Hiustenlähtö

Kerro!

Eilen vastasin erääseen ketjuun, nyt en silmilläni sitä ainakaan heti tavoita.
Siinä mietiskeltiin, kuinka selviäisi vähemmillä kuluilla vuoden mittaan.
Sivujuonteensa aloittaja vastasi minulle, kun oli puhe vitamiineista, kuinka häneltä lähti hiuksia runsaasti sairauden sivutuotteena, 1960-luvulla.
Aioin kysyä siitä, mutta ajattelin tehdä uuden aloituksen, koska se ketju oli jo niin pitkä ja hidaslukuinen.

Itse sairastuin vast'ikään vakavasti. yleiskuntoni on laskenut todella alas. Hiuksistahan yleensäkin näkee ihmisen yleiskunnon. Hiuksia lähtee, se ei tietenkään ole suurin suruni.
Mutta, viitsisikö ko. ketjun aloittaja, tai mielellään joku muukin auttaa, onko jostain tietystä vitamiinista tai hivenaineesta apua.
Ihmeitä en odota, yleiskuntoni kohentumista kylläkin, kun HB:n on vain 90:n tienoilla.

Toivon, ettei tätä siirretä minnekään hius-osioon, koska tässä ei ole kyse mistään nuorisomuodin hiusmallista, vaan ikääntyneen ihmisen pyynnöstä, josko löytyy kohtalotovereita.

14

537

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • demeter

kysymykseesi, mutta jos sinulla on jokin isompi sairaus se tulisi ensin saada hallintaan, eikö ? Kuten itsekin sanoit, yleiskunto näkyy hiuksista. Oma kampaajani kertoi, että hiuksia lähtee normaalistikin pari kertaa vuodessa - sillä tavoin ne uudistuvat. Hän kertoi myös - kovistelun jälkeen - että ikääntyessä hiukset harvenevat ja ohenevat - niilla onnekkailla, joilla on karhea hiuslaatu tätä ei juuri huomaa, mutta me, joilla on hienoa hiusta, olemme ihmeissämme, kun vahvakin hiuspehkomme litistyy, asettuu päätä myöten.

Minulla on pari tuttua, jotka ovat menettäneet hiuksensa syöpähoitojen vuoksi, mutta hoitojen loputtua ovat saaneet hiuksensa takaisin entistä ehompina. Eli kyllä se meidän elimistö yrittää tehdä parhaansa.
      Toivottavasti löydät kaipaamasi tiedon.

• Kerro!

että vaivauduit!

Toki sairauteni on hoidossa. Uskon tosiaankin, että siihen liittyvä yleiskunnon romahtaminen on hiustenlähdön pääsyy.
        Olen noita mainitsemiasi tuuuhea- ja karkeatukkaisia, jonka paksu tukka on aina ollut ihastuksen kohde.
        Ja tokihan hiuksia lähtee, muistaakseni yli sata päivittäin, taitaa vain luku suuresti vaihdella tallessa olevien hiusten mukaan.

Lähisukulaisellani lähti hiukset aikoinaan syöpähoidon sivuvaikutuksena, toisille on annettu heille sopivia hoitoja, jotka ovat säilyttäneet hiuksiston.

Mihinkään ulkoisiin tippahoitoihin en usko, kyllä hiukset kasvavat ja saavat ravintonsa sisältä päin.

• 17+10
        Kerro! kirjoitti:

että vaivauduit!

Toki sairauteni on hoidossa. Uskon tosiaankin, että siihen liittyvä yleiskunnon romahtaminen on hiustenlähdön pääsyy.
        Olen noita mainitsemiasi tuuuhea- ja karkeatukkaisia, jonka paksu tukka on aina ollut ihastuksen kohde.
        Ja tokihan hiuksia lähtee, muistaakseni yli sata päivittäin, taitaa vain luku suuresti vaihdella tallessa olevien hiusten mukaan.

Lähisukulaisellani lähti hiukset aikoinaan syöpähoidon sivuvaikutuksena, toisille on annettu heille sopivia hoitoja, jotka ovat säilyttäneet hiuksiston.

Mihinkään ulkoisiin tippahoitoihin en usko, kyllä hiukset kasvavat ja saavat ravintonsa sisältä päin.

Minulla oli huolia ihan kylläksi asti, puhuin kampaajalla käydessäni hiusten lähdöstä, niitä lähti paljon. Hän ehdotti lääkärillä käymisen yhteydessä pyytää myös kilpirauhasen koetta. Se tehtiinkin ja sain jotain lääkitystä normalisointiin, söin niitä jokusen kuukauden ja kävin parin kk välein uusintakokeissa, arvot normalisoituivat ajanmyötä. Tressi oli varmaan suurin syyllinen ehkäpä kilpirauhasen toimintaankin.

• minun tarinani

http://www.hiusakatemia.fi/?s=hiusakatemia oletko käynyt näillä sivuilla?
      http://www.google.fi/images?hl=fi&q=hiusakatemia&rlz=1B3PBFA_fiFI259FI259&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=795

http://www.google.fi/images?hl=fi&q=talipunkki&rlz=1B3PBFA_fiFI259FI259&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=795

Jos olet ollut kovasti stressaantunut, sinulla voi olla myös talipunkki. Talipunkkeja on lähes kaikilla, kuten hiivaakin, mutta kun elimistö pitää sen kurissa ja "herran nuhteessa" vähäisistä määristä ei ole haittaa.
      Mutta esim. kova stressi on tekijä, joka saa häiriöitä hisupohjaan aikaan, ja häiriöden johdosta talipunkit pääsevät riehaantumaan ja lisääntymään kohtuuttomasti. Jos näin on tapahtunut, ne syövät hiuspohjasta ravintoa, eikä hiusjuurelle enää jää sitä riittävästi, ja hius irtoaa.

Hiuksen irtoamista en tässä vaiheessa voi enää estää. Se on tapahtunut jo aikoja sitten. Hiusjuuressa on karvan kohottajalihas, joka häiriön tilassa kouristaa hiusjuuressa olevaa päätään, ja se tempaantuu irti hiusjuuresta. Siitä hetkestä kestää n. 2-2,5 kk, kun hius alkaa irtoamaan. Hiusjuuri on se lihas, jolla hius saa kehostasi ravintoa. Jos se irtoaa hiuksesta, hius kuolee ja putoaa pois.
      Vielä seuraavakin hius voi irrota. Hius voi olla hyvällä sängellä, ja sitten se sänki alkaa irtoamaan. Se johtuu siitä, että karvankohottajalihas on edelleen häiriötilassa, ja on kouristellut, että karvankohottajalihas on irronnut hiusjuuresta.
      http://www.google.fi/images?hl=fi&q=Karvankohottajalihas&rlz=1B3PBFA_fiFI259FI259&um=1&ie=UTF-8&source=og&sa=N&tab=wi&biw=1280&bih=795

Minulta lähti nuorena -1965 hiukset päälaelta, ja harvenivat myös muualta. Silloin sairastin pitkään reumakuumetta, joka sitten meni sydänlihakseen. Reumaattinen sydänlihastulehdus. Ja sitä tehden sitten diagnosoitiin reuma, joka kylläkin oli vaivannut jo kymmennisen vuotta, vaan sitä pidettiin kasvavan lapsen kasvukipuina. Nyt niille kasvukivuille saatiin diagnoosikin. Antibioottia sain vuoden.

Kasvoi uudet hiukset, mutta nekin vielä lähtivät, kunnes seuraavat hiukset pysyivät päässä. Elämän varrella tätä hiusten irtoamista on ollut moneen otteeseen. Sitten sairastuin syöpään, ja hiukset lähtivät osittain, ei kaikki. Mutta 14 vuotiaalta tyttäreltäni lähti samaan aikaan kaikki hiukstet. No kaikki ja kaikki, muutama harva hius jäi. Kun olimme umahallissa, en tuntenut omaa tytärtäni altaalla, takaa päin katsottuna ajattelin, kuka vanha mummo tuo oli, kun vain muutama haiven leijuin päässä siinä veden pinnalla kun hän ui ja kellui.

Hänen päänsä tutkittiin Hiusakatemiassa, ja äidin sairastuminen sai tyttäressä aikaan armottoman stressin, ja se stressi pudotti hiukset. Talipunkit oivat ryöhääntyneet stressistä valtoimilleen ja niitä oli mieletön karja lapsen päässä. Tytär vain totesi migroskooppitutkimuksessa todetuista karjastaan, että nepä söpöjä ovat vaikka minua yökötti.

Jatkuu toisessa viestissä

• minun tarinani

Jatkoa...

Sitten Annikki Hagros-Koski selosti juurta jaksain, miten hius käyttäytyy, ja milloin se karvankouristajalihas on tempautunut irti hiuksesta, niin että tässä vaiheessa, kun hiuksia irtoaa, ei niille enää mitään voi tehdä, koska tapahtuma on jo tapahtunut aikaa sitten. Nyt vaan alettiin hoitamaan hiusjuurta, että sen kemiallinen taspaino saadaan kohdalleen, niin että se karvankouristajalihaksen krampit saadaan loppumaan. Tuli uusi n. 2,5 sentin sänki, mutta sekin vielä irtosi, ennen kuin saatiin hiuspohjan kemiallinentasapaino balanssiin. Se hoidettiin oikeilla talipunkkia varten suunnitelluilla hiustenhoitoaineilla. Ja tottahan sitten rauhoittui myös tytön stressi.

2,5 vuotta sitten hiukseni lähtivät totaalisesti. Sairastin silloin monia kuukausia, ja söin lähes vuoden antibiottia. Maksin kuukausia sairaalassa antibioottitipassa. Olin kuoleman kielissä mutta kuin ihmeen kaupalla selvisin CRP:n huidellessa 600:ssa. Koomassakin olin. Sain uudet täysin erilaiset hiukset, kauniit, niin rakastettavat, mutta mitä tapahtuikaan. Kyllä ne puolessatoista vuodessa olivat ehtineet vaihtaa taas väriään entiselleen, ja se jämäkkyys oli tipotiessään. Nyt ne taas olivat mitään sanomattoman harmaan soratien väriset. Hyi… miten latteat.

Tuosta äskeisestä 1,5 vuotta eteenpäin, eli nyt joulukuuhun 2009 sitten hiukseni alkoivat rajusti taas lähtemään. Anemiaa olin sairastanut vuosia. Sitten viime joulukuussa 2009 HB oli enää 62. Löydettiin kuolioon joutunut munuainen ja se jouduttiin poistamaan. Hiukset kasvoivat uudet, mutta ei tullut enää niitä ihania hiuksia vaan ne latteat mitäänsanomattoman harmaan maantienväriset, viruvat ja paukkuvat. Pesun jälkeen märkinä ne ovat kuin purukumi.

No antioksidanteistä on yleistilaasi apua. Mutta se anemian syy täytyy ensin löytää. Olihan se minullakin pitkään myös ohjelmassa. Eivät löytäneet, ennen kuin mätä munuainen alkoi työntyä voimalla ja väkivallalla ulos, tai pyrkiä, muttei se tiennyt, mistä reijästä pääsee ulos. Munuaisen pinnalle oli kehittynyt veripussi, jonne se ahnehti verenkierrosta verta, siellä oli 2 litraa verta munuaisen ympärillä, ja arvata saattaa, miten paljon vaivoja siitä oli, mutta kukaan ei sitä löytänyt, vaikka kuljin lääkäriltä lääkärille, ennen kuin joudun sydänyöllä mielettömien mahatuskin takia teholle. Oireisiin ei kukaan lääkäri ymmärtänyt yhtään mitäähn, mihin ne voisivat liittyä, ja kun eivät osanneet aavistaakkaan, lääkärikäynneistä ei koskaan ollut mitään apua.

No eipä mennyt taas aikaakaan, vajaa vuosi, kun taas hiukset kertoivat jotain, kun ne lässähtivät lopullisesti ja alkoivat lähetä. Syöpähän sieltä pullahti syyskuu 2010. Nyt olen lähes kalju, hiukset ovat lähteneet, ja sängestä ei ole kuin muutama karva tököttämässä jäljellä. Peruukki päässä kävin kirkolla.
      Syövän jälkeen net taas kasvavat uudelleen. Mitä noista suremaan. Maaliskuussa, jos ei enää onglemia tule, vaan voidaan sytostaatit antaa säännöllisesti, loppuvat sitten sytostaattihoidot.

Millaisetkohan hiukset sitten saan. Mielenkiinnolla odotan sitä aikaa.

En tiedä, oliko tai onko tästä mitään apua. Hiuksia varten en ole syönyt mitään lisäravinteita, mutta yleiskuntoni vuoksi kyllä, ja sieltä parhaasta päästä, ei mitään synteettisiä vaan aivan ruoka-aineista erotettuja ravinteita.

• Minun tarinani

"Onhan niitä helpompiakin tapoja hiustensa väriä ja laatu muutella kuin aina sairastumalla !

• Kerro!

että huh huh, kuinka paljon hyvää tietoa ja asiantuntemusta kirjoituksesi sisältääkään.
        Nyt kun illan muutamaan kertaan luetun jälkeen taas luin, tuli lisäksi ahaa-elämys.
        Ensinnäkin, stressi on varmasti ollut huipussaan, eikä nyt puoli vuotta sairastumisestani toki ole laskenut normaalitasolleen.

Toinen seikka, ja ihan varmasti tärkeä on se, että minulle syötettiin lyhyessä ajassa kahdeksaa ( = 8 ) eri antibioottia.
        Niistä aiheutui muutakin, eli tosiaankin, hiustenlähtöhän voi aivan järkeenkäyvästi olla myös yksi sivuvaikutus. Eräs sivuvaikutuksista oli niin paha, että suuren aikaa jouduttiin hoitamaan sitä, ei varsinaista sairauttani.
        Anemiaani ei edes sen kummemmin tutkittu, vaikka normaalilukemani ovat olleet aina naisten normien mukaisia. Olen jopa aikoinaan käynyt verenluovuttajana.

Kirjoituksesi sisältää niin paljon informaatiota, että jään lukemaan sitä tosi tarkkaan, ja pyrin toimimaan sen antamien oppien mukaan.

Sydämelliset kiitokseni sinulle, kuin muillekin!
        Näin tämä palsta on tosi mukava, kun omassa hädässään on mahdollisuus saada hyvien ihmisten apua.

• minun tarinani
        Kerro! kirjoitti:

että huh huh, kuinka paljon hyvää tietoa ja asiantuntemusta kirjoituksesi sisältääkään.
        Nyt kun illan muutamaan kertaan luetun jälkeen taas luin, tuli lisäksi ahaa-elämys.
        Ensinnäkin, stressi on varmasti ollut huipussaan, eikä nyt puoli vuotta sairastumisestani toki ole laskenut normaalitasolleen.

Toinen seikka, ja ihan varmasti tärkeä on se, että minulle syötettiin lyhyessä ajassa kahdeksaa ( = 8 ) eri antibioottia.
        Niistä aiheutui muutakin, eli tosiaankin, hiustenlähtöhän voi aivan järkeenkäyvästi olla myös yksi sivuvaikutus. Eräs sivuvaikutuksista oli niin paha, että suuren aikaa jouduttiin hoitamaan sitä, ei varsinaista sairauttani.
        Anemiaani ei edes sen kummemmin tutkittu, vaikka normaalilukemani ovat olleet aina naisten normien mukaisia. Olen jopa aikoinaan käynyt verenluovuttajana.

Kirjoituksesi sisältää niin paljon informaatiota, että jään lukemaan sitä tosi tarkkaan, ja pyrin toimimaan sen antamien oppien mukaan.

Sydämelliset kiitokseni sinulle, kuin muillekin!
        Näin tämä palsta on tosi mukava, kun omassa hädässään on mahdollisuus saada hyvien ihmisten apua.

Hiukset kestävät yleensä ihan hyvin yhden antibiootin, ja ehkä toisenkin lähiaikoina, mutta jos sitä joutuu syömään enemmän, se kyllä heti kostautuu hiusten lähtönä. Ainakin minulla näin on tapahtunut. Samoin kovat muutkin lääkeaineet.

Ja kun olet syönyt noin paljon antibioottia, niin oletko tiennyt syödä maitohappobakteereita? Ne ovat kyllä elinehto. Ihmettelin, että nyt oli sairaalassakin lääkekipossa maitohappobakteereita, kun sain kovimman luokan antibiotteja suoraan suoneen.

• tässä jotain
    • hvannadalshnukur

lääkintää, niin kokeile nokkosteetä.
      Siinä on niin paljon hyödyllisiä aineosia ja niiden imeytyvistä parantavia entsyymeja ja happoja, että se voisi olla ratkaisu.

• onko emäksinen

Nokkosteetä voi myös käyttää hiusten huuhtelussa. Mulla on käsitys, että nokkostee olisi emäksistä. Onkoha?

• Kerro!

sinullekin mielenkiinnosta!

Sanoin kuitenkin jo tuolla aiemmin, etten ollenkaan usko, että hiusten kuntoon voi vaikuttaa ulkoapäin. Kyllä ne elävät ja saavat kaiken tarvitsemansa ihmisestä itsestään, sisältä päin.
        Hiukset ja kynnehän ovat kuollutta ainetta.
        Muistelen kyllä itsekin joskus kauan sitten tehneeni nokkosteetä, kuin myös kamomillatetä, jolla hiuksia huuhdottiin. Sitruunalla yritettiin vaalentaa tukkapehkoa.

Kerran vielä tyttösenä mustan, että luin jostain oluen vaikuttavan hiuksien ulkonäköä parantavasti. Niinpä äidin kanssa ostimme kaupasta kokonaisen olutpullon, ja huuhdoimme runsaita hiuksiamme sillä. Muistaakseni emme edes huuhtoneet niitä sen jälkeen, kuin ei tarvinnutkaan.
        Miltähän minäkin tuoksuin koulussa?

• aina on toivoa

Jäi vain vastaamatta silloin ja ketju oli "liian vanha", koska näitä ei mukamas pitäisi kaivella esiin.

Silloin olisin kyllä ironisesti vastannut, että meille mummoille syötetään jotain salaista ainetta, kuten mukamas sotapojille jarrua..

Itse kampaajalleni ihmetellessä moista hiustenlähtöä, tämä nuori kertoi, että niitä irtoaa aina. Kyllä minäkin tiedän 67-vuotiaana, että niitä irtoaa, mutta ei kourallista joka pesussa ja pesujen välissäkin.

Kai se on myös tämä ikä, että hiukset alkavat vain harventua iänmyötä, sillä tunnenhan minäkin näitä "harvahapsisia", joilla varmasti nuorena on ollut tuuheat hiukset.

Nyt vain omaltakohdaltani alan uskoa myös siihen, että ostin purkin B-vitamiiniä. Kyllä kynnet ja hiukset alkoi kasvaa, mutta hiukset alkoivat lähteä. Nyt, kun pillerit on loppu, niin hiuksetkin alkavat pysyä päässä, eikä tyynyllä.

Täytyisi vain uskoa, että korkeintain D-vitamiini on meikäläisille tarpeellinen lisä, koska aurinkoa ei ole, mutta muu ravinto pitäisi saada ruuasta, eikä pillereistä.

Onnekaat he, joilla pakastin on täynä marjoja. Itselläni ei ole pakastinta, mutta ei nuo omput ja rypäleet niin paljon maksa, vai mistä te ruuassa säästätte?

Täällä oli runsaasti kertomuksia hiustenlähdöstä sairauden vuoksi, kuten sytostaatti. Äitinikin sai sitä usein ennen kuolemaansa, mutta aina hänellä oli marjoja, joita hän söi päivittäin paljon, milloin ei ollut huonovointinen hoitojen ansiosta. Tukkansa sai pitää, mutta toisaalta muuttui ns.karheaksi, kuin sianharjakset. Samoin oli miehelläni, kun sairastui eturauhas syöpään.

Luonnonkiharat hiukset vaihtuivat jäykiksi, mutta kun tauti on nujerrettu, niin taas on yhtä upeat vaaleat kiharat.

Koskaan en ainakaan syö mitään B-vitamiini lisiä, vaan ostan niilläkin rahoilla jotain järkevämpää vihannes-hedelmä tuotteita.

Tulikohan nyt joku Uuden Vuoden lupaus?

• minun tarinani

Ne ovat vain tietyt sytostaatit, jotka kaluavat kaikki karvat ihmisestä. Sellaista minä nyt saan, josta pitäisi lähteä kaikki karvat, mutta vielä ei ole kaikki lähteneet. Ehkä lähtee sitten varmaan kolmannen sytostaatin jälkeen. Silmäripsetkiin ja kulmakarvat, sekä ihokarvat kans kuulemma tippuvat pois

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",
      Maailman menoa
      30
      5207
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      140
      2442
    3. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      139
      2108
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      53
      1945
    5. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1800
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      57
      1317
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      171
      1121
    8. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      958
    9. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      313
      879
    10. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      171
      800
    Aihe