Maksulliset koulut ja maksaminen?

ihanperus

Olisin kiinnostunut lähtemään ulkomaille opiskelemaan. Harmittaa vaan, kun jokainen mielenkiintoinen koulu jossain päin maailmaa on maksullinen. Siis onko ilmaisia opiskelupaikkoja olemassakaan muualla kuin Suomessa ja ainakin Ruotsissa? Lisäksi tuntuu, että hintojen puolesta nämä koulut ovat tarkoitettu lähinnä rikkaiden perheiden lapsille.. Minulla kun ei ole pappaa joka betalar. Miten nämä koulumaksut yleensä edes hoidetaan..täytyykö koko summa maksaa kerralla vai maksetaanko sitä osissa vai jotenkin kuukausittain (jos asuminen sisältyy hintaan niin sehän on sama kuin maksaisi vuokraa)? Ja millä tavalla normaalit "köyhät" ihmiset tällaiset raha-asiat saavat yleensä edes hoidettua? Harmittaa jättää mahdollisuus käyttämättä rahan takia :(

12

2592

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gijsofgesjfopew

      Ulkomaisiin opintoihin saa opintotukea ja lainaa Suomesta. Esimerkiksi Britanniassa saa myös brittivaltion lainaa, jonka takaisinmaksu alkaa vasta opintojen jälkeen ja vasta sitten, kun tienaa tietyn summan vuodessa. Skotlannissa EU-kansalaisten ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja ollenkaan, ne maksetaan opiskelijoiden puolesta. Esimerkiksi Belgiassa, Saksassa, Hollannissa, Itävallassa ja Irlannissa opiskelu on suht edullista, esim. noin 1000-1500 euroa vuodessa ja sen kustantaa opintotuella, lisäksi näissä maissa on englanninkielisiä opintoja tarjolla, toisissa enemmän ja toisissa vähemmän. Tanskassa opiskelu on EU-kansalaisille ilmaista. Espanjassa ja Portugalissa julkisen yliopiston maksut ovat noin 1000 euron luokkaa per lukuvuosi (saattaa vaihdella alan mukaan) ja sen voi maksaa osissa, tosin näissä maissa tarvittaisiin sitä maan kielitaitoa. Aika usein lukukausimaksut voi maksaa esim. kolmessa erässä tai joissain maissa myös kuukausierissä, jolloin maksettava summa ei tunnu niin kovalta menoerältä. Ainahan voit tietysti etsiä osa-aikaduunia tai säästää rahaa etukäteen kotimaassa töitä tehden.

      By the way, miksi opiskelun pitäisi olla täysin ilmaista, eikö sitä voisi ajatella vaikkapa sijoituksena omaan tulevaisuuteensa? Nämä samat ihmiset ovat usein kuitenkin valmiita ottamaan satoja tuhansia lainaa asuntoon tai autoon, mutta opiskelusta ei haluttaisi maksaa senttiäkään...

      • ihanperus

        Ei opiskelun pitäisikään olla täysin ilmaista ja eihän se sitä olekaan. Maksaahan kirjat yms. Siis lähinnä harmittaa, kun maksut ovat niin suuret tai ehkä ne vain kuulostaa siltä. 1000-2000e vuodessa olisi vielä kohtuullinen summa, mutta jos koulu maksaa sen 13 000e/3 vuotta.. No, sen maksaa jos se täytyy maksaa kuukausittain. Ei minulla ole mitään töyntekoa tai rahan säästämistä vastaa. Ikää tosin alkaa olemaan jo sen verran, että pitäisi pikkuhiljaa päästä aloittaa opiskelut jottei tarvitse enää kolmekymppisenä istua koulun penkillä.


      • ******************'
        ihanperus kirjoitti:

        Ei opiskelun pitäisikään olla täysin ilmaista ja eihän se sitä olekaan. Maksaahan kirjat yms. Siis lähinnä harmittaa, kun maksut ovat niin suuret tai ehkä ne vain kuulostaa siltä. 1000-2000e vuodessa olisi vielä kohtuullinen summa, mutta jos koulu maksaa sen 13 000e/3 vuotta.. No, sen maksaa jos se täytyy maksaa kuukausittain. Ei minulla ole mitään töyntekoa tai rahan säästämistä vastaa. Ikää tosin alkaa olemaan jo sen verran, että pitäisi pikkuhiljaa päästä aloittaa opiskelut jottei tarvitse enää kolmekymppisenä istua koulun penkillä.

        Öööö... siis englannissa on jo vuosia ollut ihan tavallista että koulut maksaa monta tuhatta vuodessa, siellä koulut kun on pitkään jo joutunut rahoittamaan itsensä kun taas suomessa sen on tehnyt valtio (eli siis veronmaksajat). Senhän takia siellä on ihan tavallista, että ihmiset on huomattavasti vähemmän koulutettuja (ei siis niin monella yliopisto/amk tutkintoa kuin suomessa), opiskelua varten otetaan valtavia lainoja joita sitten maksetaan myöhemmin pois. Esim. englannissa on paljon tavallisempaa asua pitkään vuokralla kun on niitä lainojakin kun taas suomessa otetaan asuntolainaa melko helposti. Toi 13000/3v on mjuten monolle alalla vielä pikku summa englannissa. Ja muista että usein tohon päälle tulee vielä ainakin ruokakustannukset, monesti myös se asuminen.


