maailmaa kielemme avulla: hahmotamme, määrittelemme, luokittelemme ja käsittelemme ilmiöitä kielen kielen keinoin. Kerromme myös itsestämme joskus nolostuttavan paljon sanavalinnoillamme. Keskustelupalstalla sanojen vaikutus vielä korostuu, koska emme näe emekä tunne toisiamme emmekä monestikaan tiedä toisistamme mitään muuta kuin juuri kielen kautta välittyvän viestin. Jokainen vakituisella nimimerkillä kirjoittava rakentaa omaa profiiliaan, uskottavuuttaan ja tulevaisuuttaan kirjoittajana. Jos on vaikkapa taipuvainen jakelemaan tappotuomioita tai käyttää keskustelukumppaneista sanoja vajakki, hihhuli, pakana, syntinen, äpärä, yksinhuoltajaemakko, känniääliö jne., voi olla, ettei oma viesti ja terävätkään ajatukset enää erotu ja kanna eteenpäin. Silloin sanavalinta tuntuu vastapuolen mielestä hyökkäykseltä ja ajaa heti puolustuskannalle.
Oma "missioni" tällä palstalla kirjoittelussa on kritisoida kirkon valta-asemaa yhteiskuntaelämässä. Uskontoja ei voi kitkeä pois sieltä, missä ihmisiä on; ne tuntuvat vastaavan monen kaipuuseen ja kysymyksiin, vaikka itsessäni ei sellaista kaipuuta tunnista. Näen hyvänä lopputuloksena sellaisen yhteiskunnan, jossa uskonto on kunkin ihmisen yksityisasia, uskonnonopetus on kouluissa muutettu yleiseksi uskontotiedoksi, sylilapsia ei liitetä aatteellisiin yhteisöihin ja ihmisoikeus- ja tasa-arvoasiat hoidetaan kerta kaikkiaan kuntoon kaikkien yhteisöjen sisällä (myös lestadiolaisnaisten osalta, joiden synnytyspakko tällä hetkellä lienee maassamme ihmisoikeusrikkomus pahimmasta päästä).
Jos ja kun tällaiseen yhteiskuntaan päästään, on hyvä tulla toimeen edelleenkin niiden ihmisten kanssa, jotka haluavat jatkaa uskonnnollista tunnustautumista ja uskonnon harjoitusta.
Luulen että rauhanomaisella rinnakkaiselolla on siloin paremmat edellytykset, jos suoranainen haukkuminen jätetään jo tässä vaiheessa vähemmälle. Voi toki arvostella toisen ihmisen ajatusta hyvin perustellen, mutta hänestä ei saa käyttää loukkaavaa nimitystä. Esimerkiksi joissakin kouluissa tai luokissa, jotka usein nykyään laativat modernisti omat käyttäytymissääntönsä, on otettu käyttöön ohje: älä käytä kenestäkään muuta nimeä kuin hänen omaansa, tai lempinimeä jonka hän itse hyväksyy.
Kieli valjastetaan näin palvelemaan kommunikaatiota, ei toisen arvon polkemista.
Luin taannoin vähän vammaistutkimusta, ja vastaani tuli nuoren cp-vammaisen tytön haastattelu, josta seuraava katkelma (muistinvaraisesti):
- Kiusaako sinua, jos sinua sanotaan vammaiseksi?
- (miettii pitkään) Ei, koska minähän olen vammainen. Mutta jos sanotaan halveksivalla äänellä "vammane", se kiusaa.
Joskus se voi olla näin pienestä kiinni...
Rakennamme
6
180
Vastaukset
uskovaisten suhteen ei ole paljonkaan tehtävissä. Muutama heistä on tappanut jumalansa ja siirtynyt päihteettömään elämään.
Pikemmninkin voimme pyrkiä damage controlliin, eli minimoimaan lähi-idän väkivaltauskontojen vaikutukset suomessa ja miksei muuallakin.Onhan asiallisessa keskustelussa sekin hyvä puoli, että se antaa meille mahdollisuuden tutustua erilaisten ihmisten maailmankuvaan ja näkemyksiin.
Niin, ja tietysti kertoa omista ajatuksistamme muille.- sumusyreeni
Tavallaan.
Siis eihän tuossa kirjoituksessasi sinänsä ole mitään sellaista, missä nyt kristittynä olisin eri mieltä tai mikä nostattaisi karvojani pystyyn. Kirjoitat mielestäni aika pitkälle aivan peruskristilliseen arvomaailmaan kuuluvaa tekstiä.
Jotenkin vain mietin. Oikeastaan mietin että mitä mietin.
Luulen, että minun uskoni ihmiseen on vain aika heikoilla tässä kohtaa.
Nämä ovat asioita, joissa meidän ei tarvitse etsiä esimerkkejä mistään uskonnoista, uskontojen välisistä, tai uskonnon ja ateismin välisistä skismoista. Ristiriitoja, toinen toisensa kunnioittamattomuudesta tai epäarvostamisesta, suoranaisesta julmuudesta on maailmassa ilman niitäkin hyvin paljon.
Miten sinä muutat tämän ihmisen, että tuo kuvailemasi kaunis kuva kokonaisuudessaan pääsisi tulemaan esille. Sitä minä ehkä mietin.- sumusyreeni
Kirjoittelukulttuurista olen kyllä samaa mieltä.
Vaikea on ottaa vakavasti erimielisyyttään osoittavaa kirjoittajaa, jonka joka toinen sana osoittaa syvää halveksuntaa. Minusta se silloin kertoo enemmän kirjoittajasta itsestään, kuin halveksimastaan kohteesta.
Suuri kiitos tästä viisaasta kirjoituksesta. Se on täällä monesti todettu, miten väärin me saatamme toisemme ymmärtää ja tulkita, kun emme toisiamme tunne ja kirjoitamme innoissamme. Ymmärrämme itse, mitä tahdomme sanoa, muttei se välttämättä välity lukijoille.
Ja pilkkaavia sanoja tai moittivia nimityksiä ei tarvitsisi käyttää ollenkaan, missään.
Olkoon kirjoituksesi palstamme ohjeena :)
pappi SonjaPidän ajatuksestasi, että "kieli valjastetaan näin palvelemaan kommunikaatiota, ei toisen arvon polkemista."
Kaikilla olisi varmasti oppimista siinä, kuinka hyvin oma kieli palvelee kommunikaatiota. Itse saan itseni aina välillä kiinni siitä että oletan asioita muista.
Siitä emme tosin voi olla varmoja, onko kommunikaation ja keskinäisen ymmärryksen lisääntyminen edes kaikkien tavoite.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk244002Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122911Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_111213Oulaisten kaupunki tuomittiin maksamaan korvauksia
Mikäs juttu tämä on? Kaupunki syyllistänyt useamman vuoden koneyrittäjiä ja nyt tuomittu.22890Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.39866PURRA TULEE !
Valtiovarainministeri Riika Purra, joka on lisäksi varapääministeri ja perussuomalaisten puheenjohtaja, tulee puoluesiht113732Onko MOT tulossa Ähtärin valtuuston kokoukseen?
Esityslistan mukaan Ähtärin kaupunginvaltuuston valtapuolueet aikovat maanantaina estää tilintarkastajan laatiman raport37705- 35676
- 104637
- 134635