Tankin puhdistus?

huonosti suunniteltu

Minulla on veneessä rosterinen kiintotankki jonka tilavuus on 150 litraa. Tankki on pilsissä rakenteiden sisällä eikä sitä saa helposti irroitetuksi. Ylälaidassa on parikymmentäsenttinen huoltoluukku jonka kannesta menee mittarianturi ja polttoaineputket, tankkausputki tulee tankille sivusta.
Millaisia keinoja puhdistukseen on sillä luukusta pääsee vain yhteen loiskeseinämän välikköön. Loiskeseinämiä on viisi ja niissä on vain tuumaisia reikiä. Loiskeseinämien alalaidassa on pohjaa vasten olevat kolot nurkissa ja keskellä.
Nyt jos tekisin itse tankkia niin tekisin koko yläpuolen irroitettavaksi. Kunnolliset vahvat laipat johon saa tiivisteen väliin ja kiinnitys reilunkokoisilla tiheässä olevilla pulteilla.
Vene on nyt lämpimässä hallissa pihalla joten aikaa on puhdistusturssaamiselle kevääseen asti kun vain tietäisi miten tehdä. Tankki ei näytä erityisen likaiselta eli mitään paksua sakkakerrosta siellä ei ainakaan luukun kohdalla ole.

16

9643

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wickström W 3

      Unohda juttu! On veneitä, joissa tankkiin ei ole katsottu 18 vuoteen. Ne toimivat sangen hyvin, kun vain suotimet vaihdetaan. Samoin on busseja, joiden tankkia ei koskaan 25 vuoden aikana putsata. Niihin menee sisään mukaan hiekkaa, pölyä ja muuta paljon enemmän.

      • mikäs tankin likaisi

        Minuakin ihmetyttää tuo tankkien puhdistusvimma. Itselläni on parikymmentä vuotta vanha dieselvene jonka tankkia ei ole koskaan putsattu. Minulla on myös kaikenmaailman maansiirto- ja kaivukoneita eikä niidenkään tankkeja ole koskaan putsailtu. Vanhin on kolmisenkymmentä vuotias kompuraa pyörittävä traktori eikä siinäkään ole koskaan ollut mitään polttoainesyöttövikoja. Näitä koneita tankkaillaan työmaalla joskus pölyisissäkin olosuhteissa. Tietenkin pölypaikoissa suojataan rätillä tai trasselilla tankkausreikä tankkauksen ajaksi mutta tankkauksia tehdään joka päivä eikä pöly tai muutkaan roskat ole olleet ongelma. Suodattimia tietenkin vaihdellaan säännöllisesti sillä eihän seisova kone tuo rahaa.
        Entäs henkilöautot. Saattaa olla vanhakin auto niin tankkia ei ole koskaan putsattu ja joillakin ajetaan vieläpä päivittäin pakkasesta lämpimään parkkihalliin tai autotalliin ja taas ulos. (esim. taksit)
        Oliskohan niin että venehuoltofirmat haluavat putsailla tankkeja ihan vaan ansion takia kun maksajia tuntuu löytyvän. Joku ei-tekninen veneilijä on helppo uhri rahastettavaksi.


      • Jareta
        mikäs tankin likaisi kirjoitti:

        Minuakin ihmetyttää tuo tankkien puhdistusvimma. Itselläni on parikymmentä vuotta vanha dieselvene jonka tankkia ei ole koskaan putsattu. Minulla on myös kaikenmaailman maansiirto- ja kaivukoneita eikä niidenkään tankkeja ole koskaan putsailtu. Vanhin on kolmisenkymmentä vuotias kompuraa pyörittävä traktori eikä siinäkään ole koskaan ollut mitään polttoainesyöttövikoja. Näitä koneita tankkaillaan työmaalla joskus pölyisissäkin olosuhteissa. Tietenkin pölypaikoissa suojataan rätillä tai trasselilla tankkausreikä tankkauksen ajaksi mutta tankkauksia tehdään joka päivä eikä pöly tai muutkaan roskat ole olleet ongelma. Suodattimia tietenkin vaihdellaan säännöllisesti sillä eihän seisova kone tuo rahaa.
        Entäs henkilöautot. Saattaa olla vanhakin auto niin tankkia ei ole koskaan putsattu ja joillakin ajetaan vieläpä päivittäin pakkasesta lämpimään parkkihalliin tai autotalliin ja taas ulos. (esim. taksit)
        Oliskohan niin että venehuoltofirmat haluavat putsailla tankkeja ihan vaan ansion takia kun maksajia tuntuu löytyvän. Joku ei-tekninen veneilijä on helppo uhri rahastettavaksi.

        Autojen vertaaminen veneisiin on todella ontuvaa. Niissä polttoaine vaihtuu yleensä paljon nopeammin. Niitä ei seisoteta 6-8 kk vuodessa, niissä moottorin sammuminen ei saata sinua ja perhettäsi hengenvaaraan jne.

        Diesel tankin puhdistaminen on yksi tärkeimmistä huoltotoimenpitestä. Itse teen sen n 5 vuoden välein.
        Tuohon kysyjän ongelmaan en osaa apuja kertoa. Ehkä voisi yrittää tukkia ulosmenon ja huuhdella tankin seinämiä ohuella letkulla. Painepesureihinhan saa sellaisia päitä joita käytetään viemärinavaukseen, joten jos käyttää sellaista.


    • Not-real

      Jos vastaava tilanne tulisi itselle, luultavasti koittaisin käyttää huoltoluukusta vesi-imuria muutamalla huuhtelulla jotta saisin nesteen mukana kelluvat mömmöt imuroitua pois. Kiinni tarttuneet "liat" kaiketi ei haittaa eikä muutakaan kikkaa tule äkkiseltään mieleen.

      Aikaisemmin jouduin imemään dieseliä, niin tein kanisterista väliimutankin jotta polttoaineet eivät menneet imuriin.

      Jos kyseessä on bensatankki, en uskalla suositella imuria koska imuhöyryt kulkevat imurin "moottoorin läpi" jossa esiintyy kipinöintiä...

      • grh

        Itse otin keväällä öljynvaihtoon tarkoitetulla 12v pumpulla pohjalta n.1,5 litraa dieseliä pois,mukana tuli vettä irtopaskaa. Tankkiin jäi 20 litraa käyttökelpoista ainetta, eli kaikkia ei pakko tyhjentää.
        HUOM. EN SUOSITTELE SÄHKÖVEMPAIMIA,JOS KYSEESSÄ BENSIINI!!


      • kohdalla
        grh kirjoitti:

        Itse otin keväällä öljynvaihtoon tarkoitetulla 12v pumpulla pohjalta n.1,5 litraa dieseliä pois,mukana tuli vettä irtopaskaa. Tankkiin jäi 20 litraa käyttökelpoista ainetta, eli kaikkia ei pakko tyhjentää.
        HUOM. EN SUOSITTELE SÄHKÖVEMPAIMIA,JOS KYSEESSÄ BENSIINI!!

        on ainakin meidän veneen tankissa syvennys, jonne moska kerääntyy, jos sitä tankkiin kertyy. Polttoaineen otto koneelle on ylempänä. Jos haluaa testata, onko polttoaineen seassa sakkaa, huoltoluukku auki ja sitten vaan imetään montusta niin kauan kunnes tulee puhdasta dieseliä. Tankkia ei tarvitse pestä koskaan. Vedenerotin ja suodatin pitää muistaa huoltaa sitä useammin, mitä suurempi epäilys on vedestä ja epäpuhtauksista. Vähintään kuitenkin kerran vuodessa.


    • tankki puhtaaksi

      Jos tyhjää tankin ja huuhtelee etanolilla, niin luulisi että pahimmat liukenee. Voihan sen jättää sinne vaikuttamaan vähän aikaa. Ja mekaanista hankausta niin pitkälle kuin pääsee. Tiivisteitä tms pitää varoa jos ne ei kestä etanolia. Jos kaikki läpäisyt ovat tankin katolla niin ei pitäisi olla huolta.
      Onko imuputken päässä ritilä/filtteri? Jos se näyttää puhtaalta, sekä siirtopumpun filtteri, niin tuskinpa on aihetta huoleen.
      Mutta olen samaa mieltä kuin nimimerkki Jareta. Venen tekniikan kanssa ei oteta riskiä. On minulla traktori 60 luvulta ja kyllä tankissa on sen verran töhnää että joskus on sammunutkin kun putken pää on tukossa. Mutta ei siitä hengenvaaraan joudu jos se pellolla sammuu.

      • Lisäturvaa

        Polttoainesuodattimet jotka voidaan vaihtaa yhdellä hanankäännöllä käyttövuoroon, eli ns. Duplex filtterit ovat erittäin suositeltavat kaiken kokoisissa vesialuksissa.Tankkeja toki kannattaa puhdistaa kun on mahdollista.
        Hyvinkin hoidetussa ja säännöllisesti huolletussa aluksessa saattaa tulla epämiellyttäviä yllätyksiä, jos joudutaan todella kovaan keliin. Suodattimet tukkeutuvat todella nopeasti ja niitä kuluu paljon.
        Myös merivaihteen- ja voiteluöljyn suodattimia pitäisi olla varalla.
        Kokemusta paristakin eri aluksesta.


    • gdfgdfg

      imase vaan letkulla irtomoskat pois (mitä tulee) ja mahdollinen vesi. suodattimet hoitaa loput. mitään irrotusaineita ei kannata laittaa, koska sitten sitä paskaa vasta tankissa onkin, kun hyvin kiinni pinttynyt lika irtoaa.

      • kokemusta on

        luukku auki ja pieni tynylataus sisään,kyllä paska irtoaa sitten vaan huuhtelu puhtaalla löpöllä.


      • K: Esä
        kokemusta on kirjoitti:

        luukku auki ja pieni tynylataus sisään,kyllä paska irtoaa sitten vaan huuhtelu puhtaalla löpöllä.

        Mun tankkia ei ollu putsattu koskaan. Siellä lillu nyrkinkokisia hyytelömällejä. Kauhoin ne käsipelillä suurimmat pois huoltoluukusta. Ja pikku hötöt imasin pulloon pienellä Claes Olsson pumpulla 3€.
        Avasin huoltoluukkua pitkin kesää kun tankki oli lähes tyhjäksi ajettu. Otsalampun valossa pumppasin limupulloon töhkiä. Ropeli pyöri ilman ongelmia 300 tuntia. Ja suodattimetkin vaikutti aika puhtailta.
        Ensi kesänä olisikin sitten kakkostankin vuoro, mitä ei ole käytetty vuosiin , saap nähdä mitä sieltä löytyy.
        Mutta olen iloinen kun mokomaan vaivaan päätin ryhtyä. Koskas mikään ei ole niin kenkkua kuin sammunut motti. Siis huonosti toimiva.


    • Tankki 2

      Minulla on 500 litran tankki, jota tuli silloin tällöin huoltoluukun kautta taskulampulla tutkittua. Tankki näytti polttoaineen läpi katsottuna täysin puhtaalta, ja ihmettelinkin aina miksi tuosta puhdistamisesta joskus keskusteltiin. Myöskään mitään käyntihäirioitä tai suodattimien epänormaalia likaantumista ei ollut.

      Mutta sitten iski pimeä hetki ja ajatuksissani täytin polttoainetankin vedellä, joten jouduin tilaamaan imutyhjennysauton ko satamaan.

      Kun auton pumpulla oli imetty säiliöstä polttoainetta pois niin oli hämmästyttävää nähdä se lietteen määrä joka tankin pohjalla oli. Sitä oli senttitolkulla, eikä se ollut näkynyt mitenkään polttoaineen läpi.
      No tuossa yhteydessä sekin sitten samalla imupumpulla imettiin sieltä pois ja vielä lopuksi rättien avulla loiskelevyjen alapuolelta puhdistettiin.

      Vene oli tuossa vaiheessa jo yli 20 v vanha, eikä tätä operaatiota ollut tehty koskaan aikaisemmin.

      Yleensä on kerrottu että ongelmat tulevat kovassa merenkäynnissä kun mahdollinen liete lähtee liikkeelle, mutta ko veneellä oli oltu monesti kovassakin kelissä, eikä polttoaineesta johtuvia ongelmia ollut koskaan.

      Eli en tiedä olisiko tuota tarvinnut tehdä tulevaisuudessakaan ilman omaa tumpulointia, mutta on myös turha väittää, ettei tuota lietettä kerry.

      • matkavenho

        Kyllä lietettä kertyy. Itsekin ole imutyhjennysauton rantaan tilannut kun lähti mönjät liikkeelle Porkkalan selällä kovassa kelissä. Venellä ikää 25 vuotta eli ajan myötä oli pohjalle kertynyt. Kyseessä diesel kone.


      • Kesä tulee!
        matkavenho kirjoitti:

        Kyllä lietettä kertyy. Itsekin ole imutyhjennysauton rantaan tilannut kun lähti mönjät liikkeelle Porkkalan selällä kovassa kelissä. Venellä ikää 25 vuotta eli ajan myötä oli pohjalle kertynyt. Kyseessä diesel kone.

        Veneeni on mallia jenkki ja kotoisin Pulaskista, Wisconsinista, 9x3 metriä ja dieselöity maltillisella mutta riittävällä Volvo Pentalla, kulutus vain reilu 20 litraa tunnissa kun matkanopeus noin 20-23 solmua. Kierrokset kuitenkin alenevat esim. juuri Porkkalan selällä jos keliä on, tällöin (esim. kerran Inkoossa tankkauksen jälkeisellä kotimatkalla) plaaniin nousu pitkittyy ja kompura huutaa turhan pitkään ennen kuin turbon kierrosalue alkaa. Viime hellekesänä "keliä" ei tosin juuri meillä ollut eli vain kerran sattui edes vaahtopäitä kohdalle. Tämä kuitenkin aiheuttaa ilmeisesti moskan siirtymisen joten kiitos kommenteistanne, sen sijaan että investoin koko ajan Pencentran filttereihin taidan kurkata huoltoluukusta keväällä mitä mahdollisesti 378 litran tankista löytyy. Suodattimia täytyy silti varalla olla.
        Venemessuja odotellessa hyvää alkavaa kautta!


      • oikein tulee ?
        Kesä tulee! kirjoitti:

        Veneeni on mallia jenkki ja kotoisin Pulaskista, Wisconsinista, 9x3 metriä ja dieselöity maltillisella mutta riittävällä Volvo Pentalla, kulutus vain reilu 20 litraa tunnissa kun matkanopeus noin 20-23 solmua. Kierrokset kuitenkin alenevat esim. juuri Porkkalan selällä jos keliä on, tällöin (esim. kerran Inkoossa tankkauksen jälkeisellä kotimatkalla) plaaniin nousu pitkittyy ja kompura huutaa turhan pitkään ennen kuin turbon kierrosalue alkaa. Viime hellekesänä "keliä" ei tosin juuri meillä ollut eli vain kerran sattui edes vaahtopäitä kohdalle. Tämä kuitenkin aiheuttaa ilmeisesti moskan siirtymisen joten kiitos kommenteistanne, sen sijaan että investoin koko ajan Pencentran filttereihin taidan kurkata huoltoluukusta keväällä mitä mahdollisesti 378 litran tankista löytyy. Suodattimia täytyy silti varalla olla.
        Venemessuja odotellessa hyvää alkavaa kautta!

        Muutama kymmenen vuotta sitten löydettiin joistakin öljynjalostamoista bakteeri/mikrobikanta joka elelee mm. polttoaineissa. Lopputuotteena on sitten erilaisia töhniä, myöskin hyvin hapanta ja korroosiota aiheuttavaa. Näitä kantoja on kolme, jokainen erikoistunut omaan lämpötila-alueeseensa.
        Kehitys on kehittynyt niin paljon, että nyt nämä kannat mellastavat kaikissa maailman jalostamoissa.
        Voidakseen hyvin, kehittyäkseen ja luodakseen erilaisia töhniä, ne tarvitsevat vettä lisääntyen siten tankin pohjalla veden ja öljyn kohtauspinnassa.
        Siis, vaikka saisitte täysin puhdasta polttoainetta, mutta siihen tulee vettä eri teitämm. kondensoitumalla, seurauksena on likainen tankki. Jos tankki on rautaa se voi syöpyä hyvin nopeasti.
        Mikäli tankkinne on sopivassa paikassa ja sopivaa materiaalia, siihen kannattaa asentaa "vesityshana" alimpaan kulmaan. Tästä hanasta voi silloin tällöin lirauttaa vettä ja roskia purkkiin josta myöhemmin hankkiutuu eroon ongelmajätekeräyspaikalla.
        Muissa tapauksissa kannattaa yrittää seurata tankin puhtaustilannetta ja pitää reilusti suodattimia varalla. Kuten tällä palstalla on todettu, ongelmat tulevat vastaan kunnon kelissä, jolloin koneen tehonmenetys-, tai sammuminen voivat olla hyvin kohtalokkaita.
        Asiasta on kyllä tarkempaa- ja tieteellisempää tekstiäkin runsaasti. Voisi yrittää hakusanalla "fobas", mikäli sellaista kaipaa.
        Tämän ei ollut tarkoitus olla 100% eksaktia tietoa, ainoastaan antaa käytännön vinkki.


    • junghans claustrofob

      vanha juttu, mutta onkos aiheeseen uusia keksintöjä?? Mulla edessä sama homma nyt keväällä...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

      Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3297
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

      GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      45
      1200
    3. Arvaa miten paljon

      Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

      Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      54
      1116
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

      Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

      että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1007
    7. Autolla puuhun

      Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      900
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

      On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

      Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

      Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe