hoitotuki ja ulosotto

876876

Saan työkyvyttömyyseläkettä ja kelalta alle 100 euroa eläkkeensaajan hoitotukea. Laskeeko ulosottovirasto kelalta saatavan hoitotuen tuloiksi, mistä voi myös ulosmitata? Asumistukea ei ainakaan ilmeisesti lasketa?

12

4801

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hoitotukea voida ulosmitata, kuten ei asumistukea, työttömän peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea tai kansaneläkettä. Käväisin äsken ulosottoviraston toimintaa kuvaavalla Internet-sivulla, eikä siellä ollut lainkaan mainittu KELAn maksamia etuuksia ulosmitattavien tulojen listalla. En siis tiedä, voidaanko ulosottoviraston laskelmissa ottaa huomioon esimerkiksi hoitotuki niin, että ne lisättäisiin saajansa tuloihin, ja jos suojaosuus näin laskien ylittyisi, niin ulosotto toimitettaisiin eläkkeestä. Työeläkehän joka tapauksessa on tuloa, josta ulosmitataan.

    • köyhä tamperelainen

      Meillä Tampereella ainakin ulosmitataan kaikki yli 300 euron menevät tulot. Toimeentulotuki, hoitotuki, asumistuki ja eläke ulosmitataan. Sulle jää kuussa käteen noin 302 euroa kun kaikki ulosmitattavat tulot syynätään. En tiedä mitä muualla on, mutta meillä Tamperelaisilla on näin. Ja jos sulla on tilillä säästössä muutama euro, niin nekin viedään.

      • arvutimasiin

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070570
        Laki vammaisetuuksista 11.5.2007/570

        2 §
        Etuudet

        Vammaisetuuksia ovat alle 16-vuotiaan vammaistuki, 16 vuotta täyttäneen vammaistuki, eläkettä saavan hoitotuki sekä hoitotuen osana maksettava veteraanilisä. (11.12.2009/1050)


        52 §
        Ulosmittaus- ja siirtokielto

        Tämän lain mukaista etuutta ei saa ulosmitata.

        Sopimus, joka tarkoittaa tämän lain mukaisen etuuden siirtämistä toiselle, on mitätön.
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Toimeentulotukeakaan ei saa ulosmitata (TTL 26 §, samansisältöinen säännös kuin yllä).


      • arvutimasiin
        arvutimasiin kirjoitti:

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070570
        Laki vammaisetuuksista 11.5.2007/570

        2 §
        Etuudet

        Vammaisetuuksia ovat alle 16-vuotiaan vammaistuki, 16 vuotta täyttäneen vammaistuki, eläkettä saavan hoitotuki sekä hoitotuen osana maksettava veteraanilisä. (11.12.2009/1050)


        52 §
        Ulosmittaus- ja siirtokielto

        Tämän lain mukaista etuutta ei saa ulosmitata.

        Sopimus, joka tarkoittaa tämän lain mukaisen etuuden siirtämistä toiselle, on mitätön.
        ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

        Toimeentulotukeakaan ei saa ulosmitata (TTL 26 §, samansisältöinen säännös kuin yllä).

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/haku.php?search[type]=pika&search[pika]="ei saa ulosmitata"&submit=Hae


      • ole rehellinen

        Älä lässytä. Ei voida ulosmitata sellaista mikä ei ole verotettavaa tuloa. Asumistuki ja eläkeläisen hoitotuki ei ole verotettavaa tuloa. Olen itse ollut ulosoton asiakas ja tiedän tismalleen mitä ulsomitattiin ja mitä ei.


      • räyskälä

        hoitotukea ei saa ulosmitata.eikä katsoa mm.toimeentulossa tuloksi.


    • pirttimuori

      Olen itsekin työkyvttömyyseläkkeellä ja saan eläkeläisen alimman hoitotuen, joka on n. 57 e/kk. Tätä hoitotukea kuin myöskään asumistukea ei voida ulosmitata, ne eivät ole verotettavaa tuloa. Työeläke on se, josta ulosmittaus tapahtuu. Kaikki eläkkeet lasketaan yhteen ja siitä määräytyy se, kuinka paljon ulosotto vie. Käteen pitää jäädä suojaosuus, sen summan voit netistä tarkistaa ulosottosivuilta. Olin vuosikausia itse ulosoton asiakas ja vakuutan,että asia on näin. Älä usko kaikkia hörhöjä, jotka vain pilailee kustannuksellasi. Laki on sama koko maassa, se ei ole riippuvainen siitä millä paikkakunnalla asut. Tampeella pätee sama laki kuin muuallakin, tiedoksi vaan.

      • mitenkatsotaan

        Miten asumistuessa kelalta tulevat liikaa maksetut takaisin perinnät jos ei maksa eivätkö voi laittaa ulosottoon.


    • heti-

      Mitä siitä, velat kuuluu maksaa.

      • kale

        Miksi tuollaisia hörhöjä täällä taitaa olla hellapoliisi


    • pikavippisutki

      Hoitotukea ei saa ulosmitata missään Suomessa.
      Ja tiedoksienne vielä että ottakaa kaikki pikavipit mitä ikinä irtisaatte.
      Näitä pikavippi retkujen ketkujen pikavippi rahoja ei tarvitse KOSKAAN MAKSAA TAKAISIN.
      Itse otin melkein satatuhatta kaikenmaailman pikavippisutki firmoista rahaa ja en KOSKAAN TULE NIITÄ MAKSAMAAN TAKAISIN.

    • Anonyymi

      Kuuluuko eläkettä saavan vammaistuki
      ulosottoon?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5319
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4745
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3016
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe