Vesilukon avaus vai Kodinputkimies?

Mitä mä teen?

Onko turvallista käyttää viemärin aukaisuun tarkoitettuja aineita kuten esim. Kodinputkimiestä avaamaan osittain tukkeutunutta lavuaarin vesilukkoa? Vai onko parempi vaan avata ja putsata?

Entä onko nuo vesilukot tarkoitus saada käsipelissä auki vai onko niihin olemassa jotain työpeliä? Joskus meinaa naisihmisen voimat loppua kesken kun on niin tiukasti kiinni nuo osat toisissaan.

4

3917

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frangröbbä

ei noi litkut mitään auta,hajulukko vain pois ja osiin,sitten kunnon puhdistus,tonget saat muutamalla egellä kaupasta

• trm

Ei niitä tarvitse aukoa.Osta rauta tai lvi kaupasta viemärinaukaisu raetta niin varmaan aukeaa viemäri eikä ne maksa kuin noin 10,-.Jos rupeat purkamaan hajulukkoa niin hyvin todennäköisesti se rupeaa vuotamaan,esim. tiivisteet on kovettuneet,varsinkaan jos ei ole työkaluja millä kiristää liitoksia.

• Remontoija 30

Hanki kodin putkimiestä ja seuraa pullossa olevia ohjeita. Se on helpompaa ja turvallisempaa kuin ruveta avaamaan viemärin liitoksia. Kylpyhuoneessa voisin itse ehkä avata liitokset, mutta keittiössä missä ei ole vesieristeitä, käytän kodin putkimiestä tai jotakin muuta viemärinaukaisuainetta.

• kem. ope

Viemärinavausaineet ovat (yleensä) lipeää eli natriumhydroksidia tai kaliumhydroksidia. Parhaisiin tuloksiin päästään kiinteällä lipeällä, ei valmiilla liuoksella. Takuulla toimii keittiön viemäriin, ellet ole tukkinut sitä hiekalla. Lipeä puree tehokkaasti ruokajätteisiin ja mm. hiuksiin. Se vain pitää muistaa, että lipeä on todella vaarallista käsitellä, sillä se on erittäin emäksistä ja syövyttävää. Ennen kaikkea silmät on suojattava. Lipeä on yksi niistä "tavallisista" kemikaaleista mitä en käsittelisi ilman suojalaseja...

Lipeä on viemäriputkille täysin turvallista olivatpa ne muovia tai metallia, sillä niille se on täysin passiivista liuottaen ainoastaan tässä tapauksessa eloperäistä jätettä. Itse asiassa emäksinen ympäristö ehkäisee mm. raudan, kuparin tai messingin syöpymistä. Alumiini reagoi lipeän kanssa.

Jotkut vesilukot ovat helppoja avata, jotkut vähemmän helppoja. Vanhaa valurautaista vesilukkoa en edes menisi avaamaan. Hajuhaitan kannalta lipeä on miellyttävempää käyttää, varsinkin kun viemäri ei ole täysin tukossa.

Huomasin kerran, että eräässä viemärinaukaisuaineessa on mukana alumiininpaloja. Sen kanssa jos viemäreitä aukoo, kannattaa pitää tulitikut kaukana vetykaasun vuoksi...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1749
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      241
      1579
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1356
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1025
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      931
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      918
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      908
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      904
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      862
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      36
      842
    Aihe