Palatessani joululomalta asuntooni huomasin kauhukseni avaimen kadonneen. Se oli lähtiessäni Tampereelta kotikylääni (300km päässä pieni 3000 asukkaan kylä) mukana, mutta sieltä lähtiessä avain oli kadonnut, todennäköisesti tipahtanut taskusta jonnekkin. Suurin ongelma muodostuu siitä, että se on minun ainoa avaimeni, toinen avain on kämppäkaverillani joka ei tule vielä pariin viikkoon ja asuu pohjoisessa. Soitin ensin kiinteistöpalveluun josta minulle avattiin ovi, ja he neuvoivat soittamaan vuokraisännälle jolloin lukot sarjoitetaan uudelleen. Vuokraisäntä ei ole vastannut kahteen päivään puhelimeen ja olen siten lukittuna asuntooni, asun yksin eikä minulla nyt siis ole yhtään avainta. Huomenna (arkipäivänä) soittelen isännöintitoimistoon mitä tehdä, ikävä tilanne jos vuokranantajalla on ainoa sarjakortti (kyseessä turva-avain) enkä siten saa uutta avainta ennen kuin hänet saadaan kiinni?? Toki kämppis voi lähettää avaimensa minulle postissa, mutta siinäkin kestää pari päivää emmekä me voi yhdellä avaimella elää.
Jos nyt oletetaan että saan huomenna asian etenemään, niin mitenhän kauan tässä kestää ja miten paljon voi joutua maksamaan? Olen kuullut, että hinta voi nousta lähemmäs 500 euroon, sillä avaimella pääsee yleisiin tiloihin (pyykkitupaa ei ole, mutta pyörävarastoon, portaikkoon ja saunaan). Kuulemma vuokranantajia ei kiinnosta väitteeni, että avain katosi kauas Tampereelta todennäköisesti jonnekin metsään eikä siinä ole mitään tunnisteita. En voi piileskellä asunnossani kovin montaa päivää sillä ruokakin loppuu ja koulua pitäisi käydä. Hirveitä summia en pysty maksamaan ilman lainaa sillä olen opiskelija ja käyttörahaa 150€/kk.
Avainten katoaminen - miten kauan kestää ja kustannukset?
21
10350
Vastaukset
- avaimensa_kadottanut
Niin ja vielä sellainen, että kotivakuutus minulla on, joten voiko se auttaa minua yhtään tässä tilanteessa?
- rew ewr ew erw
Noh, avaimen tarvitset jokatapauksessa. Se on sitten ihan talosta kiinni, sarjoituttavatko yhteistentilojen lukot. Pääsääntöisesti kyllä. Avaimia kun ei saa olla hukassa. Tietenkin kanattaa yrittää kotivakuutukseen, se nyt riippuu taas vakuutusyhtiöstä. Muista, omavastuu on yleensä jotain pari- kolme sataa. Mutta ei lukkojen vaihtaminenkaan ilmaista ole.
- Lukot kuntoon
rew ewr ew erw kirjoitti:
Noh, avaimen tarvitset jokatapauksessa. Se on sitten ihan talosta kiinni, sarjoituttavatko yhteistentilojen lukot. Pääsääntöisesti kyllä. Avaimia kun ei saa olla hukassa. Tietenkin kanattaa yrittää kotivakuutukseen, se nyt riippuu taas vakuutusyhtiöstä. Muista, omavastuu on yleensä jotain pari- kolme sataa. Mutta ei lukkojen vaihtaminenkaan ilmaista ole.
Yksittäisen asukkaan mekaanisen avaimen poistaminen yleisten tilojen ulko, kellari, varasto jne. ovista ei ole mahdollista, ilman avainsarjoituksen laajempaa uudistamista. Syy tähän on mekaanisten avainjärjestelmien rajoitettu muunneltavuus keskuslukoissa, jossa useampi eri avain (asukas) avaa saman lukon. Mikäli kadonnut asukkaan avain halutaan pois noista yhteislukoista, joudutaan kadonneen avaimen lisäksi uusimaan myös muita asukasavaimia sekä niiden asuntokohtaisia lukituksia. Tämä menettely nostaa kustannuksia eikä sitä sen vuoksi kovin usein tehdä. Nykyisin on olemassa edullisia vaihtoehtoisia lukitusratkaisuja, jotka helpottavat yhteisten tilojen uudelleen sarjoituksia. Näissä asioissa kannattaa olla yhteydessä isännöitsijään, joka pystyy arvioimaan ja selvittämään erityyppiset vaihtoehdot turvallisuuden kehittämisessä.
Isännöitsijällä on asunto-osakeyhtiössä "avainkortit", oletan että tarkoitat exec-avaimia. uusi avain maksaa n 30 €, mutta toimitusaika on viikon luokkaa. Eikä yleisten tilojen lukituksia uusita yhden kadonneen avaimen vuoksi.
Ja ainahan voit teipata kielekkeen aukon siksi aikaa että pääset käymään kaupassa.- Järkeä LKV
teipata kielekeen aukko että pääsee käymään kaupassa. Mitäs LKV jos mää käyn varkaissa sillä välillä, minkä hyvän vinkin annat sille toiselle kämppikselle......?
Ja tiedätkö välittäjä miksi se lukko tai lukot pitää sarjoitaa uudestaan? Siksi kun EI OLE TIEDOSSA MISSÄ KAIKKI AVAIMET ko. lukkoihin ovat, onko välittäjän tämmöinen asia vaikea ymmärtää????? Mitä sanotaan vakuutusehdoissa? Mene myymään vakuutuksia siellä olet hyvien säästövinkkien antaja.........
Sori alkuperäiselle ...
toivotaan että avaimen löytäjä on palauttanut sen löytötavaratoimistoon. tarkistitko lähtiessäsi kämpille että avain todella oli mukana? Jos vastasit ei, niin ehkäpä se on siellä missä lomailit. itse olen hukannut avaimet ja kyllä .......... - avaimet_hukannut
Järkeä LKV kirjoitti:
teipata kielekeen aukko että pääsee käymään kaupassa. Mitäs LKV jos mää käyn varkaissa sillä välillä, minkä hyvän vinkin annat sille toiselle kämppikselle......?
Ja tiedätkö välittäjä miksi se lukko tai lukot pitää sarjoitaa uudestaan? Siksi kun EI OLE TIEDOSSA MISSÄ KAIKKI AVAIMET ko. lukkoihin ovat, onko välittäjän tämmöinen asia vaikea ymmärtää????? Mitä sanotaan vakuutusehdoissa? Mene myymään vakuutuksia siellä olet hyvien säästövinkkien antaja.........
Sori alkuperäiselle ...
toivotaan että avaimen löytäjä on palauttanut sen löytötavaratoimistoon. tarkistitko lähtiessäsi kämpille että avain todella oli mukana? Jos vastasit ei, niin ehkäpä se on siellä missä lomailit. itse olen hukannut avaimet ja kyllä ..........Tosiaan, avaimet ovat kadonneet kotiseuduilleni 300km päähän, sillä totesin jo lähtiessä, että avaimia ei enää ole taskussa, jossa ne olivat olleet. Josta taas saan kirota omaa huolimattomuuttani kun menin säilyttämään avaimia takin taskussa, jossa säilytän myös muita esineitä ja saatan hyvinkin esim. unohtaa sulkea vetoketjun. Todennäköisyys että joku paikallinen kelmi ne löytäisi ja jotenkin jäljittäisi ne tänne on olematon, mutta yhtälailla vuokraisäntä (joka luonnollisesti ei tunne minua) voi olettaa minun valehtelevan ja avaimien oikeasti olleen tippuneen viereiselle kadulle ja niissä vielä osoitekin.
Huomenna astetta viisaampana, evakkopaikkakin löytyi jahka avaimet saadaan. Kolehti pystyyn niin enköhän saa sen summankin jotenkin maksettua, toivotaan ettei koko kerrostalojen lukkopesiä pidä sarjoittaa uudelleen vaan ainoastaan minun kämppäni riittää (tai mahdollisesti pelkkä uusi avain). Ei täällä kämpässä kyllä sinänsä ole mitään varastettavaa jos otan läppärin mukaan, mutta en silti toivo että tänne tulee kukaan hullu riehumaan, ettei sinänsä ole väliä vaikka ovi olisi auki. - kaikki rikollisia?
Järkeä LKV kirjoitti:
Sori alkuperäiselle ...
toivotaan että avaimen löytäjä on palauttanut sen löytötavaratoimistoon. tarkistitko lähtiessäsi kämpille että avain todella oli mukana? Jos vastasit ei, niin ehkäpä se on siellä missä lomailit. itse olen hukannut avaimet ja kyllä ..........Mitä väliä sillä on että miten sinä sen rikoksen teet?!?
Ihmisiltä tuntuu vähän kadonneen oikean ja väärän käsitteet. Eipä minulle tulisi mieleenkään mennä varastamaan mitään toisen asunnosta siksi että siellä on ovi auki.
Eikä niitä lukkoja tarvi sarjoittaa, varsinkaan kun ei ole syytä edes epäillä että avaimen katoaminen olisi turvallisuusriski. - höpsistä...
avaimet_hukannut kirjoitti:
Tosiaan, avaimet ovat kadonneet kotiseuduilleni 300km päähän, sillä totesin jo lähtiessä, että avaimia ei enää ole taskussa, jossa ne olivat olleet. Josta taas saan kirota omaa huolimattomuuttani kun menin säilyttämään avaimia takin taskussa, jossa säilytän myös muita esineitä ja saatan hyvinkin esim. unohtaa sulkea vetoketjun. Todennäköisyys että joku paikallinen kelmi ne löytäisi ja jotenkin jäljittäisi ne tänne on olematon, mutta yhtälailla vuokraisäntä (joka luonnollisesti ei tunne minua) voi olettaa minun valehtelevan ja avaimien oikeasti olleen tippuneen viereiselle kadulle ja niissä vielä osoitekin.
Huomenna astetta viisaampana, evakkopaikkakin löytyi jahka avaimet saadaan. Kolehti pystyyn niin enköhän saa sen summankin jotenkin maksettua, toivotaan ettei koko kerrostalojen lukkopesiä pidä sarjoittaa uudelleen vaan ainoastaan minun kämppäni riittää (tai mahdollisesti pelkkä uusi avain). Ei täällä kämpässä kyllä sinänsä ole mitään varastettavaa jos otan läppärin mukaan, mutta en silti toivo että tänne tulee kukaan hullu riehumaan, ettei sinänsä ole väliä vaikka ovi olisi auki.Miksi sinun kämpän lukko pitäisi sarjoittaa uudelleen?!? Jos kerran avain on tunnisteetta toisessa kaupungissa, niin eihän sarjoittamiseen ole mitään tarvetta.
Vuokraisäntääkin rahoittaa jos olet itse sitä mieltä että lukkoa ei tarvi sarjoittaa. - isompi kuin uoti
kaikki rikollisia? kirjoitti:
Mitä väliä sillä on että miten sinä sen rikoksen teet?!?
Ihmisiltä tuntuu vähän kadonneen oikean ja väärän käsitteet. Eipä minulle tulisi mieleenkään mennä varastamaan mitään toisen asunnosta siksi että siellä on ovi auki.
Eikä niitä lukkoja tarvi sarjoittaa, varsinkaan kun ei ole syytä edes epäillä että avaimen katoaminen olisi turvallisuusriski.että olet hukannut avaimen kun otat vakuutusta varkauden varalle, ai niin sitten kun seuraavalta kämpikseltä katoaa tavaraa vuoden päästä vaikka olisi vakuutus varkautta ei korvata kun ei jää jälkiä......
tää on vähän tämmöistä jossittelua mutta nää neuvot täällä keskustelupalstoilla on sen tasoisia että huh......
Vaikka exe-abloy avain hukkuu johonkin niin luuletko että on vaikea jäljittää minne se kuuluu.......niin onhan joku voinut lukita sillä venäjällä oman tallelokeronsa
- maksaa kymppejä
Otappa yhteyttä lakimeiheen, jos sinulta aletaan vaatia lukkojen sarjotuksia. Turvallisuudenkaan vuoksi sarjoitus ei ole tarpeen koska tunnisteeton avain on hukkunu toiselle paikkakunnalle.
Minulta kerran varastettiin takki ja sen mukana avaimet sekä kalenteri jossa oli nimeni ja oisoitteeni, silloin vakuutusyhtiö maksoi oman taloni sarjoitukset, mutta se oli vähän eri tilanne, kun se oli vakuutusyhtiönkin etu että mahdolliset lisävahingot varkauden mahdollisuudesta eliminoidaan. Joku pakettiauto jo ehti kirtelemään talon nurkilla.
Jos joku löytää avaimen, niin ei se ole mikään vapaalippu ryöstömatkalle. Jos joku käyttää avainta rikoksen apuvälineenä, niin se on hänen vastuullaan. Vertaa tilannetta siihen että hukkaat puukon, tuntuuko sinusta että olet vastuussa jos joku löytää sen ja puukottaa sillä jotakuta?
Voi tosiaan olla että isännöitsijä ei tilaa avainta kuin osakkaan pyynnöstä, mutta ei ne pelkästään vuokraisäntäsi takana voi olla, sillä muutamassa vuodessa suurin osa talon sarjoista olisi hukassa. Eli kyllä se uusi avain tulee isännöitsijän kautta, kunhan saa siitä tilauksen vuokraisännältäsi.- ent.talonmies
Meillä isännöitsijä,oikeastaan vastuuisännöitsijän apupoika hukkasi exec-yleisavaimen. Luovutti jollekin ilman kuittausta. Sen verran kieroa porukkaa,että ilmoittivat myös avainkansion kadonneen. Avaimia,myös yleisavaimia,on teetetty,joten kansio lienee tallella. Tiedot on tarkistettu yhden yleisavaimen numerokoodin avulla. Näin on jatkunut vuosia. Myös hallituksen puh. johtaja tietää kadonneesta y-avaimesta. Voiko asialle tehdä mitään,ilman että mennään raastupaan?
- avaimensa_kadottanut
ent.talonmies kirjoitti:
Meillä isännöitsijä,oikeastaan vastuuisännöitsijän apupoika hukkasi exec-yleisavaimen. Luovutti jollekin ilman kuittausta. Sen verran kieroa porukkaa,että ilmoittivat myös avainkansion kadonneen. Avaimia,myös yleisavaimia,on teetetty,joten kansio lienee tallella. Tiedot on tarkistettu yhden yleisavaimen numerokoodin avulla. Näin on jatkunut vuosia. Myös hallituksen puh. johtaja tietää kadonneesta y-avaimesta. Voiko asialle tehdä mitään,ilman että mennään raastupaan?
Soitin isännöintiyhtiöön ja tosiaan mitäänhän ei ole tehtävissä ilman osakkeenomistajan lupaa, johon ei taas saa mitenkään yhteyttä, olen yrittänyt soittaa kaikkiin mahdollisiin numeroihin mitä numeropalvelusta löytyy. Ties vaikka olisi matkoilla. Nyt siis muutan täältä pois niin pitkäksi aikaa, että häneen saadaan yhteys. Vähän kurjaa.
- kölklhjhfdhsffg
avaimensa_kadottanut kirjoitti:
Soitin isännöintiyhtiöön ja tosiaan mitäänhän ei ole tehtävissä ilman osakkeenomistajan lupaa, johon ei taas saa mitenkään yhteyttä, olen yrittänyt soittaa kaikkiin mahdollisiin numeroihin mitä numeropalvelusta löytyy. Ties vaikka olisi matkoilla. Nyt siis muutan täältä pois niin pitkäksi aikaa, että häneen saadaan yhteys. Vähän kurjaa.
Pyydä lukkosepältä tialapäinen sarjoitus uudelle avaimelle.
- maksaa tonneja
Pulmahan on siinä, ettei vuokraisäntä, taloyhtiön hallitus yms. voi millään tietää, onko avain oikeasti hukattu vai onko se vain "hukattu" eli luovutettu vaikka jollekin puolitutulle .... ja muutama kuukausi/vuosi myöhemmin (mielellään avaimen "hukkaajan" jo muutettua muualle) rupeaa pyörävarastosta, kellarikomeroista yms. mystisesti häviämään tavaraa eikä mitään murtojälkiä jää!
- Mistä näitä sikiää?
kölklhjhfdhsffg kirjoitti:
Pyydä lukkosepältä tialapäinen sarjoitus uudelle avaimelle.
mitä sanoo laki tämöiseen sarjoittamiseen, toivotaan että lukkoseppä on ammattitaitoinen eikä sarjoita uudelleen ilman yhtiön suostumusta ja tietoo......toisaalta jos jos
- kerrankin oikein
maksaa tonneja kirjoitti:
Pulmahan on siinä, ettei vuokraisäntä, taloyhtiön hallitus yms. voi millään tietää, onko avain oikeasti hukattu vai onko se vain "hukattu" eli luovutettu vaikka jollekin puolitutulle .... ja muutama kuukausi/vuosi myöhemmin (mielellään avaimen "hukkaajan" jo muutettua muualle) rupeaa pyörävarastosta, kellarikomeroista yms. mystisesti häviämään tavaraa eikä mitään murtojälkiä jää!
se fakta minkä mukaan pitää elää........
- avaimensa_kadottanut
kerrankin oikein kirjoitti:
se fakta minkä mukaan pitää elää........
Tällä tarinalla oli onnellinen loppu. Vuokraisäntä vastasi viimein puhelimeen ja tuli omakohtaisesti luovuttamaan avaimensa minulle, odotellaan pari viikkoa josko avain löytyisi ja jos ei niin tilataan uusi. Reilujakin kavereita löytyy jotka uskoo vuokralaisen rehellisyyteen (jota kaikkien ei kylläkään tarvitse tehdä, sillä ikävä kyllä kaikki eivät ole rehellisiä).
- Lykkyä tykö
avaimensa_kadottanut kirjoitti:
Tällä tarinalla oli onnellinen loppu. Vuokraisäntä vastasi viimein puhelimeen ja tuli omakohtaisesti luovuttamaan avaimensa minulle, odotellaan pari viikkoa josko avain löytyisi ja jos ei niin tilataan uusi. Reilujakin kavereita löytyy jotka uskoo vuokralaisen rehellisyyteen (jota kaikkien ei kylläkään tarvitse tehdä, sillä ikävä kyllä kaikki eivät ole rehellisiä).
Kyllä vilunki ihmiset yleensää "aavistaa" .
- Saat vaihtaa
Mistä näitä sikiää? kirjoitti:
mitä sanoo laki tämöiseen sarjoittamiseen, toivotaan että lukkoseppä on ammattitaitoinen eikä sarjoita uudelleen ilman yhtiön suostumusta ja tietoo......toisaalta jos jos
Ostat uuden lavainpesän joka on omalle avaimelle (tai kysy kumpi on halvempi, kaksi sarjoitusta vai uusi pesä, jos on kädentaitoja niin sen vaihtaa helposti itse), laitat vanhan talteen, jotta voit vaihtaa sen takaisin pois muuttaessa. Vuokraisännällä ei tarvi olla avainta asuntoon jonka on vuokrannut sinun käyttöösi. Kysy isännöitsijältä onko mahdollista saada sarjatietoa tai avainta, joka käy yleisiin tiloihin, mutta ei kenenkään asuntoon.
- hohhoijakkaa
maksaa tonneja kirjoitti:
Kuka tahansa lukkoseppä osaa tehdä exe avaimesta kopion jos haluaa ja niitä myös löytyy jotka tekee.
Ette te voi rikollisten toimintaa estää lapsellisilla uudelleen sarjoituksilla.
Jos taloyhtiössä halutaan eliminoida kadonneiden ja kopioitujen avainten käyttö, niin sitten laitetaan elektroniset lukot jolloin mikä tahansa avain voidaan helposti poistaa käytöstä.
- ettsä näin vaan
huoneiston ovet tilapäisesti, kun avaimet varastettiin. Meni viikon verran, kun tuli uudet exec-avaimet. ainoastaan oman huoneiston lukot sarjoitettiin uudestaan, ei muita.
soitin isännöitsijälle joka ilmoitti avaimen koodin lukkoliikkeeseen. Pelkkä avain n:70euroa
n:150euron verran tuli uudet lukot ja 3kpl avaimia maksamaan.
Onneksi meni vakuutuksen piikkiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1537800- 614360
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1403993Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233902Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423300Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383208Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko253205- 482923
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422721- 492484