Aurinkopaneeli?

skip

Kuinka tulkitsen aurinkopaneelien tehoja? Suuri pelkoni koskien akkuja on, että käytän ne tyhjäksi ja sen jälkeen ei sisämylly (pieni volvo MD5) enää lähde käyntiin.

Haluaisin hankkia sellaisen paneelin, joka voisi täyttää/ylläpitää akkuja sen verran, että vahingon satuttua, saisin muutaman / usean tunnin latauksen jälkeen ainakin moottorin käymään...

Jos paneelin specseissä sanotaan tehoksi 5W/0,3A (lienee aika vähän), niin mitähän tämä käytännössä tarkoittaa? Kauanko pitää antaa ladata akkuja, jotta siellä on pikkudieselin käynnistämiseksi tarpeeksi potkua? Oletuksella, että aurinko paistaa...

Järkevistä neuvoista mitä nöyrin kiitokseni jo etukäteen.

14

3713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim

      Tuollaiseen käyttöön ei aurinkopaneeli oikein sovellu. Jos akkusi pääsee tosiaan tyhjäksi, tarvitset varmaankin ~10 Ah latauksen ennenkuin saat koneen käyntiin. Voit laskea saavasi vuorokaudessa 4 tunnin verran nimellistehoa. Tuollainen paneli lataa siis vain reilut 1 Ah vuorokaudessa, joten viikko menee hyvinkin ennenkuin kone käy ja silloinkaan ei saa olla mitään kulutusta (radio, sisävalo tms. vie helposti 5-10 W).

      Minulla on 10 W paneeli, joka lataa ihan mukavasti akkua, kun vene on viikon rannassa. Jos tosiaan haluat saada paneelin, joka lataa vaikkapa aamupäivässä akun käynnistyskuntoon, sopiva koko on vähintään 50 W. Se vaati jo ehdottomasti lataussäätimen ja maksaakin aika paljon. Parempi olisi säädellä kulutusta ja/tai ostaa lisää akkuja.

      • vara-akku

        en tiedä paljon akun varaus tulee minimissään olla jotta mylly pyrähtää käyntiin mutta esim
        100W => 14V latausjännitteellä 7 A:a, ja aamupäivän aikana voi kuvitella että latausta saa
        kello Ah
        - 9 2
        9-10 3
        10-12 12
        YHT. 17 Ah, kun kulutusta ei ole, eli ei ei

        osta pikku akku varalle ....


    • Pete

      Itselläni ei vielä ole päässyt akut tyhjiksi, mutta tämä voisi olla toinen vaihtoehto, jota olen itsekin harkinnut: http://tinyurl.com/yu6db

      Tuo vaihtoehtokin tietty vaatii sen, että vehje pidetään ladattuna.

      Niin, ja sen ei välttämättä tarvitse olla Biltemasta, kun joku kuitenkin siihen tarttuu ;)

    • Vegaani

      Käytä kampea, vautipyörän yläpuolella on kammen paikka. Puolipuristusvivusta väännä puristukset pois, kierrä kammella vauhtia myllyyn ja puristukset takaisin vivusta ja kyllä lähtee. Näin se on suunniteltu käynnistettäväksi sähkön loputtua.

      Jos on kampi hukassa, niin luulisi löytyvän huhuilemalla näiltä sivuilta sellaiselta, jolla on moottorinvaihtoprojekti meneillään.

      • hydratech

        Tulipa aikoinaan kokeiltua (Volvo Penta 2002)pakon edessä tuota kampikäynnistystä - eikä onnistunut.

        Yritin itse kolme kertaa ottaa oikein kunnon vauhdit puolipuristuksen kanssa ja joka kerta kun puristukset laittoi päälle niin kone meinasi heittää minut kuuhun...

        No sitten otettiin remmiin se kaveri, jolla oli papua, oikein perinteinen vinssigorilla. Se kaveri väänsi akselissa olevat olakkeet rikki, eikä kone käynyt vieläkään. Purjeilla kuitenkin päästiin perille.


      • Viki
        hydratech kirjoitti:

        Tulipa aikoinaan kokeiltua (Volvo Penta 2002)pakon edessä tuota kampikäynnistystä - eikä onnistunut.

        Yritin itse kolme kertaa ottaa oikein kunnon vauhdit puolipuristuksen kanssa ja joka kerta kun puristukset laittoi päälle niin kone meinasi heittää minut kuuhun...

        No sitten otettiin remmiin se kaveri, jolla oli papua, oikein perinteinen vinssigorilla. Se kaveri väänsi akselissa olevat olakkeet rikki, eikä kone käynyt vieläkään. Purjeilla kuitenkin päästiin perille.

        Käyntiin lähdön takaa puolipuristin, suoraruiskutus ja reilu vauhtipyörä. Nykykoneet lie niin kevennettyjä, ettei niissä ole tuota inertiamassaa kampikäynnistystä varten.

        Mutta... eikös tuo VolvoPenta MD5 ole esikammiokone, muistelin että siinä on sellainen kymmenen sekunnin pituinen vieteri sähkölläkin startatessa. Starttipilotti kannattaisi ottaa lisäksi peliin...


      • skip
        Viki kirjoitti:

        Käyntiin lähdön takaa puolipuristin, suoraruiskutus ja reilu vauhtipyörä. Nykykoneet lie niin kevennettyjä, ettei niissä ole tuota inertiamassaa kampikäynnistystä varten.

        Mutta... eikös tuo VolvoPenta MD5 ole esikammiokone, muistelin että siinä on sellainen kymmenen sekunnin pituinen vieteri sähkölläkin startatessa. Starttipilotti kannattaisi ottaa lisäksi peliin...

        Anteeksi mutta mikä lienee starttipilotti?


      • Viki
        skip kirjoitti:

        Anteeksi mutta mikä lienee starttipilotti?

        Saa autotarvikeliikkeestä, aerosolipakkaus ja siitä suihkutellaan imusarjaan startatessa. Eetteriä yms. muita herkästi syttyviä tavaroita. Venekoneissa ei hehkuja olekaan, joten ei tarvinne varoittaa jotta imusarjahehkun käyttö ei ole samalla suotavaa.


      • vega69
        Viki kirjoitti:

        Saa autotarvikeliikkeestä, aerosolipakkaus ja siitä suihkutellaan imusarjaan startatessa. Eetteriä yms. muita herkästi syttyviä tavaroita. Venekoneissa ei hehkuja olekaan, joten ei tarvinne varoittaa jotta imusarjahehkun käyttö ei ole samalla suotavaa.

        Aerostartti on sitten smemoista kamaa että jos jo aikaisemmin on kone potkaissut käsille niin nyt sitten varmemmin.
        On aika konstikasta koittaa kammesta pyörittää voimalla,suihkia käynnistys sumutinta ja vauhdissa vielä vääntää puolipuristusvipu päälle.
        On niinkon varmasti "välikädessä".
        Olen joskus käynnistänyt MD5A:n puolipuristinta ja kampea käyttäen ja sanon että jos vaikka on pientäkin vajavuutta esim ruiskutus suuttimen toiminnassa niin kyllä jää tekemättä.
        Lähti se kun pirusti pyöritti puolipuristus päällä ja vauhdissa tempaisi puristusvivun.
        Kaveri olisi tarvittu avuksi ainakin viimeksi mainittuun.


      • ex-Vega
        vega69 kirjoitti:

        Aerostartti on sitten smemoista kamaa että jos jo aikaisemmin on kone potkaissut käsille niin nyt sitten varmemmin.
        On aika konstikasta koittaa kammesta pyörittää voimalla,suihkia käynnistys sumutinta ja vauhdissa vielä vääntää puolipuristusvipu päälle.
        On niinkon varmasti "välikädessä".
        Olen joskus käynnistänyt MD5A:n puolipuristinta ja kampea käyttäen ja sanon että jos vaikka on pientäkin vajavuutta esim ruiskutus suuttimen toiminnassa niin kyllä jää tekemättä.
        Lähti se kun pirusti pyöritti puolipuristus päällä ja vauhdissa tempaisi puristusvivun.
        Kaveri olisi tarvittu avuksi ainakin viimeksi mainittuun.

        ETTÄ.. - akku on harvoin "tyhjänäkään" aivan absolut "tyhjä" ---> kaveri vaan painamaan starttinappulaa / kiertämään avaimesta samalla kun veivimies veivaa.
        Puolipuristuksella startti jopa saattaa jaksaa pyörittää itsekin mutta ainakin jeesaa kampimiestä ratkaisevasti.

        Mulla se oli ratkaiseva apu konetta veivillä startatessa kun akkut - molemmat, olivat veneenmyyjän "kepposen" jäljiltä ongelmajätelaitoskuntoiset - no hän maksoi kyllä uudet kun tietyin sanapainotuksin asiasta keskustelin - ihmisten saattamisesta "merihätään".
        Ihmettelinkin vesillelaskussa venettä rikatessa kun konetta piti käyttää koko ajan melkoisilla kierroksilla ja aina kun kävin telakalla oli akut latauksessa - no selvishän se syy sitten mutta aivan väärässä paikassa.

        Tuo opetti mulle sen että koskaan en enää laske purjeita ennenkuin kone käy, vaikka olisi kuinka "kevyt" keli hyvänsä ja mieli tekisi mennä hiljaa lipuen satamaan..


      • Viki
        vega69 kirjoitti:

        Aerostartti on sitten smemoista kamaa että jos jo aikaisemmin on kone potkaissut käsille niin nyt sitten varmemmin.
        On aika konstikasta koittaa kammesta pyörittää voimalla,suihkia käynnistys sumutinta ja vauhdissa vielä vääntää puolipuristusvipu päälle.
        On niinkon varmasti "välikädessä".
        Olen joskus käynnistänyt MD5A:n puolipuristinta ja kampea käyttäen ja sanon että jos vaikka on pientäkin vajavuutta esim ruiskutus suuttimen toiminnassa niin kyllä jää tekemättä.
        Lähti se kun pirusti pyöritti puolipuristus päällä ja vauhdissa tempaisi puristusvivun.
        Kaveri olisi tarvittu avuksi ainakin viimeksi mainittuun.

        Ilman muuta diiselin käynnistys kammella on helpompaa kahteen mieheen, jopa nainenkin auttaa asiassa. Mutta kuten todettu, jos vehkeessä ei ole vauhtipyörää, tai se on onnettomaksi kevennetty, niin saattaa lyödä näpeille. Sen vuoksi kammet ovat toiseen suuntaan luistavia malleja, eli eihän niillä näpeille pitäisi saada? Onkos VPssä molempiin suuntiin pyörittävä kampi? Jos niin on, luulisin ettei se olekaan tarkoitettu varastartiksi, vaan muuksi apuvälineeksi koneen pyörittelyyn esim huoltohommissa.

        Tosiaan, en ole koskaan joutunut käynnistämään venediiseliä kammella yksin ollessani, mutta suunnitellut kyllä systeemit mikäli olisin joutunut sen tekemään. Puolipuristinvipuun ei millään yletä eikä ehdi jos samalla veivittää, joten vivusta konehuoneen seinän ruuvilenkin kautta naru käynnistäjälle. En ole tehnyt, mutta luulisin että narusta voisi tempaista esim. takajalalla puolipuristukset pois, kädet koko ajan kammessa.

        Starttipilotin käyttö edellyttää kahden henkilön yhteistyötä.


    • vega69

      Normaali starttiakku jossa on ohuet eristimet levyjen välissä ei käytännössä lataudu ollenkaan.
      0,3A virta tuskin riittää käynnistämään edes latausta.(Akku 75ah tai siitä ylöspäin)
      Teho on teoreettinen josta jo Suomen leveysasteella on vähennettävä 20% hyvissäkin olosuhteissa.Jos on pientäkin pilveä teho putoaa vielä tästäkin.
      Tarvitset 40W tai suuremman panelin jotta pääsisit käytännössä latausvirtoihin 0,5-2A joilla alkaa jo ollakin merkitystä latausvirtana.
      Parissa aurinkoisessa päivässä 75ah akkusi on aivan täynnä.
      Oikea asennus kohtisuoraan aurinkoa kohden on kaiken A ja O

      • ex-Vega

        Aurinkopanelin voi asentaa myös horisontaalisesti, mulla on niin ja mittasin erot virtamittarilla 40W paneli juhannuksena klo14 auringossa nimellisvirta 2,2A kohtisuoraan aurinkoon ja 1,85A horisontaalisesti kannella (muuten - pilven peittäessä auringon 0,4).
        Vaaka-asennuksen etu on siinä ettei sun tarvi muistaa olla 0,5h välein kääntämässä panelia..
        Latausta tulee tasaisesti auringon kiertäessä taivaalla.
        40W paneli lataa 150Ah akuston 2-3 päivässä "täyteen" lähtötilanteesta riippuen keskikesällä ja antaa sen edun että pitkän viikonloppupurjehduksen tekee jääkaappi käynnissä ynnämuut (navigointisähköt,tv,radiot) eikä kone käy kuin pakolliset rantautumiset ja lähdöt satamasta.

        EN LUOVU - NIITÄ JÄRKEVIMPIÄ HANKINTOJA MITÄ OLEN VENEESEENI JA PURJEHDUSVIIHTYVYYTENI ETEEN TEHNYT.

        ..ja niistä hiljaisista pakokaasuttomista hetkistä todella kannattaa maksaa!!!


    • akkumatti

      akkuja kolme kappaletta purkkarissa, 2 x 60 ja moottorille 1 x 75, sekä niitä lataa paneeli, muistaakseni 30 w luki panelin kyljessä. Akut kesällä käytännössä koko ajan täynnä, eikä edes panelia paljon aurinkoon suuntailla. Käynnistysakku jää vain käynnistelyyn ja latautuu aina kun ajetaan motilla. Tietysti ei mitään telkkaria katella, eikä kaivatakaan, mutta sähköä piisaa ajovaloihin, lämppäriin ja radioon niin että ei tarvii mietiskellä turhia. Suosittelen. Paneli pitää muuten myös talvella akut vireessä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      64
      5602
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4217
    3. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2906
    4. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      153
      2181
    5. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1916
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

      Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      126
      1749
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

      Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

      Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1126
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

      Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      978
    Aihe