Lohkolämmitin

Ei autoinssi

Minulla on Octaviassa lohkolämmitin. Moottori on 1,4 TSI. Voisiko joku nyt kertoa, että missä kohdassa se siellä moottoritilassa on? Näkyykö se, jos konepellin avaa vai onko se ihan piilossa? Lämmitin on kyllä asennettu merkkiliikkeessä, mutta voiko sen ehkä asentaa jotenkin väärin?

67

12880

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nopea neuvo

pakoputken päätä auton perässä. Jos lohkolämmitin toimii oikein, niin pakoputken pää hieman vipajaa lohkolämppärin ollessa päällä.

• Ei autoinssi

Ei vipattanut laisinkaan pakoputki. Siis olin oikeassa, että lohkolämmitin ei ole toiminut koko talvena. aamulla sitten Skoda- huoltoon.

• KxK
        Ei autoinssi kirjoitti:

Ei vipattanut laisinkaan pakoputki. Siis olin oikeassa, että lohkolämmitin ei ole toiminut koko talvena. aamulla sitten Skoda- huoltoon.

Jätä suosiolla tuommoiset vipattijien ohjeet omaan arvoonsa. Tuohan nyt oli ihan vinoilua, jos et sattunut huomaamaan.

• älytöntä

taas kerran näet, mikä tää palsta on. Täällä ainoastaan kenoillaan ja puhutaan pelkkää paskaa. Välillä täysin överiksi menee. Eräskin täysin järjetön toivoo kaikkien Skodistien jäävän rekan alle, toisessa jos mokoma olisi Suomen hitleri tapattaisi kaikki Skodalla ajavat. Tää on jo hävitöntä tekstiä. MISSÄ TÄMÄN PALSTAN SHERIFFI LUURAA?!
        Jos lämmittimestäsi haluat oikeaa tietoa niin kysy sieltä mistä autosi ostit.

• Pena.
        KxK kirjoitti:

Jätä suosiolla tuommoiset vipattijien ohjeet omaan arvoonsa. Tuohan nyt oli ihan vinoilua, jos et sattunut huomaamaan.

Ei ollut minun mielestäni mitään vinoilua, vaan pientä, hauskaa, harmitonta läppää. Ketään ei haukuttu, eikä haistateltu. Kyllä tuo olisi sinunkin pitänyt huumoriksi tajuta. Nimim. "ei autoinssi" sen hoksasi ja vastasi hienosti viestiin.

• autokuski

no tuo oli kyllä täyttä paskaa, lohkolämmitin ei pojat vaikuta pakoputken vapinaan , eikä vipinään, olen ollut autohommissa 30v. enkä ole kuullut tollaista paskaa ikinä.

• Heisse Scheisse
        autokuski kirjoitti:

no tuo oli kyllä täyttä paskaa, lohkolämmitin ei pojat vaikuta pakoputken vapinaan , eikä vipinään, olen ollut autohommissa 30v. enkä ole kuullut tollaista paskaa ikinä.

Halloo? Nytkö vasta huomasit, millä tasolla nämä suolipalstan keskustelut ovat? Nämähän ovat ihan täyttä höpönhöpöä, keskenkasvuiset killit ja neuroottiset kollit huutelevat nimimerkin takaa kaikenlaisia ulosteeksi kelpaamattomia kirjoituksia.

• Anonyymi

Ellei uskalla keskustella omalla nimellä niin hame olis paikallaan. Tai ei sittenkään. Tänä päivänä naiset näyttää olevan rohkeampia kuin nämä itsensä mieheksi luulevat kaksjalkaiset

• KxK
      • Poulos

Auton keulaan pitää lisätä pahvia, joa syylärin alavesiletku on kylmä ajettuasi yli 50 km matkan. Asenna kojelaudalle lämpömittari ja ulkolämpötilan anturi siihen alavesiletkuun, niin näet, virtaako jäähdytysneste ollenkaan syylärin läpi.
        Suomen talvi on todella raka auton tekniikalle.

• Ei muuta keinoa!!!!!
        Poulos kirjoitti:

Auton keulaan pitää lisätä pahvia, joa syylärin alavesiletku on kylmä ajettuasi yli 50 km matkan. Asenna kojelaudalle lämpömittari ja ulkolämpötilan anturi siihen alavesiletkuun, niin näet, virtaako jäähdytysneste ollenkaan syylärin läpi.
        Suomen talvi on todella raka auton tekniikalle.

Skoda Octavia 1.4TSI mottorilla varustettuna on lämmin auto talvella vain jos siinä on polttoneste käyttöinen lisälämmitin esim.Webasto.

Kaikki muu on turhaa näpertelyä, pahvia ja muuta roskaa, ulkolämpötilan anturi alavesiletkuun,miksi? Kylmähän se on kuitenkin eikä muuksi muutu. Säteilylämmitin rahan tuhlausta,ei se mitään lämmitä katsokaa sen teholukema.

Viime talvena lämmin ja mukava uusi Octavia tehdasasennetulla Webastolla, tänä talvena lämmin ja mukava viimevuotinen Skoda Octavia,edelleen Webasto antaa sen mukavan riittävän lämmön on sitten vaikka -30 astetta pakkasta. Webasto 5.0Kw teholtaan,Kun painan kaukosäätimestä sen päälle ja menen 30 minuutin kuluttua autooni on sisälämpö noin. 10- 15 astetta ja mottori oikeasti lämmin.
        Joka muuta kirjoittaa moottorin ja sisätilojen lämmityksestä on ihan hakoteillä todellisuudesta.

• sauna majuri
        Ei muuta keinoa!!!!! kirjoitti:

Skoda Octavia 1.4TSI mottorilla varustettuna on lämmin auto talvella vain jos siinä on polttoneste käyttöinen lisälämmitin esim.Webasto.

Kaikki muu on turhaa näpertelyä, pahvia ja muuta roskaa, ulkolämpötilan anturi alavesiletkuun,miksi? Kylmähän se on kuitenkin eikä muuksi muutu. Säteilylämmitin rahan tuhlausta,ei se mitään lämmitä katsokaa sen teholukema.

Viime talvena lämmin ja mukava uusi Octavia tehdasasennetulla Webastolla, tänä talvena lämmin ja mukava viimevuotinen Skoda Octavia,edelleen Webasto antaa sen mukavan riittävän lämmön on sitten vaikka -30 astetta pakkasta. Webasto 5.0Kw teholtaan,Kun painan kaukosäätimestä sen päälle ja menen 30 minuutin kuluttua autooni on sisälämpö noin. 10- 15 astetta ja mottori oikeasti lämmin.
        Joka muuta kirjoittaa moottorin ja sisätilojen lämmityksestä on ihan hakoteillä todellisuudesta.

tai lada niin on lämmintä autossa. Hurjahan se on joka nykyisillä bensan hinnoilla polttaa bensaa lämmitykseen???

• Karaistunut mies

Webastokin maksaa tukun rahaa ja vielä autoverot päälle, ja on yksi murheenkryyni ikääntyessään.

Kyllä siellä kabiinissa tarkenee vaikka ei ihan 30 oliskaan.

Ihme nyyhkyjä nämä nykyajan ihmiset.

• mu19230

jos vain toimisi. Hajosi marraskuussa ja uusi tulee -kai- tammikuussa.
        Hajosi niinkin ihmeellisestä syystä kuin, että meni lunta ilmanottoaukkoon. Siis siihen josta ilma imetään ohjaamoon (paloilma imetään auton alta). Metroauton mukaan ei pitäisi hajoaminen olla edes mahdollista.
        Teki saman tempun viime talvena, silloin takuuna vaihtoivat hehkutulpan ja suuttimen. Nyt ei takuu ole voimassa. Ei dieseliä saa lämpöiseksi ilman pahvivirityksiä.

• Hyvää jatkoa
        Karaistunut mies kirjoitti:

Webastokin maksaa tukun rahaa ja vielä autoverot päälle, ja on yksi murheenkryyni ikääntyessään.

Kyllä siellä kabiinissa tarkenee vaikka ei ihan 30 oliskaan.

Ihme nyyhkyjä nämä nykyajan ihmiset.

Kuulehan nimimerkki karaistunut mies.

Se on ihan omasta halusta ja rahapussista kiinni haluanko maksaa 1380€ verollinen hinta tehdasasennetusta Webastosta,minulla on yli 20-vuoden kokemus polttonestekäyttöisistä lisälämmittimistä autoissani joten tiedän kyllä mikä on murheenkryyni ja mikä ei.
        Yhtään Webasto merkkistä lisälämmitintä ei ole koskaan rikkoontunut,yhdestä meni hehkutulppa mutta se on kulutusosa niinkuin sytytystulpatkin.
        Itse en sanonut mitään 30 asteen lämpötilasta autoni sisällä.

Jos tarkoitit minua kun sanoit:"ihme nyyhkyjä nämä nykyajan ihmiset" totean sinulle ettei ole kovinkaan asiasllinen letkaus ainakaan minun mielestäni.

Onko asiallista mainita sinusta itsestäsi: Kumma mies kun et anna muiden rauhassa kertoa todellista kokemukseen perustuvaa tietoa,mikä lisäksi edesauttaa turvallisempaa autoilua kun on kirkkaat lasit ja mukava (sopiva) lämpötila auton sisällä, eikä karaistunut mies ikkunat jäässä vaarantamassa muiden ja omaa turvallisuuttasi. Mieti näitä kun karaistut lisää.

• Kumma juttu
        mu19230 kirjoitti:

jos vain toimisi. Hajosi marraskuussa ja uusi tulee -kai- tammikuussa.
        Hajosi niinkin ihmeellisestä syystä kuin, että meni lunta ilmanottoaukkoon. Siis siihen josta ilma imetään ohjaamoon (paloilma imetään auton alta). Metroauton mukaan ei pitäisi hajoaminen olla edes mahdollista.
        Teki saman tempun viime talvena, silloin takuuna vaihtoivat hehkutulpan ja suuttimen. Nyt ei takuu ole voimassa. Ei dieseliä saa lämpöiseksi ilman pahvivirityksiä.

Älä nyt ihmeessä osta sitä uutta lämmitintä vaan käytä rahat pahviin, jos lämmittimestä ei ole mitään hyötyä miksi se on sinulla autossasi,kuullostaa ihan ristiriitaiselta.
        Skodassa kun Webasto ei ole vakiovaruste, se ei väkisin autoosi tule jos olet autosi uutena ostanut.

• Karaistunut mies
        Hyvää jatkoa kirjoitti:

Se on ihan omasta halusta ja rahapussista kiinni haluanko maksaa 1380€ verollinen hinta tehdasasennetusta Webastosta,minulla on yli 20-vuoden kokemus polttonestekäyttöisistä lisälämmittimistä autoissani joten tiedän kyllä mikä on murheenkryyni ja mikä ei.
        Yhtään Webasto merkkistä lisälämmitintä ei ole koskaan rikkoontunut,yhdestä meni hehkutulppa mutta se on kulutusosa niinkuin sytytystulpatkin.

Jos tarkoitit minua kun sanoit:"ihme nyyhkyjä nämä nykyajan ihmiset" totean sinulle ettei ole kovinkaan asiasllinen letkaus ainakaan minun mielestäni.

Onko asiallista mainita sinusta itsestäsi: Kumma mies kun et anna muiden rauhassa kertoa todellista kokemukseen perustuvaa tietoa,mikä lisäksi edesauttaa turvallisempaa autoilua kun on kirkkaat lasit ja mukava (sopiva) lämpötila auton sisällä, eikä karaistunut mies ikkunat jäässä vaarantamassa muiden ja omaa turvallisuuttasi. Mieti näitä kun karaistut lisää.

Mistähän johtuu että eenokilla on noin kärttyisä luonne?
        Juurikin tuossa toisessa kirjoituksessa joku kertoo, että hänellä on epäonnea lisälämppärin kanssa.

Itse olen pärjännyt liikenteessä jo yli 40 vuotta ILMAN mitään helwecon polttoainelämmittimiä, enkä ole vaarantanut kenenkään turvallisuutta. Ihmettelen kuinka olisin sen voinut tehdä, koskapa lohkolämmitintä käyttäen ja auton omilla puhaltimilla olen aina saanut ikkunat pysymään sulana. Näin on näppylät, ja vielä toteaisin, ettei se ole rahastakaan kiinni, katson vain tuollaisen lisälämmittimen turhakkeeksi joka kuluttaa polttoainetta ja osaltaan sekoittaa ilmastoa.

Revi siitä ja ota hyvä mies nitroa jos noin pienestä veri kuumenee.

• Ei sulat ikkunat!
        Karaistunut mies kirjoitti:

Mistähän johtuu että eenokilla on noin kärttyisä luonne?
        Juurikin tuossa toisessa kirjoituksessa joku kertoo, että hänellä on epäonnea lisälämppärin kanssa.

Itse olen pärjännyt liikenteessä jo yli 40 vuotta ILMAN mitään helwecon polttoainelämmittimiä, enkä ole vaarantanut kenenkään turvallisuutta. Ihmettelen kuinka olisin sen voinut tehdä, koskapa lohkolämmitintä käyttäen ja auton omilla puhaltimilla olen aina saanut ikkunat pysymään sulana. Näin on näppylät, ja vielä toteaisin, ettei se ole rahastakaan kiinni, katson vain tuollaisen lisälämmittimen turhakkeeksi joka kuluttaa polttoainetta ja osaltaan sekoittaa ilmastoa.

Revi siitä ja ota hyvä mies nitroa jos noin pienestä veri kuumenee.

Vai on sulla pysynyt ikkunat (sulana),jo on kuuma auto.

Miten olet muuten saanut virtaa lohkolämmittimeesi ollessasi muualla kuin kotonasi,esimerkiksi kun olet kenties parkkeerannut autosi useammaksi tunniksi kaupungille kireällä pakkassäällä?

• fwtoyo
        sauna majuri kirjoitti:

tai lada niin on lämmintä autossa. Hurjahan se on joka nykyisillä bensan hinnoilla polttaa bensaa lämmitykseen???

samaa vaivaa 4d4 toyokaan paljoo lämpene -20 ajossakaan ja kuluttaa 2-3 enemmän kuin kesällä ja valmistaja lupaa...

• Pena.
        Hyvää jatkoa kirjoitti:

Ei nimimerkki "karaistunut mies" ole sinulle voinut vastata, koska et ole vielä aiemmin kirjoittanut tähän viestiketjuun. Nythän sinä "Hyvää jatkoa" vasta kirjoitat ensimmäistä kertaa.

• Tdi 1,9

Itse tilasin kaupantekohetkellä lohkolämmittimen Diesel Skodaan. Vaan kuinka ollakkaan kun aloin ihmetteleen miksi moottori ei ole lämmin aamuisin vaikka piuha on seinässä, niin huomasin että oli asennettu hehkulämmitin öljypohjaan. Näkyy moottorin etupuolelta repsikan puolelta kun ossa oikein katsoa. Sanoivat liikkeessä sitä ihmetellessä että alumiinilohkossa ei ole paikkaa mihin laittaa ja letkulämmitintäkään ei voi tähän dieseliin laittaa. Että näin meillä.

• rrrrwrwrqrqwererf

Letkulämmittimen voi laittaa mihin tahansa laitteeseen. Ei sen tarvitse olla välttämättä merkki- ja mallikohtainen. Mietipä nyt itse.

Alavesiletku poikki, väliin yleismallin letkulämmmitin, johdot kiinni ja voilaa vai miten ne ranskikset sanoo.

Olette te jotkut kyllä melko uusavuttomia. Ja nuo sätelylämmittimet ovat hyötysuhteeltaan huonompia, mutta kannattaisi vähän miettiä mitä ne lämmittää.

"Auto ei ollut yhtään lämmin..." Oikea lohkolämmitin tai vesiletkuun asennettava lämmitin lämmittää moottorinnestetttä, tämä neste lämmittää myös auton sisätiloja. Tuolle nesteelle on myös mittaristossa yleensä lämpömittari. Soiko jo kellot vai oletteko idiootteja.

Säteilylämmitin lämmittää ÖLJYJÄ. Eli jos autossasi ei ole moottoriöljynlämpömittaria et voi tietää onko se lämmittänyt öljyjä. Paitsi kokeilemala öljypohjaa vaikka kädellä. Autosi siis ei heti ala työntämään lämmintä ilmaa puhaltimesta, koska vasta öljyjä on lämmitetty.

(Vittu että kiristää päätä noin idiootit ihmiset.)

• Defaton

Lohkolämmittimiä ei ole toviin asennettu volsuihin. Säteily- tai letkulämmittimiä asentavat.
      1.4TSI:hin taitavat asentaa Defan palikoista säteilylämmittimen. Sen toimintaa ei huomaa muusta kuin sähkölaskusta. Se ei lämmitä moottorista kuin nimellisesti öljyä ja koska se on niin tehoton niin suurin osa sen tuottamasta lämmöstä haihtuu harakoille.

Calixilla on joihinkin Volsuihin letkulämmitin samoin kuin myös Defalla, mutta vielä harvempiin malleihin.

• Fabioso

Skodan suunnittelemissa ja valmistamissa 1.2l 3-syl 6/12V (HTP)
        ja 1.2 TSI moottoreissa lämmittimen vastuselementti kiinnitetään
        imusarjan alle sylinteriryhmän, eli lohkon kylkeen.
        Lohkon kyljessä on tasopinta, johon vastuselementti kiinnitetään
        lämpöä johtavalla liimalla.
        Lisäksi lohkossa on valmiina kierteistetty reikä johon kierrettävällä
        pultilla varmistetaan vastuselementin elinikäinen kiinni pysyvyys.

Lämmitin ei ole perinteinen pakkasproppuun kiinnitettävä malli mutta
        lämmittää moottorin jäähdytysnesteen yhtä tehokkaasti ja nopeasti
        kuin vuotoherkät vanhanajan lohkolämmittimet.

Kyllä Skoda osaa.

• Höpötät turhia
        Fabioso kirjoitti:

Skodan suunnittelemissa ja valmistamissa 1.2l 3-syl 6/12V (HTP)
        ja 1.2 TSI moottoreissa lämmittimen vastuselementti kiinnitetään
        imusarjan alle sylinteriryhmän, eli lohkon kylkeen.
        Lohkon kyljessä on tasopinta, johon vastuselementti kiinnitetään
        lämpöä johtavalla liimalla.
        Lisäksi lohkossa on valmiina kierteistetty reikä johon kierrettävällä
        pultilla varmistetaan vastuselementin elinikäinen kiinni pysyvyys.

Lämmitin ei ole perinteinen pakkasproppuun kiinnitettävä malli mutta
        lämmittää moottorin jäähdytysnesteen yhtä tehokkaasti ja nopeasti
        kuin vuotoherkät vanhanajan lohkolämmittimet.

Kyllä Skoda osaa.

Kuulehan nimimerkki:fabioso.
        Se vastuselementti on niin matalatehoinen ettei se kuule ihan oikeasti lämmitä edes kolmen tunnin mittaisen kokeen perusteella kuin juuri sen alan minkä se peittää alleen.
        Mistä ihmeestä olet saanut mokon innostuksen kirjoittaaemävalheen tänne palstalle,vanhanajan lämmittimet lohko ja letkulämmitin saivat aikaan nesteen virtauksen suhteellisen nopeasti kun se lämmitysvastus oli nesteen sisällä,ulkopintaa lämmittävän säteilylämmittimen lämpö karkaa 85% harakoille.
        Lukekaa Tapio Ketosen Tuulilasi lehden toimittajan arvostelu säteilylämmittimistä.
        Tässä hänen lainattu kommenttinsa: Säteilylämmitintä ei kannata ostaa,tehoton turhaa rahanmenoa.
        Teho 300W,ei riitä Suomen oloissa alkuunkaan.
        Siinä sulle Fabioso sivistystä,koeta kumota sinulle esittämäni "väittämät".

Minulla on Webasto ja lämmin moottori ja auton sisätila jo 20 minuutin lämmityksen jälkeen -20 asteen pakkasessa,polttonestettä kuluu 2 desilitraa Skodan ajotietokoneen näytöstä katsottuna katsos se kun näyttää myös Webaston polttonesteen kulutuksen muuntaen sen desilitraa/tunnissa muotoon.

• Fabioso
        Höpötät turhia kirjoitti:

Kuulehan nimimerkki:fabioso.
        Se vastuselementti on niin matalatehoinen ettei se kuule ihan oikeasti lämmitä edes kolmen tunnin mittaisen kokeen perusteella kuin juuri sen alan minkä se peittää alleen.
        Mistä ihmeestä olet saanut mokon innostuksen kirjoittaaemävalheen tänne palstalle,vanhanajan lämmittimet lohko ja letkulämmitin saivat aikaan nesteen virtauksen suhteellisen nopeasti kun se lämmitysvastus oli nesteen sisällä,ulkopintaa lämmittävän säteilylämmittimen lämpö karkaa 85% harakoille.
        Lukekaa Tapio Ketosen Tuulilasi lehden toimittajan arvostelu säteilylämmittimistä.
        Tässä hänen lainattu kommenttinsa: Säteilylämmitintä ei kannata ostaa,tehoton turhaa rahanmenoa.
        Teho 300W,ei riitä Suomen oloissa alkuunkaan.
        Siinä sulle Fabioso sivistystä,koeta kumota sinulle esittämäni "väittämät".

Minulla on Webasto ja lämmin moottori ja auton sisätila jo 20 minuutin lämmityksen jälkeen -20 asteen pakkasessa,polttonestettä kuluu 2 desilitraa Skodan ajotietokoneen näytöstä katsottuna katsos se kun näyttää myös Webaston polttonesteen kulutuksen muuntaen sen desilitraa/tunnissa muotoon.

"Siinä sulle Fabioso sivistystä,koeta kumota sinulle esittämäni "väittämät."

Viimeisin kokemukseni sähköllä toimivista moottorin lämmittimistä on tämän
        päivän aamusta klo 7:30 ulkolämpötila -22 lämmitysaika 1.5 h.
        Verrokkeina Skoda Fabia C 1.2 HTP vm 2004
        ja Skoda Octavia C 2.0 TDI vm 2007.
        Fabian tsekkiläisessä moottorissa säteilylämmitin (lohkossa) lämmittää jäähdytysnesteen.
        Octavian saksalaisessa dieselmoottorissa säteilylämmitin (öljypohjassa) "lämmittää"
        moottoriöljyt. Nykyaikaiset moottoriöljyt eivät tarvitse notkistamista
        -22 asteen pakkasissa.
        Pelkkä maalaisjärkeily ja käsi riittää arvioimaan molempien moottoreiden
        lämpötilan puolentoista tunnin lämmittämisen jälkeen.
        Kait se lämpö siellä sylintereissä on moottorin kylmäkulumisen ja
        päästöjenkin kannalta parempi kuin lämpö öljypohjassa, vai ?

• Mukavuus ratkaisee!
        Fabioso kirjoitti:

"Siinä sulle Fabioso sivistystä,koeta kumota sinulle esittämäni "väittämät."

Viimeisin kokemukseni sähköllä toimivista moottorin lämmittimistä on tämän
        päivän aamusta klo 7:30 ulkolämpötila -22 lämmitysaika 1.5 h.
        Verrokkeina Skoda Fabia C 1.2 HTP vm 2004
        ja Skoda Octavia C 2.0 TDI vm 2007.
        Fabian tsekkiläisessä moottorissa säteilylämmitin (lohkossa) lämmittää jäähdytysnesteen.
        Octavian saksalaisessa dieselmoottorissa säteilylämmitin (öljypohjassa) "lämmittää"
        moottoriöljyt. Nykyaikaiset moottoriöljyt eivät tarvitse notkistamista
        -22 asteen pakkasissa.
        Pelkkä maalaisjärkeily ja käsi riittää arvioimaan molempien moottoreiden
        lämpötilan puolentoista tunnin lämmittämisen jälkeen.
        Kait se lämpö siellä sylintereissä on moottorin kylmäkulumisen ja
        päästöjenkin kannalta parempi kuin lämpö öljypohjassa, vai ?

Mitä nyt yritit kertoa?
        Oliko se maalaisjärjellä kädellä kokeiltu moottori lämmin kummassakaan Skodassa?

Tässä sinulle se Tuulilasilehden Tapio Ketosen kommentti säteilylämmittimestä mistä kerroin 3.1.2011. Hänelle tuli palaute kirjoitus kun oli arvostellut säteilylämmittimen tehottomaksi laitteeksi.

En allekirjoita Ketosen kommenttia säteilylämmittimen hyödyttömyydestä. Itsellä oli edellisessä autossa 4 vuoden ajan ko. lämmitin, enkä huomannut sen toiminnassa tai tehossa mitään valittamista. Auto käynnistyi yli 30 asteen pakkasessakin kuin kesällä 3 tunnin lämmitttämisen jälkeen. Havaittavaa eroa aikaisemmissa autoissani ollesiin perinteisiin "lokilämmittimiin" en huomannut. Näin ollen myös nykyinen auto on varustettu säteilylämmittimellä.

Tapio Ketonen vasttaa: Ei moottorinlämmitintä tarvita ensisijaisesti auttamaan moottorin käynnistymisessä. Nykyiset moottorit käynnistyvät kyllä kovassakin pakkasessa, kunhan koneessa on sopivat eli synteettiset öljyt. Tärkein hyöty moottorin esilämmityksestä saadaan siitä, että lämmitetty moottori kuluu vähemmän, ja myös polttonesteen kulutus on alusta alkaen pienempi.

Säteilylämmitin ei etenkään öljypohjaan kiinnitettynä sanottavasti lämmitä moottorin jäähdytysnestettä ja sen avulla sylintereitä ja palotiloja, lähinnä lämpö menee harakoille. Nestekiertoon liitetty lämmitin, oli se sitten lohko- tai letkumallinen, on paljon tehokkaampi.

Oma kokemus tänään.
        Skoda Octavia 1.4TSI vm 2010.
        Pakkasta klo.12.30. -20. Painoin kaukosäätimestä Webaston käyntiin,25 minuutin lämmitys,moottorin lämpö auton mittarissa 50 astetta kun käynnistin,auton sisällä 14.

Jos olisi säteilylämmitin ja sisätilalämmitin en saisi autoani 25 minuutin lämmityksen aikana sisätiloiltaan tuskin -0 asteeseen,moottori ei kerkeäisi lämmetä yhtään.

• Amikset vtuun täältä
        Mukavuus ratkaisee! kirjoitti:

Mitä nyt yritit kertoa?
        Oliko se maalaisjärjellä kädellä kokeiltu moottori lämmin kummassakaan Skodassa?

Tässä sinulle se Tuulilasilehden Tapio Ketosen kommentti säteilylämmittimestä mistä kerroin 3.1.2011. Hänelle tuli palaute kirjoitus kun oli arvostellut säteilylämmittimen tehottomaksi laitteeksi.

En allekirjoita Ketosen kommenttia säteilylämmittimen hyödyttömyydestä. Itsellä oli edellisessä autossa 4 vuoden ajan ko. lämmitin, enkä huomannut sen toiminnassa tai tehossa mitään valittamista. Auto käynnistyi yli 30 asteen pakkasessakin kuin kesällä 3 tunnin lämmitttämisen jälkeen. Havaittavaa eroa aikaisemmissa autoissani ollesiin perinteisiin "lokilämmittimiin" en huomannut. Näin ollen myös nykyinen auto on varustettu säteilylämmittimellä.

Tapio Ketonen vasttaa: Ei moottorinlämmitintä tarvita ensisijaisesti auttamaan moottorin käynnistymisessä. Nykyiset moottorit käynnistyvät kyllä kovassakin pakkasessa, kunhan koneessa on sopivat eli synteettiset öljyt. Tärkein hyöty moottorin esilämmityksestä saadaan siitä, että lämmitetty moottori kuluu vähemmän, ja myös polttonesteen kulutus on alusta alkaen pienempi.

Säteilylämmitin ei etenkään öljypohjaan kiinnitettynä sanottavasti lämmitä moottorin jäähdytysnestettä ja sen avulla sylintereitä ja palotiloja, lähinnä lämpö menee harakoille. Nestekiertoon liitetty lämmitin, oli se sitten lohko- tai letkumallinen, on paljon tehokkaampi.

Oma kokemus tänään.
        Skoda Octavia 1.4TSI vm 2010.
        Pakkasta klo.12.30. -20. Painoin kaukosäätimestä Webaston käyntiin,25 minuutin lämmitys,moottorin lämpö auton mittarissa 50 astetta kun käynnistin,auton sisällä 14.

Jos olisi säteilylämmitin ja sisätilalämmitin en saisi autoani 25 minuutin lämmityksen aikana sisätiloiltaan tuskin -0 asteeseen,moottori ei kerkeäisi lämmetä yhtään.

Lohkolämmitin 30-40 min,säteilylämmitin 60-70 min ja varmasti toimii.
        Testattu 2vuoden ajan. Älkää jauhako paskaa.

• syntyy eroja.
        Amikset vtuun täältä kirjoitti:

Lohkolämmitin 30-40 min,säteilylämmitin 60-70 min ja varmasti toimii.
        Testattu 2vuoden ajan. Älkää jauhako paskaa.

Kyllä kenttäkokeet on osoittaneet että säteilylämmitin tarvitsee kaksinkertaisen ajan lohkolämmittimeen verraten, että saa jotakin lämmitystuloksia.
        Haittana on se, että tolpasta saa vain 2 tuntia kerrallaan sähköä, joten lohkoon se riittää, mutta säitelylämmittimen kelloon täytyy vielä pyöräyttää toiset 2 tuntia, että se kovilla pakkasilla auttaisi. Eli aiheuttaa turhan käynnin pihamaalle.

• Yakup,T.re
        syntyy eroja. kirjoitti:

Kyllä kenttäkokeet on osoittaneet että säteilylämmitin tarvitsee kaksinkertaisen ajan lohkolämmittimeen verraten, että saa jotakin lämmitystuloksia.
        Haittana on se, että tolpasta saa vain 2 tuntia kerrallaan sähköä, joten lohkoon se riittää, mutta säitelylämmittimen kelloon täytyy vielä pyöräyttää toiset 2 tuntia, että se kovilla pakkasilla auttaisi. Eli aiheuttaa turhan käynnin pihamaalle.

Jumank. kun en säilyttänyt sitä sanomalehteä,jossa asia testattiin.
        Kaksi tuntia riittää ja varmasti on paikat kuumina.

• Jämä junior

ja sieltä liitäntä autoon. Muistaa vaan irroittaa ennen ajoon lähtöä, ettei lähde koko talo mukaan.

• Ralles

No niin, kaikkea sitä täällä lukeekin. Nykyautoissa ei ole enään lohkolämmittimiä vaikka niite ne sitä kutsuu, siellä on ainoastaan säteilijä joka lämmittä öljyn eli ei lämmitä veden.
      Mulla on kans octavia 1.4 tsi ja kyllä se on ainakain lämmin.

• kypsyy...

Mulla 2.0 TDI Ocussa öljypohjassa säteilylämmitin, maahantuojan asentama Defa, hajonnut kaksi kertaa, viime talvena uusittiin ja taas rikki, miten voi laatuvalmistajan kampe jossa ei ole yhtään liikkuvaa osaa olla noin paska, ottaa päästä ja lujaa, ei ole lämmitetty katkovalla virralla eikä ylettömiä aikoja kerrallaan, aivan susi vehje.

• Mulla 1.4TSI
        kypsyy... kirjoitti:

Mulla 2.0 TDI Ocussa öljypohjassa säteilylämmitin, maahantuojan asentama Defa, hajonnut kaksi kertaa, viime talvena uusittiin ja taas rikki, miten voi laatuvalmistajan kampe jossa ei ole yhtään liikkuvaa osaa olla noin paska, ottaa päästä ja lujaa, ei ole lämmitetty katkovalla virralla eikä ylettömiä aikoja kerrallaan, aivan susi vehje.

Nyt olet jo tuhlannut Webaston hinnan niihin hehkuttimiin,olisit ostanut Webaston heti.
        Nuo tuossa edellä vakuuttelevat ihan utopistisia juttuja säteilylämmittimien toimivuudesta.
        Kun arvostettu Tuulilasi lehden toimittaja Tapio Ketonen on antanut arvionsa säteilylämmittimistä sanoen:
        Turha ostos ei tee mitään Suomen talvi olosuhteissa,on se sana paljon painavampi kuin edellä olevien vakuuttelut säteilylämmittimen toimivuudesta.

Huomaathan sen jo itse,sinulta on hajonnut jo ilmeisesti riittävän montakertaa ja tiedät sen laitteen olevan turhake.

Muut puhuu,toiset ajaa lämpimällä. lujaa laatua bensaa käyttävä Webasto.

• kypsyy...
        Mulla 1.4TSI kirjoitti:

Nyt olet jo tuhlannut Webaston hinnan niihin hehkuttimiin,olisit ostanut Webaston heti.
        Nuo tuossa edellä vakuuttelevat ihan utopistisia juttuja säteilylämmittimien toimivuudesta.
        Kun arvostettu Tuulilasi lehden toimittaja Tapio Ketonen on antanut arvionsa säteilylämmittimistä sanoen:
        Turha ostos ei tee mitään Suomen talvi olosuhteissa,on se sana paljon painavampi kuin edellä olevien vakuuttelut säteilylämmittimen toimivuudesta.

Huomaathan sen jo itse,sinulta on hajonnut jo ilmeisesti riittävän montakertaa ja tiedät sen laitteen olevan turhake.

uusi kärry tilattu ja Webasto, säteilylämmitin toimiessaan kyllä lämmittää senverran että auton saa käyntiin mutta kun se pahuksen kampe ei kestä, hajoaa.

• Itellä 1.4TSI okku
        kypsyy... kirjoitti:

uusi kärry tilattu ja Webasto, säteilylämmitin toimiessaan kyllä lämmittää senverran että auton saa käyntiin mutta kun se pahuksen kampe ei kestä, hajoaa.

Sinulle Kylläpätikyllä.
        Minkä auton tilasit?

• qwed

Mittasin 2-litraisen Bemarin konehuoneen lämpötiloja 2,5 tunnin lämmityksen jälkeen 28 pakkasessa. Lämmittimenä on Defan sätelilylämmitin. Sen sijainti on moottorin oikealla puolella lähellä öljypohjan ja blokin liitosta. Nokalla on automaattinen säleikkö.

Mitatut lämpötilat vaihtelivat nollan molemmin puolin. Myös moottorin yläosa oli lämminnyt. Olen oikein tyytyväinen lämmittimeen ja ihmettelen niiden kokemuksia jotka kertovat, että em. lämmittimestä ei ole hyötyä. Minulla se ainakin toimii, ja arvosta myös sitä, että moottorin öljyt ovat lämpimät käynnistyshetkellä.

• Webbu heppu
        qwed kirjoitti:

Mittasin 2-litraisen Bemarin konehuoneen lämpötiloja 2,5 tunnin lämmityksen jälkeen 28 pakkasessa. Lämmittimenä on Defan sätelilylämmitin. Sen sijainti on moottorin oikealla puolella lähellä öljypohjan ja blokin liitosta. Nokalla on automaattinen säleikkö.

Mitatut lämpötilat vaihtelivat nollan molemmin puolin. Myös moottorin yläosa oli lämminnyt. Olen oikein tyytyväinen lämmittimeen ja ihmettelen niiden kokemuksia jotka kertovat, että em. lämmittimestä ei ole hyötyä. Minulla se ainakin toimii, ja arvosta myös sitä, että moottorin öljyt ovat lämpimät käynnistyshetkellä.

Arvosta vapaasti,onhan tuo tulos tyhjää parempi, mutta jos olet sen ikäluokan autolija että olet käyttänyt autosi moottorin lämmitykseen oikeaa lohkolämmitintä olisi sillä 2,5 tunnin lämmityksellä moottorisi lämpötila jo 10 jopa 15 ja se on paljon parempi kuin saavuttamasi tulos jossa jokin kohta moottoristasi on nolla asteinen,varmasti oli myös huomattavasti pakkasen puolella olevia tärkeitä kohteita joita et päässyt mittaamaan.
        Mutta hyvä kun olet tyytyväinen ja jaksat nysvätä ja odottaa moottorisi lämpiämistä,minä painan sisällä kotona kaukosäätimen start nappia ja kävelen alle puolentunnin lämmityksen jälkeen autooni missä on moottorissa 50 auton sisällä 10 jopa 14. Se on se Webasto kun lämmittää.

• Renkkunen
        Webbu heppu kirjoitti:

Arvosta vapaasti,onhan tuo tulos tyhjää parempi, mutta jos olet sen ikäluokan autolija että olet käyttänyt autosi moottorin lämmitykseen oikeaa lohkolämmitintä olisi sillä 2,5 tunnin lämmityksellä moottorisi lämpötila jo 10 jopa 15 ja se on paljon parempi kuin saavuttamasi tulos jossa jokin kohta moottoristasi on nolla asteinen,varmasti oli myös huomattavasti pakkasen puolella olevia tärkeitä kohteita joita et päässyt mittaamaan.
        Mutta hyvä kun olet tyytyväinen ja jaksat nysvätä ja odottaa moottorisi lämpiämistä,minä painan sisällä kotona kaukosäätimen start nappia ja kävelen alle puolentunnin lämmityksen jälkeen autooni missä on moottorissa 50 auton sisällä 10 jopa 14. Se on se Webasto kun lämmittää.

Kovin ahkeraan on Webastoa täällä mainostettu viime aikoina.

Itselle tulee autoon puolen kilowatin letkuun asennettava sähkövastus ja uskon sillä saavutettavan lämpöä ihan riittävästi.

• lämm.letku
        Renkkunen kirjoitti:

Kovin ahkeraan on Webastoa täällä mainostettu viime aikoina.

Itselle tulee autoon puolen kilowatin letkuun asennettava sähkövastus ja uskon sillä saavutettavan lämpöä ihan riittävästi.

letkulämmitin toimii riittävän hyvin kovillakin pakkasilla. Noin 1,5 tuntia -20-25C ja sillä siisti.
        Ainakin 1.8 TSI lämpiää hyvin.

• piiitkään.
        kypsyy... kirjoitti:

Vanha defan lohkolämmitin ei osoittanut mitään väsymisen oireita 15 vuoteen (1991-2006), minkä ajan perheessä oli sama auto. SEn sijaan verkkoon liitettävän johtimen metalliliuskat kuluivat/ löystyivät/ hapettuivat huonoiksi, niin että se piti uusia kerran. Kustannus oli 20€ eli melkoisesti webastoa halvempi. Käyttöä oli kuitenkin sen 2-4 kertaa päivässä töiden ja harrastusten tiimoilta.

• En enää ikinä...
        kypsyy... kirjoitti:

Ja se akku. Työmatka mulla ajallisesti 15-20min,siksi vähän tuo akku homma huolestuttaa.
        Harkinnassa Webaston veli kyllä on.Saan eberin huomattavasti halvemmalla.

"alla savuava kasa itäromua"

• qved
        Webbu heppu kirjoitti:

Kyllä kokemusta on niin lohkolämmittimistä kuin Webastostakin. Kaikissa on puolensa ja hyvä niin. Epäilyttävin laite kalustossani on BMW 750:n bensa käyttöinen lämmitin. En tiedä merkkiä. Se pitää niin julmettua ääntä, että käyttö on jäänyt testiasteelle kun auto on harrasteluonteensa takia talvet seisonnassa. Lohkolämmitin kieltämättä lämmittää tehokkaammin. Eihän sitä kukaan ole kieltänytkään. Webasto on vieläkin tehokkaampi ja sopii hyvin kadun varresssa oleviin pöykkyautoihin. Oma autoni lämpenee ajastimen avulla sen suuremmin kyttäämättä. Tärkeänä pidän, että moottori on esilämmitetty ennen käynnistämistä. Oli konsti sitten mikä tahansa. Jos pakkasta on yli 20 pyrin välttämään ajamista, sillä autossa on moottorin lisäksi paljon muitakin paikkoja jotka eivät pakkasesta pidä.

Vinkkinä niille joilla ei ole minkäänlaista lämmitintä niin silloin voi käyttää konepellin alla es. sisätilalämmitintä. Kokeilin Golfin moottorin lämmittämistä peltikuorisella Bilteman 700 1200 wattisella sisälämmitimellä hyvällä tuloksella. Samalla lämpisi myös akku. Webasto on ihan hyvä värkki - ei siinä mitään. Sen ylenpalttinen mainostaminen sen sijaan herättää epäilyksiä.

• Siksi kehun
        qved kirjoitti:

Kyllä kokemusta on niin lohkolämmittimistä kuin Webastostakin. Kaikissa on puolensa ja hyvä niin. Epäilyttävin laite kalustossani on BMW 750:n bensa käyttöinen lämmitin. En tiedä merkkiä. Se pitää niin julmettua ääntä, että käyttö on jäänyt testiasteelle kun auto on harrasteluonteensa takia talvet seisonnassa. Lohkolämmitin kieltämättä lämmittää tehokkaammin. Eihän sitä kukaan ole kieltänytkään. Webasto on vieläkin tehokkaampi ja sopii hyvin kadun varresssa oleviin pöykkyautoihin. Oma autoni lämpenee ajastimen avulla sen suuremmin kyttäämättä. Tärkeänä pidän, että moottori on esilämmitetty ennen käynnistämistä. Oli konsti sitten mikä tahansa. Jos pakkasta on yli 20 pyrin välttämään ajamista, sillä autossa on moottorin lisäksi paljon muitakin paikkoja jotka eivät pakkasesta pidä.

Vinkkinä niille joilla ei ole minkäänlaista lämmitintä niin silloin voi käyttää konepellin alla es. sisätilalämmitintä. Kokeilin Golfin moottorin lämmittämistä peltikuorisella Bilteman 700 1200 wattisella sisälämmitimellä hyvällä tuloksella. Samalla lämpisi myös akku. Webasto on ihan hyvä värkki - ei siinä mitään. Sen ylenpalttinen mainostaminen sen sijaan herättää epäilyksiä.

Ei mitään ylenpalttista mainostamista vaan tosiasia.
        Mikään muu laite ei ole yhtä käytännöllinen tehokas ja ennenkaikkea olen täysin vapaa käyttämään sitä missä tahansa,polttonestekäyttöinen lämmitin vapauttaa säkötolppa riippuvuudesta.

Te ketkä kehutte niitä säteily, letku ja lohkolämmittiänne,otetaan esimerkki olen kova kalamies. Menen siis pilkille, kun lähden järveltä kohti autoani painan nappia ja minua odottaa lämmin auto.
        Mistä te otatte virtaa niihin lämmittimiinne kun on kyseessä ranta mistä ei saa sähköä?

Tässä on se mainostamani todellinen järkevä auton/moottorinlämmitin,on minulla kokemusta lähteä pilkkireissusta autolla missä ei ole Webastoa,antaa moottorin käydä kunnes auto on lämmin bensaa palanut litratolkulla ja mies silti kylmissään.

Ei enää ikinä.

• Lopeta jo!
        Siksi kehun kirjoitti:

Mikään muu laite ei ole yhtä käytännöllinen tehokas ja ennenkaikkea olen täysin vapaa käyttämään sitä missä tahansa,polttonestekäyttöinen lämmitin vapauttaa säkötolppa riippuvuudesta.

Te ketkä kehutte niitä säteily, letku ja lohkolämmittiänne,otetaan esimerkki olen kova kalamies. Menen siis pilkille, kun lähden järveltä kohti autoani painan nappia ja minua odottaa lämmin auto.
        Mistä te otatte virtaa niihin lämmittimiinne kun on kyseessä ranta mistä ei saa sähköä?

Tässä on se mainostamani todellinen järkevä auton/moottorinlämmitin,on minulla kokemusta lähteä pilkkireissusta autolla missä ei ole Webastoa,antaa moottorin käydä kunnes auto on lämmin bensaa palanut litratolkulla ja mies silti kylmissään.

Ei enää ikinä.

Kuinka moni käy pilkillä? Kuinka moni istuu siellä niin kauan että auto jäähtyy umpikylmäksi? Kotona on sähköpistorasia, työpaikan pihassa on sähköpistorasia, se ainakin minulla riittää normaaliin tarpeeseen. Jos muualla joutuu pysäköimään niin se on lähinnä mukavuudesta pois, nykypäivän autohan lähtee kyllä käymään mistä ja koska vain.

PS. tiedoksi, auto lämpiää parhaiten kun sillä lähtee ajamaan, tyhjäkäynnillä auto lämpiää hitaasti ja käyttäminen on typerää.

• qwed
        Siksi kehun kirjoitti:

Ei enää ikinä.

Sanoisi englesmanni eli hevoset radan mukaan. Sama pätee lämmittimiin. Yleensa hyvää ei tarvitse kehua - tuote puhuu puolestaan. Siksi ihmettelenkin kun Webastoa pitää erikseen kehua. Muiden lämmittimien käyttäjät eivät kehumiseen ole syyllistyneet, vaan kertoneet kokemuksistaan.

Jos harrastaisin pilkkimistä ääripakkasissa ja kulkisin matkat väljällä vanhalla dieselillä niin Webasto olisi miltei välttämätön. Etenkin jos pilkkihaalarin persmus olisi kulunut puhki jolloin kylmä penkki voisi aiheuttaa virtsaamisvaivoja. Vaatetuksessa kertyneet säästöt olisi kuitenkin syytä investoida hyvään akkuun jotta Webasto toimisi.

Webbu heppu: oletko hopottaja?

• Kova toosa
        Siksi kehun kirjoitti:

Ei enää ikinä.

Oletko käyttänyt Webastoa myös onkireissuilla?

• rft6gy7hu87gtf6r
        Mulla 1.4TSI kirjoitti:

Onko tämä Tuulilasin Tapio Ketonen Jumalasta seuraava ylöspäin????

• Kuu maa

Luin paremman tekemisen puutteessa koko viestiketjun. Jotain näistä lämmittimistä tietävänä voin kertoa teille pari seikkaa.. Säteilylämmitin todellakin toimii, sen tarkoituksena tosin on säästää moottoria eikä lämmitää ohjaamoa. Se siis lämmittää öljyä, ei jäähdytysnestettä. Yleisin asennusvirhe säteilylämmittimelle on se että asennusliimaa on käytetty liian vähän.

• Anonyymi

Säteilylämmitin on lohkolämmittimen karvalakkimalli. Se on helppo asentaa mutta tietysti vain pieni osa lämmöstä vaikuttaa moottoriöljyyn koska lämmitin on moottorin ulkopinnassa. Taas mentiin siitä missä aita on matalin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Säteilylämmitin on lohkolämmittimen karvalakkimalli. Se on helppo asentaa mutta tietysti vain pieni osa lämmöstä vaikuttaa moottoriöljyyn koska lämmitin on moottorin ulkopinnassa. Taas mentiin siitä missä aita on matalin.

Ihanaa kun otit kantaa yhdeksän vuotta vanhaan keskusteluun. Syy siihen, että lohkolämmittimet muutettiin lohkon kylkeen kiinnitettäviin säteilylämmittimiin, on, että kevytmetalliseen moottorirunkoon ei voi enää tehdä niitä reikiä, joista lämmitysvastuksen voisi työntää vesitilaan. Vesikanavatkin on nykyään tehty eri tavalla, niin ettei sellaiselle möykylle oikein ole tilaakaan.

• Kadett

Kaiken maailman höpölöpö tarinoita asioiden "oikeellisuudesta". Yksin Ketosen testit ei kumoa mitään. Webasto ei ole täydellinen, sekin kuluu ja vaatii huoltoa. Hankinta hinnalla ostaa aika paljon bensaa ja sitäkin enemmän sähköä. Se kuluttaa polttoainetta,akkua ja jäähdytin nestettä. Olkoon sitten 40 tai sadan vuoden kokemus, ei tarkoita näillä foorumeilla mitään.
      Jos säteilylämmitin olisi osoittautunut paskaksi, niin niitä ei suositeltaisi kokemusten perusteella Suomessakaan. Öljyn juoksevuus kylmäkäynnistyksessä on oleellisin asia, koska juokseva öljy virtaa nopeiten kitkapinnoille. Lohkolämppäri lienee paras ratkaisu taloudellisesta näkökulmasta. Jos haluat kabiinin lämpimäksi, hankit luonnollisesti sisälämppärin samalla. Lohko - ja webasto/eberi lämmittävät jäähdytysnesteen ja samalla vaivalla huolehtivat, että moottorissa oleva öljy valuu pois kitkapinnoilta nopeammin öljypohjaan. Siksi ei suositella Webaston/Eberin käyttöä 30-45min ja lohkolämppärin 1-2h yhtäjaksoista käyttöä enempää.

• Nykyajassa elävä

Lohkolämmittimet ovat valitettavasti menneisyyttä olleet jo pidemmän aikaa. Ei kukaan tee enää moottorinlohkoa henkilöautoihin jossa olisi pakkasropulle paikka.
        Letkulämmitin ajaa sen vuoksi jotenkuten sen asian eli 500-600W teholla lämmittää jäähdytysnestettä ja mukana on usein pumppukin kierrättämässä nestettä.
        Toiminta siis vastaa Webastoa, mutta tehoa vain on 7-10kertaa vähemmän. Toki Webaston tehokin on ilmoitetty vähän yläkanttiin eli ottoteho ei anto ja sähkövastuksessa on hieman parempi hyötysuhde jolloin todellinen ero ei ole ihan noin radikaali - ehkä joku 4 kertainen kuitenkin.

Tämä siis kokemuksesta, sillä minulla on autossani molemmat eli kotona lämmitän auton letkulämmittimellä (ja toki sisätilanlämmitinkin siinä huutaa sisätiloja lämmittäen) ja työkeikalla Webastolla.

Kuten sanottua niin tuolla saa kuitenkin jotain aikaan toisin kuin paistinpannulla joka vain lämmittää öljypohjaa. Paistinpannuakin erehdyin kokeilemaan ja jäi viimeiseksi kokeiluksi. Sillä ei saanut mitään aikaan kun koitin . 4h lämmityksellä kone oli aivan kylmä vaikka öljypohja oli kädellä koitettuna lämmennyt jonkin verran. Lämpö vain ei tuosta lähde 'kiertämään' mitenkään joten ei se saa lämmitettyä konetta oikeasti mihinkään.
        Lämpö ehtii 'haihtua harakoille' tuolla pitkällä lämmitysajalla, eikä kone pääse lämpenemään.

• pakkasproppu-ukko
        Nykyajassa elävä kirjoitti:

Lohkolämmittimet ovat valitettavasti menneisyyttä olleet jo pidemmän aikaa. Ei kukaan tee enää moottorinlohkoa henkilöautoihin jossa olisi pakkasropulle paikka.
        Letkulämmitin ajaa sen vuoksi jotenkuten sen asian eli 500-600W teholla lämmittää jäähdytysnestettä ja mukana on usein pumppukin kierrättämässä nestettä.
        Toiminta siis vastaa Webastoa, mutta tehoa vain on 7-10kertaa vähemmän. Toki Webaston tehokin on ilmoitetty vähän yläkanttiin eli ottoteho ei anto ja sähkövastuksessa on hieman parempi hyötysuhde jolloin todellinen ero ei ole ihan noin radikaali - ehkä joku 4 kertainen kuitenkin.

Tämä siis kokemuksesta, sillä minulla on autossani molemmat eli kotona lämmitän auton letkulämmittimellä (ja toki sisätilanlämmitinkin siinä huutaa sisätiloja lämmittäen) ja työkeikalla Webastolla.

Kuten sanottua niin tuolla saa kuitenkin jotain aikaan toisin kuin paistinpannulla joka vain lämmittää öljypohjaa. Paistinpannuakin erehdyin kokeilemaan ja jäi viimeiseksi kokeiluksi. Sillä ei saanut mitään aikaan kun koitin . 4h lämmityksellä kone oli aivan kylmä vaikka öljypohja oli kädellä koitettuna lämmennyt jonkin verran. Lämpö vain ei tuosta lähde 'kiertämään' mitenkään joten ei se saa lämmitettyä konetta oikeasti mihinkään.
        Lämpö ehtii 'haihtua harakoille' tuolla pitkällä lämmitysajalla, eikä kone pääse lämpenemään.

Vielä saa oikeita lohkolämppäreitä. Ostin puoli vuotta sitten uuden Hondan ja siinä on perinteinen moottorin lohkoon asennettu lämmitin. Ja hyvin lämpiää.

• Jotakin ehkä tietäis

Niin, WV -sukuisiin koneisiin ei alavesiletkuun liitettävä lämmitin oikein sovi, koska niissä termostaatti on alavesiletkun liitännässä; lämmennyt neste ei pääse moottoriin.

• joskus asentanut

Eikö termostaateissa ole enää sitä pientä reikää mikä mahdollistaa pienehkön virtauksen vaikka itse termarin palje olisi kiinni. ?

• lopeta perseily

""""Lohkolämmitin Ei autoinssi 2.1.2011 14:53
      -3 Minulla on Octaviassa lohkolämmitin....snip... """"

..Pistä pikkusormi perseeseen ja lohkolämppärin piuha pistorasiaan ja toinen pää suuhun, niin kyllä pelittää.........

• En palele

Ei voi kuin nauraa näille lämmitinvouhkaajille. Itselläni on Citroen Xantia HDi vm- 2000 enkä ole siihen ikinä asentanut mitään lämmittimiä moottorin "elinikää pidentämään". Auton ostin uutena Ranskasta (siellä ei vakio/lisävarusteisiin kuulunut polttoainekäyttöiset lämmittimet tms. härpättimet) ja olen sillä nyt ajanut 670000 km eikä matkan aikana ole tarvinnut palella ja kone käy ja kukkuu edelleen. Ja voin vakuuttaa, että täällä pohjois-kainuussa on talvisin yleensä ihan oikeasti kylmä, eikä mitään nollakelejä. Kolmas akku on nyt menossa ja normaalit huollot olen teettänyt, siinä kaikki. Lopettakaa tuo turhien lämmittimien asennus "mukavuutta parantamaan ja moottorin ikää pidentämään" ja keskittykää ihan muihin asioihin. Harva teistä kuitenkaan ajaa noilla 1,4 litran koneilla 200000 kilometriä enempää. Ja viherpipeltäjät voivat tunkea ympäristöön liittyvät mielipiteensä paikkaan mihin ei päivä paista, sellaisen paikan on Talvivaara tänne maakuntaan jo kaivanutkin...

• jorkki

Sitikka on ollut perinteisesti kova sana siellä koilliskairassa. Ilmastodirektiivit ovat nykyään kuitenkin kovat, ja pienempiin päästöihin pyritään kovasti maailmanlaajuisesti. Viimasuojat ovat hyvä varuste, kun autosta ei pääse pahemmin lämpöä harakoille. Ethän sä itsekkään kulje siellä korvessa jatkuvasti napit auki.

• Anonyymi

Skodassa saa WinterRRacing-paketin ostaja lämmityskulhon, johon kaadetaan sinoilia tai muuta helposti syttyvää nestettä ja laitetaan vartiksi öljypohjan alle. Toki nykyään olisi olemassa oikeita lohkolämmittimiä, sekä webastoja, mutta hei.. pitää olla Simply Clever.

• Anonyymi

... ja Skodaan ei saa mitään nykyaikaista. Mainitse mitä vaan mielestäsi nykyaikaista, niin minä sanon ettei sitä saa Skodaan. Simply Clever.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

... ja Skodaan ei saa mitään nykyaikaista. Mainitse mitä vaan mielestäsi nykyaikaista, niin minä sanon ettei sitä saa Skodaan. Simply Clever.

Taas trollitehdas käynnissä. Skodan innovaatisuus on tuonut ensimmäisenä valmistaja jääraappat polttoainetankin luukkuun!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taas trollitehdas käynnissä. Skodan innovaatisuus on tuonut ensimmäisenä valmistaja jääraappat polttoainetankin luukkuun!

Juuri näin. Simply Clever. Raaputa sinä vaan kommunistin kiihkolla sitä itäkippastaasi jäästä. Sitä riittää tundralla, ei meillä täällä vapaassa Suomessa.

Mutta älä laita Skodaasi mitään lämmittimiä, palaa vielä koko paska!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten myös sateenvarjolle paikan oveen ja pissapojan täyttöä helpottavan suppilon valmiiksi pesunestesäiliöön.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kuten myös sateenvarjolle paikan oveen ja pissapojan täyttöä helpottavan suppilon valmiiksi pesunestesäiliöön.

Suppilo on kyllä hyvä, koska kivireen kalju kuski syyllistyy joittaiseen virtsankarkailuun. Suppiloon on helpompi tähdä kun tulee pahapaikka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Suppilo on kyllä hyvä, koska kivireen kalju kuski syyllistyy joittaiseen virtsankarkailuun. Suppiloon on helpompi tähdä kun tulee pahapaikka.

Joko on tullut otettua vähän häppää, vai onko ollut niin kiihkoinen tarve vastata, että tulee kirjoitusvirheitä?

• Anonyymi

Se on öljypohjan sivussa, niin sanottu säteilylämmitin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      40
      2999
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2817
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2463
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      45
      2151
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      2034
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1810
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1719
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1570
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1493
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26