      • 14
        ******************' kirjoitti:

        Öööö... siis englannissa on jo vuosia ollut ihan tavallista että koulut maksaa monta tuhatta vuodessa, siellä koulut kun on pitkään jo joutunut rahoittamaan itsensä kun taas suomessa sen on tehnyt valtio (eli siis veronmaksajat). Senhän takia siellä on ihan tavallista, että ihmiset on huomattavasti vähemmän koulutettuja (ei siis niin monella yliopisto/amk tutkintoa kuin suomessa), opiskelua varten otetaan valtavia lainoja joita sitten maksetaan myöhemmin pois. Esim. englannissa on paljon tavallisempaa asua pitkään vuokralla kun on niitä lainojakin kun taas suomessa otetaan asuntolainaa melko helposti. Toi 13000/3v on mjuten monolle alalla vielä pikku summa englannissa. Ja muista että usein tohon päälle tulee vielä ainakin ruokakustannukset, monesti myös se asuminen.

        on Suomen kouluisssa ettei kelpaa? Nehan ovat ainakin omasta mielestanne maailman parhaita ja viela ilmaisia.


      • fkseflef
        14 kirjoitti:

        on Suomen kouluisssa ettei kelpaa? Nehan ovat ainakin omasta mielestanne maailman parhaita ja viela ilmaisia.

        Suomen yliopistot ja muut korkeakoulut eivät todellakaan ole maailman parhaita. Pisa-huumassa tämä tuppaa aina unohtumaan. Eivät ne toki huonoja ole, mutta eivät parhaitakaan, keskitasoa tai siitä hieman ylöspäin.


      • ihanperus
        14 kirjoitti:

        on Suomen kouluisssa ettei kelpaa? Nehan ovat ainakin omasta mielestanne maailman parhaita ja viela ilmaisia.

        Ei Suomen kouluissa mitään vikaa ole, mutta jos tahtoo kansainväliselle alalle niin luulen että on parempi hoitaa opiskelut myös kansainvälisellä kielellä. Tokihan sen voi Suomessakin tehdä, mutta mieluummin sitä kieltä käyttää sitten muutenkin niin se jää paremmin mieleen.


      • thisismeiassureyou
        ihanperus kirjoitti:

        Ei Suomen kouluissa mitään vikaa ole, mutta jos tahtoo kansainväliselle alalle niin luulen että on parempi hoitaa opiskelut myös kansainvälisellä kielellä. Tokihan sen voi Suomessakin tehdä, mutta mieluummin sitä kieltä käyttää sitten muutenkin niin se jää paremmin mieleen.

        Suomessa saa kyllä vallan hyvin tehtyä tutkintonsa englanniksi jos haluaa. Aloja löytyy niin yliopistoista kuin AMK:sta, ja voi esim. hankkia kandin/amk-tutkinnon ensin suomeksi ja jatkaa maisteriksi englanninkielisessä ohjelmassa.

        Lähinnä haluaisin sanoa, että kun Suomessa koulutus kuitenkin on maksutonta, niin miksei hyödynnä sitä ja käy vaihtarina vaikka pariin otteeseen (riippuen toki tutkinnon pituudesta). Jos olet vaihtarina koulun verkostoon kuuluvan yliopiston kanssa (niissä on varaa valita varmasti kaikilla kouluilla), niin ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja tms. Lisäksi saat korotettua tukea kelasta (ainakin itse sain) ja yleensä myös jotain apurahaa koululta (ja mahd. muita tukia, riippuen kohdemaasta yms.).

        Olin itse kahdesti vaihdossa (työ opiskelu) AMK-tutkintoni aikana (210op) ja valmistuin kolmessa vuodessa (normaali 3,5), opintopisteitä sain kasaan 245 (keskiarvo 4-5). Opintolainaa otin opiskeluvaihtoani varten jonkun verran, mutta en mitenkään kohtuuttomasti (n.1000e, asuntolamaksuja, lentoja ja elämistä varten kalliissa vaihtomaassa).


      • thisismeiassureyou
        thisismeiassureyou kirjoitti:

        Suomessa saa kyllä vallan hyvin tehtyä tutkintonsa englanniksi jos haluaa. Aloja löytyy niin yliopistoista kuin AMK:sta, ja voi esim. hankkia kandin/amk-tutkinnon ensin suomeksi ja jatkaa maisteriksi englanninkielisessä ohjelmassa.

        Lähinnä haluaisin sanoa, että kun Suomessa koulutus kuitenkin on maksutonta, niin miksei hyödynnä sitä ja käy vaihtarina vaikka pariin otteeseen (riippuen toki tutkinnon pituudesta). Jos olet vaihtarina koulun verkostoon kuuluvan yliopiston kanssa (niissä on varaa valita varmasti kaikilla kouluilla), niin ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja tms. Lisäksi saat korotettua tukea kelasta (ainakin itse sain) ja yleensä myös jotain apurahaa koululta (ja mahd. muita tukia, riippuen kohdemaasta yms.).

