Minkä takia maailma on "paha" vaikka kristinuskon jumala

itkua,parkua vaan...

on niin hyvä ja rakastava?

30

364

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kysyvä_ihminen

      Perustele väitteesi "pahasta maailmasta". Maapallo on sangen ihana paikka ihmiselle asua ja elää mielestäni, verrattuna vaikkapa Mars-planeetan olosuhteisiin, vai?
      Kuka siellä itkee ja parkuu, sinä itse vaiko joku läheisesi? Mihin sattuu, onko jano, nälkä vai kylmä, vaiko mahdollisesti krapula, miten voimme auttaa?

      • Julma luoja

        Etkö sinä? Maailma on ja ollut täynnä sotia,toisten tappamista,kiduttamista,raiskaamista,nälänhätiä,hyväksikäyttöä,tauteja j.n.e. Pienet lapset kärsii ensinmäisinä.
        On loputon tuo luettelo.Muiden Eläinten kärsimyksistä puhumattakaan.

        Säkissäkö elät?!


    • Tällä meidän pallollamme on uskomatonta julmuutta ja pahuutta, mutta kyllä täältä löytyy myös käsittämätöntä rakkautta, hyvyyttä ja uhrautumistakin.

      Toisaalta, onneksi, suurimmaksi osaksi täällä tapahtuu melko tavallisia asioita.


      Ai niin. Sinähän esitit ihan selkeän kysymyksen.

      Asiasta on armeijallinen filosofeja ja teologeja vääntänyt pitkällemeneviä teorioita, joiden sokkeloihin alkuperäinen kysymys on saatu piilotettua pois kyselijöiden ulottuvilta.

      Ainoa loogisesti kestävä vastaus on kuitenkin se, että joko:

      a) Jumala ei ole hyvä ja paha tapahtuu sen tahdosta
      b) Jumala ei ole kaikkivoipa eikä kykene estämään pahaa, vaikka haluaisikin
      c) Jumalia ei ole olemassa.

      • Tässä Robert Smith kertoo mistä on kysymys. Ei lisättävää.

        http://www.youtube.com/watch?v=MPcY35SN2lQ

        The world is neither fair nor unfair
        The idea is just a way for us to understand
        But the world is neither fair nor unfair
        So one survives
        The others die
        And you always want a reason why

        But the world is neither just nor unjust
        It's just us trying to feel that there's some sense in it
        No, the world is neither just nor unjust
        And though going young
        So much undone
        Is a tragedy for everyone

        It doesn't speak a plan or any secret thing
        No unseen sign or untold truth in anything...
        But living on in others, in memories and dreams
        Is not enough
        You want everything
        Another world where the sun always shines
        And the birds always sing
        Always sing...

        The world is neither fair nor unfair
        The idea is just a way for us to understand
        No the world is neither fair nor unfair
        So some survive
        And others die
        And you always want a reason why

        But the world is neither just nor unjust
        It's just us trying to feel that there's some sense in it
        No, the world is neither just nor unjust
        And though going young
        So much undone
        Is a tragedy for everyone

        It doesn't mean there has to be a way of things
        No special sense that hidden hands are pulling strings
        But living on in others, in memories and dreams
        Is not enough
        And it never is
        You always want so much more than this...

        An endless sense of soul and an eternity of love
        A sweet mother down below and a just father above
        For living on in others, in memories and dreams
        Is not enough
        You want everything
        Another world
        Where the birds always sing
        Another world
        Where the sun always shines
        Another world
        Where nothing ever dies...


      • Aatami9 kirjoitti:

        Tässä Robert Smith kertoo mistä on kysymys. Ei lisättävää.

        http://www.youtube.com/watch?v=MPcY35SN2lQ

        The world is neither fair nor unfair
        The idea is just a way for us to understand
        But the world is neither fair nor unfair
        So one survives
        The others die
        And you always want a reason why

        But the world is neither just nor unjust
        It's just us trying to feel that there's some sense in it
        No, the world is neither just nor unjust
        And though going young
        So much undone
        Is a tragedy for everyone

        It doesn't speak a plan or any secret thing
        No unseen sign or untold truth in anything...
        But living on in others, in memories and dreams
        Is not enough
        You want everything
        Another world where the sun always shines
        And the birds always sing
        Always sing...

        The world is neither fair nor unfair
        The idea is just a way for us to understand
        No the world is neither fair nor unfair
        So some survive
        And others die
        And you always want a reason why

        But the world is neither just nor unjust
        It's just us trying to feel that there's some sense in it
        No, the world is neither just nor unjust
        And though going young
        So much undone
        Is a tragedy for everyone

        It doesn't mean there has to be a way of things
        No special sense that hidden hands are pulling strings
        But living on in others, in memories and dreams
        Is not enough
        And it never is
        You always want so much more than this...

        An endless sense of soul and an eternity of love
        A sweet mother down below and a just father above
        For living on in others, in memories and dreams
        Is not enough
        You want everything
        Another world
        Where the birds always sing
        Another world
        Where the sun always shines
        Another world
        Where nothing ever dies...

        Pitäähän sitä kuitenkin saada omakin puumerkki näkyviin:

        No one survives
        Everybody dies
        Some of us just earlier than others


      • A.B.C.=

        kristinuskon näköinen jumala. Todennäköisin vaihtoehto noista on A.


      • A.B.C.= kirjoitti:

        kristinuskon näköinen jumala. Todennäköisin vaihtoehto noista on A.

        Tottapa totta. Ei noista vaihtoehdoista löydy sellaista, joka on hyvä mutta sallii pahan. Ehkä kristinuskoisten pitäisi pyytää selvitys asiaan jumaliltaan.

        Logiikka kuitenkin on lahjomaton.


      • Kyssäri-K

        "a) Jumala ei ole hyvä ja paha tapahtuu sen tahdosta
        b) Jumala ei ole kaikkivoipa eikä kykene estämään pahaa, vaikka haluaisikin
        c) Jumalia ei ole olemassa. "

        Tuostahan puuttuu yksi aivan selvä vaihtoehto:
        d) Jumala on kaikkivoipa mutta ei halua puuttua maailman asioihin

        Syytä voi tietysi arvailla kuten myös sitä, onko Jumala silloin hyvä vai paha...vai vain välinpitämätön.


      • Kyssäri-K kirjoitti:

        "a) Jumala ei ole hyvä ja paha tapahtuu sen tahdosta
        b) Jumala ei ole kaikkivoipa eikä kykene estämään pahaa, vaikka haluaisikin
        c) Jumalia ei ole olemassa. "

        Tuostahan puuttuu yksi aivan selvä vaihtoehto:
        d) Jumala on kaikkivoipa mutta ei halua puuttua maailman asioihin

        Syytä voi tietysi arvailla kuten myös sitä, onko Jumala silloin hyvä vai paha...vai vain välinpitämätön.

        Ehkä olisi virtaviivaisempaa vain tarkentaa kohtaa a).

        Se voisi kuulua: Jumala ei ole hyvä ja paha tapahtuu sen tahdosta tai sen piittaamatta


      • Kyssäri-K
        Phoebus kirjoitti:

        Ehkä olisi virtaviivaisempaa vain tarkentaa kohtaa a).

        Se voisi kuulua: Jumala ei ole hyvä ja paha tapahtuu sen tahdosta tai sen piittaamatta

        Toisaalta on se mahdollisuus että jumalalla on hyvä syy olla puuttumatta maailman asioihin vaikka pystyisi. Silloin hän ei ole paha vaikka ei puutukaan. Ehkäpä esim. liika jumalan puuttuminen ihmisten asioihin vähentäisi ihmisten vastuuta omista teoistaan ja poistaisi siten jotain oleellista ihmisyydestä. Siksi minusta uusi kohta d oli paikallaan.


      • Kyssäri-K kirjoitti:

        Toisaalta on se mahdollisuus että jumalalla on hyvä syy olla puuttumatta maailman asioihin vaikka pystyisi. Silloin hän ei ole paha vaikka ei puutukaan. Ehkäpä esim. liika jumalan puuttuminen ihmisten asioihin vähentäisi ihmisten vastuuta omista teoistaan ja poistaisi siten jotain oleellista ihmisyydestä. Siksi minusta uusi kohta d oli paikallaan.

        Viittaat selkeästi ns. "vapaa tahto" argumenttiin. Kuitenkin tapahtuu paljon pahaa, joka ei ole kenenkään tahdosta millään lailla riippuvaa.

        Mikä voisi olla niin hyvä syy, että annetaan pienen lapsen kuolla tuskaisesti sairauteen, johon kenenkään vapaan tahdon harjoittaminen ei vaikuta millään lailla?

        Kuinka hyvä syy vaaditaan siihen, että luonnonkatastrofit tuhoavat satojen tuhansien ihmisten elämän eikä asialle jotain muka pystyvä taho tee mitään?

        Millä syyllä voidaan perustella, että loiseliöt ja taudit tappavat ja rampauttavat tuhansia ihmisiä ja auttamaan kykenevä olio ei sormeaan nosta?

        Miksi onnettomuudet tuhoavat elämää?


        Mielestäni kolme kohtaa riittää edelleen.


      • Jumalaan luottava123
        Phoebus kirjoitti:

        Viittaat selkeästi ns. "vapaa tahto" argumenttiin. Kuitenkin tapahtuu paljon pahaa, joka ei ole kenenkään tahdosta millään lailla riippuvaa.

        Mikä voisi olla niin hyvä syy, että annetaan pienen lapsen kuolla tuskaisesti sairauteen, johon kenenkään vapaan tahdon harjoittaminen ei vaikuta millään lailla?

        Kuinka hyvä syy vaaditaan siihen, että luonnonkatastrofit tuhoavat satojen tuhansien ihmisten elämän eikä asialle jotain muka pystyvä taho tee mitään?

        Millä syyllä voidaan perustella, että loiseliöt ja taudit tappavat ja rampauttavat tuhansia ihmisiä ja auttamaan kykenevä olio ei sormeaan nosta?

        Miksi onnettomuudet tuhoavat elämää?


        Mielestäni kolme kohtaa riittää edelleen.

        Kun Jumala loi maailman, niin hän ei halunnut tehdä maailmaa sitä varten, että hän tulisi joksikin hallinnolliseksi presidentiksi ihmisten keskelle. Hän loi ihmisen itsensä kaltaiseksi, jolla on vapaa tahto. Maailmasta tuli Jumallalle ikään kuin akvaario, josta hän katselee ulkopuolelta ja joskun sitten puuttuu joihinkin asioihin valikoidusti.

        Itse asiassa kun Jumala huomasi ihmisen itsekkyyden ja pahuuden, niin hän katuikin sitä, että oli tehnyt maailman (Vanha testamentti - tarina Noasta ja vedenpaisumuksesta). Käsitykseni mukaan hän ei jättänyt hänelle rakkaita ihmisiä oman onnen varaan ja käynnisti pelastussuunnitelmansa (Sodoman ja Gomoran hävitys, vedenpaisumus, Israelin pelastus Egyptistä ja lopulta Jeesuksen lopullinen sovitusuhri).

        Tästä seuraa se, että elämä maailmassa on sellaista, että ihmisen oma itsekkyys saa aikaan pahoja tekoja. Onnettomuuksiakin syntyy. Ihmisen elämä on joskus aikamoista kärsimystä. Se kuuluu meidän elämään. Jumalaa ei pidä tästä sen enempää syytellä. Hän tulisi meidän keskelle ihmisenä, jonka tunnemme Jeesuksena. Hän itse koki käiken elämisen tuskan ja vaivan sekä koki erittäin tuskallisen kuoleman oman suunnitelmansa mukaisesti.

        Imisellä ei olekkaan oikeutta vaatia tuskatonta ja helppoa elämää. Jumala antaa sen vain niille, jotka saavat häneltä pelastuksen ja paikan taivaassa. Vasta taivaassa elämä on täydellistä. Helvettiin laitettavat joutuvat sitten kokemaan tuskallista olemista ikuisesti.

        Kannattaa huomata, että Jumala on erittäin viisas ja luonteeltaan rakastava, mutta tunteet omaavana olentona Hän osaa myös vihastua ja rankaista. Hän kuitenkin on oikeudenmukainen, luotettava ja osaa antaa syntejä anteeksi.


      • Kyssäri-K
        Phoebus kirjoitti:

        Viittaat selkeästi ns. "vapaa tahto" argumenttiin. Kuitenkin tapahtuu paljon pahaa, joka ei ole kenenkään tahdosta millään lailla riippuvaa.

        Mikä voisi olla niin hyvä syy, että annetaan pienen lapsen kuolla tuskaisesti sairauteen, johon kenenkään vapaan tahdon harjoittaminen ei vaikuta millään lailla?

        Kuinka hyvä syy vaaditaan siihen, että luonnonkatastrofit tuhoavat satojen tuhansien ihmisten elämän eikä asialle jotain muka pystyvä taho tee mitään?

        Millä syyllä voidaan perustella, että loiseliöt ja taudit tappavat ja rampauttavat tuhansia ihmisiä ja auttamaan kykenevä olio ei sormeaan nosta?

        Miksi onnettomuudet tuhoavat elämää?


        Mielestäni kolme kohtaa riittää edelleen.

        "Viittaat selkeästi ns. "vapaa tahto" argumenttiin. Kuitenkin tapahtuu paljon pahaa, joka ei ole kenenkään tahdosta millään lailla riippuvaa."

        En minä sanonutkaan että esittämäni vaihtoehto olisi toivottava tai hyvä (tai että itse uskoisin siihen). Mutta se on mahdollinen aivan kuin muutkin alkuperäisen listan kohdat.


      • Jumalaan luottava123 kirjoitti:

        Kun Jumala loi maailman, niin hän ei halunnut tehdä maailmaa sitä varten, että hän tulisi joksikin hallinnolliseksi presidentiksi ihmisten keskelle. Hän loi ihmisen itsensä kaltaiseksi, jolla on vapaa tahto. Maailmasta tuli Jumallalle ikään kuin akvaario, josta hän katselee ulkopuolelta ja joskun sitten puuttuu joihinkin asioihin valikoidusti.

        Itse asiassa kun Jumala huomasi ihmisen itsekkyyden ja pahuuden, niin hän katuikin sitä, että oli tehnyt maailman (Vanha testamentti - tarina Noasta ja vedenpaisumuksesta). Käsitykseni mukaan hän ei jättänyt hänelle rakkaita ihmisiä oman onnen varaan ja käynnisti pelastussuunnitelmansa (Sodoman ja Gomoran hävitys, vedenpaisumus, Israelin pelastus Egyptistä ja lopulta Jeesuksen lopullinen sovitusuhri).

        Tästä seuraa se, että elämä maailmassa on sellaista, että ihmisen oma itsekkyys saa aikaan pahoja tekoja. Onnettomuuksiakin syntyy. Ihmisen elämä on joskus aikamoista kärsimystä. Se kuuluu meidän elämään. Jumalaa ei pidä tästä sen enempää syytellä. Hän tulisi meidän keskelle ihmisenä, jonka tunnemme Jeesuksena. Hän itse koki käiken elämisen tuskan ja vaivan sekä koki erittäin tuskallisen kuoleman oman suunnitelmansa mukaisesti.

        Imisellä ei olekkaan oikeutta vaatia tuskatonta ja helppoa elämää. Jumala antaa sen vain niille, jotka saavat häneltä pelastuksen ja paikan taivaassa. Vasta taivaassa elämä on täydellistä. Helvettiin laitettavat joutuvat sitten kokemaan tuskallista olemista ikuisesti.

        Kannattaa huomata, että Jumala on erittäin viisas ja luonteeltaan rakastava, mutta tunteet omaavana olentona Hän osaa myös vihastua ja rankaista. Hän kuitenkin on oikeudenmukainen, luotettava ja osaa antaa syntejä anteeksi.

        Tämä on rippikouluissa todella yleinen kysymys. Miksi maailmassa on pahaa jos Jumala on hyvä?

        Jumalaan luottava123 vastasikin jo hienosti. Itse olen joskus hahmotellut kysymykseen jonkinlaista vastausta sen kautta että meille kaikille on annettu sekä vapautta että vastuuta. Vaikka Jumala inhoaa syntiä, Hän on antanut meille mahdollisuuden valita mitä teemme täällä maailmassa. Ei Jumala iloitse jos valitsemme tien, joka vie pois Hänen luotaan ja johtaa omaan ja muiden kärsimykseen. Hän kuitenkin antaa meidän tehdä omat virheemme, koska emme ole Hänen marionettejaan vaan lapsiaan.

        Annukka
        nuorisotyönohjaaja


      • Porakone-Mies
        Jumalaan luottava123 kirjoitti:

        Kun Jumala loi maailman, niin hän ei halunnut tehdä maailmaa sitä varten, että hän tulisi joksikin hallinnolliseksi presidentiksi ihmisten keskelle. Hän loi ihmisen itsensä kaltaiseksi, jolla on vapaa tahto. Maailmasta tuli Jumallalle ikään kuin akvaario, josta hän katselee ulkopuolelta ja joskun sitten puuttuu joihinkin asioihin valikoidusti.

        Itse asiassa kun Jumala huomasi ihmisen itsekkyyden ja pahuuden, niin hän katuikin sitä, että oli tehnyt maailman (Vanha testamentti - tarina Noasta ja vedenpaisumuksesta). Käsitykseni mukaan hän ei jättänyt hänelle rakkaita ihmisiä oman onnen varaan ja käynnisti pelastussuunnitelmansa (Sodoman ja Gomoran hävitys, vedenpaisumus, Israelin pelastus Egyptistä ja lopulta Jeesuksen lopullinen sovitusuhri).

        Tästä seuraa se, että elämä maailmassa on sellaista, että ihmisen oma itsekkyys saa aikaan pahoja tekoja. Onnettomuuksiakin syntyy. Ihmisen elämä on joskus aikamoista kärsimystä. Se kuuluu meidän elämään. Jumalaa ei pidä tästä sen enempää syytellä. Hän tulisi meidän keskelle ihmisenä, jonka tunnemme Jeesuksena. Hän itse koki käiken elämisen tuskan ja vaivan sekä koki erittäin tuskallisen kuoleman oman suunnitelmansa mukaisesti.

        Imisellä ei olekkaan oikeutta vaatia tuskatonta ja helppoa elämää. Jumala antaa sen vain niille, jotka saavat häneltä pelastuksen ja paikan taivaassa. Vasta taivaassa elämä on täydellistä. Helvettiin laitettavat joutuvat sitten kokemaan tuskallista olemista ikuisesti.

        Kannattaa huomata, että Jumala on erittäin viisas ja luonteeltaan rakastava, mutta tunteet omaavana olentona Hän osaa myös vihastua ja rankaista. Hän kuitenkin on oikeudenmukainen, luotettava ja osaa antaa syntejä anteeksi.

        "Vasta taivaassa elämä on täydellistä. Helvettiin laitettavat joutuvat sitten kokemaan tuskallista olemista ikuisesti.
        ...
        Hän kuitenkin on oikeudenmukainen, luotettava ja osaa antaa syntejä anteeksi. "

        Vajavaisen ja inhimillisesti erehtyväisen (ja sellaiseksi Jumalan luoman) ihmisen laittaminen kärsimään tuskallisesti ikuisesti vain siksi jos ei usko Jumalaan, ei ole ihmisen käsityskyvyn mukaisesti oikeudenmukaista. Ei vain ole. Piste.
        Muuten kyllä olen aika lailla käsityksiesi kannalla Jumalasta ulkopuolisena tarkkailijana.


      • Jumalaan luottava123 kirjoitti:

        Kun Jumala loi maailman, niin hän ei halunnut tehdä maailmaa sitä varten, että hän tulisi joksikin hallinnolliseksi presidentiksi ihmisten keskelle. Hän loi ihmisen itsensä kaltaiseksi, jolla on vapaa tahto. Maailmasta tuli Jumallalle ikään kuin akvaario, josta hän katselee ulkopuolelta ja joskun sitten puuttuu joihinkin asioihin valikoidusti.

        Itse asiassa kun Jumala huomasi ihmisen itsekkyyden ja pahuuden, niin hän katuikin sitä, että oli tehnyt maailman (Vanha testamentti - tarina Noasta ja vedenpaisumuksesta). Käsitykseni mukaan hän ei jättänyt hänelle rakkaita ihmisiä oman onnen varaan ja käynnisti pelastussuunnitelmansa (Sodoman ja Gomoran hävitys, vedenpaisumus, Israelin pelastus Egyptistä ja lopulta Jeesuksen lopullinen sovitusuhri).

        Tästä seuraa se, että elämä maailmassa on sellaista, että ihmisen oma itsekkyys saa aikaan pahoja tekoja. Onnettomuuksiakin syntyy. Ihmisen elämä on joskus aikamoista kärsimystä. Se kuuluu meidän elämään. Jumalaa ei pidä tästä sen enempää syytellä. Hän tulisi meidän keskelle ihmisenä, jonka tunnemme Jeesuksena. Hän itse koki käiken elämisen tuskan ja vaivan sekä koki erittäin tuskallisen kuoleman oman suunnitelmansa mukaisesti.

        Imisellä ei olekkaan oikeutta vaatia tuskatonta ja helppoa elämää. Jumala antaa sen vain niille, jotka saavat häneltä pelastuksen ja paikan taivaassa. Vasta taivaassa elämä on täydellistä. Helvettiin laitettavat joutuvat sitten kokemaan tuskallista olemista ikuisesti.

        Kannattaa huomata, että Jumala on erittäin viisas ja luonteeltaan rakastava, mutta tunteet omaavana olentona Hän osaa myös vihastua ja rankaista. Hän kuitenkin on oikeudenmukainen, luotettava ja osaa antaa syntejä anteeksi.

        >>Kun Jumala loi maailman, niin hän ei halunnut tehdä maailmaa sitä varten, että hän tulisi joksikin hallinnolliseksi presidentiksi ihmisten keskelle. Hän loi ihmisen itsensä kaltaiseksi, jolla on vapaa tahto. Maailmasta tuli Jumallalle ikään kuin akvaario, josta hän katselee ulkopuolelta ja joskun sitten puuttuu joihinkin asioihin valikoidusti.>Itse asiassa kun Jumala huomasi ihmisen itsekkyyden ja pahuuden, niin hän katuikin sitä, että oli tehnyt maailman (Vanha testamentti - tarina Noasta ja vedenpaisumuksesta). Käsitykseni mukaan hän ei jättänyt hänelle rakkaita ihmisiä oman onnen varaan ja käynnisti pelastussuunnitelmansa (Sodoman ja Gomoran hävitys, vedenpaisumus, Israelin pelastus Egyptistä ja lopulta Jeesuksen lopullinen sovitusuhri).>Tästä seuraa se, että elämä maailmassa on sellaista, että ihmisen oma itsekkyys saa aikaan pahoja tekoja. Onnettomuuksiakin syntyy. Ihmisen elämä on joskus aikamoista kärsimystä. Se kuuluu meidän elämään. Jumalaa ei pidä tästä sen enempää syytellä. Hän tulisi meidän keskelle ihmisenä, jonka tunnemme Jeesuksena. Hän itse koki käiken elämisen tuskan ja vaivan sekä koki erittäin tuskallisen kuoleman oman suunnitelmansa mukaisesti.>Imisellä ei olekkaan oikeutta vaatia tuskatonta ja helppoa elämää. Jumala antaa sen vain niille, jotka saavat häneltä pelastuksen ja paikan taivaassa. Vasta taivaassa elämä on täydellistä. Helvettiin laitettavat joutuvat sitten kokemaan tuskallista olemista ikuisesti.>Kannattaa huomata, että Jumala on erittäin viisas ja luonteeltaan rakastava, mutta tunteet omaavana olentona Hän osaa myös vihastua ja rankaista. Hän kuitenkin on oikeudenmukainen, luotettava ja osaa antaa syntejä anteeksi.


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Tämä on rippikouluissa todella yleinen kysymys. Miksi maailmassa on pahaa jos Jumala on hyvä?

        Jumalaan luottava123 vastasikin jo hienosti. Itse olen joskus hahmotellut kysymykseen jonkinlaista vastausta sen kautta että meille kaikille on annettu sekä vapautta että vastuuta. Vaikka Jumala inhoaa syntiä, Hän on antanut meille mahdollisuuden valita mitä teemme täällä maailmassa. Ei Jumala iloitse jos valitsemme tien, joka vie pois Hänen luotaan ja johtaa omaan ja muiden kärsimykseen. Hän kuitenkin antaa meidän tehdä omat virheemme, koska emme ole Hänen marionettejaan vaan lapsiaan.

        Annukka
        nuorisotyönohjaaja

        Että valinnanvapausargumentti ei selitä sitä pahaa, mikä tapahtuu ilman lähimmäistemme vaikutusta.

        Vai onko minulla vapaus valita ihmiset, jotka saavat parantumattoman taudin? Olenko vastuussa mutavyörystä, joka surmaa kylällisen ihmisiä?


      • Kyssäri-K kirjoitti:

        "Viittaat selkeästi ns. "vapaa tahto" argumenttiin. Kuitenkin tapahtuu paljon pahaa, joka ei ole kenenkään tahdosta millään lailla riippuvaa."

        En minä sanonutkaan että esittämäni vaihtoehto olisi toivottava tai hyvä (tai että itse uskoisin siihen). Mutta se on mahdollinen aivan kuin muutkin alkuperäisen listan kohdat.

        En minäkään tainnut sanoa sinun uskovan.

        En vain pysty kuvittelemaan sellaista syytä, minkä vuoksi hyvä entiteetti sallisi ja jopa loisi edellytyksiä tarpeettomalla kärsimykselle.


      • herttainenhertta
        Jumalaan luottava123 kirjoitti:

        Kun Jumala loi maailman, niin hän ei halunnut tehdä maailmaa sitä varten, että hän tulisi joksikin hallinnolliseksi presidentiksi ihmisten keskelle. Hän loi ihmisen itsensä kaltaiseksi, jolla on vapaa tahto. Maailmasta tuli Jumallalle ikään kuin akvaario, josta hän katselee ulkopuolelta ja joskun sitten puuttuu joihinkin asioihin valikoidusti.

        Itse asiassa kun Jumala huomasi ihmisen itsekkyyden ja pahuuden, niin hän katuikin sitä, että oli tehnyt maailman (Vanha testamentti - tarina Noasta ja vedenpaisumuksesta). Käsitykseni mukaan hän ei jättänyt hänelle rakkaita ihmisiä oman onnen varaan ja käynnisti pelastussuunnitelmansa (Sodoman ja Gomoran hävitys, vedenpaisumus, Israelin pelastus Egyptistä ja lopulta Jeesuksen lopullinen sovitusuhri).

        Tästä seuraa se, että elämä maailmassa on sellaista, että ihmisen oma itsekkyys saa aikaan pahoja tekoja. Onnettomuuksiakin syntyy. Ihmisen elämä on joskus aikamoista kärsimystä. Se kuuluu meidän elämään. Jumalaa ei pidä tästä sen enempää syytellä. Hän tulisi meidän keskelle ihmisenä, jonka tunnemme Jeesuksena. Hän itse koki käiken elämisen tuskan ja vaivan sekä koki erittäin tuskallisen kuoleman oman suunnitelmansa mukaisesti.

        Imisellä ei olekkaan oikeutta vaatia tuskatonta ja helppoa elämää. Jumala antaa sen vain niille, jotka saavat häneltä pelastuksen ja paikan taivaassa. Vasta taivaassa elämä on täydellistä. Helvettiin laitettavat joutuvat sitten kokemaan tuskallista olemista ikuisesti.

        Kannattaa huomata, että Jumala on erittäin viisas ja luonteeltaan rakastava, mutta tunteet omaavana olentona Hän osaa myös vihastua ja rankaista. Hän kuitenkin on oikeudenmukainen, luotettava ja osaa antaa syntejä anteeksi.

        "Kun Jumala loi maailman, niin hän ei halunnut tehdä maailmaa sitä varten, että hän tulisi joksikin hallinnolliseksi presidentiksi ihmisten keskelle. Hän loi ihmisen itsensä kaltaiseksi, jolla on vapaa tahto. Maailmasta tuli Jumallalle ikään kuin akvaario, josta hän katselee ulkopuolelta ja joskun sitten puuttuu joihinkin asioihin valikoidusti. "

        Jumala siis loi maailman, joka näyttää aivan siltä, että Jumalaa ei ole olemassa.


      • Phoebus kirjoitti:

        Että valinnanvapausargumentti ei selitä sitä pahaa, mikä tapahtuu ilman lähimmäistemme vaikutusta.

        Vai onko minulla vapaus valita ihmiset, jotka saavat parantumattoman taudin? Olenko vastuussa mutavyörystä, joka surmaa kylällisen ihmisiä?

        Ymmärrän toki. On olemassa asioita joita ei ihmisen omalla toiminnalla tai sen puutteella voi selittää. En kuitenkaan näe että ne ovat Jumalasta, sillä Jumala antaa kaiken hyvän.

        Annukka
        nuorisotyönohjaaja


      • Kyssäri-K
        Phoebus kirjoitti:

        En minäkään tainnut sanoa sinun uskovan.

        En vain pysty kuvittelemaan sellaista syytä, minkä vuoksi hyvä entiteetti sallisi ja jopa loisi edellytyksiä tarpeettomalla kärsimykselle.

        En kyllä minäkään. Mutta en tosin muutenkaan oikein pysty löytämään koko jumaluskosta paljoakaan järkeä joten on ihan mahdollista että koko touhussa ei olekaan varsinaista logiikkaa. Ainakaan perinteisellä hyvä-paha akselilla.


      • Santtu ,tere!
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Tämä on rippikouluissa todella yleinen kysymys. Miksi maailmassa on pahaa jos Jumala on hyvä?

        Jumalaan luottava123 vastasikin jo hienosti. Itse olen joskus hahmotellut kysymykseen jonkinlaista vastausta sen kautta että meille kaikille on annettu sekä vapautta että vastuuta. Vaikka Jumala inhoaa syntiä, Hän on antanut meille mahdollisuuden valita mitä teemme täällä maailmassa. Ei Jumala iloitse jos valitsemme tien, joka vie pois Hänen luotaan ja johtaa omaan ja muiden kärsimykseen. Hän kuitenkin antaa meidän tehdä omat virheemme, koska emme ole Hänen marionettejaan vaan lapsiaan.

        Annukka
        nuorisotyönohjaaja

        vaihtoehtoa, että kaikki mitä sinulle on opetettu jumalastasi ei pidäkkään paikkaansa, vaan häntä ei yksinkertaisesti ole olemassakaan?

        Eikö koskaan ala yhtään epäilyttämään, että menet muiden uskovaisten mukana ns. "perse edellä puuhun"?


      • Santtu ,tere! kirjoitti:

        vaihtoehtoa, että kaikki mitä sinulle on opetettu jumalastasi ei pidäkkään paikkaansa, vaan häntä ei yksinkertaisesti ole olemassakaan?

        Eikö koskaan ala yhtään epäilyttämään, että menet muiden uskovaisten mukana ns. "perse edellä puuhun"?

        Usko on minulle paljon enemmän kuin Teodikean ongelma. Jumala on olemassa, Hän pitää minusta huolta ja hyväksyy minut rikkonaisena itsenäni. Epäilykset olen jo kokenut. Kristityn taipaleeni ei nimittäin ole niin kovinkaan pitkä, ei ainakaan niin pitkä kuin monella muulla.

        Annukka
        nuorisotyönohjaaja


      • kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Ymmärrän toki. On olemassa asioita joita ei ihmisen omalla toiminnalla tai sen puutteella voi selittää. En kuitenkaan näe että ne ovat Jumalasta, sillä Jumala antaa kaiken hyvän.

        Annukka
        nuorisotyönohjaaja

        Jos jumalasi on kaikkivaltias, niin se on valitettavasti vastuussa myös pahasta.


    • Tämä kysymys on yksi uskon ja elämän peruskysymyksistä. Et suinkaan ole ainoa, joka tätä pohtii.

      Ihmiselämään kaikkineen sisältyy monella iloa ja pettymyksiä, sairautta ja rakkautta, onnen ja tuskan kirjo toisella enemmän, toisella vähemmän. Ihmiset tekevät pahaa toisilleen, tuhoavat luontoa ja saavat aikaan monenlaista vääryyttä. Samaan aikaan ihmiset osaavat huolehtia heikoimmista, tekevät tarmokkaasti töitä, auttavat tuttua ja vierasta, ruokkivat metsäneläimiä talvella jne. Tekevät siis monenlaista hyvää. Tämä on elämää.

      Kristinuskon ajattelun mukaan syntiinlankeemuksessa ihmiseen on tullut tämä taipumus pahaan. Ihmisessä on sisäinen taipumus tehdä sekä väärin että oikein. Me ihmiset elämme tätä elämää maailmassa, meillä on vastuu.

      Jumala näkee meidän puuhamme ja on ihmisten elämässä. Ei korjaamassa meidän jokaista virhettämme. Suuri sovitus on tehty ristillä. Meille on annettu elämän rakennuspalikat ja tiettyyn pisteeseen asti voimme vaikuttaa siihen, hajoitammeko me vai rakennammeko. Ja silloin kun ei jaksa rakentaa ja elämältä putoaa pohja, Jumala kantaa ja auttaa elämän vaikeina hetkinä jokaista yksittäistä ihmistä hänen tarpeidensa mukaan. Hän antaa iloa ja rakkautta jokaiselle yksilölle sen mukaan, miten hänen elämänsä kulku on tarkoitettu. Aina sitä apua ei tunnu kuuluvan, mutta olen itse vaikeimpina hetkinä - tai paremminkin niiden jälkeen - todennut, että tälläkin oli tarkoituksensa. Salattu siunaus. Me emme ole maailmassa vain katselemassa Jumalan toimintaa ja elämässä itse.

      Kun vajavaiset ihmiset toimivat, syntyy myös pahaa jälkeä. Sitä voimme yhdessä yrittää korjata. Ja Jumala siunaa meitä. Psalmi 121 tuli tässä mieleen: "Hän on suojaava varjo, Hän on vartijasi, Hän ei väisty viereltäsi." Me siis elämme Jumalan suojeluksessa.

      Minkälaisia ajatuksia tämä herättää?

      pappi Sonja

      • Kyssäri-K

        Selitys on monella tapaa hyvä mutta väistää sen kysymyksen jonka joku jo aikaisemmin sanoi eli että maailmassa tapahtuu myös paljon pahoja ja ikäviä asioita jotka eivät liity mitenkän ihmisten taipumukseen pahuuteen. Esim. luonnonkatastrofit, taudit, monet onnettomuudet yms. Ne vain tapahtuvat aiheuttaen suunnatonta kärsimystä ilman että Jumala näyttää niihin puuttuvat. Tiedän että tämä johtaa yleensä vain selitykseen siitä että emme voi vajaavaisina ihmisinä käsittää Jumalan tarkoituksia. Mutta kun se selitys ei oikein minulle riitä eikä tyydytä kyselevää mieltä...


      • x=x+y-x

        että ihmettelen ihmistä, joka kaikkeen tuollaiseen uskoo.


      • luterilainen.

        Voisimme kenties kuvitella maailman jossa Jumala alati korjaisi vapaan tahdon väärinkäytöstä aiheutuvia vaikeuksia; Puunuijat muuttuisivat pehmeiksi kuin ruoho kun niitä käytettäisiin aseena ja ilma lakkaisi tottelemasta minua mikäli yrittäisin tuottaa ääniaaltoja jotka kuljettaisivat valheita ja herjauksia. Mutta tällaisessa maailmassa pahat teot olisivat mahdottomia ja mielen vapaus olisi olematon. Jos periaatetta jatkettaisiin loogisen lopputulokseen, pahat ajatuksetkin olisivat mahdottomia, sillä ne aivojen alueet joita käytämme ajatteluun kieltäytyisivät toimimasta kun haluaisimme väärinkäyttää niitä.

        – C.S.Lewis


      • luterilainen. kirjoitti:

        Voisimme kenties kuvitella maailman jossa Jumala alati korjaisi vapaan tahdon väärinkäytöstä aiheutuvia vaikeuksia; Puunuijat muuttuisivat pehmeiksi kuin ruoho kun niitä käytettäisiin aseena ja ilma lakkaisi tottelemasta minua mikäli yrittäisin tuottaa ääniaaltoja jotka kuljettaisivat valheita ja herjauksia. Mutta tällaisessa maailmassa pahat teot olisivat mahdottomia ja mielen vapaus olisi olematon. Jos periaatetta jatkettaisiin loogisen lopputulokseen, pahat ajatuksetkin olisivat mahdottomia, sillä ne aivojen alueet joita käytämme ajatteluun kieltäytyisivät toimimasta kun haluaisimme väärinkäyttää niitä.

        – C.S.Lewis

        Eikös tässä keskusteltu sellaisesta pahasta joka ei riipu ihmisiten tahdon vapaudesta eikä ylipäätänsä edes ihmisistä millään lailla.


      • Thronos
        luterilainen. kirjoitti:

        Voisimme kenties kuvitella maailman jossa Jumala alati korjaisi vapaan tahdon väärinkäytöstä aiheutuvia vaikeuksia; Puunuijat muuttuisivat pehmeiksi kuin ruoho kun niitä käytettäisiin aseena ja ilma lakkaisi tottelemasta minua mikäli yrittäisin tuottaa ääniaaltoja jotka kuljettaisivat valheita ja herjauksia. Mutta tällaisessa maailmassa pahat teot olisivat mahdottomia ja mielen vapaus olisi olematon. Jos periaatetta jatkettaisiin loogisen lopputulokseen, pahat ajatuksetkin olisivat mahdottomia, sillä ne aivojen alueet joita käytämme ajatteluun kieltäytyisivät toimimasta kun haluaisimme väärinkäyttää niitä.

        – C.S.Lewis

        "Mutta tällaisessa maailmassa pahat teot olisivat mahdottomia ja mielen vapaus olisi olematon."

        Tuollaista varmaan on sitten taivaassa. Siellähän mitään pahaa ei voi tapahtua - kuten ei Paratiisissakaan. Ai mutta niin, tuota, öh...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 24h Kirppis

      Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      14
      4576
    2. Suomessa eletään liian pitkään

      "Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      347
      3781
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

      Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3446
    4. Voitaisko olla kavereita?

      Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      18
      2980
    5. Deodoranttiteollisuus

      Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2543
    6. 279
      2323
    7. Martinan mies on Suomessa.

      Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      316
      1772
    8. Näyttääkö kaivattusi

      Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      98
      1743
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

      Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      46
      1459
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

      Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1173
    Aihe