Laskettelumonojen muokkaaminen

tietotaitolajijoo

Monojen muokkaaminen

Nykytietämyksen mukaan pujottelukenkien ulkokuoren muovi ei anna periksi vaikka sinne tunkisi kuinka paljon isomman jalan ja laskisi yötä päivää. Sisäkenkä saattaa muotoutua hivenen kun aikansa ottaa, ei kuitenkaan pakosti. Jos ulkokenkä ei ole sopiva, ei sitä lämpömuokattavalla sisäkengällä voi korjata. Noilla lämpömuokattavilla sisäkengillä voi tehdä lähinnä hienosäätöä.

Kannattaa ensin sovitella mahdollisimman paljon erimerkkisiä kenkiä ja niistä valita paras. Kaikkiin jalkoihin ei valitettavasti suoraan hyllystä löydy oikean kokoisia sopivilla ominaisuuksilla olevia monoja, joten on ryhdyttävä muokkaamaan sitä ulkokenkää. Mikäli itsellä ei ole tietotaitoa valita itselleen sopivia kenkiä niin suosittelen erikoisliikettä missä hoidetaan samaan hintaan sitten muokkaukset sun muut. Kenkä on välineistä se mihin kannattaa satsata suhteessa eniten. Sopivista monoista saa parhaiten rahoilleen vastinetta.

Taitava pystyy kotikonstein muokkaamaan ulkokenkää mutta siinä pitää olla tosi varovainen. Alla on yksi tarina aiheesta. Muitakin konsteja saattaa olla.

Juuri eilen muokkasin uusia Nordican monoja leveämmiksi. Hyvin onnistui levittäminen kotikonsteilla noin 8mm josta muovi on nyt vetäytynyt puolet takaisin. piirsin paksulle vanerille jalkojeni kuvat ja leikkasin niistä "lestit" jotka sirkkelillä halki. Noh täytyihän ne poikkikin laittaa, ja hioa ylä- ja alareunoihin pyöristystä. Sopivasti kun kuumailmapuhaltimella lämmittää niin kiiloilla lestiä saa levitettyä yllättävän helposti. Sitten vaan ulkopuolelta muutamasta kohtaa tönärillä mittailee koska on levinnyt tarpeeksi. Lumihanki jäähdyttää sopivasti, ja kiilat tulivat uloskin kun avasi lukot. Palaan asiaan kun oon käynyt mäessä. Vanerin on muuten syytä olla mahdollisimman paksua. Itsellä oli 25mm ja se meinasi kääntyä välillä pystyyn. Tuon sai hoidettua yläpuolelle tulevalla apukiilalla.

Ulkokenkiä olen muokannut kuumailma puhaltimella. Monoa saa lämmittää aika kauan. Kuori on sopivan lämmin kun monoa kynnellä tökkiessä siihen alkaa tulla pieni näkyvä painauma. Varovainen pitää olla ettei polta!!!

Lämmittäessä kannatta huomioida, että metalliosat lämpiävät nopeammin, joten jos mahdollista, ne kannattaa irrottaa. Levitys onkin sitten vaikeampi homma jos ei ole siihen sopivaa välinettä (hydraulinen mäntä ja lesti tai yms.). Sitten vain levitetään ja jäähdytyksen voi tehdä vedellä tai lumella. Muovihan palautuu jos sitä ei heti jäähdytä.

Ranskassa pojilla oli hyvin yksinkertainen työkalu monon levittämiseen eli iso ruuvipuristin sisäpuolelle laitettiin puusta veistetty lesti (tarvittavan levityksen mallinen). Ulkopuolelle laitettiin leveä vastakappale ja hieman pehmikettä monon väliin. Tämä vastakappale tosin teki laajan painauman myös sisäänpäin. painauman kaveri palautti oikeaan muotoon varovasti kuumailmapuhaltimella lämmittämällä.

6

5837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MonoOngelma

      Nyt kun tuli tämä aihe puheeksi ja tunnut tietävän jonkinverran asiasta niin osaisitko auttaa meikäläistä monopulmien kanssa.

      Itselläni on 2008 loppukaudesta ostetut monot jotka silloin istuivat mielestäni hyvin eikä jalkoihin tullut kipeää vaikka koko päivän laski. 2009 kaudella aloin tosissani kehittämään leikkavaa carving tekniikka ja siitä tuntui alkavan ongelmat. Varsinkin oikean jalan ulkosyrjää kihelmöi ja puristaa pahasti. Lähes krampiomainen tuntuma alkaa hiipimää 2-3 laskun jälkeen. Vasemmassa jalassa ongelma ei ole niin paha mutta siltikin samat untuma.

      Kipu ja kivistys tuntuu siis jalkojen ulkosyrjistä jalkapohjan keskiosan suuntaan ja pahenee vain jos monoja ei irroita välillä.

      Tässä vielä kuva jalkapohjasta ja punaisella merkitty se alua jota rupeaa kiristimään ja kivistämään suunnattomasti: http://bayimg.com/oaCMHaAdB

      En ole oikeastaan löytänyt ongelmaa vielä mistään. Monot mielestäni istuvat aika hyvin. Ehkä tarkasti kun miettii niin saattaa olla että monojen ulkokuoren uloimmanpuoliset reunat ovat ehkä hieman liian kapealla ja saattavat ottaa huomaamattomasti jalan syrjään..

      ps. Jos jollakulla on vinkkejä missä firmassa kannattaisi tuon monoasian hoitaa kuntoon niin olisin kiitollinen. Mieluiten tietysti länsi-suomesta ettei ajomatka käy liian pitkäksi.

      • Headisti

        Tervehdys

        Suosittelen toiviomatkaa Helsinkiin ja Pitäjänmäelle SkiServiceen. Pojat auttoivat minun monini hyvään laskukukuntoon.

        Piirrä monoihin ulkopuolelle tussilla etukäteen ne paikat, joista ahdistaa. Pojat Servicessä lämmittää monojen ulkokengät ja muokkaa niitä puukiilojen ja lestien avulla.

        Minulla tulos oli erittäin hyvä. Jopa ukkovarpaani nivelrikko antaa nyt luvan laskea koko päivän. Vaati toki kaksi muokkauskertaa, mutta ihana tulos.

        Toinen vaihtoehto on ostaa uudet monot. Silloinkin suosittelen samaa putiikkia, sillä siellä on varsin ylivertainen ammattilaisvalikoima. Löytyy varmaan sopivat ja jos löytyy liki sopivat, muokkaavat ne kuntoon.

        Kolmas ja paras vaihtoehto on teettää omat monot. Toki rahaa kuluu varmaan ainakin tonni, mutta ovathan sitten ihanat jalkaan. Tätä vaihtoehtoa itse suunnittelen ensi talven varalle. Siis kun siirryn eläkepäiville, niin olisi aikaa olla yli 70 päivää rinteessä kauden aikana.

        Terkuin

        Atomic sukset mutta Head monot


      • sdfsdf
        Headisti kirjoitti:

        Tervehdys

        Suosittelen toiviomatkaa Helsinkiin ja Pitäjänmäelle SkiServiceen. Pojat auttoivat minun monini hyvään laskukukuntoon.

        Piirrä monoihin ulkopuolelle tussilla etukäteen ne paikat, joista ahdistaa. Pojat Servicessä lämmittää monojen ulkokengät ja muokkaa niitä puukiilojen ja lestien avulla.

        Minulla tulos oli erittäin hyvä. Jopa ukkovarpaani nivelrikko antaa nyt luvan laskea koko päivän. Vaati toki kaksi muokkauskertaa, mutta ihana tulos.

        Toinen vaihtoehto on ostaa uudet monot. Silloinkin suosittelen samaa putiikkia, sillä siellä on varsin ylivertainen ammattilaisvalikoima. Löytyy varmaan sopivat ja jos löytyy liki sopivat, muokkaavat ne kuntoon.

        Kolmas ja paras vaihtoehto on teettää omat monot. Toki rahaa kuluu varmaan ainakin tonni, mutta ovathan sitten ihanat jalkaan. Tätä vaihtoehtoa itse suunnittelen ensi talven varalle. Siis kun siirryn eläkepäiville, niin olisi aikaa olla yli 70 päivää rinteessä kauden aikana.

        Terkuin

        Atomic sukset mutta Head monot

        Kiitos neuvoista. Muuten nuo Headin monot tuntuu sopivan meikäläisellekkin parhaiten kun viimevuonna testailin eri malleja. Tällä hetkellä on pari vuotta vanhat salomonit jotka jo itsessään tuntuu rajoittavan tekniikkaa.


      • ...
        sdfsdf kirjoitti:

        Kiitos neuvoista. Muuten nuo Headin monot tuntuu sopivan meikäläisellekkin parhaiten kun viimevuonna testailin eri malleja. Tällä hetkellä on pari vuotta vanhat salomonit jotka jo itsessään tuntuu rajoittavan tekniikkaa.

        Leveämmällä lestillä olevia monoja löytyy tietääkseni Nordicalta ja juuri Headilta. Muitakin saattaa löytyä.

        Jalka levenee jonkun veran ihmisen vanhetessa. Siitä saattaa vaivat johtua. Aikoinaan sopivat monot saattavat muuttua epämukaviksi. Ulkokuoren muokkaaminen on tällöin ratkaisu ongelmaan, kuten yllä olevista viesteista voi lukea.


    • ...

      Varovasti kun lämmittelin ulkokenkää kuumailmapuhaltimella (300 astetta), niin alkoi hetken päästä muovi pehmetä. Sisäkenkä oli poissa lämmityksen ajan. Liikutin puhallinta tasaisesti pitkin ulkosyrjää ja varoin lämmittämästä metalliosia. Lämmitin välillä pikaisesti myös sisäpuolelta. Sitten kun muovi oli vähän pehmeäa, niin laitoin sisäkengän takaisin ja monot kireälle ja sitten äkkiä viilennys perään (joko lumihankeen seisomaan tai kylmäää vettä päälle.). Toistaa voi jos ei ole ihan tyytyväinen

      Olen tosi tyytyväinen lopputulokseen. Tosi varovainen pitää olla ettei kärvähdä ja lämmittää tasaisesti liikutellen 5-6 sek kerralla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      577
      3846
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2729
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2124
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1947
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1845
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1790
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe