tämän kun tekee pari kolme kertaa niin on ilmat pois putkista.

      • ei tarvitse

        Tuo letku toimii siten että mitään kaveria ei todellakaan tarvita tai toistuvaa ilmausruuvin kiristystä/aukaisua, sen takiahan siinä on se venttiili. Yhtähyvin toimii myös letku joka on jarrunesteessä. Sitten vaan pumppaat jarruja muutamia kertoja ja se on siinä.


    • ilmausruuvi

      Noissa vanhojen autojen jarrujenilmaustöissä on vaikeinta saada ilmausruuvit auki jos niitä ei oo 2-5v aukaistu.

      Varaa uudet ilmausruuvit kun aloitat työt. Kalauta vasaralla voimakkaasti ruuvien päähän ja väännä kuusikulmaisella hylsyllä varovasti ruuvia auki. Ellei aukee, kuumenna ruuvi kaasuhitsillä punaiseski polttamatta autoo ja jarrusyl.kumeja

      Onnea koitokseen tv: 30v jarruja ilmannut

    • Kimmo

      Tere!

      Joo semmoinen laite on ihan kätevä. ideana siinä on juuri tämä, että jarrujen ilmaus onnistuu yksin ja vaivattomasti.

      Todellisuus on kuitenkin tarua ihmeellisempää. Kyseessä on Bilteman laite, joten ainakin sitä on syytä parannella hieman jot6ta työ onnistuisi sujuvasti.

      Laita siihen letkunpäähän johon kiinnitätä ilmausruuvin sellainen pieni letkunkiristin. Ilman kiristintä pelkkä kumiletku ei välttämättä pysy kiinni ilmausruuvissa, vaan lentää paineesta johkuten kun painat jarrupoljinta.

      Säiliöön kannattaa laittaa puhdasta jarrunestettä hiukan ennen homman aloittamista. Muistaakseni se venttiili toimii ainakin paremmin. Apulainen on aina hyvä olla tarkkailemassa ilmakuplia ja nesteen laatua sekä letkun pysyvyyttä.

      Muista myös että et päästä säiliötä tyhjäksi! ja käytä vain uutta nestettä. Jarrupoljinta olisi kyllä kyllä hyäv painaa useampia kertoja (ainaki 10) että nesteet vaihtuvat kunnolla ja ilmat tulevat pihalle. Ihan pari kertaa ei riitä. Apulainen voi kattoo sen nesteen väriä: sitten kun syliteristä tuleva neste on yhtä kirkasta kuin uusi säiliöön laitettu, niin sdilloin on nesteet vaihtunu kunnolla.

      Joo ja uudet ilmausruuvit voi olla hyvä vaihtaa niin ei tule sitten ongelmia myöhemminkään (taikka jo sillä hetkellä). Eivät maksa pajoa jo ostettuna ennakkoon enen töiden aloittamista.

      Ilmaaminen aloitetaan muuten muistaakseni oikeasta takapyörästä ja edetään ristikkäin jarrupiirien mukaan.

      Myös kytkinneste olisi hyvä vaihtaa samalla.

    • Saabisti/motoristi

      Itse ilmaan Saabin romustani ja hienosta moottoripyörästäni jarrut sekä kytkimen ruiskulla.
      Ostin apteekista 30ml ruiskun johon kiinnitän pätkän letkua joka sopii juuri ja juuri tiukasti siihen ilmausnippaan ja sitten avaan nipan ja vedän ruiskua jolloin nestettä ja ilmaa tulee ruiskuun ja sitten taas suljen nipan ja pruikkaan ruiskun tyhjäksi jarruneste säiliöön ja toistan saman tarvittaessa.

      • 900i

        Kai tarkoitit sentään, että hienosta saabistasi ja moottoripyörän romusta, eikä päinvastoin. Melkoisia tappovehkeitä ne motskarit. Itse ajan mieluummin hienolla ja turvallisella Saabillani.


    • joku

      Aivan yksinkertainen juttu. Mitään pulloa eikä pumppaamista tarvita.

      Laita letku nippaan, avaa säiliön kansi, avaa nippaa - odottele rauhassa, niin alkaa valua itsekseen! Ilmaa ei joudu järjestelmään.

      Jos menet jarrua pumppaamaan niin se imee takaisinpäin ilmaa. Älä käytä jarrupoljinta.

      • Mertmi

        Joskus neste ei kertakaikkiaan lähde tulemaan omalla painollaan. Olen törmännyt tähän kytkimen ja takajarrun kanssa 900i:ssä. Polkemalla jarrua piti ensin ampua liikenteeseen. Mikä lie ollutkaan tulppana. Kytkimen ilmaaminen jarrusäiliötä paineistamalla on muutamissa tapauksissa ollut hirveän hidasta. Aluksi neste ei näytä virtaavan ollenkaan, kunnes se vähitellen alkaa kulkemaan. (neste olikin sellaista mustaa epämääräistä mömmöä.) Kytkintä ei sitten pysty ilmaamaan polkemalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

      Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

      Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

      Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe