uuden vuoden unelmat

hyvä tyttö

Mitä pitäisi kirkon sisällä tai opetuksessa tapahtua, että liittyisit takaisin kirkkoon?

Mikä on mielestäsi ev.lut.kirkon uudistusta kaipaavin Raamatun tulkinta? Siis mikä on mielestäsi tulkittu väärin ja aiheuttaa eniten erimielisyyttä, pelkoa tms?

Jos olet kirkon jäsen, mitä muutosta eniten toivot?

96

1467

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateistix

Minä en ikinä liity kirkon enkä minkään muunkaan uskonnollisen yhteisön jäseneksi.

• erehtyväinen

vannomatta paras, ettet vannoa itteäs vastaan

• ateistix
        erehtyväinen kirjoitti:

vannomatta paras, ettet vannoa itteäs vastaan

Mikä sinä olet sanomaan minun liittymisistäni mitään. Alkaa todella ottamaan nuppiin kaikenlaiset lässyttävät multinikit. Maksa sinä vaikka tilisi tyhjäksi jollekin huuhaakerholle jos siltä tuntuu. Minulla on sen verran älliä päässä etten uskontoihin sotkeudu, enkä niitä rahoita.

• readmorethanonebook

En ole koskaan kuulunut kirkkoon. Vaikea keksiä mitään hypoteettista tilannetta missä liittyisin. Hyvä alku olisi jonkin jumaluuden olemassaolon todistaminen. Sitten pitäisi selkiyttää että se on juuri kristinuskon jumala. Sitten että kristinuskon jumala kannattaa luterilaisuutta ja kirkkoa. Viimeiseksi minulle pitäisi näyttää syy miksi toimia kyseisen jumalan tahdon mukaan(pelkkä pelko kun ei riitä). Ehkä jotakuinkin noin.

Tai jos kummallisten ja epäuskottavien vaiheiden kautta päätyisin salapoliisi alalle ja minun pitäisi jostain syystä soluttautua kirkkoon.

Tai kaikkein epäuskottavin skenaario: Tulisin uskoon ja päätyisin jostain syystä luterilaisuuteen.

Ainut mihin kirkko pystyy vaikuttamaan on ensimmäinen.

• hyvä tyttö

Melkoinen haaste kirkolle. Ehkä he ottavat haasteena vastaan.

• "kirkonmies"

1. Ajatuksien täytyy sumeta pääni sisällä.
      2.Jeesus Kristus Danielin kirjasta pois ! Koska hän ei kuulu sinne, niin muutkin asiat käy selväksi.
      3.Jotta papit lopettavat vuosituhantiset valheensa ja hoitavat harrastuksenomaisesti työnsä ja hankkivat elantonsa kuin muutkin ihmiset.

• Kristinuskon kirja.

Yksinkertaisesti hylätä ihmisten kirjoittama ja kokoama Raamattu. Tehdä uusi perusteos Jeesus Kristuksen välittämästä sanomasta. Siis täydellinen reformaatio.

Yksityiskohtaisemmin pääset ajattelutapaani kiinni, jos haluat, esim. Googlen hakusanalla " Kristinuskon kirja "

• "kirkonmies"
        Kristinuskon kirja. kirjoitti:

Yksinkertaisesti hylätä ihmisten kirjoittama ja kokoama Raamattu. Tehdä uusi perusteos Jeesus Kristuksen välittämästä sanomasta. Siis täydellinen reformaatio.

Yksityiskohtaisemmin pääset ajattelutapaani kiinni, jos haluat, esim. Googlen hakusanalla " Kristinuskon kirja "

Jos Kristinusko reforoitaisiin Uudesta testamentista niin jäljelle ei jäisi tosiasiaa sanana sanaakaan, parhain reformaatio on heittää Jeesus itse kirkosta ulos koska se siinä myös on valhetta !

• hyvä tyttö

Mikä noista kolmesta on mahdollisin toteutua? Olen lukenut Danielia nyt kahteen kertaan. Mutta, kun koko Raamattu on lukematta ja historia on hämärän peitossa, niin hämärää on myös Daniel.

• hyvä tyttö

Aika iso unelma on myös sinulla. Taitaa meidän kirkosta tulla entistä "pölyäänisempi" näillä unelmilla, jos kaiken pistäisivät toteutumaan.

• "kirkonmies2
        hyvä tyttö kirjoitti:

Mikä noista kolmesta on mahdollisin toteutua? Olen lukenut Danielia nyt kahteen kertaan. Mutta, kun koko Raamattu on lukematta ja historia on hämärän peitossa, niin hämärää on myös Daniel.

on se Danielin unet tulkinnan ymmärtäminen.

Ja helpoin myös mutta uskonkautta sitä ei tarvitse ymmärtää eikä saakkaan vaan tulee hankkia tarvittavat tiedot.

• hyvä tyttö
        "kirkonmies2 kirjoitti:

on se Danielin unet tulkinnan ymmärtäminen.

Ja helpoin myös mutta uskonkautta sitä ei tarvitse ymmärtää eikä saakkaan vaan tulee hankkia tarvittavat tiedot.

Millä kaikilla tavoin sitä on tulkittu ja mikä on se oikea tulkinta? Olen vieläkin höntti siinä asiassa.

• "kirkonmies"
        hyvä tyttö kirjoitti:

Millä kaikilla tavoin sitä on tulkittu ja mikä on se oikea tulkinta? Olen vieläkin höntti siinä asiassa.

Olen tuota asiaa selitellyt 2006 lähtien suomi 24 keskusteluissa !

Ehdottomasti paras tulkinta on Danielin unet tulkinta!

löydät Googlamalla , Danielin unet tuhat ja yksi, keskusteluja riittävästi .

• hyvä tyttö
        "kirkonmies" kirjoitti:

Olen tuota asiaa selitellyt 2006 lähtien suomi 24 keskusteluissa !

Ehdottomasti paras tulkinta on Danielin unet tulkinta!

löydät Googlamalla , Danielin unet tuhat ja yksi, keskusteluja riittävästi .

kooklettaa ja kaakattaa ja palaa sinun ketjuusi - vielä tänä vuonna.

• "kirkonmies"
        hyvä tyttö kirjoitti:

kooklettaa ja kaakattaa ja palaa sinun ketjuusi - vielä tänä vuonna.

Raamattusi ehdit lukemaan ,sitä vain kysyn?

• hyvä tyttö
        "kirkonmies" kirjoitti:

Raamattusi ehdit lukemaan ,sitä vain kysyn?

Minun vain pitäisi päättää, että nyt luen ja lukea!! Olenko liikkaa täällä, sitäkö tarkoitat? Raamatun saa uudelle välilehdelle auki.

• kkj

Minun ihannekirkkoni tunnustaisi vain evankeliumit, ja niiden symbolisen sisällön.
        Silloin pyhä kirja olisi ohuen ohut läpyskä, mutta siinä olisi kaikki.

Kaikki muu arkeologiasta, kulttuuriantropologiaan, biologiaan, historiaan, vanhoihin pyhiin kirjoituksiin, kielitieteisiin jne. koottaisiin sitten taustatiedoksi evankeliumeille, mutta pyhää kirjoitusta olisivat vain evankeliumit.

Sellaiseen kirkkoon haluaisin kuulua.

PS. Ehkä vielä jättäisin Johanneksen pois niistä neljästä. Siitä vanhasta paksusta jättäisin ajatuksen Luoja-jumalasta elämään kirkkoon ja ehkä myös ajatuksen israelin kansasta jonkinlaisena Jumalan olemassaolon todistajana ja merkkinä. En muuta.

• "kirkonmies"
        hyvä tyttö kirjoitti:

Minun vain pitäisi päättää, että nyt luen ja lukea!! Olenko liikkaa täällä, sitäkö tarkoitat? Raamatun saa uudelle välilehdelle auki.

jotta sille ns, oikeallekkin elämälle pitää jättää aikaa,sillä minulla ainakin muut asiat ovat tärkeysjärjestyksessä ennen tällaisia keskusteluita ja toimeentulo pitää hankkia aivan muulla tavalla nyt on ollut tuota aikaa ja olen sitä tuhlannut näihin keskustelujen seuraamiseen ja jos vielä olisi Raamatunluku urakka niin yöunet jäisi vähiin , onneksi ei minulla ole sellaisia tavoitteita.

Mooses meni hakkaamaan ne ensimmäiset laintaulut palasiksi,harmi kuinkahan siinä sitten kävi kun hän itse teki ne seuraavat ?

• hyvä tyttö
        kkj kirjoitti:

Minun ihannekirkkoni tunnustaisi vain evankeliumit, ja niiden symbolisen sisällön.
        Silloin pyhä kirja olisi ohuen ohut läpyskä, mutta siinä olisi kaikki.

Kaikki muu arkeologiasta, kulttuuriantropologiaan, biologiaan, historiaan, vanhoihin pyhiin kirjoituksiin, kielitieteisiin jne. koottaisiin sitten taustatiedoksi evankeliumeille, mutta pyhää kirjoitusta olisivat vain evankeliumit.

Sellaiseen kirkkoon haluaisin kuulua.

PS. Ehkä vielä jättäisin Johanneksen pois niistä neljästä. Siitä vanhasta paksusta jättäisin ajatuksen Luoja-jumalasta elämään kirkkoon ja ehkä myös ajatuksen israelin kansasta jonkinlaisena Jumalan olemassaolon todistajana ja merkkinä. En muuta.

Mikä estäisi sinua tekemästä sellaisen?

Miten se kun raamatun lopussa on se ilmoitus, jos jotain pois otetaan tai lisätään, niin saa kaikki vitsaukset, mitkä kirjassa mainitaan?

• "kirkonmies"
        "kirkonmies" kirjoitti:

jotta sille ns, oikeallekkin elämälle pitää jättää aikaa,sillä minulla ainakin muut asiat ovat tärkeysjärjestyksessä ennen tällaisia keskusteluita ja toimeentulo pitää hankkia aivan muulla tavalla nyt on ollut tuota aikaa ja olen sitä tuhlannut näihin keskustelujen seuraamiseen ja jos vielä olisi Raamatunluku urakka niin yöunet jäisi vähiin , onneksi ei minulla ole sellaisia tavoitteita.

Mooses meni hakkaamaan ne ensimmäiset laintaulut palasiksi,harmi kuinkahan siinä sitten kävi kun hän itse teki ne seuraavat ?

Mooses sai "Herralta" laintaulut täyteen kirjoitettua nuolenpääkirjoitusta,Mooses murskasi ne ja katui tekemänsä liiton rikkomista.

Mooses sai "Herralta" käskyn veistää uuden kiven joihin hän kirjoitti 10 sanaa mitkä nuo sanat olivat kun Raamattu ei kerro niitä ?
        Oliko ne ;

Minä olen Herra sinun Jumalasi älä pidä muita Jumalia rinnallani.

Vai mitkä sanat se "Herra" kirjoitti?

Katekismus kertoo monet ÄLÄ,ÄLÄ,ÄLÄ, ÄLÄ ,,,.

Haluan olla varma asioista kirkon sanomaan en luota.

• hyvä tyttö
        "kirkonmies" kirjoitti:

Mooses sai "Herralta" laintaulut täyteen kirjoitettua nuolenpääkirjoitusta,Mooses murskasi ne ja katui tekemänsä liiton rikkomista.

Mooses sai "Herralta" käskyn veistää uuden kiven joihin hän kirjoitti 10 sanaa mitkä nuo sanat olivat kun Raamattu ei kerro niitä ?
        Oliko ne ;

Minä olen Herra sinun Jumalasi älä pidä muita Jumalia rinnallani.

Vai mitkä sanat se "Herra" kirjoitti?

Katekismus kertoo monet ÄLÄ,ÄLÄ,ÄLÄ, ÄLÄ ,,,.

Haluan olla varma asioista kirkon sanomaan en luota.

Älä ala älättää. Älä on kieltoja, mutta miksi puhutaan käskyistä? Mitä kirjoiti, en tiedä minä. Mistä sen taulun löytää. Mennään tarkistamaan henk.koht.

• "kirkonmies"
        hyvä tyttö kirjoitti:

Älä ala älättää. Älä on kieltoja, mutta miksi puhutaan käskyistä? Mitä kirjoiti, en tiedä minä. Mistä sen taulun löytää. Mennään tarkistamaan henk.koht.

ja jos löytyisi vaikka Etiopiasta niin järkytys olisi pieni pettymykseen verrattuna.

Juutalaiset raahasivat noita kiviä pitkin aavikoita suurina taikaatuottavina kaluina, taisivat olla nuo kalut mukana myös Jerikon kansanmurhassa ja sama hämäräperäinen "Herra" antoi Joosualle tehtäväksi tuhota se kaupunki, YäK sekin kansan murha !
        Ja koulussa opetetiin kuinka kaikkivaltias Jumala auttoi tuota kansaa Jerikon valtauksessa ja lapsi polonen ei oikein käsittänyt sitä koko kaupungin ihmisten surmaamista jotta se oli raakaa verilöylyä, kun jätettiin kertomatta se kauheus jonka juutalaiset tekivät.
        Ja meidän tulisi uskoa maailman jumalattomimman kansan kehittämään uskontoon ja kirkko ei anna siinä periksi vaan sen kannattajat tukevat tuon uskonnon ylläpitämistä,muutaman sadan vuoden perinteen tähden vaikka perinne on muodostunut harhakäsitteitä uskoessa.

• Hieno ketju! Tänne nyt toiveita kiitos, tahdon kuulla niitä :)

Oma toiveeni on, että kirkko pääsisi vielä paremmin eroon niistä kaavoista, joihin ollaan kangistuneita ja tulisi vielä paremmin osaksi ihmisten arkea. Toivoisin, että seurakuntalaisten kokoontumiset voisivat olla hyväntuulisia ja vapautuneita ja nykyinen jäykkyys ja pönötys jäisi pois. Toivon, että pappiin suhtauduttaisiin tavallisena ihmisenä, joka on vaikeassa palveluammatissa. Koittaisitte itse, te, jotka työtämme pilkkaatte. Toivon lähimmäisenrakkautta ja suvaitsevaisuutta ja toivon, että Jeesuksen opetukset ja Hänen suhtautumisensa ihmisiin elettäisiin seurakunnissa todeksi nykyistä paremmin.

pappi Sonja

• ent.ev.lut.

asennemuutosta.

Homoillan jälkeen erosi n.30 000 ihmistä, korjatkaa joku jos olen väärässä.

Niin moni ihminen homojen puolesta, ja mitä teki kirkko? No, kokouksessaan päätti että homoja ei jatkossa siunata. Piste,

Totaalinen asennemuutos kirkossa eli jos noinkin moni eroaa niin kirkon on reagoitava, ei niin että näyttää valtansa ja suvaitsemattomuutensa nyt eronneita kohtaan. Hekin olivat vanhempaa ikäluokkaa suurin osa, eli maksaneet kirkolle paljon rahaa.

Tämä puoli oli nyt otettava esiin, koska niinhän kirkkokin teki: laski eronneet rahassa.

Pappi Sonja - tärkeämpää kuin miettiä miten saisitte kahvikekkereistänne sun muista hauskempia olisi KUNNIOITTAA kirkosta jo eronneiden tahtoa, ja teidän täytyy miettiä KEITÄ sinne kutsutte.

Millainen on viesti ollut, keitä pitäisi kutsua tilaisuuksiin, integroida yhteiskuntaan sisälle?

• Kössönöm

Minua kiinnostaa kirkon rooli yhteiskunnassa ja se, miksi kirkon edustajat saavat ihan vapaasti hyljeksiä ihmisiä.

On olemassa kirkkoon kuuluvia uskovaisia homoja, joiden silmille kirkko jatkuvasti sylkee! Ihmettelen kyllä miksi he maksavat veroa laitokselle, joka ei heitä hyväksy.

• hyvä tyttö

Siinä sinulle haastetta. Millaiset ovat omat vaikuttamismahdollisuudet? Uskon, että moni on samaa mieltä, ainakin seurakuntalaisista.

Ihan vain kerron tässä joutessani esimerkin elävästä elämästä. Kun opiskelin aikuisena, niin erään tapahtuman jälkeen moni nuori opiskelija sanoi, "ai että, opekin on ihminen ja ihan yhtä tavallinen ihminen kuin me."

Onnea!

• luterilainen.
        Kössönöm kirjoitti:

Minua kiinnostaa kirkon rooli yhteiskunnassa ja se, miksi kirkon edustajat saavat ihan vapaasti hyljeksiä ihmisiä.

On olemassa kirkkoon kuuluvia uskovaisia homoja, joiden silmille kirkko jatkuvasti sylkee! Ihmettelen kyllä miksi he maksavat veroa laitokselle, joka ei heitä hyväksy.

Sinun lapsesi sentään halusi rippikouluun, kasteelle ja liiittyä kirkkoon. Toivoisin kirkonvastaisissakin näin suvaitsevia vanhempia kuin Kössönöm on että he sallivat lapsensa itse päättää rippikouluun menosta ja kirkoon liittymisestä.

• hyvä tyttö
        Kössönöm kirjoitti:

Unelmasi voi toteutua. Mitä siis toivoisit kirkolta?

• hyvä tyttö
        ent.ev.lut. kirjoitti:

asennemuutosta.

Homoillan jälkeen erosi n.30 000 ihmistä, korjatkaa joku jos olen väärässä.

Niin moni ihminen homojen puolesta, ja mitä teki kirkko? No, kokouksessaan päätti että homoja ei jatkossa siunata. Piste,

Totaalinen asennemuutos kirkossa eli jos noinkin moni eroaa niin kirkon on reagoitava, ei niin että näyttää valtansa ja suvaitsemattomuutensa nyt eronneita kohtaan. Hekin olivat vanhempaa ikäluokkaa suurin osa, eli maksaneet kirkolle paljon rahaa.

Tämä puoli oli nyt otettava esiin, koska niinhän kirkkokin teki: laski eronneet rahassa.

Pappi Sonja - tärkeämpää kuin miettiä miten saisitte kahvikekkereistänne sun muista hauskempia olisi KUNNIOITTAA kirkosta jo eronneiden tahtoa, ja teidän täytyy miettiä KEITÄ sinne kutsutte.

Millainen on viesti ollut, keitä pitäisi kutsua tilaisuuksiin, integroida yhteiskuntaan sisälle?

jos kirkko päättäisi nyt toisin, tulisiko ryntäys kirkkoihin päin?

• ent.ev.lut.
        hyvä tyttö kirjoitti:

jos kirkko päättäisi nyt toisin, tulisiko ryntäys kirkkoihin päin?

Homoillan jälkeinen eroamisaalto nimettiin joukkopaoksi.
        Aivan oikein, koska menettely kirkon taholta on ollut väkivaltaista, puolustuskyvyttömien ihmisten alistamista.

Asia voisi korjaantua, jos kirkko pyytäisi loukatuilta anteeksi. Osoittaisi hieman kunnioitustaan..

Mitään "ryntäystä takaisin kirkkoon", ei tule.

• Kössönöm
        hyvä tyttö kirjoitti:

Unelmasi voi toteutua. Mitä siis toivoisit kirkolta?

mikä saisi minut liittymään kirkkoon ja vastasin ettei mikään. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö kirkon olisi syytä muuttua.

Kirkon ja valtion ero mahdollisimman pian olisi hyvä juttu.

• ent.ev.lut. kirjoitti:

Homoillan jälkeinen eroamisaalto nimettiin joukkopaoksi.
        Aivan oikein, koska menettely kirkon taholta on ollut väkivaltaista, puolustuskyvyttömien ihmisten alistamista.

Asia voisi korjaantua, jos kirkko pyytäisi loukatuilta anteeksi. Osoittaisi hieman kunnioitustaan..

Mitään "ryntäystä takaisin kirkkoon", ei tule.

Arkkipiispaa pidetään kirkon "äänenä":

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/10/1207371/arkkipiispa-homoseksuaalisuus-ei-ole-minkaanlainen-synti

Muistakaa hänen suhtautumisensa. Minusta hän osoittaa kunnioitusta homoseksuaaleille. Ja rukoushetki parisuhteensa rekisteröineille tarkoittaa nimenomaan, että samaa sukupuolta olevien parisuhteet hyväksytään kirkossa. Askel kerrallaan...

pappi Sonja

• hyvä tyttö
        Kössönöm kirjoitti:

mikä saisi minut liittymään kirkkoon ja vastasin ettei mikään. Se ei silti tarkoita sitä, etteikö kirkon olisi syytä muuttua.

Kirkon ja valtion ero mahdollisimman pian olisi hyvä juttu.

lähempänä kuin uskommekaan. Sitä toivon myös minä.

• askel kerrallaan...
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

Arkkipiispaa pidetään kirkon "äänenä":

http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2010/10/1207371/arkkipiispa-homoseksuaalisuus-ei-ole-minkaanlainen-synti

Muistakaa hänen suhtautumisensa. Minusta hän osoittaa kunnioitusta homoseksuaaleille. Ja rukoushetki parisuhteensa rekisteröineille tarkoittaa nimenomaan, että samaa sukupuolta olevien parisuhteet hyväksytään kirkossa. Askel kerrallaan...

pappi Sonja

se on jo jotain, rukoushetki parisuhteensa rekisteröineille, mutta kokous päätti jotta liittoja ei siunata kuitenkaan? Mikä rukouksen ja siunauksen ero?
        Joko teidän kirkossa pidetty näitä rukoushetkiä?

• askel kerrallaan... kirjoitti:

se on jo jotain, rukoushetki parisuhteensa rekisteröineille, mutta kokous päätti jotta liittoja ei siunata kuitenkaan? Mikä rukouksen ja siunauksen ero?
        Joko teidän kirkossa pidetty näitä rukoushetkiä?

Rukoushetki ei ole verrattavissa siviiliavioliiton siunaamiseen, joka taas muistuttaa vihkimistä niin paljon, että iäkkäät sukulaiset eivät huomaa eroa. Rukoushetkeen kuuluu kuitenkin Herran siunaus. Yhdessä papin kanssa tilaisuudesta voi suunnitella miten yksinkertaisen tai juhlavan tahansa.

Veikkaisinpa, että liiton siunaaminen samanlaisena kuin heteroilla, tulee kirkolle jossain vaiheessa, varsinkin jos heteroliittojenkin vihkiminen poistetaan kirkon tehtävistä. Tämä on minu henkilökohtainen veikkaukseni. Meille ei ole tullut vielä pyyntöjä.

pappi Sonja

• Kössönöm
        luterilainen. kirjoitti:

Sinun lapsesi sentään halusi rippikouluun, kasteelle ja liiittyä kirkkoon. Toivoisin kirkonvastaisissakin näin suvaitsevia vanhempia kuin Kössönöm on että he sallivat lapsensa itse päättää rippikouluun menosta ja kirkoon liittymisestä.

ja minä toivoisin kirkkoon kuuluvissa vanhemmissa sen verran säädyllisyyttä, että eivät lastaan kirkkoon liittäisi, vaan antaisivat näille valinnanvapauden.

• Kössönöm

Rukoushetki ei ole verrattavissa siviiliavioliiton siunaamiseen, joka taas muistuttaa vihkimistä niin paljon, että iäkkäät sukulaiset eivät huomaa eroa. Rukoushetkeen kuuluu kuitenkin Herran siunaus. Yhdessä papin kanssa tilaisuudesta voi suunnitella miten yksinkertaisen tai juhlavan tahansa.

Veikkaisinpa, että liiton siunaaminen samanlaisena kuin heteroilla, tulee kirkolle jossain vaiheessa, varsinkin jos heteroliittojenkin vihkiminen poistetaan kirkon tehtävistä. Tämä on minu henkilökohtainen veikkaukseni. Meille ei ole tullut vielä pyyntöjä.

pappi Sonja

on asia, jonka pitäisi kuulua vain maistraatille, ei millekään uskonnolliselle yhdistykselle. Se on juridinen toimitus, eikä siihen pidä uskontoja sotkea.

• "kirkonmies"

pappi Sonja

Kun ei huomaa kahta miehennäköistä tahi kahta naisennäköistä rukoushetkessä siunattavan avioliitton omaiseen parisuhteeseen , ja Jumalakin on jo niin vanhaksi tullut ettei ymmärrä seksinpäälle mitään niin samase hänellekkin on onko se Maria vai Mara !

Heterojenkin vihkiminen jo alkaa yököttää, sillä parasta ennen päivä menee umpeen viimeistään papin aamenesta ja sitä enne vaikka on kuinka nainut ketä ja kenenkanssa tahansa ei ole syntiä aviorikokseksi tullut se tulee vasta synniksi papin aamanen jälkeen , eikö olekkin ihmeellistä kirkko siinä sitten sen vapaan naimisen synniksi tekee.
        Ja sitten erotaan ja erotaan.
        Ja taas kirkko synnintekee eronneotten yhteensaattamisessa ,eihän Uuden testamentin mukaan saanut enää eronnutta naida. Ja Paavali taisi senkin ajatella niin jotta on Jeesuksen paluu tapahtuva niin "pian" jotta sitä jaksaa puutteessakin sen loppuajan elellä ja "VOI raskaita ja imettäväisiä niinä aikoina".

Eiköhän se jo viimeinkin olisi tunnustettava jotta Raamattu on menneitten aikojen uskontokirja jonka sanoman on kirkko jo sivuun heittänyt! Saa nähdä milloin ne Jeesuksen itsensä sieltä kirkosta rojauttavat pihalle ristineen ja kuvineen, patsaineen ja kaikkineen ja lakkaavat oottanmasta tarujen toteutumista.

• 1) Jätetään kaikki jumaljutut pois ja keskitytään auttamaan avun tarpeessa olevia ja vaikka kamppailemaan oikeudenmukaisuuden puolesta.

2) Olisihan se ihan mukavaa, että kirkolla olisi joku oppi, mitä se seuraa. Nyt on vain joukko tekstejä, joista pitää kunkin itse selvittää uskonsa avaimet, jos on niistä edes kiinnostunut. Useimmat eivät tunnu olevan.

3) En ole jäsen.

• readmorethanonebook

Joo jos kirkko tekee tuon kohdan 1, niin lupaan liittyä. Siinä vaiheessa se ei tosin enää taida olla kirkko.

• ateistix

Kirkko on niin kallis organisaatio, että sen rahat menevät byrokratiansa pyörittämiseen. Vaikka ne myisivät kirkkonsa uiguureille tai vinkuintialaisille, niin silti tuon homman pyörittämiseen menee rahaa.

Oikeudenmukaisuudesta ei kirkon sisällä ole kovakorvaisimmat koskaan edes kuulleet.

• hyvä tyttö

Kirkosta jäisi vain raamit. Pitäisikö koristelut vaihtaa? Miten varat avustamiseen?

• hyvä tyttö
        ateistix kirjoitti:

Kirkko on niin kallis organisaatio, että sen rahat menevät byrokratiansa pyörittämiseen. Vaikka ne myisivät kirkkonsa uiguureille tai vinkuintialaisille, niin silti tuon homman pyörittämiseen menee rahaa.

Oikeudenmukaisuudesta ei kirkon sisällä ole kovakorvaisimmat koskaan edes kuulleet.

Mikä olisi ratkaisu? Kerro ihmeessä.

• hyvä tyttö
        readmorethanonebook kirjoitti:

Joo jos kirkko tekee tuon kohdan 1, niin lupaan liittyä. Siinä vaiheessa se ei tosin enää taida olla kirkko.

Minkä nimen antaisit, jos se ei olisi enää kirkko?

• hyvä tyttö

Mikä olisi uskovaisten kohtalo? Heitä kuitenkin on. Olisi varmaan shokki kuulla, että jumaljutut on kirkosta poistettu. Hoitaisiko kirkko kriisiterapialla heidän uskonsa pois?

• hyvä tyttö kirjoitti:

Mikä olisi uskovaisten kohtalo? Heitä kuitenkin on. Olisi varmaan shokki kuulla, että jumaljutut on kirkosta poistettu. Hoitaisiko kirkko kriisiterapialla heidän uskonsa pois?

Eikös kysymys ollutkaan siitä mitä pitäisi tehdä, että minä liittyisin takaisin kirkkoon. Siihen saitte jo vastauksen.

Kun kerran hinta on teistä liian kova, niin pitäkää tunkkinne ;)

En minä siitä suutu, jos ette toteuta esittämääni pientä uudistusta, enkä ole myöskään pettynyt siitä, etten pääsekkään uudelleen liittymään yhdistykseenne. Elämä on upeaa näinkin. (Hmmm. Ehkä nimenomaan näin.)

• hyvä tyttö kirjoitti:

Olihan siinä selvä kysymyskin. Pitäähän siihen vastata.

Siis miten uskovaisille kävisi, jos kirkossa ei saarnattaisi jumalisia?

En tiedä. Se on asia, mikä kirkon valtaapitävien pitää miettiä puntaroidessaan onko minun liittymiseni uhrauksen arvoinen.

Kyllähän minua aina ihmisten hätä ja ahdistus liikuttaa, mutta koska olen elävä esimerkki siitä kuinka elämä ilman jumaluskoa voi olla hienoa ja antoisaa, luulen että sama on mahdollista myös useimmille muille. Lisäksi uskosta luopuminen ei edellytä välttämättä kriisiterapiaa, ainoastaan mielen avaamista. Kaikkihan pysyy täsmälleen samanlaisena. Mitään todellista muutosta ei tapahdu. Olemattomaan uskomisen lakkaaminen ei muuta asioita sen enempää kuin olemattomaan uskomisen alkaminenkaan.

Voihan olla, että joillekkin usko on asia, johon takerrutaan ja jolla yritetään paikata elämän vaikeita ja kipeitä asioita. Luonnollisesti silloin pitää kipeät asiat hoitaa kuntoon. Itse asiassa silloin homma hoituu entistä paremmin, kun voidaan keskittyä kipukohtiin itseensä, eikä vain piiloteta oireita uskon antaman pumpulitukon alle.

Toivottavasti vastasin siihen, mitä halusit kysyä.

• hyvä tyttö kirjoitti:

Kirkosta jäisi vain raamit. Pitäisikö koristelut vaihtaa? Miten varat avustamiseen?

Muitammehan, että keskustelemme siitä, mitä minun korkeimmanhenkilökohtaiseen liittymiseeni minä itse edellytän. En huikeimmisakaan päiväunissani usko vähääkään siihen, että asia ihan aikuisten oikeasti todella tapahtuisi, niinkuin et varmaan sinäkään.

Kirkolla on mahtava omaisuus. Sitä voidaan realisoida siltä osin kun toiminnan uudistuessa se tulee tarpeettomaksi tai sen käyttötarkoitusta voidaan muuttaa uutta toimintatapaa vastaavaksi.

Kirkon melkoinen henkilöstö voidaan tietenkin valjastaa tekemään uuden suuntauksen mukaisia töitä. Lienemme yksimielisiä siitä, että työ tarvitsee tekijänsä ja pelkillä hyvillä aikeilla ei päästä kovin pitkälle.

• hyvä tyttö
        Phoebus kirjoitti:

Olihan siinä selvä kysymyskin. Pitäähän siihen vastata.

Siis miten uskovaisille kävisi, jos kirkossa ei saarnattaisi jumalisia?

En tiedä. Se on asia, mikä kirkon valtaapitävien pitää miettiä puntaroidessaan onko minun liittymiseni uhrauksen arvoinen.

Kyllähän minua aina ihmisten hätä ja ahdistus liikuttaa, mutta koska olen elävä esimerkki siitä kuinka elämä ilman jumaluskoa voi olla hienoa ja antoisaa, luulen että sama on mahdollista myös useimmille muille. Lisäksi uskosta luopuminen ei edellytä välttämättä kriisiterapiaa, ainoastaan mielen avaamista. Kaikkihan pysyy täsmälleen samanlaisena. Mitään todellista muutosta ei tapahdu. Olemattomaan uskomisen lakkaaminen ei muuta asioita sen enempää kuin olemattomaan uskomisen alkaminenkaan.

Voihan olla, että joillekkin usko on asia, johon takerrutaan ja jolla yritetään paikata elämän vaikeita ja kipeitä asioita. Luonnollisesti silloin pitää kipeät asiat hoitaa kuntoon. Itse asiassa silloin homma hoituu entistä paremmin, kun voidaan keskittyä kipukohtiin itseensä, eikä vain piiloteta oireita uskon antaman pumpulitukon alle.

Toivottavasti vastasin siihen, mitä halusit kysyä.

kysyin. Kerroit oman näkemyksesi.

• hyvä tyttö
        Phoebus kirjoitti:

Eikös kysymys ollutkaan siitä mitä pitäisi tehdä, että minä liittyisin takaisin kirkkoon. Siihen saitte jo vastauksen.

Kun kerran hinta on teistä liian kova, niin pitäkää tunkkinne ;)

En minä siitä suutu, jos ette toteuta esittämääni pientä uudistusta, enkä ole myöskään pettynyt siitä, etten pääsekkään uudelleen liittymään yhdistykseenne. Elämä on upeaa näinkin. (Hmmm. Ehkä nimenomaan näin.)

vahingossa. Kuulostaa hassulle, kun luen itselleni vastaustasi.

"Elämä on upeaa näinkin. (Hmmm. Ehkä nimenomaan näin.)" NÄIN ON!

• hyvä tyttö kirjoitti:

vahingossa. Kuulostaa hassulle, kun luen itselleni vastaustasi.

"Elämä on upeaa näinkin. (Hmmm. Ehkä nimenomaan näin.)" NÄIN ON!

Olet varmaan jo lukenut myös tuon alempana olevan vastauksen, joten asia lienee sinulle jo auennut.

Impulsiivisuudessani aloin jo kommentoimaan ikäänkuin "seuraavaa" kysymystä. Sinänsä on mukavaa kuulla, että sinulla oli hauskaa ;)

• Merkkinimi toinen

toivoisin, että kirkoissa saarnattaisiin rohkeasti evankeliumia! Puhuttaisiin Jeesuksesta päähenkilönä ja tähtenä niin, että´kirkossa kävijöitä tulee uskoon. Puhuttaisiin Jeesuksen ristin sovitustyöstä kaikessa yksinkertaisuudessaan.

Sen lisäksi kiroissa saisi olla monenlaisia uusia toimintamuotoja, keskusteluja yms. jotka pohjaisivat edellisiin. Ihmisiä varmasti kiinnostaisi tulla kuulemaan.

Itse en pidä luterilaisen kirkon maailman hyväksynnän hakemisesta... siihen liittyvine ilmiöineen.

Kaikenlaiset poliittiset ryhmittymät saisivat hävitä kirkon sisältä. Vaaliehdokkaitten tulisi vain tunnustaa samaa sanomaa, Jeesuksen ihmisten syntien takia maahan vuotaneen veran evankeliumia, jossa on ihan riittävästi. Partiolaiset, kokoomuslaiset, sos. demit ja muut ryhmittymät eivät kuuluu seurakunnan sisälle noissa kategorioissa, vaikka toki kaikki niihin kuuluvat ihmiset ovat kirkon jäseninä ja kuulijoina ihan ok.

Nämä tuli päällimmäisenä mieleeni...

Niin ja sitten haluasin mahdollisuuden ehtoolliseen aina kun on jumalanpalveluskin.

• hyvä tyttö

"Puhuttaisiin Jeesuksesta päähenkilönä ja tähtenä niin, että´kirkossa kävijöitä tulee uskoon." Onko tämä sinulle erityisen tärkeää ja miksi?

• Vastasin jo kerran
        hyvä tyttö kirjoitti:

"Puhuttaisiin Jeesuksesta päähenkilönä ja tähtenä niin, että´kirkossa kävijöitä tulee uskoon." Onko tämä sinulle erityisen tärkeää ja miksi?

Jotta Jumala saisi kunniaa ja mahdollisimman moni pelastuisi sisälle iankaikkiseen elämään. Sillä olisi hyviä vaikutuksia moneen asiaan näitten ihmisten ja heidän lähimmäistensä elämiin. En tarkoita mitään ongelmattomia elämiä sen jälkeen, mutta vaikutuksia valintoihin, tekemisiin ja tekemättä jättämisiin.

• hyvä tyttö
        Vastasin jo kerran kirjoitti:

Jotta Jumala saisi kunniaa ja mahdollisimman moni pelastuisi sisälle iankaikkiseen elämään. Sillä olisi hyviä vaikutuksia moneen asiaan näitten ihmisten ja heidän lähimmäistensä elämiin. En tarkoita mitään ongelmattomia elämiä sen jälkeen, mutta vaikutuksia valintoihin, tekemisiin ja tekemättä jättämisiin.

Edelleen kysyn. Mistä tiedät, että sillä olisi hyviä vaikutuksia? Esimerkiksi, miten minun ja läheisteni elämä muuttuisi? Millaisiin meidän valintoihimme, tekemisiin ja tekemättä jättämisiin se vaikuttaisi?

Miksi sinulle on tärkeää, että Jumala saisi kunniaa? Mistä tiedät, että moni pelastuisi sisälle iankaikkiseen elämään?

• Merkkinimi toinen
        hyvä tyttö kirjoitti:

Edelleen kysyn. Mistä tiedät, että sillä olisi hyviä vaikutuksia? Esimerkiksi, miten minun ja läheisteni elämä muuttuisi? Millaisiin meidän valintoihimme, tekemisiin ja tekemättä jättämisiin se vaikuttaisi?

Miksi sinulle on tärkeää, että Jumala saisi kunniaa? Mistä tiedät, että moni pelastuisi sisälle iankaikkiseen elämään?

Jos Jeesuksen ohjeista ottaa vaarin, ei siitä mitään pahaa kenellekään voi seurata - iankaikkisuusperspektiivissä ainakaan. Ihan tässäkin elämässä voi olla että aika moni synti: syrjähyppy, varkaus, liikennerikkomuskin jää tekemättä, jos ihmiset elävät Herran pelossa. Syntisyys kuuluuu ihmisen olemukseen, joten synneissä kyllä piisaa uskoontulon jälkeenkin, mutta joka päivä on armo uus ja jos uskova tekee tahallaan syntiä, pitää hän halpana sitä, että Jeesus on hänen puolestaan ristille naulittu.

Esimerkiksi, miten minun ja läheisteni elämä muuttuisi? Kts. edellä Lisäksi maanpäälliselle elämälle löytyisi selvä tavoite.

Millaisiin meidän valintoihimme, tekemisiin ja tekemättä jättämisiin se vaikuttaisi? Kts. edellä. Esim . tulisi vaikuttaa siihen, että armahdamme lähimmäisiämme vähän enemmän kun tiedämme, miten paljon itse olemme anteeksi saaneet.

Miksi sinulle on tärkeää, että Jumala saisi kunniaa? Siksi kun ilman häntä kukaan meistä ei tekisi yhtään mitään. Ketään meistä ei olisi edes olemassa. Hän omistaa kaiken, tietään kaiken, viime kädessä hallitseekin kaiken... eikö siitä syytä voisi saada kunniaakin? Olemme saaneet kaiken lahjaksi.

Mistä tiedät, että moni pelastuisi Se on uskon asia. Raamattu sen kertoo monissa kohtaa.

• hyvä tyttö
        Merkkinimi toinen kirjoitti:

Jos Jeesuksen ohjeista ottaa vaarin, ei siitä mitään pahaa kenellekään voi seurata - iankaikkisuusperspektiivissä ainakaan. Ihan tässäkin elämässä voi olla että aika moni synti: syrjähyppy, varkaus, liikennerikkomuskin jää tekemättä, jos ihmiset elävät Herran pelossa. Syntisyys kuuluuu ihmisen olemukseen, joten synneissä kyllä piisaa uskoontulon jälkeenkin, mutta joka päivä on armo uus ja jos uskova tekee tahallaan syntiä, pitää hän halpana sitä, että Jeesus on hänen puolestaan ristille naulittu.

Esimerkiksi, miten minun ja läheisteni elämä muuttuisi? Kts. edellä Lisäksi maanpäälliselle elämälle löytyisi selvä tavoite.

Millaisiin meidän valintoihimme, tekemisiin ja tekemättä jättämisiin se vaikuttaisi? Kts. edellä. Esim . tulisi vaikuttaa siihen, että armahdamme lähimmäisiämme vähän enemmän kun tiedämme, miten paljon itse olemme anteeksi saaneet.

Miksi sinulle on tärkeää, että Jumala saisi kunniaa? Siksi kun ilman häntä kukaan meistä ei tekisi yhtään mitään. Ketään meistä ei olisi edes olemassa. Hän omistaa kaiken, tietään kaiken, viime kädessä hallitseekin kaiken... eikö siitä syytä voisi saada kunniaakin? Olemme saaneet kaiken lahjaksi.

Mistä tiedät, että moni pelastuisi Se on uskon asia. Raamattu sen kertoo monissa kohtaa.

"mutta joka päivä on armo uus ja jos uskova tekee tahallaan syntiä, pitää hän halpana sitä, että Jeesus on hänen puolestaan ristille naulittu." Mitä tarkoitat, pitää halpana?

"maanpäälliselle elämälle löytyisi selvä tavoite." Mikä on sinun tavoitteesi maanpäälliselle elämälle? Ajatteletko, että ihmisiltä, jotka eivät usko, heiltä puuttuu tavoite maanpäälliselle elämälle?

"tulisi vaikuttaa siihen, että armahdamme lähimmäisiämme vähän enemmän kun tiedämme, miten paljon itse olemme anteeksi saaneet." Tarkoitatko, silmä silmästä? Jos ei ole anteeksi mitään saanut, ei tarvitse armahtaa lähimmäisiä? Siksikö emme armahda lähimmäisiäämme, kun emme tiedä, että olemme saaneet paljon anteeksi? Mitä olemme saaneet anteeksi?

"Hän omistaa kaiken, tietään kaiken, viime kädessä hallitseekin kaiken... eikö siitä syytä voisi saada kunniaakin? Olemme saaneet kaiken lahjaksi." Mistä tiedät, että hän on luonut kaiken, omistaa, tietää ja hallitsee kaiken. Entä jos olen tyytymätön siihen miten hän hallitsee? Pitääkö silti antaa kunniaa? Entä, jos on tyytymätön hänen lahjaansa?

Riittääkö pelkkä usko siihen, että pelastuu? Miltä pelastuu?

• Anna Karenina

Toivoisin raamatunopetusta ajan kanssa Ja sovellettuna tähän aikaan sanomaa kuitenkaan vesittämättä.

• hyvä tyttö

Millaista raamatunopetusta? Mikä on mielestäsi sanoma, joka pitää säilyä?

• Anna Karenina
        hyvä tyttö kirjoitti:

Millaista raamatunopetusta? Mikä on mielestäsi sanoma, joka pitää säilyä?

Pelastussanoma ennen kaikkea! Raamatunopetusta siitä, miten tässä elämässä tulisi elää ja toimia. Kaikki ei kumminkaan ole ok. Itse olen ainakin taipuvainen kaikenlaiseen synnintekemiseen jatkuvasti. Raamatussa on paljon esimerkkejä, joissa selittämistä kyllä piisaa. Mitä ne tarkoittavat nykyihimiselle? On paljon eettisiä kysymyksiä, joihin olisi kiinnostavaa kuulla kirkon kanta ilman mitään tämän maailman nuolemista ja mielistelyä. Uskonasiat eivät ole tästä maailmasta ja tämän maailman hengen mukaisia.

Säilyttää pitää sellaisetkin jutut raamatussa, jotka eivät ole mitenkään järkeen käyviä. Niitä on paljon ja niitä ei saa selittää tyhjiksi meidän järjellisellä ajattelulla. Jo Jeesuksen neitseellinen syntyminen on tällainen mahdottomuus, syntien sovittaminen, Jeesuksen taivaaseen astuminen, takaisin tuleminen, sairaitten parantaminen, kuolleitten ylösnouseminen, ihmeteot jne.

• Ratkaisuehdottaja
        Anna Karenina kirjoitti:

Pelastussanoma ennen kaikkea! Raamatunopetusta siitä, miten tässä elämässä tulisi elää ja toimia. Kaikki ei kumminkaan ole ok. Itse olen ainakin taipuvainen kaikenlaiseen synnintekemiseen jatkuvasti. Raamatussa on paljon esimerkkejä, joissa selittämistä kyllä piisaa. Mitä ne tarkoittavat nykyihimiselle? On paljon eettisiä kysymyksiä, joihin olisi kiinnostavaa kuulla kirkon kanta ilman mitään tämän maailman nuolemista ja mielistelyä. Uskonasiat eivät ole tästä maailmasta ja tämän maailman hengen mukaisia.

Säilyttää pitää sellaisetkin jutut raamatussa, jotka eivät ole mitenkään järkeen käyviä. Niitä on paljon ja niitä ei saa selittää tyhjiksi meidän järjellisellä ajattelulla. Jo Jeesuksen neitseellinen syntyminen on tällainen mahdottomuus, syntien sovittaminen, Jeesuksen taivaaseen astuminen, takaisin tuleminen, sairaitten parantaminen, kuolleitten ylösnouseminen, ihmeteot jne.

siirry vapaampiin suuntiin ja anna luterilaisten olla.

• hyvä tyttö
        Ratkaisuehdottaja kirjoitti:

siirry vapaampiin suuntiin ja anna luterilaisten olla.

Mikä on se paras ja vapaampi?

• saaramaaria

1) Kirkon pitäisi ruveta siunaamaan homoliitot ja pyytää anteeksi aiempia toimiaan. Sen jälkeen kirkon tulisi ryhtyä avoimesti tukemaan sukupuolineutraalin avioliittolain toteutumista.
      2) Kirkon tulisi erottaa lestadiolainen liike, koska lestadiolaisten oppi pelastuksesta on pahasti ristiriidassa kirkon opin kanssa ja lestadiolaiset riistävät ihmisoikeuksia ehkäisyasioissa.

• Kössönöm

ei muuttaisi mitään siinä porukassa. Heidän touhuihinsa kirkko sen sijaan voisi puuttua, mutta halua ei vaan tunnu löytyvän.

• saaramaaria
        Kössönöm kirjoitti:

ei muuttaisi mitään siinä porukassa. Heidän touhuihinsa kirkko sen sijaan voisi puuttua, mutta halua ei vaan tunnu löytyvän.

erottamisella uhkaaminen mahtaisi saada lestoja kiinnostumaan edes ihmisoikeuksien kunnioittamisesta? Nythän niillä on kirkon siunaus ja minusta se on väärin.

• Kössönöm
        saaramaaria kirjoitti:

erottamisella uhkaaminen mahtaisi saada lestoja kiinnostumaan edes ihmisoikeuksien kunnioittamisesta? Nythän niillä on kirkon siunaus ja minusta se on väärin.

mutta luulenpa silti, että erottaminen ei olisi ratkaisu ja tietääkseni kirkko ei edes voi erottaa ainuttakaan jäsentään. Korjatkoon joku, jos olen väärässä.

Mielestäni tässä on kyse pelkästään rahasta. Kirkko pelkää että lestadiolaiset eroavat itse, jolloin kirkon kassa pienenee.

• hyvä tyttö

onko tärkein anteeksipyytäjä kirkko vai eräs henkilö. Mitä mieltä olet? Toki kirkko on aiemmin ollut vielä tiukempi, mutta koko ajan höllenee... Ainakin nyt näyttää siltä.

• saaramaaria
        hyvä tyttö kirjoitti:

onko tärkein anteeksipyytäjä kirkko vai eräs henkilö. Mitä mieltä olet? Toki kirkko on aiemmin ollut vielä tiukempi, mutta koko ajan höllenee... Ainakin nyt näyttää siltä.

on tietenkin kirkko itse. Miten niin? Onhan yksityishenkilöillä sananvapauden nojalla vapaus mielipiteensä sanoa, kirkko on kuitenkin se, joka homoseksuaaleja syrjivät päätöksensä tekee. Jos kirkko ryhdistäisi selkärankansa ja päättäisi, että se alkaa kohtelemaan kaikkia jäseniään tasavertaisesti, niin mitäs väliä yksittäisten jäsenten sanomisilla sitten olisi. Minusta vuonna 2011 odottelun aika on tasavertaisuusasioissa todellakin ohi. Minua ei ainakaan kiinnosta enää odotella, että kirkko jatkaa vehtaamista.

• sumusyreeni

Että Jumala saisi arvoisensa paikan vielä tämän kansan elämässä.
      Kirkon kohdalla. Mitähän toivoisin. Näkyä. Jumalallista näkyä. Ja rohkeutta toteuttaa sitä.
      Luultavasti jotakin tälläistä toivoisin.

• hyvä tyttö

"Kirkon kohdalla. Mitähän toivoisin. Näkyä. Jumalallista näkyä. Ja rohkeutta toteuttaa sitä." Mitä tarkoitat näky'llä?

• tässä muutamia

1. kiinteistöomaisuuden ja kirkkojen määrän aktiivinen vähentäminen (kirkkoja voitaisiin myydä mm. muille uskontokunnille, asialla on kiire)
      2. hallinnon keventäminen ja demokratian lisääminen (kirkolliskokous suoralla vaalilla)
      3. diakoniatyön lisääminen ja suuntaaminen erityisesti syrjäytyneisiin nuoriin
      4. nuorten pitkäaikaistyöttömien työllistäminen ja aktivoiminen
      5. vähemmistöjen ja maahanmuuttajien aktiivinen integroiminen osaksi suomalaista seurakuntayhteisöä (huom integroiminen, ei lokeroiminen)
      6. kansainvälisen avun lisääminen
      7. kirkon opin kokonaisvaltainen päivittäminen vastaamaan nykyaikaa ja aktiivisempi julkisuus siinä asiassa
      8. porvarillisen pönötyksen ja etikettien vähentäminen seurakuntaelämässä

• hyvä tyttö

miettimään oikein kunnolla. Sepä hienoa. Onko listasi myös tärkeysjärjestyksessä?

• sivari 66

Samaan aikaan, kun kirkolla on aivan liikaa kirkkorakennuksia, monilla muilla uskontokunnilla niitä on liian vähän. Jos kirkko ei pysty nopeasti reagoimaan tilanteeseen, sen mahdollisuudet päästä omaisuudestaan myöhemmin eroon kaventuvat. Kirkkoja on tavattoman vaikea myydä pois.

Joka ainoa kerta, kun jokin uskontokunta miettii temppelin rakentamista, kirkon kannattaisi aktiivisesti tarjota jotakin omistaan pois. Jos kirkko ei kykene nopeasti vähentämään kiinteistöjään ja tehostamaan jäljelle jäävien käyttöasteita, minäkin eroan kirkosta. En nimittäin halua kuulua kirkkoon, joka tuhlaa rahojaan kiinteistömassaan.

Miksei Helsingissä nyt mietitä, mikä kirkko voitaisiin luovuttaa muslimien käyttöön ja miksi Turussa ei annettu kirkkoa buddhalaisille, vaan rakennettiin uusi temppeli? En haluaisi lukea enää ainottakaan uutista yhdenkään uuden kirkon tai temppelin tai moskejan rakentamisesta! Kirkkoja on aivan liikaa ja niistä pitäisi nopeasti päästä eroon, kun väki kirkossa hupenee.

• hyvä tyttö
        sivari 66 kirjoitti:

Samaan aikaan, kun kirkolla on aivan liikaa kirkkorakennuksia, monilla muilla uskontokunnilla niitä on liian vähän. Jos kirkko ei pysty nopeasti reagoimaan tilanteeseen, sen mahdollisuudet päästä omaisuudestaan myöhemmin eroon kaventuvat. Kirkkoja on tavattoman vaikea myydä pois.

Joka ainoa kerta, kun jokin uskontokunta miettii temppelin rakentamista, kirkon kannattaisi aktiivisesti tarjota jotakin omistaan pois. Jos kirkko ei kykene nopeasti vähentämään kiinteistöjään ja tehostamaan jäljelle jäävien käyttöasteita, minäkin eroan kirkosta. En nimittäin halua kuulua kirkkoon, joka tuhlaa rahojaan kiinteistömassaan.

Miksei Helsingissä nyt mietitä, mikä kirkko voitaisiin luovuttaa muslimien käyttöön ja miksi Turussa ei annettu kirkkoa buddhalaisille, vaan rakennettiin uusi temppeli? En haluaisi lukea enää ainottakaan uutista yhdenkään uuden kirkon tai temppelin tai moskejan rakentamisesta! Kirkkoja on aivan liikaa ja niistä pitäisi nopeasti päästä eroon, kun väki kirkossa hupenee.

Minkä Helsingin kirkon luovuttaisit pois? Oletko miettinyt mihin muuhun tarkoitukseen nykyisiä Helsingin kirkkoja voisi käyttää kuin jumalanpalveluksiin, häihin, hautajaisiin?

• autoton 37
        hyvä tyttö kirjoitti:

Minkä Helsingin kirkon luovuttaisit pois? Oletko miettinyt mihin muuhun tarkoitukseen nykyisiä Helsingin kirkkoja voisi käyttää kuin jumalanpalveluksiin, häihin, hautajaisiin?

Mä voisin luopua liki jokaisesta kotikaupunkini kirkosta ja liittyä kirkottomaan seurakuntaan. Kirkoton seurakunta voisi sitten tehdä kerran kuussa bussiretken johonkin oman maakuntani lukuisista kauniista vanhoista tunnelmallisista kirkoista ja pitää jumalanpalveluksensa siellä. Olisi vaihtelua ja retkeilyä ja me autottomatkin pääsisimme katselemaan maaseutumaisemia kirkkomatkojen varsilla. Kirkoton seurakunta voisi maksaa tilavuokraa hiippakunnan kautta jaettaviaksi maaseutukirkkojen ylläpitoon, jottei ihan muiden siivellä elettäisi. Modernit kaupunkikirkot voisin myydä pois.

• hyvä tyttö
        autoton 37 kirjoitti:

Mä voisin luopua liki jokaisesta kotikaupunkini kirkosta ja liittyä kirkottomaan seurakuntaan. Kirkoton seurakunta voisi sitten tehdä kerran kuussa bussiretken johonkin oman maakuntani lukuisista kauniista vanhoista tunnelmallisista kirkoista ja pitää jumalanpalveluksensa siellä. Olisi vaihtelua ja retkeilyä ja me autottomatkin pääsisimme katselemaan maaseutumaisemia kirkkomatkojen varsilla. Kirkoton seurakunta voisi maksaa tilavuokraa hiippakunnan kautta jaettaviaksi maaseutukirkkojen ylläpitoon, jottei ihan muiden siivellä elettäisi. Modernit kaupunkikirkot voisin myydä pois.

Mikä on Helsingin kirkoista sellainen, joka jäisi? Kirkko voisi ottaa tuosta sinun hienosta ideasta vaarin ja kuskata naapuriin jumalanpalvelusmatkoille.

• autoton 37
        hyvä tyttö kirjoitti:

Mikä on Helsingin kirkoista sellainen, joka jäisi? Kirkko voisi ottaa tuosta sinun hienosta ideasta vaarin ja kuskata naapuriin jumalanpalvelusmatkoille.

En minä Helsingistä tiedä, kun en ole kertaakaan elämässäni Helsingissä käynyt. Omaan kaupunkiin jättäisin 2 vanhaa kirkkoa. Loput 6 kirkkoa voisi seurakuntayhtymä myydä ihan rauhassa pois minun puolestani.

• hyvä tyttö
        autoton 37 kirjoitti:

En minä Helsingistä tiedä, kun en ole kertaakaan elämässäni Helsingissä käynyt. Omaan kaupunkiin jättäisin 2 vanhaa kirkkoa. Loput 6 kirkkoa voisi seurakuntayhtymä myydä ihan rauhassa pois minun puolestani.

Mitkä ne kaksi kirkkoa ovat? Mihin seurakunnan pitäisi sijoittaa kirkoista saatavat rahat?

• Vaikkeivät ihan kaikki asiat kenties ole mahdollisia, mutta henki on näissä ehdotuksissa on hyvä ja suunta oikea. Kiitti siis, hieno lista!

Seppo L, pappi

• Dara

ole koskaan kuulunut kirkkoon, en voi siihen takaisin liittyäkään. En myöskään näe juuri syytä liittyä uskonnolliseen yhteisöön, jonka uskontoa en jaa. Vapaaehtoisesti siis liittyisin varmaankin vain jos tulisin uskoon, jota taas en kovinkaan todennäköisenä pidä.

Minä toivoisin kuitenkin kirkolta selkeitä toimia lestadiolaisten ehkäisykiellon tuomitsemiseksi. Ja toivoisin, että se alkaisi siunaamaan homoliittojakin. Tähän hätään muuta en nyt keksi. Voin palata asiaan, jos jotain vielä tulee mieleen.

• hyvä tyttö

Isoja kysymyksiä nuo kirkolle. Saas nähdä kuinka asiat ratkaisevat vai unohtuuko kaikki vähitellen ennalleen.

• tulla uskoon. En näe muita syitä liittyä kirkkoon. Asia ei siis liity kirkon sisällä tai sen opetuksessa tapahtuviin tai tapahtumattomiin muutoksiin. Usko on uskoa ja seurakunta ihmisten yhteisö. Ne liittyvät toisiinsa, mutta eivät ole yksi ja sama. Siksi voisin olla jäsen epätäydellisessäkin kirkossa, jos olisin uskossa, luulen.

Tulkinnallisista asioista en osaa sanoa, en tunne Raamattua niin hyvin. Koska Raamattu ei edusta minulle suoraa Jumalan sanaa, niin itse ajattelen koko teosta "tulkinnallisesti". Ja tulkinnoissa on aina monia tasoja ja näkökulmia.

Äkkipäätä arvelen, että synnin käsitettä ja sen tulkintoja on käytetty vallan työkaluna tavoilla jotka ovat palvelleet jotain muuta kuin evankeliumin ydinsanomaa...
      Nykyinen syntitulkinta ei ole tainnut saavuttaa koko kristikansaa, vaan vanha helvetissä kärsiminen elänee edelleen syntistä uhkaavana kohtalona?

• hyvä tyttö

Joo, näin taitaa olla. Kyllä synti kuuluu kaikkien (liioitellusti) korviin, oli uskossa tai ei.

Millainen on sinun käsityksesi mukaan nykyinen syntitulkinta? Millaisena sen näet?

• hyvä tyttö kirjoitti:

Joo, näin taitaa olla. Kyllä synti kuuluu kaikkien (liioitellusti) korviin, oli uskossa tai ei.

Millainen on sinun käsityksesi mukaan nykyinen syntitulkinta? Millaisena sen näet?

nykyisen syntitulkinnan olevan se, että ne teot, jotka vievät eroon Jumalasta, ovat syntiä.
        En kuitenkaan tiedä mitään syntilistaa, ellei 10 käskyä (siis niiden rikkominen) käy sellaisesta ja arvelen että esim. lepopäivän pyhittämisen rikkomista ei pidetä nykyään varsinaisesti syntinä. Jeesus on toki puhunut myös synnistä, mutta pidän Jeesuksen puheita synnin idean kuvauksina, en listana synneistä.
        Kyse on siis tulkinnasta :-) mikä kenenkin ymmärryksen mukaan vie eroon Jumalasta tai on Jumalan tahtoa vastaan.

Synnin palkka lienee edelleen kuolema ja se tarkoittaa ikuisuutta helvetissä... helvetti-käsite ei kuitenkaan ole nykyisen opin mukaan tulimeri tms. vaan - ero Jumalasta. Siis sama kuin synti itse? Tai todellinen kuolema, se että ihminen ei pääse taivaaseen ikuiseen elämään, vaan sielu kuolee. Se, mitä materialistit muutenkin arvelevat matkamme pääksi.

Ehdottoman henkilökohtainen käsitys, jota en tarjoa kellekään opiksi.

• hyvä tyttö
        kaarne kirjoitti:

nykyisen syntitulkinnan olevan se, että ne teot, jotka vievät eroon Jumalasta, ovat syntiä.
        En kuitenkaan tiedä mitään syntilistaa, ellei 10 käskyä (siis niiden rikkominen) käy sellaisesta ja arvelen että esim. lepopäivän pyhittämisen rikkomista ei pidetä nykyään varsinaisesti syntinä. Jeesus on toki puhunut myös synnistä, mutta pidän Jeesuksen puheita synnin idean kuvauksina, en listana synneistä.
        Kyse on siis tulkinnasta :-) mikä kenenkin ymmärryksen mukaan vie eroon Jumalasta tai on Jumalan tahtoa vastaan.

Synnin palkka lienee edelleen kuolema ja se tarkoittaa ikuisuutta helvetissä... helvetti-käsite ei kuitenkaan ole nykyisen opin mukaan tulimeri tms. vaan - ero Jumalasta. Siis sama kuin synti itse? Tai todellinen kuolema, se että ihminen ei pääse taivaaseen ikuiseen elämään, vaan sielu kuolee. Se, mitä materialistit muutenkin arvelevat matkamme pääksi.

Ehdottoman henkilökohtainen käsitys, jota en tarjoa kellekään opiksi.

Suuntia ja oppeja on jo nyt niin paljon, että eiköhän jokaiselle halukkaalle löydy sopiva.

• Thronos

En pysty kuvittelemaan että liittyisin takaisin kirkkoon missään tapauksessa. Kun en ole yhdistysihmisiä niin tuskin liittyisin vaikka jostakin syystä alkaisinkin uskoa Jumalaan - ainakaan en niin kauan kun homoja syrjitään ja tuskin muutenkaan.

Mutta jos nyt saa käyttää mielikuvitusta vapaasti niin kirkkoon voisi jättää jotkut rakennukset - keskiaikaiset kivikirkot varsinkin - sillä pidän niiden akustiikasta yläsävelsarjoineen. Lasimaalaukset ja vanha kirkkomusiikki ovat oikein kauniita joten jätetään, mielellään latinaksi sitten ne laulut etteivät sanat niin häiritse mutta instrumentaalimusiikki, varsinkin Bach, menee tietysti sellaisenaan. Kaikki muu saa mennä. Opetuksesta ei jätettäisi jäljelle mitään, ellei korkeintaan Jeesuksen sanoja "sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä" ja sekin vain mietittäväksi. Ellei sekin nyt ollut käännösvirhe.

• hyvä tyttö

"Ellei sekin nyt ollut käännösvirhe." IHANA! Tulikohan mulle käännösvirhe? Latinaksi laulut voisivat olla paljon hauskempia. Sulla taitaa olla joku lempparikirkko, onko?

• Thronos
        hyvä tyttö kirjoitti:

"Ellei sekin nyt ollut käännösvirhe." IHANA! Tulikohan mulle käännösvirhe? Latinaksi laulut voisivat olla paljon hauskempia. Sulla taitaa olla joku lempparikirkko, onko?

Ei ole lempikirkkoa. Olen sen verran juureton kulkuri etten ole ehtinyt kirkkoihin kiintyä. Satun vain pitämään kaikista hyvin vanhoista rakennuksista.

• täysin rehellinen ja pinnallinen ihminen, niin yks syy vois olla yksinkertasesti vaikkapa kirkkohäät. Tällä hetkellä tuotakaan syytä ei ole, kun kumppanikaan ei kuulu kirkkoon eikä suuremmin kirkkohäistä välitä ajatuksena muutenkaan - miksipä uskonnoton tahtoisikaan suurena päivänään kuunnella papin puheita?

Erosin kirkosta yksinkertaisesti siksi, ettei löytynyt uskoa. Osuvasti sattui eroni tuohon syksyyn ja joukkopakoon, ja pakko myöntää, että sysäyksen tuohon ajatukseen se antoi. Ehkä osa tuohon joukkopakoon osallistuneista ajatteli samoin, että homoilta oli vain viimeinen pisara?

Joten eikai mikään sais mua enää takasin liittymään - hienoo ois kuitenkin, että kaikki hyväksyttäis sellasina kuin on.

• hyvä tyttö

jättäisi puheensa pitämättä ja esittäisi vaikkapa runon, laulun tai kärrynpyöriä ja sitten vaan ohimennen kysyisi, vieläkö tahdotte vai lopetetaanko tämä tähän?

• Hande K.

Ja vieläpä niin ristiriitaisen, mitä luterilaiset palvoo.
      Sitten pitäisi kirkon johdon piispoja myöten alkaa elää niinkuin opettavat. Ja paljon muuta parannettavaa vielä tuohon päälle.

Vaan ei näytä yhtään siltä, että nuo asiat todeksi tulis.

• hyvä tyttö

"Sitten pitäisi kirkon johdon piispoja myöten alkaa elää niinkuin opettavat. Ja paljon muuta parannettavaa vielä tuohon päälle." Missä asioissa pitäisi elää kuin opettavat?

• Hande K.
        hyvä tyttö kirjoitti:

"Sitten pitäisi kirkon johdon piispoja myöten alkaa elää niinkuin opettavat. Ja paljon muuta parannettavaa vielä tuohon päälle." Missä asioissa pitäisi elää kuin opettavat?

Ylimääräiset mammonat jakoon niille, jotka ovat avun tarpeessa. Suomessa esim. köyhyydessä elävät lapset, joita on yllättävän paljon, tarvitsevat ehdottomasti apua. Monet yksinhuoltajat varsinkin ovat tosi kovilla.

Aseiden ja tappamisen siunaaminen pitää lopettaa heti. Ja tuota listaa kyllä riittää..........

Niin, luterilaiseen kirkkoon en ole kuulunut ikinä, vaikka olen kyllä koulussa, sattuneista syistä, joutunut olemaan heidän uskonnontunneilla.

• hyvä tyttö
        Hande K. kirjoitti:

Ylimääräiset mammonat jakoon niille, jotka ovat avun tarpeessa. Suomessa esim. köyhyydessä elävät lapset, joita on yllättävän paljon, tarvitsevat ehdottomasti apua. Monet yksinhuoltajat varsinkin ovat tosi kovilla.

Aseiden ja tappamisen siunaaminen pitää lopettaa heti. Ja tuota listaa kyllä riittää..........

Niin, luterilaiseen kirkkoon en ole kuulunut ikinä, vaikka olen kyllä koulussa, sattuneista syistä, joutunut olemaan heidän uskonnontunneilla.

ensimmäisenä synti. Pitäisi olla esimerkkinä syntisistä.

Joo, mutta nuo ovat asioita, jotka luulisi olevan käytänössä aika helppo toteuttaa, jos on halua.

Minä erosin silloin kun itse sain siitä päättää.

• hyvä tyttö

Mitä uutta kirkko sai tästä ketjusta? Oliko mikään sellaista, jota edes harkitaan?

• Kiinteistöjen karsiminen on ainakin menossa, mutta se tuskin on mikään big deal (tai edes pig...). Tässä muutama -nikin kohta 1 siis etenee. Kohdat 7 ja 8 kiinnostavat myös, koska niistä avautuu ovia myös muiden asioiden suhteen. Ja myös välissä on yhtä ja toista tärkeää. Mitä missäkin päin harkitaan, siitä en kyllä pysty tarkemmin sanomaan, koska seurakunnat lopulta päättävät itse tekemisistään.

Aseiden ja tappamisen siunaaminen ei ole tietääkseni ollut kirkon agendallakaan. "Suomen ev.lut. kirkko pitää sotaa kansojen ja ihmiskunnan onnettomuutena, jota on vastustettava kaikin mahdollisin keinoin." (Rauha, kehitys, ihmisoikeudet, Suomen ev.lut. kirkon kansainvälisen vastuun toimintalinjat)

Monessa muussakin asiassa mielikuvat kirkosta ovat eri asioita kuin faktat.

Syntisten kanssa aina pärjää. Siinä vaiheessa minua alkaa kylmätä, jos synnittömiä tulee vastaan.

Seppo L, pappi

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      14
      4662
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      361
      4054
    3. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      22
      3630
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      37
      3530
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      12
      2821
    6. 281
      2467
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      323
      1910
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      100
      1852
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      48
      1566
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      11
      1203
    Aihe