Lataussäädin

KIEROKYNÄ

Aurinkopaneelien lataussäätimien hinnoissa on melkoisia eroja !35€ - 250 € ?Mulla on 34 w paneeli ja lataussäädin.Nyt ostin 40 W lisätuotantoon ja mietin pitäisikö hankkia oikein MacPower...kuullema lisää paneelin tuottoa huomattavasti?

42

3276

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sonny Burnet

      Napsin Maxpower, noin 170€

      • PoPPoRiina

        Kun ostat Ruotsista nettikaupasta saat alle 100€:lla.

        esim hjertmans.se tällä hetkellä 950 KR.


      • 19

        Salara SR60UL
        Mitä mieltä on raati.


    • xzcgfdsafgs dsfg

      Lataussäädin lisää tuottoa verrattuna tilanteeseen ilman lataussäädintä. Jos mietit, että tuottaako uusi hienompi lataussäädin enemmän kuin sun nykyinen niin tuskin. Sun pitäis tietää / ottaa selvää, kuinka suuresta virrasta sun nykyinen lataussäädin selviää. Jos se pystyy hoitamaan molempien paneelien maksimivirrat yhteensä, niin uuden lataussäätimen hankkiminen on ihan huuhaa hommaa, molemmat vaan kiinni siihen nykyiseen lataussäätimeen.

      • 11+1

        Itse olen ekonomi ja vahvasti sitä mieltä, ettet tiedä kommentoimastasi asiasta yhtään mitään. Toivottavasti joku venesähkömies kertoo asian oikean laidan.


    • että näin,

      Eipä noilla tiedoilla voi vastausta antaa, riippuu mistä roikkuu...

      Paljonko nykyisen säätimen kesto on. Hakkurityyppinen säädin hukkaan vähemmän virtaa ja säästää akkua ylijännitteltä. Samaten säätimien perusvirrankulutuksissa on eroja, eli paljonko säädin itsessään kuluttaa pimeällä.

      Mikäli kytket paneelit sarjaan, voit käyttää ohuempaa johtoa ja ne jaksavat ladata akkua hämärämmässäkin, säätimen tietty pitää tukea ko. kytkentää, joska max jännite nousee 34V tienoille.

      • 27

        noilla tiedoilla kannata paljon muita opastaa.
        Johtojen ohentaminen lisää johtimen vastusta ja siten vähentää tuottoa.
        Kyseessä on niin pienitehoiset panelit, että nykyinen säätäjä varmaan riittää.
        Maksimivirta n. 4A.


      • Joakim_

        Hakkurityyppinen ei suojaa sen paremmin akkuja ylijännitteeltä kuin muutkaan tyypit.

        Erilaisia ja eri paikoissaolevia paneleita ei kannata laittaa sarjaan. Paneli on virtalähde eli se tuottaa (lähes) jännitteestä riippumattoman virran. Jos laitat panelit sarjaan, paneleiden läpi menee vain heikomman panelin virta. Jos laitat 10 ja 50 W panelit sarjaan saat käytännössä kaksi 10 W panelia. Jos laitat kaksi 50 W panelia sarjaan ja toinen on varjossa, saat olemattoman tuoton.

        Akkujen lataaminen hämärässä on mukamas etuna hakkurisäätimissä (ja sarjaankytkennässä), mutta käytännössä ei. Jos on niin hämärää, ettei paneli pysty tuottamaan yli 14 V, on paneelista saatava teho täysin olematon. Katso vaikkapa tästä: http://telemetryhelp.com/Datasheets/ShellST20_USv1.pdf
        Tehon ja virran ollessa viidesosa maksimista jännite ei ole vielä juurikaan laskenut.

        Hakkurityyppinen säädin kylläkin pystyy kasvattamaan hieman virtaa, sillä paneelit tuottavat enemmän tehoa 17 V paikkeilla kuin lataukseen tarvittavalla 12-14.5 V:llä (riippuen akkujen varaustilasta ja kulutuksesta). Käytännössä tämä hyöty on ~10% eli ei mitenkään ratkaiseva.


      • 10 ON ENEMMÄN
        Joakim_ kirjoitti:

        Hakkurityyppinen ei suojaa sen paremmin akkuja ylijännitteeltä kuin muutkaan tyypit.

        Erilaisia ja eri paikoissaolevia paneleita ei kannata laittaa sarjaan. Paneli on virtalähde eli se tuottaa (lähes) jännitteestä riippumattoman virran. Jos laitat panelit sarjaan, paneleiden läpi menee vain heikomman panelin virta. Jos laitat 10 ja 50 W panelit sarjaan saat käytännössä kaksi 10 W panelia. Jos laitat kaksi 50 W panelia sarjaan ja toinen on varjossa, saat olemattoman tuoton.

        Akkujen lataaminen hämärässä on mukamas etuna hakkurisäätimissä (ja sarjaankytkennässä), mutta käytännössä ei. Jos on niin hämärää, ettei paneli pysty tuottamaan yli 14 V, on paneelista saatava teho täysin olematon. Katso vaikkapa tästä: http://telemetryhelp.com/Datasheets/ShellST20_USv1.pdf
        Tehon ja virran ollessa viidesosa maksimista jännite ei ole vielä juurikaan laskenut.

        Hakkurityyppinen säädin kylläkin pystyy kasvattamaan hieman virtaa, sillä paneelit tuottavat enemmän tehoa 17 V paikkeilla kuin lataukseen tarvittavalla 12-14.5 V:llä (riippuen akkujen varaustilasta ja kulutuksesta). Käytännössä tämä hyöty on ~10% eli ei mitenkään ratkaiseva.

        se 10% voi olla tosi paikassa tosi paljon!!!


    • Mikä paneliksi?

      Laitetaanpa samaan ketjuun kysymys myös aurinkopaneleista. Niissäkin näyttää olevan melkoisia eroja, esim. marineassa on viisi merkkiä ja aika suuria eroja niissä on hinnoissa.

      Onko paneleissa oikeasti niin suuria laatu tms. eroja, että yhdellä merkillä hinta wattia kohden voi olla melkein tuplat toiseen merkkiin nähden? (esim. Sunwind 32W on jokseenkin saman hintainen kuin Solara 18W)

      Mikä siis olisi tänä päivänä sellainen panelityyppi ja/tai merkki jossa saa hyvän hyötysuhteen sijoitetuille rahoille?

      • A33

        40 w paneeli alle 100 euroa. Lähetyskustannukset pari kymppiä. Ebaysta löytyy helposti.


      • KIEROKYNÄ
        A33 kirjoitti:

        40 w paneeli alle 100 euroa. Lähetyskustannukset pari kymppiä. Ebaysta löytyy helposti.

        Täytyis kestää murtovettä ja ebayn paneelit ei kestä.Jos ostat ebaysta veneilyyn sopivan hintakin on toinen!!!


      • sdfg asdg as

        Ihan pelkkää hintaa/watti ei voi kattella. Halvimmat ovat talon katolle tarkoitettuja teräväkulmaisia peltikehikkoja, jotka eivät todellakaan kuulu veneeseen. Näillä saa ne halvimmat watit. Sitten on venekäyttöön sopivia kovia paneeleja, jotka ovat kalliimpia. Edelleen vielä kalliimpi versio on taipuisat ohutkalvopaneelit. Tavanomaisessa perheveneessä paneelin tuleva asennuspaikka ja -tapa on aika ratkaiseva asia, se määrää paneelin perustyypin. Vasta sen jälkeen voi tehdä "teknistaloudellisia" vertailuja eri paneelien kesken.


      • A33
        KIEROKYNÄ kirjoitti:

        Täytyis kestää murtovettä ja ebayn paneelit ei kestä.Jos ostat ebaysta veneilyyn sopivan hintakin on toinen!!!

        Paneelit on pinnoitettu lasilla ja kehykset ovar alumiinia. Kyllä ne kestävät merivettä siinä missä esim alumiiniset varvaslistat ym. Parhaan tehon paneelista saa jos sen kiinnittää sen kännettävään telineeseen peräkaiteeseen. Terävistä kulmistakaan ei sillloin ole juuri haittaa. Kannella makaavan ns. venepaneelin latausteho on yleensä huono, koska sitä varjostaa milloin masto, purjeet, köydet ym. Ja se on harvoin optimaalisessa kulmassa suhteessa aurinkoon.


      • 6+10
        A33 kirjoitti:

        Paneelit on pinnoitettu lasilla ja kehykset ovar alumiinia. Kyllä ne kestävät merivettä siinä missä esim alumiiniset varvaslistat ym. Parhaan tehon paneelista saa jos sen kiinnittää sen kännettävään telineeseen peräkaiteeseen. Terävistä kulmistakaan ei sillloin ole juuri haittaa. Kannella makaavan ns. venepaneelin latausteho on yleensä huono, koska sitä varjostaa milloin masto, purjeet, köydet ym. Ja se on harvoin optimaalisessa kulmassa suhteessa aurinkoon.

        Ne veneissä olevat listat ovat merialumiinia, eivät syövy, kun noi halpiset syöpyvät. Noi sun mainostamat paskapanelit ei tasan pysty parhaimpien paneleiden tasoon. Kyllä se tässäkin asiassa on niin, että laatu maksaa, mutta sitähän tyhjätasku ei älyä ja pysyy tyhjätaskuna. Yli kymmenen vuotta noita on tullut laitettua menestyksellä kanteen. Nykyisten päällä saa myös seistä, toisin kuin halpisten. Lisäksi teräviä kulmia on vältettävä aina veneessä. Kyllä pitää olla pihalla kun kuvittelee, etttä joku 20€ säädin on ihan sama kuin 170€ tai että tuommoiset halpapaskat panelit vastaavat kalliimpia. Ostat varmasti työkalusikin Biltemasta ja Clasulta... PELLE


      • Pelle peloton
        6+10 kirjoitti:

        Ne veneissä olevat listat ovat merialumiinia, eivät syövy, kun noi halpiset syöpyvät. Noi sun mainostamat paskapanelit ei tasan pysty parhaimpien paneleiden tasoon. Kyllä se tässäkin asiassa on niin, että laatu maksaa, mutta sitähän tyhjätasku ei älyä ja pysyy tyhjätaskuna. Yli kymmenen vuotta noita on tullut laitettua menestyksellä kanteen. Nykyisten päällä saa myös seistä, toisin kuin halpisten. Lisäksi teräviä kulmia on vältettävä aina veneessä. Kyllä pitää olla pihalla kun kuvittelee, etttä joku 20€ säädin on ihan sama kuin 170€ tai että tuommoiset halpapaskat panelit vastaavat kalliimpia. Ostat varmasti työkalusikin Biltemasta ja Clasulta... PELLE

        Olet töissä?


    • Max power

      Max Power on huono säädin. Kallis ja vanhanaikainen "akunkeittäjä".
      NAPS NC30 on parempi.
      NC30 on Steca:n valmistama. Kannattaa osta Steca:na. Maksaa vain puolet NAPS:n hinnasta.

      • Roadkill

        Juuri MaxPowerin hankkineena olisin kiinnostunut kuulemaan miksi se on niin huono ja vanhanaikainen?


      • fbjdkkndnöuieb mhaw
        Roadkill kirjoitti:

        Juuri MaxPowerin hankkineena olisin kiinnostunut kuulemaan miksi se on niin huono ja vanhanaikainen?

        Kahdesta edllisestä kommentista voi sanoa sen ,että ehkä Napsia kehuva on ihan kauppamiehen puhetta:Hauku kaverin ja kehu omaa!


      • Ahmed Ahne
        fbjdkkndnöuieb mhaw kirjoitti:

        Kahdesta edllisestä kommentista voi sanoa sen ,että ehkä Napsia kehuva on ihan kauppamiehen puhetta:Hauku kaverin ja kehu omaa!

        ollut MaxPower kaksi kesää, eikä ole mitään pahaa sanottavaa.


      • Max power.
        Ahmed Ahne kirjoitti:

        ollut MaxPower kaksi kesää, eikä ole mitään pahaa sanottavaa.

        "ollut MaxPower kaksi kesää, eikä ole mitään pahaa sanottavaa. "
        Uteliaan kysymys. Häviääkö vettä akuista ?

        Ei Max Power:ssa ole sinänsä mitään vikaa. Lataa akkuja siinä missä mikä tahansa säädin.
        Tekee ihan saman kuin mikä tahansa autotallilaturi. Niinkauan lataa kun pistotulppa on seinässä.
        Ilman mitään sen syvällisempää ajattelutyötä.
        Mutta on saatavilla pienemmällä rahalla paljon parempia ja nykyaikaisempiakin säätimiä, jotka soveltuvat paremmin pidempiaikaiseen yksikseenlataukseen.


        Em säätimen ongelma on että siinä ei ole juurikaan mitään älyä joka yrittäisi tulkita akkujen varaustilaa.
        Joka aamu alkaa sama "akunkeitto" -prosessi. Vähän kuin teletapeissa.. "ja sama uudestaan"
        Jokainen uusi aamu sille ainutkertainen.
        Fiksummat säätimet yrittävät arvailla akkujen lepojännitteistä, minkälaisella jännitteellä aletaan aamulla hommiin...
        Kuten sanottu. Säätimen tyhmyydestä tulee toki ongelmia vain silloin kun se järjestelmä latailee pitkiä aikoja yksinään ilman kulutusta.


      • 1+14
        Max power. kirjoitti:

        "ollut MaxPower kaksi kesää, eikä ole mitään pahaa sanottavaa. "
        Uteliaan kysymys. Häviääkö vettä akuista ?

        Ei Max Power:ssa ole sinänsä mitään vikaa. Lataa akkuja siinä missä mikä tahansa säädin.
        Tekee ihan saman kuin mikä tahansa autotallilaturi. Niinkauan lataa kun pistotulppa on seinässä.
        Ilman mitään sen syvällisempää ajattelutyötä.
        Mutta on saatavilla pienemmällä rahalla paljon parempia ja nykyaikaisempiakin säätimiä, jotka soveltuvat paremmin pidempiaikaiseen yksikseenlataukseen.


        Em säätimen ongelma on että siinä ei ole juurikaan mitään älyä joka yrittäisi tulkita akkujen varaustilaa.
        Joka aamu alkaa sama "akunkeitto" -prosessi. Vähän kuin teletapeissa.. "ja sama uudestaan"
        Jokainen uusi aamu sille ainutkertainen.
        Fiksummat säätimet yrittävät arvailla akkujen lepojännitteistä, minkälaisella jännitteellä aletaan aamulla hommiin...
        Kuten sanottu. Säätimen tyhmyydestä tulee toki ongelmia vain silloin kun se järjestelmä latailee pitkiä aikoja yksinään ilman kulutusta.

        ole ylilataussuoja joka estää akkujen kiehumisen?


      • Joakim_
        Max power. kirjoitti:

        "ollut MaxPower kaksi kesää, eikä ole mitään pahaa sanottavaa. "
        Uteliaan kysymys. Häviääkö vettä akuista ?

        Ei Max Power:ssa ole sinänsä mitään vikaa. Lataa akkuja siinä missä mikä tahansa säädin.
        Tekee ihan saman kuin mikä tahansa autotallilaturi. Niinkauan lataa kun pistotulppa on seinässä.
        Ilman mitään sen syvällisempää ajattelutyötä.
        Mutta on saatavilla pienemmällä rahalla paljon parempia ja nykyaikaisempiakin säätimiä, jotka soveltuvat paremmin pidempiaikaiseen yksikseenlataukseen.


        Em säätimen ongelma on että siinä ei ole juurikaan mitään älyä joka yrittäisi tulkita akkujen varaustilaa.
        Joka aamu alkaa sama "akunkeitto" -prosessi. Vähän kuin teletapeissa.. "ja sama uudestaan"
        Jokainen uusi aamu sille ainutkertainen.
        Fiksummat säätimet yrittävät arvailla akkujen lepojännitteistä, minkälaisella jännitteellä aletaan aamulla hommiin...
        Kuten sanottu. Säätimen tyhmyydestä tulee toki ongelmia vain silloin kun se järjestelmä latailee pitkiä aikoja yksinään ilman kulutusta.

        Ei ole kokemusta tuosta, mutta manuaalin mukaan siinä on paljonkin älyä ja latausjännitteet ja -vaiheet riippuvat akun purkaustilasta ja lämpötiltasta. Eikö laite ole manuaalin mukainen?

        http://www.napssystems.se/stc/attachments/Naps_MaxPower_HB_multilan.pdf


      • Max power...
        Joakim_ kirjoitti:

        Ei ole kokemusta tuosta, mutta manuaalin mukaan siinä on paljonkin älyä ja latausjännitteet ja -vaiheet riippuvat akun purkaustilasta ja lämpötiltasta. Eikö laite ole manuaalin mukainen?

        http://www.napssystems.se/stc/attachments/Naps_MaxPower_HB_multilan.pdf

        "Ei ole kokemusta tuosta, mutta manuaalin mukaan siinä on paljonkin älyä ja latausjännitteet ja -vaiheet riippuvat akun purkaustilasta ja lämpötiltasta. Eikö laite ole manuaalin mukainen?"

        Kyllä, mutta ymmärryksen mukaan kierros alkaa joka aamu uudestaan.
        Tämän vastauksen antoi myös NAPS kun sitä joskus kyselin.

        Käyttöohje tukee samaa..
        "Jos akkujännite putoaa alle 13.8 Voltin ( 25 C) siirtyy laite automaattisesti takaisin maksimiteholataukseen."
        Eli käytännössä joka aamu.
        Jännitteet "kaakkoon", ja akku "kiehumaan"...

        Yleisesti latureilla on ymmärtääkseni 2-tapaa yrittää ennustaa akun varaustilaa.
        Tutkia lepojännitettä, tai sisäänmenevää virtaa.
        Jälkimmäistä tapaa ei voi kohtuudella käyttää kun kyseessä on pieni aurinkopaneli veneessä ja isot akut perässä.
        Maasähkölatureissa tuota tapaa käytetään yleisemmin. Mutta sisäänmenevän virran arvo on lähes aina kompromissi.
        Mitä isompi laturi, sitä vaikeampi sillä on saada akkuja täyteen. Mastervolt on ymmärtääkseni ainoa jossa tuota katkaisukynnystä pystytään säätämään akkukapasiteetin mukaan. (PC:llä ohjelmoitava laturi)

        Kun haeskelin itselle aurinkopanelin säädintä, tuli tuo Steca vastaan.
        Se pysyy FLOAT Charge asennossa, jos SOC >70%. Tämä on toteutettu siten että jos lepojännite on aamulla >= 12.7v ei latausjännitettä nosteta yli 13.9v.

        Tarkennuksena.
        En ole Steca enkä Mastervolt kauppias. Eikä ole ollut varaa ostaa Mastervolt laturia.
        Tullaan ripuloilla toimeen.. :-(

        Mutta perustelu alkuperäiseen kysymykseen.
        "Kannattaako ostaa MaxPower".
        Mielestäni ei, koska parempia säätimiä saa pienemmällä rahalla.
        MaxPower:n lupaamasta korkeammasta lataustehosta ei ole juurikaan lisäarvoa.
        Jos 40w panelista saa optimoitapauksessa MaxPoweri:lla hetkellisesti muutaman A:n kymmenyksen hyödyn, ei sillä ole käytännössä merkitystä.


      • Joakim_
        Max power... kirjoitti:

        "Ei ole kokemusta tuosta, mutta manuaalin mukaan siinä on paljonkin älyä ja latausjännitteet ja -vaiheet riippuvat akun purkaustilasta ja lämpötiltasta. Eikö laite ole manuaalin mukainen?"

        Kyllä, mutta ymmärryksen mukaan kierros alkaa joka aamu uudestaan.
        Tämän vastauksen antoi myös NAPS kun sitä joskus kyselin.

        Käyttöohje tukee samaa..
        "Jos akkujännite putoaa alle 13.8 Voltin ( 25 C) siirtyy laite automaattisesti takaisin maksimiteholataukseen."
        Eli käytännössä joka aamu.
        Jännitteet "kaakkoon", ja akku "kiehumaan"...

        Yleisesti latureilla on ymmärtääkseni 2-tapaa yrittää ennustaa akun varaustilaa.
        Tutkia lepojännitettä, tai sisäänmenevää virtaa.
        Jälkimmäistä tapaa ei voi kohtuudella käyttää kun kyseessä on pieni aurinkopaneli veneessä ja isot akut perässä.
        Maasähkölatureissa tuota tapaa käytetään yleisemmin. Mutta sisäänmenevän virran arvo on lähes aina kompromissi.
        Mitä isompi laturi, sitä vaikeampi sillä on saada akkuja täyteen. Mastervolt on ymmärtääkseni ainoa jossa tuota katkaisukynnystä pystytään säätämään akkukapasiteetin mukaan. (PC:llä ohjelmoitava laturi)

        Kun haeskelin itselle aurinkopanelin säädintä, tuli tuo Steca vastaan.
        Se pysyy FLOAT Charge asennossa, jos SOC >70%. Tämä on toteutettu siten että jos lepojännite on aamulla >= 12.7v ei latausjännitettä nosteta yli 13.9v.

        Tarkennuksena.
        En ole Steca enkä Mastervolt kauppias. Eikä ole ollut varaa ostaa Mastervolt laturia.
        Tullaan ripuloilla toimeen.. :-(

        Mutta perustelu alkuperäiseen kysymykseen.
        "Kannattaako ostaa MaxPower".
        Mielestäni ei, koska parempia säätimiä saa pienemmällä rahalla.
        MaxPower:n lupaamasta korkeammasta lataustehosta ei ole juurikaan lisäarvoa.
        Jos 40w panelista saa optimoitapauksessa MaxPoweri:lla hetkellisesti muutaman A:n kymmenyksen hyödyn, ei sillä ole käytännössä merkitystä.

        Manuaalin mukaan tuo "Jännitteet "kaakkoon", ja akku "kiehumaan"..." on akun purkaustasosta ja lämpötilasta riippuva 14.0 (kesä, lämmin akku, vähän purettu) - 15.6 V. Kuulostaa aivan OK:lta eikä kiehuttamiselta.

        Havaitsiko kesällä paljonkin yli 14 V jännitteitä aamuisin täyteen akkuun? Huomaa, että NC30:n ylläpitolatausjännite on 13,9 V (Max Power 13.8).

        Pelkistä virroista ei pysty ennustamaan SOCia, aina käytetään jännitettä avuksi.


      • 3+8
        Max power... kirjoitti:

        "Ei ole kokemusta tuosta, mutta manuaalin mukaan siinä on paljonkin älyä ja latausjännitteet ja -vaiheet riippuvat akun purkaustilasta ja lämpötiltasta. Eikö laite ole manuaalin mukainen?"

        Kyllä, mutta ymmärryksen mukaan kierros alkaa joka aamu uudestaan.
        Tämän vastauksen antoi myös NAPS kun sitä joskus kyselin.

        Käyttöohje tukee samaa..
        "Jos akkujännite putoaa alle 13.8 Voltin ( 25 C) siirtyy laite automaattisesti takaisin maksimiteholataukseen."
        Eli käytännössä joka aamu.
        Jännitteet "kaakkoon", ja akku "kiehumaan"...

        Yleisesti latureilla on ymmärtääkseni 2-tapaa yrittää ennustaa akun varaustilaa.
        Tutkia lepojännitettä, tai sisäänmenevää virtaa.
        Jälkimmäistä tapaa ei voi kohtuudella käyttää kun kyseessä on pieni aurinkopaneli veneessä ja isot akut perässä.
        Maasähkölatureissa tuota tapaa käytetään yleisemmin. Mutta sisäänmenevän virran arvo on lähes aina kompromissi.
        Mitä isompi laturi, sitä vaikeampi sillä on saada akkuja täyteen. Mastervolt on ymmärtääkseni ainoa jossa tuota katkaisukynnystä pystytään säätämään akkukapasiteetin mukaan. (PC:llä ohjelmoitava laturi)

        Kun haeskelin itselle aurinkopanelin säädintä, tuli tuo Steca vastaan.
        Se pysyy FLOAT Charge asennossa, jos SOC >70%. Tämä on toteutettu siten että jos lepojännite on aamulla >= 12.7v ei latausjännitettä nosteta yli 13.9v.

        Tarkennuksena.
        En ole Steca enkä Mastervolt kauppias. Eikä ole ollut varaa ostaa Mastervolt laturia.
        Tullaan ripuloilla toimeen.. :-(

        Mutta perustelu alkuperäiseen kysymykseen.
        "Kannattaako ostaa MaxPower".
        Mielestäni ei, koska parempia säätimiä saa pienemmällä rahalla.
        MaxPower:n lupaamasta korkeammasta lataustehosta ei ole juurikaan lisäarvoa.
        Jos 40w panelista saa optimoitapauksessa MaxPoweri:lla hetkellisesti muutaman A:n kymmenyksen hyödyn, ei sillä ole käytännössä merkitystä.

        varsinainen huuhaa kaveri.


      • 3+8
        3+8 kirjoitti:

        varsinainen huuhaa kaveri.

        Stecan kaveri.


      • Max power...
        Joakim_ kirjoitti:

        Manuaalin mukaan tuo "Jännitteet "kaakkoon", ja akku "kiehumaan"..." on akun purkaustasosta ja lämpötilasta riippuva 14.0 (kesä, lämmin akku, vähän purettu) - 15.6 V. Kuulostaa aivan OK:lta eikä kiehuttamiselta.

        Havaitsiko kesällä paljonkin yli 14 V jännitteitä aamuisin täyteen akkuun? Huomaa, että NC30:n ylläpitolatausjännite on 13,9 V (Max Power 13.8).

        Pelkistä virroista ei pysty ennustamaan SOCia, aina käytetään jännitettä avuksi.

        "...14.0 (kesä, lämmin akku, vähän purettu) - 15.6 V. Kuulostaa aivan OK:lta eikä kiehuttamiselta."
        Mielestäni kyllä > 14.4V alkaa olla jatkuvana vähän liikaa...

        Ja tuo 14.0 -> 15.6V, maksimiteholatauksessa ...
        Ja siihen laite menee joka aamu ymmärtämättä onko akkuja ladattu tätä ennen päivä vai viikko...
        Ja lisäksi aina, jos käyttöohjeesta oikein ymmärsin, kun jännite käy alle 13.8V.

        Laitteen ongelma lienee myös että se ei ilmeisesti hirveän hyvin käytännössä hanskaa tuota maximi jännitettä. Eli toleranssi on myös käytännössä yhtä laaja kuin käyttöohjeessa on kerrottu. ( 14 -15.6V)

        Samoin "...akulle annetaan ajoittain tasoituslataus".
        Missään ei ole sanottu miten usein...
        Käytännössä todennäköisesti turhan usein...

        "Havaitsiko kesällä paljonkin yli 14 V jännitteitä aamuisin täyteen akkuun? Huomaa, että NC30:n ylläpitolatausjännite on 13,9 V (Max Power 13.8). "
        Ei pysty sanomaan ihan tarkkaan. Ongelmahan on siinä että jos on veneessä aamulla, akku ei ole koskaan täysi ilman maasähköä...
        Ja toisaalta jos on veneessä, ja vetää maasähköt seinästä, kulutus tahtoo olla aina yli panelin tuoton.

        "Pelkistä virroista ei pysty ennustamaan SOCia, aina käytetään jännitettä avuksi."
        Näinhän se menee. Kun on saavutettu tavoiteltu jännitetaso, voidaan virrasta päätellä jotakin...

        Mutta siis lähipiirin kokemuksien ja NAPS:lta saatujen selvitysten pohjalta olen jäänyt seuraavaan "luuloon".
        Jos vene seisoo viikon tai kaksi käyttämättä, MaxPower saattaa aiheuttaa veden karkaamista.
        Syynä se että se mm. latailee turhan suurilla jännitteillä täysiä akkuja.


        Omakohtaisesti koettu. Meillä vettä ei kulu kesän aikana...

        Joku voi tietysti voi sanoa että lataantuminen on vajavaista, jos vettä ei häviä.
        NAPS:n herra:n kanssa kun keskustelin MaxPowerin vajavaisuudesta ja kavereiden huonoista käyttökokemuksista, oli vastaus suunnilleen seuraavan oloinen. (karrikoiden)

        "Päivästä toiseen jatkuva 14.7-14.9V latausjännite tekee vain hyvää akuille. .Ja vettä kuuluukin mennä kesässä litra tolkulla"

        No tuo säädinhän alkaa olla jo varmaan lähes 10v sitten suunniteltu.
        Olisihan se ihme jo mikään ei kehittyisi vuosien saatossa...

        Mutta kuten todettu.
        Varmaan kaikki säätimet asiansa ajavat.
        Toiset hiukan paremmin, toiset hiukan huonommin.


      • Säätelijä
        Max power... kirjoitti:

        "...14.0 (kesä, lämmin akku, vähän purettu) - 15.6 V. Kuulostaa aivan OK:lta eikä kiehuttamiselta."
        Mielestäni kyllä > 14.4V alkaa olla jatkuvana vähän liikaa...

        Ja tuo 14.0 -> 15.6V, maksimiteholatauksessa ...
        Ja siihen laite menee joka aamu ymmärtämättä onko akkuja ladattu tätä ennen päivä vai viikko...
        Ja lisäksi aina, jos käyttöohjeesta oikein ymmärsin, kun jännite käy alle 13.8V.

        Laitteen ongelma lienee myös että se ei ilmeisesti hirveän hyvin käytännössä hanskaa tuota maximi jännitettä. Eli toleranssi on myös käytännössä yhtä laaja kuin käyttöohjeessa on kerrottu. ( 14 -15.6V)

        Samoin "...akulle annetaan ajoittain tasoituslataus".
        Missään ei ole sanottu miten usein...
        Käytännössä todennäköisesti turhan usein...

        "Havaitsiko kesällä paljonkin yli 14 V jännitteitä aamuisin täyteen akkuun? Huomaa, että NC30:n ylläpitolatausjännite on 13,9 V (Max Power 13.8). "
        Ei pysty sanomaan ihan tarkkaan. Ongelmahan on siinä että jos on veneessä aamulla, akku ei ole koskaan täysi ilman maasähköä...
        Ja toisaalta jos on veneessä, ja vetää maasähköt seinästä, kulutus tahtoo olla aina yli panelin tuoton.

        "Pelkistä virroista ei pysty ennustamaan SOCia, aina käytetään jännitettä avuksi."
        Näinhän se menee. Kun on saavutettu tavoiteltu jännitetaso, voidaan virrasta päätellä jotakin...

        Mutta siis lähipiirin kokemuksien ja NAPS:lta saatujen selvitysten pohjalta olen jäänyt seuraavaan "luuloon".
        Jos vene seisoo viikon tai kaksi käyttämättä, MaxPower saattaa aiheuttaa veden karkaamista.
        Syynä se että se mm. latailee turhan suurilla jännitteillä täysiä akkuja.


        Omakohtaisesti koettu. Meillä vettä ei kulu kesän aikana...

        Joku voi tietysti voi sanoa että lataantuminen on vajavaista, jos vettä ei häviä.
        NAPS:n herra:n kanssa kun keskustelin MaxPowerin vajavaisuudesta ja kavereiden huonoista käyttökokemuksista, oli vastaus suunnilleen seuraavan oloinen. (karrikoiden)

        "Päivästä toiseen jatkuva 14.7-14.9V latausjännite tekee vain hyvää akuille. .Ja vettä kuuluukin mennä kesässä litra tolkulla"

        No tuo säädinhän alkaa olla jo varmaan lähes 10v sitten suunniteltu.
        Olisihan se ihme jo mikään ei kehittyisi vuosien saatossa...

        Mutta kuten todettu.
        Varmaan kaikki säätimet asiansa ajavat.
        Toiset hiukan paremmin, toiset hiukan huonommin.

        Usemman kesän olen seurannut MaxPowerin toimintaa veneessäni ja mulla on veneessä tarkka monitorointi jännitteelle, virralle ja akkukapasiteetin täyttöasteelle. Omien havaintojeni mukaan MaxPowerin ylläpitolatauksessa jännite on 13,75V. Paneli on nimellisteholtaan 36W ja ladattava akkukapasiteetti on 2X115Ah. Vene on usein parikin viikkoa laiturissa aurinkopaneli kytkettynä ja kun paatille tullessa menen katsomaan sähköjen tilaa, niin tyypillisesti jännite on kuin nakutettu tuo 13,75, jos monitorit kertovat akkujen olevan täydet. Vettä olen lisännyt akkuihin vain yhtenä kesänä kesken kauden ja silloin nuo kaksi akkua saivat täytöä alle 5dl yhteensä. Tässä epäilen enemmän syyksi vanhanaikaista maahsähkölaturia kuin MaxPoweria, kun kerran oli pidempi jakso kiinni maasähkössä tuon arveluttavan laturin kanssa. No nyt odottaakin uusi päivitetty älykkäämpi laturi asentamista. En todellakaan ole havainnut minkäänlaista akkujen kiehuttamisongelmaa MaxPowerin kanssa. Kauden päätteeksi olen aina tarkistanut nestetasot, eikä todellakaan ole tarvinnut täytellä akkuja. Olen enneminkin ollut huolissani siitä, kuinka kauan akkuvesi säilyy pullossa käyttökelpoisena, kun sitä ei meinaa kulua:). Joku tietävä voisi selittää tuon säätimen hakkuriperiaatteen mulle, kun sillä perusteella säätimen aikoinaan hommasin. Onko niin, että perussäädin vain hillitsee jännitettä ja extrat häviää lämpönä taivaalle, hakkurisäädin taas muuntaa jänniteestä tiputetun osan järeämmäksi virraksi??


      • Joakim_
        Säätelijä kirjoitti:

        Usemman kesän olen seurannut MaxPowerin toimintaa veneessäni ja mulla on veneessä tarkka monitorointi jännitteelle, virralle ja akkukapasiteetin täyttöasteelle. Omien havaintojeni mukaan MaxPowerin ylläpitolatauksessa jännite on 13,75V. Paneli on nimellisteholtaan 36W ja ladattava akkukapasiteetti on 2X115Ah. Vene on usein parikin viikkoa laiturissa aurinkopaneli kytkettynä ja kun paatille tullessa menen katsomaan sähköjen tilaa, niin tyypillisesti jännite on kuin nakutettu tuo 13,75, jos monitorit kertovat akkujen olevan täydet. Vettä olen lisännyt akkuihin vain yhtenä kesänä kesken kauden ja silloin nuo kaksi akkua saivat täytöä alle 5dl yhteensä. Tässä epäilen enemmän syyksi vanhanaikaista maahsähkölaturia kuin MaxPoweria, kun kerran oli pidempi jakso kiinni maasähkössä tuon arveluttavan laturin kanssa. No nyt odottaakin uusi päivitetty älykkäämpi laturi asentamista. En todellakaan ole havainnut minkäänlaista akkujen kiehuttamisongelmaa MaxPowerin kanssa. Kauden päätteeksi olen aina tarkistanut nestetasot, eikä todellakaan ole tarvinnut täytellä akkuja. Olen enneminkin ollut huolissani siitä, kuinka kauan akkuvesi säilyy pullossa käyttökelpoisena, kun sitä ei meinaa kulua:). Joku tietävä voisi selittää tuon säätimen hakkuriperiaatteen mulle, kun sillä perusteella säätimen aikoinaan hommasin. Onko niin, että perussäädin vain hillitsee jännitettä ja extrat häviää lämpönä taivaalle, hakkurisäädin taas muuntaa jänniteestä tiputetun osan järeämmäksi virraksi??

        Viimeinen lauseesi on oikein. Tosin hakkurisäätimen hyötysuhde ei ole 100%, joten virta ei kasva suoraan kääntäen verrannollisesti jännitteeseen.

        Hakkurisäädin siis muuntaa tehon toiselle jännitteelle. Vaikkapa 50 W paneeli antaa tyypillisesti parhaan tehonsa 16-17 V jännitteellä eli virta on n. 3.1 A suoraan akkuun kytkettynä tai perinteistä säädintä käyttäen. Hakkurilla tuosta 50 W:stä saataisiin 100% hyötysuhteella 14.4 V 3.5 A tai 12 V 4.2 A, mutta hyötysuhde on esim. Max Powerille ilmoitettu 90-94% eli virrat ovatkin 92% laskettuna 14.4 V 3.2 A tai 12 V 3.8 A.

        Hakkurista on siis hyvin vähän iloa silloin kun latausjännite on ~14 V, mutta jopa 20% hyöty kun akut ovat aivan tyhjät tai on paljon kulutusta eli akut eivät edes lataudu.


    • maksimilataus

      Lataussäätimissä voi olla eroja. Periaatteessa latausjännitettä pitää kasvattaa, kun akku täyttyy. Muutoin käy niin, että puolilatauksessa olevaan akkuun ei enää mene paneelista kaikkia tehoja. Tärkeintä on se, paljonko akkuun saadaan virtaa kymmenen tunnin aikana, ei se, mikä on maksimivirta alussa. Älykäs laturi ei kuitenkaan keitä täyttä akkua. Samat periaatteet myös moottorin laturisäätimessä. Uusimmassa Palstek 1/11 lehdessä aika hyvä artikkeli, tosin saksaksi.

