Moottoriveneestä purkkariin..

Löytyykö keneltäkään omakohtaista kokemusta? Tuolla moottoriveilypalstalla toki kysellään päinvaistaista..

Itselleäni olisi mahdollisuus hankkia hyvin pidetty H-vene järkevään hintaan. H-venehän on Hasse Gropin suunnittelema, ja ymmärtääkseni varsin nopea, mutta kuitenkin helposti käsiteltävä yksinpurjehduksessakin?

Oma purjehduskokemukseni rajoittuu penskana harrastettuun optimisti-purjehdukseen, toki sillä kisasin kohtuullisella menestyksellä, sekä kavereiden veneillä tehtyihin purjehduksiin (joilla en ole osallistunut aktiivisesti itse purjehtimiseen). Opastus purjehtimiseen ei sinänsä ole ongelma, kaveripiiristä löytyy nippu kokeneita purjehtijoita jotka mielellään opastavat. Ja itse veneily on tuttua, takana n. 3.500 tuntia liukuvilla veneillä, joka vastaa n. 45.000 merinpeninkulmaa, joten voisin keskittyä itse purjehtimiseen kun navigointi jne. menee rutiinilla.

Nyt kaipaisin kommentteja, ajatus rauhallisesta veneilystä kiehtoo, mutta voiko vanha kettu muuttaa mieltymyksiään? Ja onko H-vene maineensa veroinen, ainakin siinä on kauniit linjat :)

52

2348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse aloitin liukuvalla veneellä (reilut 8 m) ja reilun kymmenen vuoden jälkeen vaihdoin sen n. 35-jalkaiseen purjeveneeseen (viitisen vuotta sitten). Ennen purkkarin ostoa en ollut ikinä ollut liikkeelläolevassa purjeveneessä edes matkustajana. Tuo kysymyksesi "voiko vanha kettu muuttaa mieltymyksiään" on niin kovin henkilöriippuvainen, että siihen sinun täytyy vastata kohdaltasi itse, mutta oma kokemusperäinen vastaukseni on, että ei tehnyt tiukkaakaan.
      Reissusuunnittelu on tietysti erilaista. Ennen tiesi, että jos perjantaina lähti töistä niin, että n. viideltä ehti irrottamaan köydet, niin vielä syyskuussakin oli suunnilleen 60-70 mpk säteellä olevat mestat ulottuvilla ja Tallinnaankin ehti, jos hiukan sai lähtöä aikaistettua. Nyt vastaava säde on suunnilleen 15-20 mpk. (Lähtökohtana minulla on, että saaristoon ei suunnitella pimeäkulkua; avomerellä voi toki kulkea pimeässäkin.) Toisaalta taas saaristossa tulee pysähdyttyä moniin sellaisiin paikkoihin, jotka nopealla veneellä jäivät väliin, kun ei viitsinyt pysähtyä puolen tunnin ajon jälkeen.

      Toinen myönteinen muutos on se, että hitaammalla veneellä tulee huomanneeksi tutuillakin reiteillä asioita, joihin ei ennen ehtinyt kiinnittää huomiota, kun 20 solmun nopeudessa ei ole kovin viisasta jäädä tuijottamaan liian pitkäksi aikaa yhteen pisteeseen. 5 solmun nopeudessa ei niin haittaa, vaikka minuutin katsoisikin samaan paikkaan.

      Negatiivisella puolella on se, että joskus ahtaammissa paikoissa olisi paljon mukavampaa, jos olisi ne entiset hevosvoimat käytettävissä. Jos ajattelee vaikkapa vain Kustaanmiekkaa: siinä, missä ennen tiesi ehtivänsä hyvällä marginaalilla läpi ennen vastaantulevaa laivaa, pitää nyt miettiä paljon tarkemmin. Tai vaikkapa se satamaväylän ylitys Hevosten luona: nyt joutuu paljon entistä kauempana olevien laivojen vuoksi kääntymään sivuun odottamaan tai hidastamaan.

    • Tiedän kyllä purkkarin hitauden, ja ennakointitarpeen, joten niiltä osin vahvistit ennalta ollutta käsitystä.

      Toisaalta olen aina viehtynyt purjehduksen hiljaisuuteen (siis ollessani kavereiden kyydissä), joten ajatus välillä liiankin kiireisen arjen unohtamiseen purjehtimalla viehättää erittäin paljon (tyyliin kännykkä kiinni, ja sen jälkeen minä, vene, ja meri).

      Toki muiden lisäkokemukset ovat tervetulleita, kuten kokemukset H-veneestäkin :)

    • Purjein mukavaa

      Ei purjehtiminen mitää salatiedettä ole. Ihan muutamalla kerralla oppii kyllä perusasiat, jotka kyllä jo oikeastaan osaatkin, kun olet jollalla purjehtinut. Itse vaihdoin kymmenkunta vuotta sitten puoliliukuvasta purkkariin ja en ole hetkeäkään katunut. Itämerellä on käyty monessa paikassa ja vielä on monta paikkaa käymättä. Kaksi asiaa hieman rajoittaa moottoriveneen jälkeen: maston korkeus ja kölin syväys. Siis ihan kaikkiin entisiin tuttuihin paikkoihin ei pääse, mutta onpas löytynyt joka kesä uusiakin. Varsinkin siksi, että ainakin meillä on käynyt niin päin, että reviiri on huomattavasti laajentunut, kun purkkarilla ei tarvi niin paljon miettiä keliä ja polttoaineen riittävyyttä. Matkaan menee toki huomattavasti enemmän aikaa, mutta siksihän vesillä ollaan, siis purjehtimassa.
      Kyllä tuntuu hyvältä joka kerta, kun saa sammuttaa koneen ja alkaa liikkua purjeella! Silti ei toisen puolesta voi sanoa, nauttiiko samalla tavalla ja arvostaako samoja asioita.

    • rohkeasti seilaamaan

      Kahden moottoriveneen jälkeen - monta kesää Saaristomeren, Ahvenanmaan ja Tukholman saariston kiertelyä - vaihdoin purkkariin. Omasta mielestäni suurimmat elämykset vaihtamisesta olivat
      - moottorin pysäyttäminen ja luonnon äänten kuuleminen (veneen ollessa kulussa!) oli uskomattoman hieno ja uusi elämys!
      - riippumattomuus moottorista ja polttoaineesta oli konkreettinen turvallisuustekijä (ent. moottoriveneessä oli ollut konerikko, joka pilasi kesäloman. Purkkarilla vietettiin pari kesää ilman moottoria!).
      - uusi haasteellisuus veneilyyn: purjehtimisen oppimisesta tuli uusi koko perheen harrastus. Moottoriveneily oli ollut lähinnä pelkkää ajamista satamasta toiseen.
      - veneretkien pituus alkoi muutaman harjoitteluvuoden jälkeen kasvaa entistä moottoriveneilyä kauemmaksi. Purjeveneen vaihduttua folkkarista 30-jalkaiseen avomeripurteen, rupesi Pohjanmeren retket kiinnostamaan....

