Lapsuuden kotikylässäni vaikuttava suku on tehnyt oikein hienot sukuseurasivut nettiin. Sukuseuran jäsen on pistänyt seuran nettisivuille luettelon erään jo edesmenneen suvun jäsenen valokuva-albumien valokuvista. Luettelossa on lyhyt kuvaus jokaisesta kuvasta. Kuvia on mahdollista saada digitaalisina tallenteina.
Valokuvien alkuperäinen omistaja oli äitini ystävä. Niinpä hänellä oli myös minun ylioppilaskuvani, joka on tuossa valokuvaluettelossa. En ole tuon suvun jäsen, olen vain asunut lapsuuteni ja varhaisnuoruuteni samalla kylällä. Minulta ei ole kysytty, saako kuvani laittaa tuohon luetteloon, mistä sen voi ilmeisesti kuka tahansa tilata itsellen digitaalisessa muodossa. (En kyllä usko, että oikeasti kukaan sitä tilaa, mutta periaatteessa). Sukuseuran aktiiveista aika moni kyllä tietää, mistä minut tavoittaa, joten luvan kysyminen ei ole siitä ollut kiinni.
Minua kiinnostaa, että ovatko vielä elävien henkilöiden valokuvat "vapaata riistaa?" Ymmärän kyllä, että ryhmäkuvat ovat "julkisia", mutta entä tälläiset henkilökuvat? En siis edes ole k.o. suvun jäsen, vaan erään jo kuolleen suvun jäsenen ystävän tytär.
Valokuvia netin kautta?
5
424
Vastaukset
- tekijänoikeudet
Kuvan tekijänoikeudet on kuvaajalla, ei kuvassa näkyvillä henkilöillä.
Äitis ystävällä ei ole saamaansa kuvaan muuta kuin katseluoikeudet. Ei siis lupaa antaa sitä kirjaan, nettisivuille tms painettavaksi eikä ainakaan monistettavaksi ja myytäväksi.- ?
Alla on lainaus sukuseuran kotisivuilta. Nimet, tarkat vuosiluvut ja osoitteet olen poistanut. Sivustoa on päivitetty siitä kun olen viimeksi siellä käynyt, nyt kuvia tarjotaan vain henkilöille jotka ovat kuvassa tai heidän jälkeläisilleen.
"X:n Sukuseuralle on lahjoitettu vuonna 19-- kuolleen Y.Y:n valokuvakokoelma, joka sisältää satoja henkilö ym. kuvia 1900-luvun alusta vuoteen 199--. Kuvista pieni osa on julkaistu mm. sukukirjoissa. Kokoelmassa on paljon kuvia suvun jäsenistä sekä muista Z.n kylässä asuneista sekä Y.Y:n elämästä.
A.A. on luetteloinut kuvat ja hänen toiveensa mukaisesti luettelo on julkaistu sukuseuran www-sivuilla.
Y.Y:n kuvakokoelman luettelo (pdf)
Kuvissa olevien henkilöiden tai heidän jälkeläisten on mahdollista saada yksittäisiä kuvia digitoituina tallenteina. Kuvien hakemisesta arkistosta ja skannaamisesta peritään kulkukorvaukset.
Kysy tarjousta sähköpostilla: (email-osoite)"
- ooooooohhhhhhhhhhhhh
Sukututkijana olen hyvin varovainen julkaisemaan tai keräämään mitään eläviin ihmisiin liittyen. Sata vuotta on itselläni rajana. Mielestäni valokuvienkin oikeus poistuu joskus 100 vuoden päästä julkaisusta?? Itse tutkin ja kerään siksi nimenomaan vanhoja juttuja esim ennen 1900-lukua. Tykkään muutenkin kerätä esim. maisemakuvia tai joissa on koko suku koolla esim. ennen 1950-lukua. Pitäisi tuolla rekisteriä pitävällä olla hieman omaakin järjenkäyttöä, ettei yksittäisen elävän ihmisen kuvia ala myymään tai välittämään!? Lain koukeroista en tiedä.
Mutta kirjoissa ja lehdissäkin saa julkaista valokuvia. Itse oli kerran lehden kannessa, kun oli juttu kaatosateesta. En edes huomannut kun juoksin kaatosateessa, että minut ikuistettiin. - oooooooooooohhhhhhoh
Minusta on muuten kauheaa, kun jotkut vievät kuolinpesien valokuvat kirpparille. Perhepiirin matkat, juhlat ym. menevät "julkiseen" jakoon. Joskus ollut oikein kehystettynä lastenlasten (?) kuvia joita sitten kehystettynä myydään kirppiksellä. Minusta ne pitäisi polttaa (yli 80 v vanhat valokuvat voisi lahjoittaa museoille).
- sitroen.
Mitä tahansa muuta kuin polttaa!
Ainakin nimet ja mahdolliset päivämäärät ja paikkakunnat kuviin. Ja heti, ennenkuin kuolette! Joku kuitenkin joskus arvostaa niitä, vaikka itse et arvostaisikaan. Jos sinusta ei jää edes valokuvaa jälkeenjääneille, niin kovin sinusta jää vähän mihinkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1234293
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä413223- 2372932
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?432502- 361744
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?271545Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411516- 221401
- 151398
- 221291