        Olin itse kahdesti vaihdossa (työ opiskelu) AMK-tutkintoni aikana (210op) ja valmistuin kolmessa vuodessa (normaali 3,5), opintopisteitä sain kasaan 245 (keskiarvo 4-5). Opintolainaa otin opiskeluvaihtoani varten jonkun verran, mutta en mitenkään kohtuuttomasti (n.1000e, asuntolamaksuja, lentoja ja elämistä varten kalliissa vaihtomaassa).

        Opiskelin siis AMK:ssa englanninkielisellä linjalla (bachelor) ja nyt yliopistolla englanninkielisellä linjalla maisteriksi (master).


      • ihanperus
        thisismeiassureyou kirjoitti:

        Suomessa saa kyllä vallan hyvin tehtyä tutkintonsa englanniksi jos haluaa. Aloja löytyy niin yliopistoista kuin AMK:sta, ja voi esim. hankkia kandin/amk-tutkinnon ensin suomeksi ja jatkaa maisteriksi englanninkielisessä ohjelmassa.

        Lähinnä haluaisin sanoa, että kun Suomessa koulutus kuitenkin on maksutonta, niin miksei hyödynnä sitä ja käy vaihtarina vaikka pariin otteeseen (riippuen toki tutkinnon pituudesta). Jos olet vaihtarina koulun verkostoon kuuluvan yliopiston kanssa (niissä on varaa valita varmasti kaikilla kouluilla), niin ei tarvitse maksaa lukukausimaksuja tms. Lisäksi saat korotettua tukea kelasta (ainakin itse sain) ja yleensä myös jotain apurahaa koululta (ja mahd. muita tukia, riippuen kohdemaasta yms.).

        Olin itse kahdesti vaihdossa (työ opiskelu) AMK-tutkintoni aikana (210op) ja valmistuin kolmessa vuodessa (normaali 3,5), opintopisteitä sain kasaan 245 (keskiarvo 4-5). Opintolainaa otin opiskeluvaihtoani varten jonkun verran, mutta en mitenkään kohtuuttomasti (n.1000e, asuntolamaksuja, lentoja ja elämistä varten kalliissa vaihtomaassa).

        Muuten hyvä, mutta kun Suomi ei asuinpaikkana kiinnosta pätkääkään ja tässä olisi hyvä tilaisuus lähteä ulkomaille. Sitäpaitsi ulkomailla opiskellessa tulee käytettyä joko englantia tai maan omaa kieltä (mikä maa se sitten ikinä onkaan) muutakin kuin pelkästään koulussa/opiskelun parissa. :)


      • lse
        ihanperus kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta kun Suomi ei asuinpaikkana kiinnosta pätkääkään ja tässä olisi hyvä tilaisuus lähteä ulkomaille. Sitäpaitsi ulkomailla opiskellessa tulee käytettyä joko englantia tai maan omaa kieltä (mikä maa se sitten ikinä onkaan) muutakin kuin pelkästään koulussa/opiskelun parissa. :)

        Joku tuossa aikasemmin mainitsikin, että ei sitä lainaa kannata pelätä. Itselläni tullee olemaan n. 40 000-45 000 euroa lainaa kun ensi vuonna valmistun. Pari vuotta Suomessa, vuoden verran vietin Bostonissa ja nyt pari vuotta menee Lontoossa. Toki olen ollut kesät töissä jne. mutta ei ne muutamat hassut tuhannet missään tunnu.

        Käteen jää kaksi tutkintoa (kandi maisteri) kansainvälisistä huippuyliopistoista ja niin täydellinen englannin kielen taito kuin vain ei-natiivilla puhujalla voi olla. Suosittelen!


      • maksut
        lse kirjoitti:

        Joku tuossa aikasemmin mainitsikin, että ei sitä lainaa kannata pelätä. Itselläni tullee olemaan n. 40 000-45 000 euroa lainaa kun ensi vuonna valmistun. Pari vuotta Suomessa, vuoden verran vietin Bostonissa ja nyt pari vuotta menee Lontoossa. Toki olen ollut kesät töissä jne. mutta ei ne muutamat hassut tuhannet missään tunnu.

        Käteen jää kaksi tutkintoa (kandi maisteri) kansainvälisistä huippuyliopistoista ja niin täydellinen englannin kielen taito kuin vain ei-natiivilla puhujalla voi olla. Suosittelen!

        Englannissa lukuvuosi maksut kolminkertaistuvat ensi vuonna. Uusi hinta on £9 000/vuosi.


    • katjusss111

      EU:lla on monta joint degreetä (maisteriohjelmia) joihin EU maiden kansalaiset saavat stipendin. Tähän päälle saa Suomen opintotuet päälle. EU maksaa näihin yliopistoihin suoraan lukukausimaksut joten stipendi jää opiskelijalle itselleen. Opiskelut ovat 3-4 EU yliopistossa. Itselläni eka vuosi just pulkassa, hienoa on ollut!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7936
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2892
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2472
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2198
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1855
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1459
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1374
    Aihe