      Omasta puolestani voin suositella moottoriveneilyn vaihtamista purjehtimiseen. Se onnistuu vähän vanhempanakin. Itselläni ei ollut edes optarikokemusta, mutta myöhemmin osallistuin kohtalaisella menestyksellä erilaisiin purjehduskisoihin. Venevalinta on henk.koht. kysymys. Ehkä olisi hyvä valita mahdollisimman tukevatekoinen paatti, joka kestää kohtuullisia pohjakosketuksia ja jota on helppo purjehtia.

      • eller inte?

        Purjehdus on hieno harrastus. Kaksi asiaa kannattaa kuitenkin pitää mielessä "raudasta rättiin" vaihtoa harkitessa: 1) Matalat luonnonsatamat ja hiekkarantaan keula maihin-tyyppiset rantautumiset jäävät haikeiksi muistoiksi ja 2) sokkeloiset sisäväylät, jotka ovat kulkusyvyydeltään esim. 1,2 m tai alle ja joiden matalat sillat tai sähköjohdot eivät salli ainakaan kovin isolla purkkarilla päästelyä.

        Molempiin vaivoihin löytyy eriasteisia lääkkeitä, esim. jollan vetäminen perässä, nostoköliveneet, mastonkaatojärjestelmä muutamia konsteja mainitakseni.


      • yksi unohtui
        eller inte? kirjoitti:

        Purjehdus on hieno harrastus. Kaksi asiaa kannattaa kuitenkin pitää mielessä "raudasta rättiin" vaihtoa harkitessa: 1) Matalat luonnonsatamat ja hiekkarantaan keula maihin-tyyppiset rantautumiset jäävät haikeiksi muistoiksi ja 2) sokkeloiset sisäväylät, jotka ovat kulkusyvyydeltään esim. 1,2 m tai alle ja joiden matalat sillat tai sähköjohdot eivät salli ainakaan kovin isolla purkkarilla päästelyä.

        Molempiin vaivoihin löytyy eriasteisia lääkkeitä, esim. jollan vetäminen perässä, nostoköliveneet, mastonkaatojärjestelmä muutamia konsteja mainitakseni.

        sateella ja myrskyssäkin saa ohjailla raittiissa ulkoilmassa, mikä ei purjehtijalle ole mikään miinus, kun on kunnon varusteet.


      • 27
        eller inte? kirjoitti:

        Purjehdus on hieno harrastus. Kaksi asiaa kannattaa kuitenkin pitää mielessä "raudasta rättiin" vaihtoa harkitessa: 1) Matalat luonnonsatamat ja hiekkarantaan keula maihin-tyyppiset rantautumiset jäävät haikeiksi muistoiksi ja 2) sokkeloiset sisäväylät, jotka ovat kulkusyvyydeltään esim. 1,2 m tai alle ja joiden matalat sillat tai sähköjohdot eivät salli ainakaan kovin isolla purkkarilla päästelyä.

        Molempiin vaivoihin löytyy eriasteisia lääkkeitä, esim. jollan vetäminen perässä, nostoköliveneet, mastonkaatojärjestelmä muutamia konsteja mainitakseni.

        ne "keula hiekkarantaan" -jutut on sisävesien hommia, ei niitä juuri merirannikolla harrasteta. Se on totta, että sillat yms. rajoittaa, esim. Naantaliin meno vaatisi meikäläisen (masto 16 m) veneellä pitkää kiertoa ja monet saariston "sisäväylät" on pääsemättömissä. Mutta toisaalta taas "toimintasäde" on pidempi, kun ei tarvitse suunnitella niin tarkasti seuraavan tankkauspisteen mukaan.


      • 3578
        27 kirjoitti:

        ne "keula hiekkarantaan" -jutut on sisävesien hommia, ei niitä juuri merirannikolla harrasteta. Se on totta, että sillat yms. rajoittaa, esim. Naantaliin meno vaatisi meikäläisen (masto 16 m) veneellä pitkää kiertoa ja monet saariston "sisäväylät" on pääsemättömissä. Mutta toisaalta taas "toimintasäde" on pidempi, kun ei tarvitse suunnitella niin tarkasti seuraavan tankkauspisteen mukaan.

        Jaa, viime kesänä laitoin merirannikolla 1.9 metriä syvän purkkarin keulan kiinni Vähä Kuusisen hiekarantaan Rymättylän länsipuolella. Sandossäkin (saaristomeren kansallispuisto) pääsimme ankkuriin 30 metrin päähän lasten kahluusyvyydestä hiekkarantaan ja lapset uimalla pääsivät rantaan.


    • H

      Purkkareille onkin tässä jo pisteitä jaettu, tässä vielä kysymästäsi H-veneestä.

      H-veneet on tosiaan kauniita ja toimivia enkä näe mitään syytä miksei semmoista voisi ottaa heti käyttöön jos tilaisuus on käsillä. Tilat ovat tunnelmalliset, mutta riittävät pienelle perheelle tai pariskunnalle. Purjehdusominaisuuksista löytyy sen verran, että isompiin vaihtajat ovat usein pettyneet pahasti saatuaan selville paljonko sama tuntuma muissa veneissä maksaa. Käsittely on helppoa, huoltaminen edullista, varustamalla saa tarvittavat maasähköt, aurinkopaneelit, lämmittimet, keittimet, vesijärjestelmät ym. navigointitarvikkeet jos niitä katsoo tarvitsevansa. Veskejä taitaa olla vaan kemiallisina mutta semmonen on asiallinen lisä etenkin naisväelle. Vene on kapea ja mahtuu täysiin vierassatamaiin, köli on kunnolla kiinni ja syväys on 1,3 joten useimmat saariparkkeerauksetkin onnistuu.

      Ja mikä parasta, aktiivinen harrastajasivusto h-vene.net kertoo loput.

    • Unohdin sanoa, että H-vene on aika pieni ja ahdas. Halpa se toki on, helppo ja yllätyksetön käsitellä, telakoinninkin suhteen aika iisi tapaus. Ja jos sitten kuitenkin huomaat, ettei purjeveneily olekaan sinun juttusi, niin siitä pääsee hyvin eroon. Isoin miinuspuoli on erillisen vessatilan puuttuminen (erityisesti naisväki arvostaa sellaista enkä minäkään tykkää pissaamisesta samassa tilassa, missä muut nukkuvat) ja tietysti sisämoottorin puute.

      Itse en sitä ottaisi, koska tykkään isommasta ja "tukevammanoloisesta" veneestä ja myös asuttavuudesta (oma veneeni on jo sitä kokoluokkaa, että siinä uskoisin pystyväni elämään jopa pysyvästi). Mutta tämä on tietysti subjektiivinen juttu, toinen viihtyy pienemmässä kuin toinen.

      • cf6

        Noin 3 henkilölle h-vene tarjoaa tarpeeksi tilaa, on turha hankkia liian isoa ja kallista venettä.

        Kemiallinen wc on helppo tyhjentää lähimpään pusikkoon ja jokainen on kouluissa ja rafloissa pissinyt samoissa tiloissa toisten kanssa, ettei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä.

        Sisämoottorin kanssa pulaaminen on pientä helvettiä verrattuna prutkun kanssa pulaamiseen, kädet haisee huolto-operaation jälkeen dieselille ja kajuutan lattialla koneen ääressä kyykkiminen on pervoa verrattuna prutkun huoltamiseen telineessä.

        Lisäksi h-vene on suunniteltu purjein etenemiseen ja mahdollinen apukone on vain pläkiä varten. H-veneellä on helppo tulla ja mennä purjen rantaan pikku treenin jälkeen (ensin harjoitellaan lähestymistä poijuun).


      • 5+19
        cf6 kirjoitti:

        Noin 3 henkilölle h-vene tarjoaa tarpeeksi tilaa, on turha hankkia liian isoa ja kallista venettä.

        Kemiallinen wc on helppo tyhjentää lähimpään pusikkoon ja jokainen on kouluissa ja rafloissa pissinyt samoissa tiloissa toisten kanssa, ettei siinä pitäisi olla mitään ihmeellistä.

        Sisämoottorin kanssa pulaaminen on pientä helvettiä verrattuna prutkun kanssa pulaamiseen, kädet haisee huolto-operaation jälkeen dieselille ja kajuutan lattialla koneen ääressä kyykkiminen on pervoa verrattuna prutkun huoltamiseen telineessä.

        Lisäksi h-vene on suunniteltu purjein etenemiseen ja mahdollinen apukone on vain pläkiä varten. H-veneellä on helppo tulla ja mennä purjen rantaan pikku treenin jälkeen (ensin harjoitellaan lähestymistä poijuun).

        "jokainen on koulussa ja raflassa pissinyt samoissa tiloissa toisten kanssa" no ei tod. melko helkkarin moni jätti koulun vessat kokonaan käymättä, kun ei ollut sivistyneesti eriöitä. Jopa armeijassa on nykyään.

        "sisämoottorin kanssa pulaaminen on pientä helvettiä" no ei tod. Sitä ei tarvi kannella mihinkään, toimii varmemmin, ei tarvi erillistä bensapänikkää (eikä palovaarallista bensaa yleensäkään). Kumihanskoilla välttää öljyn ja naftan käsilletulon, jos se haittaa.

        "helppo tulla ja mennä purjein rantaan" ainakaan meidän satamassa ei katsottaisi hyvällä silmällä semmoista.


      • koulu?
        5+19 kirjoitti:

        "jokainen on koulussa ja raflassa pissinyt samoissa tiloissa toisten kanssa" no ei tod. melko helkkarin moni jätti koulun vessat kokonaan käymättä, kun ei ollut sivistyneesti eriöitä. Jopa armeijassa on nykyään.

        "sisämoottorin kanssa pulaaminen on pientä helvettiä" no ei tod. Sitä ei tarvi kannella mihinkään, toimii varmemmin, ei tarvi erillistä bensapänikkää (eikä palovaarallista bensaa yleensäkään). Kumihanskoilla välttää öljyn ja naftan käsilletulon, jos se haittaa.

        "helppo tulla ja mennä purjein rantaan" ainakaan meidän satamassa ei katsottaisi hyvällä silmällä semmoista.

        kuinka voi jättää vessan käymättä?


      • Pientä korjaamista
        5+19 kirjoitti:

        "jokainen on koulussa ja raflassa pissinyt samoissa tiloissa toisten kanssa" no ei tod. melko helkkarin moni jätti koulun vessat kokonaan käymättä, kun ei ollut sivistyneesti eriöitä. Jopa armeijassa on nykyään.

        "sisämoottorin kanssa pulaaminen on pientä helvettiä" no ei tod. Sitä ei tarvi kannella mihinkään, toimii varmemmin, ei tarvi erillistä bensapänikkää (eikä palovaarallista bensaa yleensäkään). Kumihanskoilla välttää öljyn ja naftan käsilletulon, jos se haittaa.

        "helppo tulla ja mennä purjein rantaan" ainakaan meidän satamassa ei katsottaisi hyvällä silmällä semmoista.

        Heh.

        1) No, nämä tapaukset erikseen. Toiset ei sektaile lainkaan jos joutuvat olemaan alasti esim. vaimonsa seurassa...

        2) Suosittelen kokeilemaan perämoottorin huoltoa vs. keskikokoisen sisämoottorin huoltoa niin tietää paremmin mistä tässä keskustelussa oli kysymys. Tai koneen lauetessa toimittamaan sen merkkihuoltoon... Tai purjehtimaan venettä ilman konetta sen koneen ollessa rikki tai huollossa. Tai yleensä purjehtimaan venettä ilman konetta. H:n Ketteryydellä on puolensa vaikka onhan se tauluteevee kiva jos tykkää..

        3) No, koskaan en ole kuullut, että H:n tuleminen rantaan purjein olisi ollut joku paheksumisen aihe..?


      • 5+19
        koulu? kirjoitti:

        kuinka voi jättää vessan käymättä?

        no minä säilöin kaiken vaan päähäni. Sieltä sitä on mukava valutella myöhemmin muiden iloksi.


    • 23

      jonkinlaiseen asumismukavuuteen, on H-veneen kanssa veneily lähinnä kärsimystä oleskelun suhteen, eikä se "purjehdusnautinto" tuolla kovinkaan kummoinen. En suosittele, pettymys odotettavissa.

      • Ho-hoo

        ...sanoo kaveri joka tykkää -asua- veneessään.

        Sen sijaan H:ssa seilataan ja se on mukavaa. H:lla retkeiltäessä on hyvä huomioida omat tarpeet ja veneen mahdollisuudet, se on totta. Mutta samalla on hyvä huomioida myös monet ominaisuudet. Itse en esimerkiksi ole H:llani laitureihin hoppuillut kun tilaa löytyy aina. Läskimmällä sen sijaan painetaan kaasukahva kenossa iltapäiväkolmesta pitäen että varmasti löytyy vielä töpselipaikka tai alkaa akka parkua kun ei voi kattoa teeveetä ja vesi pitää keittää pannussa eikä mikrossa.

        Sanoisin, että H:lla on paremmat mahdollisuudet oppia nauttimaan purjehtimisesta kun isommilla keskikoon veneillä. Seuralaisten valinta on tietty tärkeää myös, sillä vettä pelkääviä piisaa.


      • 23
        Ho-hoo kirjoitti:

        ...sanoo kaveri joka tykkää -asua- veneessään.

        Sen sijaan H:ssa seilataan ja se on mukavaa. H:lla retkeiltäessä on hyvä huomioida omat tarpeet ja veneen mahdollisuudet, se on totta. Mutta samalla on hyvä huomioida myös monet ominaisuudet. Itse en esimerkiksi ole H:llani laitureihin hoppuillut kun tilaa löytyy aina. Läskimmällä sen sijaan painetaan kaasukahva kenossa iltapäiväkolmesta pitäen että varmasti löytyy vielä töpselipaikka tai alkaa akka parkua kun ei voi kattoa teeveetä ja vesi pitää keittää pannussa eikä mikrossa.

        Sanoisin, että H:lla on paremmat mahdollisuudet oppia nauttimaan purjehtimisesta kun isommilla keskikoon veneillä. Seuralaisten valinta on tietty tärkeää myös, sillä vettä pelkääviä piisaa.

        vesilläkin tapaa, mutta H-vene ei todellakaan ole täysipäisen vesilläliikkumislaite rentoutumiseen.


      • Hoh-hoo
        23 kirjoitti:

        vesilläkin tapaa, mutta H-vene ei todellakaan ole täysipäisen vesilläliikkumislaite rentoutumiseen.

        Juu, ei Hoolla tartte pää täynnä ollakaan. Se on sitten toinen juttu jos tonnilullan kanssa pääsee perille ajoissa ja nimet saunavuorolistaan. Sitten siinä kannella voi jonkun konjamiinin maiskutella ikäväänsä.

        Sillä välillä Hoolla mennään vielä pitkät matkat ja kattellaan kun sopiva pysäkki tulee kohdalle. Pistetään parkkiin vaikka sinne matalaan päähän jonne ei muut tohdi kokeilla. Eipä siinä sitten ehdi päätään täytellä kun pistetään maate ja aamulla kattellaan saarta muiden puskiessa usvaa kohti seuraavaa hätäparkkia.

        Tämä nyt piti muotoilla näin kun kerran kysyit.


      • gfddr6

        Kokemukseni mukaan purjehdusnautinto ja asumismukavuus ei ole h:ta kummempaa 15 000 kg painavissa 40 -50 jalkaisissakaan, jotka liikkuvat tuskin mihinkään ja mummon mökeissäkin on enemmän asuinneliöitä ja mukavuuksia.


      • 27
        Hoh-hoo kirjoitti:

        Juu, ei Hoolla tartte pää täynnä ollakaan. Se on sitten toinen juttu jos tonnilullan kanssa pääsee perille ajoissa ja nimet saunavuorolistaan. Sitten siinä kannella voi jonkun konjamiinin maiskutella ikäväänsä.

        Sillä välillä Hoolla mennään vielä pitkät matkat ja kattellaan kun sopiva pysäkki tulee kohdalle. Pistetään parkkiin vaikka sinne matalaan päähän jonne ei muut tohdi kokeilla. Eipä siinä sitten ehdi päätään täytellä kun pistetään maate ja aamulla kattellaan saarta muiden puskiessa usvaa kohti seuraavaa hätäparkkia.

        Tämä nyt piti muotoilla näin kun kerran kysyit.

        asia, että aluksi purjehditaan pienemmillä veneillä ja vasta kokemuksen karttuessa siirrytään isompiin.


      • 27
        gfddr6 kirjoitti:

        Kokemukseni mukaan purjehdusnautinto ja asumismukavuus ei ole h:ta kummempaa 15 000 kg painavissa 40 -50 jalkaisissakaan, jotka liikkuvat tuskin mihinkään ja mummon mökeissäkin on enemmän asuinneliöitä ja mukavuuksia.

        noita 15 tonnisia on viety isommille vesille.


      • retg
        27 kirjoitti:

        noita 15 tonnisia on viety isommille vesille.

        jep, toisilta ryöstetyillä eläkerahoilla on aikaa kellua pitkin maailman meriä.


      • 35tre
        27 kirjoitti:

        asia, että aluksi purjehditaan pienemmillä veneillä ja vasta kokemuksen karttuessa siirrytään isompiin.

        Isommassa veneessä on enempi vaivaa, ei hyvä juttu ollenkaan. Moni kokenut purjehtia seikkailtuaan isojen veneiden parissa palaakin takaisin pieniin, kuten Hjallis Melgesiin.


      • 27
        retg kirjoitti:

        jep, toisilta ryöstetyillä eläkerahoilla on aikaa kellua pitkin maailman meriä.

        kun olet saanut ryöstettyä riittävästi eläkerahoja.


      • 43
        27 kirjoitti:

        kun olet saanut ryöstettyä riittävästi eläkerahoja.

        Meidän nuorempien ollessa eläkeiässä, tämä valtio on niin syvillä pohjamudissa, ettei eläkkeitä ja tukia makseta kenellekään.

        Tuosta maailman merillä kellumisesta en ole oikein innostunut muutenkaan, kilpapurjehduksesta kylläkin.


      • äärikääk
        43 kirjoitti:

        Meidän nuorempien ollessa eläkeiässä, tämä valtio on niin syvillä pohjamudissa, ettei eläkkeitä ja tukia makseta kenellekään.

        Tuosta maailman merillä kellumisesta en ole oikein innostunut muutenkaan, kilpapurjehduksesta kylläkin.

        kertyyks suoli 24:stä työeläkettä?


      • hihihihiii
        äärikääk kirjoitti:

        kertyyks suoli 24:stä työeläkettä?

        Voi köyhiä, jotka työeläkkeellä elävät.


      • 27
        43 kirjoitti:

        Meidän nuorempien ollessa eläkeiässä, tämä valtio on niin syvillä pohjamudissa, ettei eläkkeitä ja tukia makseta kenellekään.

        Tuosta maailman merillä kellumisesta en ole oikein innostunut muutenkaan, kilpapurjehduksesta kylläkin.

        kaiketi asoita hoidatte vuorollanne, itsestänne on kiinni, missä myöhemmin mennään. Minäkin pidin nuorukaisena kilpapurjehduksesta ja myös kilpailin, mutta H-veneet olivat silloin luksusta. Täytyi tyytyä halvempiin venetyyppeihin.


      • 35tre kirjoitti:

        Isommassa veneessä on enempi vaivaa, ei hyvä juttu ollenkaan. Moni kokenut purjehtia seikkailtuaan isojen veneiden parissa palaakin takaisin pieniin, kuten Hjallis Melgesiin.

        Tosin moottorivenepuolelta.

        1. Tiiskeri 770, entinen poliisivene. Mentiin kelissä kun kellissä, ei välttämättä aina mukavasti mutta turvallisesti. Maileja kertyi paljon. Kun päädyin myymän sen, niin vaihdoin takaisin HT-veneeseen, jotenkin halusin olla lähempänä merta.

        2. HT-veneen jälkeen 5-tonninen 11-metrinen uppoumarunkoinen, jolla matkanopeus 14 solmua. Kelissä kun kelissä pärjäsi, mutta jälleen kerran sisätiloissa. Yllättäen seuraava veneeni oli taas HT-vene...

        Ei kylläkään liity alun perin kysymääni kysymykseen, mutta ainahan nämä ketjut muuttuvat vähemmän asiallisiksi..


      • Näkökulma
        gfddr6 kirjoitti:

        Kokemukseni mukaan purjehdusnautinto ja asumismukavuus ei ole h:ta kummempaa 15 000 kg painavissa 40 -50 jalkaisissakaan, jotka liikkuvat tuskin mihinkään ja mummon mökeissäkin on enemmän asuinneliöitä ja mukavuuksia.

        Mielestäni tässä ollaan asian ytimessä.

        Veneet on veneitä vaikka voissa paistaisi. Aika epätoivoista hommaa koittaa satsata mukavuuteen (tietyn rajan yli) kun koskaan ei kuitenkaan saavuta niitä kotioloja joita oikeasti haetaan (tai ainakaan niin kauan kun vene kelluu).

        Siispä ymmärrän täysin "intiaanihenkisiä" veneilijöitä. Satsaavat rahansa viihtyvyyteensä muilla keinoin, ostavat vaikka 50k€:n hifistereot talvi-iltojen viihteeksi sinne oikeaan kotiinsa..?

        Ja kun vene on nimenomaan purjehtimista varten niin sitä tulee sitten harrastettua sen verran kun kaudessa jaksaa ja sitten voi kuunnella vaikka niitä stereoita kun muut ruikuttaa netissä tylsyyttään.


      • 20
        Näkökulma kirjoitti:

        Mielestäni tässä ollaan asian ytimessä.

        Veneet on veneitä vaikka voissa paistaisi. Aika epätoivoista hommaa koittaa satsata mukavuuteen (tietyn rajan yli) kun koskaan ei kuitenkaan saavuta niitä kotioloja joita oikeasti haetaan (tai ainakaan niin kauan kun vene kelluu).

        Siispä ymmärrän täysin "intiaanihenkisiä" veneilijöitä. Satsaavat rahansa viihtyvyyteensä muilla keinoin, ostavat vaikka 50k€:n hifistereot talvi-iltojen viihteeksi sinne oikeaan kotiinsa..?

        Ja kun vene on nimenomaan purjehtimista varten niin sitä tulee sitten harrastettua sen verran kun kaudessa jaksaa ja sitten voi kuunnella vaikka niitä stereoita kun muut ruikuttaa netissä tylsyyttään.

        veneeseen, ja sitä ei todellakaan löydy H-veneestä - edes kohtuullisesti.

        Tosin voisi myös "kyseenalaistaa" 50 k€;n hifien hankinnan järkevyyden "oikeaan kotiin".
        Edes "asiantuntija" ei erota 5.000 ja 50.000,- laitteiden sointia ;)


      • 5000 > 50000
        20 kirjoitti:

        veneeseen, ja sitä ei todellakaan löydy H-veneestä - edes kohtuullisesti.

        Tosin voisi myös "kyseenalaistaa" 50 k€;n hifien hankinnan järkevyyden "oikeaan kotiin".
        Edes "asiantuntija" ei erota 5.000 ja 50.000,- laitteiden sointia ;)

        5000 ja 50000 stereoissa eron huomaaminen on varmaankin vaikeaa, mutta veneissä helppoa.

        Meidän viimeisin veneen vaihto tapahtui juurikin tuosta 50 tonnin hintaluokasta n. kymmenen kertaa halvempaan H-veneeseen. Ja jälkimmäinen on kyllä purjehduksellisesti paljon parempi; herkkä, ketterä, todellinen Purjevene. Se isompikin oli purjevene, vieläpä samalta suunnittelijalta, asuttavampi todellakin, mutta liikkumisen kannalta noiden vertaaminen on vähän sama juttu kuin verrata bussilla matkustamista ja moottoripyöräilyä toisiinsa.

        Kaikkea on siis vaikea saada. Pitää päättää mitä haluaa: Joskus asuttava vene on paikallaan, joskus taas on kiva keskittyä siihen mihin tämän palstan nimikin viittaa: Purjehdukseen. Ja siihen H on niin sopiva, että meitä isosta veneestä H-veneeseen päivittäneitä on tiedossa muitakin. Mistä muusta saman hintaluokan veneestä voisi sanoa samaa?

        Nimimerkin "20" valittama asuttavuuden puute H:ssa ei muuten ole mikään absoluuttinen totuus, vaan enemmänkin ehkä kertoo että ollaan vertaamassa asuntoja tai mökkejä veneeseen, siis purjehduksesta puhutaan, vaikka ennemmin tarkoitetaan purjeveneilyä, mikä ei ihan aina ole ihan sama asia.

        PS. Olen harrastanut myös matkailua moottoripyörällä. Siinä harrastuksessa kaikki viikon tai parin reissussa tarvittava mahtuu n. 100 litran laukkuihin, mukaanlukien teltta. Ja H:ssa asuminen on siihen verrattuna todellista luksusta!


      • Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Tosin moottorivenepuolelta.

        1. Tiiskeri 770, entinen poliisivene. Mentiin kelissä kun kellissä, ei välttämättä aina mukavasti mutta turvallisesti. Maileja kertyi paljon. Kun päädyin myymän sen, niin vaihdoin takaisin HT-veneeseen, jotenkin halusin olla lähempänä merta.

        2. HT-veneen jälkeen 5-tonninen 11-metrinen uppoumarunkoinen, jolla matkanopeus 14 solmua. Kelissä kun kelissä pärjäsi, mutta jälleen kerran sisätiloissa. Yllättäen seuraava veneeni oli taas HT-vene...

        Ei kylläkään liity alun perin kysymääni kysymykseen, mutta ainahan nämä ketjut muuttuvat vähemmän asiallisiksi..

        Tuosta ja toisesta kommentistasi voi päätellä, että sinulle H olisi erittäinkin sopiva vene. Esimerkiksi minulle se ei sopisi, koska minulle veneilyyn kuuluu olennaisena osana veneessä eläminen ja asuminen, jopa siihen mittaan, että vakavasti harkitsen asunnon myyntiä tulevaisuudessa ja ympärivuotiseen (ja loppuikäiseen) vene-elämään siirtymistä. Samalla tietysti leveysastetta vähän vaihtaen.

        Osaat varmaan itsekin, mutta annan silti pari neuvoa katsastusmiehenä H-veneitä tutkineena. Ne ovat sinänsä tukevasti tehtyjä ja muotoilunsakin vuoksi hyvin esim. pohjakosketuksia sietäviä. Mutta useimmat (kaikki? en ole varma, onko kukaan tehnyt H-venettä enää vuosiin?) ovat jo melko iäkkäitä. Laminaatissa voi olla siellä täällä kolhuja, joita ei ehkä ole korjattu tai on korjattu huonosti. Kosteusvaurion riski, siis. Peräsimen kunto on herättänyt epäilyksiäni ainakin parissa veneessä; suosittelen tutkimaan vähintään koputtelemalla. Takastaagin kiinnitystä ehkä kannattaa vilkaista, yhdessä veneessä oli huolestuttavan näköinen halkeama suoraan "vetolinjassa".


      • 24
        5000 > 50000 kirjoitti:

        5000 ja 50000 stereoissa eron huomaaminen on varmaankin vaikeaa, mutta veneissä helppoa.

        Meidän viimeisin veneen vaihto tapahtui juurikin tuosta 50 tonnin hintaluokasta n. kymmenen kertaa halvempaan H-veneeseen. Ja jälkimmäinen on kyllä purjehduksellisesti paljon parempi; herkkä, ketterä, todellinen Purjevene. Se isompikin oli purjevene, vieläpä samalta suunnittelijalta, asuttavampi todellakin, mutta liikkumisen kannalta noiden vertaaminen on vähän sama juttu kuin verrata bussilla matkustamista ja moottoripyöräilyä toisiinsa.

        Kaikkea on siis vaikea saada. Pitää päättää mitä haluaa: Joskus asuttava vene on paikallaan, joskus taas on kiva keskittyä siihen mihin tämän palstan nimikin viittaa: Purjehdukseen. Ja siihen H on niin sopiva, että meitä isosta veneestä H-veneeseen päivittäneitä on tiedossa muitakin. Mistä muusta saman hintaluokan veneestä voisi sanoa samaa?

        Nimimerkin "20" valittama asuttavuuden puute H:ssa ei muuten ole mikään absoluuttinen totuus, vaan enemmänkin ehkä kertoo että ollaan vertaamassa asuntoja tai mökkejä veneeseen, siis purjehduksesta puhutaan, vaikka ennemmin tarkoitetaan purjeveneilyä, mikä ei ihan aina ole ihan sama asia.

        PS. Olen harrastanut myös matkailua moottoripyörällä. Siinä harrastuksessa kaikki viikon tai parin reissussa tarvittava mahtuu n. 100 litran laukkuihin, mukaanlukien teltta. Ja H:ssa asuminen on siihen verrattuna todellista luksusta!

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9571190/47469088


      • scsrty
        20 kirjoitti:

        veneeseen, ja sitä ei todellakaan löydy H-veneestä - edes kohtuullisesti.

        Tosin voisi myös "kyseenalaistaa" 50 k€;n hifien hankinnan järkevyyden "oikeaan kotiin".
        Edes "asiantuntija" ei erota 5.000 ja 50.000,- laitteiden sointia ;)

        Asiantuntijoilla on spektrianalysaatorit, joten varmasti erottaa 5keur ja 50keur hifilaitteiston soinnit.

        http://www.mymusictools.com/download/spectrum-analyzer/


      • Perhepurjehtija kirjoitti:

        Tuosta ja toisesta kommentistasi voi päätellä, että sinulle H olisi erittäinkin sopiva vene. Esimerkiksi minulle se ei sopisi, koska minulle veneilyyn kuuluu olennaisena osana veneessä eläminen ja asuminen, jopa siihen mittaan, että vakavasti harkitsen asunnon myyntiä tulevaisuudessa ja ympärivuotiseen (ja loppuikäiseen) vene-elämään siirtymistä. Samalla tietysti leveysastetta vähän vaihtaen.

        Osaat varmaan itsekin, mutta annan silti pari neuvoa katsastusmiehenä H-veneitä tutkineena. Ne ovat sinänsä tukevasti tehtyjä ja muotoilunsakin vuoksi hyvin esim. pohjakosketuksia sietäviä. Mutta useimmat (kaikki? en ole varma, onko kukaan tehnyt H-venettä enää vuosiin?) ovat jo melko iäkkäitä. Laminaatissa voi olla siellä täällä kolhuja, joita ei ehkä ole korjattu tai on korjattu huonosti. Kosteusvaurion riski, siis. Peräsimen kunto on herättänyt epäilyksiäni ainakin parissa veneessä; suosittelen tutkimaan vähintään koputtelemalla. Takastaagin kiinnitystä ehkä kannattaa vilkaista, yhdessä veneessä oli huolestuttavan näköinen halkeama suoraan "vetolinjassa".

        Minulle meri ja itse veneily on tosiaankin mukavuutta tärkeämpää. Moottorivenepuolella nautin enemmän pienessä ja nopeassa veneessä, kuin isossa ja kaikilla mukavuuksilla varustetussa veneessä. Parhaat kokemukseni moottoriveneillä liittyvät nopeisiin ja herkkiin "kuskin" veneisiin, eivätkä ne veneet ole edes sopivia aloittelijoille.

        Olen ajellut räntäsateessa avoveneellä 12 m/s tuulessa 35 solmua, ja nauttinut siitä, tosin ikää oli silloin 15 v. Teltassa en ole kuitenkaan koskaan viihtynyt, vaan yöpysessä veneen tulee olla katettu ja siinä jonkinlainen lämmitys.

        Venettä valittaessa minulle tärkeää on lisäksi tuo mahdollisuus käsitellä sitä yksin (ainakin puolet veneilystä on yksinveneilyä), moottoriveneissä sen raja menee jossain 40-45 jalan tietämillä, mutta purjevenepuolella en kurkoita taivaisiin (sen ehtii tehdä sitten kun homma on kunnolla hallussa). Ja lisäksi veneilyn tulee olla hauskaa :)

        Lasikuituruton ja muut perusviat löydän kyllä ihan itsekin, ja onneksi yksi kilpapurjehtija-ystäväni on "alan" insinööri, joten saan apua juuri purkkareihin liittyvien riskitekijöiden arviointiin. Vanha vene ei itsessään pelota, useimmat ovat paremmin rakennettuja kuin uudet veneet (taas kerran puhun moottoriveneistä).

        Eli kyllä se H-veneen hankinta tuntuu hyvältä ajatukselta, joko tuttuni vene jota menemme katsomaan runsaan viikon kuluttua, tai sitten joku muu yksilö.


      • Asiantuntijoitapa

      • 580
        24 kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/9571190/47469088

        Hahhaa, elämäntapaintiaaninen vastakohdista eli sohvaperunoista ei ole tähän:

        http://www.archipelagoraid.com/event/rules.php

        "15.4 No accommodation along the course can be organised specifically for the team before or during the Raid
        "


      • 5gg6
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Minulle meri ja itse veneily on tosiaankin mukavuutta tärkeämpää. Moottorivenepuolella nautin enemmän pienessä ja nopeassa veneessä, kuin isossa ja kaikilla mukavuuksilla varustetussa veneessä. Parhaat kokemukseni moottoriveneillä liittyvät nopeisiin ja herkkiin "kuskin" veneisiin, eivätkä ne veneet ole edes sopivia aloittelijoille.

        Olen ajellut räntäsateessa avoveneellä 12 m/s tuulessa 35 solmua, ja nauttinut siitä, tosin ikää oli silloin 15 v. Teltassa en ole kuitenkaan koskaan viihtynyt, vaan yöpysessä veneen tulee olla katettu ja siinä jonkinlainen lämmitys.

        Venettä valittaessa minulle tärkeää on lisäksi tuo mahdollisuus käsitellä sitä yksin (ainakin puolet veneilystä on yksinveneilyä), moottoriveneissä sen raja menee jossain 40-45 jalan tietämillä, mutta purjevenepuolella en kurkoita taivaisiin (sen ehtii tehdä sitten kun homma on kunnolla hallussa). Ja lisäksi veneilyn tulee olla hauskaa :)

        Lasikuituruton ja muut perusviat löydän kyllä ihan itsekin, ja onneksi yksi kilpapurjehtija-ystäväni on "alan" insinööri, joten saan apua juuri purkkareihin liittyvien riskitekijöiden arviointiin. Vanha vene ei itsessään pelota, useimmat ovat paremmin rakennettuja kuin uudet veneet (taas kerran puhun moottoriveneistä).

        Eli kyllä se H-veneen hankinta tuntuu hyvältä ajatukselta, joko tuttuni vene jota menemme katsomaan runsaan viikon kuluttua, tai sitten joku muu yksilö.

        Purjehdus on yhtä helppoa tai vaikeaa h-venettä isommillakin veneillä, isommassa veneessä asiat tehdään monasti rauhallisemmin johtuen suuremmasta massasta ja purjealasta.

        Veneen koko yksinpurjehdusta ajatellen sähkövinssittömällä veneellä riippuu lähinnä purjehtijan kunnosta ja manuaalivinsseistä, gorupmama trimaraaniin kippari laittoi yksinpurjehdusta varten polkypyörän mekanismin vääntämään vinssiä route du rhum kisaan.

        http://www.eta.co.uk/2010/06/30/100ft-trimaran-uses-bicycle-power


      • Näkökulma
        Asiantuntijoitapa kirjoitti:

        lienee pistää 5000,- laitteisiin 50.000,- hintalappu. Idiooteille kauppa kävisi ;)

        No jos teidän kalkkiaivojen on vaikea hahmottaa mihin muuhun kotona voi käyttää 50k€ niin pohdiskelkaa vaikka tätä yhdistelmää:

        Taulu-teevee (niin iso että riittää)
        Vaihtaa se bensahirmu vaikka hybridiin
        Uusi sohva
        Mukavampi sänky
        Hiihtoloma jonnekin purjehduskohteeseen
        ...tai vaikkapa lomaosake sinne
        Ylläpito- ja varustelurahaa siihen H:hon (uudet purjeet ja tarvittaessa moottori vaikka)
        Eukolle mukavat alusvaatteet
        ...ja silkkiset petivaateet H:hon (kuulemma hyvät meri-ilmastoon)
        ...ja samalla hiella ohut futonipatja H:hon (hengittää ja tasapainottaa retkivenettä jossa moottori on perässä)
        ...aurinkopaneelli, latauskytkin, sopiva akusto, termostaattikompurakylmälaukku tai -kaappi.
        Ja vähän taskurahaa jos tulee jotain mukavaa mieleen vuosien varrella.

        Saman saa toki uppoamaan kerralla stereoihinkin tai pitemmän päälle thai-hierontaan mutta järkeä tietty saa käyttää.


      • Hoh-hoo
        Näkökulma kirjoitti:

        No jos teidän kalkkiaivojen on vaikea hahmottaa mihin muuhun kotona voi käyttää 50k€ niin pohdiskelkaa vaikka tätä yhdistelmää:

        Taulu-teevee (niin iso että riittää)
        Vaihtaa se bensahirmu vaikka hybridiin
        Uusi sohva
        Mukavampi sänky
        Hiihtoloma jonnekin purjehduskohteeseen
        ...tai vaikkapa lomaosake sinne
        Ylläpito- ja varustelurahaa siihen H:hon (uudet purjeet ja tarvittaessa moottori vaikka)
        Eukolle mukavat alusvaatteet
        ...ja silkkiset petivaateet H:hon (kuulemma hyvät meri-ilmastoon)
        ...ja samalla hiella ohut futonipatja H:hon (hengittää ja tasapainottaa retkivenettä jossa moottori on perässä)
        ...aurinkopaneelli, latauskytkin, sopiva akusto, termostaattikompurakylmälaukku tai -kaappi.
        Ja vähän taskurahaa jos tulee jotain mukavaa mieleen vuosien varrella.

        Saman saa toki uppoamaan kerralla stereoihinkin tai pitemmän päälle thai-hierontaan mutta järkeä tietty saa käyttää.

        ...tietty jos ei omaa sävelkorvaa ja muutenkin on huono keksimään niin 50k€ käy myös käsirahasta itse oikeaa kotia päivittäessäkin.

        ...jos nyt vertaa sitä siihen, että hankkii aina hiukkasen epämukavan, säiden armoilla heiluvan, kosteusvaurioita tehtailevan ja kuitenkin ahtaan kodin veden päällä johon ei kyllä tuo 50k€ vielä edes riitä.

        Vaan tämä nyt siis täällä saaristossa viikonloppuja ja kesälomia seilaillessa. Pitempään reissuun tommonen kelluva koti on tietty asiallinen sijoitus.


    • vf6879

      Heitänpä tähän kommentin niiden puolesta, jotka ovat aina purjehtineet ja mikseivät moottoriveneile. Moottoriveneily on sairaan tylsää verrattuna purjein etenemiseen. Mitä eloisampi purjealus, sen hauskempaa.

      http://www.youtube.com/watch?v=48NrikofSFU

    • .. ..

      Yhden muistan, joka ei tykännyt.

      Lähdettiin luonnonsatamasta aamulla. Vene oli silloin noin H:n kokoinen. Keli oli rauhallinen ja vauhti myös, koska konetta ei ollut, eikä kaivattukaan. Ui kyy vastaan. Huonon kuulonsa takia törmäsi kylkeen ja uidessaan ihmeteli vissiin, että mikä se siinä. Tök, tök..

      Se pääsi vihdoin veneen kyljestä eroon, kun ohitti peräpeilin. Mutta sitten, jolla narussa perässä, ja uusi törmäys. Sitten olimme jo kuulevinamme sähinää, ja pää ja kai hampaatkin takoivat jollan kylkeä oikein tosissaan.

      Että tällaisen kokemuksen perusteella joudun sinua toppuuttelemaan. Kyy harmistui. Enkä vielä kerro siitä mitään, miten toisella kertaa toisessa paikassa piti painaa päätä kyyryyn, ja toivoa olevansa muualla, kun ohi lipuvalla luodolla ruskettunut kaksiselkäinen eläin nyökytteli rauhallisesti aamuauringossa.

      Prutkuissa pysyttäytymistä suositan.

      • luetteloon

        Kaikenlaisia syitä on tietooni tullut, minkä vuoksi purjehtiminen koetaan ikäväksi. Nyt tuli yksi erikoisemmasta päästä lisää: joutui liian lähelle luontoa, jopa näkemään sitä. Muuta eroahan ei prutkuttelulla ole sen kyyn kohattamisessakaan, kuin että sitä ei prutkutellessa näe eikä kuule. Siellä se kuitenkin on ihan yhtä lailla, samoin se kaksiselkäinen luodollaan, mihin ikinä siinä viitattiinkaan.


    • En ole koskaan ollut kovinkaan mukavuudenhaluinen veneilyssä, sen sijaan meren kokeminen, ja saaristo ovat minulle tärkeitä, myös moottoriveneilyssä.

      Vesivessoja on ollut tasan yksi, ja se siihen aikaan kun jätökset pystyi laskemaan suoraan mereen. Kemssat ovat päätyneet kellarikomeroon, kannellinen ämpäri ajaa saman asian (ja tiedä ettei sitä saa tyhjentää mereen, mutta olen siinä mielessä rikollinen).

      Joten asumismukavuus kyllä täyttää tarpeeni, katalyyttilämmitin riittää tuollaisessa veneessä.

      Ja juttelin muutaman purjehdusta enemmänharrastaneen ystävän kanssa tänään, eikä tuo venevalintakaan vaikuttanut väärinosuneelta....

      Mutta täytyy vielä miettiä asiaa..

      • 24

        Purjehtiminen on ehdottoman kannatettavaa. Jos kaipaat enemmän asumismukavuutta niin sitä on tarjolla samaan hintaan vaikkapa Albin Viggenissä. Merikelpoisuutta löytyy taas IF:ssä jne. Jokainen valinta on toki omalla tavallaan "huono" ja "hyvä" aivan kuten asunnon hankkimisessakin. :)

        Eniwei, hankkimalla H-veneen et menetä sen enempää rahaa kuin rupuisella viikon Kanarian-lomalla, ehkä vähemmänkin jos saat myytyä veneen kohtuuhintaan. Kokeile, tee, älä vain haaveile!


      • 4579

        Monta kymmentä vuotta sitten, meillä oli pienessä veneessä ämpärin kokoinen katalyyttilämmitin. Ongelma oli, ettei lämpö levinnyt koko veneeseen ja pakokaasut haisivat, seuraavana kesänä olikin sitten wallas 1300. H-vene ja webasto 2000 ovat niin halpoja, että kannattaa laittaa samantien kunnon lämmitin, niin kavereillakin on lämmintä keulassa ja pistopunkissa.


      • Ho-hoo
        4579 kirjoitti:

        Monta kymmentä vuotta sitten, meillä oli pienessä veneessä ämpärin kokoinen katalyyttilämmitin. Ongelma oli, ettei lämpö levinnyt koko veneeseen ja pakokaasut haisivat, seuraavana kesänä olikin sitten wallas 1300. H-vene ja webasto 2000 ovat niin halpoja, että kannattaa laittaa samantien kunnon lämmitin, niin kavereillakin on lämmintä keulassa ja pistopunkissa.

        Näin on. H:lla ja varusteilla pärjää ihan hienosti. Meillä mm. lämmitin, keitin pumppuvesi, tupla-akusto, lataava kone, gepsit, kaiut, plotterit, maasähkö, kemiallinen veski sun muut tilpehöörit. Ylivarustelun makuakin tulee toisinaan joskin vhf ja aurinkokenno voisi olla asiallinen minkä jälkeen kylmäkaapin asentaminen tulisi paremmin puheeseen. Autopilotteja on monilla H:ssa yksinpurjehduksia helpottamaan mutta ehkä lukittava pinnakin riittäisi useimmissa tapauksissa. Tai sitten pärjäisi esim. makuupussilla ja trangialla ihan yhtä hyvin.

        Jos kuitenkin aikoo reissailla pitempään niin on hyvä huomata, että keulapunkka on 1,8m pitkä eli itse ei kannata olla juurikaan yli 1,7m jos siellä mielii koisia (pitkät punkat taitaa ollakin jo yli 2m). Itse olen sen verta tappi että mamman kanssa siellä kaulaillaan vielä suht sujuvasti. Keulapiikistä saa myös mukavan sohvan jos laittaa läppärin laatikoston kulmalle ja nojailee kylkeä poikittain (miksei lukemistakin varten)! :)

        Toistaiseksi ollaan reissattu kaksistaan ja hyvin on pärjätty. Matkatavarat ovat olleet pistopunkissa kaukalon alla joten jos retkellä on enemmän väkeä se patentti pitää laittaa uusiksi.


    • 26

      Mitä mieltä perhe on. Oletteko tahkonneet viikkoja yhteen putkeen perheen kanssa, vai cruisailetko itse tankkausaseman/rantaravintolan/kotisataman väliä. Ihmisen on vaikea muuttaa tapojaan tai kuvitella muiden noin vain hyväksyvän sen mitä fuhrer määrää.

      • myötästä,,

        ensin..!!montako henkeä veneessä yleensä??matkat??,,et ehdi purkkarilla n.29--50M viikonlopulla...
        ,eli täst ees joko länteen/itään tulee tutuxs;ja samat veneilijät myös../ei paha..)
        ,H-vene purjehtii HYVIN,,mutta asuminen "telttatasoa......jos muita matkassa joudut tekee kompromisseja.
        ,,jos pelkäät "riskejä"??joku vanhempi esim albin vega....kestää vaikka "pallon ympäri"...ja jos INTO...
        loppuu????et häviii monta satasta,,,,,,
        ,MYÖTÄTUULTA,,


      • myötästä,, kirjoitti:

        ensin..!!montako henkeä veneessä yleensä??matkat??,,et ehdi purkkarilla n.29--50M viikonlopulla...
        ,eli täst ees joko länteen/itään tulee tutuxs;ja samat veneilijät myös../ei paha..)
        ,H-vene purjehtii HYVIN,,mutta asuminen "telttatasoa......jos muita matkassa joudut tekee kompromisseja.
        ,,jos pelkäät "riskejä"??joku vanhempi esim albin vega....kestää vaikka "pallon ympäri"...ja jos INTO...
        loppuu????et häviii monta satasta,,,,,,
        ,MYÖTÄTUULTA,,

        Niin olisit havainnut ettei perhettä ole, enkä kyllä kaipaakaan ("sitä" saa muutenkin, enkä kaipaa lapsia).

        Enkä pelkää riskejä, meren minä tunnen, ja osaan kunnioittaa sitä. Joten nopea, mutta perusturvallinen vene on hakusessa, ja olen edellenkin tuon H-veneen kannalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      68
      2998
    2. Merikarvian nuoriso

      taitaa olla persukasvatuksen tuotosta kun jopa kirkkoherralla palaa käämit näihin paskahousuihin :D
      Yleistä Satakunnasta
      16
      2636
    3. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      25
      2298
    4. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      77
      2289
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      148
      1919
    6. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      149
      1500
    7. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      132
      1484
    8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      537
      1402
    9. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1244
    10. Outoa toimintaa kaikkinensa

      Jotenkin sairashan se sinäkin olet.
      Ikävä
      29
      1069
    Aihe