no niin. olen jo miettinyt pitkään traktorilla urakointia kesällä/talvella erinlaisia hommia.
mistä minun kannattaisi aloittaa? teitenkin asiakkaiden hakemissesta ja palveluiden markkinointi on sellainen kanssa?
miten nuo työ koneet olen ajatellut pientä valtraa mutta onko se turhan huono isommille teille kun sellaisen osuuden jo sain kesä/talvikunnossapitoon.
ja muutenkin vanhemmilta odotan hyviä kommentteja/ keskusteluja. huom. olen aloitteleva yrittäjä!!
traktori urakojntia
12
1761
Vastaukset
- osallinen
jos tuolta pohjalta lähtee ei traktorimerkillä ole muuta väliä kuin hinta(kannattaa valita halvin) tulee vähiten "takkiin"
- Kullervo Kovakanki
...hoitaa yrittäjäeläkevakuutus asia kuntoon. Tämä usein unohdetaan kovimmassa innostuksen puuskassa. Sitten jälkikäteen asiaa harmitellaan kun sieltä pukkaa sakkojen ja korkojen kera maksuja joita ei ole hoidettu kuntoon. Ne jotka tekee tr.urakointia maatalouden liitännäisenä, on asia yleensä kunnossa myel-vakuutuksen kera. --Tämä yrittäjävakuutus pitää huolen siitä, että joudut kyllä pitämään melko hyvän taksan ja näin ollen kilpailemaan maatalon poikien kanssa verisesti töistä. Toinen asia on myös verollinen polttoaine, eli joudut käyttämään dieseliä tankissa jos sulla ei ole tekemistä maatalouden kanssa. --- Ei muuta kuin tervetuloa "joukkoon tummaan".
- wade^
eli kalliita vehkeitä ei ilmeisesti kannata ostaa??
olen ollut itsesitä mieltä välineiden puutteesta ei voi kyllä töitä saada ja huonoilla vehkeillä ei töitä tehdä:) mutta aluksi kyllä kannattaa ehkä panostaa vähemmän:) - eläkkeiden
ei ole nuorella iällä kovin kiireinen, ehtii kyllä, henk. koht. vakuutusturva ja vastuuvakuutus.
- Kullervo Kovakanki
eläkkeiden kirjoitti:
ei ole nuorella iällä kovin kiireinen, ehtii kyllä, henk. koht. vakuutusturva ja vastuuvakuutus.
Traktorin liikennevakuutus on bonukseton ja halpa eli sen piikkiin menee mm:ssa kaadetut lämmitystolpat, auton konepellille lingosta lentäneet kivet ja onpa joku etukuormaajankauhalla tönäissyt seteliautomaatinkin irti pankin seinästä ja tr:n liikennevak. korvasi sen. No tietysti pitää olla osamaksukaupan lisänä vaadittu lisävakuutus,se ei silti ole iso. Ja tietysti tuo henk.koht. tapaturmavakuutus, jos sattuu jalkansa potkia pyörivään linkoon. Myös palo- ja varkausvakuutus ja mahdollisesti kehäkolmosen sisäpuolella myös ilkivaltavakuutus. No, myös jonkinmoinen vakuutus tr:n rikkoutumisen varalle jos ei ole varakonetta käytettävissä. Mutta edelleen sanon,että yrittäjäeläke asiat kannattaa ottaa puheeksi ajoissa vaikka kuka muuta väittää. Toki jos "lapsityövoimasta" on kyse, niin varmaan eri asia. On nimittäin aika monelle tullut ikävänä yllätyksenä nämä jutut, kun on taannehtivasti alettu periä näitä maksuja. Nämä tiedot kulkee verottajalta joka tapauksessa eläkevakuutuskassaan tiedoksi. Ja kokemuksesta tiedän, että jos laskutat jotain kunnallisseen liittyvää tahoa, niin laskusta otetaan ennen maksatusta yrittäjäeläke kassaan maksu. Tämä siinä tapauksessa että esim. et pysty todistamaan , että olet vaikka aktiivinen myellin maksaja. Tosi on. Ja tietysti joudut verottajalta hakemaan Y-tunnuksen ja huomioi myös alv.-tilitykyksissä kuukausi menettely. Jos meinaat tehdä vaikka esim. lumitöitä omakotiasujille siten että työn tilaaja saa kotitalousvähennyksen, niin Y-tunnus on pakollinen samoin pitää yrittäjän olla ennakoveron perintä rekisterissä. Tuosta niinkuin "alkupalaa" ja kysy näitä asioita ensin verottajalta, ennenkö teet mitään investointeja. Samaten tuota yrittäjäeläke asiaa, niin ei tule yllätyksiä. Toki jos oot nuori ja vanhemmillasi on joku yritys, niin ehkä kannattaa alkaa sen suojissa toiminta. Kannattaa muistaa siinäkin tapauksessa kysyä verottajalta miten toimitaan. Ja parempi kysyä asioita suoraan ja rehellisesti kuin saada ikäviä jälkiseuraamuksia. " Lycka till," sanoo ruåtsalainen.
- haratsooppa
Dieseliä ei tarvitse käyttää urakoitsijankaan kuin vain jos kuljettaa tavaraa perävaunulla tms. Eli jos työkone tai alta 2m3 hiekotin perässä: Mpö tankissa saa olla. Urakointia 13 v ajalta...
- sakko luvassa
haratsooppa kirjoitti:
Dieseliä ei tarvitse käyttää urakoitsijankaan kuin vain jos kuljettaa tavaraa perävaunulla tms. Eli jos työkone tai alta 2m3 hiekotin perässä: Mpö tankissa saa olla. Urakointia 13 v ajalta...
Jos olet noin kauan polttoöljyllä yleisillä teillä ajellut:
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoainemaksu/Polttoainemaksu.htm
Tuon kun lukaiset ja mieti sen jälkeen kun käry käy, että mistä saat haalittua 13 vuodelle dieselkuitteja. - lukutaitoi
sakko luvassa kirjoitti:
Jos olet noin kauan polttoöljyllä yleisillä teillä ajellut:
http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoainemaksu/Polttoainemaksu.htm
Tuon kun lukaiset ja mieti sen jälkeen kun käry käy, että mistä saat haalittua 13 vuodelle dieselkuitteja.itse ja lopeta valehtelu
- sakko luvassa
lukutaitoi kirjoitti:
itse ja lopeta valehtelu
Suora lainaus AKE:n sivulta: "Traktoria saadaan käyttää polttoainemaksua suorittamatta maa- ja metsätaloudessa ja maatilatalouden harjoittajan yksityistaloudessa. Maatilatalouden harjoittajalla tarkoitetaan myös sellaista henkilöä, jota verotetaan metsätalouden tulosta tuloverolain 43 §:n nojalla (metsätalouden pääomatulo)."
Ilman em. ehdon täyttymistä urakoitsija ostaa päiväverolipun tai ajaa dieselillä.
Yritä lukea uudelleen. - myös,
lukutaitoi kirjoitti:
itse ja lopeta valehtelu
Voit lukaista, tai luetuttaa jollakin: http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoainemaksu/Maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus/Maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus.htm
- Matsonation
myös, kirjoitti:
Voit lukaista, tai luetuttaa jollakin: http://www.ake.fi/AKE/Verotus/Polttoainemaksu/Maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus/Maa- ja metsätaloudessa käytettävien traktoreiden polttoainemaksuvapaus.htm
Turha lukea vain 7 §:ää, 6:ssa on tähän tilanteseen oikeaa tekstiä.
Laki polttoainemaksusta 6 §.
Polttoainemaksusta ovat vapaat:
1) moottorityökoneet ja moottorityökoneiksi varustetut traktorit sekä auton alustalle rakennetut työkoneet, joissa ei ole muuta kuin välittömästi työkonetehtävään liittyvää lavaa, säiliötä tai muuta kuormatilaa, milloin niitä ei käytetä muihin kuljetuksiin kuin niiden käyttötarkoituksesta johtuviin kuljetuksiin itse työalueella tai niiden omien poltto- ja voiteluaineiden kuljetukseen tai niiden siirtyessä työalueelta toiselle.
Traktori on silloin varustettu mtk:ksi, kun siinä on esim. perässä linko, aura tai edessä aura tms. Kuljettaminen on eri asia kuin työnteko moottorityökoneeksi varustetulla traktorilla.
Lumenauruu käy löpöllä, on sitten maataloudenharjoittaja tai ei.
Haratsoopalla on oikea tulkinta. - kaeronen
Olen maalta ja ajoin heinäkuorman kanssa ratsiaan n.13v-14vuotiaana. poliisi kysy ajokorttia sanoin että kotona. onneksi takana tulevalla autoilijalla ei ollut turvavyö paikalla ja sai sakon minä taas kortittomana jatkoin matkaa poliisin luvalla. 18v kävin BC kortin eli se vaaditaan jos traktori on liikennöintikäytössä. on iso sijoitus ostaa traktori ja työkoneet traktorin perään ja etukauha eli onko käshiä, pätäkkää,kätestä, Dollareita, Euroja? SUHTEITA työ elämään. Ja keltaiset turva vaatteet eli koulut on käyty jos haluaa tehdä töitä kaupungille.Muistelisin tieturvakorttia, Liikennöintilupa tarvitaan muistaakseni kuorma-autopuolelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6315770Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?283849HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2962505- 1291794
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1311493Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3841454Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101233- 131203
Onko PS kaaoksessa?
Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P76962- 115925