    • Anonyymi

      Viestiketju on jo yli 10 vuotta vanha. Mikä lataussäädin tänä päivänä olisi hyvä hankinta yhteisteholtaan noin 100W paneeleille veneessä?

      • Anonyymi

        Victron Smartsolar 100/20 tuskin on huonoimmasta päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Victron Smartsolar 100/20 tuskin on huonoimmasta päästä.

        Juu ei. Just asensin sen 54W kennon perään. Bluetoothilla näkee miten se rokkaa. Hyvin.


      • Anonyymi

        Ei kannata enempää käyttää kuin paneeleihin ainakaan. PWM-säätimet on tuossa jo liian huonoja, kun tehoa menee liikaa hukkaan. MPPT-säätimet hyödyntää kaiken paneelilta tulevan sähkön, joten teho on jotain 20% parempi kuin PWM:llä. Niiden hinnat on lähempänä satasta kuin 50 euroa. Kiinalaiset myy PWM-säätimiä MPPT-säätiminä. Kannattaa olla tarkkana, jos kiinalaiskaupasta ostaa. Kauppojen kuvista voi nähdä, että laitteessa lukee PWM ja hinta on 20 euroa, mutta tekstissä väitetään, että kyseessä on MPPT.


    • Anonyymi

      Ostaa vaan sen victronin. 10A paneelille riittää malli 75/10, smartsolar bluetooth kiva lisä kuten aiemmin mainittiin. Eikä tarvitse jännittää tuleeko kiinan postiluukusta se pwm vai mppt säädin. Suomalaisilla ihme tapa mennä hinta edellä pikkutarvikkeissa.

      • Anonyymi

        Minä en ostaisi Victronia. Siinä on outo vaatimus käynnistykselle. Paneelijännitteen pitää olla yli 5 V korkeampi kuin akkujännitteen. Toteutuu yleensä, muttei aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ostaisi Victronia. Siinä on outo vaatimus käynnistykselle. Paneelijännitteen pitää olla yli 5 V korkeampi kuin akkujännitteen. Toteutuu yleensä, muttei aina.

        Missä säätimessä ei ole tätä vaatimusta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä säätimessä ei ole tätä vaatimusta?

        Kutakuinkin kaikissa muissa. Ei tuolle ole teknistä syytä ja on Victronien erityisominaisuus.

        Itse olen tehnyt MPPT-säätimen eikä siinä ole mitään jänniterajaa. Alkaa lataamaan heti kun paneelijännite on korkeampi kuin akkujännite. Jotkut osaavat myös nostaa jännitettä, mutta se on turhaa normaalitapauksessa. Jos kennolta ei tule edes 14 V, ei sieltä virtaakaan tule.

        Genasun voisi olla valintani, mutta en ole markkinoita tarkemmin tutkinut lähivuosina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kutakuinkin kaikissa muissa. Ei tuolle ole teknistä syytä ja on Victronien erityisominaisuus.

        Itse olen tehnyt MPPT-säätimen eikä siinä ole mitään jänniterajaa. Alkaa lataamaan heti kun paneelijännite on korkeampi kuin akkujännite. Jotkut osaavat myös nostaa jännitettä, mutta se on turhaa normaalitapauksessa. Jos kennolta ei tule edes 14 V, ei sieltä virtaakaan tule.

        Genasun voisi olla valintani, mutta en ole markkinoita tarkemmin tutkinut lähivuosina.

        Voisiko syynä olla juuri se, että liian pienellä jännite-erolla säädin itse asiassa kuluttaa enemmän kuin tuottaa? Luin myös, että latauksen käynnistyttyä 2,5V:n jännite-ero riittää vielä jatkamaan sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisiko syynä olla juuri se, että liian pienellä jännite-erolla säädin itse asiassa kuluttaa enemmän kuin tuottaa? Luin myös, että latauksen käynnistyttyä 2,5V:n jännite-ero riittää vielä jatkamaan sitä.

        Ei. Ellei sitten ole surkeaa suunnittelua. Pienellä jännite-erolla toki ei toimi hakkurina, vaan PWM-säätimenä.

        Jatkaa kyllä toimimtaamsa paljon pienemmällä jännite-erolla, kun on päässyt käyntiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei. Ellei sitten ole surkeaa suunnittelua. Pienellä jännite-erolla toki ei toimi hakkurina, vaan PWM-säätimenä.

        Jatkaa kyllä toimimtaamsa paljon pienemmällä jännite-erolla, kun on päässyt käyntiin.

        Ehkä sitten varauduttu siihen, ettei joku nörtti mittaile ja totea, että MPPT-säädin toimiikin välillä PWM-säätimenä. Pitääpä tarkkailla pilvisenä päivänä 100/30:n touhuja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Upea peppuisella naisella

      Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      111
      7104
    2. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

      Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      32
      4188
    3. törniöläiset kaaharit haaparannassa

      isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      36
      3655
    4. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

      https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      398
      1940
    5. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1457
    6. Upea peppuisella miehellä

      Upea peppuisella miehellä on upea peppu.
      Ikävä
      35
      1438
    7. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      62
      1337
    8. Anteeksi kulta

      En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv
      Ikävä
      12
      1078
    9. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      172
      1055
    10. Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."

      Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:
      Tv-sarjat
      11
      1000
    Aihe